Hei!
Olen lähdössä ensi lukuvuonna TU Darmstadtiin vaihtoon, ja olisi kiva kuulla, jos jollakulla täällä olisi kertoa kokemuksia paikkakunnasta/koulusta/alueesta/mistä vaan. Saksa on minulle ennestään jokseenkin vieras maa joten ihan kulttuurikin kiinnostaa.
Lisäksi otan mielelläni vastaan neuvoja, mitä kannattaa/ei kannata ottaa huomioon vaihtoon lähtiessä, ja jos joku sattuisi olemaan ko. paikkakunnalta tai itse suuntaamassa vaihtoon, olisi kiva vaihtaa ajatuksia.
Jaakko Warén
Olin viime vuoden vaihdossa Darmstadtissa, ja aika hurahti mukavasti. Tämä talvi on kulunut Frankfurtissa. Kysele ihmeessä lisää, kun en tiedä mitä kaikkea haluat kuulla.
Darmstadt on selkeästi opiskelijakaupunki, nuoria ihmisiä riittää. Tutustuin vuoden aikana enimmäkseen muihin vaihtareihin, aitoja Saksalaisia kontakteja sai asuntolasta, kursseilta ja urheiluharrastuksesta. Meitä samaan aikaan saapuneita vaihtareita oli n.120, eli seuraa kuitenkin riitti. Ensimmäiset viikot kului Erasmus-perehdytysohjelman parissa, johon kannatti osallistua. Siellä tutustui hyvin muihin vaihtareihin ja kaupunkiin. Lisäks tutorit huolehtivat että kaikilla oli asunto, sairasvakuutus, kielikurssit ja muut tärkeät asiat kunnossa.
Asunnon sain hommattua kesällä suomalaisen kaverin kautta, joka aiemmin oli opiskellut darmissa ja tunsi tytön joka kaipasi välivuokralaista vuodeksi. Studentenwerkistä läheteltiin kesän mittaan sähköposteja, joissa varoiteltiin tiukasta asuntotilanteesta, mutta loppujen lopuks kaikille vaihtareille järjestyi myös koulun kautta asunto jos sitä tarvitsi. Jos etsit asuntoa netistä (wg-gesucht.de, studenten-wg.de etc.), tai jos sulla on mahdollisuus valita asuinalue myös studentenwerkin kautta, tässä vinkkejä: Karlshof on ulkomaisten "suosima" opiskelijakylä, jossa saa bilettää vaikka joka ilta jos haluaa, eikä aika käy pitkäksi. Bileisiin on aina lyhyt matka. Studentendorf Lichtwiese ja Nieder-ramstädterstrasse on rauhallisempia, lyhyen matkan päässä keskustasta. Jos opiskelet koneella, raksalla, kemmalla tai arkkarina, ne sijaitsee Lichtwiesessä, ja studentendorf ja NR-strasse ovat todella hyviä. Muut opinnot löytyy keskustasta, ja silloin on aika sama missä asuu koulun puolesta. Moni tykkäs Karlshofista, itse olin tyytyväinen NR-strassen kämppään.
Ylioppilaskunnan jäsenmaksu sisältää myös semestertiketin, jolla saa matkustaa ilmaiseks hessenissä julkisilla liikennevälineillä, mm. Frakfurtiin, wiesbadeniin ja mainziin. Muutenkin reissaaminen onnistuu mukavasti darmstadtista käsin, joko junalla tai vaikka (vuokra)autolla. Mutta niitä ekoja vaihtariviikkoja ei mun mielestä kuitenkaan kannata tuhlata matkusteluun, myöhemminkin ehtii.
Keskustassa on Italialais-kreikkalainen ravintola, josta saa opiskelijahinnalla (5,20€) herkullista ruokaa ja juoman, mutta vaan jos tietää kysyä.
Tässäpä tämmönen lyhyt johdanto Darmstadtiin, tervemenoa!