View Full Version : leipuri
Makepeace leipoi viikonloppuna suomalaisen reseptin mukaan kääretorttua ja totesi taas kerran että kaitpa sitä on ruvettava kantamaan leipomisvehkeetkin suomesta - tai siirryttävä kokonaan saksalaisiin resepteihin :(
Joko leivinjauho on täällä erilaista tai jauhot tai niiden keskinäiset kemialliset reaktiot :smt017. Jokatapauksessa leivontakombi suomalainen keittokirja + saksalaiset raaka-aineet tuottaa kouluarvosana-asteikolla korkeintaan tuloksen 'tyydyttävä'.
Vai ei kai vika ole leipurissa :wink:
Voin rauhoittaa, vika ei ole leipurissa :)
Olen muutamat kerrat kokeillu itse leipoa pullaa eli nisua, ja tulos oli aika heikko..taikina ei kohonnut ja seuraavana päivänä oli pullat kivikovia, enkä usko, että se johtuu pelkästään kardemumman poisjätöstä!
:smt017
Yritin myös kerran porkkanakakkua, josta tuli ihan kauheeta, ehkä kun yritti korvata soodaa jollain muulla jutskalla, soodaa en oo vielä mistään löytäny...
Luulen että suurin vika on jauhoissa, ne on niin erilaisia :-k
Vai olisko jollain ehkä jotain vinkkejä, miten sais suomalaiset leivonnaiset onnistumaan?
Eikä vaan leivonnaiset, jouluksi oon vääntäny porkkana ja lanttulaatikkoa, nekään ei ihan oikealta maistu, hyvä resepti ois tarpeen!
Ja vielä joulua ajatellen, saako täältä kinkkua? Ja minkähän niminen se on? Menin viime jouluna kuvan kanssa metzgereihin, mutta ei se kyllä joulukinkku ollu, minkä sieltä sain... :smt013
Vie sinne Metzgereihin elävä sika, ja sano minkä osan haluat. Loppuruhon voit pakastaa tai kaupitella teurastajalle.
Olen muutamat kerrat kokeillu itse leipoa pullaa eli nisua, ja tulos oli aika heikko..taikina ei kohonnut ja seuraavana päivänä oli pullat kivikovia, enkä usko, että se johtuu pelkästään kardemumman poisjätöstä!
Yritin myös kerran porkkanakakkua, josta tuli ihan kauheeta, ehkä kun yritti korvata soodaa jollain muulla jutskalla, soodaa en oo vielä mistään löytäny...
Vai olisko jollain ehkä jotain vinkkejä, miten sais suomalaiset leivonnaiset onnistumaan?
Eikä vaan leivonnaiset, jouluksi oon vääntäny porkkana ja lanttulaatikkoa, nekään ei ihan oikealta maistu, hyvä resepti ois tarpeen!
Ja vielä joulua ajatellen, saako täältä kinkkua? Ja minkähän niminen se on? Menin viime jouluna kuvan kanssa metzgereihin, mutta ei se kyllä joulukinkku ollu, minkä sieltä sain... :smt013
Hampurin merimieskirkon rouvakerholaiset väsäsivät aikoinaan suomalaisen perinneruoka-keittokirjan saksaksi. Tästä on kyllä aikaa varmaan kymmenisen vuotta, eli en tiedä onkohan sitä opusta enään olemassakaan. Kirjassa oli kaikki suomalaisen keittiön perusjutut ja myös nuo jouluruoat mukana. Ja nimenomaan saksalaiseen keittiöön mukautettuna. Mistäköhän sen saisi :-k
Mulla on aivan fantastinen lohikeiton resepti, laitan sen tuohon erikseen niin voivat muutkin kalakeiton ystävät kokeilla =P~
Vie sinne Metzgereihin elävä sika, ja sano minkä osan haluat. Loppuruhon voit pakastaa tai kaupitella teurastajalle.
Erittäin hyvä idea, tosin taitaa loppuviimeksi tulla kallis kinkku, kun ei niitä sikojakaan joka oksalla kasva :smt043
Täällä ei taida olla ketään 'hampurilaisia', joilta vois kysyä keittokirjasta..Ehkä vois ettiä merimieskirkon yhteystiedot ja laittaa viestiä..Jos tässä saan aikaseksi..
Meillä vaimo on oppinut tekemään suomalaista ruisleipää täkäläisistä aineksista, on jo aika monta kertaa iteroitu taikinajuurikin saatu aikaiseksi. Nyt tosin ei pariin kuukauteen ole leivottu, missähän kunnossa se lie...
