View Full Version : Saksalaisten nuorten oikeistoradikalismi hälyttävän yleistä
(Lähde: Spiegel Online, 17.03.2009)
"Avoin ulkomaalaisvihamielisyys, juutalaisviha,
oikeistoradikaalien ryhmien sympatisointi - uuden tutkimuksen mukaan ovat oikeistoradikaalit asenteet saksalaisten nuorten keskuudessa levinneet laajemmalle kuin oletettu. Sisäministeri Schäuble kuvailee lukuja pelottavan korkeiksi."
Tässä lukuja: 14,4% eli joka seitsemäs nuori on "erittäin ulkomaalaisvihamielinen".
"Selkeästi oikeistoradikaaleja" ovat 5,2% nuorista.
4,9% ilmoittaa itse kuuluvansa oikeistoradikaaliin ryhmään. Näin ollen oikeistoradikaalit ovat onnistuneet keräämään enemmän jäseniä kuin kaikkien demokraattisten puolueiden nuorisojärjestöt yhteensä.
Yleisintä ulkomaalaisvihamielisyys on seuduilla joissa on erittäin vähän ulkomaalaisia. Puuttuva kontakti vierasmaalaisten kanssa lisää siis vihamielisyyttä.
http://www.spiegel.de/politik/deutschland/0,1518,613844,00.html
Tosi hämmentävää maassa, jossa minusta näkyy joka puolella "ulkomaalaisia" - niin lehdissä kuin katukuvassakin. Sukunimistä ei voi päätellä mitään, ihan perussaksalaisilla saattaa olla alunperin puolalainen tai ranskalainen nimi. Ulkonäöstä nyt varsinkaan ei kannata tehdä johtopäätöksiä.
Saksanturkkilainen kirjailija (jonka nimi ei nyt millään tule päähän, editoin myöhemmin jos muistan) totesi lehdessä pari viikkoa sitten, että jos barista puhuu saksaa murtaen hirveästi italialaisittain, tai vaikka puhuisi pelkkää italiaa, se on söpöä ja coolia. Jos sama tekee sen turkiksi, se on kauheaa. Ei ole "chick" olla turkkilainen. Olisi kiva tietää, onko noiden radikaalien mielestä eroa sillä, mistä ulkomaalainen on kotoisin? Vihataanko hollantilaista yhtä paljon kuin venäläistä?
Yleisintä ulkomaalaisvihamielisyys on seuduilla joissa on erittäin vähän ulkomaalaisia. Puuttuva kontakti vierasmaalaisten kanssa lisää siis vihamielisyyttä.
Tämä ei hämmästytä.
millennium 18-03-09, 09:00 Minäkin olen hiukan allerginen noille turkkilaisille täällä Saksassa... :) niitä on aivan järkyttävän paljon mielestäni.
Itsellä ainakin on vähän niin että tuo "rasismi" tai piilo sellainen kohdistuu kyllä enemmän toisiin kansallisuuksiin kuin toisiin. Yleistäen uskoisin sen olevan aika siltä pohjalta että jos mutu tuntuma on elintasopakolaisen puolella, niin asennekin on sen mukainen.
En tunne faktoja, mutta hollantilainen, belgialainen tai skandinaavit, eivät elintasopakolaisen mielikuvaa tuo ensimmäisenä mieleen yleensä.
Kun oikein mietin, niin en oikeastaan tunne mitään vihaa mitään kansallisuutta kohtaan, mutta todella pistää vihaksi välillä lukea noita juttuja iltalehdistä kuinka tullaan kerjäämään turvapaikkaa ja raha kelpaa, jos sitten ajaudutaan rikosten tielle jopa, ja karkotus uhkaa niin ollaan niin katkeria, ja anellaan vielä mahdollisuutta, en minä mitään ole tehnyt...tuollaista en siedä, kuin ei oltaisi kiitollisia mistään.
Itse ainakin jos ajattelen omaa arvomaailmaani, niin olisin aivan saatanan kiitollinen ja tekisin itse ainakin kaikkeni ollakseni tuon tarjotun avun arvoinen.
Kyllä tuo eilinenkin Suomessa asuvien romaanien useiden satojen eurojen avustus jopa vuosittain johonkin kansallispuvun ostoon päästi höyryt pihalle, ja eivät ole tyytyväisiä, pitäisi kuulemma saada 1300e vuodessa...ei tunnu riittävän mikään ihmisille nykyään.
En tiedä mistä johtuu, mutta Suomeen aikoinaan tulleiden pakolaisryhmien joukosta tietääkseni vietnamilaiset, kamputsealaiset ja chileläiset on lähes sataprosenttisesti tunnettu työteliäinä ihmisinä - joista ainakin chileläiset muuttivat takaisin heti kun tilanne parani. Saatan olla väärässä, mutta tää on mun mielikuvani.
Jostain syystä taas sanalla somali on kielteinen arvolataus jo valmiiksi. Liekö osasyynä asenne-eroon se, että em aasialaisilla on tapana käyttäytyä kerrostalossakin hiljaa (!) ja kohteliaasti, kun taas somaleilla usein (en sano aina) on ollut tapana olla äänekkäitä (elementtiseinästä kuuluu kivasti läpi) ja viettää juhlia myöhään yöhön.
Wandervogel 18-03-09, 09:46 Kolumni löytyy täältä. (http://www.riemurasia.net/jylppy/61404/Poliittinen_tyrmäys)
Ihan ansiokas kolumni, kuvaa monikulttuurisen Berliinin negatiivista puolta varsin totuudenmukaisesti, erityisesti U-bahnissa hengailevia maahanmuuttajataustaisia jengejä. Ongelma on oikeasti olemassa ja koettu omakohtaisesti.
