View Full Version : Saksan plussat ja miinukset
Mikä Saksassa on hyvää ja mikä huonoa:
Muutama, mitä nyt äkkiä tulee mieleen:
+ autobahnat
+ autot
- dubbatut ja leikatut elokuvat tv:ssä sekä elokuvatettereissa
- meri, tai lähinnä sen puute täällä Frankfurtissa. Onneks sentään on toi joen pätkä...
Luottokortit käy missään täällä. Seuraava äänestys vois olla: kumpi on surkeampi luottokorttimaa, Saksa vai Albania?
Miinuksia:
- Älytön pullonpalautussysteemi
- liian vähän kevytruokia kaupassa
- äkäiset mummot ja vaarit jotka huitoo kepillä
- jos on järvi niin se on täynnä ihmisiä ja ohjelmoitua virkistystä
Plussia:
+ toisten omaisuuden kunnioittaminen. Ei tarvi pelätä joka paikassa ilkivaltaa.
+ Münikkenin kadut ainakin rauhallisia ks känniset varhaisnuoriryhmät puuttuvat.
+ posti tulee lauantaisin ;)
Plussaa ainakin seuraavat:
+ hyvä terveydenhuoltojärjestelmä (ainakin jos Suomeen vertaa)
+ halvat viinit
+ toimiva julkinen liikenne (joskin DB turhan kallis)
+paljon etnisiä ravintoloita
Miikkoja taas
- kaikki virastot tosi byrokraattisia
- aina pitää olla käteistä mukana, kun kortit ei kelpaa
- hirmu työkeskeinen kulttuuri
- TV:ssä kaikki dubattua tai päällepuhuttua
Miinuksia:
- liian vähän kevytruokia kaupassa
Mun suussa tämä kääntyy plussaksi. Varsinkin Mynkkenin sianlihavoittoinen perinnemenyy on kerrassaan ihastuttava keksintö!
Pari pakkasta:
- Frankfurtin keittiö imee. Paikalliset erikoisuudet ovat vihreä kastike 7 yrtillä - ja hantkäse. Jälkimmäiseen en ole kajonnut, tod. näk. typotin myös tuon omituisuuden nimen.
- Frankfurtissa juodaan kelvotonta omenaviiniä. Tehtiin lukioaikoina parempaa ja halvempaa.
Jotta ei mene marinaksi niin pari boonusta vielä:
- KALJAA!!! Tämän suhteen maa on paratiisi! Ja kun vielä pitää vehnäoluesta niin hyvä. Mutta kun hanasta sen saaminen on Frankfurtissa työn takana..
- Sijainti. Joka suuntaan suht lyhyt matka. Ja lentoja piisaa.
- Työstä maksetaan rahaa
- Frankfurtin keittiö imee. Paikalliset erikoisuudet ovat vihreä kastike 7 yrtillä - ja hantkäse. Jälkimmäiseen en ole kajonnut, tod. näk. typotin myös tuon omituisuuden nimen.
Paikalliset sapuskat ovat suoraan sanoen syvältä ja poikittain. Onneksi löytyy sentään runsas valikoima kansainvälisiä keittiöitä (tsekkaa ravintolasuositukset).
Tuo handkäse mit musik on siis suolikaasuja runsaasti erittävä juusto, joka tarjotaan sipulikastikkeessa. Musik tarkoittaa siis kaasujen tuottamaa ääntä. Runsaan viiden vuoden aikana olen kokellut sitä tasan kaksi kertaa - ensimmäisen ja viimeisen kerran :lol:
[
- KALJAA!!! Tämän suhteen maa on paratiisi! Ja kun vielä pitää vehnäoluesta niin hyvä. Mutta kun hanasta sen saaminen on Frankfurtissa työn takana..
No tietty! Koska se on usein Flaschengärung....varsinkin se kaikkein paras, ainoa ja oikea Schneiderweiße (paras syy mennä Müncheniin).
Plussaa:
- leipomot (ah, aamusämpylät)
- oluet
- kenkäkaupat (sanoo perusblondi Finnmarie)
- hyvät, edulliset saksalaiset valkkarit :wink:
- vanhojen kaupungien herttaiset keskustat ja kahvilakulttuuri
- hyvät tiet, muutkin kuin baanat
- kirsikat ja parsa
Miinusta
- hyla-tuotteita löytyy liian vähän ja vatsaraukka kärsii
- kevyttuotteita löytyy niin vähän että tuo vatsaraukka myös paisuu
- byrokratia
- epäinhimillisen ilkeä ja kamala ja hirveä juristien koulutusjärjestelmä... :evil:
eli kannan korteni kekoo tässäkin..
+musiikki (jos tykkää enemmän housesta ja sen tyylisestä)
+OLUT
+ei valomerkkiä
+paremmat työmahikset..ainakin oli pari vuotta sitten
+leipomot, metzgereit jne.
+aina jotain tekemistä
-liikaa ihmisiä
-uimisesta järvessä pitää maksaa
-ei parveketta kämpässä, eikä puutarhaa
-asunnoissa ei oo keittiö valmiina
-sunnuntaina ei saa tehdä yhtään mitään, mikä voisi ärsyttää naapureita
-'ulkomaalaiset'
lisää tulee kun mieleen juolahtaa..
Eli...
+ Olut on loistavaa ja halpaa myös viinit
+ Autot halpoja
+ Klubit parempia kuin Suomessa
+ Keskellä Eurooppaa
Ja sitten...
- Dubatut elokuvat
- Hierarkisen (kirjoitetaanko toi noin?) työpaikat
- Keittiö puuttuu asunnoista
- Joka paikassa tyrkytetään pitkiä sopimuksia
+ Turvallista ( München)
+ Sairaalat huipputaso (verrattuna suomeen)
- kommentoiminen kadulla JOKA ASIASTA
- riitely parkkipaikoista ja kaikesta muustakin
ja melkein kaikki muut yllämainitut asiat
Taidan olla ollut täällä liian kauan, kun on vaikea sanoa mikä on huonoa ja mikä hyvää - kaikkeen on niin tottunut :) Jopa dubbattuihin elokuviin/sarjoihin; Suomessa oikein säikähdän kun yhtäkkiä kaikki puhuvat englantia... :oops:
Toisten listoista pisti silmään että jotkut miinukset ovat minulle plussia ja toisinpäin:
+ kunnon ruokaa eikä mitään light-hömpötyksiä; Suomessa saa "korvasyövän" kun kaikki puhuu koko ajan rasvasta ja kevyt-blablaasta :twisted:
+ heh, tuo vihreä kastike on tosi namia!
+ Weißbier + Rußn :D
+ Biergarten ja muutenkin kaikki ruokapaikat, illalla voi mennä lasten kanssa ulos syömään eikä kukaan kato kieroon
+ kaikenmaalaisia ihmisiä
+ Siezen
Ja miinuksia:
- julkinen liikenne on kamala, ja DB on siitä kamalin
- STAU! :evil:
- luontoon ei pääse samanlailla kun Suomessa, oli kyse metsästä tai vedestä
- jokapaikassa on niin täyttä
- Parkkipaikkojen vähyys suhteessa autoihin
- Ruuhkat autobahnilla
- saksalaisista rautakaupoista ei löydä mitään, jos hakee vähänkin erikoista
- merkkiautoliikkeiden korjaajat ovat täysiä tumpeloita, jotka rahastavat ihmisiä todella härskisti
+ pari vuotta sitten sai ajaa vielä autolla 0,8 promillen humalassa
+ suht lyhyt matka suomeen lentäen
+ pari vuotta sitten sai ajaa vielä autolla 0,8 promillen humalassa
Monenko promillen humalassa saa nykyisin ajaa? :D
Montako rivia saa laittaa?
+ paasee nopeasti pois
+ olut melkein yhta hyvaa kuin Belgiassa
+ Alpeillekkin vain 500km (sama matka kuin merenrannalle FRAsta)
ja sitten
- terveydenhoidon taso kamala - suuri osa ei-saksalaisista menee laakariin jossain muualla kuin saksassa.
- Stau
- Horstit
- huumorintaju (tai sen puute)
- Besserwisserit ihan missa tahansa asiassa
- Lastenryostajat & pedofiilit
- Koulutusjarjestelma maailman huonoimmasta paasta
- Kesatkin alkaa olla samanlaisia kuin Stadissa
- byrokratia
- saksalaisten kielitaidottomuus
- ynsea suhtatuminen ei-saksankielisia kohtaan
- teitittely
- "Ich bin nicht zuständig"
- Luottokorttijarjestelma on vertaansa vailla (toimimattomuudessaan)
- FKK
- jne.
Minä tulin keikalta takaisin Suomesta & Virosta... Oltiin liikenteessä italialaisen kollegan kanssa, joka ihastui Suomeen täysin... Vannoi tulevansa takaisin ja raahavansa eukkonsa myös....
Minä en ole käynyt Suomessa yli 2,5 vuoteen ja minut yllätti Suomen hiljaisuus (Heslngin keskustassa)... Suomessa todellakin homma toimii, taksikuskit löytävät osoitteet, ovat nopeita EIVÄTKÄ kuseta....
meikämummua huvittaa nuo teidän plussat ja miinukset. Varsinkin nuo luottokorttijutut. Kun mä tulin tänne 35 vuotta sitten niin ekaks piti avata Girokonto, että palkka ylipäänsä juoksi. Ja jolla se tili on, sillä on EC-kortti. Se on ilmainen, Visa & Co. maksaa vuosimaksun, enkä tarvitse sitä muuta kuin Suomen ja Euroopan ulkopuolisilla lomilla. Yhtä lailla meikä vois sanoa, että Suomessa on kaiken maailman sisäpiirikortteja millä ne maksaa marketeissa.
Varsinkin nuo luottokorttijutut. Ja jolla se tili on, sillä on EC-kortti. Se on ilmainen, Visa & Co. maksaa vuosimaksun, enkä tarvitse sitä muuta kuin Suomen ja Euroopan ulkopuolisilla lomilla. Yhtä lailla meikä vois sanoa, että Suomessa on kaiken maailman sisäpiirikortteja millä ne maksaa marketeissa.
Samaa mieltä korteista - Visaa minulla ei ole (miehellä on auton vuokrausta varten) enkä ole koskaan kaivannutkaan.
Suomessakin voi muuten (yleensä) maksaa EC-kortilla, marketeissa, tavarataloissa, yleensä ihan pienemmissäkin kaupoissa. Ja Etelä-Afrikan lomalla nostimme käteistä sielläkin automaatista EC-kortilla; ja tämä toimii Suomessakin :)
Tottahan toikin. Mua hiukan hymyilytti kun tossa pari viikkoa sitten istuin Helsingin Keskustassa Kaljalla ja likkakaveri veti maksaessaan paikallisen S-Marketin kantaasiakaskortin esiin. Minä tyhmänä kysyin "Mitä sä nyt tota korttia kaivat" ja Mira vastas "saan alennusta Siideristä" :roll:
Kun mä tulin tänne 35 vuotta sitten niin ekaks piti avata Girokonto, että palkka ylipäänsä juoksi. Ja jolla se tili on, sillä on EC-kortti.
Eikö nykyään tarvitse enää Girokontoa palkanmaksuun?
Samoin mun piti aikoinaan avata tili kun sain ekan palkkani - se oli tosin Shekki, mutta johonkinhan sekin pitää lunastaa. EC-kortti tuli kaupan päälle, tosin ihan alussa se oli vain pelkkiä automaatteja varten (Stadtsparkassen S-Kortti) ja seuraavalla kortilla sitten sai jopa ostaa kaupasta, woow.
Suomessa olen nähnyt yhdistelmäkortteja siis silleen että on EC ja VISA samassa.. niitä ei täällä ole vielä käteen osunut (rahastan työkseni ;))
Tottahan toikin. Mua hiukan hymyilytti kun tossa pari viikkoa sitten istuin Helsingin Keskustassa Kaljalla ja likkakaveri veti maksaessaan paikallisen S-Marketin kantaasiakaskortin esiin. Minä tyhmänä kysyin "Mitä sä nyt tota korttia kaivat" ja Mira vastas "saan alennusta Siideristä" :roll:
Heh, Suomessa käydessä äiti tuuppaa koko ajan meille kaikenmaailman kortteja mukaan kun ollaan lähdössä kaupungille, kun joka paikassa saa pisteitä tai alennusta tai ties mitä :smt015
Täytyy kyllä tunnustaa että meilläkin on happydigits ja payback mutta niitä käytetään kun muistamaan sattuu...
-Rahan nosto eri pankinautomaatista kuin oma pankki on maksullinen :cry:
Heh, Suomessa käydessä äiti tuuppaa koko ajan meille kaikenmaailman kortteja mukaan kun ollaan lähdössä kaupungille, kun joka paikassa saa pisteitä tai alennusta tai ties mitä :smt015
Täytyy kyllä tunnustaa että meilläkin on happydigits ja payback mutta niitä käytetään kun muistamaan sattuu...
Kyllähän ne nittä tuppaa ja tyrkyttää vähän väliä, mutta en ole vilä onneks yhteenkään "alennuskorttiin" langennut. Oon vähän sitä mieltä että niillä "alennuksilla" peitellään sitä tosiseikkaa etää kun korttia käytät niin ne konsernit saa tilastoitua sun ostotapas ja kulutusmääräs... ja vielä oon niin sisäänpäinlämpiävä etten mokomasta "vakoilusta" välitä :oops:
Mutta ei pidä kauheesti saarnata, tiedä koskaan koska se ensimmäinen Kortti lompakosta löytyy ;)
Viilaan vähän vielä pilkkua :smt035 :
Pankkiryhmiäkin on, esim. Deutsche Bankin, Hypon, Commerzbankin (ja vielä jonkin) asiakkaat voi nostaa rahaa ilman maksuja (joku noista on aina lähellä) :D
Ja vielä yks plussa tohon rahan nostoon, suomessa ei vissiin voi automaatista nosta vähempää kuin 50 euroa (tai 20?) kerralla..täällä voi näpytellä ihan minkä summan tahansa, mikä seteleinä löytyy...
Viilaan vähän vielä pilkkua :smt035 :
Pankkiryhmiäkin on, esim. Deutsche Bankin, Hypon, Commerzbankin (ja vielä jonkin) asiakkaat voi nostaa rahaa ilman maksuja (joku noista on aina lähellä) :D
Kun niitä ei tarvitse niihin törmää joka korttelin nurkalla mutta kun kerrankin tarvitset niitä niin ei löydy millään :(
Kun niitä ei tarvitse niihin törmää joka korttelin nurkalla mutta kun kerrankin tarvitset niitä niin ei löydy millään :(
Tuosta tuli jouhevasti mieleeni saksan apteekkitiheys, se on aivan valtava. :shock: Ainakin Münchenissä voit silmät kiinni heittää kiven niin se osuu melko varmasti apteekkiin - tai ainakin apteekkariin.
Johtuneeko tästä aikoinaan minua ihmettäneestä lääkärilläkäyntihössötyksestä? Lapsi kun sanoi ysk niin heti vietiin tarkistettavaksi ja apteekin kautta erilaiset litkut mukana kotiin. Minusta sillä oli vaan nuha? :smt021
Johtuneeko siitä, että kun kerran kuitenkin maksetaan älyttömiä summia kuukausittain siltä varalta että tarvii mennä lääkäriin, niin sitä sitten on ihmiset tottunut käyttämään tavallisena palveluna niinkuin kirjastoa konsanaan.
Terveellä (puuta koputtaen) ihmisellä voi joskus mättää tää maksaminen.
Niin, tuo yllä oleva meni nyt miinuksien piikkiin.
No jos tälle linjalle lähdetään, niin mites olis 'kreislauf'-ongelmat :smt101
Alkuihmetyksen jälkeen olen ruvennut asiaa analysoimaan, mutta en vieläkään hiffaa mitkä psykosomaattiset taustat tällä 'kreislauf' ongelmalla on. 'Mein Kreislauf' (vähän vapisevalla äänellä, kiitos :roll: ) on olemassa myös pohjoisessa saksassa, joten se ei ole pelkästään alppiseutujen ongelma.
Vai onko se jotenkin geneettistä, että näitä keskieurooppalaisia heikottaa useimmin kun meitä pohjoisen raavaita asukkeja?
Tuosta tuli jouhevasti mieleeni saksan apteekkitiheys, se on aivan valtava. :shock: Ainakin Münchenissä voit silmät kiinni heittää kiven niin se osuu melko varmasti apteekkiin - tai ainakin apteekkariin.
Vastapainoksi voi sanoa Suomesta kun yksi tuttu oli käväisemässä hän ihmetteli että parturiliikkeitä on joka kulmassa....
Anteeksi tietämättömyyteni, mutta mikä se se on se "Kreislauf"? Saksalainen kollegani tuossa vieressä päätteli, että kysymys on putkisto (LVI) ongelmista...
Vastapainoksi voi sanoa Suomesta kun yksi tuttu oli käväisemässä hän ihmetteli että parturiliikkeitä on joka kulmassa....
Heh, hyvä pointti :D
Aikani mietin myös kun eräs suomessa käynyt kysyi että "was ist das oi oi oi, das überall geschrieben steht?" Siis mikä? Oi?
No tietenkin OY.
Miinus:
Tulinpa juuri kaupasta ja ajoin hiivatin leveää jalkakäytävää hitaasti fillarilla ihmetellen samalla että taas oli tutusta kulmasta myymälä suljettu kun saksalainen mies (65v?) alkaa mälkättämään minulle että mun pitäis siirtyä ajoradalle pyörineni :smt091 .
Ajorata on sillä kohtaa Müncheniä kiertävä kehätie (Mittlerer Ring), yksi kaupungin voimakkaimmin liikennöidyistä reiteistä - ja vastakkaissuuntainen. Sinne ois pitäny mennä hankkimaan sakot ja katkennut jalka?
Miten minä häiritsin tätä vaaria jolla oli tilaa ainakin metri minun fillariini? Vaaransinko jalankulkuliikennettä ajaessani niin hiljaa (tarkkaillen samalla suljetun kaupan näyteikkunaa) että hyvä kun pysyin pystyssä? Oliko kadulla ahdasta? Ei ollut, me olimme kahdestaan tämän [hirveitä saksan laissa kiellettyjä ilmaisuja :smt068 ]-miehen kanssa.
Olin niin äimänä tästä hyökkäyksestä etten osannut sanoa mitään, tuijotin vaan takaisin. Tosi fiksua. :roll:
Tämä menköön saksan miinuksiin.
Tämä tapahtui Schweizer Strassella Frankfurtissa viikolla. Tapahtumapaikkana risteys, jossa oli kaksi jalankulkijaa, minä ja vanhempi saksalainen herrasmies.
Autoja ei ollut, ratikkaakaan ei näkynyt. Valo oli punainen, olin menossa juuri kantapubiini kadun toiselle puolelle.
Lähtiessäni ylittämään kauta tämä herrasmies tokaisi minulle: "Rot ist Tot!".
Olin hieman hiprakassa joten ei taaskaan pokka pitänyt....
Valo oli punainen, olin menossa juuri kantapubiini kadun toiselle puolelle.
Heh, tismalleen samalla lailla kaynyt minulle. Hieman ihmetyttaa, miksi pitaisi seista jalankulkijana liikennevaloissa, jos autoja ei nay mailla eika halmeilla. Kovin ovat lainkuuliaista porukkaa, nama teutoonit..
Tokaisi? Sehän on ollut varsin leppeämielinen veikko. Pari kertaa olen nähnyt tilanteen jossa luetaan punaisten valojen tarkoituksesta volyymit kaakossa.
Suomalainen avomieheni sanoi kerran että jokaisessa saksalaisessa piilee pieni poliisi. Minusta sangen osuvasti sanottu. Esim. vastapäätä parvekettamme asuu mies joka valokuvaa autoja esim jos joku parkkeeraa pariksi minuutiksi jalkakäytävälle tai peruuttaa 30m yksisuuntaista tms. Kyseessä on hiljainen katu eli ei mikään hallitsematon kaaos.
Itse se sitten nipsuttelee parvekkeella kukkiaan ja vilkaistuaan ensin vasemmalle ja oikealle, heittää lehdet kadulle saaden siitä ilmeisesti jonkinlaisen henkisen orgasmin. :evil:
Rot ist Tot on lause, joka opetetaan meillä Saksassa ekaluokkalaisille että he oppivat käyttää liikennevaloa kunnolla. Totta kai on helppoa kavellä punaisella valolla kadun yli kun ei näy autoja. Mutta mistäs tiedät, seisooko sun takana joku pikkulapsi, joka seuraa sua ja joka sitten miettii että "näin minäkin teen tästä lähtien". Odottaminen punaisella valolla on Prinzip-Juttu, kai sitä ymmäretään Suomessakin, missä on hengenvaarallista kavellä Zebrastreifenin yli, koska autoilijat "ignorieren" niitä. Siellähän täytyy katsoa suoraan kuskin silmiin, ennen kuin uskaltaa astua kadulle. Siis iso miinus Suomelle - vaihteeksi. Itse olen Saksalainen (Suomalainen Äiti) ja minä pidän pysähtymisen punaisella valolla erittäin hyvänä asiana :)
Oh weia, meillä mättää jokin... :smt100
(Tarkennukseksi näin etukäteen että minä olen Suomesta ja mieheni on syntyjään Münchenistä)
- Mies menee yli punaisten tai kohdassa jossa ei ole Zeebraviivoja - minä kiljun pää punaisena :smt091 ja juoksen vaikka parin sadan metrin kiertotien (niin ja punaisissa valoissa seison vaikka olisi keskiyö...)
- Mies parkkeeraa (tosin harvoin) myös kohtaan jossa ei saa, minulle ei tulisi mieleeni edes kahdeksi minuutiksi; mieluummin ajan 20 min. korttelia ympäri ja odotan että oikea paikka vapautuu
- Minä soittaisin mieluiten poliisin kun joku on parkkeerannut jalkakäytävälle niin etten mahdu vaunujen kanssa ohi, mies taas ajaa vaunujen kanssa auton ympäri. Sama juttu roskatynnyreiden kanssa, suutuspäissäni olen jo pari kaatanut kun olivat tiellä :smt027
Totta kai on helppoa kavellä punaisella valolla kadun yli kun ei näy autoja. Mutta mistäs tiedät, seisooko sun takana joku pikkulapsi, joka seuraa sua ja joka sitten miettii että "näin minäkin teen tästä lähtien". Odottaminen punaisella valolla on Prinzip-Juttu, kai sitä ymmäretään Suomessakin, missä on hengenvaarallista kavellä Zebrastreifenin yli, koska autoilijat "ignorieren" niitä. Siellähän täytyy katsoa suoraan kuskin silmiin, ennen kuin uskaltaa astua kadulle. Siis iso miinus Suomelle - vaihteeksi. Itse olen Saksalainen (Suomalainen Äiti) ja minä pidän pysähtymisen punaisella valolla erittäin hyvänä asiana :)
Tämän allekirjoitan täysin!
Suomessa autoilijat on ehkä kohteliaampia (?) toisiaan kohtaan, mutta tosiaan völlig unmöglich jalankulkijoita kohtaan. Joka kerta Suomessa käydessä on pari läheltä-piti-paikkaa, kun unohdan ettei Zeebraviivojen yli voi mennä ennenkuin kilometrin säteellä ei ole autoa! Lapsia tai lastenvaunujakaan ei varota yhtään :evil:
Kesti vähän ennen kuin tajusin minkätakia kukaan ei mene kadun yli vaikka autoilijana pysähtyy odottamaan että he laittaisivat liikettä luihin - pelkäsivät raukat (syytä olikin, sillä vastaantulevat autot ajoivat pysähtymättä... :roll: )
- kommentoiminen kadulla JOKA ASIASTA
Kävelin yksi ilta pienessä hiprakassa Frankfurtin keskustassa ja olin hakenut syötävää Pizzahutista. Seisoin punaisissa valoissa ja siinä vihreää odotellessa napostelin herkullisia pizzaslicejä. Viereeni kiilautui vanhempi mieshenkilö ja tokaisi: "Eikö Teille ole opetettu syömään kotona, eikä kadulla?"
Kävelin yksi ilta pienessä hiprakassa Frankfurtin keskustassa ja olin hakenut syötävää Pizzahutista. Seisoin punaisissa valoissa ja siinä vihreää odotellessa napostelin herkullisia pizzaslicejä. Viereeni kiilautui vanhempi mieshenkilö ja tokaisi: "Eikö Teille ole opetettu syömään kotona, eikä kadulla?"
Hehehehee, tosi paha!! :-D
Tuo saksalaisten kommentointi tosiaan arsyttaa minuakin aika suuresti. En oikein ymmarra mita he ajavat silla takaa? Monta kertaa on mieli tehnyt tokata nekkuun tuollaisista turhista nalvimisista, mutta onneksi hermo on kestanyt ainakin toistaiseksi.
Esimerkkina, ajelin Egelsbachin pienlentokentan lahistolla kauniina lampimana kesasunnuntaina luu-ulkona tupakka sormissa. Seuraavissa liikennevaloissa pudotin tupakan sormistani siihen asvalttiin (hyi minua), mutta vieressa olevassa tapotaydessa tila-autossa, neuvokas saksalainen takapenkilta veivaa ikkunan alas ja alkaa huutamaan paa punaisena saksaksi: EIKO SINUN BEMARISSASI OLE TUHKAKUPPIA?
Suuni loksahti auki ja noin nanosekunnin yritin miettia mita ihmetta on tapahtunut. Avasin oven, astuin ulos tarkoituksenani "keskustella" hieman lahemmin autojemme tuhkakupeista, mutta suurperhe kaasutteli pois karkuun aika vauhdilla.
