View Full Version : Saksan plussat ja miinukset

Pages : 1 [2]

Tempsu
21-08-08, 06:46
Ja kaikki siis ilman ajanvarausta! Tämä ei Martsarin arvauskeskuksessa olisi onnistunut - tuskin olisin päässyt saman päivän aikana lääkärille, sairaanhoitajalle korkeintaan.

Ei julkisella sektorilla onnistu. Mulla oli just vieraita Saksasta täällä Helsingissä ja erästä pääs punkki puraisemaan. Käytiin sitten lekurissa Diacorissa. Mentiin ilman ajanvarausta ja 10min sen jälkeen olikin jo resepti kourassa ja lääkärissä käynti ohi. Englantia puhui niin vastaanotto kuin lääkärikin.

-T-
22-08-08, 10:07
Nyt parin asunnon ja muutaman kuukauden Saksassa asumisen jälkeen merkittävin miinus on kerrostaloasunnossa käytettävä veden lämmitysjärjestelmä. Eli vesi lämmitetään vasta asunnossa (vai mikä se lämmintä vettä juoksutettaessa naksuva boxi vessan seinässä on?).

Ensin on valutettava vettä turhan pitkä aika, että saa lämmintä. Sitten, kun tulee lämmintä on lämpötilaa käännettävä kohta pienemmälle koska tasalämpöistä vettä on turha odottaa. Myös veden "voimakkuudella" on merkitystä. Jos valuttaa hiljalleen niin lämmitin ei tajua käynnistyä ja saa vain kylmää vettä...

Noniin... turhaa vinkumista ärsyttävän aamusuihkun jäljiltä. Ei varmaankaan ole standardi, mutta kahdessa asunnossa joissa olen asunut olen törmännyt samaan.

Myös muutama kaupassa havaittu epäkohta häiritsee (näitä on käsitelty jo muualla), mutta hyviä puolia onkin sitten riittämiin pitämään kokemus positiivisena.

Huppe
22-08-08, 10:20
Outo talo teillä. Thaimaassa noita sähköisiä vedenlämmittimiä oli paljon. Vievät muuten tosi paljon sähköä.

sasu
22-08-08, 11:13
Sama juttu, tuon veden lämmityksen kanssa. Tosin siinä vedenlämmitymötikässä on kaksi asentoa, I ja II. Kakkosasennossa tulee kuumempaa vettä, mutta ei tasalämpöisenä, ja I-asennossa viileämpää, tasalämpöisenä. Suihkukäytössä laitan siis säätimen I-asentoon, tiskatessa II-asentoon.

bhajee
22-08-08, 13:00
Onko nuo siis ns. läpivirtauslämmittimiä?

Itse en ole kyllä juurikaan noita nähnyt - kyllä se vesi useimmiten "keskuslämmitetään"... näin myös meidän (26 v) rivitalossa.

abe
22-08-08, 13:07
Läpivirtauslämmittimet vielä tarvitsevat voimavirtaa. Niissä kun ei ole säiliötä mikä lämmitetään. Sitten säiliölliset (5 tai 9 litraa) lämmittävät tavallisella töpselisähköllä.

abe

bhajee
22-08-08, 13:54
No noi pienet ei oikein suihkuun riitä... keittiöissä/vessoissa niitä joskus näkee.

zanta
23-08-08, 05:21
Plussat:
+ Nopea internetti

Mikäs muuten on se nopea internetti nykyään saksassa?

Mulla taisi olla ADSL2+ tekniikalla 18M/2M Alicelta... tai joku tommonen..
Kotosuomessa tällähetkellä 100M/5M Soneran kaapelimodeemi, todellinen nopeus 95,5M/4,8M ja riittää kyllä mainiosti :D

Huppe
23-08-08, 14:10
Saksassa ei olla nopeata nettiä nähtykään. Suomessa pk-seudulla lähes kämppään kuin kämppään saa jo 100-megaista kun täällä ollaan vielä 1-megaisella isoissa kaupungeissa ja tuurilla saadaan tilattua jopa "huima" 16-megainen adsl2+ liittymä, mikä toimii nippanappa jollain surkealla adsl-nopeudella (n. 6-8mbit). Jossain sentäs on tarjolla 25/50-megaista vdsl:ää, sillä saavutetaankin tuurilla jo adsl2+nopeudet (jopa 12-16mbit), yleensä jäädään kuitenkin normaaliin "laajakaistanopeuteen", eli jo mainittuun adsl-huonouteen :toothy10:

zanta
23-08-08, 17:22
Saksassa ei olla nopeata nettiä nähtykään. Suomessa pk-seudulla lähes kämppään kuin kämppään saa jo 100-megaista kun täällä ollaan vielä 1-megaisella isoissa kaupungeissa ja tuurilla saadaan tilattua jopa "huima" 16-megainen adsl2+ liittymä, mikä toimii nippanappa jollain surkealla adsl-nopeudella (n. 6-8mbit). Jossain sentäs on tarjolla 25/50-megaista vdsl:ää, sillä saavutetaankin tuurilla jo adsl2+nopeudet (jopa 12-16mbit), yleensä jäädään kuitenkin normaaliin "laajakaistanopeuteen", eli jo mainittuun adsl-huonouteen :toothy10:
Suomessa tuo 100M saadaan varmaan jo yli 15 suurimman kaupungin alueella, muuallekin kuin opiskelijaasuntoihin tai uusiin kerrostalokiinteistöihin.
(Minäkään en pääkaupunki seudulla asu, se on sama tuplata kotoa matka ja muuttaa vaikka Saksaan samantien :D)
Tarkistelin niin tuommoinen 16M liittymähän minullakin Saksassa oli

Tiuku
23-08-08, 18:51
Ma inhoon taalla sita,etta kun laakarit velottaa ihan torkeita summia.(en kuulu enka AIO kuulua Kasseen)Silmalasit on kalliita-taaskin ALLE KASSE.

Rakastan taas kaikkia pienia kauppoja-leipakauppa,metzgerai yms.

QoS
24-08-08, 16:20
Ma inhoon taalla sita,etta kun laakarit velottaa ihan torkeita summia.(en kuulu enka AIO kuulua Kasseen)Silmalasit on kalliita-taaskin ALLE KASSE.

Miksi et kuulu? ja mitä ne sitten maksaa?

marschum
25-08-08, 09:36

Silmälasit ei kuulu sairaskassan korvauksiin kuin lapsille ja vaikeasti näkövammaisille,
jostakin määrätystä diopterimäärästä lähtien.
Yksityiset vakuutuksen ovat asia erikseen.

Silmäläsejahan saa halvemmallakin:mm. Apollo, eyes&more ja Fielmann
Jos on nuori ja terve, niin kai sitä ilman sairaskassaakin pärjää ja "säästää",
- mutta en suosittelisi,
aina saattaa sattua jotakin ja sitten se vasta kalliiksi tulee.
Täytyyhän lääkärin työstään laskuttaa, ei putkimieskään alle satasen Euron kotiisi tule.

Saikku
25-08-08, 10:29
:scratch: Mulle ainakin sanottiin tuolla kun oon tässä Krankenkassea etsinyt, että viime vuonna olisi tullut joku laki voimaan, jonka mukaan jokaisen täällä asuvan on KUULUTTAVA johonkin Kasseen, ja jos ei vähään aikaan ole kuulunut mihinkään, niin pitää maksaa myös takautuvasti edellisten kuukausien maksut.

savuporo
25-08-08, 10:47
:scratch: Mulle ainakin sanottiin tuolla kun oon tässä Krankenkassea etsinyt, että viime vuonna olisi tullut joku laki voimaan, jonka mukaan jokaisen täällä asuvan on KUULUTTAVA johonkin Kasseen, ja jos ei vähään aikaan ole kuulunut mihinkään, niin pitää maksaa myös takautuvasti edellisten kuukausien maksut.

Näin se mullakin oli mielessä, mut ainakin wikipedia muotoili asian niin että jokaisen "Bundesbürger":n tulee olla sairasvakuutettu... Eli olisiko se suomalaiselle mahdollista kiemurella tästä "pakkovakuutuksesta". Ehkä Tiuku itse kertoo kuinka välttyä sairasvakuutukselta Saksassa!

Saikku
25-08-08, 10:56
Näin se mullakin oli mielessä, mut ainakin wikipedia muotoili asian niin että jokaisen "Bundesbürger":n tulee olla sairasvakuutettu... Eli olisiko se suomalaiselle mahdollista kiemurella tästä "pakkovakuutuksesta". Ehkä Tiuku itse kertoo kuinka välttyä sairasvakuutukselta Saksassa!

Hmm.. tarkottaako Bundesbürger sit Saksan kansalaista vai täällä asuvaa henkilöä? Mulle nimenomaan näin selitettiin että jokaisen täällä ASUVAN henkilön on oltava vakuutettu. Tiedän nyt jopa, miten tuon voi ohittaa ulkomaan kansalaisena (sattui onneksi hyvä asiakaspalvelija, jos tämäkään nyt sitten kertoi totuutta), pitää vaan täyttää sellainen hakupaperi, että on juuri tullut maahan, silloin vakuutusvelvollisuus alkaa tulopäivästä. Voisin kyllä melkein alottaa oman ketjun noista mun sairausvakuutuskiemuroista.. *huoh*

pauli80
31-08-08, 00:00
Onko nuo siis ns. läpivirtauslämmittimiä?

Itse en ole kyllä juurikaan noita nähnyt - kyllä se vesi useimmiten "keskuslämmitetään"... näin myös meidän (26 v) rivitalossa.

En uskalla väittää onko kyseessä useimmiten vai harvemmiten, mutta ainakin köyhänä nuorena työläisenä Saksassa varsin monessa asunnossa asuneena en ole ikinä törmännyt mihinkään muuhun veden lämmityssysteemiin kuin läpivirtauslämmittimeen.

Tuttavapiiriin kuuöuu YKSI perhe jolla veden lämmitys toimii kuten Suomessa, heillä pari vuotta sitten rakennettu talo. Kaikilla muilla on tämä sähköpömpelisysteemi tai sitten boileri.

bhajee
31-08-08, 12:12
No ei minullakaan ole muita tilastoja kuin itse väärentämäni... :compress: mutta kun nyt mietin niin ei kenelläkään tutullanikaan ole läpivirtauslämmitintä... asuvat eri ikäisissä kerros- ja rivitaloissa

Ehkä niitä tapaa useammin jossain Altbauwohnungissa, jossa ei alunperin ole ollut lämmintä vettä.

-T-
31-08-08, 13:32
Näyttäisi näissä läpivirtauslämmittinkokemuksissa (onko toi oikeasti yhdyssana? :) ) olevan yhteinen tekijä. Ero vastaajien kesken näyttäisi olevan München / NRW välillä. Eli "etelässä" ei taideta tuntea näitä lämmittimiä läheskään yhtä hyvin.

Sitten muita aiheita. Alla ristiriitaisia plussia/miinuksia Saksankokemuksistani:

+ Autobahn: Ilmeiset syyt/edut

- Autobahn: "Stau", kaikkine lieveilmiöineen ja aiheuttajineen. Suunnattomasti stressaavampaa mitä mitä pohjolan moottoriteillä ajelu ja usein keskinopeus jää alhaiseksi. Tietöiden työaika tuntuu olevan maksimissaan se sama 10 tuntia/päivä mitä muillakin -> illalla/viikonloppuna on ihan turha odottaa tietöiden edistyvän ja valmistumisen lähenevän yhtään nopeammin. Miten se pinnan uusiminen voi kestää viikkoja?

+ projektien hoitaminen: Hyvin suunniteltu ja etukäteen testattu.

- projektien hoitaminen: Jäykkiä muutosten ja ongelmatilanteiden edessä. "Improvisointi" ongelmanratkaisussa lähes mahdotonta (pitäsi saada taas testattua ensin).

finnjävel
26-09-08, 16:29
Läpivirtauslämmittimiä on Kölnissä melkein joka paikassa, jos talo ei ole todella uusi. Kuluttaa vettä ja hermoja. Münchenissä niitä ei juurikaan näkynyt, kun siellä asuin.

TatiMonika
08-05-10, 15:59
Kaikenlainen ikävä kommentointi ärsyttää. Ylipäätään ihmettelen tätä aikuisten kiukuttelua joka asiasta. Usein tekee mieleni sanoa, että jotain rajaa ja vielä usemmin, että voisitko olla huutamatta, en ole kuuro.

