View Full Version : Kielitaidon todistaminen
eskimofriend 10-09-08, 11:20 Heipä hei!
Ensi vuonna olisi kova hinku päästä Saksaan yliopistoon opiskelemaan. Luin juuri yliopiston sivuilta, että pitäisi todistaa vähintään 1000 tuntia saksankielenopintoja tai pitäisi olla todistuksia tietyn tason kielikokeista. Eli vähintään tuo mittelstufe II (taso B2-C1) pitäisi olla suoritettu virallisesti, jotta pääsisi edes DSH:n valmistelevalle kurssille. Käsittääkseni ilman näitä vaatimuksia, ei voi päästä suorittamaan DSH-kielikoetta valitsemassani yliopistossa.
Itse en ole koskaan opiskellut saksaa koulussa. Tällä hetkellä käyn kansanopistossa saksan kielen kertauskurssia, joka tosin ei ole mikään virallinen, eikä siihen sisälly päättökoetta. Valitettavasti kotikylässäni ei ollut muuta tarjolla. Olen kuitenkin hankkinut aivan itsenäisesti vähintään lukion lyhyen saksan tiedot ja taidot sekä asunut vuoden Saksassa au pairina umpisaksalaisessa perheessä. (siellä kävin pari kertaa kielikurssilla, mutten kuitenkaan suorittanut mitään kielitestiä) Minulla ei siis ole ainuttakaan virallista paperia siitä, että osaan ko. kieltä.
Luulisi kuitenkin, että jos on vuoden asunut Saksassa ja kuullut sekä puhunut saksaa päivittäin, on kertynyt helposti tuo 1000 tuntia saksan kielen opiskelua. Seuraa laskutoimitus: 10 (kk) * 30 (pvä) * 24 (h) = 7200 h. Noista 7200 tunnista olen aivan varmasti sen 1000 tuntia opiskellut saksaa. Jokapäiväisessa elämässä opin varmasti paljon enemmän sanastoa kuin jos olisin suomessa päntännyt kieltä päähäni kursseilla tai koulussa.
Riittäisiköhän siis tuo vuoden asuminen Saksassa todistamaan kielitaitoni? Pelkäämpä että ei. En kuitenkaan haluaisi maksaa itseäni kipeäksi Testdafista, eikä aikani valitettavasti riitä käymään mitään kielikursseja (varsinkin kun niitä ei kotiseudullani ole juuri tarjolla) ennen opintojen alkua. Käyn kuitenkin kerran viikossa kansanopiston kurssilla, juttelen mesessä saksaksi sekä kirjoitan maileja saksalaisen opiskelijan kanssa, joka korjaa tekstejäni. Miten te muut olette onnistuneet todistamaan kielitaitonne? Eihän lukion lyhyen saksan oppimääräkään ole lähelläkään 1000 tuntia ja silti sillä on päästy opiskelemaan kirkkaasti.
Ehkä panikoin aivan turhaan.:roll:
Toivon parasta, mutta pelkään pahinta. Ainakin minun kokemukseni on, että täkäläiset "Stapelgruppenführerit" (virkamiehet) vaativat aika usein jonkun ainakin virallisen näköisen paperin. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että kieltä oppii paljon kursseja paremmin ja tehokkaammin maassa oleskelemalla ja kieltä oikeissa elämäntilanteissa käyttämällä. Siitä kun vain ei saa todistuksia... Vaikutuksen voisi tehdä, jos otat johonkin yliopiston heppuun suoraan yhteyttä saksaksi.
Luulen, että mikäli pystyt saksaksi tavallisesti kommunikoimaan (chattailemaan, sähköpostia kirjoittamaan jne.) niin olet kyllä paljon pidemmällä kuin minä olin lyhyen lukiosaksan jälkeen. Opinnoissa kieli on toki ainakin aluksi vaikeampaa, mutta kun tuntuu jo tuollainen hyvä pohja olevan, niin eiköhän se siitä aika pian ala sujua. Toivon onnea yritykselle! Painan peukkua!
