View Full Version : Lämpimin asumusmuoto vilukissalle?

Donja
26-11-08, 11:06
Mä olen asunut tähän asti vain Altbau-asunnoissa ja -talossa ja syksyisin ja talvisin on kovin kylmä vaikka miten lämmittää, lompakko vaan laihtuu lämmityksestä mutta lämpö haihtuu vetävistä ikkunoista ja muista koloista. Vuokralla asuessa ei tee mieli tiivistää taloa omin kustannuksin.

Miten Neubau-talot ja asunnot on? Onko oikeasti lämmin eikä vedä nurkista ja ikkunoista? Mulla on ikävä "suomalaista lämpöä", Suomessa kun olen kenen vain ystävän luona käymässä, heillä on aina niin lämmin että ei tarvitse edes pitkähihaista paitaa. Vaikka talo/asunto olisi 40 vuotta vanha.

Millainen asumus on Saksassa paras vilukissalle? Uusi energiasäästötalo? Paritalo? Kerrostaloista en oikein pidä.

Onko lattialämmitys kannattava? Millä sitä tulisi lämmittää, että kustannukset on ok? Käykö se ainoaksi lämmitysjärjestelmäksi myös isoihin huoneisiin? Vai mikähän on lämpimin lämmitysratkaisu?

Kertokaa millaisissa kodeissa teillä on täällä Saksassa lämmin myös kylminä vuodenaikoina! :)

Vilukissa tutisee täällä ja miettii, mikä asumisratkaisu on paras kun ostamme oman.

Huppe
26-11-08, 11:35
Täällä asutaan muistaakseni 2003 rakennetussa kerrostalossa. Täällä on aina kylmä vaikka on central heizung. Pattereissa ei ole lainkaan termostaatteja vaan niitä on noustava esim. yöllä laittamaan suuremmalle jos rupeaa palelemaan. Lämmin ei sinänsä mistään karkaa koska kaikki paikat homehtuvat. Lisäksi esim. tiskikoneen avaaminen saa koko asunnon ikkunat huuruun. Eli (home)pullossa asutaan. Kiva lisäefekti on se että kun piparipaketti "unohtuu" pöydälle, ovat piparit jo seuraavana päivänä aivan pehmeitä kuin vehnäpulla.

Patterit myös kuumuvat jopa hengenvaarallisiksi, itse sain suuren palovamman/vesirakkulan pohkeeseeni noin 0.1sek kosketuksesta patteriin kun makasin/leikin lastenhuoneen lattialla ja jalka hipaisi patteria. Eli lämmönvaihtimia ei Saksassa ilmeisesti käytetä keskuslämmityksen yhteydessä.

Ei oo heleppoo :-D

nannyogg
26-11-08, 11:59
Me asumme 20 v vanhassa kivitalossa (paikallavalettu betoni). Energialasit, patterilämmitys (kaasupoltin). Patterikohtaisten termostaattien lisäksi säätöjä on useampia, ja kuluneet 2,5 v ollaan saatu asunto juuri sen lämpöiseksi kuin halutaan. Sisäilma ei ole niin kuivaa kuin Suomessa, jossa piti käyttää ilmankostutinta koko talvikausi, mutta Hupen kuvaamia kosteusongelmia ei ole ollenkaan. (Eivätkä patterit polta... olisko teillä joku säätö pielessä kuitenkin?)

Ainoa "ongelma" on, että talossa on kellari mukaan luettuna 4 kerrosta, ja kun ovet ovat aina auki (kissat eivät pidä suljetuista ovista) niin yläkerta on aina pari astetta lämpimämpi kuin alakerta. Ei se mitenkään haittaa kyllä.

Niin, ja tämä on Reihenmittelhaus, eli kaksi seinää kiinni naapuritaloissa. Säästää jonkun verran lämmityskuluja verrattuna freistehend-malliin.

