harrivain
04-08-08, 20:54
Mitä tommosella voi tarkoittaa? Onko führen tässä tapauksessa ojentamista?
|
View Full Version : Führen Sie bitte den Ketschup harrivain 04-08-08, 20:54 Mitä tommosella voi tarkoittaa? Onko führen tässä tapauksessa ojentamista? Tomppa 04-08-08, 23:10 Eipä tule mieleen ainoatakaan tilannetta jossa "Ketschup führen" olisi paikallaan.... sasu 04-08-08, 23:58 Itselleni tulee mieleen ainoastaan vahvasti hypoteettinen tilanne, jossa ketsuppitehtaan työntekijän pitää ohjata ketsuppi putkea pitkin toiseen säiliöön: "führen sie bitte den Ketschup mittels dieses Schlauchs zu dem Gefäß da drüben". harrivain 05-08-08, 10:52 Kiitoksia pikaisista vastauksista. Tätini (eläkkeellä oleva saksanopettaja) sai sähköpostin, jossa tätä kysyttiin. En osannut antaa mitään apua, mutta sähköpostikin oli hieman vajaa tiedoissaan. Kontekstista olisi apua... Minulle tuli mieleen, että voisi olla kysymys kaupantädille "onko teillä tätä ketsuppia/kuuluuko tämä ketsuppi valikoimaanne" tyyliin. En kyllä tiedä voiko führeniä käyttää tuossa tarkoituksessa. Forre 05-08-08, 12:00 Heips, natiivit auttoivat ja ihmettelivät lausetta, mutta päätyivät lopulta siihen että Führen Sie Ketschup == onko teillä ketsuppia valikoimassanne ? on varmaankin haettu muoto ? -Förre- Tomppa 05-08-08, 22:49 Tosiaan, tuossa asiayhteydessä voisi sanaa "führen" käyttää. En tosin itse käyttäisi. Huppe 06-08-08, 09:27 Tosiaan, tuossa asiayhteydessä voisi sanaa "führen" käyttää. En tosin itse käyttäisi. Mitenkäs kysyttäisiin että "onko teillä _____?" Tabe 06-08-08, 12:00 Mitenkäs kysyttäisiin että "onko teillä _____?" Haben Sie ______? TaBe |