Harri
pyydä kansanopistolta "Teilnahmebescheinigung" ja koita saada vapaamuotoinen lappu au pair perheeltäsi, että puhut/puhuit päivittäin sujuvaa saksaa. Ja sitten soita ihmeessä sinne yliopistolle ja kysy, kuka on yhteyshenkilösi ja puhu hänelle asiasta saksaksi. Münsterin yliopistolla oli ainakin tosi mukava heppu, joka oli myös tosi joustava (ja kirjotti esim. mulle Semesterbescheinigung:in jota tarttin Kelalle yms.) eli oli kaiken kaikkiaan tosi avulias. Itse suoritin ensin lukukauden kestoisen kielikurssin yliopistolla. Alotin ensin Grundstufella ja 2 kk:n jälkeen opet ehdotti mulle vaihtoa Mittelstufelle, vaikka mulla olikin takana vasta pari kuukautta saksan kurssia ja sitä ennen 3 vkoa kansanopistoa. Sitä ennen en osannut sanaakaan saksaa. Lukukauden kurssi riitti että läpäisin kielikokeen sitten ensi yrittämällä, eli ei se mahdoton ole. Suomalainen kaverini kai laitto vaan koulutodistuksen (oli lukenut saksaa) ja auppari-lapun, eikä hänen tarttenu tehdä koko kielikoetta.
Kielikokeessa oli kolme osiota, tekstin ymmärtäminen (sisältökysymyksiä saksaksi, vastaukset kirjotat tietty saksaks), kuullun ymmärtäminen = Textwiedergabe, stoori luettiin pari kertaa saksaksi ja sen aikana teit muistiinpanoja ja sitten kirjotit kaiken mitä muistit jutusta. Kolmas osio oli kielioppikoe. Siinä muuteltiin esim. passiivirakenteista sivulauseita ja toistepäin, esim. "aufgrund der mangelhaften Bearbeitung des Textes" -> da der Text magelhaft bearbeitet worden war...
Eli: alles machbar, don't worry ja lykkyä pyttyyn ja jos haluat lisätietoja kielikokeesta yms. kirjaile tänne tai mulle... tosin tietoni ovat vuodelta 94, ehkä jollain on ajankohtaisempaa tietoa...
reininvarrella 11-09-08, 15:06 Helsingin saksalaisessa koulussa jarjestetaan kielikoe nimeltaan Deutsches Sprachdiplom, oliko nyt kerran vuodessa viako kaksi?
Tuon kokeen 2.asteen (zweite Stufe) suorittaminen on samalla osoitus riittavasta saksankielentaidosta kaikissa Saksassa sijaitsevissa oppilaitoksissa.
Jos haluaa pelata varman päälle, niin silloin täytyy suorittaa kielitutkinto Goethe-instituutissa.
Tämä todistus näyttäisi ainakin vapauttava yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kielikokeesta:
http://www.goethe.de/lrn/prj/pba/gc1/enindex.htm
reininvarrella 12-09-08, 01:35 Ja tuossa viela linkki opetushallituksen saksankielen sivuille.
http://www.edu.fi/SubPage.asp?path=498,530,4412,11768
thetadelta 12-09-08, 09:40 TestDAFin hinta, siis pelkkä testi, on 150 euroa (syyskuun 2008). Eli jos kuitenkin omaat sellaiset saksan kielentaidot, että yliopisto-opiskelu sujuu, niin ko. testistä TestDaf niveau 4 hyväksytään korkeakouluopintohin saksan kielellä.
Sanoisin, että tämä on nopein ja kustannustehokkain, muttei välttämättä helpoin tapa varmistaa, että opiskelusi ei ole virallisen kielentaidon todistamisesta kiinni.
Periaattessa kannatta huomioida myös, että testitulokset ovat voimassa sen 2-5 vuotta. Se taas tarkoittaa, että et joka vaiheessa joudu todistamaan kielitasoasi, eli tästäkin näkökulmasta, testi ei ole kallis. Esim. vertauksena englannin vastaavat testit esim TOEFL, jonka itse tein tossa 01/2008 Berliinissä, maksaa sen max 150 euroa. Voimassa 2v.
TestDaf harjoitus kirja maksaa 19 euroa (Saksassa).
thetadelta 12-09-08, 10:05 Varmista siitä yliopistosta johon haluat, mitkä testit hyväksytään. Yleensä, DSH ja TestDAF (varmista tarkemmin tasot joilla pääsee) ovat ne testit, jotka hyväksytään varmuudella. Todistukset ja leimat saksan opinnoista kannattaa tietty hakea pois kansanopistoista yms. paikoista, mutta jos nämä eivät ole y-opistoon sisäänpääsyn edellytyksen listalla, niin joudut sitten kysymään erikseen joka koulusta pääsekö tällä ja tällä paperilla sisään (tod näk ei). Muutenkin ulkomaalaiset opiskelijat menevät yleensä ns uni-assist.de kautta sisään Saksan yliopistoihin. Uni-assist siis käy läpi hakemuksesi ja jos hakemus täyttää alustavat edellytykset opiskeluihin, menee se sieltä sitten varsinaisiin yliopistoihin käsiteltäväksi.