Esimerkkinä olin huvipuistossa jonottamassa vuoroani vuoristorataan. Jouduin menemään yksin, koska mies jäi pienten lastemme kanssa leikkipaikalle odottamaan. Edessä oli hollantilainen miesporukka ja takanani saksalainen miesporukka. Ikää kaikilla n. 25 ja risat. Hollantilaiset menivät vaunuihin ensin ja sinne jäi yksi paikka tilaa. Ajattelin etten mene mukaan, koska en kuulu seurueeseen, voin odottaa vuoroani. Heillä varmaan hauskempaa keskenään. Lisäksi joka vaunussa oli melkein aina useita tyhjiä paikkoja, ja järjestäjät antoivat ihmisten mennä miten huvittaa. Juna lähti, puomit menivät kiinni ja siinä vaiheessa takani oleva saksalaisseurue päätti kovalla äänellä avautua aiheesta minulle. Vaunut täytetään järjestyksessä, minä hidastin heidän pääsyään vuoristorataan. Olin jotenkin ihan äimänä tästä ja koitin sanoa englanniksi (koska saksa on vielä heikkoa) että he voivat mennä ohitseni, mutta tässä vaiheessa homma oli jo ihan pilalla. Jotenkin vaan, että miksi pitää huvipuistossakin nipottaa. Sori, että mokasin, mutta onko aina pakko huutaa?

Wandervogel
09-05-10, 21:13
Valitettavasti valittaminen näyttää täällä olevan valitettavan yleistä. Siis juuri tuollainen täysin merkityksettömään asiaan puuttuminen kun joku toinen käyttäytyy valittajan mielestä väärin. Eihän noita kannata ottaa henkilökohtaisesti, mutta...

Sinänsä tuollaisesta tuntemattomille ihmisille aiheettomasta mussuttamisesta saisi kyllä monessa muussa maassa joko erittäin epäkohteliaat haukut ja kehotuksen häipyä hyvän sään aikana, Pohjanmaalla ehkä suoraan pataan. Täällä sellaista pidetään näemmä ihan suhteellisen normaalina käytöksenä. :scratch:

Pirkka
09-05-10, 23:55
Hyvät puolet:

+ Edulliset autot
+ Autobahnit
+ Olut :occasion5:
+ Tekniikkaan liittyvät nähtävyydet
+ Bratwurst
+ Etäisyydet pois täältä (Itävalta, Sveitsi) :)
+ Ystävälliset ihmiset, kun sille päälle sattuvat
+ Positiivisuus suomalaisia kohtaan
+ Schnitselit

Miinukset:

- Täällä ollaan valmiitta säästämään joka asiassa
- Yritetään piheyden kustannuksella repiä rahat vaikka opiskelijoilta keinolla millä hyvänsä (salilla ei saa omaa mineralwasseria juoda kuin pukuhuoneessa)
- Suoraveloitussysteemi: Kiva ylläri aina pankissa huomata, kuinka paljon ylimääräistä firmat ovat veloittaneet (ryöstäneet)
- Ahneus
- Luonto
- Kaikkea yritetään ennaltaehkäistä
- Epäterveelliset ruoat
- Järkyttävät kallis sähkö (tämän jälkeen en itke Suomen sähköhintoja)
- Vaikea löytää tuoreita vihanneksia/ hedelmiä
- Liikenne (perässä roikkuminen ja jatkuva hiillostaminen)

nannyogg
10-05-10, 00:19

Missä ihmeessä sää oikein asut?

abe
10-05-10, 00:45
nannya mukaillen, täytyy kyllä olla kyllä aika ihme jönsesterissä jos ei saa parempia tuoreita juttuja kuin suomessa.

lisäksi siellä listalla oli muutama todellakin 100% väärä havainto, mutta annetaan niiden tällä hetkellä olla.

abe

Ahti
10-05-10, 00:48
Ööh, perus supermarketeissa täällä Frankfurtissa vihannekset ovat kyllä aivan kökköä. Hyvä jos säilyvät pari päivää edes jääkaapissa.

Toreilta ja halleilta saa oikeasti tuoreita vihanneksia ja hedelmiä, mutta premiumi on myös sen mukainen.

Ahti

abe
10-05-10, 01:15
yrittikö Ahti nimetä sanaa Preemio nimellä "premiumi"?

:)

Huppe
10-05-10, 07:10
Missä ihmeessä sää oikein asut?
Itselleni tuli myös ekana mieleen tuo, kunnes ahti kertoi että...
Ööh, perus supermarketeissa täällä Frankfurtissa vihannekset ovat kyllä aivan kökköä. Hyvä jos säilyvät pari päivää edes jääkaapissa.

Toreilta ja halleilta saa oikeasti tuoreita vihanneksia ja hedelmiä, mutta premiumi on myös sen mukainen.

Ahti

...ja muistin että jääkaapissakin tosiaan vihannekset homehtuivat parissa päivässä. Suomessa kotimainen kurkku kestää 2 viikkoakin täysin "uutta vastaavana" ulkonäöllisesti, jos moinen pääsee unohtumaan jonnekin takaosaan. Ehkä osittain syynä on parempi jääkaappikin mutta säilyvyyden suhteen meillä ainakin oli paljon ongelmia Saksassa. Tosin meidän asunnossa homehtui kasvisten lisäksi myös huonekalut ;)

Mutta joo, kaikenkaikkiaan kasviksia sai mielestäni hyvin Saksasta ja kun niitä ei ostanut ns. "automarket-lastillista" vaan kävi aina päivän tarpeiksi niin ei hävikkiäkään syntynyt. Ja vaikka noita kantaisi kassikaupalla suoraan kaupasta roskiin, on se silti edullisempaa kuin Suomessa ilman hävikkiä ;)

Pirkka
10-05-10, 09:03
Varmasti on 100% vääriä havaintoja mutta näihin asioihin on tullut törmättyä. :)
Välillä tuntuu, että supermarketeissa vihannekset eivät ole Suomen tasoa. Pitää varmaankin alkaa katselemaan eri kaupoista.

Olen asunut vain 2,5kk täällä, joten ei tarvi liian vakavasti ottaa...

Huppe
10-05-10, 09:33
Varmasti on 100% vääriä havaintoja mutta näihin asioihin on tullut törmättyä. :)
Välillä tuntuu, että supermarketeissa vihannekset eivät ole Suomen tasoa. Pitää varmaankin alkaa katselemaan eri kaupoista.

Olen asunut vain 2,5kk täällä, joten ei tarvi liian vakavasti ottaa...