Täytyy kysellä mistä se nuo jauhot ostikaan.
Joulukinkku täällä Münchenissä on helpompi hankkia, Otto (suomalainen kokki) hankkii lihamestariltaan. Pari vuotta on nyt iteroitu sitä suolan määrää liemessä, ja nyt on kohdillaan :)
Nimim. toissavuonna 12kg kinkku ja viimevuonna 7kg.
Hampurin merimieskirkon rouvakerholaiset väsäsivät aikoinaan suomalaisen perinneruoka-keittokirjan saksaksi. Tästä on kyllä aikaa varmaan kymmenisen vuotta, eli en tiedä onkohan sitä opusta enään olemassakaan. Kirjassa oli kaikki suomalaisen keittiön perusjutut ja myös nuo jouluruoat mukana. Ja nimenomaan saksalaiseen keittiöön mukautettuna. Mistäköhän sen saisi :-k
Moro Makepeace, mulla on se kirja, haluakko lainaan :D
Hei Mariia!
Saat suomalaista joulukinkkua ent. Hertien nyk. Karstadin (Zeililla Frankuissa) herkkupuolen lihatiskiltä. Sun vaan täytyy tilata se tarpeeksi ajoissa. Ei se aina sitä suomalaista vastaa, mutta aika lähelle vetää. Kinkun on siellä aikoinaan opettanut suolaamaan suomalaisen seurakunnan Kaarina Pfeffer (jos oikein nimen muistan), joka käsittääkseni on myös itse ollut siellä töissä. Ja ehkä lähinnä suom. joulukinkkua on saks. Partyschinken. :wink:
Laatikot olen tehnyt itse viime vuodet ja aika hyvin ovat onnistuneet, pitää vain olla tarkka lanttujen kanssa. Meillä täällä maalla ne tahtoo olla aika nahkeita ja niitä ei kantsi käyttää vaan mahdollisimman tuoreita jos löytyy. Eli jos tarvitset reseptit, ilmoittele. Olen muuten tuonut siirapin Suomesta, joten silläkin taitaa olla paljon vaikutusta.
Ja soodan voi korvata Kaiser Natron:lla (taitaa olla melkein samaa kuin sooda). Mun piparit on sillä onnistuneet ihan hyvin. :D
Partyschinken?? Oi eihh :shock:
Suomalaiset joulukinkut menis kyllä lakkoon jos tietäisivät saksan hulinaserkuistaan!
Hei Mariia!
Saat suomalaista joulukinkkua ent. Hertien nyk. Karstadin (Zeililla Frankuissa) herkkupuolen lihatiskiltä. Sun vaan täytyy tilata se tarpeeksi ajoissa. Ei se aina sitä suomalaista vastaa, mutta aika lähelle vetää. Kinkun on siellä aikoinaan opettanut suolaamaan suomalaisen seurakunnan Kaarina Pfeffer (jos oikein nimen muistan), joka käsittääkseni on myös itse ollut siellä töissä. Ja ehkä lähinnä suom. joulukinkkua on saks. Partyschinken. :wink:
Laatikot olen tehnyt itse viime vuodet ja aika hyvin ovat onnistuneet, pitää vain olla tarkka lanttujen kanssa. Meillä täällä maalla ne tahtoo olla aika nahkeita ja niitä ei kantsi käyttää vaan mahdollisimman tuoreita jos löytyy. Eli jos tarvitset reseptit, ilmoittele. Olen muuten tuonut siirapin Suomesta, joten silläkin taitaa olla paljon vaikutusta.
Ja soodan voi korvata Kaiser Natron:lla (taitaa olla melkein samaa kuin sooda). Mun piparit on sillä onnistuneet ihan hyvin. :D
Hei Mammu!
Kiitos vinkistä, millähän nimellä se kinkku kulkee ja kuinka iso se on? Vai saako sen ihan minkä kokosena vaan haluaa? Mulla oli kans ongelma lanttujen kanssa, kun täällä ne on oikeestaan sikojen ruokaa, sai kauan ettiä, ennenkun löyty jostain gemüseladenista :roll:
Ja resepteistä olisin hyvin kiitollinen, ehkä voisit laittaa ne tänne forumiin kaikkien näkyville, luulisin, että olisi muillekin käyttöä :D
Ainut, minkä täällä oon saanu erittäin hyvin onnistumaan on imelletty perunalaatikko, sitä on sitten joutunut tekemään muulloinkin kun jouluna!