Ymmarran kylla, ettei tekoni ollut kovin hyva, mutta tarvitseeko siita ruveta huutamaan naama punaisena tuntemattomalle ihmiselle? Itsellani ei tulisi ikina moinen mieleeni.
No huhhuh, nämä liikennevalothan aiheutti valtavan keskusteluvyöryn..
Mutta täytyy sanoa, että jos on lapsia odottamassa valoissa, niin kiltisti odotan myös, että vihreä vaihtuu, vaikka muuten ylitän kadun punasella, jos ei tuu autoja.
Ja itse en ole ikinä törmänny 'rot ist Tot' ilmiöön, että kukaan olis huudellu mitenkään..Tai kommentoinu muuten..Paitsi joskus jollain Mainin miniristeilyllä, kun keskipäivällä tilas Weizenin ja tuli vanhemmalta herralta kommentti - jetzt schon alkohol, es ist doch erst Mittag..
Mutta hän ei varmasti tunne suomalaisia, joten annettakoon anteeksi! :D
Siis kommentoinnista en tiedä, mutta saksalaiset on kyllä aika kovia valittamaan..Jos joku valittaa, niin sen täytyy olla saksalainen, sen opin myös opiskeluaikana kesätöissä mäkkärillä..Joko oli hampurilaisen laatu huono, se ei ollu tarpeeksi lämmin (hei, tää ei oo mikään 5 tähden ravintola!) tai sitten olin hitain kassa mäkissä..
Kun suomalainen pitää ennemmin suun supussa, kun sanoo mitään negatiivista vieraalle, oli tuo ensimmäinen 'shokkiterapia' täällä :roll:
Asiasta on tehty vast'ikään tiedettäkin:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/3601134.stm
Olisikohan asialle yksinkertainen biologinen syy?
...on kovin vaikea uskoa ellei kyseessä ollut iskuyritys tai huutoäänestys.
Ainiin kadulla järjestetään kovin harvoin huutoäänestyksiä.
abe
En osaa saksaa tuskin lainkaan, ja näin pystyn ohittamaan arkipäiväni hyvin tasaisesti omassa kukkalaatikossani hymyillen. Kukaan täällä ei puhu englantiakaan (Darmstad on katkera mini-Dresdenistään), turkin kielelläkin pärjäisin paremmin. Ja ne heput on ihan jees kaiken huipuksi. No ymmärrän hyvin jos paikallinen kyläsi jossain Schwarzwaldin kukkuloilla olisi kielitaidoton talouden taantuma, mutta satun olemaan Darmstadissa, pikkunilkkilässä, jossa on 3-4 kansainvälistä suurta organisaatiota, USA armeijan tukikohta, Echelon naapurissa, kuten myös USAirForcen Euroopan suurin tukikohta, jne - joten asukkaista hyvä osa on englanninkielisiä. Ja en ole vielä nähnyt ensimmäistä englanninkielistä ravintolamenuta. ](*,)
Kielitaidottomuuden transparenssin lisäksi tällainen pysyvä aivovamma on minulle tullut saksalaista keittiömenustä. Tämän vuoksi ajoin 1.5 tuntia Strasburgiin viime syksynä. Ihana saada fois grata, käsin tehtyä pateeta ja salamia, piirakoita sun muita ihanuuksia pikkurahalla, ja huuhdella ne alas maailman parhaimmilla nestemäisillä aromeilla. Mutta täällä Saksassa - täällä on vain olut, ruskea kastike ja possu mikä miehen tiellä pitää - ja niin piti minutkin (menossa Strasbourgiin siis). :smt039
Saksalaisissa viehättää loogisuus - tai sen puute. Tämä saksalainen palvelun logiikka koskien mitä tahansa pilkunpaikanmääritysvirastoa, laitosta, ties mitä. Logiikka on tarkoitettu Adidaksen myynnin edistämiseen... Juokse sinne tänne kuin päätön kana - tai oikeastaan uskon että ao on keksinyt näiden logiikan. :smt021
Tähän voidaan lisätä että saksalaiset ovat kärsivällisiä - noin 0.01 sec. Tämän ikuisuuden jälkeen heillä on oikeus todeta sinusta ihan mitä vaan, koska olet todellinen töppö, idiootti, molopää, pöllö, ... :smt020 :smt097
Tähän voidaan lisätä että saksalaiset ovat kärsivällisiä - noin 0.01 sec. Tämän ikuisuuden jälkeen heillä on oikeus todeta sinusta ihan mitä vaan, koska olet todellinen töppö, idiootti, molopää, pöllö, ... :smt020 :smt097
Tuo on niin totta. Joka kerta, kun kurvaan autollani kadulta autotallin eteen (vilkku päällä, jarruvalot palaen) suht vilkkaalla kadullani, alkaa torvet välittömästi soida! Saksalainen tööttää heti pitkiä vihaisia törähdyksiä! Hieno homma. Onhan se ihan kamalaa, etta todellakin käännyn kadulta autotalliin, enkä aja ohi niinkuin pitäisi?!
Alkuihmetyksen jälkeen olen ruvennut asiaa analysoimaan, mutta en vieläkään hiffaa mitkä psykosomaattiset taustat tällä 'kreislauf' ongelmalla on. 'Mein Kreislauf' (vähän vapisevalla äänellä, kiitos :roll: ) on olemassa myös pohjoisessa saksassa, joten se ei ole pelkästään alppiseutujen ongelma.
Vuosia sitten luin jossain tutkimuksen näistä... epämääräiset oireet pannaan täällä aina "Kreislaufin" syyksi, Ranslkassa se on aina maksa, briteissä muistaakseni ruuansulatus jne.
Julkkiksetin saa aina "Kreislaufkollaps" - jos tuon sananmulaisesti ymmärtää niin katselisivat kyllä koiranputkia alapuolelta...
Hyvä puoli on tietysti se, että Sekt tekee sillle Kreislaufillle vaan hyvää.
Vai onko se jotenkin geneettistä, että näitä keskieurooppalaisia heikottaa useimmin kun meitä pohjoisen raavaita asukkeja?
Ööh, eikö kellään muulla ole koskaan Kreislauf-ongelmia? :smt107
Vai olenkohan vain tosikko :oops: ? Kreislaufprobleme on kun sydän väpättää ja/tai henkeä ahdistaa ja/tai kädet ja/tai jalat puutuvat ja/tai huimaa ja/tai tulee huono olo (no tähän on tietysti muitakin syitä :-D )
Täällä on ainakin nimi noille "epämääräisille" oireille - mutta Suomessa täytyy varmaan olla kovin karaistunut (tai ainakin tun so als ob... :D )
Sanna, älä huoli,
mulla on koko pienen ikäni, jo Suomessa todettu ylimatala verenpaine, siis jonkinmoinen Kreislaufproblem. :lol:
Täällä vain hihityttää, kun kaikki tietää, mikä on hyväksi ja huonoksi sille rakkaalle Kreislaufille, ja niitä ongelmia tuntuu täällä olevan yhdellä ja toisella. :wink:
Mulla oireet on selkeät: kun ilma on kuuma ja painostava, minä kaatuilen pitkin tannerta vähän päästä, ja kädet/jalat on lähes aina kylmät. Ei sen kummempaa, en kaipaa siihen Kreislauftrofeneita, Kreislaufia tukevaa teetä, enkä muutakaan troppia.
Paitsi joskus jollain Mainin miniristeilyllä, kun keskipäivällä tilas Weizenin ja tuli vanhemmalta herralta kommentti - jetzt schon alkohol, es ist doch erst Mittag..
Täällä Baijerissa paikalliset juo sitä jo aamupalaks, lounaalla toinen (ja ehkä kolmas), ja sitten töitten jälkeen Biergarteniin...
Kyllä se tietty hassulta tuntuu Oktareillakin alottaa oluella kymmeneltä aamulla, mutte siihen tottuu! :D
Juuri tämä hypochondrinen kreislauf-valitus minuakin hymyilyttää. Naisten keskuudessa osittain vielä kärjistetysti tämä 'olen heikko nainen - hoivaa minua'-menttaliteetti, ja ihan kyllä myös miestenkin ylenpalttinen sairauksiin ja 'kehon ääniin' keskittyminen. (post-hausmutter-syndrom?)
Tai kuinka kolleegat pitkä viikonloppu kiikarissa petaavat perjantain poissaoloaan ja alkavat torstai-iltapäivisin huokailemaan ja valittamaan kuinka heidän 'kreislauf' spielt total verrückt.
Oikeaoppinen suomennos kreislaufille kai on verenpaine. En parhaimmalla tahdollakaan voi kyllä kuvitella että saksassa on näin paljon verenpaine-potilaita tai ihmisiä lievin verenpaine-ongelmin. Jos näin on, niin pohjoiskarjala-projekti (projekti sydän-ja verisuonitauteja vastaan suomessa 70/80 luvulla) olisi kyllä sitten tarvinnut panna pystöön täällä, eikä suomessa :wink: .
juu-u, verenpainetta/verenkiertohäiriäitähän tuolla Kreislaufille tarkoitetaan ja vallan hauskoja on kovin ristiriitaiset oireet... tuntuu, että menee liian korkea ja matala niiiiin usein sekaisin. :wink:
Meilläkin kummitäti saa yhtäkkiä kreislauf-onkelmia, kun alkaa olla tennisottelussa häviöllä...
Maija Ampiainen 03-10-04, 02:06 Kyllä mua ihmetyttää tää teijän "pisteitten jako"... Eiköhän joka maassa ole omat hienot ja huonot puolensa mutta ennen kaikkea: MAASSA MAAN TAVALLA!!!
Ei se Suomikaan mikään Paradies auf Erden ole - tai sitte kandeis kaikkien ruikuttajien vaan pakata laukut ja mennä sinne takas.
Itse helsinkiläisenä olen ollut pohjois-karjalassa ja lukenut siellä ruokalistaa - enkä ole sanaakaan tajunnut... Saati sitten joitain ravintoloita, joissa ei ole ruokalistaa - edes Suomeksikaan!!! (vrt. Samlundin kommentteja).
Tai joku suomalaisten tuulipuku/tupsupipo - baariasut? Siitäkö olette kenties ylpeitä?
Kannattaisko kenties ottaa seuraavaksi keskusteluaiheeksi "mikä tökki Suomessa että lähdin sieltä?" ennenkuin haukutaan sitä valittua "kotimaata"?
Kyllä mua ihmetyttää tää teijän "pisteitten jako"... Eiköhän joka maassa ole omat hienot ja huonot puolensa mutta ennen kaikkea: MAASSA MAAN TAVALLA!!!
Aivan! On silti mielenkiintoista kuulla muilta suomalaisilta mitä ovat saksasta mieltä. Näköjään hyvin erilaisiakin kokemuksia ihmisillä saksasta. Myös mielenkiintoista kuulla näkemyksiä ihmisiltä, jotka ovat pitkään asuneet saksassa tai muualla kuin suomessa.
Kannattaisko kenties ottaa seuraavaksi keskusteluaiheeksi "mikä tökki Suomessa että lähdin sieltä?" ennenkuin haukutaan sitä valittua "kotimaata"?
Ei se ole mielestäni haukkumista, jos vertaillaan mitkä asiat saksassa miellyttävät ja mitkä ärsyttävät. Lähinnä hauska lukea ihmisten mietteitä ja kommelluksia uudessa "kotimaassaaan" :D
Mutta hyvä idea! Siitä vaan kertomaan, mikä suomessa ärsytti, että piti pois lähteä. Itse lähdin "junttilasta" Hollantiin lamaa karkuun ja paremman työtarjouksen saatuani päädyin tänne "angstilaan" :-D
Mä läksin aikoinaan vann seikkailemaan ja maailmaa katselemaan, tarkotuksen oli pitää vaan 1 välivuosi, mutta niitä on nyt sitten tullut jo 9 ;)
..tarkotuksena oli pitää vaan 1 välivuosi, mutta niitä on nyt sitten tullut jo 9
Just jotain samantyyppistä ajattelua muistan itseltänikin.. katsella pari vuotta ulkomailla millaista siellä on. Tsiisus..
Tuosta Maija Ampiaisen kirjoittamasta saksan haukkumisesta vielä sen verran että luulen tuon arvostelun olevan enemmänkin itsensä peilaamista ihmisiin joilla on enemmän tai vähemmän sama kulttuuritausta. Meikäläiset tulevat kaikki samasta isänmaasta eli on melko todennäköistä että ne uuden yhteisen kotimaan huomiota kiinnittävät omituisuudet, huvittavuudet tai ihmisten käytöskuviot ovat aika tavalla samoja muiden kanssa.
Näiden asioiden vertailu ja samalla myös omien "paineiden purku" on ihan hyvää terapiaa näin arkipäivän elämää ajatellen: kun asialle, joka arkena saa sapen kiehumaan voikin nauraa netissä ja nähdä sen kaikessa korniudessaan, on sitä helpompi käsitellä jos vaikka sattuu toisenkin kerran. :)
Ja eikös kautta aikojen samankaltaiset ihmisryhmät ole kokoontuneet juttelemaan aiheesta josta jokaisella riittää sanottavaa? Oli se sitten vaikka ne kuuluisat "akkain illat" jolloin mahdollisesti ruoditaan miesparat tyystin läpi. Eikä kukaan vakavissaan aio olla ikinä-enää-koskematta-yhteenkään-mieheen.
Rentoa syksyä immeisille :D
Kyllä mua ihmetyttää tää teijän "pisteitten jako"... Eiköhän joka maassa ole omat hienot ja huonot puolensa mutta ennen kaikkea: MAASSA MAAN TAVALLA!!!
Maassa maan tavalla - LÄSTERN ist doch soooo schön! :-D
Tehdäänköhän tätä myös Suomessa, en enää edes muista :oops: . Mutta kuitenkin, ainakin vielä pari vuotta sitten (ennen kuin "aikuistuin" :smt044 lasten synnyttyä) Lästern oli yksi suosituimmista ajankuluistamme :-D
Vielä kommenttina tuohon Maija Ampiaisen kirjoitukseen:
Kysymyksessä ei varmaankaan ole tämän palstan jäsenten anti-integroituminen. Muualla euroopassa asuessani huomasin ihan samanlaista ajatustenvaihtoa ulkomaalaisten keskuudessa. Olin kansainvälisessä firmassa duunissa ja firman expatti työntekijät tämän tästä pyörittelivät päätänsä sen maan elämäntapojen, systeemin tai menttaliteetin suhteen. Ja kaikki kuitenkin ihan vapaaehtoisesti ja mielellään maassa vakituisesti asuivat ja tekivät työtä.
Eli mielestäni asia on normaaliakin normaalimpi. Samaan tyyliin vaikkapa suomessakin istuskellaan terassilla ja morkataan kunnallispolitiikkaa, systeemiä tai päättäjiä. Ei ole olemassa täydellistä maata koska ei ole olemassa täydellisiä ihmisiäkään. Ja mikäs sen mukavampaa kollektiivinen me-ne kommunikointi. Olkoon sitten kyseessä jääkiekko, politiikka tai mikä muu. :D
Ylläolevien kirjoittajien joukossa on porukkaa joka on asunut maassa muutamasta vuodesta pariinkymmeneen vuoteen, joten kaikki integraation asteet ensihurmiosta eksistenssikriisiin on varmaankin edustettuina. Ja suurinosa meistä varmaankin saksan on valinnut kotipaikakseen sen takia että saksa syystä tai toisesta vastaa enemmän kuin suomi meidän tämänhetkisiin tarpeisiimme. Olkoon ne tarpeet sitten ihmissuhteiden tai työelämän piiristä.
Kysymyksessä ei varmaankaan ole tämän palstan jäsenten anti-integroituminen. Muualla euroopassa asuessani huomasin ihan samanlaista ajatustenvaihtoa ulkomaalaisten keskuudessa.
Kyllä kai "ulkopuoliset tarkkailijat" aina arvostelevat ja näkevät asiat toisin. Ja hyvä niin. Ma luulen, että monella Suomessa asuvalla ei-suomalaisella on myös monenlaista kritiikkiä.
Tuosta saksalaisten tavasta "ohjailla" toisten ihmisten käyttäytymistä:
Mun analyysini mukaan Saksassa säännöt eivät ole tehty noudattamista varten, vaan sitä varten, että voidaan tarkkailla, kontrolioda ja komentaa toisia ihmisiä. Ei niin väliä mitä itse teet - mutta tarkkeile naapuriasi.
Vertrauen ist gut - Kontrolle ist besser.
++++
Kunnon lottopotit, viime viikonloppuna oli 16M€.
-----
Faber:
" Gewinnen mit System"
Suomessa kait joku tilastoi lottonumeroita 80-luvun alussa C-64:lla....
++++
Kunnon lottopotit, viime viikonloppuna oli 16M€.
Joo!! Vielä ku sattuis omalle kohdalle :)
Älä Ahti etuile jonossa, mä odotan varmaan kauemmin kun sinä ;)
Älä Ahti etuile jonossa, mä odotan varmaan kauemmin kun sinä ;)
Mut hei, mä pelaanki Hessen lottoa :D
Eikös teillä siellä Kölnissä ole ihan oma lotto, westlotto? Vai onks nää kaikki kuitenkin samoja?
Vai että Handkäse muka kamalaa??? Musta se on ihanaa! Ja entäs sitten Apfelwein? Voiko parempaa janojuomaa kesällä olla kuin Süßgespritzter??? Mutta mä taidan muutenkin olla niin vankkumaton Hesseniläinen, ettei täkäläiset itekään jaksa ymmärtää. Mutta mun plussat ja miinukset:
Plussaa (etenkin Frankfurtissa ja ympäristössä):
+ Ulkomaalaiset (kaikki on niin ihanan multikulti)
+ Taunus
+ Harrastusmahdollisuudet
+ saksalaisten ihana "small talk"-tyyli, aina on jotain puhuttavaa
+ Handkäse (NAM)
+ Omenaviini
+ Karolus
+ Anopin Stollen
+ Käytöstavat
+ pienessä kylässä kaikki tietää kaiken ja kaikki osallistuu kaikkeen
+ halvemmat autot
Miikat:
- Täydet Autobaanat
- ihmisten riitelyhanakkuus
- kalliit tontit
- pedofiilit
- aina pitää olla varuillaan, ettei taas joku etuile jossain jonossa tai vaan muuten bescheisse dich
Kaiken kaikkiaan kuitenkin hyvä maa elää ja asua.
Voi että kun nauratti monien kommentit! :lol: Hyvin samantyylisiä kokemuksia on minullakin, vaikka täytyy todeta, että Berliinin ilmapiiri on kyllä monessa suhteessa ilmeisesti sallivampi kuin esim. Münchenin. Täällä heitetään roskia maahan, ajetaan miten sattuu, kävellään punaisia päin jne ilman että useinkaan valitetaan. Toki näitä kommentoijiakin riittää, mutta loppujen lopuksi hyvin harvoin.
Oma plussa/miinus-rivistö Berliinin näkökulmasta voisi olla seuraavanlainen:
+ihmiset avoimia
+paljon mahdollisuuksia harrastaa ja kokea
+ravintolat
+koiran kanssa helppo liikkua joka paikassa
+/- multikultimeininki
-liikaa ihmisiä, ei omaa rauhaa
-byrokratia joka asiassa, sääntöjä säännön perään
-synkkä talvi
Voi että kun nauratti monien kommentit! :lol: Hyvin samantyylisiä kokemuksia on minullakin, vaikka täytyy todeta, että Berliinin ilmapiiri on kyllä monessa suhteessa ilmeisesti sallivampi kuin esim. Münchenin. Täällä heitetään roskia maahan, ajetaan miten sattuu, kävellään punaisia päin jne ilman että useinkaan valitetaan. Toki näitä kommentoijiakin riittää, mutta loppujen lopuksi hyvin harvoin.
No kato Berliini on suurkaupunki, City! München on Baijerilainen takapajula, noin 100v muuta eurooppaa jäljessä. Kaupunki, jossa ihmiset vaan lipittelevät niitä iän ikusia oluitaan, paukuttelevat nahkahousujaan ja jodlailevat, kun eivät muuta keksi. Ei ihme, että ihmisetkin ovat vähän erilaisia :-D :lol:
Ja perskeles, ylpeitä olemme vielä olemuksestamme!
Viekää ne idunpurijat ja muut hipit ja kadunroskaajat vaan sinne Perliiniinmuurille.
abe, der bayernfinn
Juu en tiedä kumpi on parempaa, idunpureskelu vai nahkahousujen paukuttelu, kun kummastakaan ei ole oikein kokemusta. 8)
Siistimpää Berliinissä kyllä voisi olla, ja ehken myöskään välttämättä haluaisi joka päivä törmätä puistojen homokaartiin/asunnottomiin/narkkareihin/tms, mutta onhan noissa mitä erilaisimmissa ihmisryhmissä tietysti myös oma viehätyksensä... ja ne tuntuvat tulevan tänne ihan automaattisesti, eli no hätä abe. :)
Mites onko muualla muuten yleistä nakuilu (siis kesällä lähinnä)? Berliinissä kun puistot on lämpimillä keleillä pullollaan aataminasuisia, lähinnä miehiä. Kiellettyähän sekin tietysti ainakin keskustassa on, mutta... Menee se harrastus kyllä mulla sinne miinuslistan puolelle, tai no niin kauan kun pysytellään vaan siinä auringonotossa niin ok, mutta vähän vauhdikkaampaakin menoa on nähty... :shock:
Englische Gartenissa Mynssenissä on oma vastaava alue, missä jengi paistattelee ihan vain omillaan.
abe
Frankfurtissa voi Grüneburgparkissa aina bongata pari vannoutunutta FKK kannattajaa. Tai ei ehkä aina. Esim. nyt se tuntuu aika epätodennäköiseltä. Mutta kesällä. Muutenkin Grüneburgpark on ehkä Frankun puistoista niitä "coolimpia". Ja sitten ehkä toi Hutpark Seckbachissa. Ai, ai, tulee ihan nuoruus mieleen...
Hauskaa lukea suomalaisten kommenteja Saksasta!
Itselleni ei muuhun ole ollut Saksassa vaikeuksia tottua kuin saksalaisten MUODOLLISUUTEEN ja HIERARKISUUTEEN, erityisesti työpaikalla...
Saksalaista huumorintajuakaan en tähän päivään mennessä ole oppinut ymmärtämään... Kenessä lie vika :wink:
Ehdotonta plussaa on viinit, monikulttuurisuus, hedelmäkaupat ja small-talk.
+ julkinen liikenne, ainakin Berliinissä on hyvä ja toimii. Hakkaa 10-0 esmes Oulun koskislinjat, joiden slogan oli "Kävellen olisit jo perillä".
+ koiran kanssa helpompi liikkua
+ komediaohjelmat, ei kaikki mutta helmiäkin on. Olenko outo, mutta miusta saksalaisilla on huumorintajua.
+ kevät tulee aikasessa
+/- koomiset säännöt. esmes jos ajat pyörällä ilman valoja, siis laitetta joka valaisee eteen ja taakse, saa vähemmän sakkoja kuin jos ajaa pyörällä jossa on valot, mutta jotka ei toimi/ole käytössä.
- onnettomat katuvalot, hetken aikaa oon jo aatellu hommata Globelta valonvahvistinta, että voi iltasella liikkua kaduilla. Esmes mein kadulla on kaasulla :shock: toimivat valot jostain vuodelta miekka ja kirves, jotka eivät edes valaise omaa ympäristöään kunnolla.
- liikennevalojen "jäykkä" toiminta
- palvelualoilla työskentelevät tyypit alkavat pompottamaan heti kun huomaavat, ettei ole saksalainen. Eli heti ensimmäisen lausahduksen jälkeen.
- talvi on ihan takamuksesta, vaan se ei ole paikallisten vika :lol:
Ihan Miikalle huomautuksena, että nyt on taas jaskapotissa 14M€ sekä kakkosvoittoluokassakin taattu 5M€ potti...... :)
abe
Siistimpää Berliinissä kyllä voisi olla, ja ehken myöskään välttämättä haluaisi joka päivä törmätä puistojen homokaartiin/asunnottomiin/narkkareihin/tms, ...
Mites onko muualla muuten yleistä nakuilu (siis kesällä lähinnä)? Berliinissä kun puistot on lämpimillä keleillä pullollaan aataminasuisia, lähinnä miehiä.
Jaa-a. Darmstadissa tai Frankfurtissa en ole kuuna päivänä nähnyt nakupellejä tai sun muita pähkinänaivoisia lojumassa nurmikoilla. Darmstadista siis on sinänsä turha lähteä etsiskelemään homoja ja narkkareita - jollei sitten US Army installation kätke rankimmat kaverit sisäänsä... :smt064
Jaa-a. Darmstadissa tai Frankfurtissa en ole kuuna päivänä nähnyt nakupellejä tai sun muita pähkinänaivoisia..
Heh, Frankfurtissa Sachsenhousenin alaston mies on aika tunnettu. Kävellä tepastelee pelkästään kengät jalassa ja sony walkmanit korvilla kesät talvet pitkin Sachsenhousenia! :shock:
Myös Sachsenhousenin huutaja on hauska - lähes joka päivä kuuluu sairaallosta karjuntaa ja mylvintää, kun tämä huutajanainen kävelee kaduilla. Rääkyy ihan kybällä kokoajan!
Hulluja, nämä Saksalaiset.
Berliinin nakuilijat tuskin ovat sen kummemmin hulluja, mutta tykkäävät vaan rajattomasta rusketuksesta ja/tai sukukalleuksiensa esittelemisestä. :wink: Ja onhan tunnetusti ilmahoito iholle terveellistä. 8) Ilmeisesti myös poliisilla on tärkeämpääkin tekemistä kuin häätää näitä ihmisiä keskustan puistoista pois. Tosin en tiedä miten uudet "Ordnungsamt"-viranomaiset sitten alkavat toimia ensi keväänä ja kesänä heidän kanssaan...
