View Full Version : erheitä...

tmhantti
11-03-05, 17:07
Olen nyt asunut Saksassa puoli vuotta, ja olen ollut huomaavinani, että satunnaisen kanssakäymisen yhteydessä paikalliset ovat kovia arvailemaan syntyperää, kun käy ilmi ettei olla ihan Liittotasavallan kasvatteja.

Tähän mennessä minua on aksentin tai habituksen tjms. perusteella luultu (ei missään erityisessä järjestyksessä):

- hollantilaiseksi
- puolalaiseksi
- venäläiseksi
- ruotsalaiseksi
- Skandinaviasta peräisin olevaksi

Läheltä liippaa, mutta eipä ole vielä tärpännyt. Ovatkohan muut foorumilaiset joutuneet moisen arvailun uhreiksi...

Jensku
11-03-05, 17:24
Kylla, valitettavan usein minulta kysytaan olenko

-puolasta
-venajalta
-slovakiasta
-tsekeista

Muutaman kerran joku on kysynyt olenko Skandinaviasta... Kertaakaan ei ole osuttu oikeaan, joten joudun luomaan murhaavia katseita.

Husky
11-03-05, 19:11
D'dorfissa useimmites iskevät heti naulan kantaan... tosin osumatarkkuutta lisännee tuo suomalaisperäinen kännyputiikki :wink: On todennäkösempää et kysees on finski kuin esim. svenski tai jopa norski/danske.

Vastaavasti varmaan, luulisin, et muilla skandinaaveilla se meneekin sitte mettään...

olivia
11-03-05, 19:27
Mä oon arvailujen perusteella useimmiten Hollannista tai sitten jostakin päin Skandinaviaa, harvemmin tosin Suomesta.

Mariia
11-03-05, 20:04
Hollanti, Espanja (!), Baijeri (heh), Itävalta, Sveitsi...Ja nimen perusteella kylläkin myös Suomi tai yleisimmin Skandinaavia..
Mutta Euroopassa pysytään :D

Ava
12-03-05, 11:27
Kylla, valitettavan usein minulta kysytaan olenko

-puolasta
-venajalta
-slovakiasta
-tsekeista

Muutaman kerran joku on kysynyt olenko Skandinaviasta... Kertaakaan ei ole osuttu oikeaan, joten joudun luomaan murhaavia katseita.

En ymmärrä...

Mitä valitettavaa siinä on, jos sinua luullaan em. maista tulevaksi? Minua luullaan Saksassa yleensä aina tsekkiläiseksi, mistä olen vain iloinen kohteliaisuudesta. Koska tsekkiläiset on mukava porukkaa ja tsekkinaiset monestikin kauniita. Samoin kuin puolalais- ja venäläisnaisetkin. Slovakkeja en ole tavannut, joten heistä en tiedä!

Sanna
12-03-05, 11:36
Ensimmäisinä vuosina kaikki olettivan että olen Itävallasta - tuli katseltua niin paljon ORF:iä (joka näkyi tuolloin vielä...) että se kuului puheesta :D

Muuten olen kovin "sulautunut", ulkomaalaisuus ei näy eikä (yleensä?) kuulu. Jos jostain syystä kerron olevani Suomesta, ihmiset reagoivat yllättyneesti tyyliin "Ich dachte alle Finnen sind groß und blond" - minä kun en vastaa tuota kuvitelmaa ollenkaan :-D

Jensku
12-03-05, 12:10
Ei mulla ole henk.koht. mitaan venalaisia ym. vastaan, mutta olen taalla Frankfurtin lahella au-pairina ja taalla suositaan Itablokin tyttoja, koska niita voi orjuuttaa niin paljon kun sielu sietaa, ne tekee kaiken mita kasketaan. Ja yleinen mielikuva on, etta he ovat tulleet tanne vain ja ainoastaan etsimaan rikasta miesta, joka sitten elattaa heidat ja pitaa tyytyvaisena. En koe asemaani au-pairina siis kovin positiiviseksi... Mutta yleensa kun kerron olevani Suomesta, on ihan toinen aani kellossa ja kohtelu on huomattavasti ystavallisempaa.

Ava
12-03-05, 14:23
Ja yleinen mielikuva on, etta he ovat tulleet tanne vain ja ainoastaan etsimaan rikasta miesta, joka sitten elattaa heidat ja pitaa tyytyvaisena. En koe asemaani au-pairina siis kovin positiiviseksi... Mutta yleensa kun kerron olevani Suomesta, on ihan toinen aani kellossa ja kohtelu on huomattavasti ystavallisempaa.

Itse olen kokenut aivan saman kohtelun kun olin hanttihommissa läntisessä Saksassa. Tosin sekään ei korjannut tilannetta kun mainitsin olevani Suomesta - porukka kun ei monestikaan tiennyt mikä ja missä tuollainen maa edes on.

Sai tosi monta kertaa korostaa olevansa opiskelija, joka aikoo palata Suomeen, viis veisaa junteista saksalaismiehistä ja tahtoo itse elättää itsensä raskaalla työn raadannalla!

Opin kuitenkin samalla, että suurin osa Itä-Euroopasta tulevista naisista on aivan siedettävää ja kunnianhimoista porukkaa ja voin vaan sanoa että olen heidän puolellaan. Tiedän tosin itsekin pari neitokaista, jotka ovat tulleet Saksaan rahan ja miehen perässä, mutta he eivät onneksi edusta enemmistöä. Eivätkä ole esim. EU-Puolasta vaan hieman idemmästä.

Mutta entisessä Itä-Saksassa vaihto-opiskelijana ollessani esim. tsekkiläisille oltiin ystävällisempiä kuin minulle. Satun jostain syystä puhumaan saksaa hyvin tsekkiläisellä aksentilla, joten kävisin hyvin tsekistä (jos laihduttaisin vähäsen)...

Donja
12-03-05, 15:43
Mua on luultu sveitsiläiseksi ja puolalaiseksi :shock: :lol: Sveitsiläiseksi aksentin takia (mitä??? :shock: ) ja puolalaiseksi ulkonäön perusteella :shock:

Tuukka
12-03-05, 21:15
Tjaa, mä olen varsin otettu myös "ei-mistään-kotoisin" -asetelmaan. Viimeksi eilen taas joku tuli ravintelissa keskeyttämään henkevät keskustelut utelemalla notta mistä työ tulette kun on puhe noin outoa :shock:

abe
13-03-05, 00:23
Mua on luultu eniten "jostakin englanninkielisestä maasta".

Plus hollantilaiseksi luullaan paljon - toisaalta sveitsiläiseksi (!)

Ja tämä siis saksaa puhuessani. Kertonee, että ei nuo karvahatut oikeasti mitään osaa sanoa mistä ihmiset ovat kotoisin ;)

abe

Wanda
13-03-05, 10:47
Niin kuin monia muitakin niin myös minua luullaan hollantilaiseksi tai sveitsiläiseksi aika usein.

Silloin kun mulla oli vielä tyttösukunimi, niin nimen perusteella asiakkaat arvasivat aina olevan Suomesta.

MiikaP
14-03-05, 12:01
Hmm... Minua on luultu melkein aina saksalaiseksi, eli saksalainen tulee puhumaan mulle saksaa, jos uskaltaa. Jos puhutaan suomalaisporukassa, niin utelias paikallinen tulee kysymään, että mistä ihmeen maasta ovat herrat oikein kotoisin. Kerran luultiin jopa turkkilaiseksi...

samlund
14-03-05, 14:43
Täällä kanttiinissa olivat yllättyneitä, kun osoittautui etten ollut italialainen! :shock:

Olen tässä huvikseni hiukan tutkiskellut tuota Turkkia ja kieltä, ja pakko on sanoa että on kyllä huvittavan lähellä suomea, varsinkin vanhoja murresanoja. Itseasiassa niin paljon, että kuulun siihen lahkoon jo nyt, joka uskoo läheiseen sukulaisuuteen. Huomattaavasti lähempänä suomenkieltä kuin esimerkiksi unkari.

Okulu = koulu
kalabalik = paljon kaloja
paha = hinta, arvo
pahali = kallis (paljon paalii)
polku = patikka
kylä = köy (vrt köyri, vanha suomalainen kyläjuhla)
köyhä = joksul (joko sulla ois rahaa)
joka puolella = heryanda (vrt hervanta)
takaosa = arka
ala = alan
vadi = vadi
uuni = finn (viittaa suomalaisuuteen ja saunaan)
viemäri (laski-) = lâksım
viekas = hilebaz (hilpeä)
maa = kara (karaistua)
lahana = kaali (ts litteät lehdet, kuten lahnalla)
kaarre = kavis (kaavis siitä)
tutusturma = sytytys
kulak = korva (ts. kuulla)
kulaklık = kuulokkeet
kannu = kap (kappa)
kilise = kappeli
ansa = kapan (kepponen, keppi)
määrä = miktar (mittari)
su(o) = vesistö
vergi = vero
keskin = tarkka (ts. keskelle)
yskä = öksyryk
takaisin = geri (keriä)
ne = mitä
ne saman = koska vain
paha = köty (kätyri)
kuiva = kuru
hile = temppu
an = hetki (ani harvoin)
palto = takki (palttoo)
vehmas = verimli
kit = vähäinen (kituva)
kirbaz = ratsupiiska (kylläpä kirpaisi)
kuru = kuiva (vrt kuurata)
koti = juva (varsinkin jos sattuu oleman Juvalta)
kotelo = kutu
(heinä)sirkka = sekirge
heti = derhal (kerralla)
vielä (halata jonkun perään) = hala
tuolla = oraja (orastaa)
avutulamaz = avuton, lohduton
haber = tiedonanto (vrt haveri)