View Full Version : Sairaalamaksut Suomessa

marschum
18-11-08, 18:43
Tietääkö kukaan miten Suomessa sairaalassa olosta laskutetaan?
Sen olen löytänyt, että "maksukatto" on 590,00 EUR,
mutta en sitä kuinka paljon päivästä sairaalassa laskutetaan.

- kiitos.

perjantai
18-11-08, 18:56
Olen ollut sairaalassa vain synnyttämässä ja muistaakseni se maksoi about 20-25 euroa/vrk sisältäen täysihoidon. Vuorokaudet lasketaan jokaiselta päivältä. Toista lasta synnyttämään kirjauduin sisään klo 23.46 ja tästä 14 minuutista tuli koko päivän maksu - vieläkin harmittaa, kun en asiaa silloin tiennyt :).
Olin Suomessa asuva ja Kelan piirissä. Ja kyseessä oli Espoo/Jorvin sairaala.

Tiuku
20-11-08, 10:21
Viimeks ku ma oon ollu se oli 22 euroo-on muistaakseni noussut.

Taina
20-11-08, 11:17
http://http://www.stm.fi/Resource.phx/vastt/tervh/thpal/sairaalamaksut.htx

Sairaaloiden maksut

Sairaalat voivat peria maksua poliklinikkakäynniltä, päiväkirurgisista toimenpiteistä, hoitopäivältä, sarjahoidosta ja kuntoutuksesta.
Sairaalan poliklinikkamaksu on enintään 25,60 euroa käynniltä.

Päiväkirurgisesta toimenpiteestä voidaan periä enintään 83,90 euroa. Tällainen toimenpide on esimerkiksi poliklinikan leikkaussalissa tehtävä leikkaus, joka edellyttää nukutusta, laajaa puudutusta tai suonensisäistä lääkitystä. Päiväkirurgian maksun lisäksi voidaan periä hoitopäivämaksu silloin, kun potilas joutuu ennalta suunnittelemattomasti jäämään hoitoon yön yli komplikaation tms. vuoksi.

Sakkomaksu voidaan periä käyttämättä ja peruuttamatta jääneestä palvelusta. Maksu on enintään 31,50 euroa ja se voidaan periä 15 vuotta täyttäneiltä. Maksun saa periä peruuttamattomasta erikoissairaanhoidon avohoidon ajasta ja kalliin kuvantamistutkimuksen (esim. röntgen-, ultraääni-, magneettikuvaus tai tietokonetomografia) ajasta.

Sairaalan hoitopäivä maksaa 30,30 euroa. Psykiatrisessa sairaalassa maksu on 14 euroa.

Päivä- tai yöhoito sairaalassa maksaa enintään 14 euroa vuorokaudessa.

Pitkäaikaisesta laitoshoidosta peritään enintään 82 prosenttia hoidettavan nettotuloista. Jos laitoshoidossa olevalla on pienempituloisempi puoliso, maksu on 41 prosenttia puolisoiden yhteenlasketuista nettotuloista. Tuloista on jäätävä vähintään 90 euroa henkilön omaan käyttöön.

Sarjahoito maksaa enintään 7 euroa hoitokerralta. Maksun voi periä enintään 45 käynnistä kalenterivuodessa. Sarjahoitoa ovat muun muassa jatkuva dialyysihoito, säde- tai sytostaattihoito ja lääkinnällinen kuntoutus.

Kuntoutushoidosta voidaan periä enintään 10,50 euroa hoitopäivältä, kun vammainen tai kehitysvammainen saa kuntoutushoitoa laitoksessa.

Lääkärintodistuksesta voidaan periä sen laadusta riippuen enintään 31,50 euroa.
Lisää tietoa

* Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut muuttuvat elokuun 2008 alusta, Kuntaliiton yleiskirje

marschum
20-11-08, 14:16
http://http://www.stm.fi/Resource.phx/vastt/tervh/thpal/sairaalamaksut.htx

Sairaalan hoitopäivä maksaa 30,30 euroa. Psykiatrisessa sairaalassa maksu on 14 euroa.

Päivä- tai yöhoito sairaalassa maksaa enintään 14 euroa vuorokaudessa.

Kiitos tiedoista.

- mutta nyt en ymmärrä mitä tuo edellinen tarkoittaa?
EUR 30,30 per päivä vai 14,00 Euroa vuorokaudessa ?

Taitaa olla tämä virastokieli jokapaikassa yhtä vähän ymmärrettävää.:-?
Vai onko vika lukijassa? :-|

nannyogg
20-11-08, 15:46
Sairaalassa voi olla hoidossa myös niin, että menee yöksi kotiinsa. Tai päinvastoin. Esim ihotautiosastolla voidaan hoitoja antaa silleesti. Eli jos on siellä ympäri vuorokauden, se on kolmekymppiä.

marschum
20-11-08, 18:39
Kiitos, no nyt selvisi !
On näköjään kallista hommaa, mutta onhan siellä se maksukatto......

perjantai
20-11-08, 18:45
Kiitos, no nyt selvisi !
On näköjään kallista hommaa, mutta onhan siellä se maksukatto......

Kallistako? Täysihoidosta ja hoidosta ja lääkityksestä? Kuinka pitkää oleilua olit suunnitellut?

marschum
21-11-08, 12:32
Taivaan kiitos, kysymys ei ole minusta itsestäni.
Kallista on minun mielestäni, kun täällä Saksassa maksaa sama täyshoito
kaikkine lisukkeineen EUR 10,00 päivässä ja tämäkin vain korkeintaan
28 päivältä vuodessa.
Kyllä hoidon hinta on esimerkiksi pienen eläkkeen saajalle iso lovi kukkaroon.
( Joo tiedän, että kotonakin on syötävä ja juotava).
Mutta en halua aloittaa uutta keskustelua siitä, kummassa maassa on parempi sairastaa - halusin vain tietoa noista hinnoista kun en niitä itse osannut etsiä,
kiitos neuvojen, nyt tiedän.:icon_smile: