View Full Version : Muuttoaikeissa Saksaan - vinkkejä työsopimuksen laatimiseen

Ena01
04-09-08, 15:57
Hei,

Harkitsemme perheeni kanssa muuttoa Saksaan (itäisestä rajanaapurista) ja viimeisen kierroksen haastattelut ovat edessä ensi viikolla. Nyt tarvitsisin vinkkejä mitä kaikkea minun kannattaa neuvotella osaksi työsopimusta. Kohteena Berliini ja olen tulossa paikalliselle sopimukselle (ja toistaiseksi siis).

Rahapalkka on oikeassa haarukassa, eli siitä ei varmaan tarvitse erikseen neuvotella - mutta mitä muuta kannattaa (ainakin yrittää) sopimukseen kirjata. Vuokra-asunnon välityspalkkio ainakin, muuttokuormaa yhteen suuntaan voisi kokeilla, mutta onko jotain muuta joka kannattaisi ottaa huomioon etukäteen? Perheeseen kuuluu minun lisäkseni mies ja kaksi lasta. Mies aloittaa töiden etsimisen kunhan pääsemme paikalle - lasten koulumaksut varmaan menevät omasta pussista. Kuinkas noi sosiaaliturva/edut itselleni/perheelle...?

Kaikki kommentit ovat arvokkaita. Pidetään peukut pystyssä, että päästään sopimukseen firman kanssa. Hulluhan ei ole se joka pyytää vaan...

Heinze
04-09-08, 16:27
On sellaisiakin firmoja, jotka maksavat lasten koulumaksut kansainvälisessä koulussa tai avustavat maksuissa. Tavalliset saksalaiset kouluthan täällä ovatkin maksuttomia.

perjantai
04-09-08, 17:44
* Kotiin nettiyhteys/puhelin & gsm.
* Kielikurssit koko perheelle.