View Full Version : Synonyymejä sanalle nölig

sjoefna
15-12-08, 08:59
Kaipaisin sanastollista apua: Duden ei tunne adjektiivia nölig (eikä verbiä nölen) ja kuitenkin olen siihen / niihin useamman kerran törmännyt. Osaisiko joku kertoa minulle sanojen merkityksen / sisällön / synonyymejä? :reindeer:

Mariia
15-12-08, 09:53
Vähän googlasin, kun alkoi tuo sana kiinnostamaan, en kyllä ole ikinä kuullut. Löysin joltain foorumilta selityksen sille, pitäisi tarkoittaa samaa kun quengeln, jolle synonyymeja ovat mm. genervt, nörglerisch, missmutig, unruhig, belästigt.

Ehkä joku meidän kääntäjistä voi varmistaa, onko tosiaankin näin?

pooca
15-12-08, 15:46
(Elisan) sanakirja antaa tällaisen tuloksen: hidas (syn: hidas, aikaa viepä, hiljainen, rauhallinen, verkkainen, verkkaisa, vitkallinen)

Savolainen
15-12-08, 16:00
"Nölen" lienee onomatopoeettinen sana, sillä beim Nölen (nöölatessa) lauseeseen kuuluu usein "nööö". Esim.: "Nöö, ich will nicht hin."

bhajee
15-12-08, 18:26
Bedeutungen:

[1] etw. sehr langsam tun
[2] nörgeln, sich beschweren (von Selbstmitleid geprägt)

DerFinne
15-12-08, 20:51
Kaipaisin sanastollista apua: Duden ei tunne adjektiivia nölig (eikä verbiä nölen) ja kuitenkin olen siihen / niihin useamman kerran törmännyt. Osaisiko joku kertoa minulle sanojen merkityksen / sisällön / synonyymejä? :reindeer:

Ette tarkoittanut sanaa "nörgelig"?

sjoefna
18-12-08, 11:34
Kiitos! quengeln ja nörgeln näyttävät olevan oikeat synonyymit verbille nölen ja nölig on sitten siitä johdettu adjektiivi, joka sopii erinomaisesti niihin tilanteisiin (mm. kaikkeen tyytymättömiin asiakkaisiin), joissa sanaa olen kuullut käytettävän!

turunen
18-12-08, 13:14
Kysyin just tätä sakemannikollegalta tuossa viereisessä kopissa, ja hän antoi seuraavan vastauksen:

"schlecht gelaunt und meckert...also Frau"

Muahhaaaaaaa, sorry, frouvat, mutta en voi mitään, repesin...