View Full Version : Salaattikastikkeita hakusessa
Tarvitsisin ideoita erilaisiin salaattikastikkeisiin. Perinteinen oliiviöljy + balsamiviinietikka kyllästyttää välillä, eivätkä kauppojen valmiit kastikkeetkaan ole juurikaan säväyttäneet - ainakaan ne mitä olen kokeillut.
Ideoita? Hunajaisia, sinappisia, valkosipulisia?
Kesä tulee ja ruokavalio muuttuu kevyemmäksi, eli hyviä salaattikastikkeita todella tarvitaan nyt!
Ahti
Meillä tykätään tästä kastikkeesta lehtisalaatin, tammenlehväsalaatin, Lollo rosson yms. kanssa:
1 mango (tuore tai purkkimangoa)
2 rkl hunajaa (sokeroidun purkkimangon kanssa riittänee 1 rkl)
3 rkl valkoviinietikkaa
3 rkl oliiviöljyä
1 valkosipulin kynsi
ripaus suolaa
ripaus Cayenne-pippuria
1/2 tl roosaa pippuria, jauhettuna
(mahd. persiljaa)
Kuori mango ja valkosipulin kynsi. Muusataan kaikki ym. aineet.
Olen tehnyt samalla ohjeella myös papaijasta.
Olisko toi mitään? Guugloimalla löytyy variaatioita..
http://allrecipes.com/Recipe/Honey-Mustard-Dressing-II/Detail.aspx
reininvarrella 27-04-08, 05:01 Amerikkalaisethan ovat nykyaan hurahtaneet ns. ranch-kasitkkeeseen joka on aika raskas majoneesipohjainen kaloripommi. Kuuluisin ja varmaan laadukkainkin valmiskastikemerkki taitaa olla Hidden Valley (http://www.hiddenvalleyranch.com/)
Tassa on kevyempi avocadolla ja rasvattomalla piimalla terastetty versio. (http://projects.washingtonpost.com/recipes/2007/06/13/avocado-ranch-dressing/)
meillä on aika pitkään vihreät salaatit kasteltu samalla menetelmässä.. aldin tai vastaava maustepussi öljyn ja veden kanssa sekaisin, mukaan vielä kuivattuja puutarhayrttejä purkista (kaupasta) ja valkosipulia veitsellä pilkottu sinne sekaan. Annetaan valkosipulien / normisipulin lillua siellä nesteessä ainakin vartti ennenkuin laitetaan salaatin sekaan.
Variaatioita sitten on joskus laittaa mukaan balsamicoa taikka appelsiiniehua taikka kermaa taikka sitruunamehua.
abe
Amerikkalaisethan ovat nykyaan hurahtaneet ns. ranch-kasitkkeeseen joka on aika raskas majoneesipohjainen kaloripommi. Kuuluisin ja varmaan laadukkainkin valmiskastikemerkki taitaa olla Hidden Valley (http://www.hiddenvalleyranch.com/)
Ostin kokeeksi Rewen "amerikanhyllystä" Paul Newmanin Ranch kastiketta. Ihan hyvää, majoneesimaista, muttei mikään wow-elämys. Loppupeleissä maistuu majoneesilta. Pikkupullo vajaa 6e, eli enpä tiedä ostanko toiste.
Kiitos kuitenkin vinkistä, pitänee tutkia enemmän noita Ranch kastikkeita ja duunata vaikka itse sellaista.
Ahti
Kokeilepa sitruuna-oliiviöljyä (jota saa hyvin varustetuista kaupoista Saksassakin, Suomessa melkein kaupasta kuin kaupasta, on siis sellaista valmista kamaa) ja ripaus mustapippuria myllystä. Muuta ei sitten tarvitakaan, silloin tällöin voi lorauttaa vähän balsamicoa sekaan jos haluaa monimutkaistaa suoritusta ;-)
Yksinkertaista ja hyvää.
Meikäläisen käyttämä curry-kastike:
1 prk sour cremeä
1 tl suolaa
2 tl sokeria
2 rkl currya
1 tl cayanne-pippuria
1 rkl hunajaa
muistaakseni Ahti oli mausteisen ruuan perään...
Meikäläisen käyttämä curry-kastike:
1 prk sour cremeä
1 tl suolaa
2 tl sokeria
2 rkl currya
1 tl cayanne-pippuria
1 rkl hunajaa
muistaakseni Ahti oli mausteisen ruuan perään...
Hyvin muistettu, kyllä on! Tuo kuulostaa herkulliselta, etenkin jos tekisi vaikka ison pääruokasalaatin jossa on salaattijuttujen lisäksi vaikka kanaa ja ananasta...