Tuo pitää laittaa miinukseksi Suomeen verrattuna. Suomessa ei tarvitse lähes koskaan käydä eri kaupoissa, kaiken saa hyvälaatuisena aina yhdestä paikasta, jos nyt ei mihinkään Siwaan tai Lidliin mene. Tietenkin jotkin erittäin erikoislaatuiset tuotteet mm. aasialaista alkuperää olevat raaka-aineet joutuu usein käymään toisaalta. Paitsi toki Alkossa pitää käydä valitettavasti erikseen, sekin on onneksi oikealla valinnalla samassa rakennuksessa jonkin kauppakartelliin kuuluvan myymälän kanssa. Plussaa taas on sitten Alkossa se että sieltä saa asiantuntevaa palvelua, toisin kuin vaikkapa Edekan viinihyllyllä missä halvin Liebfraumilch on se suositeltavin viini niin arkeen kuin pyhään ;)

Saksan kaupoissa toki aina ne leberkäset, currywurstit, snitselitarpeet ja pakastepitsat löytyvät ja tykötarpeet hapankaaleineen. Eipä sitä saksalainen muuta tarvitse, ehkä tässäkin on vain vaikeus katsojan silmissä, valinnanmahdollisuuksia on, kunhan sopeutuu yhteiskuntaan. Ei maahanmuuttaja voi vaatia saksalaista muuttamaan valikoimiaan vain siksi että muutama tuhat suomalaista asioi heidän kaupoissaan.

Pirkka
10-05-10, 09:55
Kyllä tämä on lihansyöjän paratiisi. Kunnon pihvilihatkin saa muutamalla eurolla! Eipä tuo vihannes ja salaattihomma nyt kauheesti mua ole häirinnyt mutta tyttöystävä pisti merkille, kun kasvissyöjä on.

Se on kätevää, että saa myös juotavat samasta kaupasta. Ja tuoreet leivät bäckereistä. Eipä sitä oletakaa, että täällä olisi asiat kuin Suomessa. Hyvin tänne on kotiutunut ja tottunut paikalliseen kulttuuriin. Erot Suomeen ovat lopulta melko pieniä.

KMB
10-05-10, 16:35
...toisin kuin vaikkapa Edekan viinihyllyllä missä halvin Liebfraumilch on se suositeltavin viini niin arkeen kuin pyhään ;)

Saksan kaupoissa toki aina ne leberkäset, currywurstit, snitselitarpeet ja pakastepitsat löytyvät ja tykötarpeet hapankaaleineen. Eipä sitä saksalainen muuta tarvitse...

Onko sinun kokemuksesi saksalaisista perheistä noin heikko? Ei taida olla saksalaista siippaa ja muutenkin suhteet saksalaiseen arkeen vähäistä?

Meidän Edekan hyllyllä on muutes rivi tolkulla hyviä viinejä, itse asiassa Liebfraumilchiä ei edes löydy... ostan ne suomalaisittain halvat ja saksalaisittain kalliit viinit (~6-8 euroa) Realista tai Edekasta.

nannyogg
10-05-10, 16:48
Tää on tää ikuisuuskysymys... Suomessa jaksaa kyllä mennä Alkoon, mutta Saksassa ei jaksa mennä viinikauppaan :)

Ja jos kaupassa on huono hevitiski niin pitää äänestää jaloillaan ja käydä toisessa kaupassa. Tai käydä Wochenmarktilla ihan suosiolla. Kyl mää Turuski ostin herelmät ja rehut torilt :D

Viime aikoina on tullut käytyä Aldissa, ja olen huomannut, että niiden hyllyt täytetään vain pari kertaa viikossa. Jos osuu paikalle juuri ennen tankkausta, niin ei sieltä oikein mitään vihanneksia saa. Toisaalta mun kulkureiteille osuu aina joku Wochenmarkt ("tori" jossa ei ole joka päivä torikauppaa), eikä niillä hinnat ole välttämättä sen korkeammat. Riippuu tuotteesta.

Toisaalta sit taas Rewessä ja HITissä on aina hyvälaatuista rehua ja hyvä valikoimakin.

Mä en kaipaa suomalaisia megamarketteja lainkaan.

marschum
10-05-10, 20:48
Ainahan se ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella.
Itse kun tulin tänne noin 40 vuotta sitten, en vertaillut mitään mihinkään, ei silti ei olisi kyllä oikein voinutkaan, oli niin erilaista se elämä silloin Suomeen verrattuna.(Tässä on totuttu aikojen kuluessa kaikkeen, jopa näihin dubattuihin tv-ohjelmiin, :laughing6: )
Suomea en voi nytkään arvostella, kun en edes tiedä miten siellä hommat toimi.Paitsi sen, ettei siellä ainakaan vanhusten terveydenhoito toimi. Kotimaana pidän Suomea kuitenkin vielä tänäkin päivänä ja hiilostun jos joku muu alkaa "meitä" ruotimaan. Samalla tavalla tulee pidettyä Suomessa Saksan puolta. :-) Kummassakin maassa on ne omat hyvät ja huonot puolensa, kuten näistä keskusteluistakin huomaa, ja jokaisella on se oma näkökantansa. Joillakin laajempi - joillakin suppeampi.

kummeli
11-05-10, 09:28
Ainahan se ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella.
Itse kun tulin tänne noin 40 vuotta sitten, en vertaillut mitään mihinkään, ei silti ei olisi kyllä oikein voinutkaan, oli niin erilaista se elämä silloin Suomeen verrattuna.(Tässä on totuttu aikojen kuluessa kaikkeen, jopa näihin dubattuihin tv-ohjelmiin, :laughing6: )
Suomea en voi nytkään arvostella, kun en edes tiedä miten siellä hommat toimi.Paitsi sen, ettei siellä ainakaan vanhusten terveydenhoito toimi. Kotimaana pidän Suomea kuitenkin vielä tänäkin päivänä ja hiilostun jos joku muu alkaa "meitä" ruotimaan. Samalla tavalla tulee pidettyä Suomessa Saksan puolta. :-) Kummassakin maassa on ne omat hyvät ja huonot puolensa, kuten näistä keskusteluistakin huomaa, ja jokaisella on se oma näkökantansa. Joillakin laajempi - joillakin suppeampi.

Hyvin sanottu. Itse olen asunut täällä vasta vajaat pari vuotta; tiedän hyvin mikä Saksassa on ns. p-seestä, mutta tiedän varsinkin mikä on Suomessa samasta paikasta.

Ei ole olemassa mitään täydellistä maata, silloinhan sinne rynnistäisi melkein kaikki :D. Itsekin pohdin usein kummassa / missä maassa sitä asuisi seur. 5 - 20 vuotta, about... ,mutta pohditaan nyt ihan rauhassa vuosi kerralla.

anukorpi
11-05-10, 17:05
Ainoa ISO miinus on Suomen ja Saksan välillä reissaaminen. Se on liian kallista. Ja sinne on pitkä matka. :happy8:

kujalmi
12-06-10, 16:41
Reilu 7kk Saksassa olon perusteella plussia ja miinuksia. En vertaa täysin Suomeen, vaan "yleisesti".