Yleinen neuvoni on, suorita se testi, joka hyväksytään korkeimmalle tasolle saksan kielen taidossa: DSH, Goethe, TestDAF. Unohda muut . TestDAF vaikuttaisi olevan helpoin, kävelet esim kansanopistoon Saksassa sisään ja ilmoittaudut testiin (seuraava testi marraskuussa 2008, ilmoittautuminen alkaa lokakuussa). Voit tietty valita kurssin, mutta hinta on silloin 300-500 euroa per kurssi.
Yksi esimerkki:
http://www.fu-berlin.de/studienbewerber/kompass/bewerbung.html
lotta.raty 20-09-08, 10:41 Eikö sun koulu järjestä mahdollisuutta tehdä sitä koetta siellä? Meillä kaikki kouluun hyväksytyt sai mahdollisuuden tehdä sen koululla, nimenomaan TestDaFin, maksoi joku 30-40e.
--sorry, en jaksanut lukea ihan kaikkia posteja kokonaan, jos joku on maininnut tästä jo...
Ensinnäkin kiitos tästä threadistä! Olen itse ihan samassa jamassa: haluan palavasti saksaan opiskelemaan ja yritän löytää helpointa/halvinta/järkevintä tapaa todistaa kielitaitoni.
Olisi tosi kiva kuulla kokemuksia ihmisiltä, jotka ovat suorittaneet jotain näistä kielikokeista, esim. TestDAF ja DSH. Esim. millainen oli vaikeusaste ja millä taustatiedoilla menitte testeihin? Lukion pitkä/lyhyt saksa tms?
Kiitos!
Suoritin Test DAFin 2006 ja voin kertoa siitä seuraavaa:
- Kannattaa hankkia harjoituskirja (mukana CD), jossa harjoitellaan TestDAFin tehtäviä.
Sellaisen saa ainakin kaikista kirjakaupoista saksassa, hinta n. 20-30 Euroa.
On hyvä tietää etukäteen miten koe on jaettu osioihin, millaisia harjoitukset ovat ja miten sinulla on aikaa vastata kaikkiin kohtiin. Turhaa aikaa ei koetilanteesa liiemmin ole.
Itselleni tuottivat vaikeuksia sanalliset tehtävät joissa piti kuvailla ja tulkita diagrammeja hyvinkin lyhessä ajassa (2 min). Lisäksi piti mm. kirjoittaa aine, tunnin kuluessa muistaakseni.
Ainakin minun kohdallani oli hyvä, että olin harjoitellut kirjoittamista tietyn aikataulun sisällä.
Oheisesta osoitteesta voi hakea muutaman harjoitus kokeen, http://www.testdaf.de/teilnehmer/tn-vorbereitung.php
- Koe sinällään ei ollut mielestäni kovin vaikea. Itse läpäisin kokeen neljän vuoden saksassa asumisen ja kolmen VHS-kurssin valmistamana.
Onnea matkaan,
Anu
Tää nyt on varmaan vanhaa tietoa, mutta silti. Mä pääsin Leipzigin yliopistoon lukion arvosanoillani, piti vaan suorittaa saksankurssi Herder instituutissa ja läpäista PNDS koe. Näin tein ja hommat hoidin puolessa vuodessa, asuin kylläkin silloin Leipzigissä, mutta PNDS (pain in the ass) testi voi myös tehdä ilman kurssia ja se oikeuttaa korkeakouluopintoihin, testdafista en ole koskaan kuullutkaan (paitsi tällä palstalla), joten en siihen osaa mitään sanoa.
Näin pistin oman lusikkani soppaan, jos se jotakuta auttaa, niin hyvä, muiden kokemuksista voi joskus hyötyä ja jollei, niin ei se kai haittaakkaan.