Kartsa
26-11-08, 12:40
Me asustellaan n. 40 vuotta vanhassa kerrostalossa ja lämmitys toimii erinomaisesti. Kuten Nannyoggilla, meilläkin on kaasupoltin pattereilla. Asunnossa on keskussäätö sekä termarit pattereissa. Uskon kyllä Huppea, sillä jos meillä lyö patterit täysille, niin ne on tulikuumia. Harvemmin kuitenkaan tarvitaan täyttä tehoa.
Donja, muista että lämpö pyrkii asunnossa ylöspäin ja kylmän suuntaan. Altbauteissa huoneiden korkeus voi olla suurempi ongelma kuin vetävät ikkunat. Ja jos on hieman vetoa, niin eipähän synny tuota em. homepullo efektiä niin helposti. Kokeile tuntuuko ikkunoiden karmien kohdalla selvä kylmä veto. Luulisin, että vanhojakin ikkunoita voi tiivistää esim. eristenauhalla edes jonkin verran.
Lattialämmitys lienee melkein paras lämmitysmuoto. Sehän toimii periaatteessa kuten patteritkin, kuuma vesi vain kiertää lattiassa olevissa putkissa. Samalla säästät tilan, jonka patterit muuten veisivät. Tarkempaa tietoa eri lämmitysmuodoista löydät varmasti netistä.

Donja
26-11-08, 13:00
Huppe, lohduttavaa tavallaan kuulla, etten ole ainoa jolla on lämmitysongelmia. Kesällä tämä talo on kyllä kivan ilmastoitu, on oikein miellyttävää kun ei sisällä hiosta. Mutta talvella sitten palellaan. Hometta on onneksi vain kellarissa, siltä olemme tässä kodissa välttynyt. On kyllä aika tylsää, että esim. suihkussa ollessa niillä ruumiinosilla on vilu, jotka eivät ole juuri sillä hetkellä vesisuihkun alla. Ja kun kipittää portaat yläkertaan, meinaa jäätyä matkalla. Eteisessä on vain yksi patteri eikä se lämmitä isoa eteistä ja porrakkoa.

nannyogg, tuo onkin hyvä juttu, että naapurit molemmin puolin lämmittää vähän. Mutta miten äänet on, kuuluuko teille naapurit mitenkä paljon? Mä olen miettinyt paritaloa, missä olisi siis kaksi perhettä vierekkäin, mutta en tiedä miten äänekästä on kun yksi seinä jaetaan. Se auttaisi kyllä ehkä lämmitysjutuissa. Olemme vaan aika äänekkäitä (pikkulapsia) joten kaikki naapurit ei ilahdu, emmekä mekään tietenkään tykkää kuunnella miten naapurinsetä vetää vessaa, oksentaa tai steppaa.

Kartsa, meillä on kyllä korkeat huoneet alakerroksessa, se on totta. Ikkunat on melko uudet, ei niin vanhat kuin talo (98v.) mutta niistä vetää silti, viima tuntuu ihan kun pitää kättä ikkunan lähellä. Hometta ei kyllä ole onneksi asuinkerroksissa, vain kellarissa.
Mietin tuota lattialämmitystä omaan kotiin sitten, mutta millaisethan sen lämmityskulut mahtaa olla. Oman kodin on oltava lämmin, syksyllä ja talvella! :)

nannyogg
26-11-08, 13:09
Donja, meillähän on periaatteessa erilliset talot, jotka on vain rakennettu seinät kiinni toisiinsa - erittäin harvoin kuuluu mitään seinän läpi (pari iltaa sitten naapurin poika pompotti palloa seinään ja meillä oli hiljaista, kyllä se kuului). Puoli metriä kiveä eristää kummasti. Eri asia sitten on, että kun kerran vierekkäin asutaan, niin kesällä (puolet vuodesta) on aina joku ikkuna auki, ja sitä kautta äänet kuuluvat tietenkin. Jos siis sattuu olemaan äänekäs naapuri. Niinkuin vaikka minä, jos satun suuttumaan...:toothy1:

En mä usko että talon ulkonäöstä voi mitään päätellä - on vaan haastateltava nykyisiä asukkaita? Paritalon väliseinähän saattaa olla ohuempi kuin tällaisessa.

Kartsa
26-11-08, 13:31
Kartsa, meillä on kyllä korkeat huoneet alakerroksessa, se on totta. Ikkunat on melko uudet, ei niin vanhat kuin talo (98v.) mutta niistä vetää silti, viima tuntuu ihan kun pitää kättä ikkunan lähellä. Hometta ei kyllä ole onneksi asuinkerroksissa, vain kellarissa. Mietin tuota lattialämmitystä omaan kotiin sitten, mutta millaisethan sen lämmityskulut mahtaa olla. Oman kodin on oltava lämmin, syksyllä ja talvella! :)

No on kumma että noin rajusti vetää vaikka on uudet ikkunat. No, en ole mikään asiantuntija.

