View Full Version : Lastenlaulut
Mitkä ovat "yleisimpiä" saksankielisiä lastenlauluja, mitä lauletaan päiväkodissa? Ehkä joku jolla on saksankielinen puoliso osaisi vihjata?
Meillä esikoinen menee syyskuussa kolme vuotta täytettyään muutamaksi tunniksi päiväkotiin ja haluaisin valmistella häntä, että osaisi laulaa jotain saksaksikin. Suomeksi lastenlaulut on hallinnassa, mutta meistä vanhemmista ei kumpikaan osaa lauluja tai runoja saksaksi.
Tyttö on jo täysin kaksikielinen, suomi-saksa :)
Mitkä ovat "yleisimpiä" saksankielisiä lastenlauluja, mitä lauletaan päiväkodissa? Ehkä joku jolla on saksankielinen puoliso osaisi vihjata?
Meillä esikoinen menee syyskuussa kolme vuotta täytettyään muutamaksi tunniksi päiväkotiin ja haluaisin valmistella häntä, että osaisi laulaa jotain saksaksikin. Suomeksi lastenlaulut on hallinnassa, mutta meistä vanhemmista ei kumpikaan osaa lauluja tai runoja saksaksi.
Rivien välissä lukee että olette molemmat suomenkielisiä? Lapsikin on vissiin viettänyt aikansa (ensi syyskuuhun saakka) kotosalla?
Mitenkäs tuo saksankielen oppiminen on hänellä tapahtunut? Kerhojen/kavereiden vai mitä kautta? Kuinka nopeasti se on tapahtunut, eli miten pitkään olette Saksanmaalla asuneet?
Anteeksi hieman off-topic...
Savolainen 18-02-08, 09:28 Klassikoihin kuuluu ainakin Rolf Zuckowskin synttärilaulu "Heute kann es regnen, stürmen oder schneien..." ja sanat löytyvät googlesta.
Mutta ensikäden tietoa saisit varmaan itse päiväkodista jo nyt.
Kiitos Savolainen!
Huppe, minä puhun lapsille suomea, mies saksaa. Olen suomalainen ja mies tunisialainen, jos tuo liittyy asiaan :happy11: Mies on ollut ikuisuudet Saksassa (minä vasta 8 vuotta) mutta lastenlaulut ei ole hallussa. Lapset on syntynyt Saksassa ja on kotosalla päiväkoti-ikään asti. Esikoinen puhuu tosi hyvää suomea ja melkein yhtä hyvää saksaa. Vähän off-topic.
Hei Donja!
Mä painiskelin saman ongelman kanssa hiljattain, kun tajusin, että esikoinen (4 v.) lauleskelee vaikka mitä, mitä kindergartenissa oli oppinut. Sanoista ei vain kovasti saanut selvää, vaikka tyttö antaumuksella lauluja vetelikin. Ennen joulua onnistuin yhdistämään yhden laulun Morgen kommt der Nikolaus:iin ja nyt keväämmällä tytön Jaguaari-laulu on mitä ilmeisimmin Die Jahresuhr. Molemmat tuntuvat olevan Rolf Zukowskin tuotantoa ja yhden hänen joululaululevyn ostaneena olen kyllä vakaasti aikonut ostaa lisää, mutten vain ole vielä saanut aikaiseksi. Mutta ilmeisesti herran laulut on aika pop ainakin Frankfurtin Eurooppakoulun saksankielisessä KG:ssä.
Netistä onnistuin löytämään Kinderlieder Klassiker -sivuston:
http://www.spiellieder.de/kinderlied-standards/kinderlied-standards.htm, josta löytyy ilmaisina mp3:sina lauluja, joiden kuvittelen olevan suomalaisten luritusten vastineita sanoineen ja sävelineen.
Toivottavasti nämä auttaa teitäkin edes hiukan ennen kuin joku oikeasti asiasta tietävä antaa meille infoa.
t. Reetta
PS. Onneksi olkoon pikkutulokkaasta näin myöhäisesti, ei olla sitten kuopuksen kanssa ehditty vieläkään Muksulaan onnittelemaan...
Kannattais ehkä ostaa joku CD, esim.
http://www.amazon.de/M%C3%A4nnlein-Walde-Original-sch%C3%B6nsten-Kinderlieder/dp/B000C9CJXU/ref=pd_bbs_sr_1?ie=UTF8&s=music&qid=1203329623&sr=8-1
Ensimmäisiä lauluja olivat semmoiset kuin Alle meine Entchen, Bruder Jakob, Alle Vögel sind schon da, Fuchs Du hast die Gans gestohlen, Der Kuckuck und der Esel jne.jne.
Rolf Zuckowskin kasetteja myös ostettiin, mutta enemmän tarha/alakouluikäisenä. Ja television Sesamstraßesta opittiin myös muutama laulu, esim- tämä
http://www.youtube.com/watch?v=RlJUBDtjhAY
Meillä muksut laulavat jotain "piipaapoota", mutta äiti ei pysty erottamaan laulusta kovin montaa oikeeta sanaa, ainakaan vielä. :albino:
Hei, tämä ei ehken liity ihan aiheeseesi, mutta sieltä pitäisi löytyä lasten cd.tä saksankielisinä, missä on paljon näitä suomalaisia lastenlauluja.Toivottavasti siellä kaupoissa voisit ensin niitä levyjä kuunnella, jotta löytäisit tuttuja.
Meidän 3v pojantytär asuu wiesbadenissa ja laulaa saksankielisiä lauluja, siitä tiedän että ovat samoja kuin suomalaisetkin.Upeeta, että tyttäresi puhuu jo kahta kieltä; meidän nuorten perheessä se ei ole oikein onnistunut.Isä lukee joka ilta sadun suomeksi, mutta koska heillä on kotikielenä saksa, jää tämä toinen kieli tosi vähäiseksi. me suomalaiset isovanhemmat puhumme aina tavatessamme Janinalle suomea.Missäpäin muuten siellä asutte?Olisi kivaa kuulla teistä lisää.terv.mummi 65, e-mail. studio.tuomari@architects.inet.fi
Oululainen 04-04-08, 20:20 Kannattaako sinun tuota asiaa kovasti murehtia. Lapsesi oppii hyvin nopeasti tarhassa lauluja. Poikamme( nyt 14,5v) sai kaksikielisen kasvatuksen. Mies saksalainen. Emme opettaneet hänelle lauluja saksan kielellä, vain suomeksi. Oppi pian niitä tarhassa. Nyt puhuu mielummin saksaa kuin suomea, vaikka minä puhun aina suomea.
|