Ahti
Minulla on tällainen "perusresepti" käy melkein joka salaatin kanssa:
4 EL (Esslöffel / ruokalusikallista) Kräuteressig / Yrttietikkaa
8 EL Oljyä
( käytäntöä voi soveltaa kaikkiin määriin : 2 dl etikkaa, 4 dl öljyä )
1 TL (teelöffel/ teelusikallinen) Aromisuolaa ( siinä on glutamaattia)
ca. 2 EL sinappia ( minä käytän kotimaista Turun sinappia sitä vihreää)
1 valkosipulinkynsi murskattuna
ca. 1 TL sipulia hienoksi hakattuna
ripaus mustaa pippuria myllystä
laitan kaikki aineet puhtaaseen lasipurkkiin ja ravistelen,
( säilyy siinä lasipurkissa pari päivää jääkaapissa)
ennen tarjoilua tai salaattiin sekoittamista voi, jos haluaa
laittaa kastikkeeseen vielä lorauksen kermaa, mutta maistuu ilmankin
kotimaista Turun sinappia
Turun sinappiko kotimaista? Noup.
Turun sinapin valmistus siirtyi 2003 Uppsalaan Slottsin sinappitehtaalle. Slotts taas lopetti tämän vuoden helmikuussa tuotantonsa Ruotsissa ja siirsi sen Puolaan. Joten nykyään Turun sinappi tulee Puolasta.
Turun sinapin suomalaisia perinteitä jatkoi Lunden (joka valmisti aiemmin Turun sinappia sopimusvalmistajana Unileverille) ja nimeksi tuli Auran sinappi. Tätä valmistetaan Suomen Turussa.
Tämä vaan välihuomautuksena :)
Pitääkö nyt sitten ostaa sitä Auran sinappia jos haluaa kotimaista ?
Tai onhan siellä niitä eri valmistajia enemmänkin mutta ihan vain vanhasta tottumuksesta
tulee ostettua sitä "Turun sinappia" kun en ole edes tiennyt ettei sitä enää Suomessa
valmisteta..... (hävettää......)
eiks kotimaa ole se maa jossa asuu...
Itse olen ostanut aina Maillen sinappeja, sillä käytän sinappia vain ruoanlaitossa mausteena, en ikinä tahnana ruoan päällä.
Peruna- tai pastasalaattiin sopii myös tämä (määriä en osaa antaa, maistelemalla se löytyy):
paloitellaan avokado
puristetaan sitruuna- tai limettimehua joukkoon heti
sitten vihreää chiliä joko omasta pensaasta, kaupasta tai purkista jossa lukee "green curry paste"... mitä nyt sattuu olemaan käsillä.
Soseutetaan sauvasekoittimella. Maistetaan. Ehkä lisätään teelusikallinen juoksevaa hunajaa ja sekoitetaan kunnolla.
Jos sattuu tykkäämään lehtikorianterista, sitä voi tunkea joukkoon aika paljon.
TÄmä on tahmea versio joka sopii perunasalaattiin. Vihanneksille sopiva siitä tulee kun lisää joukkoon vähän kivennäisvettä / tuoremehua.
eiks kotimaa ole se maa jossa asuu...
- ei minun mielestäni, kotini on kyllä täällä Saksassa, mutta kotimaani onpi Suomi......
Resepti kuulostaa oikein kokeilun arvoiselta !
- ei minun mielestäni, kotini on kyllä täällä Saksassa, mutta kotimaani onpi Suomi......
Me ollaan ratkaistu tämä problematiikka mukailemalla Erdingerin panimon mainoslausetta (http://de.wikipedia.org/wiki/Erdinger_Wei%C3%9Fbr%C3%A4u#Werbung):
"In Bayern daheim. In Finnland zu Hause."
Auran sinappia tuodaan/tuotetaan meilläkin Suomesta, kun Dachaun suomikaupan kaatumisen jälkeen sitä ei enää lähistöltä saa. Punainen tai musta Aura on useisiin tarkoituksiin, esim. leivän päälle rasvan sijaan kuten minulla on tapana, ylivoimaista, vaikka moniin muihin tarkoituksiin Dijon-sinappi onkin sopivampaa.
reininvarrella 21-05-08, 05:38 Ostin kokeeksi Rewen "amerikanhyllystä" Paul Newmanin Ranch kastiketta. Ihan hyvää, majoneesimaista, muttei mikään wow-elämys. Loppupeleissä maistuu majoneesilta. Pikkupullo vajaa 6e, eli enpä tiedä ostanko toiste.
Kiitos kuitenkin vinkistä, pitänee tutkia enemmän noita Ranch kastikkeita ja duunata vaikka itse sellaista.
Ahti
Kiitos kiitoksista. Perhetta kun asuu tuolla Ranch-mantereella niin tulevat nuokin tutuiksi vakisin...
Itse kun pidan hieman happamista (ei kuitenkaan hapanneesta...) mauista niin tuon piiman ja vaikka sitten hapankerman osuutta lisaamalla saanee majoneesia taka-alalle.
Ja suureen sinappikeskusteluun: oma valinta pyorii ranskalaisen ja sitten toisaalta Lowensenfin valilla Saksassa, Suomessa tarttuu kouraan punakantinen, luki siina sitten Turku tai Aura.
|