Hyvät puolet:

+ Olut
+ Halvat autot
+ Leipomotuotteet
+ Autobahnit
+ Nähtävyydet
+ Paljon nättejä tyttöjä
+ Helppo päästä pois
+ Thor satelliitin nordic keila yltää myös tänne
+ Ihmeen suuri osa ihmisistä osaa myös englantia

Miinukset:

- Sunnuntait, ei voi hemmetti olla edes autonpesupaikka avoinna
- Ruuhkat
- Audikuskit
- Dubbaus
- Roskapönttösysteemit
- Byrokratia
- Suoraveloitussysteemi
- Meri kaukana täällä etelässä
- Ikuisuuskeskustelut työelämässä
- Uteliaisuus, esimerkiksi ostaessa jotain tuotetta myyjälle pitää vakuutella miksi tarvitsen ko. tavaran.

ar bandur
14-06-10, 11:06
tässäpä kahdeksan vuoden kontaktin ja vuoden asumisen aikana keräillyt:
vertailu suhteessa suomeen, ruotsiin ja loppumaailmaan:

plussat
+ vapaus. ihmiselle annetaan vastuu ja vapaus omista asioista.
+ pihit ihmiset -> järkevä hintataso, kysyntä ja tarjonta toimii -> 1saksan€=2suomen€
+ päiväkodit ja niiden byrokratia toimii! lisäksi päiväkodeissa yritetään oikeasti kasvattaa lapsia eikä vaan varastoida niitä.
+ päiväkoti/kouluruoka. runsas, terveellinen ja monipuolinen. jos ei miellytä maksaa sitä pientäkään hintaa, antaa itse eväät lapselle mukaan.
+ byrokratia, se toimii! ja byrokraattien tavoitettavuus, jopa sähköpostilla! viranomaisilla on myös reaalinen vastuu tekosistaan.
+ pormestarivaalit ja poliittinen- ja vaalijärjestelmä yleensä
+ yliopistojen laatu
+ terveydenhuolto joka suhteessa, erityismainintana "normaalit erityishoidot" kuten vaikkapa ihoallergiat. toimii.
+ palvelu ja ystävällisyys
+ vähän veroluontoisia maksuja, silti asiat toimii
+ reilu verotus, ainakin perheelliselle
+ reilu ja väljä rakennusvalvonta, omassa talossa saa tehdä mitä huvittaa
+ mahdollisuus tilavaan asuntoon normaali-ihmiselläkin
+ ravintolat ja (pikku-, normaali ja erikois)kaupat esim leipomot: laajat (erikois)valikoimat ja laaja hintahaitari, jokaiselle jotain ja kaikille kaikkea
+ lähes joka kaupan lihatarjonnalle, pitsoille, italialaiselle jäätelölle ja kreikkalaisille ravintoloille erikoismaininnat
+ kylmä luminen talvi (parempi kuin keskisuomessa viimevuosina)
+ lämpimät kevät ja syksy, kuuma kesä. yleensäkin sää.
+ puistot mahtavat, metsät ja vesistöt puhtaita roskista ja penkit yms jätetty rikkomatta
+ vaellusreitit ja pikkumajatalot (olut) niiden varrella tasaisin välimatkoin
+ halpa vuokraveneilymahdollisuus vaikkakin vesistöt onkin pienet
+ avouimalat vs julkiset uimarannat 10-0
+ hajautettu teollisuus ja hallinto. ympäri maata sijaitsee tärkeitä virastoja ja teollisuutta. koko maa on asuttava.
+ kaupunkisuunnittelu (erilainen eri kaupungeissa mutta silti toimiva) ja arkkitehtuuri, ja jopa tätä tukeva uudisrakentaminen
+ ainakin täälläpäin pieni on kaunista, suuret tehottomat kompleksit on pilkottu toimiviksi kokonaisuuksiksi
+ monumentit ja veistokset kaupungeissa ja syrjemmällä, google-earthilla löytyy ja joskus vaan törmää
+ vaihteleva maasto, rypsipellot ja näköalat normaaleilta teiltä
+ homeettomat julkiset rakennukset kuten uimahallit ja lastentarhat
+ (ihmisten itse järjestämät) tapahtumat ja harrastusmahdollisuudet, terve yhteisöllisyys
+ ulkona/puistoissa uskaltaa sekä itse että muut perheenjäsenet liikkua yksin vielä hämäränkin aikaan
+ puhdas ja vähäkloorinen vesijohtovesi
+ julkisten vessojen puhtaus, niitäkin kun joskus tarvii
+ ei yksin leikkiviä pikkulapsia iltamyöhällä ulkona ilman vanhempien valvontaa, terveemmät perherakenteet
+ ei kotimaisia taikka eri etnisen taustan nuorisojengejä notkumassa jokaisella julkisella paikalla
+ ei julkijuoppoja, konttaavia örisijöitä. pyörätiet vapaita pullonsirpaleista
+ ei erillisiä pyöräteitä vaan tarpeeksi monta samaan suuntaan menevää tietä joista voi valita rauhaisimman pyörälle. näin ei tarvi kuunnella ja haistella autoja lainkaan jos ei halua. jos taas haluaa ajaa autolla saa tykittää niin paljon kun autosta lähtee, poliisilla ei kiinnosta ylinopeus syrjäteillä.
+ yritys uusiutuviin energialähteisiin vaikka ainahan ei voi onnistua ja asiakas on aina oikeassa maksaessaan loppulaskun
+ rikoksista rangaistus.
+ oikeusjärjestelmä toimii, toisin kuin jossain toisaalla..
+ uuden teknologian käyttöaste ja etenkin käytännön toteutukset
+ (joukko)liikenne ja infra. mm teille osataan tehdä sadevesikallistukset
+ työelämä rento, joustava ja perheystävällinen mutta tehkokas
+ juuston tai makkaran saa joko palana, raasteena/kuutioina tai siivuna
+ ei grillijonoja eikä niiden lieveilmiöitä, en kyllä ehtinyt kokea niitä Suomessakaan viimeiseen 8 vuoteen
+ kävelykadut ja elävät torit ja kojukaupat
+ induktioliedet ja pannut saatavilla/halpoja
+ vaatimattomuus ja hiljainen pyrkimys parempaan. eli kukaan ei hehkuta ollaanpa me saksalaiset hyviä (vrt suomalaiset), kukaan ei ylistä saksalaista ruokaa vaan asiat pyritään korjaamaan mikäli vikoja löytyy eikä siihen tarvita ylimääräistä tutkimusta tai sadankomiteaa.
+ hyväksyntä yhteiskunnan jäseneksi. Suomessa ei ulkomaalaista, edes saksalaista tai ruotsalaista, hyväksytä oikeasti ikinä.
+ nettikaupat ja logistiikka
+ saksalaiset työkalut. abbruchhammer!!! (150€ ja betoni lohkeaa ja kiukku laimenee)
+ matkustelu, naapurimaat
+ ei ikkunan alla piiputtavaa lumenputsausta aamuviideltä. silti kadut aamuseitsemältä lumesta puhtaat. osaavat ajaa suoraan eteenpäin sen auran kanssa täälläpäin.
+ jätehuolto, kaikki haetaan kotiovelta ilman lisämaksua (no rikkinäisiä tiiliskiviä ja rakennusjätettä ei mutta ihan kaikki muu, esim muovit ja metallit ja vessanpöntöt kun vain lyö paloiksi).