...kun mun pullat, piirakat, sokerikakut ja kääretortut onnistuu täällä ihan vastaavasti kuin Suomessakin... mä en kyllä koskaan ole mitannut mitään kovin tarkasti, vaan leivon mummon ja äitin taatulla "jonkunverran munaa ja sokeria, loraus maitoa ja sopivasti jauhoja"-tekniikalla :wink:
Karjalanpiirakoiden kanssa on vähän niin ja näin ja ruisjauho ei ole ihan sitä oikeeta, mutta kun muutaman kerran ekperimentoi sen jauhosekotuksen kanssa, tulee niistäkin hyviä - puuro pitää muistaa suolata, samoin kastamisvoi, ellei osta suolaista voita - ekat saksalaispiirakkani oli melkoisen mauttomia.
Sepä tuli vielä mieleeni, että kardemummaa saa ainakin hyvistä herkku/tee/mausteliikkeistä - jopa rouhittuna - sekä Weihnachtsmarktilta ainakin täällä meillä päin.
Soodan voi lähes aina korvata leivonjauheella, määrässä on silloin kyllä eroa, enkä nyt täysin muista, miten tuo meni... Pullaan kannattaa ostaa tuorehiivaa (maitohyllyssä tuo on) sillä kuivahiiva täällä tosiaan on outoa...
Mä olen tuonut leivinjauheen ja soodan sekä siirapin ja kuivahiivan mukanani Suomesta, niin onnistuu tuo leipominen vähän paremmin. Meillä ongelmia aiheuttaa kaasu-uuni, joka on aivan JÄRKYTTÄVÄ! :shock: Mikään ei ruskistu ja lämpötilatkin on vähän mitä sattuu. Kaasuliettä en enää vaihtaisi sähkölieteen, mutta uunin täytyy olla sähköuuni, jotta pullista tulee pullan näköisiä (ja makuisia)!
Moro Makepeace, mulla on se kirja, haluakko lainaan :D
Great Mippe! Hämärästi muistan minkänäköinen eepos se oli - ota joskus mukaan niin tsekkaan jos siitä vaikka voisi kopsata jotain reseptejä.
muistelen semmoísta nyrkkisääntöä, että 2 tl leivinjauhetta vastaa 1 tl soodaa. Soodaa pitäis saada mm. Reformhausista, usein myydään Natronin nimellä, silloin pitäis varmistua, että leivontaan eikä vanhojen maalien tms. liuoittamiseen...
Leipomisesta vielä, että jauhot on merkityksellisiä, samat leivonnaiset Suomen ja Saksan jauhoilla, jopa Saksassa eri merkkisilläkin vehnäjauhoilla antaa erilaisen tuloksen. Pullataikinan pitää olla lähes tarttuvaa, jos haluaa hyvää pullaa - eli ei voi suoraan työstää jonkun ohjeen mukaan. Meikä tekee aina 1/2 kg pullataikinan, siitä saa noin 20 pikkupullaa tai yhden pellillisen vaikka mustikkapiirakkaa. Joillakin jauhoilla riittää puolen kilon määrään 2,5 desiä nestettä, joillan toisilla jauhoilla menee desi enemmän. Olen alkanut muuten korvata taikinaan tulevaa rasvaa rahkalla ja hyvin onnistuu. Täytteisiin vaan käytän enää marg./voita.
Tuo onkin hyvä vinkki taikinan kanssa, on kyllä niin kauan vaivannu, että ei tartu! Täytyypä kokeilla joskus vähän tarttuvampaa taikinaa, jospa sitten paremmin onnistuis..
Mä oon vaan huomannu myös pizzataikinan kanssa, että paljon enemmän täällä joutuu laittamaan hiivaa (käytän vaan tuoretta), kun mitä suomessa, että saa sen taikinan kohoamaan..
Puoleen kiloon jauhoja oon laittanu 3/4 pakettia hiivaa..
melkein käsiin liimaantuvaa taikinaa on hiukan hankala käsitellä, täytyy vaan laittaa hiukan jauhoja käsiin ja leivontapöydälle eikä taikinaan...
Ennen vanhaan olin laiska tekemään pullataikinaa kovin usein kun meni puoli aamua ennenkuin pullat oli paistettu. Monta vuotta olen nyt jo tehnyt niin, että laitan aineet monitoimikoneeseen ja annan sen möyhiä 3,5 min suunnilleen, sitten taikina tulee - ilman kantta - mikroon 8 min 80 wattia. Jos olen vielä muissa hommissa, niin annan olla siellä lämmön mentyä pois päältä vielä muutaman minuutin. Sitten hievautan taikinan pöydälle, hiukan jauhoja alle ja vaivaan käsin vielä hetken ja sitten pullien tekoon.
