mja
10-10-08, 12:55
Ahtisaarelle Noobeli, Suomen neljäs:
http://www.yle.fi/uutiset/24h/id104136.html
http://www.yle.fi/uutiset/24h/id104136.html
|
View Full Version : Ahtisaarelle Nobelin rauhanpalkinto mja 10-10-08, 12:55 Ahtisaarelle Noobeli, Suomen neljäs: http://www.yle.fi/uutiset/24h/id104136.html marschum 10-10-08, 14:06 - onko entinen Presidenttimme sen ansainnut? Itse en ole niin paljon teemassa mukana ollut, en edes osaisi sanoa milloin Ahtisaari oli pressana. Mutta Hänen monista neuvotteluistaan rauhan puolesta olen kyllä silloin tällöin kuullut. nannyogg 10-10-08, 14:42 Marschum: Ahtisaari nousi "vahingossa" pressaksi, ja se aika oli hänen urallaan pikemminkin kuoppa. Hän toimi rauhanneuvottelijana ennen presidenttikautta (olisiko ollut Namibiassa) ja sen jälkeen jatkoi "vanhaa työtään". Jossai haastattelussa hän myönsi että presidenttikausi oli hänelle pettymys. Sitä en tiedä onko hän sen ansainnut, ja kehen verrattuna, mutta ilmeisesti työn jälki on ollut hyvää useamman kerran. Henkkoht olen sitä mieltä että rauhan Nobel annetaan usein vähäisemmästäkin rauhantyöstä, jos katsotaan että tunnustuksella saadaan ns. maailman mielenkiinto kohdistettua jonnekin missä sitä tarvitaan. kaisalii 11-10-08, 11:57 Palkinto on tietysti hieno asia! Mielenkiintoista on kuitenkin seurata uutisointia Suomessa ja Saksassa tämän palkinnon osalta. Saksassa esim. Spiegel nostaa esille Ahtisaaren mieltymyksen punaviiniin ja nk. liukkaista kenginpohjista ??? johtuvat kompuroinnit virallisissa tilaisuuksissa sekä otsassa olevat ruvet. Focus taas spekuloi sillä, onko Ahtisaari vain viime hetken hätäratkaisu. Palkinto olisikin ollut alunperin tarkoitettu kiinalaiselle toisinajattelijalle, mutta Kiinan ilmoitettua tällä viikolla selväsanaisesti, ettei tällaisia palkintoja suvaitse, Nobelin komitea olisikin perääntynyt ja nimennyt Ahtisaaren viime tipassa. Suomessa ei tietysti jossitella sitten tippaakaan eikä muistella menneitä, vaan uusi kansallissankari on syntynyt, Suomi-kuva kirkastunut maailmalla ja Ahtisaari on "kaikkien aikojen suomalainen". Nytpä varmaan sitten liitytään hurraten Natoonkin, kun Ahtisaari sitä puoltaa. Tabe 11-10-08, 15:27 http://img241.imageshack.us/img241/350/nobelcm3.jpg TaBe hanne_le 11-10-08, 15:31 Jokaisen Nobelin palkinnon julkistamisen jälkeen alkaa välittömästi palkinnonsaajan ylistäminen tai kritisointi > onko palkinnonsaaja (henkilö tai instituutio) oikeutettu palkintoon, tirkistellään lähes suurennuslasin avulla "saavutuksia ja panoksia". Tämä myös Martti Ahtisaaren tapauksessa. Ensimmäisinä hänen valintaansa kritisoivat venäläiset + serbit. Suomessakin kuului/kuuluu yhä puuh-huutoja! Minulla itselläni ei ole "kokemusta" Ahtisaaren presidentteydestä (1994-2000), olin muuttanut vuosia aiemmin Saksaan. Hänen kehuttu Berliner Rede jäi mieleen. Oli Martti Ahtisaari sitten joidenkin mielestä huono Suomen tasavallan presidentti tai/ja diplomaatti, hän on tehnyt pitkän urakan ja ponnistellut rauhan eteen. Yritä itse samaa ;=) "Vaan uusi kansallissankari on syntynyt, Suomi-kuva kirkastunut maailmalla ja Ahtisaari on "kaikkien aikojen suomalainen". Nytpä varmaan sitten liitytään hurraten Natoonkin, kun Ahtisaari sitä puoltaa.." = en yhdy näihin ajatuksiin ! Olen kuunnellut suomalaisia kaikuja; moni on iloinen, että Suomi sai tämän Nobelin palkinnon. Mutta palkinnonsaajaa, Ahtisankaria ei kuitenkaan nosteta suomalaisjumalien (a´la Sibelius-Mannerheim-Nurmi) portaalle. Kolme edellistäkin suomalaista Nobelin palkinnonsaajaa ovat monelle tuntemattomia. Itse iloitsin uutisesta, eli onnea Martti Ahtisaari! Tomppa 14-10-08, 12:25 Neuvotteluratkaisun aikaansaamista Acehissa pidettiin yleisesti aivan mahdottomana tehtävänä joten eipä se palkinto ihan tyhjästä tullut. Vertailuksi: vuonna 1994 rauhanpalkinnon saivat Arafat, Peres ja Rabin... ](*,) nannyogg 14-10-08, 13:41 Joo, ja se että Namibia saatiin irti Etelä-Afrikasta ilman sotaa, oli monen mielestä ihme. marschum 14-10-08, 18:13 Ahtisaari on ilmeisesti tehnyt rauhantyötä ilman sen suurempaa julkista rumbaa, juuri siksi en ollut niin tietoinen Hänen saavutuksistaan. Nobelinsa Hän on kyllä pitkäaikaisen työnsä palkinnoksi ilman muuta ansainnut.=D> |