miinukset
- lakritsi, tai sen puute. ja karjalanpiirakat sekä mämmi. onneksi laatikot ja kinkut onnistuu itselläkin. kaikki muu onneksi löytyy.
- saunojen löylynheittokielto ja huono ilmanvaihto. pitää rakentaa oma
- sähkö on vähän arvokasta
- keskiasteen koulutus, vaikuttaa epäilyttävältä ja sekavalta
- nettiliittymän asiakaspalvelu samaa tuskaa kuin Suomessa
- runkopatjat olisi olleet kätevät ensisängyt muuttaessa
- tupakointi julkisissa sisätiloissa, tästä tuli kait jokin laki mutta näköjään ei ole saavuttanut kaikkia. enää ei sentään ilmeisesti esim luennoilla pössytellä kuten vaihto-opiskeluaikoinani.
- gez-ylevero yrittää nostaa päätään täälläkin
- sunnuntai-aukioloihin kun oli jo tottunut.. mutta jos ne nostais hintaa niin antaa olla näin vaan
- astiankuivauskaappi pitää rakentaa itse
- ulkoovet aukeaa sisäänpäin
- lehtipuut on vähän ankeita talvisin, onneksi talvi ei ole pitkä
- metsästys, marjastus ja kalastus vähän haastavaa, onnistuu tosin kyllä tarvittaessa

ihmetykset
? ilotulitus vähän liian usein. piha ja katto täyttyy raketeista hieman liian monesti.
? muutamat rakennustekniset ratkaisut
? valmiiksi maustettu jauheliha
? saksalaisten kyky syödä suklaata
? verosysteemi ja eläkevakuutus yms tarkemmin katsottuna, sitä miten ne oikeasti toimii ei taida tietää kukaan tarkasti
? autokanta. uudenkarheita ja museotasoisia rinnakkain. poikkeaa täysin Suomen tasapaksusta automassasta.
? jutteliaat vanhukset. niistä ei meinaa päästä eroon
? saksalaiset työkalut, vasarasta puuttuu naulanvedin, rautakankea ei tunneta, 6-kulmaruuvit standardina
? kleingärten ja elämä siellä
? 0,5l vahva olut ruokajuomana työlounaalla

bhajee
14-06-10, 11:23
? saksalaiset työkalut, vasarasta puuttuu naulanvedin, rautakankea ei tunneta, 6-kulmaruuvit standardina

Kysypä kaupasta "Klauenhammer" ("sorkkavasara"), onhan niitä joka paikassa... se sorkaton vasara on "Maurerhammer".

Rautakangen olen ostanut Italiasta :toothy8: - parempi kuin suomalainen, siinäkin on toisessa päässä se sorkka...

ar bandur
14-06-10, 13:08
kiitoksia vinkeistä, toin pari normaalia vasaraa Suomesta ja rautakangen virkaa toimittaa vanha ehostettu kaasuputkenpätkä. Rautakaupoissa pisin tavara oli puolimetrinen tavallinen sorkkarauta. Sen jälkeen ilmeisesti tilataan Saksassa nosturi/kaivinkone. Suomalainen hullu kivenpyörittäjä kun taas haluaa tehdä kaiken jännän, kivan ja sopivasti tuhoisan toiminnan itse :)

Tomppa
14-06-10, 13:18
Tai "Zimmemannshammer". Saksalaisessa kirvemiehen vasarassa on toisessa naulanvetimen kynnessä piikki jolla vasaran voi lyödä vaikkapa kattotuoliin kiinni. Näppärä etenkin kattotyöskentelyssä jos vasaran tahtoo hetkeksi pois kädestä. Ei tarvitse vaivalloisesti ripustaa liivin silmukkaan tai jättää palkin päälle, josta se kohta putoaa jonkun päähän.

Yksi rakennusmestari nimitti suomalaista vasaraani jenkkivasaraksi (Amihammer). Ilmeisesti suomalaismallinen vasara on siis myös jenkeissä käytössä?

Muuten, esittelin viime vuonna Suomessa yhdelle kaivurimiehelle saksalaisen pitkävarsisen lapion. Ihastui siihen heti ja niitä olen saanut roudata tänne jo ainakin kymmenen kappaletta. Saksalainen betonilapio on ihan ehdoton työkalu salaojan pohjaa tasattaessa. Myös saksalainen soralapio päihittää vaikkapa betonimyllyhommissa suomalaisen kihvelin kirkkaasti. Ei tule selkä kipeäksi ja voimaa tarvitaan paljon vähemmän.

KMB
14-06-10, 17:13
miinukset
- lakritsi, tai sen puute. ja karjalanpiirakat sekä mämmi. onneksi laatikot ja kinkut onnistuu itselläkin. kaikki muu onneksi löytyy.
- gez-ylevero yrittää nostaa päätään täälläkin
- astiankuivauskaappi pitää rakentaa itse
- lehtipuut on vähän ankeita talvisin, onneksi talvi ei ole pitkä

ihmetykset
? muutamat rakennustekniset ratkaisut
? valmiiksi maustettu jauheliha
? 0,5l vahva olut ruokajuomana työlounaalla

Lakritsin kohdalla en ole enää niin varma, mutta esim. liköörejä olen tilannut täällä Saksassa - halvemmalla, kuin mitä maksavat Alkossa. Joten esim. lakkaliköörin roudaus Suomesta ei kannata. Karjalanpiirakoita kannattaa tehdä itse. Helpompaa kuin uskot

Ainakin Saksassa on reilusti enemmän kanavia, joista tulee katsottavaa, kuin Suomessa. Siksi GEZ on ok. Suomen telkkarissa on kamalaa roskaa.

Mihin ihminen tarvitsee nykypäivänä astiankuivauskaappia?!? Suoraan ikkunan eteenkö, koska useimmiten tiskialtaat ovat ikkunan edessä.

