View Full Version : Fahrschule- ja kuinka siitä selviää?
Totuuden hetki on koittanut ja joudun todella tekemään sen. Siis ajamaan ajokortin. Enää ei vitkuttelut auta ja rangaistuksena (?) asian ikuisesta lykkäämisestä operaatio suoritetaan tyydyttävällä saksan kielen taidolla.
Onko kokemuksia aiheesta, myös niitä positiivisia. Pelottaa- autot yleensä.
Heips
itse kävin autokoulun täällä Münchenissä myös vasta pari vuotta sitten, yli kolmekymppisenä siis.
Teoriatunneilla pitää käydä 12 kertaa. Joka tunnilla on eri aiheet mutta on periaatteessa sama millä tunneilla käyt, sinulla pitää olla leima "läsnäolosta" 12 kertaa. Tietenkin on hyvä jos käyt kuuliaisesti kaikki eri aihetunnit läpi.
Saat kysymyspaperit vastauksineen harjoiteltavaksi. Kysymyksiä on tajuttomasti, yli tuhat, mutta suurin osa on superhelppoja tyyliin: kuuluuko töötätä autolla kun ajaa autotallista ulos. No ei nyt ihan mutta melkein. Voit siis läpäistä teoriapuolen ulkoluvulla.
Ajamisen ja liikenteen kammo lähtee nopeasti. Ekat tunnit käydään vain hiljaisilla asuinalueilla ja leveillä teillä harjoittelemassa ylipäänsä auton käyttäytymistä. Ajo-opettaja ei varmasti vie sinua ruuhkateille tai autobaanoille ennenkuin olet siihen valmis.
Kielitaito: Ne muutamat erikoissanat mitä autolla ajoon liittyy, oppii nopsasti. Kupplung = kytkin, Bremse = jarru, Gas = kaasu, Lenkrad = ohjauspyörä.
Kaikki menee ihan varmasti hyvin.
Ai niin; inssissä pitää ajaa vähintäin 130km/h autobaanalla, muuten pomppaa. :D
Samat kokemukset meikätytöllä.
Kolmekymppisiä edellä päätin olevani sitten tarpeeksi kypsä ja järkevä (Ahti ja tukka lakkaavat sitten hirnumasta :P ) autollla ajamiseen.
Kortti tuli kolmen kuukauden sisäänilamn mitään ongelmia.
Eikä se 130 tunnu täällä autobaanalla miltään.
Nimimerkillä eka ajotunti 70kmh taajamassa, ajoopen lausahdus "nur fliegen ist schöner" ;)
Kolmekymppisiä edellä päätin olevani sitten tarpeeksi kypsä ja järkevä (Ahti ja tukka lakkaavat sitten hirnumasta :P ) autollla ajamiseen.
No jos siis totta puhutaan, niin en ole ajokorttia hommannu vieläkään. Pomo tosin huomauttaa asiasta joka päivä, mutta sen painostus ei ole vielä riittänyt. Ja vittuillessaan vei koko toimiston kaksilahkeiset kartingradalle firman kekkereissä. Vaan ei tuo ketale ohi päässyt :-D
Itse kävin edelliskesänä suorittamassa moottoripyöräkortin suomessa. Totesin, että se on PALJON halvempi siellä ja autokoulun opettaja vielä lupasi, että jos saksasta lähden korttia lukemaan, niin hän hoitaa sen mulle viikossa. No kortti tuli viikossa ja tuli samalla pidettyä lomaa suomessa.
Kaamea kokemus.
Väkisin silloinen poikkis pakotti 27-vuotiaan ajokouluun. Meni Kielissä 8 kuukautta (no, välillä töiden takia 2 kuukauden totaalitauko), 2 autoa, 3 opettajaa ja paria markkaa vaille 4 tonnia - mutta ekassa inssissä läpi. Taisi olla kyllä säälikortti, kun virheitä tuli tehtyä. Esim nuoli vasemmalle & Anlieger frei ja minä menin suoraan. "ja, ich hatte sehr wohl ein Anliegen - wollte nicht bergauf auf Kopfsteinpflaster links abbiegen." :-D
Minä luulin olevani niin kypsä ja rauhallinen - mutta myös pelkäsin (ja pelkään) ihan kaikkea. Pyöräilijöitä, jalankulkijoita, autoja parkissa, vastaantulijoita, busseja, liikennevaloja, vasemmalle kääntymistä jne. jne.
