Siispä.
Asustelen nyt täällä Nürnbergissä ja ajattelin osallistua kielikurssille, kun kieli ei oikein vielä käänny tarpeeksi hyvin.
Onko kenelläkään kokemuksia saksan kielen kursseista täällä Saksassa?
Kannattaako niistä maksaa sievoisia summia ja onko jossain tarjolla edullisia/ilmaisia kursseja?
ja vielä - miten osaa valita oman tason. Jotenkuten kielellä pärjään, en kuitenkaa niin hyvin että töihin uskaltaisin mennä. Eli miten perusasioita peruskursseilla käsitellään?
Olisin kiitollinen jos jollakulla olisi jotain infoa :)
Itse käyn kielikurssilla täällä Buchholzissa... Kreisvolkshochschule :) Siellä on kaiken ikäistä porukkaa vähän joka puolelta. Kesälomien jälkeen koulu järjesti kokeen, jonka tuloksen perusteella minulle kerrottiin mihin ryhmään kuuluisin... Tuo jaotus kielikursseilla (A.1, A.2, B.1..... C.2) on tietääkseni ihan kansainvälinen. Kurssista maksoin... 112€. Vähän kismitti kun koko ikänsä Saksassa asuneet naiset saivat kurssin viidellä eurolla...
Itse olen tasolla B.2, mutta koska täällä ei ollut riittävästi porukkaa yhdistettiin ryhmät B.1 ja B.2 ja sen takia tuntuu kyllä että vähän turhan perusasioita jankataan... Tai enemmänkin että kaikki mennään niin hitaasti ja perusteellisesti, en tunnu oikeen saavan haastetta mistään... Tuntuu myös että nämä koko ikänsä saksassa asuneet kotiäidit eivät oikein... osaa opiskella jos näin voi sanoa. Itse lukion käyneenä rytmi on minulla vähän toisenlainen...
Minä aloitan ensi viikon maanantaina paikallisessa Volkshochschulessa A2 -tasolta. Kurssi maksaa 230EUR ja kestää viisi viikkoa, viitenä aamupäivänä viikossa.
Kielten johtaja sanoi, että muut kurssilaiset ovat aika hyvällä tasolla, joten toivottavasti pysyn perässä! Minun ei tarvinnut tehdä tasotestiä, vaan päättelin puolen vuoden alkeisopetuksen jälkeen olevani jo A2 -tasoinen ja kävin ilmoittautumisen jälkeen vielä näyttäytymässä koululla.
Pääsisin myös jollekin integraatiokurssille (ilmeisesti ausländeramtin kautta), mutta liekö tuo sitten tarpeellisempi sellaisille, jotka muuttavat Saksaan jostakin täydellisen erilaisesta kulttuurista...?
Voin ensi viikolla kertoa tuntemuksia, miten opinnot ovat lähteneet käyntiin :)
Itsekin voin suositella noita edullisia Volkshochschulen kursseja. Oma taso löytyy sekä testin että kokeilemisen avulla. Aina pelkkä testi ei anna oikeinta tulosta, jos kieliopin pikkuasiat eivät ole tuoreessa muistissa ja opettaja tulkitsee testin tuloksia turhan tiukasti (tämä on oma kokemukseni).
Nürnbergin VHS:n sivut löydät täältä:
https://online-service2.nuernberg.de/caruso/bz-nuern/home.jsp?s1=1029&s2=1030&s3=1032&s4=1031