Jos omalle pihalle kaipaat lisää väriä, niin vaihda lehtipuut ikivihreksi lehtipuiksi. Kesät ja talvet vihreät lehdet parantavat kivasti maisemaa.

Mitä kummallisia rakennusteknisiä juttuja mahdat ajat takaa?
Maustettu jauheliha?!? En ole kuullutkaan, taitaa olla joku paikallinen erikoisuus?!?

Olut on ruokajuoma.

marschum
14-06-10, 17:47
.
Maustettu jauheliha?!? En ole kuullutkaan, taitaa olla joku paikallinen erikoisuus?!?
Olisikohan se "maustettu jauheliha" "Zwiebelmett" jota täällä käytetään
leivänpäällisena sellaisenaan - siis raakana.
Sitä saa irrallisena ja pötkössä - se irrallinen on sitten käytettävä samantien.

Satu Johanna
14-06-10, 18:27
"Zwiebelmett" Tästä tulikin mieleen: olen joskus miettinyt, voiko sitä käyttää ruoanlaitossa tai käytetäänkö sitä (paistettuna)? Itse en ole oikein tottunut sen makuun, muttei sellaista voileipäpöytää olekaan, jossa sillä päällysttyjä leipiä ei olisi. (Kyllä sen perään kysellään, jos se puuttuu.)

Huppe
14-06-10, 19:08
Mihin ihminen tarvitsee nykypäivänä astiankuivauskaappia?!? Suoraan ikkunan eteenkö, koska useimmiten tiskialtaat ovat ikkunan edessä.

Tee lapsia. Tee ruokaa. Sitten tarttet. Sitten tiedät miksi.

anukorpi
14-06-10, 20:52

Meillä on tehty molempia. Tiskiallas on ikkunan alla - ei tartte astiankuivauskaappia.

pauli80
14-06-10, 22:36
Meillä tiskiallas ei ole ikkunan alla, mutta Suomessa talven viettäessäni huomasin taas miten loistava keksintö astiankuivauskaappi on :) Tätähän ei sitten toisaalta välttämättä ymmärrä sellainen, joka on käyttänyt koko ikänsä astianpesukonetta... Minulla kun ei ole koskaan ollut sellaista, eikä ole suunnitelmissa hankkiakaan.

Mutta eipä tuo astiankuivauskaappi mikään elinehto ole, ilmankin pärjään niin etten sellaista ala värkkäämään (ja hyvä niin! :D ). Meillä tiskiallas on niin pieni ettei kovin isoja astiamääriä voi kerralla tiskata, joten ne saavat sitten kuivahtaa siinä tiskipöydällä ja sitten kuivataan vielä ja laitetaan kaappiin. Aika monta turhaa kädenliikettähän tästä tosin tulee, jos vertaa astiankuivauskaappiin...

Mitään sen suurempia plussia ja miinuksia en nyt ala tässä erittelemään (voi olla että olen tähän vastannutkin jo joskus aiemmin) mutta Saksalle kilometrin pituinen miinus siitä, että ei saa SIIDERIÄ!!! Murh!

(Joo, viiniosastolta saa ranskalaista "siideriä" ja irkkupubeista saisi myös, mutta sitä ranskalaista kitkerää töhnää en saa alas ja irkkupubeihin en todellakaan pääse, enkä halua juoda siideriäni missään pubissa vaan kotona. Ja siis nimenomaan sitä ruotsalaista/suomalaista "esanssilitkua joka ei ole siideriä nähnytkään" :) )

Der Schwenker
14-06-10, 23:04
siiderin hankkimiseen voi käyttää erästä kauppaa joka sijaitsee Travemünden Hafenhausissa, taitaa olla tuttu ainakin kaikille laivamatkaajille. Joten se ei ole kuin järjestelykysymys jos haluaa siideriä.

anukorpi
14-06-10, 23:23
Tiskaus kuluttaa enempi vettä kuin tiskikone. ;) Meille hommattiin eka tiskikone, kun 2. lapsi syntyi. Lapsi oli ylivilkas ja huomiota aneleva - ei 4 hengen tiskiä ehtinyt käsin tiskata missään välissä. Pari veistä, joita ei tiskarissa suositella tiskattavan, huuhtelee kyllä hyvin äkkiä ja kuivaa samaten astiapyyhkeellä.

Siideriä kyllä tekee mieli meikäläisenkin. Kerran vuodessa, kun / jos Suomeen lomalle täältä asti matkustaa niin on vähän vaikea suunnitella koko vuoden tarpeet sieltä Travemündestä (tai Tanskan rajakaupasta) paluumatkalla - saatikka tekeekö sitten kuitenkaan mieli sitä mahdollista summaa rahana sinne kaupan tiskille laittaa...

ar bandur
15-06-10, 09:45
Jos omalle pihalle kaipaat lisää väriä, niin vaihda lehtipuut ikivihreksi lehtipuiksi. Kesät ja talvet vihreät lehdet parantavat kivasti maisemaa.

Mitä kummallisia rakennusteknisiä juttuja mahdat ajat takaa?

Joo omalle pihalle on suunnitteilla ainakin osaksi talvivihantia puita/pensaita. mm. Kataja tekis mieli istuttaa (marjojen vuoksi ruuanlaittoon), en vielä tiedä miten onnistunee. Ikivihreistä lehtipuista en kyllä ole kuullutkaan, pitääpä tutustua aiheeseen, kiitti vinkistä.

Ne paistinpannut ei ikinä peseydy siellä pesukoneessa, astiankuivauskaappi on siis oltava jo sen vuoksi. Lisäksi juomalasit alkaa haisemaan jos ne unohtuu pesukoneeseen, astiankuivauskaapissa ne on valmiiksi kaapissa ja aina raikkaita.

Maustettu jauheliha on ihan grillimausteella ja aromivahventeella maustettua. Rewestä saa. Hackerpeter/Zwiebelmett on sitten kyllä taas ihan toinen hämmästelyn aihe. Raakaa lihaaa!

