View Full Version : Kotihoidontuki

Kari_BLN
02-04-08, 09:21
Hei,
Sellaista kyselen että olen Saksassa "yksityisyrittäjä" eli vuokrarenki ja maksan verot saksaan (verot saksaan ensimmäisestä työpäivästä alkaen, sanoi firma joka asioitani hoitaa). Minulla on omat "sotu" vakuutukset, mutta nyt perhe on muuttamassa myös Saksaan, kenties alle vuodeksi.

Mikäli he voivat pysyä suomen sosiaaliturvassa, miten menetellään jos tarvitsee lääkäriä tms Saksassa, käykö ihan Kela-kortti vai miten/mistä saa paikallisen kortin tms?

Saako edelleen kotihoidontukea Suomesta, vai loppuuko se ja onko Saksassa vastaavaa kotihoidon tukea?

Ylipäätään, mistä saa lääkärin apua kun lapset tai itse sairastaa, koskien niitä jotka ovat suomen sotu:ssa?

Onko totta, että koska minulla on yksityinen vakuutus, lapset eivät pääse kunnallisen sosiaaliturvan piiriin Saksassa?

Koska olen ulkomaalainen ja "yrittäjä", vakuutusmaksuni on alle 80e/kk koska palkkaa ei tule jos ei ole töissä syystä mistä tahansa joten sairauspäiviä ei pahemmin kerry, onko tietoa paljonko lisää tulee hintaa jos lapset laitetaan yksityiseen vakutukseeni?

Kiitokset kaikille arvanneille :-)

xen
04-04-08, 14:45
Kun muutamia vuosia sitten tulin tänne, sain Kelalta sellaisen lomakkeen, jonka kanssa sitten ennen joka lääkärinkäyntiä kävin paikallisesta AOK:sta hakemassa sellaisen lapun, jossa luki suunnilleen että tohtori hoitaa vaan, Suomen valtio kyllä maksaa kunhan kerkiää. :) Sama lasten lääkärinkäyntien kanssa. Ei lappua, ei hoitoa, hätätapauksessa toki kelpasi lappu jälkikäteenkin.Voimassa vain alle vuoden oleskeluun.

Kotihoidon tuki? Tällä hetkellä on olemassa vain valtion Elterngeld, jota maksetaan nuorimman lapsen 1. syntymäpäivään saakka. Sen määrä riippuu siitä,onko äiti ennen lapsen syntymää ollut töissä, ym ym,minimi 300 € kuussa plus 75€ jokaisesta alle 3-vuotiaasta sisaruksesta (tai erikoistarpeisesta alle 6-vee sisaruksesta, jota hoidetaan kotona). Sen jälkeen käytäntö vaihtelee Bundeslandeittain, täällä Thüringenissä esmes ei saa mitään 1. ja 2. synttärin välillä, 2. ja 3. välillä taas saa tukea nimeltään Landeserziehungsgeld. Olen ymmärtänyt että tuon Elterngeldin saamiseen on ratkaisevaa se kotipaikka,että jos asuu suomalaisena saksassa, saa sitä. Mutta ellei asia ole muuttunut, eikö alle vuoden oleskelulla saa pitää kaikki Kelan etuudet (myös lapsilisän)? Toista on, jos asuu täällä pysyvästi.

Noista yksityisvakuutuksista osaan sanoa sen verran että itse olin lapsineni yksityisesti vakuutettuna AOK:lla ja se maksoi sen saman lapsimäärästä riippumatta. Tosin jos perheesi on vain alle vuoden, ei kai sinun tarvitse heitä edes ilmoitella vakuutukseesi, itse olin siihen lappujen hakemiseen AOK:lta ihan tyytyväinen. Jos oleskelu pitenee niin kaikilla kassoilla on Familienversicherung olemassa.

Sosiaaliturva ja sairausvakuutushan ovat täällä ihan kaksi eri asiaa, oletan että tarkoitit näitä sairausvakuutusjuttuja? Kannattaa ottaa ihan kaupunkikohtaisesti selville mistä mitäkin haetaan, joissakin kaupungeissa lapsilisän hakupaikka on ihan oma instanssinsa, Elterngeldiä haetaan Jugendamtista jne.

Toivottavasti tämänyt edes vähän auttoi. Mihin päin suuntaatte, paikalliset osaisivat varmasti kertoa tarkasti noista Landeserziehungsgeldin määristä.

Kari_BLN
17-04-08, 16:20
Kiitokset, osaisitko vielä kertoa mikä Kelan lappu mahtoi olla kyseessä?

Paljonko tuo AOK:n yksityinen mahtaa mahtaa maksaa, ja onko siinä jotakin minimi aikaa joka siinä täytyy olla?

Muu perhe saattaa olla puoli vuotta vuoden Saksassa. Itse hieman yli vuoden.

Kari_BLN
17-04-08, 16:21
Niin vielä - mistä ja miten löysit lääkärin itsellesi ja lapsille? Kiitos.