Nyt on onneksi nakuilujoista muutama kuukausi "lomaa", mutta maaliskuussa on jo männä vuonna ensimmäinen nähty... Siihen asti saadaan nauttia pimeydestä (vrt. VP:n miinuslista), jota onneksi edes jouluun asti valaisevat muoviset loistejoulupukit ja muut ihanuudet. :shock:
Hmmm...Ahti, etkös juuri sinä asustellut siellä Sachsenhausenissa päin :smt005
Hmmm...Ahti, etkös juuri sinä asustellut siellä Sachsenhausenissa päin :smt005
Ehe ehe, happi loppuu kuin niin naurattaa... :lol:
Juu, kyllä, siksi joudunkin todistamaan näitten sekoboltsien olemassaoloa.
Nuo lottopotit ovat sitten eroottisia. 14 Meuroa on aika ballistinen paukku. :smt118
Kuinkas foorumin väki on: oletteko voittaneet koskaan Saksan lotoissa ja jos ootte, kuinka monta senttiä 100 euron seteleitä on handuun isketty? :smt119
Itse voitin 60 euroa juuri viime viikolla. En vielä tiedä kuinka rahat käyttäisin... :smt026
Kyllä noita 5€ voittoja vähän väliä tippuu. Mulla on internetin kautta ostettuna 5 rivin sarja + glücksspirale ottamassa osaa viikoittain automaattisesti. Kännykkä sitten aina välillä ilmoittaa että 3/6 lotossa taikka 2 viimeistä numeroa spiralesta oikein.
Kerran taisi olla 4/6 ja sillä sai jotain luokkaa tuon 60€.
Vaan nyt on kyllä hyvä tunne että lauantaina ihan varmasti osuu, laitoin nimittäin yhden 7 rastin systeemijutun pydeen ihan tuon kakkosvoittoluokankin takia - eli putsais 19M€ samalla kertaa sitten! ;)
abe
Jösses - nyt on siis aivan pakko heittää pahemmaksi, muutenhan Munchhausenilaiset vievät kaiken. Äkkiä kiskalle ja rasteja ruutuun ... :smt076
Minulla on Saksaan, saksalaisiin ja saksan kieleen varsinainen viharakkaussuhde.
Saksassa minua miellyttää ainakin maan koko. Saksassa on niin monenlaisia eri alueita ja niin monenlaisia ihmisiä, että aina löytyy jotain uutta ja mielenkiintoista.
Maantieteellinen sijaintikin on hyvä... Jos hermot menee, pääsee nopeasti pakoon ulkomaille.
Lisäksi tykkään suklaasta, merestä, musiikista...
Huono on ainakin koulutussysteemi, eräät murteet, Bild-Zeitung, tyhmät tv:n viihdeohjelmat ja monesti turhan tosikot sakemannit, jotka eivät oikein näytä osaavan nauraa itselleen. Ja totta: FKK on niiiin ällöttävää.
Te, joita ainainen tuntemattomille kommentointi haittaa: Lähtekää ns. uusiin osavaltioihin! Siellä ihmiset eivät auo päätään yhtä innokkaasti kuin läntisessä Saksassa.
Asuin vajaat pari vuotta Düsseldorfissa, tässä kokemuksia:
+ palkka
+ halpoja autoja
+ hyvää ja halpaa olutta
+ melkein kaikki halvempaa kuin Suomessa
+ kevät tulee aikaisin, eikä ole hiekkaa kaduilla
+ autobaana
+ helppo matkustella
+ paljon tapahtumia ja konsertteja
- liikaa ihmisiä
- tyhmiä ihmisiä
- surkea palvelu
- byrokratia
- Stau
- ankea talvi
- sataa liikaa (ainakin Düsseldorfissa)
- liian vähän järviä
- ruoka liian rasvaista ja suolaista
- dubbaus
Pasi,
Sun lista vois olla peräsin omasta näppiksestä.
Jos jätetään ne detaljit sikseen, ni tossahan nuo päävitutukset- ja riemut onkin.
Leffaproblematiikkaa helpottaa Oberkasselin Kino mistä olenkin eri kiitollinen!!
Kyllä, Düsseldorfissa asuessani UFA-Palast Forum Oberkasselissa tuli käytyä todella usein. Sokeroidut popkornit ovat ihan hyviä siellä. :-)
Düsseldorfissa myös Altbier ja Altstadt plussaa. Centro Oberhausenissa on tosi hyvä paikka mennä ostoksille. Plussapuoliin voisin vielä lisätä tapahtumat, kuten joulumarkkinat ja karnevaalit.
Kyllä, Düsseldorfissa asuessani UFA-Palast Forum Oberkasselissa tuli käytyä todella usein. Sokeroidut popkornit ovat ihan hyviä siellä. :-)
Brrh, en kyllä käsitä, miten sokeroidut popkornit voivat olla missään olosuhteissa hyviä!!! Ja vielä jotain mintunvihreiksi värjättyjä... :shock: :shock: :shock: :-D
Muistan, kuinka ekaa kertaa poppareita Saksanmaalla elokuviin mennessä ostaessani leukani loksahti ihmetyksestä auki, kun myyjä kysyi haluanko suolaisia vai makeita! :shock: Rattaat päässä ruksuttivat muutaman kierroksen ennen kuin tajusin vastata, että suolaisia tietenkin. Vaikka ei sen puoleen, ei ne makeatkaan nyt mun mielestä pahalle maistu, mutta on se suolainen jotenkin vaan se ainoa oikea. :happy1:
Joskus opiskeluaikoina saksalaiset vaihtarit järjesti jotkut bileet ja oli tehnyt sinne poppareitakin. Me suomalaiset tungettiin niitä suut täyteen, ja sitten täytyi heti sylkeä ne pois ja kysyä että MITÄ IHMETTÄ te ootte näille tehnyt, näissähän on sokeria! Pthyi, olipa pahaa. Sen jälkeen olen aina kysynyt ensin, että onko nää nyt suolaisia vai makeita... :lol:
Hessen lotto on nyt 25 miltsiä. Argh. Otan sijoitusvinkkejä vastaan. :shock:
Mä en vieläkään tajua tätä saksan lottoa - se on käsittääkseni kaikkialla saksassa se 25 milj. Eli miksi eritellä niitä eri osavaltioiden lotoiksi, kun kaikki ovat kuitenkin loppupeleissä yksi ja sama lotto?!
Voit sijoittaa rahat tililleni. :-D
Mä en vieläkään tajua tätä saksan lottoa - se on käsittääkseni kaikkialla saksassa se 25 milj. Eli miksi eritellä niitä eri osavaltioiden lotoiksi, kun kaikki ovat kuitenkin loppupeleissä yksi ja sama lotto?!
Joo sama pottihan se on. Mutta Saksa on liittovaltio, se aina unohtuu helposti...
Joo sama pottihan se on. Mutta Saksa on liittovaltio, se aina unohtuu helposti...
Totta. Mä en ole oikein vieläkään sisäistänyt sitä. :shock:
Paremmin niitä sokeroituja popkorneja pystyy syömään, koska suolattuihin popkorneihin laitetaan Saksassa suolaa varmaan kolminkertainen määrä Suomeen verrattuna.
Poppareista tuli vielä mieleen, että täällä ei mikropopkornit ole ilmeisesti päässeet mitenkään suureen suosioon, sillä näin moisia ensimmäistä kertaa vasta tässä ihan vasta, jonkun kaupan perimmäisessä hyllyssä. Tuntuisi, että ne olisivat paljon helpompia tehdä kuin perinteiset, ja sen takia olisivat suosittuja. Suomessa en ole henk. koht. muita kuin mikroversio-poppareita edes tehnyt. Mutta ei ole ilmeisesti kukaan vielä onnistunut markkinoimaan niitä Saksassa kunnolla?
Mutta ei ole ilmeisesti kukaan vielä onnistunut markkinoimaan niitä Saksassa kunnolla?
Sen enempää kuin sipsien dippikastikkeitaan (siis niitä maustesekoituksia) - niitäkään en ole täällä nähnyt.
Eikös suomessa sekoiteta ne dippikastikkeet kermaviiliin? Mihinkähän ne täällä sitten pitäis sekottaa... jugurttiin? Quarkkiin? :?
Kermaviiliin, joo. Jonkun toisen otsikon alla on siitäkin puhuttu tässä foorumissa. Eikä täältä saa muuten juustonaksujakaan. :(
No niitä nyt ainakin saa (jos puhumme samasta asiasta). Just viime viikolla ostin Metrosta.
Mikäs on täälläpäin muutoin paras tapa nähdä Suomen maaottelumatsit (esim jääkiekon VM yms)?
Kermaviiliin, joo. Jonkun toisen otsikon alla on siitäkin puhuttu tässä foorumissa. Eikä täältä saa muuten juustonaksujakaan. :(
Frankfurtissa tasan yhdestä HL-marketista saa juustonaksuja. Kaikissa muissa on vain niitä tylsiä pinda-naksuja, jotka ovat kuivia ja pahoja.
Mikäs on täälläpäin muutoin paras tapa nähdä Suomen maaottelumatsit (esim jääkiekon VM yms)?
Yleensä ne tulee Premiere Sportista.
Kylli joo saa sekä juustonaksuja että maapähkinästä tehtyjä samanlaisia. Kannattais käydä ehkä erilaisissa kaupoissa välillä :)
abe
Kylli joo saa sekä juustonaksuja että maapähkinästä tehtyjä samanlaisia. Kannattais käydä ehkä erilaisissa kaupoissa välillä :)
abe
Mä käyn vain Walmartissa tai Metrossa. Jos juustonaksuja tekee mieli, käyn siellä HL:ssä. Ajoin tänään ohi, se olikin miniMarkt (tms) eikä HL. Hmh. Tiedä noista nyt sit. Enpä ole varmaan puoleen vuoteen niitä naksujakaan ostanut. :D
Kuten sanoin niin Metrossa niitä ainakin on.
Minkämaalainen keksintö mahtaa olla? Sekä USA:ssa että Italiassa niitä saa joka paikasta (ja Epsanjastakin). Lieneekö Suomen vientiteollisuuden saavutuksia? :-D
Hollannissa myös juustonaksuja saa kaikkialla, mm. jokaiselta huoltoasemalta ja supermarketista.
Mä oon sitten vissiinkin kulkenut tomaatit silmillä, kun ole kymmenen vuoden aika niitä nähnyt missään...täytynee tarkkailla taas.
DSF näytti muistaakseni jääkiekon MM-kisat, tosin selostaja oli todella epäkiinnostunut hommastaan. Lisäksi DSF:n hienouksiin kuuluu että jos peli menee jatko-ajalle ja näyttää siltä, et menee seuraavan ohjelman päälle katkaistaan lähetys :twisted: ... esmes Deutschland-cup Saksa-Sveitsi suora lähetys uhkas mennä Hattrick 2. Bundesligan (tai jotain) päälle, lopetettiin suora lähetys ja alettiin jaamailemaan mitä ihmeellistä on tapahtunu ö-luokan jalisliigassa sitten edellisen kerran ja välissä ei siis mitään pelejä ollut pelattu...
Mun mielestä ne Lorenzin maapähkinänaksut on tosi hyviä, en ole juustosellaisia kaivannut. Tosin nyt niistä joutuu maksamaan ihan normaalihinnan, kun mies ei enää saa henkilökunta-alennusta :(
Tuosta Kreislaufista tuli mieleen, että kun vuonna miekka ja kivi (=1993 lopulla) tulin Saksaan, kuulin ensimmäistä kertaa elämässäni ilmiöstä "Wetterfühligkeit".
Ei jesses sentään, että naureskelen aina parin työkaverin ilmanpaineesta johtuvia päänsärkykohtauksia (edellisen illan pari ylimääräistä viinilasillistahan eivät siis voi mitenkään vaikuttaa asiaan) :lol: :shock:
Sokeroidut popkornit ja suolaiset rinkelit on tosiaan kaameita.
Tänä iltana tulee taas kokeiltua Einwohnermeldeamtin jonot - v***ttaa jo etukäteen. :(
Mutta löysin vihdoin viimein lääkärin, jolla on asialliset aukioloajat: Ma-Pe 8-20, La 11-13. Valitettavasti se ei minun sairauksiani taida hoitaa, kun kyseessä on eläinlääkäri.... :-D
Minusta Saksa on maana erittäin mielenkiintoinen ja monipuolinen, matkalla alpeilta merelle löytyy luontoa joka makuun. Lisäksi Saksa sijaitsee loistavalla paikalla Euroopan sydämessä ja kieli miellyttää kovasti ainakin minun korvaani ;-)
Muita plussia ovat
-elämä (pienen) koiran kanssa helpompaa kuin Suomessa, koiran voi ottaa ongelmitta mukaan kauppoihin, ravintoloihin ja kahviloihin ja kanssaihmisiltäkin irtoaa vain hymyjä ja rapsutuksia koiralle eikä halveksivia katseita ja valitusta, mihin Suomessa törmään hyvin usein
-rento ja suvaitsevainen kasvuympäristö koirille ainakin Münsterissä--> niistä kasvaa hyvin sosiaalistettuja pentujenleikkiryhmien yms. seurauksena, rähjääviä ja huonosti käyttäytyviä koiria tapaa erittäin harvoin, Suomessa niitä on valitettavasti joka kadunkulmassa...
-leipomot ja metzgerit
-kahvila -ja ravintolakulttuuri
-hyvät vaate -ja kenkäkaupat, ostan miltei kaiken Saksasta
-hyvät autotiet
-pitkä kesä
-pankkiautomaatteista saa pienimpiäkin seteleitä
-nuoret ei ryyppää eikä rellestä kaduilla niinkuin täällä Jyväskylässä
-nachot juustokastikkeella leffateattereissa
-Eiscafét :love10:
Miinukset:
-epäreilu ja isoja koiria syrjivä Landeshundeverordnung ainakin NRW:ssa
-hirmukallis koiravero
-huonot kävelytiet verrattuna Suomeen ja huono valaistus niillä
-ihmispaljous kaikkialla, missään ei oikein saa olla yksin
-Sparkassen pankkiautomaattien vähyys
-TUPAKOINTI kaikkialla ja sen mainonta
-aina myöhässä oleva ja kallis DB
-työpaikan hierarkkisuus
-järvien vähyys ja uimaanpääsyn hankaluus kesällä
-saastunut luonto
-monien saksalaisten ärtyisyys ja nopea kiihtyminen etenkin mitä autoiluun ja parkkipaikanmetsästykseen tulee
-kauppojen valikoima näin suomalaisen näkökulmasta, vähärasvaisia tuotteita vähän ja ne ovat kalliita, hyla-tuotteita vähän ja muutenkin "epätavallisia" tuotteita on vaikea löytää, kuten hirssiä, tattaria ja ohraa puuroa varten, joita ei meinannut löytyä mistään
Mutta maassa maan tavalla ja kaikesta huolimatta Saksa on minusta loistava maa :-)
Anskungenin lista on melkein kuin omani, ainakin mitä noihin koirajuttuihin tulee. Koiraharrastaja kun minäkin. :) Tosin siihen vapaanapitoon suhtaudun kyllä vähän kaksijakoisesti, kun kukaan ei täällä välitä ottaa sinun mielipidettäsi huomioon, haluatko että koirat päästetään tutustumaan vai et. Tämän takia omaan koiraan on tullut jo parit reiät ja parit muut on olleet lähellä, kun eivät usko kun sanon että nyt kannattais huutaa se oma koira luo / laittaa se kiinni... tämä siis jos näkee jo koiran lähestyessä, että ongelmia on mahdollisesti tulossa. Ja kaiken tämän päälle saa vielä huudot siitä että on itse syyllinen kun ei pitänyt/päästänyt koiraa irti, kiinnipitoalueella. grrr... :evil: Ja oma koira ei ole mikään räyhähenki, mutta ei takuuvarmasti myöskään ota tyynesti turpaan pullistelijoilta tai päällekävijöiltä.
Koira-asioissa on miljoona muutakin miinusta täällä, kun miettii paikallisten harrastuspiirejä ja niiden systeemeitä. Niiden ymmärtämiseen menee jo muutama vuosi, saati niiden hyväksymiseen.
Mutta kaikenkaikkiaanhan saksalaiset tykkäävät koirista ja niitä kohtaan ollaan (ne typerät roturajoitukset poislukien) suvaitsevaisia. Eikä suurin osa vastaantulevista koiristakaan aiheuta harmia, joten ihan ok.
Tuli katsottua (ja ostettua) ihan tavallisesta Tengelmannista. Sielläkin oli sellaisia palloja (merkki on "Chitos").
Italialaiset on kyllä parempia (enemmän juuston makua) mutta en nyt noista ole muutenkaan niin riippuvainen.
Nämä paikalliset viinot osaavat muutoin olla yllättävän hyviä toisinaan. Olen napsinut tuossa Bergstrassenia Hessenin omalta luostaritilalta. Oiskohan niin, että sakemannit juovat itse parhaimmat päältä kun Alkosta en muista koskaan mitään fairyvettä parempaa sakuviiniä nauttineeni - Täällä taas kategorisesti viinit ovat hyviä.
- tähän foorumiin ei ole aikoihin tullut vastauksia, mutta meille "uusille" ehkä ihan mielenkiintoinen aihe:
++++++ oma Horst , jo 35 vuoden ajan
+++++ työpaikka ja pomo joka antoi meikäläiselle mahdollisuuden,
ilman ennakkoluuloja - vuodesta 1977 sama firma
++++ Hampuri, joka on suurkaupunkina niin vihreä - 20 min. keskustaan, 5 minuuttia metsään jossa jopa on peuroja
++++ torit, lihakaupat ja pullakaupat - sunnuntaisin uunituoreita "brötchenejä" ja mitkä valikoimat! Sesamhörnchenit!
++ voi ostaa kaksi viipaletta makkaraa, juustoa jne.. (suomessa isoja pakkauksia - ei ajatella pikkukuluttajia ollenkaan - syö sitten koko viikko lauantaimakkaraa)
+ kesää on kauemmin - juuri nyt vielä - ainakin meillä +25°C
++++ vammaisten hoito ja sairauskulujen korvaaminen, on asuntoja jopa vaikeasti vammautuneille, terapiaa ja melkein "normaalin" elämän
mahdollisuus ( - en kyllä tiedä miten asiat Suomessa ovat)
++ Teatterit Hampurissa ja Potkupallo /HSV!!!
+ Telkkariohjelmat, Suomalaiset 30 min pätkät hermostuttaa,
+ Multikulti ravintolat, tulet kreikkalaiselle ja sinua kohdellaan kuin perheenjäsentä - jos haet ruokaa kotiin, saat viinipullon ilmaiseksi mukaan
+ työkaverit jotka osaavat ottaa "fiilikset" huomioon
+ Beck´s Gold
+ mukavat naapurit
+ viranomaiset jotka auttavat ilman bürokratiaa - niitä on !
minuuksia on aika vaikea löytää mutta
- kun sataa vettä on ruuhkaa
- kun sataa lunta on paljon ruuhkaa,
- kun on pakkasta ei toimi liikenne enää ollenkaan
- Hampurin talvi yleensäkin
- yleiset saunat "löylynheittäjineen" kerran tunnissa "aromisoitua" vettä
- hölöttäjät saunassa
- inhottavat naapurit jotka parkkeeravat autonsa niin etten
pääse parkkipaikaltani pois -ihan tarkoituksella
- kriminaliteetti joka on päivä päivältä suurempi - suurkaupungeissa
- lasten asema, jota ei osata arvostaa
- kerjäläiset, jotka ovat nykyään mafian alla- eikä sitä vastaan tehdä mitään
- ja joskus ihmisten välinpitämättömyys - mutta sitä on kaikkialla, jopa Suomessa
Plussat/miinukset viittaavat minusta siihen, että niiden antaja vertaa Saksaa Suomeen, eli suomalaisen ajattelumallin mukaan - kaiken pitäisi olla samoin kuin Suomessa tai sitten se on paremmin/huonommin. Tässä pari käytännön havaintoa siitä, että joskus asiat toimivat Saksassa toisin kuin Suomessa mutta silti ihan hyvin:
+ Saksassa on edullista, oikeastaan jopa maailman mittakaavassa. Esim Englannissa tai Usassa on paljon kalliimpaa, kuten myös Suomessa.
+ Kansainvälisyys eli ulkomaalaiset joita mekin kaikki olemme, rikastuttavat Saksan elämää suuresti. Olisi se kamalaa jos pitäisi kestää vaikkapa pelkästään saksalaisia ravintoloita ja henkilökuntaa.
+ Saksassa toimii korttimaksaminen, kunhan sinulla on EC-kortti.
+ Televisiossa ei ole dubbausta jos sinulla on Premiere, jossa kieleksi saa usein leffoissa englannin, urheilulähetyksisä tulee jopa ihan alkuperäiskielillä eli Espanjasta espanjaksi, Italiasta italiaksi jne. Lisäksi Saksassa näkyy myös esim Suomen YLE1, YLE2, MTV3 ja Nelonen, jos ne ottaa satelliitin kautta maksullisena. Ainiin: kaikkien muidenkin maiden lähetyksiä näkyy satelliitin kautta, vaikka brittien.
+ Se että että asunnossa ei ole suomalaista halpis-keittiötä mahdollistaa sen että saat teetettyä sen mittoihin valmistettuna oman makusi mukaan - no joo se on ongelma jos on vain lyhyellä komennuksella.
+ Ainakin minun sijaintipaikkani ilmasto on hyvin paljon leudompi kuin Suomessa, lunta ei ole näkynyt vuodesta 99 kuin oikeastaan viime talvena, jolloin oli ennätyskylmää.
+ Halvat kansainväliset puhelut, Suomeen alkaen alle 0,03e/minuutti kun laitat eteen vaikka numeron 01026 - maksa sitten telekom-lasku ajoissa, muuten tulee kalliita perintäkirjeitä.
+ Halvat lennot kaikkialle, EU:ssa vaikka Ryanairilla, mutta olen lentänyt muutaman kerran esim Kaliforniaan, viimeksi 420e edestakaisin.
+ Vaikka koulua haukutaan, niin ainakin oma ekaluokkalaisemme saa olla koulussa jopa 7h päivässä eikä vain muutaman tunnin kuten Suomessa. Koulumateriaali on upeaa, tosin en ole Suomen oppimateriaalia nähnyt lähivuosina. Ranskaa aloitetaan opetella ekalla luokalla ja englantia kolmannella. Loppu eli koulumenestys lienee oppilaasta ja vanhempien asenteesta kiinni.
+ Jalkapallon ystäville on hyvä tarjonta. Muista lajeista en niin välitä. Itse seuraan televisiosta, en matkusta paikan päälle. Monta vuotta pelasin paikallistasolla, siis ihan kuntoilun merkeissä. Siinä oppi tuntemaan paikalliset, sekä saksalaiset että muualta muuttaneet.
Minä osaan kyllä valittaakin monesta asiasta täällä, mutta moni asia josta on tullut valitettua onkin selvinnyt ajan mittaan. Oikeastaan siinä määrin, että Suomeen tuskin enää olen muuttamassa. Johonkin lämpimämpään paikkaan ehkä ennemmin, vaikka Espanjaan eläkkeelle. Suomessa on toki mukava käydä kesällä.
- junamatkat kalliita, linja-automatkoja tarjolla vähän paitsi sitten pitkiä kansainväliä yhteyksiä.
- Suurin miinus minusta on se, että lapsen saa hoitoon vasta tämän täytettyä 3 vuotta. Eli käytännössä toisen vanhemmista pitää olla kotona siihen saakka.
[quote="abe"]Kylli joo saa sekä juustonaksuja että maapähkinästä tehtyjä samanlaisia. Kannattais käydä ehkä erilaisissa kaupoissa välillä :)
Meilläkin on syöty juustonaksuja ihan kuin Suomessakin, tosin enimmäkseen kaupoissa tietty näkyy paprikasipsejä. Jotenkin mulla on sellaineen olo että meillä olisi viime aikoina näkynyt hollannissa tehtyjä juustonaksuja, en ole ihan varma mistä ne on ostettu mutta taitaa olla niin että elintarvikejakelu alkaa olla EU-laajuista. Abban silliäkin kaupoissa jopa näkyy.
plussaa:
paljon enemmän komeita miehiä :oops: (tosin sekin on makuasia, mut on täällä enemmän ihmisiä, eli suurempi valikoima)
todella loistavat ja TOIMIVAT julkiset
miikkoja:
väärin päin aukeavat ovet
fitness-tyypit, jotka tulee häiritsemään kahvihetkiä :evil:
mutta, kuten joku jo kirjoittikin molemmissa maissa on omat hyvät ja huonot puolensa. rakastan ja vihaan molempia maita, eli se siitä.
en taida lähteäkään suomeen opiskelemaan, kokeilen vuoden päästä täällä. alaa, eikä mitään ole päätetty vielä, mutta suomesta saan kuulma tukia, ja ainakin saksan kieli vahvistuu---tavoitteena hyvä puhetaito.
sori, lipsahti vähän eri asiaan, mutta... :-D
"väärin päin aukeavat ovet"
Eikös ole niin että suunnilleen kaikkialla ulko-ovi aukeaa sisäänpäin ja Suomessa ulospäin? Ainakin kaikkialla missä minä olen käynyt olen ovea huonolla menestyksellä yrittänyt ulospäin avata.
Tarinan mukaan Suomessa ovi aukeaa ulospäin siksi, että jossain keskiaikaisessa puukirkon tulipalossa olivat ihmiset pakkautuneet ovea vasten eivätkä päässet ulos vaan... hiiltyivät. Sitten joku keskiaikainen herttua tms määräsi että ulko-oven pitää aueta ulospäin.
Minäkin näen plussia ja miinuksia kaikissa maissa, lopputulema on hyvin monen sattuman summa. Jotenkin on tullut sellainen olo, että paras menestysmahdollisuus on sellaisessa paikassa missä henk koht talous on aika hyvällä tolalla. Lisäksi tietty merkkaa sää, kulttuuri ja ihmissuhteet.
Moi!
Kaksi Saksan miinusta on näköjään kovaa vauhtia häviämässä:
- minilyhyet koulupäivät ja kouluruokailun puute.
Omilla tytöilläni oli ekalla luokalla (5 ja 8 vuotta sitten) vain 3 1/2 tuntia koulua. Nykyisten ekaluokkalaisten perheille on monin paikoin tarjolla ainakin vaihtoehtoja, muitakin kuin kalliita yksityiskouluja.
Molempien tyttöjen kouluun on tänä syksynä saatu (maksullinen) kouluruokailu kolmena päivänä viikossa. Viime vuonna vielä oltiin eväitten tai kebab-kioskin varassa 8 tuntisenakin päivänä.
Plussan puolelle ollaan menossa!
t. Liisa
Näin palkkapäivänä ketuttaa, kun saa käteen shekin!! En voi ymmärtää miten täällä ollaan vielä niin takapajuisia, että palkka annetaan shekkinä. Vein sen äsken pankkiin ja se on nostettavissa vasta 8 päivän päästä. Se palkkapäivän ilosta..:smt068
Näin palkkapäivänä ketuttaa, kun saa käteen shekin!! En voi ymmärtää miten täällä ollaan vielä niin takapajuisia, että palkka annetaan shekkinä. Vein sen äsken pankkiin ja se on nostettavissa vasta 8 päivän päästä. Se palkkapäivän ilosta..:smt068
tuo lienee nykyään jo täälläkin hiukan harvinaista
Missä ihmeessä olet töissä, en ole tuollaista kuulutkaan enää moneenkymmeneen vuoteen. Olen pankissa töissä, eikä sielläkään enää tahdo shekkejä kummemmin nähdä, itselläni ei ole shekkejä ollut enää moneen vuoteen. Tuosta kannattaisi puhua työnantajan kanssa hetimmiten?
No, hyvä jos ei ole enää yleinen käytäntö!!! Olen eräässä ****tähden hotellissa töissä Bad Sodenissa. Olen ollut kaksi kuukautta töissä ja molemmat palkat olen saanut shekkinä. Taas lupasivat, että seuraava palkka maksetaan suoraan tilille. Niin on luvattu molempien palkkojen kanssa. Kuulemma johtuu Steuerberaterista. Verovirkailijako täällä toimii palkanlaskijana??
Savolainen 01-12-07, 13:36 Steuerberater on suomeksi kai verokonsulentti. Siis verojen ammattihenkilö, joka hoitaa firman veroasioita.
Luulisi noinkin monen tähden hotellin kirjanpitäjän tai Steuerberaterin osaavan laittaa palkat palkollistensa tilille.
+ työmahdollisuudet minun sekä mieheni aloilla
+ halpa ruoka (verrattuna Suomeen)
- ihan väärä kieli, hermot menee, kun ei tajua, eikä osaa
- se f:cking dubbaus, joka on syvältä
Missä ihmeessä olet töissä, en ole tuollaista kuulutkaan enää moneenkymmeneen vuoteen. Olen pankissa töissä, eikä sielläkään enää tahdo shekkejä kummemmin nähdä, itselläni ei ole shekkejä ollut enää moneen vuoteen. Tuosta kannattaisi puhua työnantajan kanssa hetimmiten?
Taitaa olla kuitenkin jonkin verran yleistä? Minullekin maksettiin vielä vuonna 2000 eräässä pikkufirmassa palkka shekkinä. Ja ainakin vielä toissa vuonna Volksfürsorge maksoi vakuutuskorvaukset shekillä,mutta ei niitä rahoja tarvinnut 8 päivää odottaa tilille.
Muutkin vakuutukset korvaavat tietääkseni shekeillä mutta muuten en kyllä muista shekkiä nähneeni.
paulatytto 04-12-07, 15:43 Muutkin vakuutukset korvaavat tietääkseni shekeillä mutta muuten en kyllä muista shekkiä nähneeni.
Mä olin aikoinani Manpowerin palkkalistoilla hetken aikaa, ja yhdessä kuussa ne kämmäsi palkanmaksun - jotenkin unohtivat maksaa noin 700 ekee mulle.
Olin just lähdössä käväseen Suomessa kummitytön ylioppilasjuhlissa, ja käteinen ois ollu kova sana...
Valitin sitten Manpowerille ja sanoin, että haluan koko palkkani kylläkin siinä kuussa. Koska heidän järjestelmänsä ainakin tuolloin oli perin juurin kankea, eivät he voineet enää 'ajaa palkkaani' järjestelmässä, vaan tekivät sen käsin ja maksoivat shekillä.
Koska työpaikkani oli Böblingenissä ja pankkini Karlsruhessa, en käytännön syistä päässyt viemään shekkiä tilikonttoriini. Siispä ruokiksella hurautin Sindelfingenin konttuuriin.
Hyvä etten perseelleni pudonnut, kun mulle sanottiin, että shekki täytyy lähettää Karlsruhen konttoriin ja siellä se vasta pystytään laittamaan tililleni!
Siis en voinut käsittää, että saman pankin eri konttoreissa shekkiä ei voi laittaa tilille, vaan se täytyy käsitellä omassa tilikonttorissa.
Sen kokemuksen jälkeen toivoin, etten enää koskaan tarvitsisi kohdata shekkiä Saksanmaalla.
Okei,
tässä täältä etelästä päin oma listani... En ole 100% suomalainen, vaan Englannin kansalainen, tosin asunut koko nuoruuden Suomessa - tämä voi vaikuttaa ehkä tuohon listaani (huonot geenit). Voisin tehdä vertailun Brittien ja suomalaisten välillä ja se olisi ihan erilainen.
Hyvät puolet:
- Ihmiset ovat ystävällisiä ja jopa huumorintajuisia (kuin ei yritä brittihuumoria mikä ei toimi paitsi muutamalle ;) ). Liikenteessäkin useasti ihmiset nauravat tai hymyilevät jos joku tekee jonkun mokan tms. Tietä saa 99%:sesti aina ruuhkassa.
- Kavereita ja tosi ystäviäkin on helppo saada. Kun saksalainen on tosi ystävä on hän todellakin luottamuksen arvoinen.
- Auttaminen. Täällä "ei suurkaupungissa" kaverit auttavat aina toisiaan. Autan aina muita kun voin, ja saan apua aina tarvittaessa - Suomessa (ainakin Hesassa) tämä on muisto vain...
- "Ulkoilukulttuuri". Ihmiset käyvät usein ulkona, varsinkin tuttavapiirissäni päivittäin. Suomessa ihmisillä on kiire töistä kotiin (16:00...) ja kotoa ei voi poistua ei sitten millään. Tapahtumaa riittää täällä niin paljon ettei aika riitä, jos joskus käyn Suomessa niin törmään heti tuohon jämähtäneisyyteen.
- Täällä (missä olen) rikollisuus on olematonta, ei ole koskaan käynyt mitään ja monesti on jäänyt autonkin ovet auki yöksi jne. Väkivaltaa en ole koskaan kohdannut.
- Edullisuus, ulkona voi käydä aina jos haluaa.
- DB (!), minusta toimii hyvin ja on edullinen. Sama matka autolla maksaa moninkertaisesti. Mutta teen sen kuitenkin autolla ihan piruuttani! :D
Neutraalit (toteamukset):
- Kaikki saksalaiset harrastavat keräilyä.
- 15% saksalaisista pyytää suomalaisia euro-kolikoita ensitapaamisella
- Kieli. Maassa pitää olla maan tavalla, mutta mulle tuo kieli on hankala opetella. Kaikki puhuvat kanssani Englantia eikä mulle ole juurikaan ylimääräistä aikaa opiskella Saksaa - vaikka toivoisinkin. Täällä puhutaan paikallisella murteella joka hankaloittaa vielä enemmän kanssakäymistä. Tosin kaikki näköjään nimenomaan haluavat puhua Englantia kanssani :toothy5:
- Ulkomaalaisuus avaa paljon ovia. Tässä tosin pitää olla itsekin avoin ja huumorintajuinen. Kutsuja kylään tulee usein. Siitä hetkestä lähtien ollaan sitten tosi ystäviä.
- Saksalaiselle Suomi on positiivinen asia. Tosin pari päivää sitten yksi nainen tuli kysymään miten sanotaan "hirvi" Suomessa. Sen jälkeen hän totesi että se kuulostaa hassulta kun sanoin sen irlanniksi (sanoin sen suomeksi). Hän oli siinä käsityksessä että Suomi ja Irlanti ovat toistensa vieressä :crybaby: LOL! (mulla ei ole edes punainen tukka)
- Flirttailu ei oikein toimi, seuraa kyllä löytyy aina, hieman vakavahenkistä ovat aina ensimetrit (vaikka kun meikäläinen pääsee tanssilattialle niin hymyäkin löytyy!). Täältä saisi varmasti koko maailman parhaimman ja luotettavimman vaimon - sekä ennustettavimman. Mutta tämä ei ole mikään negatiivinen kommentti, on nimittäin ihan kiva nähdä myös vanhojen ihmisten kävelevän käsikädessä eli homma toimii.
Huonot puolet:
- Roskien käsittely. Kierrätys on todella hyvä asia ja Saksalaiset ovat siinä maailman parhaita. Mulla palaa hermot niihin ohuisiin keltaisin ja valkoisiin pusseihin, varsinkin kun roskaa tulee - pussitkaan ei kestä mitään. Ostan nykyään niitä parin euron vahvoja roskasäkkejä johon voi heittää mitä vaan, se siitä mun kierrätyksestä ;) Kun vuokrasin harrastehallin itselleni, niin otin alivuokralaiseksi yhden tyypin. Olin silloin juuri tullut Suomesta matkalta takaisin ja kiireessä olin jättänyt kotiin kahdeksan roskasäkkiä parvekkeelleni - toin ne heti hallille jotta haju ei leviäisi kotiin. Seuraavana päivänä ihmettelin kun tämä alivuokralainen toi mulle rahaa ja kuitin - hän oli tonkinut kaikki pussit lävitse ja kerännyt niistä muovipullot joista saa rahaa! Ei juma!
- Nihilismi. Kaikki lasketaan ja missä voisi säästää. Jopa se lasketaan kannattaako mennä naimisiin vai ei. Vuosia sitten kun olin vielä Suomessa tuli pari ystävä pariskuntaa parin viikon lomalle Saksasta (saksalaisia) ja toinen pari tuli ikäänkuin häämatkalle. Järjestin/maksoin heille Haikon kartanosta hienoimman sviitin jotta heidän matkansa alkaisi yli odotusten. MUTTA - kumpikin pyyteli anteeksi että olivat menneet naimisiin, koska he tekivät sen siksi että vaimolle ei jää mitään jos miesystävä kuolee. Siinäpä sitä on romanttisuus kukassa! Toinen näistä pariskunnista ei mene koskaan naimisiin eikä hanki lapsia, koska näin on halvempaa ja lapset tulevat kalliiksi + talo pysyy siistinä.
- Ne dubatut TV-ohjelmat. Tästä syystä mulla on jo ihan kiva kokoelma DVD:tä - mutta TV:tä ei kyllä ehdi katselemaan kuin kerran viikossa.
- Saksalainen tehokkuus. Sitä ei ole!!! SORI VAAN! Kaikki jutut etenee lievässä kaaoksessa tai sitten kauheassa kaaoksessa. Näin se vaan on.
- Viranomaiset. Olen joutunut Autobahnilla kerran niin kovaan väittelyyn poliisin kanssa että olivat pistämässä minut rautoihin ja putkaan. Yksi harrasteautoni (painoa 7500kg...) hajosi kesken kaistanvaihdon ruuhkassa ja tukki Baseliin menevän 5-tien aika pahasti. Tietenkin yritin soitella hätäpuhelimella (kännykkää ei ollut) mutta kukaan ei vastannut puhelimeen (10 min soittoa per kerta). Pistin tielle kunnon varoitusmerkit yms. mutta kun Autobahnpolizei tuli (olivat huomanneet ruuhkat) huusi hän täyttä kurkkua! Hän väitti minua valehtelijaksi ja että olen tukkinut tien jo 12 tuntia ja heillä on kaikki videolla. Vaikka yritin rauhallisesti kertoa että olen ollut siinä 1h 30min ja hätäpuhelimet ei toimi niin mikään ei auttanut. Sitten meni lopulta pinna itselläkin ja sanoin ettei poliisin uniformu anna oikeutta kohdella ihmisiä tuolla tavalla. Ja tein selväksi ettei minulta heru yhtään pelkoa tai respektiä heille :angry2: . Onneksi siihen tuli ohi ajanut kaveri väliin koska poliisit nyki mua jo hihasta autoon hirveän huudon saattelemana. Olin sitä mieltä että perhana mennään sitten - jos syytöntä viedään niin sitten tapahtukoon. Poliisit "linnoittautui" autoonsa (siinä vaiheessa alkoi olemaan ihan helvetillinen ruuhka), ja tulivat 45 min päästä pyytämään anteeksi. Kävi ilmi että tämä hullu poliisi olikin kaikkien poliisien esimies (apinoiden kuningas) ja hän oli tehnyt kaikki tarkastukset yms. ja todennut että oli käyttäytynyt väärin. No se kelpasi minulle, en ole niin herkkä. Kesti vielä 2h ennen kuin saatiin hinausauto paikalle (saksalainen tehokkuus ;) ), joten ehdittiin siinä puhella enemmänkin nyt ihan eri sävyyn. Mutta jäi vähän ristiriitainen kuva koko poliiseista. On toki hyviäkin kokemuksia, mutta yleisesti ottaen kannattaa varoa kaikkia paperinpyörittelijöitä.
Tuliks pitkä hä? :smt109 Ihan ok paikka tämä on!
Cedric
Mulla ei ole ihan henkilökohtaista kokemusta saksalaisesta poliisista, mutta vierestä kuunneltuna kyllä.
Eräs tyttö saksankurssillani oli hakattu (saksalaisen) miehensä toimesta ja poliisit olivat vieneet hänet läheiseen hotelliin turvaan. Kävin juttelemassa hänen luona ja hän oli vakaasti lähdössä kotimaahansa. Hänen pitäisi vain käydä poliisien kanssa hakemassa kaikki tavarat kodistansa ja adjö. Seuraavana ilta keskustelin hänen kanssa puhelimessa ja hän kertoi menevänsä takaisin kotiin. MITÄ???
Hän sanoi, että poliisit olivat kehottaneet häntä menemään kotiinsa ja sitten ottamaan lakimieheen yhteyttä jotta saa eron. Ihmettelin, että kuinka hän uskaltaa mennä ettei häntä uudelleen hakata. Poliisi oli sanonut hänelle, että he ovat puhuneet tämän miehen kanssa ja on ihan turvallista mennä kotiin. Kyllä saksan poliisi häntä turvaa. Miten voivat turvata, jos eivät ole siellä talossa koko ajan? Eikö hakatut naiset kuuluisi turvakotiin tai johonkin vastaavaan?
Valitettavasti en tiedä kuinka tytön kävi. :sad: Toivottavasti sai eron ja pääsi kotimaahansa.
Joo, niinhän ne luulee suojelevansa. Omasta kokemuksesta pidän Saksan poliisia pelkkänä paperitiikerinä. Kolme kertaa olen ollut rikoksen uhri (polkupyörävarkaus, autoradiovarkaus ja asuntomurto) ja aina poliisilla sama kaava: kirjataan rikos tehdyksi ja laitetaan paperit syyttäjäntoimistoon, josta sitten 4 viikon päästä tulee kirje, että tekijöitä ei ole voitu löytää ja asia on loppuunkäsitelty.
Varsinkin asuntomurron kohdalla poliisi oli tosi pettymys. Soitin poliisiasemalle ja pyysin tulemaan. Juu, lähetetään partio. Puolen tunnin päästä soitin uudestaan, - tässä vaiheessa jo hermoromahduksen partaalla, yksin kun asustelen eikä ketään ollut edes mukana ja alkoi olla jo myöhäkin - ja poliisista käskettiin rauhoittumaan, partio tulee heti kun ehtii (myöhemmin sain tietää, että ne oli kaikki pitämässä kännyä Alemannian jalkapallo-huligaaneille, eikä näin ollen ehtineet rikospaikoille ennen matsin loppua...). Poliisipartio tuli 90 minuutia ensimmäisen soiton (ja hermoromahduksen) jäkeen.
Kymmenen minuutin jälkeen rikospaikalla partio totesi, että tänne on murtauduttu. (Ach sooo....! Ilmankos tavarat oli kaikki hujanhajan ja parvekkeen ovi hajalla!) Täytyy saada paikalle Spurensicherung. Kun kysyin, että milloinkas ne sitten ehtii paikalle, arvio kuului, "ehkä huomenna aamulla". Tämän jälkeen partio lähti ja käski olla koskematta mihinkään siihen asti kun Spurensicherung on käynyt. Tässä vaiheessa mut jätettiin siis asuntoon yksin, en saanut koskea mihinkään, parvekkeen ovi hajalla ja sitten vaan odottamaan Spurensicherungia. Se tuli onneksi tunnin odottelun jälkeen, niin että ei ihan aamuun tarvinnut odottaa, mutta uneton yö siitä silti tuli.
Että näin täällä Aachenissa "Polizei, dein Freund und Helfer"... Onkos näin muuallakin, vai onko täkäläinen poliisi erikoisen saamaton?
Onkos näin muuallakin, vai onko täkäläinen poliisi erikoisen saamaton?
No ei ole ausntomurrosta kokemusta Suomessa, mutta autoradion varastamiset yms. käsitellään sielläkin niin, että poliisi ottaa ilmoituksen vastaan, josta saa sitten kopion vakuutusyhtiötä varten.. ja asia on sitten poliisin kannalta loppuunkäsitelty.
Olen tavannut yhden kerran ystävällisenkin poliisi(homo)parin. Pysäyttivät jossain Hampurin ja Hannoverin välissä, syy oli että ajoin liian hiljaa (!), ei tullut sakkoja - olivat ihan huumormiehiä. Nyt vois laittaa niille terveisiä kun ajoin kovempaa niin lähti ajokortti :smt022
Mutta tosiaan myös Suomessa jos tekee rikosilmoituksen niin mitään ei tapahdu sen jälkeen. Mulla on kyllä täällä toisenlaisia kokemuksia, yhdet nuoret kävivät 3 kertaa luvatta "kylässä" tuttavan kioskissa, ja poliisi teki todella hyvää työtä selvittääkseen sen. Otimme kolmannen kerran nämä nuoret rysänpäältä kiinni kaverin kanssa, ja kun poliisi saapui olisi se "ylikohtelias" myös syyllisiä kohtaan. Tutkivat asiat ja seuraavana päivänä kertoivat että kaikki varkaudet olivat selvinneet. Kyseessä olivat ns. ongelmanuoret joilla oli todella huonot perheet, joten ihan 100% ei voi olla vihainenkaan. Vanhemmat pitäis laittaa vastuuseen...
No mutta, itse aiheeseen lisäten:
- Saksalaiset eivät osaa pelata biljardia. Kaikilla on aivan ihme säännöt (nössöt) ja siitä huolimatta häviävät :laughing6:
My 02. cents
Cedric
+terveydenhuoltosysteemi; lääkärit todella ystävällisiä ja kiinnostuneita potilaastaan, kaikki vaivansa saa nopeasti hoidettua ja palvelu on mainiota
+klubeja, tapahtumia, etnisiä ravintoloita - valinnanvaraa ja tekemistä riittää aina
+ihmisten avoimuus ja toisen omaisuuden kunnioittaminen
+huomaavaiset autoilijat, jotka antavat jalankulkijan mennä ensin - etenkin sateessa
+uuteen asuntoon muuttaminen ja vuokrasopimuksen tekeminen suht helppoa, ei niin monimutkaista, kallista ja byrokraattista kuin Suomessa
+vapaampi alkoholikulttuuri
+vapaat aukioloajat
+halvat lennot
+paljon ihmisiä
+värikäs arkkitehtuuri
-ilkeät ja inhottavat, työhönsä leipääntyneet virastotädit joita ei kiinnosta mikään
-kaikki hirvittävän byrokraattista, joka ikiseen asiaan tarvitaan vähintään yksi lappu joka pitää allekirjoittaa
-terveydenhuoltosysteemi; vaikeaa ymmärtää
-jatkuva turhan höpötys ja kälätys - hiljaista suomalaista pidetään töykeänä
-saksalaisten passiivisuus - ovat vain omissa porukoissaan
-ei (puhdasta) luontoa, uimapaikat liian kaukana ja nekin maksavat
-ei tuplapalkkaa sunnuntaityöltä
No nämä nyt ekana tulivat mieleen.
äitileppis 31-01-08, 13:54 Puolentoista vuoden oleskelun jälkeen:
+ Luonto, ihanat metsät ja merkityt reitit
+ Keskeinen sijainti
+ Ruoka, vaatteet ja kengät edullisia, samoin ravintolassa käynti
+ Juhlimisen taito
+ Ihmiset helposti lähestyttäviä, erityisen hellyyttäviä ovat jotkut pienet oppilaat, jotka eivät ujostele ja ovat uteliaita.
+ Liikennekulttuuri nopeutta lukuunottamatta.
- Suurin osa tästä kansasta, siis ne tuntemattomat, jotka etuilevat, ovat töykeitä virastoissa ja kauppajonoissa, huutavat puhumisen sijaan ja ovat kateellisia.
- Koulut. Kaikki koulut ja opettajat, monet opiskelijatkin. Opiskelijat, jotka itkevät todistusten jaon aikaan, ovat hermoromahduksen partaalla ja vahtivat toisten numeroita. Opettajat, jotka nauttivat lasten kärsimyksestä ja ovat välinpitämättömiä. Poikkeuksia toki löytyy, osa nuorista opettajista on ilmeisesti käynyt vaihdossa...
- Sanoinko jo koulut...
Sitten niitä asioita, joita en ole kokeillut, mutta joista ehkä kuulisin mielelläni lisää.
* Kauneushoitolat, kynsistudiot jne. Käyttääkö kukaan säännöllisesti noita palveluja täällä?
* Kansalaisopistojen palvelut (Itsellä vain huonoja kokemuksia, mutta en haluaisi luovuttaa vielä. Ilmottauduin saksan kurssille, joka peruttiin, koska meitä oli vain muutama ilmottautunut. Kuitenkin yrittivät periä maksua kurssista ja lopulta suuttuivat ja antoivat periksi. Hassua, että kyseessä oli alkeiskurssi saksankielestä ja lasku kaikkine vaatimuksineen tuli monimutkaisella saksan virastokielellä...rahastuksen makua? Kävin etukäteen paikanpäällä ja tiesivät, etten puhu saksaa, vaan hoitivat asioita englanniksi.)
Kaikenkaikkiaan kokemus on ollut plussapuolinen, jos tuota koulua ei huomioon oteta :-).
Negatiivisia kokemuksia Suomesta. Otin hajamielisyyksissäni tuopin mukaan röökikoppiin ja eikös hetken päästä tullut jokin poke paikalle ja repi tuopin kädestä ja uhkasi heittää ravintolasta pihalle. Itse asiassa pelästyin todella. Monissa ravintoloissa ja pubeissa palvelu on todella tympeää täällä ja tietenkin todella kallista, olut 5 euroa ja kahvikuppi 2,50 euroa.
Erityisesti näissä S-ketjun paikoissa,joita on vähän kaikkialla täällä.
Koirien kiinnipidosta Saksassa: millaiset lait sitä oikein säätelevät? Käyn tuossa läheistä peltoaukeaa halkovalla julkisella kävelytiellä lenkillä aina silloin tällöin ja näitä vapaana olevia koiria tulee vastaan säännöllisesti. En mielestäni mitenkään erityisesti pelkää koiria, mutta kun maanisessa tilassa oleva dobermanni käy keulimaan ja sen omistava obeesi kuusikymppinen viiksisankari puuskuttaa 50 metriä koiransa jäljessä, on jossain jotain vialla. Onneksi ei ole vielä mitään pahempaa sattunut.
Koirien kiinnipidosta määrätään kunnan tai kaupungin järjestyssäännöissä. Se on siis eri kaupungeissa eri tavalla määrätty. Meillä täytyy pitää ne koirat hihnassa, joiden säkäkorkeus on yli 50cm.
Kukaan ei tosin noudata tuota määräystä eikä sitä myöskään tietääkseni kukaan valvo.
äitileppis 03-02-08, 15:49 Ihan sama mitä säännöissä sanotaan, koirat täällä ovat ja pysyvät vapaina ja yleisesti ottaen koen sen hyvänä asiana. Tosin, tutut kertovat, että ovat joutuneet kustantamaan pesulalaskuja, kun koiransa on hyppinyt iloisena mummojen päälle ja itselläni on joskus helisemistä, kun omat koirani ovat kiinni.
Lenkkipolulla tulee vastaan dopperin ja rotikan sekoitus, joka on purrut useampaakin koiraa. Aina vain vapaana. Samoin sekarotuinen, joka on ottanut koirieni kanssa yhteen, sekä muutama muu sekaroituinen, jotka ovat yhteen ottaneet (ja minä yhden omistajan kanssa...)
Mutta suurin osa koirista on paremmin kasvatettuja ja vapaana SAAVAT TOTEUTTAA lajilleen tyypillistä käyttäytymistä, mikä kapulakielellä tarkoittaa, että oikeasti koira ei hakeudu ongelmiin, vaan haluaa väistää niitä. Vapaana ollessaan sillä on mahdollisuus tähän, kun taas Suomessa koirat rähisevät hihnassa toisilleen. Omani mukaanlukien (myös täällä, eli puolustuspuheeni ei johdu siitä).
Jos oikeasti on ongelmia, voi huomauttaa. Jos ei ole, antaa koirien juosta, mitä tuosta stressiä ottamaan, mahtuuhan tuonne. Toki jos joku koira on uhkaava, ei pidä jäädä odottelemaan, haluaako se purra vai ei.
Kukaan ei tosin noudata tuota määräystä eikä sitä myöskään tietääkseni kukaan valvo.
Ihan sama mitä säännöissä sanotaan, koirat täällä ovat ja pysyvät vapaina ja yleisesti ottaen koen sen hyvänä asiana.
...
Mutta suurin osa koirista on paremmin kasvatettuja ja vapaana SAAVAT TOTEUTTAA lajilleen tyypillistä käyttäytymistä, mikä kapulakielellä tarkoittaa, että oikeasti koira ei hakeudu ongelmiin, vaan haluaa väistää niitä. Vapaana ollessaan sillä on mahdollisuus tähän, kun taas Suomessa koirat rähisevät hihnassa toisilleen. Omani mukaanlukien (myös täällä, eli puolustuspuheeni ei johdu siitä).
Harmillista, ettei tässä asiassa valvonta toimi, eivätkä ihmiset noudata järkevää sääntöä. Pisteet äitileppikselle, että pitää koiransa hihnassa niin kuin kuulukin.
Säännöt ovat sääntöjä koiranomistajillekin, eikä niiden rikkomisen perusteeksi pitäisi riittää se, että koirat pääsevät toteuttamaan paremmin lajilleen tyypillistä käyttäytymistä. Minua ei kiinnosta suoraan sanottuna yhtään, rähisevätkö koirat toisilleen joutuessaan hihnaan, mutta minua kiinnostaa huomattavan paljon esimerkiksi se, ettei pienten lasten lähellä ole vapaana olevia vieraita koiria.
Koirat ovat oikein mukavia, mutta vieraasta koirasta ei voi koskaan tietää. Hihnapakko on kuitenkin olemassa ihmisten suojelemiseksi, kun ikäviä tapauksia sattuu aina silloin tällöin koirien ollessa vapaana; sen verran saksalaistunut olen, että takuulla huomautan asiasta tiukkaan sävyyn, kun kohdalle osuu ja tarvittaessa takuulla järjestän myös poliisin paikalle asiaa selvittämään, mitä muuten suosittelen äitileppiksellekin ongelmakoirien kohdalla.
Onneksi suurin osa koiranomistajista pitää koiriaan vapaana hyvin vastuullisesti ja täällä vapaana kulkemaan tottuneet koirat vaikuttavat pääosin hyvin koulutetuilta.
eivätkä ihmiset noudata järkevää sääntöä.
Säännöt ovat sääntöjä koiranomistajillekin
Niin, tässä törmäämme jälleen kerran siihen erilaiseen suhtautumiseen sääntöihin ja määräyksiin. Suomessahan vallitsee sellainen yleinen väärinkäsitys että Saksassa noudatettaisiin määräyksiä tarkastikin.
Asiahan on täysin päinvastoin. Suomessa nuristaan tyhmästä määräyksestä mutta sitä noudatetaan silti.
Saksassa määräystä joko noudatetaan tai sitten ei. Valvonta on yleensä perin vähäistä. Määräyksiin katsotaan tarkemmin vasta sitten kun jokin vahinko on tapahtunut.
Ja sitten hutkitaan sitä joka ei määräyksiä noudattanut.
Asiahan on täysin päinvastoin. Suomessa nuristaan tyhmästä määräyksestä mutta sitä noudatetaan silti.
Saksassa määräystä joko noudatetaan tai sitten ei. Valvonta on yleensä perin vähäistä. Määräyksiin katsotaan tarkemmin vasta sitten kun jokin vahinko on tapahtunut.
Tämä on muuten erittäin hyvin kiteytetty. Lisäisin ehkäpä vielä sen, että sekä Saksassa että Suomessa pidetään melko tarkkaan lukua siitä, miten naapurit tms. noudattavat määräyksiä, vaikka itsellä sattuisi joskus unohtumaankin.
äitileppis 03-02-08, 21:40 tt nosti jalustalle ja potkaisi saman tien alas :D... no ok, asiaan.
Minuapa kiinnostaa myös se, miten koirat voivat ja miten niitä pidetään jne. Mutta yritän ymmärtää myös heitä, jotka koiria vihaavat. En minäkään pidä kaikista ja kaikesta.
Olen lapsirakas, mutta tekisi mieleni potkia persuksille niitä vanhempia, jotka eivät osaa kasvattaa lapsiaan edes alkeellisille tavoille. Täällä Saksassa hermoparkani ovat tuon asian kanssa monta kertaa helisemässä...
Niin, tämähän oli vain pohjustus sille, että voi ottaa päähän se, etteivät aikuiset vahdi kakaroitaan, vaan päästävät ne vieraan koiran lähelle. Ja! Monesti olen saanut vetää koiria ihan juosten pois, koska useista pyynnöistä huolimatta kakaraa ei ole haettu pois. Minun koirani purevat pieniä lapsia, kiitos sen lapsen, jotka potkaisi koiraani nenulle ensin sitä silitettyään... tätä ennen ongelmia ei ollut. Ja. Koirani olivat hihnassa.
Jokainen vanhempi, joka rakastaa lastaan, opettaa tälle, ettei vieraiden koirien lähelle mennä. TOOOOOOOODELLA harva koira tulee lapsen luokse vapaaehtoisesti, jos vihaa lapsia ja haluaisi tehdä sille pahaa. Koira väistää, ihmispentu ei. Koira varoittaa, ihmispentu menee kohti. Jos menee edelleen, voi olla ikäviä seurauksia, mutta kyllä niitä lapsiakin pitää vahtia.
Useat kauhutarinat lehdissä on oikaistu jälkikäteen pienellä präntillä "kun ei se mennytkään niin, kuin lapsen vanhemmat sanoivat". Tuota kukaan ei vain huomaa, mutta ne metrin kokoiset päivälehtien otsikot kyllä huomataan ja koiria pelkäävät vihaavat koiria entistä enemmän.
Oikeasti olen sitä mieltä, että sekä koirat että lapset pitää olla kontrollissa. Kolikoilla on molemmat puolet. Siinä vaiheessa kun lapset tuolta kaduilta ovat kontrollissa ja koulukiusaamista ei tapahdu, voi sanoa, että koiranomistajat eivät ainoina hallitse kasvattamista.
äitileppis 03-02-08, 21:46 Niin, lisään vielä äskeiseen sen, että olen juossut pois niin, ettei koira ole yhdistänyt juoksua lapseen, jos joku asiaan haluaa puuttua (että vika olisi minun). En vain voi ottaa riskiä, jos kaksivuotia lapsi juoksee kädet ojollaan kohti koiria. Ne oikeasti purevat.
Olen kiinnittänyt koirien huomion keppiin ja heittänyt sen (tai leikkinyt heittäväni jotain jos keppiä ei ole ollut) ja olen päässyt tilanteesta niin. Mutta että olisi tehnyt mieli antaa vanhemmalle noottia.
Minuapa kiinnostaa myös se, miten koirat voivat ja miten niitä pidetään jne. Mutta yritän ymmärtää myös heitä, jotka koiria vihaavat. En minäkään pidä kaikista ja kaikesta.
Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin koirat ovat oikein mukavia.
Tämä tuntuu olevan koiranomistajien ongelma maasta riippumatta: Kaikki, joilla on jotain varauksellista sanottavaa koirista ovat heidän mielestään hyvin äkkiä koiranvihaajia ja tuloksena on vähän huvittavankin herkkänahkaisia reaktioita. Ei minulle tullut mieleenkään, että äitileppis vihaisi lapsia, vaikka hänellä on heistä jotain negatiivistakin sanottavaa.
Pointtisi lastenkasvatuksen tarpeellisuudesta eläinten suhteen on hyvä ja tarpeellinen; vanhempien pitää pitää huolta lapsistaan ja katsoa, etteivät lapset aiheuta ongelmia koirille, saati potki tai muuten rääkkää niitä. Ota kuitenkin huomioon, että on myös lapsia, jotka eivät ole koskaan joutuneet tekemisiin koirien tai muidenkaan eläinten kanssa, jolloin he eivät ole välttämättä voineet oppia tai heille ei ole ollut järkevällä tavalla mahdollista opettaa, miten koirien/eläinten kanssa toimitaan.
Edelleenkin olen sitä mieltä, että jotkut koirat saattavat joskus olla arvaamattomia, joten on parempi, että niiden TOOOOOOOODELLA harvinaisten ikävien tapauksien välttämiseksi koirat pidetään hihnassa. Tämä on selkeä miinus Saksassa, että koirien hihnapakko ei oikein toimi. (Vaikka, kuten jo aiemmin totesin, useimmiten tämä ei aiheuta mitään ongelmia, koska lähes kaikki koiranomistajat käytäyttyvät vastuullisesti.)
Siinä vaiheessa kun lapset tuolta kaduilta ovat kontrollissa ja koulukiusaamista ei tapahdu, voi sanoa, että koiranomistajat eivät ainoina hallitse kasvattamista.
Viestisi hyvä pointti meni tässä vähän piloille, sen verran absurdia on rinnastaa niinkin vakava ongelma kuin koulukiusaamien koirien hihnapakkoon, että melkein alkoi suututtaa. Etenkin, kun kukaan ei ole väittänyt, että koiranomistajat ainoina (tai ylipäänsäkään) eivät hallitsisi kasvattamista. Yhtä älytöntä olisi sanoa, että sitten, kun kaikki koirat ovat hyvinkasvatettuja, voi tulla syyttämään vanhempia siitä, etteivät hallitse lastenkasvatusta.
Niin, tässä törmäämme jälleen kerran siihen erilaiseen suhtautumiseen sääntöihin ja määräyksiin. Suomessahan vallitsee sellainen yleinen väärinkäsitys että Saksassa noudatettaisiin määräyksiä tarkastikin.
Niin, eikös siellä Saksassa tuossa vuosituhannen vaihteessa joku koira purrut lapsen kuoliaaksi. Sen jälkeen laadittiin lista koirista, joiden on pidettävä kuonokoppaa ja hihnassa kiinni. Muistelisin, että asia oli kuukausitolkulla poliittisen debatin kohteena.
Hieman huvittuneena lueskelen täällä Bangkokissa näitä negatiivisia asioita Saksasta, esimerkiksi "irrallaan" kulkevat koirat :-D
Noi voihan se jostakusta tuntua että se on jonkinsortin ongelma siellä, jos ei ole käynyt Bangkokissa jossa pimeällä saa juosta karkuunkin (kulku)koiralaumoja jotka hyökkäävät päälle. Syrjemmällä ihmisillä on kaiketi landella ritsat tai pyssytkin mukana turvaksi kun kulkukoiria hyökkää kimppuun etkä ole turvassa jos esim. ajat mopolla katua pitkin. Takuulla ei voi kävellä 5m pidempää matkaa ettei näkisi huonossa kunnossa olevaa nälkiintynyttä kulkukoiraa, muuten kovin modernissakin miljoonakaupungissa. :(
Joka paikka on täynnä ulosteita, koirat ovat tosiaan aivan karmeassa kunnossa, joiden lopettaminen olisi hyvä teko sinänsä. Silti noita vain on ja on ja ne lisääntyvät koko ajan. Jotkut jopa taitavat niitä syödäkin, ainakin tuossa naapurimaassa Balissa sekä Kiinassa.
Päiväsaikaan kun on kovin kuuma, nuo eivät kyllä kovinkaan agressiivia ole, makaavat vain kadulla odottaen jos joku heittäisi jonkin suupalan. Että sinänsä mukavampia nuo ovat kuin räksyttävät (=pelottavat) rottweilerit jotka puolustavat ehkä vahingossakin, omistajaansa ohikulkevalta/"vaanivalta" suomalaiselta Saksassa ;)
Tuskin tuo koira-asia kuitenkaan oikea ongelma Saksanmaalla on, vai onko?
Tuskin tuo koira-asia kuitenkaan oikea ongelma Saksanmaalla on, vai onko?
Kaikki on suhteellista. Eipä oikeastaan mikään tässä ketjussa mainittu miinuspuoli, esim. byrokratia, epäystävällisyys tai synkät talvet, ole ns. oikea ongelma. Miinuspuolet ovat kuitenkin aika subjektiivisia, ts. jos vaikkapa byrokratia tai koirat häiritsevät, on ongelma subjektiivisesti ihan "oikea" ja siitä keskusteleminen ketjussa, joka käsittelee Saksan plussia ja miinuksia on tavallaan aika ymmärrettävää.
Toisaalta, kai siinäkin jotain logiikkaa on , että ei saa kiinnittää huomiota huonoihin puoliin, jos jossain muualla asiat ovat vielä huonommin.
Kaikki on suhteellista. Eipä oikeastaan mikään tässä ketjussa mainittu miinuspuoli, esim. byrokratia, epäystävällisyys tai synkät talvet, ole ns. oikea ongelma. Miinuspuolet ovat kuitenkin aika subjektiivisia, ts. jos vaikkapa byrokratia tai koirat häiritsevät, on ongelma subjektiivisesti ihan "oikea" ja siitä keskusteleminen ketjussa, joka käsittelee Saksan plussia ja miinuksia on tavallaan aika ymmärrettävää.
Toisaalta, kai siinäkin jotain logiikkaa on , että ei saa kiinnittää huomiota huonoihin puoliin, jos jossain muualla asiat ovat vielä huonommin.
Itse kun mielenkiinnolla luen nimenomaan tätä topiccia ja vastauksia niin huomaan että monessa paikassa asiat ovat vielä huonommin kuin Saksassa, eli huonotkin asiat ovat hyviä kun asiaa katsotaan täältä Bangkokista päin.
(Noh, tätä ilmastoa ei kyllä pieksä mikään maailman kaupunki :-D )
Käsittääkseni Etelä-Saksan ilmasto hakkaa kyllä Helsingin ilmaston 6-0 ja kuten täällä onkin ollut puhetta, Helsinki on olevinaan "ainoa" kaupunki Suomessa minne kaikki tuppaavat... eli on turhaa verrata esim. Kemin lumiseen talveen Saksan ilmastoa (Kemissä ei ole töitä).
Omalla kohdalla Saksa on vasta suunnittelu-asteella, aivan alkutekijöissään ja saa nähdä toteutuuko edes koskaan. Hyvä foorumi tämä on kuitenkin, josta saa paljon arvokasta tietoa asiasta.
Oli se ennen muuten vaikeaa kun ei ollut Internetiä tai foorumeita. Oli mentävä kirjastoon(?) lukemaan kirjoja ja katsomaan karttoja paperilla jos tahtoi vaikkapa muuttaa toiseen maahan, olisikohan moinen ajatus tullut edes mieleen? Kaikenkaikkiaan, miinuksistakin huolimatta, Saksa vaikuttaa oikein mukavalta paikalta, erityisesti tuo Münchenin seutu, jossa en ole koskaan edes käynyt! Alpit, olut ja makkara ovat lähellä sydäntä, sekä eräs Baijerilainen automerkkikin... ;)
Ja mitä saksalaisten "surkeaan" kielitaitoon tulee englannin osalta, on sekin varmasti liioittelua kun täältä päin maailmaa tuota katsotaan, mikä on helpotus tällaiselle kuka ei Saksaa juurikaan osaa ;)
Enpä sotke enempää tätä ketjua, onhan tässä kyse kuitenkin niistä miinuksista joita Saksassa asuvat tuntevat maastaan löytyvän. Monessa maassa asiat ovat kuitenkin paljon huonommin, muistakaa se :-)
Monessa maassa asiat ovat kuitenkin paljon huonommin, muistakaa se :-)
Tuo on hyvä pointti ja itsekunkin hyvä välillä miettiä sitä.
Saksassa on helppo olla. Kaikki toimii loppupeleissä yllättävän hyvin.
laadittiin lista koirista, joiden on pidettävä kuonokoppaa ja hihnassa kiinni. Muistelisin, että asia oli kuukausitolkulla poliittisen debatin kohteena.
Aivan, ne koirarodut joita ilmeisesti yleisimmin "koulutetaan" taistelukoiriksi, määriteltiin kokonaisuudessaan "vaarallisiksi". Niille tehtiin sitten kussakin osavaltiossa omat määräyksensä.
Reaktio oli siinä mielessä huvittava, ettei mikään koirarotu ole sinänsä aggressiivinen. Vaarallisia ovat yksittäiset koiria jotka ovat koulutettu aggressiiviseksi tai ovat luonnevikaisia.
Mikään osavaltio ei määritellyt saksan paimenkoiraa vaaralliseksi, vaikka se on tilastojen mukaan yleisin hyökkääjä.
Kyllä Saksassa on hyvä elää ja ainakin meidän kohdalla kaikki on mennyt suht kivuttomasti. Välillä on fiilis, että tännehän jäädään ja välillä tietty on kaipuu kotimaahan.
Yksi pointti, mikä ajaa meidät varmaankin komennuksen jälkeen suomeen on koulu. Esikoinen kyllä aloittaa jo ensi syksynä ekan luokan, mutta pidemmän päälle haluaisin lapseni suomalaiseen kouluun. Ei vain ole jäänyt kovin hyvää kuvaa täkäläisestä koulumaailmasta, vaikka omaa kokemusta ei vielä ole.
Toinen on tietysti työ. Tahtoisin myös tehdä töitä enkä jäädä ikuiseksi Hausfrauksi, joka alkaa ottaa jo päähän. Mutta se kai olisi itsestään kiinni myöhemmin, kun kielen osaisi??
äitileppis 04-02-08, 22:18 Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin koirat ovat oikein mukavia.
Tämä tuntuu olevan koiranomistajien ongelma maasta riippumatta: Kaikki, joilla on jotain varauksellista sanottavaa koirista ovat heidän mielestään hyvin äkkiä koiranvihaajia ja tuloksena on vähän huvittavankin herkkänahkaisia reaktioita. Ei minulle tullut mieleenkään, että äitileppis vihaisi lapsia, vaikka hänellä on heistä jotain negatiivistakin sanottavaa.
Pointtisi lastenkasvatuksen tarpeellisuudesta eläinten suhteen on hyvä ja tarpeellinen; vanhempien pitää pitää huolta lapsistaan ja katsoa, etteivät lapset aiheuta ongelmia koirille, saati potki tai muuten rääkkää niitä. Ota kuitenkin huomioon, että on myös lapsia, jotka eivät ole koskaan joutuneet tekemisiin koirien tai muidenkaan eläinten kanssa, jolloin he eivät ole välttämättä voineet oppia tai heille ei ole ollut järkevällä tavalla mahdollista opettaa, miten koirien/eläinten kanssa toimitaan.
Edelleenkin olen sitä mieltä, että jotkut koirat saattavat joskus olla arvaamattomia, joten on parempi, että niiden TOOOOOOOODELLA harvinaisten ikävien tapauksien välttämiseksi koirat pidetään hihnassa. Tämä on selkeä miinus Saksassa, että koirien hihnapakko ei oikein toimi. (Vaikka, kuten jo aiemmin totesin, useimmiten tämä ei aiheuta mitään ongelmia, koska lähes kaikki koiranomistajat käytäyttyvät vastuullisesti.)
Viestisi hyvä pointti meni tässä vähän piloille, sen verran absurdia on rinnastaa niinkin vakava ongelma kuin koulukiusaamien koirien hihnapakkoon, että melkein alkoi suututtaa. Etenkin, kun kukaan ei ole väittänyt, että koiranomistajat ainoina (tai ylipäänsäkään) eivät hallitsisi kasvattamista. Yhtä älytöntä olisi sanoa, että sitten, kun kaikki koirat ovat hyvinkasvatettuja, voi tulla syyttämään vanhempia siitä, etteivät hallitse lastenkasvatusta.
Viittasin tuossa niihin tapauksiin, joista julkisesti suureen ääneen puhutaan, anteeksi kyvytön viestintäni :-). En puhunut hihnapakosta, vaan raatelemisista. Ja... jos nyt hieman puhdistan tuota asiaa, niin olen vuosia tehnyt työtä koulukiusaamisen kitkemiseksi, asia on minulle erittäin läheinen, en vähääkään sitä vähättele. Poikani pahoinpideltiin sairaalaan ja katselin häntä avaruusolion näköisenä. Tyttäreni on ollut myöös koulukiusauksen uhrina. Eli, en vertaa sitä koiranhihnaan...
Juu, siinä vaiheessa kun hallitsen koirani täysin, nousen julkisesti vastustamaan lapsiaan huonosti kasvattavia vanhempia. Ihan takuulla.
Voit vapaasti suuttua kommenteistani, olen tyytyväinen, jos kirjoitukseni aiheuttavat reaktioita, kunhan et minulle suutu. Asiat, eivät ihmiset... eikös joo.
Tiedätkös, olen jopa tuntenut inhoa joitain lapsia kohtaan, tunnustan. Huonosti kasvatetut tai muuten vain huonosti käyttäytyvät lapset/ nuoret saavat sen reaktion joskus aikaan... minä en ole mikään helvetin yli-ihminen. En tarkoittanut, että sinä vihaisit koiria, vaan sanoin, että haluan myös ymmärtää heitä, jotka vihaavat. Halusin siis osoittaa sanani niin, että ymmärrän nekin tunteet. Yritin olla ymmärtäväinen, en arvostella sinua.
Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, eli Saksan plussiin ja miinuksiin, tuli mieleeni vielä muutama asia.
+ Lapsilisä on kuulemma suurempi kuin Suomessa (en ole varma, emme saa sellaista, voi korjata joku joka paremmin tietää jos pieleen meni)
- Kerjäläiset.. taas kävi ovella sellainen. Ja minun käy sääli. Kadulla pystyn jättämään huomioimatta, mutta kotiovella se on vaikeaa. Tiedän ja olen sitä mieltä, että tuen rikollisuutta noin... mutta tänäänkin nainen pyysi shampoota.
Hei hetkonen, sanoitko että kerjäläinen tuli ovellesi?? Ihanko oikeesti. Ensimmäinen kerta kun kuulen sellaisesta. En kyllä ole täällä pahemmin missään nähnyt kerjäläisiä... öö perun puheeni, olenpas Mannheimissa ja Heidelbergissa.
äitileppis 04-02-08, 23:42 Kyllä täällä on pilvin pimein. Junissa, kaduilla, koteihin tulevat.
Taisivat muuten rantautua Helsinkiinkin jo. Brysselissä näky on lohduton. Mummot ovat polvillaan monia tunteja päivässä...
Käsittääkseni kyse on järjestäytyneestä rikollisuudesta, jossa kerjäläiset ovat uhreja ja touhun lopettamiseen vaadittaisiin totaalinen lahjoituskielto kaikilta.
On kamalan vaikea kieltäytyä antamasta shampoota.
Pahoittelen, että tartuin niin kärkkäästi tuohon koulukiusaamiskommentiisi, ei ollut tarkoitus nostaa ikäviä asioita mieleen; ongelmana tuo on vain mielestäni niin vakava.
Toivottavasti poikasi ja tyttäresi ovat päässeet jo kiusaamisesta/kiusaajistaan eroon ja tilanne on parantunut. Kiusaamisen kitkemiseksi tehdystä työstä en voi muuta kuin olla iloinen, respektit ja jaksamista siihen.
Ja... jos nyt hieman puhdistan tuota asiaa, niin olen vuosia tehnyt työtä koulukiusaamisen kitkemiseksi, asia on minulle erittäin läheinen, en vähääkään sitä vähättele. Poikani pahoinpideltiin sairaalaan ja katselin häntä avaruusolion näköisenä. Tyttäreni on ollut myöös koulukiusauksen uhrina. Eli, en vertaa sitä koiranhihnaan...
...jopa täällä maaseudulla kävi pari viikkoa sitten ensimmäiset kerjäläiset ovella.
Kaveri ei ymmärtänyt tai ei ollut ymmärtävinään sanaa "Polizei" mutta kun näytin pantomiimina miten käsiraudat kilahtavat niin jopa löysi nopeasti takaisin kadulle.
Tuo kerjäläisyys on todellakin bisnestä jossa avuttomia käytetään hyväksi. Pitkän päälle on siis parempi kun ei helly.
...jopa täällä maaseudulla kävi pari viikkoa sitten ensimmäiset kerjäläiset ovella.
Kerjäläisiä ei ole vielä ovella näkynyt, mutta sellaisia "Hei olen huumenuori/vankilasta vapautunut ja tarvitsisin pientä lahjoitusta, että pääsen johonkin koulutukseen tms." - tapauksia kyllä. Siis normaaleiden pölynimurikauppiaiden (ihan oikeasti), jehovien ym. lisäksi.
Ainoat mukavat ovelta ovelle kiertäjät ovat Sternsinger loppiaisena.
Hyvä tietää. Meillä on käynyt ovella vain punasenristin työntekijöitä sekä yksi ilta muutama itkukurkussa oleva teini. Rassukat olivat menneet ohi oman junapysäkkinsä ja harhailivat meidän kylällä. Ihmiset eivät avanneet heille oveensa, oli ilta 9 aikaan. Tytöt olivat todella peloissaan ja ihmeissään. Olisin niin halunnut auttaa, mutta olin yksin kotona ja lapset nukkumassa. Pyysin heitä tulemaan sisään ja odottamaan, että mieheni tulee lentokentältä kotiin. Eivät kuitenkaan suostuneet ja lähtivät etsimään tietä takaisin junaradalle. Soitin vielä miehelleni, että jos kotimatkalla näkee kaksi nuorta tyttöä harhailemassa aseman vierellä niin heittää kotiin, mutta ei niitä enää siellä näkynyt. Tytöt taisivat myös hieman pelästyä minua, kun olen ulkomaalainen enkä osaa vielä hyvin saksaa.
Kerjäläisistä puheenollen, meillä niitä käy tuon tuostakin oven takana ja me sentään asutaan maalla. Yleensä nää "kerjäläiset" ovat olleet jostakin kiertävästä sirkuksesta ja pyytävät lahjoitusta eläimillensä tai sitten ovat pyytäneet vauvan vaatteita.
Kerran on sellainen ex-huumenuori oven takana käynyt ja oli tekevinään kyselyä huumenuorten kohtelusta ja auttaisinko heitä ja miten auttaisin. Kun sitten menin sanomaan, että ilman muuta heitä pitää auttaa niin sitten ruvettiin tyrkyttään lehtien vuosikertatilausta ja koska kieltäydyin, muuttui ääni kellossa: olin sydämmetön, enkä halunnutkaan olla narkkarien auttaja jne. jne.....
Nämä on taas niitä raukkoja, jotka ovat joutuneet jonkun rikollisporukan haaviin ja joutuvat kulkemaan ovelta ovelle saadakseen edes murto-osan myymiensä tuotteiden tulot omaan taskuunsa, jos ylipäänsä mitään saavat.
Onneksi meidän keittiön ikkunat ovat kadulle päin ja näin pystyn aika hyvin seuraamaan, ketä sieltä äheltää mäkeä ylös ja kulkee ovelta ovelta. Joskus jopa soitan naapurille ja varoitan lähestyvästä "vaarasta". Olisko tämä jo tätä lähestyvää saksalaistumista ja tyypillistä "Blockwart"-mentaliteettia?;o)
Kun asuin kerrostalossa, ei koskaan kukaan koskaan tullut kerjäämään mitään. Nyt kun muutin rivariin asumaan, on tosiaan ovella kolkutellut mm. ihka-oikeita pölynimurikauppiaita ja tosiaan jotain hämäriä kerjäläisiä, mm. lähes pultsarin näköinen vanhempi nainen, joka keräsi kuulema rahaa löytöeläimille. Heh! :lol:
Henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, etten voi sietää kerjäläisiä jotka soittelevat ovikelloani. Kerjätköön kaduilla miten lystäävät mutta kotirauhaani ei tarvise tulla häiritsemään kerjuumielessä.
Noh pian ostin valvontakameran etuovelle ja liiketunnistimella varustetun 1000W halogeeni-valonheittäjän pihan puolelle. Eipä tarvitse vaivautua ihan kaikille enää ovea availemaan.
Silloin kyllä nauroin vatsani kipeäksi kun oven takana oli ensimmäistä kertaa ihkaoikea pölynimurikauppias. :color:
Näitä porukoita joissa huumenuoria ja muita väliinputoajia hyväksikäytetään, kutsutaan nimellä "Drückerkolonne".
http://de.wikipedia.org/wiki/Dr%C3%BCckerkolonne
äitileppis 05-02-08, 11:45 No tämä oli ensimmäinen kerta kun kerrostalossa asuessamme noin käy. Omakotitalossa sai olla avaamassa ovea vähän väliä. Vähän hirvitti, että kuka täällä päästi sisään, sillä meillä ovet (varaston) ovat auki. Sen, joka laskee sisään, pitäisi myös kiertää henkilön kanssa ja varmistaa, että menee ulos. Niin, tietysti ne ovet voi pitää lukossakin, mutta jotenkin sitä omaan porukkaan haluaisi luottaa.
Kerran meillä oli jäänyt asunnon ovi moneksi tunniksi sepposen selälleen (poika tuli viimeisenä ja laittoi oven huonosti kiinni. Lompakkoni oli siinä näkösällä jne. Onneksi ei mitään ollut hävinnyt. Eli vaikka ovet pitäisikin lukossa, voi vahinkoja käydä.
Kaduilla on paljon ennen joulua vuohien kanssa kerjääviä ihmisiä. No, minä eläinrakkaana vein eläimille ruokaa :D (koska sitä varten kuulemma rahaa keräävät) ja pidin jokaiselle sellaisen papatuksen vuohen köydessä pitämisestä koko päivän ilman ruokaa ja liikuntaa, uhkailinkin. Tänä vuonna oli kaikilla vuohimiehillä ruokaa vuohille mukana :D
Hetken kyllä pelotti, onko mafia ovella odottamassa, kun menin kotiin tuon papatuksen jälkeen...
tt, ei hätiä mitiä, ethän sinä voinut tietää. Täällä kirjoittaessa monesti unohtuu itse kullakin se, että jokaisella voi olla syynsä kirjoittaa, kuten kirjoittaa. Ja kun tila ja aika on rajattu, tulee jutuista puolinaisia.
No, syy miksi suhtaudun Saksan kouluihin niin nuivasti, löytyy tuosta sattuneesta. En halua, että kukaan enää vahingoittaa lapsiani... kaikkein vähiten opettajien niin toivoisi tekevän.
Aihe käsitelty.
...ja juuri kun asiasta oli puhetta ilmaantui ovelleni "Benny" joka muka tekee jotakin kyselyä...:angryfire:
Hassuinta on että näillä kyselijöillä on aina kädet taskussa eikä minkäänlaisia muistiinpanovälineitä mukana. :confused4:
Silloin kyllä nauroin vatsani kipeäksi kun oven takana oli ensimmäistä kertaa ihkaoikea pölynimurikauppias. :color:
Näitä porukoita joissa huumenuoria ja muita väliinputoajia hyväksikäytetään, kutsutaan nimellä "Drückerkolonne".
Nauru kuulemma pidentää ikää. Meillä oli kerran Suomessa Electroluxin pölynimurikauppias oven takana, äiti päästi sen sisään ja olohuoneen imuroituaan myöskin samantien pois. Siihen aikaan ei Suomessa oikein huumeita tunnettu, niitä kuulemma sai Tukholmasta ja Köpiksestä, eikä me saksaakaan osattu, eikä kai se imurin käyttäjäkään, kun itseään myyntiedustajaksi kutsui. Ei se meitä kylläkään pahemmin naurattanut, niitä huumeitakin, kun kuuleman takaa sai vain jostain Tukholmasta, tietysti ihmisiä, joilla on paremmat kontaktit asia voisi naurattaa.
Kirjoituksesi ovat aina vaan sekavampia. Ymmärrettävissä olevilta osiltaan ne näyttävät koostuvan disinformaatiosta sekä lahjattomasta vinoilusta.
Mahdollisesti kuulut niihin jotka pitävät netin kaikkia keskustelufoorumeita alueina joissa eivät päde minkäänlaiset normaaliin kanssakäyntiin kuuluvat normit. Tämä ei ole sellainen foorumi.
Tälle foorumille on vuosien mittaan kehittynyt omanlainen keskustelukulttuurinsa jossa painotus on kohteliaassa keskustelunsävyssä sekä informatiivisessa sisällössä. Jos joku sattuu erehdyksessä julkaisemaan vääristynyttä tai vanhentunutta tietoa, se korjataan sivistyneesti ilman vahingoniloista herjaamista ja verbaalista täyslaidallista - ja ennen kaikkea tiedolla joka varmasti on paikkansapitävää ja ajankohtaista.
Pidät tekstiesi aggressiiviseen sävyyn suunnattua aiheellista kritiikkiä "herkkähipiäisyytenä". Se on varsin yleinen reaktio kun sattuu osumaan seuraan, jonka käytöstavat ovat huomattavasti omia paremmat.
Ehkä oletat että suostumme laskemaan foorumin keskustelun haluamallesi satamakapakka-tasolle. Näin ei tule tapahtumaan. Asiattomat viestit tullaan jatkossa poistamaan ilman minkäänlaista kommenttia ja trollit suljetaan tarvittaessa ulos.
taskumatti 18-02-08, 21:09 .
Hassuinta on että näillä kyselijöillä on aina kädet taskussa eikä minkäänlaisia muistiinpanovälineitä mukana. :confused4:
Joo, näillä henkilöillä on kovalevy päässä. Kaikki menee muistiin:book:, mitä pitää ottaa mukaan - jos saa mahdollisuuden. Ollaan tarkkoina!
Suomessakin voi muuten (yleensä) maksaa EC-kortilla, marketeissa, tavarataloissa, yleensä ihan pienemmissäkin kaupoissa. Ja Etelä-Afrikan lomalla nostimme käteistä sielläkin automaatista EC-kortilla; ja tämä toimii Suomessakin :)
Mikä toi EC-kortti on? En ole jalallanikaan vielä astunut Saksan maalle. Ensi viikolla olisi tarkoitus tulla sinne käymään. Itselläni on MasterCard ja sitähän tarvitsee, kun tekee nettiostoksia. Muuten en juurikaan käytä paitsi korkeintaan ulkomaanreissuilla.
Pankkikortti. Kannattaa tosiaan varata käteistä mukaan, tai ainakin joku kortti jolla voi nostaa automaatista seteleitä.
Mikä toi EC-kortti on? En ole jalallanikaan vielä astunut Saksan maalle. Ensi viikolla olisi tarkoitus tulla sinne käymään. Itselläni on MasterCard ja sitähän tarvitsee, kun tekee nettiostoksia. Muuten en juurikaan käytä paitsi korkeintaan ulkomaanreissuilla.
EC-kortti tarkoitti alunperin Eurocheque-korttia, nykyisin Electronic Cash-korttia. Yleensä tuohon korttiin on ympätty myös Maestro-ominaisuus, joka on debit-kortti MasterCardilta kuten VisaElectron Visalta. Tämä ominaisuus mahdollistaa sen käytön myös ulkomailla kuten esim.Suomessa.
Maestro toimii tosiaan myös ulkomailla. Minulla on tosin muutaman kerran tullut vastaan tilanne - esim. Suomessa - ettei Maestro-kortti kelvannutkaan lukijalaitteelle, vaikka liike mainosti kovasti, että Maestro kelpaa heillä. Kussakin tapauksessa lukijalaite hyväksyi mukisematta Visa-luottokortin, joten sen suurempaa hämminkiä ei päässyt syntymään.
Tuo maestro on kyllä kumma lintu. Mun sveitsiläinen pankkikortti ei täällä eikä suomessa käy lukijoihin, kuten ei mun saksalainen pankkikortti myöskään suomessa, vaikka maestron logo olisikin lukijassa. Saksan kortilla en vielä ole sveitsissä kokeillut.
abe
Ei tarvi Saksaan mennä, EC-kortti toimii esim. Norjassa ainakin Mo i Ranassa kaikki toimii.
Tuo maestro on kyllä kumma lintu. Mun sveitsiläinen pankkikortti ei täällä eikä suomessa käy lukijoihin, kuten ei mun saksalainen pankkikortti myöskään suomessa, vaikka maestron logo olisikin lukijassa. Saksan kortilla en vielä ole sveitsissä kokeillut.
abe
Mun saksalainen pankkikortti käy Sveitsissä, Norjassa ,Espanjassa, Ruotsissa ja Suomessa. Ehkä kannattaa ensin puhua pankin kanssa ensin, näin ainkin minä tein. Kuulemma joka kortti ei ole automatisch freigeschaltet, voisiko homma olla siitä kiinni?
abe
Kokeiltua:
- Maestro (Deutsche Bank) -pankkikorttini on toiminut ihan ok Suomessa, huono puoli on 4.5€ (muistaakseni) nostokomissio summasta riippumatta - eli aika kallista ! Olenkin tottunut ottamaan kotikylältä DB'n automaatista tukun käteistä lähtiessäni Suomeen. Visakin tietysti toimii, mutta sitä tulee käytettyä muutenkin... heh.
- minulle on muodostunut käsitys, että Maestro pelittää useimmissa Euroopan maissa, jopa Englannissa, eli on ihan käypänen
- mutta eipä toiminut Japanin pankkiautomaateissa, vaikka niissä oli Maestron logo mukamas hyväksyttynä korttina - tai sitten en vain osannut käyttää.
Pankkikortti. Kannattaa tosiaan varata käteistä mukaan, tai ainakin joku kortti jolla voi nostaa automaatista seteleitä.
Kävi sitten niin, että en saanut mistään pankista (automaateilta) rahaa Suomen pankkikortilla ja MasterCardin tunnusluku ei tullut mukaan. Mutta no hätä, kun olin varannut käteistä tarpeeksi! - MasterCard ei käynyt Lidlissä? Muualle en sitä tarjonnutkaan, kun olin vaan pikkukylissä ja -kaupungeissa Baijerissa. Kiva reissuhan se oli, ei siinä mitään.
Ohi aiheen kysyn: paljonko tavallisesta kämpästä eli 2h+kk (n. 45-50 m2) pitää pulittaa vuokraa esim. Munchen, Frankfurt tai joku vähän pienempi kaupunki? Joku kerrostalo - ei kuitenkaan ihan kaupungin laitamilla. Ei ole mitään käsitystä germaanien hinnoista.
Pitkälle samaa mieltä pankkikorteista, paitsi että hyvänä puolena automaateista saa yleensä myös pieniä setelejä. Tämä ei jostain syystä onnistu Suomessa.
Suomeen voisi myös viedä tämän oudon käsitteen, Fussgängerübergang, eli maantiehen maalattu joukko paksuja valkoisia viivoja, joita myöten jalankulkijat voivat turvallisesti ylittää kadun!
Samassa kaupassa Suomesta voitaisiin myydä suuri joukko hanoja! Ja astiankuivauskaappeja ja vessanpönttöjä.
Samaan vesiaiheeseen liittyen lopetin täällä uimisharrastukseni, kun uimahallit ovat toisaalta täynnä klooria ja toisaalta jokainen haluaa oman ratansa (eivätkä siis kierrä). Jäipähän enemmän aikaa juoksentelulle.
Vielä raha-asioihin palatakseni: sentin ja kahden kolikoita ei tule ikävä.
Hassua miten mulle ei tulis mieleenkään haalata suomesta hanaa tai vessanpönttöä, mahtaako niitä Suomessakaan kukaan enää valmistaa sitäpaitsi... ja astiankuivauskaapille ei olis mitään käyttöä, kone tiskaa.
Siis en mää vähättele mutta totean vaan, et kovin on erilaiset kokemukset / tarpeet!
Kyllä suomalainen Idon pönttö on paras ja myös tyylikkäin.
Bidee-suihkua oli ikävä, mutta sen sain synttärilahjaksi vanhemmiltani viime talvena. Piti kyllä vaihtaa samalla hana, mutta nyt onkin kaunis Oraksen hana ja bidee-suiku.
Vielä raha-asioihin palatakseni: sentin ja kahden kolikoita ei tule ikävä.
Tämä on niin totta, ne ovat aivan turhia hiluja.
Bidee-suihkua oli ikävä, mutta sen sain synttärilahjaksi vanhemmiltani viime talvena. Piti kyllä vaihtaa samalla hana, mutta nyt onkin kaunis Oraksen hana ja bidee-suiku.
Ai hitto, tuohon ehti kyllä tottua tuolla Aasiassa, hakkaa tylsät paperi-puhdistukset 6-0. Malesiassa oli jopa automaattinen pönttöön integroitu versio tuosta, mutta se oli niin perverssi ettei sitä tohtinut käyttää ;)
Ranskalaiset tekee myös niitä pyttyjä, joissa on integroitu pesu ja jopa kuivaus lämpimällä ilmalla.
äitileppis 28-05-08, 17:23 Bidee-suihkua oli ikävä, mutta sen sain synttärilahjaksi vanhemmiltani viime talvena. Piti kyllä vaihtaa samalla hana, mutta nyt onkin kaunis Oraksen hana ja bidee-suiku.
Meillä ja vaihdettiin hana ja sama hana lähtee tästä sitten kun siirrymme eteenpäin :-). Miten nämä paikalliset oikein tulevat toimeen ilman bidee-suihkua... kyllä niillä kemikaalipyyhkeillä saa allergian aikaiseksi ihan varmasti... meikäläinen, herkkis ;-)
Täällähän kuoleekin vuosittain tuhansia tyttöjä ja naisia bideesuihkun puutteen takia...
äitileppis 28-05-08, 17:31 Jaahas... no, muotoillaan taas uusiksi.
Varsinkin kuukautisten aikaan suihku on todella kätevä ja tarpeellinen. Olen lukenut, että hygieniapyyhkeet, joita paikalliset käyttävät, ovat saaneet gynegologit varpailleen.
Ja tietty kun maha on kuralla ja käyt pöntöllä päivän aikana sen 10-15 kertaa ja rapsuttelet niitä kikkareita anuksesta paperilla niin ihme on jos ei helläksi mene.
Muutenkin joskus tuotokset ovat kuin tervaa, mihin ei paperit auta.
(kun nyt tälle linjalle lähdettiin... ;) )
Tässä muuten hauska kakkalista joka on asiallista tulostaa vaikkapa vessan seinälle:
http://www.saunalahti.fi/~myllma/kakka.htm
Täällähän kuoleekin vuosittain tuhansia tyttöjä ja naisia bideesuihkun puutteen takia...
Minä ainakin kuolisin! :smt040
Kokeiltua:
- Maestro (Deutsche Bank) -pankkikorttini on toiminut ihan ok Suomessa, huono puoli on 4.5€ (muistaakseni) nostokomissio summasta riippumatta - eli aika kallista ! Olenkin tottunut ottamaan kotikylältä DB'n automaatista tukun käteistä lähtiessäni Suomeen. Visakin tietysti toimii, mutta sitä tulee käytettyä muutenkin... heh.
Tuota Maestro-korttia ei muuten saa mistään suomalaisesta pankista, koska MasterCard ei myönnä kyseistä maksukorttia Suomessa. Vanhalla Sparkassen Maestro/EC-kortillani pystyin maksamaan koomista kyllä jokaisessa kyläkaupassa vaikka Taka-Hikiällä. Rahan nostaminen seinästä sillä oli kyllä tosiaankin kallista.
No, mä en asu Saksassa vaan Berliinissä. Mutta tässä, mitä mä koen plussiksi ja miinuksiksi täällä:
+ jalkapallon jälkeiset ilotulitukset
+ hyvät bileet
+ uusia kavereita löytyy metrosta aina kun tuntuu että moisia voisi napsia.
+ en enää taitaisi pärjätä metromatkasta ilman olutta
+ kieli on hupaisa
+ Berlin, Hauptstadt der Welt \o/
+ Friedrichshain
+ joka baarista saa Vehnäolutta
+ alakulttuurit
+ joukkoliikenne toimii (no, DB ei. Mutta muuten)
+ liikenneyhteydet
+ Mitfahrgelegenheit
+ kansainvälisyys
+ kansallisruoka sekä sen kasvisversio Falafel im Brot
+ turkkilaiset
+ Senfeier
+ Knödel
+ Klöse
+ Suomalaisuudesta saa naismarkkinoilla seitsemäntoista lisäpistettä (pisteiden maksimimäärä 60)
+ blondiudesta saa naismarkkinoilla kymmenen lisäpistettä
+ Sterni
+ Seet Müggel ja Wann.
+ Pyöräillä voi vaikka Landsberger Alleeta. Kehä III ei olisi täällä vaarallinen pyöräillä.
+ Poliisiauton voi kiilata Marzahnin poliisiaseman edessä punaisia päin ajaen vaikka joka aamu ilman että se on probleema.
+ Kaupoista saa alkoholia
+ Ketään ei oikeastaan kiinnosta mikään
+ Finn-Brötchen (eli Ruispalat)
+ H-Milch
+ Muitakin partahöyliä kuin Gillette
+ kitschit sosialistiset muistomerkit joka nurkalla (Springfuhl on lempparini)
+ akkusatiivi ja datiivi, joilla on kiva leikkiä
+ ravintoloita ei yritetä tehdä verotuskeinoin kannattamiksi (ei mulla veroja vastaan mitään ole, mutta Suomi ei kyllä hyödy mitään siitä että Döner maksaa 6€. Jos ei kukaan sitä osta, ei siitä tule niitä verojakaan, eikä turvallisesta työpaikasta ole iloa jos se työ kutienkin menee konkurssiin.)
+ vielä tuntia portugali-matsin jälkeen nuo autot tööttäilee :)))
- surkea olutkulttuuri (Helsingissä on laskujeni mukaan 45 kertaa enemmän olutravintoloita per asukas kuin Berliinissä)
- tylsin konemusakulttuuri johon olen törmännyt.
- T-Com
- T-Mobile
- Pyörätieverkosto laaja, mutta suunniteltu ilman aivoja. Jotenkin aika saksalaista :P
- Asiat tehdään ylipäätään perusteellisesti.. ..päin seiniä. Ei ihme, jos talous on kuralla. Mitään neloshartseja tässä maassa tarvita, vaan S-Bahneista junasuorittajat mäkeen.
- ihmiset ovat tuppisuita
- sukat ja sandaalit (olen lastentarhassa töissä. Ja jokaikisellä ei-ulkkaritaustaisella sandaalilapsella on tuo yhdistelmä. Äääärgh!)
- Autobahnit
- Siinä missä Suomessa etäisyys sinne missä ihimiset eivät asu on pitkä, ovat Saksassa kaikki etäisyydet pitkiä. Joku B-HB on aika normaali väli huristella.
- ihmiset valittaa kun en tervehdi riittävästi
- ihmiset valittaa kun tervehdin oudoissa tilanteissa
- ihmiset valittaa
- auttamishalu puuttuu (ihmiset ei välitä)
- tarjotinvessat
- isot Alkukirjaimet
- tummaa soijarouhetta ei ole, vaan se pitää importata itse.
- ruokakaupat on Suomalaiselle aivan mahdottomia Paikkoja.
- QWERTZ
- Liityntäliikenteen aikataulut harvoin toimii
- on ihan normaalia, ettei talossa ole edes teknistä valmiutta nettiyhteydelle
- autotiet betonilaatoista
- Jos uskaltautuu liian kauas, alkaa tulla Grüss Gottia vastaan. Jopa junissa. Ja sen r tulee väärästä paikasta.
- ei ole normaalia kertoa ei-ylimalkaisesti, mitä tekee työkseen
- tilinumeroissa on kaksi pitkää osaa
- ennen tänne tuloani osasi vielä dissata jalkapalloa
neutraaleja:
kaikkialla tuntuu olevan patjakauppoja
+ystävällisiä ihmisiä ja lähes jokainen puhuu hyvää englantia (Münchenissä ainakin)
+oluet, voi luoja, en tienny että näin hyviä bissejä on olemassakaan
+upeita autoja, suomi näyttää autojen hautuumaalta
+upeita pieniä kyliä
+mahtavia pieniä putiikkeja, leipomoita, hedelmäkauppja, lihakauppoja
+arkkitehtuuri, Munchenissä siis, aivan kuin parasta Stadia mutta 100x enemmän
+autobahnit
+sämpylät, ei ole paikkaa josta et saisi herkullista tuoretta täytettyä sämpylää aamulla kohtuuhintaan
+halvat ravintolat
-ruokakaupat, voi surkeutta mitkä valikoimat, jopa Munchenin keskustan parhaat kaupat vaikuttavat surkeilta (vertailukohtana tietty on edellinen asuinkaupunkini Bangkok)
-ruokakauppojen hintataso vaihtelee todella paljon, Tengelmannissa jotkut hinnat voivat olla jopa 2x Suomen hinnoissa, suuressa marketissa sitten 2x halvempia...
-pastat, kalliita ja surkeita, en tajua miten joku "made in germany" munamakarooni voi maksaa 80c 250gr pussi ja se on halvin Tengelmannin makarooni!
-monopolit (esim. Münchenin elektroniikkakauppa, hinnat ovat kovemmat kuin Suomessa, kaiken joutuu tilaamaan netistä)
-vuokra-asuntomarkkinat ja koko vuokra-systeemi
-autobahnien ruuhkat, kuvittelin että Bangkokissa oli pahat ruuhkat, olin väärässä
-suolainen ja rasvainen ruoka
Ihan nastalta paikalta vaikuttaa kuitenkin, tehdään lisää listaa jossain välissä, tuossa nyt ensi-tuntemuksia.
Huppe, sen siitä saa kun muuttaa sinne itäpuolella mynsseniä, ruuhkia on.
Muutenkin ihmettelen kuinka suomalaiset ovat keskittyneet juurikin itä- ja eteläpuolelle mynsseniä, juurikin sinne ruuhka-alueille....
Ei meillä vain (sormet ristissä selän takana koputtaen puuta) länsipuolella!
abe
äitileppis 20-06-08, 11:48 No, mä en asu Saksassa vaan Berliinissä. Mutta tässä, mitä mä koen plussiksi ja miinuksiksi täällä:
+ jalkapallon jälkeiset ilotulitukset
+ hyvät bileet
+ en enää taitaisi pärjätä metromatkasta ilman olutta
+ kieli on hupaisa
+ Berlin, Hauptstadt der Welt \o/
+ Friedrichshain
+ joka baarista saa Vehnäolutta
+ alakulttuurit
+ joukkoliikenne toimii (no, DB ei. Mutta muuten)
+ liikenneyhteydet
+ Mitfahrgelegenheit
+ kansainvälisyys
+ kansallisruoka sekä sen kasvisversio Falafel im Brot
+ turkkilaiset
+ Senfeier
+ Knödel
+ Klöse
+ Suomalaisuudesta saa naismarkkinoilla seitsemäntoista lisäpistettä (pisteiden maksimimäärä 60)
+ blondiudesta saa naismarkkinoilla kymmenen lisäpistettä
+ Sterni
+ Seet Müggel ja Wann.
+ Pyöräillä voi vaikka Landsberger Alleeta. Kehä III ei olisi täällä vaarallinen pyöräillä.
+ Poliisiauton voi kiilata Marzahnin poliisiaseman edessä punaisia päin ajaen vaikka joka aamu ilman että se on probleema.
+ Kaupoista saa alkoholia
+ Ketään ei oikeastaan kiinnosta mikään
+ Finn-Brötchen (eli Ruispalat)
+ H-Milch
+ Muitakin partahöyliä kuin Gillette
+ kitschit sosialistiset muistomerkit joka nurkalla (Springfuhl on lempparini)
+ akkusatiivi ja datiivi, joilla on kiva leikkiä
+ ravintoloita ei yritetä tehdä verotuskeinoin kannattamiksi (ei mulla veroja vastaan mitään ole, mutta Suomi ei kyllä hyödy mitään siitä että Döner maksaa 6€. Jos ei kukaan sitä osta, ei siitä tule niitä verojakaan, eikä turvallisesta työpaikasta ole iloa jos se työ kutienkin menee konkurssiin.)
+ vielä tuntia portugali-matsin jälkeen nuo autot tööttäilee :)))
- surkea olutkulttuuri (Helsingissä on laskujeni mukaan 45 kertaa enemmän olutravintoloita per asukas kuin Berliinissä)
- tylsin konemusakulttuuri johon olen törmännyt.
- T-Com
- T-Mobile
- Pyörätieverkosto laaja, mutta suunniteltu ilman aivoja. Jotenkin aika saksalaista :P
- Asiat tehdään ylipäätään perusteellisesti.. ..päin seiniä. Ei ihme, jos talous on kuralla. Mitään neloshartseja tässä maassa tarvita, vaan S-Bahneista junasuorittajat mäkeen.
- ihmiset ovat tuppisuita
- sukat ja sandaalit (olen lastentarhassa töissä. Ja jokaikisellä ei-ulkkaritaustaisella sandaalilapsella on tuo yhdistelmä. Äääärgh!)
- Autobahnit
- Siinä missä Suomessa etäisyys sinne missä ihimiset eivät asu on pitkä, ovat Saksassa kaikki etäisyydet pitkiä. Joku B-HB on aika normaali väli huristella.
- ihmiset valittaa kun en tervehdi riittävästi
- ihmiset valittaa kun tervehdin oudoissa tilanteissa
- ihmiset valittaa
- auttamishalu puuttuu (ihmiset ei välitä)
- tarjotinvessat
- isot Alkukirjaimet
- tummaa soijarouhetta ei ole, vaan se pitää importata itse.
- ruokakaupat on Suomalaiselle aivan mahdottomia Paikkoja.
- QWERTZ
- Liityntäliikenteen aikataulut harvoin toimii
- on ihan normaalia, ettei talossa ole edes teknistä valmiutta nettiyhteydelle
- autotiet betonilaatoista
- Jos uskaltautuu liian kauas, alkaa tulla Grüss Gottia vastaan. Jopa junissa. Ja sen r tulee väärästä paikasta.
- ei ole normaalia kertoa ei-ylimalkaisesti, mitä tekee työkseen
- tilinumeroissa on kaksi pitkää osaa
- ennen tänne tuloani osasi vielä dissata jalkapalloa
neutraaleja:
kaikkialla tuntuu olevan patjakauppoja
Mikä lista :D *aaltoliikettä*
Tuo oli minullekin paha, tuo QWERTZ, kun olin tottunut QWERTYyn. Sitä raivon määrää kun vaihdoin konetta... kun kirjoitti ja edessä lukikin: "Lözsin muuten zhden ihanan zöpuvun" tai muuta vastaavaa.
On se joskus niin pienestä tuo elämän nautinnollisuus kiinni ;-).
Mikä lista :D *aaltoliikettä*
Tuo oli minullekin paha, tuo QWERTZ, kun olin tottunut QWERTYyn. Sitä raivon määrää kun vaihdoin konetta... kun kirjoitti ja edessä lukikin: "Lözsin muuten zhden ihanan zöpuvun" tai muuta vastaavaa.
On se joskus niin pienestä tuo elämän nautinnollisuus kiinni ;-).
QWERTZ:stä voi tehdä QWERTY:n windowsin asetuksia muuttamalla niin, ettei tuosta tarvitse kärsiä. Jos näppäimistö moisen sallii, niin palikatkin voi vaihtaa.
QWERTZ:stä voi tehdä QWERTY:n windowsin asetuksia muuttamalla niin, ettei tuosta tarvitse kärsiä. Jos näppäimistö moisen sallii, niin palikatkin voi vaihtaa.
Menee OT:ksi, mutta menköön. Käytin ensimmäistä CoolHuhin mainitsemista vaihtoehdoista työskennellessäni Ranskassa, sillä sen #*¤%@$:n AZERTY-näppäimistön kanssa tuli hulluksi. Tässä on vain se jekku, että pitää muistaa melko hyvin, mistä erikoismerkit suomalaisessa näppäimistössä löytyvät.
Ainahan voi toki hankkia Optimus Maximuksen (http://www.artlebedev.com/everything/optimus/), jos kukkaronnyörit vain antavat myöten.
äitileppis 20-06-08, 12:49 QWERTZ:stä voi tehdä QWERTY:n windowsin asetuksia muuttamalla niin, ettei tuosta tarvitse kärsiä. Jos näppäimistö moisen sallii, niin palikatkin voi vaihtaa.
Kiitos, mutta nyt ei taitaisi taas sujua vanhaan malliin. Kirjoitan aika paljon ja oikeasti sen oppii aikas nopsaan, mutta silloin alussa...
Mutta hetkinen... ensin mietin, että ei kai kannettavasta voi vaihtaa mitään nappuloita... mutta sitten vasta ajattelin mitä sanoit. Miten nämä näppäimet toimivat???? Siis oikeasti, en ole koskaan ajatellut, että manuaalisesti toimisi, muuten kuin että painaa tarvitsee.
Siis tarkoitan, olen luullut että on päällisin puolin ihan sama mitä tuossa näppäimistössä lukee, kun nappien painaminen vain aiheuttaa jonkun reaktion jossakin ja näyttöön tulee kirjaimia :D.
Katsokaas, kun en ole ollenkaan insinjööriainesta, niin en edes koskaan mieti, miten mikäkin toimii. Minulle riitti lapsena, kun nukke vain aukaisi ja sulki silmänsä, mitä nuken sisällä oli, ei kiinnostanut.
Mutta että jokainen kirjain tosiaan olisi merkittävä? Luulin tekniikan olevan nappuloitten alla, en nappulassa.
No jaa. Tätäkään ei ehkä olisi kannattanut pähkäillä ääneen, mutta kun itseäkin naurattaa tämä tekninen ymmärrykseni... menenpä tästä lakkaamaan kynteni ;-)
[QUOTE=Dakkus;47512]No, mä en asu Saksassa vaan Berliinissä. Mutta tässä, mitä mä koen plussiksi ja miinuksiksi täällä:
Ni-iin. Maailma on pieni. Asuessani Münchenissä, tutustuin metrossa saksalaiseen kaveriin, jonka kanssa jutellessa kävi ilmi, että yllätys, yllätys, hänellä on tuttuja Suomessa ja suurempi yllätys oli, kun kävi ilmi, että nämä hänen tuttunsa olivat myös minun tuttuja paikkakunnalta josta olen kotoisin....
hänellä on tuttuja Suomessa ja suurempi yllätys oli, kun kävi ilmi, että nämä hänen tuttunsa olivat myös minun tuttuja paikkakunnalta josta olen kotoisin....
Minulle kävi noin vuonna yksi ja kaksi silloisessa Länsi-Berliinissä - juttelin baarissa yhden (saksalaisen) miehen kanssa, joka oli naimisissa entisen opiskelukaverini siskon kanssa.
En muista mainitsinko enkä jaksa katsoakaan. Eniwei, helkkarin suuri miinus on se että mäkkärissä ketsuppia saa vain yhden kappaleen aterian kanssa. Normisti sitä menee sen 5-7 annosta aterian kanssa. No äsken otin vahingosta viisastuneena oman Heinzin putelin mukaan mäkkäriin eikä loppunu tomaattikastike kesken :-D
paulatytto 07-07-08, 09:53 En muista mainitsinko enkä jaksa katsoakaan. Eniwei, helkkarin suuri miinus on se että mäkkärissä ketsuppia saa vain yhden kappaleen aterian kanssa. Normisti sitä menee sen 5-7 annosta aterian kanssa. No äsken otin vahingosta viisastuneena oman Heinzin putelin mukaan mäkkäriin eikä loppunu tomaattikastike kesken :-D
:smt043 :smt044
Kiitos maanantaiaamun piristyksestä.
Loistava temppu, Huppe! http://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/a115.gif
Mä en käytä ketsuppia, saat ensi kerralla munkin pussin :tongue5:
Mä en käy mäkkärissä, saatte munkin hampurilaiset, ketsuppeineen :tongue5:
Jo oli taas ihmeellistä venkoilua täkäläisissä TV-korjaamoissa. Kahdeksan vuotta vanha iso Salora, joka on oikeasti hyvä telkkari, kuva edelleen paljon parempi normaalilähetyksissä kuin littujen kuva, pimahti. Sama pimahdus kaksi vuotta sitten, jolloin asuimme Suomessa vilkkaan tien varrella, kissat ulkoilevat ikkunasta parvekkeella -> hiiltä sisään -> valokaaria. Sama täällä, vilkas katu, ikkuna auki koko ajan. Koitin selittää tätä kolmessa liikkeessä, jotta bitte, vaihtakaa kantalevy, se lienee rikki. Paskan marjat, kahdessa ei kiinnostuttu ollenkaan korjaamisesta tai edes katsomisesta. Kolmannessa valitettiin työn vaikeutta ja oltiin sitä mieltä, että ei se vika tuo ole. Kysyin paljonko vian etsintä maksaa. 80 euroa. Kun sitten sanoin, että etsikää, alkoi uudelleen kitinä hankaluudesta ja muusta ja lopulta sanottiin, että ei me kyllä tuollaisia hommia tehdä oikeastaan. Ja minä kun luulin menneeni TV-korjaamoon. Tosin uutta töllöä olivat joka paikassa kauppaamassa. Kerroin, että jos uuteen sijoitan, se tulee nettikaupasta. Sitten avattiinkin jo ovi. Kohteliasta porukkaa pohjimmiltaan, vaikka työmoraalissa ei ole hurraamista.
A
En muista mainitsinko enkä jaksa katsoakaan. Eniwei, helkkarin suuri miinus on se että mäkkärissä ketsuppia saa vain yhden kappaleen aterian kanssa. Normisti sitä menee sen 5-7 annosta aterian kanssa. No äsken otin vahingosta viisastuneena oman Heinzin putelin mukaan mäkkäriin eikä loppunu tomaattikastike kesken :-D
Mulla on aivan sama ongelma!! Enpä ole aijemmin ajatellut omaa ketsuppia mukaan ottaa, mutta taisit rohkaista. :smt038:smt005
Ihme Saksalaista säästäväisyyttä sanon minä.
Mutta eihän Saksassa suinkaan mikään ketsuppiongelma ole! Käsittämätöntä on että jenkkiketju tekee täällä sellaisen. Muualla kun ostaa lähes mitä tahansa niin aina on kojun tiskillä jumalattoman suuri kanisteri josta voi ammentaa ketsuppia ja vähintään paria erilaista sinappia niin paljon kuin sielu sietää.
Mitenköhän Burger King ja KFC menettelee ketsuppien kanssa?
Ainakin täällä meilläpäin BurgerKing ja KFC, tekee ihan samaa kuin Mäkkäri. Muistan, että joskus aikoinaan Tallinnassa piti ostaa ketsuppi erikseen, jos halusi sitä. Onkohan vieläkin niin??
Laitetaanpa omakin lista plussista ja miinuksista jatkoksi:
- veden puute (maisemallisesti)
- veden laatu (kraanallisesti)
- yritys kusettaa kaupanteossa aina
- törkeä asiakaspalvelu palkattujen henkilöiden toimesta
- etuilu
- jatkuva kaahaus, kiilaaminen, tyyttäily ja perseessäroikkuminen liikenteessä
- huonot radiokanavat
- täysin surkeat tv-kanavat
- dubatut elokuvat
- kalliit asumiskustannukset
- 24 kuukauden sopimukset
- huono ilmanlaatu
- saksalaisten ylimielinen käsitys siitä, että täällä asiat olisivat jotenkin mahtavasti
+ Oettingerin kalja on hyvää ja halpaa
+ Stuttgart on todella kaunis kaupunki
+ tässä maassa olen varmasti keskivertoa parempi autokuski
+ halvat postipaketit
--
- Anttu
- yritys kusettaa kaupanteossa aina
- huonot radiokanavat
Asioista voi olla montaa eri mieltä. Kaupanteossa voi olla, että joskus yritetään "vetää pöydän yli" jos vaikuttaa hiukan pallohukkaiselta. Pitää ottaa alussa luulot pois.
Mihin kommenttisi radiokanavista perustuu? Ei ne suomalaisia huonompia ole.
TV-kanavien kommenttisi on mielestäni vielä karkeammin ohi. ARD, ZDF, 3SAT (ja muut kolmannet kanavat), ARTE (tosin "monikansallinen") ..... Mitä sinä mahdat katsella?
Kaupallisilta kanavilta saa kaupallista roskaa (vertaa MTV3).
mä en ymmärrä tätä "kaupanteossa kusetetaan"-käsitystä: missä mielessä kusetetaan? Ihan kunnon "isoissa kaupoissa" vai privaattihenkilöiden kesken tyyliin ebay? Vai voiko kyseessä olla kielipuolisuudesta johtuva epävarmuus, ts ettei tiedä mihin on ryhtymässä?
mä en ymmärrä tätä "kaupanteossa kusetetaan"-käsitystä: missä mielessä kusetetaan? Ihan kunnon "isoissa kaupoissa" vai privaattihenkilöiden kesken tyyliin ebay? Vai voiko kyseessä olla kielipuolisuudesta johtuva epävarmuus, ts ettei tiedä mihin on ryhtymässä?
No onhan tuosta tuo toinen ketju: "Saksalainen tapa tehdä kauppaa (http://www.suomalaiset.de/forum/showthread.php?t=6951)"
Kyllä ihan surutta kusetetaan monessakin kaupassa, päin naamaa valehdellaan esim. että saa 6-megaisen nettiliittymän vaikka operaattorin antama maksiminopeus on 1mbit/s, joka siis näkyy siinä valehtelevan myyjän koneella.
Ehkä tuo on sitten vain Baijerissa tapana? Nettikaupoista saa hyvää ja toimivaa palvelua onneksi, myös henkilökohtaista jos moiselle tulee tarvetta.
Laitetaanpa omakin lista plussista ja miinuksista jatkoksi:
- etuilu
- huono ilmanlaatu
Jos tosiaan olet tätä mieltä jo Saksasta, unohda vierailut ainakin Aasiassa ja lähi-idässä.
- huonot radiokanavat
Kappas, taannoin ajattelin lomalla juuri samaa suomalaisista kanavista...
Tätä mieltä on melkein kaikki tuntemani ajokortinomistajat. Maasta riippumatta.
- etuilu
- huono ilmanlaatu
Jos tosiaan olet tätä mieltä jo Saksasta, unohda vierailut ainakin Aasiassa ja lähi-idässä.
Itse muutin Bangkokista Müncheniin ja kääntäisin jokaisen noista asioista plussiksi:
+ Täällä ei etuile kukaan esim. jonoissa.
+ Kukaan ei kaahaile tai kiilaile vaan liikenteessä otetaan toiset huomioon (paitsi itävaltalaiset ketkä poukkoilevat ohituskaistalle 90km/h)
+ Uskomattoman hyvä ilmanlaatu, ilma on myös kirkas, näkee niin kauas kuin silmä kantaa, Bangkokissa näki vain savusumua.
En pysty oikein sanomaan kumpi on parempi paikka. Molemmilla on puolensa, sekä hyvät että huonot.
Joo sehän on tunnettu tosiasia, että maassa kuin maassa 95% kortin omistajista on (mielestään) keskimääräistä parempia kuskeja... :tongue:
pohdintaa
Anteeksi nyt jos tämä kuulostaa asian vähättelyltä mutta mun mielestä tuolla toisessa ketjussa mainitut asiat on sen luonteisia ettei tulisi mielen viereenkään noiden kokemusten perusteella luokitella kaikkea saksalaista kaupankäyntiä kusetukseksi... kunhan se kielitaito karttuu kokemusten myötä, niin oppii kysymään/katsomaan oikeita asioita kauppaa tehdessään. Voisinkin listata tästä saksan plussaksi
+ oman tiedostavuuden lisääntymisen kuluttajana
Eikä kyseessä varmastikaan ole "baijerilainen" tapa, samalla tavalla se maailma siellä Münchenissä näissä asioissa makaa kuin täällä Keski-maassakin, ainakin omalla otannalla.
Aika subjektiiviseksi on tämä ketju mennyt. Myydäänhään täällä Suomessakin nyt "mobiililaajakaistoja" eli näitä mokkuloita kuin häkää. Kukaan ei vain muista kertoa, että ei siellä mökillä jossakin jumalan selän takana ole tarjolla mitään UMTS-verkkoa....
Niin, kaikenhan saa näyttmään hyvältä valitsemalla vertailukohteen oikein. Vieraillessani Aasiassa minulla ei ole tarvetta autoilla itse, ja niitä puhtaan ilman paikkoja on juuri niissä paikoissa, minne siellä päin maailmaa olen menossa. Varsinaiseen Lähi-itään ei mitään hinkua ole mennäkään.
Jotkut ovat, jotkut luulevat olevansa. Ironia saattaa onnistuessaa on iloinen asia. Nyt ei näköjään onnistunut.
Noin yleisesti.
Kun omalle kohdalle sattuu tarpeeksi valehtelemista, yllättäviä hinnanlisäyksiä varsinaisessa ostotilanteessa, hinnan "pieniä" ylöspäinpyöristyksiä ja "ai niinkös siinä netissä/mainoksessa olikin sanottu" -tyyppisiä unohduksia, alan pitää niitä yleisenä tapana. Nettikauppa pelastaa, kuten täällä jo Huppe sanoikin. Autojen, niiden osien ja asennusten kanssa puljatessa ei vaan netti oikein aina auta.
Ehkä tuo tv-kanavien miinus oli hieman väärin muotoiltu. Taidenautinnot ja tiedon maailman menosta haen itselleni muualta kuin televisiosta. Töllö on lähinnä viihdekäyttöä varten, ja yrittämisestä huolimatta en ole täällä telkkarin tarjoamien kanavien seurassa viihtynyt. Onneksi brittisarjat ja HBO:n ohjelmat saa näkyville muutakin kautta. Ja kieltämättä joskus tekisi mieli katsoa muunkinmaalaisia kuin saksalaisia elokuvia televisiosta. Vaan kun ei niitä pysty katsomaan dubattuina.
--
- Anttu
+ koirankakkapusseja löytyy telineistä aina, niitä on joka puolella ja roskiksia on paljon! :)
+ ihmiset ovat todella ystävällisiä (sydämellisiä) ja kannustavat aidosti puhumaan ym.
+ koirankakkapusseja löytyy telineistä aina, niitä on joka puolella ja roskiksia on paljon! :)
Tämä varmaan johtuu siitä ettei niitä ole täällä vielä(kään) opittu käyttämään ;) En ole vielä koskaan nähnyt saksalaisen keräävän koiransa jätöstä pussukkaan, kyllä ne läjät tuonne pyöräteiden varsille jää. Ja meidän kylällä on koiria todella paljon (meilläkin on kohta oma :dog: )
No meilläpäin selkeesti joku muukin kerää, kuin pelkästään minä, koska näen niitä pusseja roskiksissa. Mutta olet kyllä oikeessa, että kyllä niitä jätöksiä silti löytyy, vieläpä keskeltä jalkakäytävää jne. Todella inhottavaa! Näinkin hienosti, kun on pussitelineet ja roskikset hoidettu, niin ei kyllä kauheesti maksais vaivaa kerätä. Mun äiti sanoikin, että se myytti saksalaisesta siisteydestä mureni, kun näki nämä kakkikasat. :wink:
reininvarrella 24-07-08, 20:09 Laitetaanpa omakin lista plussista ja miinuksista jatkoksi:
Tutkitaan ja hutkitaan :tongue:
- veden puute (maisemallisesti)
Jokia ja jarvia nyt on vaikka muille jakaa. Toki ikkunasta aukeva vesinakyma on kalliimpi kuin Helsingin ulkopuolisessa Suomessa.
Ihan tyytyvainen. Taalla kaukana idassa ei uskalla koskeakaan kuin keitettyyn veteen.
- yritys kusettaa
Aika maltillista kuitenkin muuhun maailmaan verrattuna.
kaupanteossa aina
- törkeä asiakaspalvelu palkattujen henkilöiden toimesta
Pitaa paasta tutuksi. Saksalainen kauppias kylla huolehtii "Herr/Frau Suomisen" tarpeista kun ensin on tutustuttu.
- etuilu
Pitaa pitaa puoliaan. Aika hyvin jonotus kuitenkin toimii melkein mihin tahansa muuhun maahan verrattuna. Suomessahan ei tiskille paase ilman jonotusnumeroa.
Samaa mielta.
- huonot radiokanavat
Wdr3 on paras radiokanava jonka itse tunnen.
Arte, N-Tv, CenterTv Kolnissa?
- dubatut elokuvat
Aina loytyy jostain "Orginalverfassung" ainakin isommista kaupungeista
- kalliit asumiskustannukset
Ei ainakaan Espooseen/Helsinkiin verrattuna
- 24 kuukauden sopimukset
Tyo-vai vuokra?
- huono ilmanlaatu
Aasiaan verrattuna aivan mahtava.
- saksalaisten ylimielinen käsitys siitä, että täällä asiat olisivat jotenkin mahtavasti
On ne paremmin kuin useimmissa muissa maissa, ja tuntuvasti.
+ Oettingerin kalja on hyvää ja halpaa
+ Stuttgart on todella kaunis kaupunki
+ halvat postipaketit
Schon zu horen...
[QUOTE=Andrei;48418]Laitetaanpa omakin lista plussista ja miinuksista jatkoksi:
Stuttgartihan ottaa veden Bodenseestä, jossa pitäisi olla nykyisin erittäin hyvä vedenlaatu. Helsinkihän ottaa veden tällä hetkellä Vantaanjoesta....
- huonot radiokanavat
Tarjonta on parempaa ja monipuolisempaa kuin Suomessa, Eppu Normaalia, Yölintua tai Anne Mattilaa ei tietenkään soiteta siellä
Enemmän näin ajatellaan Suomessa, "on lottovoitto syntyä Suomeen". Aika moni tuntemani saksalainen haaveili jatkuvasti maastamuutosta ja keskimäärin saksalaiset ovat kriittisempiä maataan kohtaan kuin suomalaiset
[QUOTE]
Enemmän näin ajatellaan Suomessa, "on lottovoitto syntyä Suomeen". Aika moni tuntemani saksalainen haaveili jatkuvasti maastamuutosta ja keskimäärin saksalaiset ovat kriittisempiä maataan kohtaan kuin suomalaiset
Joo, mulle tullaan koko ajan sanomaan, että "Oi, mäkin tahtoisin muuttaa jonnekin ulkomaille". Sitten kun niille vastaa "No, muuta.", niin ne kokee jonkun suuren valaistumisen että niin joo, voisihan niin tehdäkin :D
Suomalaiset kyllä harrastavat tuota ihan samoissa määrin.
Joo, mulle tullaan koko ajan sanomaan, että "Oi, mäkin tahtoisin muuttaa jonnekin ulkomaille". Sitten kun niille vastaa "No, muuta.", niin ne kokee jonkun suuren valaistumisen että niin joo, voisihan niin tehdäkin :D
Suomalaiset kyllä harrastavat tuota ihan samoissa määrin.
No, Saksan TV:ssähän pyörii puolen tusinaa "Goodbye, Deutschland"- tyyppisiä dokusoappeja, joissa kuvataan saksalaisten maastamuuttoa. Viime vuonna jossakin ohjelmassa joku saksalaisperhe muutti Tampereelle Teiskoon. Taival vaikutti kiviseltä ja mies päätyikin sitten lopulta Norjaan ja vaimo sai jotakin siivoushommia Tampereelta....
Plussat:
+ Burger King
+ Nopeusrajoitukset
+ Suomalaiset juntit, kukkahattutädit ja muutkin härmäläiset tollot asuvat kaukana
+ Televiso-ohjelma ( Phoenix, NDR, WDR, Arte, NTV, N24 yms.)