Täältä muuten löytyy mielenkiintoinen artikkeli lattialämmityksestä:

http://www.kymenlaaksonsahko.fi/lattialammitys

Lattialämmitys

- on investoinneiltaan 20-30% kalliimpi kuin patteri- tai kattolämmitysjärjestelmä ja vie hieman enemmän energiaa. Edullisemman yösähkön hyödyntämisen kautta kustannusero kuitenkin asumisen aikana tasoittuu.
- parantaa asumismukavuutta, sillä tasaisen lämmin lattia on miellyttävä varpaidenkin mielestä. Lisäksi lattialämmitys pitää rakenteet kuivina.
- ei rajoita sisustamista, sillä lämmittimet ovat piilossa rakenteissa.
- voidaan asentaa taloon ilman tasaavia lämmittimiä, kunhan se otetaan huomioon jo suunnitteluvaiheessa...

Kölniläistynyt
26-11-08, 14:22
Hei!
En ole milloinkaan palellut niin paljon kuin ensimmäisen Saksan-talveni aikana. Olen varsinainen vilukissa, mutta olen nämä vuodet pärjännyt suomalaisella sisulla, kashmir-paidoilla sekä lämpöpullolla (dm-kaupasta), jonka laitan tarvittaessa jalkojen alle istuessani (tai nukkumaan mennessä sängyn jalkopäähän). Olen vallan ihastunut Altbau-kerrostaloasuntoihin, joissa on korkeat huoneet. Lämmitän talvisin sitä huonetta, jossa parhaillaan olen. Muut perheenjäsenet eivät pahemmin palele.
Kun lähdin Suomessa käymään ensimmäisenä talvena, hikoilin ja olin t-paitasillani kaikkialla sisätiloissa. Niin sitä tottuu kulloiseenkin ympäristöön.
Suosittelen sinulle tällä vuosikymmenellä rakennettuja asuntoja/taloja, jos tämä "hampaat irvessä -totuttelu" -tuntuu liian rankalta vaihtoehdolta!

Donja
26-11-08, 16:30
nannyogg, kuulostaa kyllä kivalta ettei naapurien melut kuulu niin pahasti. Mä mietin sellaista paritaloa jota ei ole vielä rakennettukaan, eli rakennus alkaa esim. ensi vuonna. Olisi kiva tietää jos joku asuu ihan uudessa paritalossa, tietenkin rakentaja vaikuttaa, mutta että miten talonpuoliskot on eristetty.

Kartsa, vuokraisäntä sanoi että ikkunat on uudet, en kyllä tiedä miten uudet, mutta ihan nykyaikaiselta ne näyttää, Doppelglas tai joku sellainen, mutta ei ole kovin tiiviit kuitenkaan. Onhan niitä kolmilasisiakin, ne on ehkä parhaimmat?
Kiitos tuosta lattialämmityslinkistä!

Kölniläistynyt, noin mekin sinnitellään, villapaidat ja villasukat jalassa :) Olen vaan päättänyt että kun oma ostetaan niin sen on oltava lämmin, sitten en enää jaksa kärvistellä kun viileä aika on kuitenkin niin pitkä. 8,5 vuotta olen yrittänyt totutella Altbau-asumuksiin mutten vaan totu :/ On vaan niin ikävä sitä suomalaisen kodin lämpöä ja talvi-iltoja teepaidassa :D

Satu
27-11-08, 12:59
Donjalle: Me rakensimme/rakennutimme paritalon puolikkaan kaksi vuotta sitten eikä meidän naapurista, jossa asuu nelihenkinen perhe, kyllä kuulu yhtään mitään. Molemmilla on oma tiili-seinämuuri ja välissä on tietääkseni laissakin määrätty "Brandschutzmauer".

Meillä on lattialämmitys 1. ja 2. kerroksessa ja kellarissa ja vinttistudiossa on patterit ja niillä pärjää oikein hyvin. Asuimme aikaisemmin altbauwohnungissa ja siellä paleltiin aina ja lämmityskustannukset 3h+k oli silloin samaa luokkaa kuin nyt kokonaisen paritalon.