Sitten annan pullien nousta toiseen kertaan varttitunnista puoleen tuntiin, voitelen ja paistan. Lapset ja lastenlapset arvostaa pikkupullia suuresti ja niin niitä meillä on lähes aina satsi pakkasessa. Ai niin muuten, pakastan kaiken pullan mitä ei samana päivänä syödä. En kestä pari päivää huoneenlämmössä seisoneen pullan makua.
Nostetaanpas vanha ketju pinnalle, kun en viitsi uutta aloittaa lähes samasta aiheesta...
eli olisiko jollain loistavaa pullareseptiä? Siis sellaista, jossa on selitetty mitä saksalaisia aineita laitetaan ja hieman osviittaa myös siitä, kuinka paljon? Jolla tällainen ei-todellakaan-mikään-jauhopeukalo saisi järkevän näköisiä pullia aikaiseksi? :oops:
Töissä kun pihkurat menivät eräänkin työkaverin synttärikakkutarjoilun aikana allekirjoittaneen juhlapäivämäärää, kun kuulema tekisi mieli syödä jotain suomalaisia leipomuksia. Ja se päivähän on jo parin viikon päästä! Olin ajatellut jättää koko lystin väliin, mutta nyt pitäisi sitten keksiä jotain "perinteistä suomalaista, ei aivan tuhottoman vaikeasti laitettavaa" tarjottavaa työkavereille. Ideoita tai neuvoja tähän hätään?
Satu Johanna 24-01-07, 10:04 Nostetaanpas vanha ketju pinnalle, kun en viitsi uutta aloittaa lähes samasta aiheesta...
eli olisiko jollain loistavaa pullareseptiä?
Mä leivoin korvapuusteja pari viikkoa sitten tällä reseptillä:
5dl maitoa
paketti (45 g) tuorehiivaa
1,5 dl hienoa sokeria (jos tykkää makeasta pullasta, niin silloin 2 dl olisi parempi)
1 tl suolaa
1 kananmuna
150 gr (saksalaista suolatonta) voita
paketti vehnäjauhoja (muistaakseni 550 -laatuista ja paketissa yksi kilo)
(kaikki aineet oli huoneenlämmössä koko päivän, illalla leivoin)
Maidon lämmitin kädenlämpöiseksi mikrossa. Siihen sekoitin tuorehiivan ja kun se oli sulanut, niin sokerin, suolan ja kananmunan. Sitten vatkasin jauhoja sekaan niin paljon, kuin käsivispilällä jaksoin. Oli jatkettava käsin ja kun jauhoja oli taikinassa ehkä kuusi desiä, niin lisäsin voin paloina (tämä on aina musta paras kohta pullataikinan tekemisessä). Sen jälkeen jatkoin vaivaamista ja lopetin, kun jauhoista oli suunnilleen 8,5 desiä käytetty. Silloin se irtosi sormista ja kulhon reunoista, mutta oli vielä suht "lötköä".
Annoin seistä hellalla reilun puoli tuntia (meillä hellassa kohotus-lämpö, ehkä 40 astetta). Siinä ajassa taikina kohosi jo kaksinkertaiseksi.
Leivoin taikinasta kanelisolmuja:
taikina kaulitaan korvapuustilevyksi. Se voidellaan voilla (joka oli suolatonta myös, tähän suolattu voi olisi ollut maun takia parempaa), pinnalle ripotellaan sokeria ja kanelia. Taikina käännetään kaksinkerroin ja siitä leikataan n 2,5 sentin levyisiä suikaleita taikinapyörällä. Suikaleita kierretään akselinsa ympäri, jolloin kanelileikkauspinta kiertää ja sitten se kiepautetaan solmuksi.
Solmujen annetaan levätä vartin verran, ne voidellaan munalla, pinnalle voi ripotella tavallista hienosokeria tai raesokeria ja paistetaan 225 asteessa 10 minuuttia. En käyttänyt kiertoilmaa, vaan tavallista ala- ja ylälämpöä.
Mä teen suurinpiirtein samalla reseptillä, mutta vatkaan munat ja sokerin ekaks, sekoitan siihen suolan, kardemumman ja hiivan. Sitten vasta kädenlämpöinen maito ja jauhot ja voi (sen laitan tosin sulatettuna). Ja suolaa laitan reilummalla kädellä (2-3 tl) juuri sen suolattoman voin takia. Viime sunnuntaina onnistui tosi hyvin, tein rahkapullia, korvapuusteja ja vaniljarinkuloita.