+ Döner ( Turkkilaisilta )
+ Lyhyt matka moniin sivistysmaihin
+ Liikenteen sakotus systeemi
+ Julkinen liikenne ( Minun ei onneksi tarvitse ajaa DB:lla )
+ Halpa ja helposti saatava alkoholi ( jopa aamuisin ennen kello 9:ä )
+ Olut ( Pils, Helles )
+ Kananmunat, perunat ja yms. voit ostaa suoraan monilta maanviljelijältä
+ Halvat ja hyväkuntoiset autot
+ Teiden kunto
+ Ei stressiä Juhannukseen ja Vapun suhteen
+ Verotus avioliitossa ( veroluokat 5 + 3 )
+ Moottoripyörällä voi ajaa mekein läpi vuoden
+ Nopea internetti
+ Kilpailua puhelinfirmojen kesken ( Lankapuhelin )
+ Kerrostalossa voi käydä myös illalla suihkussa
+ E-bay
+ Kunnon työsopimukset ( ei pätkätyötä )
+ Bratwurst, Currywurst, Schinckenwurst, Nürnberger, Thüringer... ( poikkeus: Weißwurst )
+ Oikeuslaitos ( voit helpommin haastaa valtion / kaupungin oikeuteen & voit jopa voittaa )
+ Lämmin talvi ( lämpenee tulevaisuudessakin joka vuosi enemmän ja enemmän... )
+ Postipaketteja voi lähettää monilla eri firmoilla ( Hintakilpailua )
Miinukset:
- Lomamatka Suomeen on pitkä ( Tietä pitkin )
- Spiessbürger
- Paikallinen ruisleipä
- Veroilmoitus ( AAAAARRRRGGGHHHH )
- Ei saa puhua sodasta ( talvisodan henki on täällä tuntematon… )
- Jääkiekon MM ei mukamas ole tärkeä
- Katolilaiset ( asun onneksi pohjoisessa, sääli teitä etelässä asujia )
*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/
Kas kummaa, plussia on enemmän kuin miinuksia... No eipä koti ikävä vaivaa...
Eikö suomessa muka voi käydä illalla suihkussa? :O kyllä minä olen aina käynyt juuri silloin kun huvittaa. Jopa keskellä yötä monesti.
Iiso plussa kaikista tosi kivoista pippaloista joita on melkein joka viikonloppu!
Kerwe on ensiviikonloppuna ja lauantai on tyttöjen ilta!!! :smt038
Ehdoton plussa saksaan: kauppoihin voi muitta mutkitta palauttaa tavaraa ilman suurempia vikoja, selittelyjä, anomuksia tai lahjontoja.
Kävin viime viikolla ostamassa OBIsta fillariin uuden kaapelilukon (Kabelschloss). Systeemi toimiikin toisin kuin edellinen, varastetun pyörän mukana kadonnut. Eli pitää avaimella lukita ja tästähän minä en tykkää. Haluan napsauttaa lukkoon ilman avainnipun kaiveluja laukusta.
Orginalpaketti roskissa, kuitti tallessa.
Menin OBIin, selitin ettei toimi niinkuin ajattelin vaikka muuten kunnossa onkin. Voilá; rahat takaisin käteen ilman mitään ongelmia.
Puhumattakaan siitä kerrasta kun menin oikein taistelushoppailemaan keskustaan. Ostin mekon, ja tuntia myöhemmin löysin vielä nätimmän. Palasin ekaan kauppaan ja sanoin että ostin hetki sitten, haluaisinkin palauttaa. Ei mitään kysymyksiä tai ongelmia, bang, rahat takaisin kortille ja heippa.
Miehitys ei shoppaile mielellään (na sowas?). Eli ostan joskus pari kolme paitapuseroa, ja jos joku on joukossa mikä ei miellytä tai ei ole mukava, palautan paidan kauppaan - ilman mitään onglemaa.
Tämä on nähtävästi suomessa aivan eri juttu. Vai olenko ihan väärässä??
Ehdoton plussa saksaan: kauppoihin voi muitta mutkitta palauttaa tavaraa ilman suurempia vikoja, selittelyjä, anomuksia tai lahjontoja.
Kävin viime viikolla ostamassa OBIsta fillariin uuden kaapelilukon (Kabelschloss). Systeemi toimiikin toisin kuin edellinen, varastetun pyörän mukana kadonnut. Eli pitää avaimella lukita ja tästähän minä en tykkää. Haluan napsauttaa lukkoon ilman avainnipun kaiveluja laukusta.
Orginalpaketti roskissa, kuitti tallessa.
Menin OBIin, selitin ettei toimi niinkuin ajattelin vaikka muuten kunnossa onkin. Voilá; rahat takaisin käteen ilman mitään ongelmia.
Puhumattakaan siitä kerrasta kun menin oikein taistelushoppailemaan keskustaan. Ostin mekon, ja tuntia myöhemmin löysin vielä nätimmän. Palasin ekaan kauppaan ja sanoin että ostin hetki sitten, haluaisinkin palauttaa. Ei mitään kysymyksiä tai ongelmia, bang, rahat takaisin kortille ja heippa.
Miehitys ei shoppaile mielellään (na sowas?). Eli ostan joskus pari kolme paitapuseroa, ja jos joku on joukossa mikä ei miellytä tai ei ole mukava, palautan paidan kauppaan - ilman mitään onglemaa.
Tämä on nähtävästi suomessa aivan eri juttu. Vai olenko ihan väärässä??
Olen töissä vaatekaupassa jossa ei mielellään palautuksia vastaan oteta. En tiedä miksi tähän on joskus päädytty mutta voisin veikata että melko varmasti siksi koska tulisi palautuksia niin paljon niin turhista syistä. Itse en edes kehtaisi mennä mihinkään kyselemään että saisko rahat takasin kun en nyt oikein tykännytkään. Palautuksesta voi kyllä sopia ostaessa jos esim. lahjaksi on ostamassa. Ja vialliset toki korvataan ilman mitään mukinoita. Tuosta lukko jutusta: Minä kyllä myyjänä ymmärtäisin tuon ja palauttaisin rahat. Ja monessa paikassa uskon että kyllä ymmärtäisivät. Toki niitäkin paikkoja löytyy missä ei ilman kauheita valituksia onnistuisi.
Kyllä Suomessa pystyy kuittia vastaan palauttamaan myyntikuntoisen tuotteen, useimmiten viim. 14 vrk:n kuluttua ostoksesta. Vaatteissa tulee siis olla hintalaput ja muut systeemit kiinni ja tietysti käyttämättömän näköinen pitää tuotteen olla.
Eri asia onkin sitten jos esim CD-levystä on muovi/sinetti avattu, paketti on leikattu auki saksilla tai muuten vaan hukassa/rikki (ellei nyt voi todistaa, että se oli myytäessä jo viallinen) + alusvaatteet, uikkarit jne hygienia jutut on sit erikseen. Niitä ei voi palauttaa.
Tosin poikkeuksena ainakin Stockmann, josta ostin muistikortin kameraan (tiedätte ne inhottavat muoviset pakkaukset, jotka saa auki vain saksilla leikkaamalla) ja paketti siis avattu ja tuotetta testattu - ei toiminut. Toimitin sen parin päivän sisään kauppaan kuitin kera ja sain rahat takaisin ilman vastalauseita. Lisättäköön vielä, että luultavasti kortti oli kyllä ihan toimiva, mutta kamerani tai tietokoneeni ei vain sitä tunnistanut. Oli vissiin väärän mallinen tms.
Tämä siis minun kokemukseni.
Eri asia onkin sitten jos esim CD-levystä on muovi/sinetti avattu, paketti on leikattu auki saksilla tai muuten vaan hukassa/rikki.
Palautin vuosikaudet sitten ostamani CD:n takaisin kauppaan. Muovikuori revitty tietenkin jo auki. Olin kuunnellut cd:n ja todennut sen olevan aivan eri tyyliä kuin poppoon aikaisemmat levyt. Kaupassa katsoivat vaan ettei ole levyssä sormenjälkiä. Rahat takaisin kortille ja sillä siisti.
Olen varmaan sitten asunut täällä jo liian kauan, koska en ajattele "kehtaamista" kun palautan tavaraa. Pieni yksityinen kauppa on tietenkin eri asia, edelleen.
Kyllä Suomessa pystyy kuittia vastaan palauttamaan myyntikuntoisen tuotteen, useimmiten viim. 14 vrk:n kuluttua ostoksesta. Vaatteissa tulee siis olla hintalaput ja muut systeemit kiinni ja tietysti käyttämättömän näköinen pitää tuotteen olla.
Suomessahan kaupalla (pl. netti/postimyynti tmv.) ei ole mitään velvollisuutta ottaa/ostaa takaisin tuotetta ellei kyseessä ole tuotevirhe. Jotkut kaupat (esim. Anttila) haluavat toimia asiakasystävällisesti ja tuollaisen 14 päivän palautusoikeuden asiakkailleen suoda.
Suomessahan kaupalla (pl. netti/postimyynti tmv.) ei ole mitään velvollisuutta ottaa/ostaa takaisin tuotetta ellei kyseessä ole tuotevirhe. Jotkut kaupat (esim. Anttila) haluavat toimia asiakasystävällisesti ja tuollaisen 14 päivän palautusoikeuden asiakkailleen suoda.
Siis jeps juuri näin. Velvollisuutta ei tuohon ei ole mutta monilla se 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus silti on. Mutta kuten sanottu: ymmärrän jos sitä ei haluta pitää.
[QUOTE=Favolina;169]Plussaa ainakin seuraavat:
+ hyvä terveydenhuoltojärjestelmä (ainakin jos Suomeen vertaa)
Hyvä terveyden huoltojärjestelmä??? Oletko huomannut mitä se maksaa?? Maksan itte n. 230 € kuussa sairausvaakuutusta (yleinen sairasvakuutus, ei yksityinen). Työnantajani maksaa about toiset 200 siihen päälle eli se maksaa yhteensä n. 430 € kuussa. Se on melki 2600 mummonmarkkaa kuussa per hlö. Onhan se mukavaa, että saa Saksassa itte valita lääkärin mihin menet, mutta mielemmin menisin Suomessa terveyskeskukseen omalle lääkärilleni, vaikka joituisin pidempäänkin odottamaan, kun maksaisin yli 400 € kuussa moisesta palvelusta, josta raha menee vain byrokratiaan. Suomessa terveyskeskushenkilökunta saa kunnalta kuukausipalkkaa. Täällä lääkäri rokottaa sairaskassaa joka hoidosta erikseen, myös esim. reseptin kirjoittamisesta, vaikka noudat reseptin itse! Potilaana et ikinä nää lääkärin laskuja, etkä voi tarkastaa, laskuttiko lääkäri todellakin vain ne hoidot jota tehtiin, vaan mahdollisesti muutakin lisää... you never know, mutta maksaa aina saat...! Ja jos halusit vähän säästää ja vaihtaa (tai vaihdoit jo) johonkin nettikassaan, joka on halvempi, kun ei mene rahaa joka kaupungissa oleviin toimistoihin yms. tämmöiseen byrokratiaan, ei sekään enää hyödytä, kun kuulemma ensi vuonna niidenkin hintaa nostetaan samalle tasolle, kun kaikki muutkin kalliinmat sairaskassat. Siksi en todellakaan nää saksan terveydenhuoltojärjestelmää minään plussana! :smt089
Onhan se mukavaa, että saa Saksassa itte valita lääkärin mihin menet, mutta mielemmin menisin Suomessa terveyskeskukseen omalle lääkärilleni, vaikka joituisin pidempäänkin odottamaan, kun maksaisin yli 400 € kuussa moisesta palvelusta, josta raha menee vain byrokratiaan. Suomessa terveyskeskushenkilökunta saa kunnalta kuukausipalkkaa.
??? Itse mitä vähän olen lääkäreillä käynyt on lekuri Suomessa ollut aina eri. Hyvällä tuurilla hän puhuu jopa hieman suomea. Pienellä paikkakunnalla asia on varmasti hieman eri. Yksityisellä olen viimeiset 7v käynyt Suomessakin ja siitäkään huolimatta ei "omaa lääkäriä" ole, erona on se että ovat puhuneet äidinkielenään useimmiten suomea, tai ehken ole vain niitä kaikkia oppinut omakseni tuntemaan ;)
Eikös Saksassa nimenomaan ole tämä "oma lääkäri" ajattelumalli, ainakin meillä nyt raskausaikana vaimo on käyny jo monta kertaa omalla Gynellään Saksassa, Suomessa tuokin vaihtui useita kertoja raskausaikana.
Taitaa haloilla olla nyt kyllä jotain ihan eri kokemuksia kuin suurimmalla osalla foorumia.
Se, että sinä maksat sen erikseen saksassa, ei vielä tarkoita sitä, että suomessa sitä ei maksettaisi ollenkaan. Se on vain piilotettu verojen ja veroluonteisten maksujen sekaan.
Saksassa saa mennä tosiaankin haluamalleen lääkkärille eikä suomen kuntajaon mukaiselle arvauskeskukselle jonottamaan muutamaksi tuntia.
Samaten täällä ei leikkauksiin jonotella jopa vuosikausia kuten suomessa, vaan pääsee parissa päivässä yleensä vähän operaatioon kuin operaatioon.
Eikä tarvitse jonottaa 3kk polvileikkaukseen, kuten juuri kaiffarin vaimolle suomessa kävi. Tai siis olisi pitänyt jonottaa, mutta maksoivat mieluummin privaattina sitten leikkauksen 2 päivän päästä. Kumma juttu oli, että leikkaava lääkäri oli sama, ja paikkakin oli sama (!!)
abe
Joo, Suomessa kunnallisveron tuotosta menee suurin osa (en jaksa kaivaa tilastoja, joskus se oli lähes 90%) kahdelle sektorille: koulutus ja terveydenhuolto. Eli jos kunnallisveroäyrisi on 19, maksat terveydenhuoltoon noin 9% tuloistasi ja päälle sen mitä oikeasti käytät eli yksityislääkärit (etenkin hammashuolto)...
Joo luvut oli stetsonista, kaivelkoon tarkempia lukuja ken lystää. Osapuilleen noin se menee. Niin ja valtionverotuksesta osa menee myös terveydenhuoltoon, kun kuntien valtionosuuksista paikataan alimitoitettuja budjetteja.
Täällä lääkäri rokottaa sairaskassaa joka hoidosta erikseen, myös esim. reseptin kirjoittamisesta, vaikka noudat reseptin itse! Potilaana et ikinä nää lääkärin laskuja, etkä voi tarkastaa, laskuttiko lääkäri todellakin vain ne hoidot jota tehtiin, vaan mahdollisesti muutakin lisää... you never know, mutta maksaa aina saat...!
Mikäli tahdot tarkistaa, millaisia diagnooseja lääkäri on sinulle antanut, voit pyytää listan sairaskassastasi. Teitenkään laskun summaan et voi puuttua, mutta tiedät ainakin missä mennään...
Nimim. voi kun olisin tehnyt tuon joskus itsekin...
No huhhuh, nämä liikennevalothan aiheutti valtavan keskusteluvyöryn..
Mutta täytyy sanoa, että jos on lapsia odottamassa valoissa, niin kiltisti odotan myös, että vihreä vaihtuu, vaikka muuten ylitän kadun punasella, jos ei tuu autoja.
Ja itse en ole ikinä törmänny 'rot ist Tot' ilmiöön, että kukaan olis huudellu mitenkään..Tai kommentoinu muuten..Paitsi joskus jollain Mainin miniristeilyllä, kun keskipäivällä tilas Weizenin ja tuli vanhemmalta herralta kommentti - jetzt schon alkohol, es ist doch erst Mittag..
Siis kommentoinnista en tiedä, mutta saksalaiset on kyllä aika kovia valittamaan..Jos joku valittaa, niin sen täytyy olla saksalainen, sen opin myös opiskeluaikana kesätöissä mäkkärillä..Joko oli hampurilaisen laatu huono, se ei ollu tarpeeksi lämmin (hei, tää ei oo mikään 5 tähden ravintola!) tai sitten olin hitain kassa mäkissä..
Kun suomalainen pitää ennemmin suun supussa, kun sanoo mitään negatiivista vieraalle, oli tuo ensimmäinen 'shokkiterapia' täällä :roll:
..."Jetzt schon Alkol, es ist doch erst Mittag..." = kein Bier vor Vier ! Hi hii, saksalaisilla on joku sananlasku = sääntö joka asiaan. Kun kippistelet, etkä katso skåålaajaa silmiin :occasion5: , se tarjoittaa 7 (vai olix peräti 9) vuotta huonoa seksiä (tähän vois tietty laittaa, et pare huonoo, kun ei lainkaan, hi hii). Ja jos siirrät kalenterin päiväysmerkkiä huomiselle päivälle jo valmiix :evil3: , kun lähdet byroosta kotiin, se tuottaa epäonnea. Ja jos et huomaa sanoa terveydeksi, kun joku aivastaa, olet aika epäkohtelias... Noista "jokamies2-sheriffeistä vielä sen verran, että minut kiskastiin kerran pyörän selästä, kun ajoin suojatien päältä pysähtymättä. :sign3: Kadulla oli tulossa kyllä jalankulkijoita ylittämään katua, mutta tilaa ja aikaa oli ajaa siitä ensin pyörällä yli... Tipuin shortseissa polvilleni asfalttiin ja meinasi satuttaa itse pahasta. Olisi tehnyt mieli ampua ukko! :smt067
Taitaa haloilla olla nyt kyllä jotain ihan eri kokemuksia kuin suurimmalla osalla foorumia.
Se, että sinä maksat sen erikseen saksassa, ei vielä tarkoita sitä, että suomessa sitä ei maksettaisi ollenkaan. Se on vain piilotettu verojen ja veroluonteisten maksujen sekaan.
Saksassa saa mennä tosiaankin haluamalleen lääkkärille eikä suomen kuntajaon mukaiselle arvauskeskukselle jonottamaan muutamaksi tuntia.
Samaten täällä ei leikkauksiin jonotella jopa vuosikausia kuten suomessa, vaan pääsee parissa päivässä yleensä vähän operaatioon kuin operaatioon.
Eikä tarvitse jonottaa 3kk polvileikkaukseen, kuten juuri kaiffarin vaimolle suomessa kävi. Tai siis olisi pitänyt jonottaa, mutta maksoivat mieluummin privaattina sitten leikkauksen 2 päivän päästä. Kumma juttu oli, että leikkaava lääkäri oli sama, ja paikkakin oli sama (!!)
abe
Höh, eikö kukaan ole sitä mieltä, että terveydenhuolto on saksassa kipeen kallista?? Mä oon ollu jo pitkään Saksassa, eli omakokemukset Suomessa ovat 15 v:n takaa. Sillon ainakin oli Vantaalla ja Espoossa omalääkärisysteemi, :nurse:mikä tietenkin koski vain, jos olit varannut ajan. Akuuteissa tapauksissa tietty, kun meet terveyskeskuksen, joudut venaan ikuisuuden ja lääkäri :angel12: on kuka onkin. (Vaan jos Saksassa vkonloppuna tarviit lääkärin apua, samoin käy)
Luulisin ettei minulla myöskään ole mitään harhakuvitelmia, että terveydenhuolto olisi Suomessa ilmaista tai ettei siitä pitäisi veroja maksaa. Täällä kuitenkin veroprosentti on n. 13-15 % tietääkseni ja vuoden alusta tasataan kaikki kai jonnekki 15 %:in, ettet voi edes kassan valinnalla vaikuttaa hintapolitiikkaan. Maksaisin mieluummin ne 9 prossaa :bawling: Polvileikkaukseen jonotin täällä Saksassa 3 kk (oli kesä- ja loma-aika... noh itteppähän valitsin suositun lekurin) ja susi tuli polvesta (tervetuloa raajarikkojen joukkoon, hi hii)
MUTTA! Vali vali vali, itsellänikin oli tarkotus tänne Saksaan tulla vuodeks parix oppiin kieltä, vaan näille teillenihän olen jäänyt. Eli onhan sitä tullut viihdyttyä Saksassa ja tällä maalla on myös miljoona hyvää puolta! Esim. minua on kovasti miellyttäny asua Euroopan sydämessä. Täältä on niin helppo matkustaa. Oltiin esim. spontaanisti yx viikonloppu Prahassa. Kyllähän sitä kilometreja mittariin kerty, :driver: mutta jaettiin bensat 3 osaan, ja hyvä tuli... :nike:
Akuuteissa tapauksissa tietty, kun meet terveyskeskuksen, joudut venaan ikuisuuden ja lääkäri :angel12: on kuka onkin. (Vaan jos Saksassa vkonloppuna tarviit lääkärin apua, samoin käy)
Eikö teilläpäin ole Bereitschaftsdienstiä?
Vaimo oli nyt viikonlopun päivystämässä ja sillä oli jotain 15 kotikäyntiä sen teemoilta. Eli soitetaan (en tiedä numeroa) päivystykseen ja sieltä tulee päivystävä lekuri käymään kotona. Toimaa sekä julkisila että privaateilla kassoilla. Vaimo siis oli kotona päivät pitkät, ja aina välillä päivystyskeskus soitteli että taas ois keikka.
vaan on noilla ihmisillä omituisia tapoja. Torstaista asti ollut kuumetta ja huono olo, niin jo sunnuntaina klo 22 keksitään soittaa lekuri paikalle....
abe
Ja jos et huomaa sanoa terveydeksi, kun joku aivastaa, olet aika epäkohtelias... :smt067
Uusimpien Knigge-sääntöjen mukaan ei sanota "terveydeksi" enää ollenkaan. On nimittäin epäkohteliasta kiinnittää huomiota toisen kehontoimintoihin. Oli sitten kyseessä aivastus tai jotain muuta. Päinvastoin, sen, joka aivastaa, pitää niiden sääntöjen mukaan pyytää anteeksi että häiritsee muita sillä tavalla.
Makuasia sitten, kuka haluaa Kniggestä piitata ja kuka ei.
Uusimpien Knigge-sääntöjen mukaan ei sanota "terveydeksi" enää ollenkaan. On nimittäin epäkohteliasta kiinnittää huomiota toisen kehontoimintoihin. Oli sitten kyseessä aivastus tai jotain muuta. Päinvastoin, sen, joka aivastaa, pitää niiden sääntöjen mukaan pyytää anteeksi että häiritsee muita sillä tavalla.
Makuasia sitten, kuka haluaa Kniggestä piitata ja kuka ei.
Oli tuossa saksalainen ystävä täällä viikon ja kyllä hän AINA jotakin sanoi kun aivastelin. (ihana allergia) ELi näyttää tämä tapa ainakin jossain vielä olevan :D
Oli tuossa saksalainen ystävä täällä viikon ja kyllä hän AINA jotakin sanoi kun aivastelin. (ihana allergia) ELi näyttää tämä tapa ainakin jossain vielä olevan :D
Autokaupassa olin pari kuukautta sitten ja joku aivasti jossain kaukana kun hierottiin kauppoja. Automyyjä nousi penkiltään ja huusi kovalla äänellä jotain saksaksi ja jatkoi hommiaan.
Ihme sakkkia
Joo, jostakin syystä vallitsee käsitys että aivastaneelle kuuluu toivottaa terveyttä.
Hyvien käytöstapojen mukaan moinen välikohtaus jätetään täysin huomiotta samoin kuin muutkin pikku kömmähdykset.
Autokaupassa olin pari kuukautta sitten ja joku aivasti jossain kaukana kun hierottiin kauppoja. Automyyjä nousi penkiltään ja huusi kovalla äänellä jotain saksaksi ja jatkoi hommiaan.
Ihme sakkkia
Repesin.
Akuuteissa tapauksissa tietty, kun meet terveyskeskuksen, joudut venaan ikuisuuden ja lääkäri :angel12: on kuka onkin. (Vaan jos Saksassa vkonloppuna tarviit lääkärin apua, samoin käy)
Ei tarvitse odotella kauan jos soitat lääkärien valmiusnumeroon, lääkäri tulee kotiin ihan kohtuuajassa.
Jos haluat, voit myös itse mennä sairaalaan
jossa sinut "Notdienst´in" kautta ainakin kunnolla tutkitaan ja päätetään jatkotoimista.
Eikä tarvitse olla "pää kainalossa" sinne mennessä.
Suomessa kun ei saa aikaa lääkäriltä vaikka olisi millaiset tuskat,
mutta kyllähän sielläkin ambulnssin voi hätätilassa kutsua - ei kai ne kotiin jätä.
nimim. juuri edellämainitun sairaalareissun kokenut
Jalassa ollut hyönteisenpisto pääsi tulehtumaan ja koko nilkka oli aamulla toimintakyvytön. Klenkkasin saman tien taksille ja sillä lääkäriin: http://www.polikum.de/. Aiemmin en ole täällä lekuria tarvinnut, joten ei ole tullut mitään perhelääkäriä hankittua ja sen verran hyvin homma tuolla toimi, että sinne tulee varmaan mentyä jatkossakin! Lapsille on kyllä oma lastenlääkäri, eikä sellaista taida Polikumilla ainakaan Charlottenburgissa ollakaan.
Pääsin suoraan lääkärin huoneeseen asiani selvittyä (hieman kesti, kun virkailija puhui vain saksaa) ja ensimmäisen lääkärin kielitaidon loputtua toinen lääkäri tuli hetkessä paikalle ja selvitti asian erinomaisella englannilla. Pistivät pistoon antibioottikortisoonia voiteena, lapun päälle ja perjantaina uudestaan, jos ei mene ohi. Kun nopeasta toiminnasta tointuneena aloin kysellä maksun perään ja yritin tyrkyttää TK:n korttia, sanoivat vain, että oli niin pieni juttu, että ei tarvitse, kun ei edes reseptiä tarvinnut kirjoittaa (mikä tietysti olisi ollut hirveä vaiva ;)). Joten ei noita voi ahneiksikaan syyttää...
Ja kaikki siis ilman ajanvarausta! Tämä ei Martsarin arvauskeskuksessa olisi onnistunut - tuskin olisin päässyt saman päivän aikana lääkärille, sairaanhoitajalle korkeintaan.
|