Rakennusteknisiä ihmetysjuttuja:
- asuntojen sähköasennukset (sen rakentamisen vapauden varjopuoli)
- naapureiden "puutarhat" jotka on kivetty kokonaan kokonaan sellaisilla reikäbetonilaatoilla joista ruoho voi kasvaa läpi. mikä siinä jos tykkää.
- fachwerk talot yleensä ja olkisaviseinät (sisäeristeenä, myös massiivitiiliseinän kanssa), yllättävän toimiva ratkaisu ilman muovia mutta onhan se vähän viritys
- sanomalehdet alustapettina, hauskoja juttuja saa lukea niistä, mm. juuri sodan jälkeen vakuutellaan että kaikki, varsinkin talousjärjestelmä, pysyy ennallaan riippumatta siitä asutko minkä valloittajan hallitsemassa osassa Saksaa.
- talot jotka on rakennettu vierekkäin niin että toisen talon etuovi on toisen talon alla, ei valitettavasti ole tässä enää linkkiä/kuvaa kun se kohde ilmeisesti myytiin
- ddr-tornit vanhoissa taloissa. sellaiset hienot hirmu korkeat tornit pikkuisissa kaksikerrostaloissa näköaloja varten.
- vessanviemäriputki menee seinästä suoraan pihalle sadevesiränniputkea viemäriin, olen nähnyt jo useammankin, aina jaksaa naurattaa
- katedraalien holvien päällä meneviä huoltoonkaloita, tai vanhojen linnantornien ahtaita portaikkoja tai linnojen tyrmäkäytäviä, aivan hemmetin siistejä paikkoja
- hieno portaikko joka vie vain pieneen vaatekaappiin
- katto jossa on enemmän kattoikkunoita kuin itse kattopinta-alaa
- tavallista klimagerät-ilmalämpöpumppua pyydettäessä sanotaan ettei semmoista voi asentaa, vain tällainen kokotalon kiertovesilattialämpö-lämminvesivaraaja-aurinkokeräinvaraaja-maalämpö-kaasu/pellettijärjestelmän voidaan tehdä. onneksi on noita itseasennettavia malleja..
- neljään kertaan korotettuja taloja (eli alunperin 1,5 kerroksinen on nyt 4+ullakko, meidän talokin kerran korotettu)

ja näitähän riittää. Minusta aivan mahtavaa että jokainen talo on omanlaisensa, pitää vain valita tarkkaan se talo jossa itse aikoo asua, pari erikoisuutta on ihan ok, mutta noissa erikoisemmissa virityksissä on vähän terveyshaittojakin (esim niissä sähkövirityksissä ja siinä silppu-ikkuna-katossa).

Tomppa
15-06-10, 10:24
Kataja on muuten kuulemma tarkka ilmansuunnista. Kannattaa tarkistaa kompassilla ilmansuunnat ennen puun uloskaivamista ja merkata vaikkapa pohjoinen puoli esim. nauhalla.

Istuttaessa sitten takistetaan taas että kataja tulee samoin päin kuin alunperinkin.

pampula
15-06-10, 19:01
Hyvät puolet:

- Epäterveelliset ruoat

Valmisruokahyllyt voi aina ohittaa :smt018 :smt018 Olisiko kokin vika jos syö epäterveellistä :p

Ainakin meidän kaupan hyllyiltä löytää tuoreita vihanneksia ja hedelmiä ja erityisen mahtavaa on, että täältä saa luomua paljon enemmän ja halvemmalla kuin Suomesta :blob2:

KMB
17-06-10, 17:36

Minulla on lapsia, talo, teen joka päivä ruokaa enkä ole astianpesukoneen lisäksi vielä astiankuivauskaappia tarvinnut. Astianpesukoneessa on nääs kuivaus sis. hintaan. :jerk:

Eli en vieläkään tiedä, mihin moista museotavaraa tarvitaan...

KMB
17-06-10, 17:37
Tästä tulikin mieleen: olen joskus miettinyt, voiko sitä käyttää ruoanlaitossa tai käytetäänkö sitä (paistettuna)? Itse en ole oikein tottunut sen makuun, muttei sellaista voileipäpöytää olekaan, jossa sillä päällysttyjä leipiä ei olisi. (Kyllä sen perään kysellään, jos se puuttuu.)

Ach so! Zwiebelmett... no nyt leikkasi, minä kun ajattelin jauhelihaa lihakaupasta, että mitäs, mitäs... Zwiebelmett syödään sellaisenaan leivän päällä.

KMB
17-06-10, 17:45
Ikivihreistä lehtipuista en kyllä ole kuullutkaan, pitääpä tutustua aiheeseen, kiitti vinkistä.

Ne paistinpannut ei ikinä peseydy siellä pesukoneessa, astiankuivauskaappi on siis oltava jo sen vuoksi.

Yksi tulee heti mieleen: Lorbeerkirsche, siis ikivihreä lehtipuu. Kaunis, kasvaa suorassa, pensasmainen, vahvat paksut lehdet.

En pese paistinpannuja koskaan pesuaineella. Suoraan kuumalla vedellä, ettei pinta mene piloille.

Mistäpäin Saksaa noi sun rakennustekniset ihmetykset oikein on? Onko ne yleisiä vain joku yksittäinen esimerkki? Osa on kyllä niin merkillisiä, ettei meilläpäin tuollaisia ole. Paitsi "Fachwerk"-taloja ja musta ne on kauniita. Aitoja vanhanajan taloja eikä mitään kamalia laatikkomaisia betonimörskiä, kuten nämä nykymodernit "omakotitalot" ovat. Tuo vessanpoistoputki on kyllä esimerkeistä kaikken suurin ihmetys... :-&

KMB
17-06-10, 17:47
Kataja on muuten kuulemma tarkka ilmansuunnista. Kannattaa tarkistaa kompassilla ilmansuunnat ennen puun uloskaivamista ja merkata vaikkapa pohjoinen puoli esim. nauhalla.

Istuttaessa sitten takistetaan taas että kataja tulee samoin päin kuin alunperinkin.

Minä tein rikoksen ja kähvelsin lähimetsästä katajan omalle pihalleni... kuten myös sinivuokkoja ja sen sellaista. Hyi! Mutta asian voi nähdä toisin: nyt ne saa kasvaa rauhassa eikä mikään rusakko syö niitä.

jussi
02-12-10, 20:17
Muuten, esittelin viime vuonna Suomessa yhdelle kaivurimiehelle saksalaisen pitkävarsisen lapion. Ihastui siihen heti ja niitä olen saanut roudata tänne jo ainakin kymmenen kappaletta. Saksalainen betonilapio on ihan ehdoton työkalu salaojan pohjaa tasattaessa. Myös saksalainen soralapio päihittää vaikkapa betonimyllyhommissa suomalaisen kihvelin kirkkaasti. Ei tule selkä kipeäksi ja voimaa tarvitaan paljon vähemmän.

Leikkisästi: tuo kehuttu pitkävartinen ja pienilapainen lapio on tyypillinen katolisilla alueilla. Protestanttinen työmoraali (työn pitääkin olla raskasta) vaatii takakahvalla varustettua lyhyttä, ketterää ja isolapaista lapiota jolla kura lentää ja hiki virtaa :)

//jussi