Ei nyt ole mitään reseptejä, mutta on mukava huomata, etten ole ainoa leipomisongelmien kanssa. Suomessa leivoin joka toinen päivä tai jopa useammin, sämpylöitä, leipää, kakkuja, piirakkaa,,, Täällä vuoden elelyn aikana on tullut leivottua ehkä yhteensä viisi kertaa :( ihan sen vuoksi että mikään ei kohoa. Tiesin kyllä jo kokemuksesta, että jauhojen syytä se on. Jauhoissa on eri kosteusprosentti ja karkeus. Suomessa lomilla leipominen sujuu aina yhtä hyvin. En ole sitten leiponut ollenkaan ja odottelen Suomeen muuttoa muutaman vuoden päästä. Tai ehkä kuitenkin siihen mennessä olen jo oppinut paikalliset niksit.
LegalAlien 25-01-07, 12:20 Kyse lienee vehnän sitkosta, joka on täällä erilainen. Olen päässyt vallan mukaviin tuloksiin käyttämällä pullataikinaan mahdollisimman karkeita jauhoja, Arlan voita (joka on hapatettu ja suolattu pohjoismaiseen tapaan) ja mikä tärkeintä Penny Marktista saatavaa baijerilaista hiivaa. Tällä hiivalla saa pullataikinasta jopa meikläinen jauhopeukalo sen verran oivan, että jättää suosiolla leipomiset, ellei kyseistä hivaa ole juuri saatavilla. Tärkeää on, että maito, johon hiiva sekoitetaan on kädenlämpöistä, jotta hiivan mikrobit pääsevät toimimaan kunnolla. Tähän maito-hiiva-seokseen lisätään sitten kardemumma ja suola sekä sokeri (ei liikaa!) ja viimeksi osa jauhoista, huoneenlämmössä sulatettu voi ja näppitunutmalla loput jauhot. Kananmuna ei kuulu mun taikinaan lainkaan. Pari vihjettä vielä: älä tee liian tiivistä taikinaa, mitä vähemmin vaivaat taikinaa sen parempi, siunaa taikina (!), nostata se liinan alla esim. auringonpaisteessa, lämpöpatterilla tai kuuman hellan vieressä :) Desit ja grammat saat privana, jos haluat.
Frau Suominen 28-01-07, 13:06 Hei,onko kukaan ottanut selvää,saako sitä merimieskirkon perinneruoka
keittokirjaan ostettua mistään ?
Ellei saa,niin voisko joku kirjoitella meille kaikille silloin tällöin ominsanoin hyviä
reseptejä ?
Hei,
jos vaikka näistä tiedoista olisi jotain apua?
"Traditionelle finnische Hausgerichte - Perinteisiä kotiruokia"
Herausgeber: Arbeitskreis der finnischen Seemannskirche Hamburg
Traute Warnke Verlag, Reinbek - 1997
ISBN: 3-9801591-8-3
(hintaa en valitettavasti muista enään)
Frau Suominen 30-01-07, 10:46 Kiitos Muumi,
löysin kirjan "Olli´s Finnland Shopista" hintaan 18,40 +3,- postikulut.
Jos jotain haluaa leipoa niin on pakko käyttää sitä täkäläistä backpulveria. Pakkauksessa lukee yks pussi per 500g jauhoja. Tarkotaittaako se sitä että pitäisi erilailla annostella kun suomalaiseta leivinjauhetta, kun soodahan ainakin tarvitsee puolet leivinjauhetta vähempi. Missähän mielessä koostumus on erilainen?
No ei sillä, vaikka tuon tietäisin, niin jauhoissa tai jossain erilaisessa uunissa on se vika, ettei mun tuotokset tule onnistuakseen.. :roll:
Mites tuo backpulver sitten esim. murotaikinassa johon tulee 1tl leivinjauhetta?
Kuinka annostella?
...leivinjahopurkki lienee jokin uutuus? Vastaakos se suomalaista leivinjauhetta? Leivon niin harvoin, ettei ole tullut vielä kokeiltua.
Mites tuo backpulver sitten esim. murotaikinassa johon tulee 1tl leivinjauhetta?
Kuinka annostella?
Kantapään kautta opittua, saman verran jos annostelee niin turpoaa liiaksi. Seuraavalla kerralla sitten puolet leivinjauheen määrästä, uskoisin tuon olevan oikea suhde.
|