Hessenin Prinsessa 26-01-09, 11:34 Soitin viime viikolla Duisburgin yliopistoon, johon haluaisin maisteriohjelmaan ja he olivat kyllä hyvin tiukan kuuloisia kun kysyin kielivaatimuksista. DaF pitää läpäistä ja vähintään 60% tuloksella. Vähän jännittää vaan pakko kai se koe on tehdä.
eskimofriend 06-04-09, 14:03 Pikkuhiljaa alkaa tuntua siltä, ettei tästä hakuprossessista tule yhtään mitään. Melkein vuoden olin varma siitä, että teen tietysti TestDaF:in Tampereella huhtikuussa ja sitten lähetän hakemukset yliopistolle ja kaikki sujuu kuin rasvattu! Mutta ei! Vasta pari viikkoa ennen TestDaF:in ilmoittautumisajan päättymistä sain kuulla, että koko testiä ei välttämättä edes pystytä järjestämään KUSTANNUSSYISTÄ. Iski lievä paniikki. Mitäs minä nyt teen?! Ei ole nimittäin edelleenkään mitään kalliita Goethe-kursseja tullut käytyä. Ja kuten yleensä, minulla ei ole kuin huonoa tuuria, eikä TestDaF:ia voitu järjestää. Seuraavan kerran vasta ensi syksynä!
Sitten kävin lomilla Saksassa ja marssin yliopistolle kysymään, josko pääsisin jonkun puheille. Mutta kas! Ei niillä ollut enää vapaita aikoja sillä viikolla, kun minä olin maisemissa. Vastaanoton täti sanoi mulle kyllä että riittäisi, että on todistus vähintään tason B1-kielitaidosta ja siitä, että tällä hetkellä käyn tason B2-kurssia. Ajattelin, että sepäs on helppo nakki; käyn vain suorittamassa Goethe-Instituutissa tason B2-kokeen. Nyt laitoin sitten toiselle rouvalle mailia ja kysyin, että riittääkö tuo B2-koe.
Koska mulla ei todellakaan ole mitään tuuria näköjään, sain kuulla että minun tarvitsee suorittaa joko TestDaF tai B2-tason kurssi ja siihen liittyvä koe ja sen lisäksi pitäisi vielä todistaa, että tällä hetkellä teen tason C1-kurssia, jotta voisin syksyllä osallistua DSH-kokeeseen. Oho eli yhtäkkiä ei enää riittänytkään se B2-taso, niin kuin tämä toinen rouva väitti.
Olen jo käännättänyt kaikki todistukseni Saksaksi ja kirjoittanut hakemuksen ja kaikki. Ja nyt tuntuu siltä, että mun on ihan turha lähetellä sinne mitään papereita, kun ne kuitenkin varmaan lentävät roskakoriin alta aikayksikön. En mitenkään ehdi enää ennen hakuajan päättymistä suorittaa tason B2-kurssia. Varsinkin kun kaikki kurssit järjestetään Helsingissä, jossa en asu. Pitää vissiin irtisanoutua töistä ja muuttaa Saksaan koko rahalla suorittamaan kielikursseja. :(
nyt kun olet nähnyt jo näin paljon vaivaa ja investoinut käännöksin yms. laita nyt ihmeessä paperit meneen!! Eihän yrittänyttä laiteta ja ethän siinä mitään menetä paitsi korkeintaan postimerkin hinnan. Kirjoita johonkin hakemuksen lisätietokohtiin tai liitteenä kielitaidon todistamiseen: wie mit Frau xy besprochen/bestätigt, anbei der Nachweis über die gebrachten, ausreichenden Sprachkenntnisse... Niveau so und so...
Pikkuhiljaa alkaa tuntua siltä, ettei tästä hakuprossessista tule yhtään mitään. Melkein vuoden olin varma siitä, että teen tietysti TestDaF:in Tampereella huhtikuussa ja sitten lähetän hakemukset yliopistolle ja kaikki sujuu kuin rasvattu! Mutta ei! Vasta pari viikkoa ennen TestDaF:in ilmoittautumisajan päättymistä sain kuulla, että koko testiä ei välttämättä edes pystytä järjestämään KUSTANNUSSYISTÄ. Iski lievä paniikki. Mitäs minä nyt teen?! Ei ole nimittäin edelleenkään mitään kalliita Goethe-kursseja tullut käytyä. Ja kuten yleensä, minulla ei ole kuin huonoa tuuria, eikä TestDaF:ia voitu järjestää. Seuraavan kerran vasta ensi syksynä!
Oletko miettinyt testin tekoa Saksassa? 9.kesäkuuta näyttää olevan vielä jokin koepäivä ennen 15.heinäkuuta päättyvää hakuaikaa seuraavalle lukukaudelle?
http://www.testdaf.de/teilnehmer/tn-pruefung_termin.php
|