Nyt on kortilla ikää yli 3 vuotta ja viimeisestä ajokerrasta vajaa 2. En uskalla Hampurissa ajaa, liikaa hulluja (ensimmäinen hullu on yleensä minun mies, minä pelkääjän paikalla ihan paniikissa). Tarkoitus on kyllä lähiaikoina taas opetella ajamaan. Lähiaika = ehkä vielä tässä elämässä ennen eläkkeelle pääsyä. :?
Onko kokemuksia aiheesta, myös niitä positiivisia. Pelottaa- autot yleensä.
Onhan niitä positiivisiakin kokemuksia! :D
Itse tein ajokortin (siis täällä Saksassa) joulukuussa '93 ja hyvin meni. Ajotunnit leppoisia, teoriakoe helppo ja ajokoe tosi lyhyt: parkkiin, autobahnille, alas sieltä, parkkipaikalle ja kortti käteen.
Ajamisen oppii sitten vasta ajamalla ja nimenomaan itse ajamalla 8) .
Harjoittele ensin vaikka ajeluilla maaseudulla jossa on vähemmän liikennettä (jos teiltäpäin löytyy sellaista)
Hals- und Beinbruch!
minä ja mun veli ollaan suoritettu jo saksassa ajokoulun, ja mikäs siinä?
kunhan ymmärrät LINKS ja RECHTS niin kyllä se itestään.
:wink:
[-X
Siis mä todella toivon että kanssa- autoilijat tietää vähän muutakin kuin links ja rechts...Nyt se vasta pelottamaan alkoikin.
Uskomatonta mutta totta! Sain tänään ajokortin! Eli ajellaanpa kaikki varovasti, jos näkyy HD:n seudulla sininen pikku Fiesta kannattaa ottaa ihan rauhallisesti...ratissa saatan olla minä. (Kaasujalkani on kovin kevyt.)
Rahaa meni, uskaltaakohan edes laskea kuinka paljon...
Aikaa viisi kuukautta.
Tokalla inssillä läpi.
Lukuisia uskonpuutekohtauksia.
Raivareita. Epätoivoa.
Olen väsynyt, mutta onnellinen.
Onneksi olkoon! :hello1:
HD:n seudulla sininen pikku Fiesta
Noita Fiestoja minäkin olen ajanut, pari omaa ja Schwiegerpapan ja kaverin äidin (tällä käytiin jopa kerran Suomessa ja kerran Norjassa, täältä Baijerista käsin).
Vieläkin meidän perheessä ajetaan Forttia:-)
Onneksi olkoon!
Tästä esimerkistä rohkaistuneena mietin että pitäiskö tuo omakin jossain vaiheessa vihdoinkin hoitaa....
Hienoa, onnea minultakin!!
Itse meinasin myös pompata inssissä. Mulla oli täys blackoutti päällä, jännitin niin paljon että taju meinas lähteä.. hirveällä tuurilla sitten sain kuitenkin kortin. Yritin koko ajon ajan (n. 20min) näyttää tajuttoman coolilta ja itsevarmalta, ehkä se sitten kuiten tehos?? Tyyliin: Ajaa päin peetä mutta näyttää tietävän mitä tekee? :-k
Onnea vielä kerran! :D
Onneksi olkoon!! Yhdyn Tuukan kommenttiin, pitäs varmaan joskus itsekin se hommata...mutta toisaalta, sehän tekee ihmisen laiskaksi ja sillä rahalla voi pitää lystiä oikein olan takaa, eikös juu? :lol:
Pitää nyt jokin syy löytyä että saa taas itsensä vakuutetuksi ettei sitä tarvitse... :D
-O-
Onnea Lennu! :occasion9:
Mehän voitais sit lähtee huristeleen sun fiestalla sillon heinäkuussa.
...sellanen yhden päivän maaseutumatkailu HD:n ympäristössä vois tehdä terää :) :o
Onneksi olkoon!! Yhdyn Tuukan kommenttiin, pitäs varmaan joskus itsekin se hommata...mutta toisaalta, sehän tekee ihmisen laiskaksi ja sillä rahalla voi pitää lystiä oikein olan takaa, eikös juu? :lol:
Pitää nyt jokin syy löytyä että saa taas itsensä vakuutetuksi ettei sitä tarvitse... :D
-O-
Joutuu kavereille kuskiksi, tsekkaa Ullan kommentit :D
|