Itse olen törmännyt oikeistoradikaalinuoriin lähinnä Brandenburgin pikkukaupungeissa. Berliinissä näitä löytyy lähinnä Itä-Berliinin jättimäisistä betonilähiöistä. Kolmen USA:laisen, yksi heistä silloinen naispuolinen työkaverini, kimppuun käytiin täysin yllättäen ja provosoimatta Prenzlauer Bergissä Berliinissä. Syynä kai, että olivat ulkomaalaisia.
Potsdamissa poltettiin viime vuonna kansainvälinen koulu.:sad10:
Jostain syystä taas sanalla somali on kielteinen arvolataus jo valmiiksi. Liekö osasyynä asenne-eroon se, että em aasialaisilla on tapana käyttäytyä kerrostalossakin hiljaa (!) ja kohteliaasti, kun taas somaleilla usein (en sano aina) on ollut tapana olla äänekkäitä (elementtiseinästä kuuluu kivasti läpi) ja viettää juhlia myöhään yöhön.
Mä luulen, että somaliviha alkoi silloin 90-luvun laman aikana. Somalit alkoivat näkyä katukuvassa entistä enemmän. Samaan aikaan, kun suomalaisilla meni huonosti ja yksinhuoltajaäidit ja vähätuloiset paikkaili housujaan, mustanmaan pojille valtio kustanti maastopyöristä lähtien kaikki hilavitkuttimet.
Itse olen törmännyt oikeistoradikaalinuoriin lähinnä Brandenburgin pikkukaupungeissa. Berliinissä näitä löytyy lähinnä Itä-Berliinin jättimäisistä betonilähiöistä. Kolmen USA:laisen, yksi heistä silloinen naispuolinen työkaverini, kimppuun käytiin täysin yllättäen ja provosoimatta Prenzlauer Bergissä Berliinissä. Syynä kai, että olivat ulkomaalaisia.
Vuonna 2000 täällä Greifswaldin pikkukaupungissa kolme oikeistoradikalistisen taustan omaavaa nuorta hakkasivat ja potkivat kuoliaaksi kodittoman miehen, joka ei ollut edes ulkomaalaistaustainen, tuskin juutalainenkaan ainakaan nimestä päätellen. Nykyään uus-natseilla ei ole edes mitään aatetta. Poljetaan vaan ja hakataan, jos on tarpeeksi kännissä. Aivoissa ei liiku mitään, ei menestytä koulussa ja rikotaan paikkoja, kun saa kavereille brassata ja ollaan kingejä. Että tekis mieli antaa niille isän kädestä. :twisted:
Toisinaan tulee mieleen että missäköhän määrin nuorison nykyinen oikeistoradikalismi on samanlainen muoti-ilmiö kuin 60-70luvun vasemmistoradikalismi?
Eli siis ihan vaan protesti kaikkea olemassaolevaa vastaan ja keino järkyttää vanhempia.
Jos 60-70luvulla julistautui natsiksi, seurasi lähinnä hymähtelyä - kuten tänä päivänäkin jos ryhtyy marxilaiseksi.
Kommunismi sen sijaan järkytti silloin yhtä tehokkaasti kuin oikeistoradikalismi tänään.
Monet kovat "kommarit" silloin eivät lainkaan ymmärtäneet mistä oli kyse. Ymmärtävätkö kaikki tämän päivän "oikeistoradikaalit"?
Wandervogel 18-03-09, 10:20 Toisinaan tulee mieleen että missäköhän määrin nuorison nykyinen oikeistoradikalismi on samanlainen muoti-ilmiö kuin 60-70luvun vasemmistoradikalismi?
Eli siis ihan vaan protesti kaikkea olemassaolevaa vastaan ja keino järkyttää vanhempia.
Jos 60-70luvulla julistautui natsiksi, seurasi lähinnä hymähtelyä - kuten tänä päivänäkin jos ryhtyy marxilaiseksi.
Kommunismi sen sijaan järkytti silloin yhtä tehokkaasti kuin oikeistoradikalismi tänään.
Monet kovat "kommarit" silloin eivät lainkaan ymmärtäneet mistä oli kyse. Ymmärtävätkö kaikki tämän päivän "oikeistoradikaalit"?
Joissakin suvuissa on tainnut mennä vähän laidasta laitaan sukupolvittain tuon nuoruuden poliittisen suuntautuneisuuden kanssa. Paras tapa kapinoida on liittyä vastakkaiseen leiriin. Onpahan täällä Berliinissäkin vasemmistoscenessä aika monta konservatiivisen tehtaanomistajaperheen poikaa ja tytärtä Baden-Württenbergistä palihuivi kaulassa barrikaadilla ja olevinaan työväen asialla... Muutaman vuoden kasvettuaan sitten aivan eri kuviot.
Saatan olla väärässä, mutta tää on mun mielikuvani.
Ei tuokaan ihan noin selväpiirteinen juttu ole, ts. vietnamilaiset esimerkiksi taitavat tehdä suhteellisesti enemmän rikoksia kuin pahamaineiset somalit. Rikostyypeissä saattaa toki olla sitten eroa kansanryhmien välillä. Lähde, ks. sivu 228. (http://www.optula.om.fi/uploads/i9oum887.pdf) Tilasto vuoteen 2005 asti, uudempaa en pikaisesti löytänyt.
Maahanmuutto ja ulkomaalaisvastaisuuden lisääntyminen ovat Suomessakin kovasti tapetilla tällä hetkellä, ks. esim. HS:n artikkeli (http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Suhtautuminen+maahanmuuttajiin+viilentyi/1135244149803)
Hyvä, että asioista keskustellaan, mutten olisi ulkomaalaisvastaisuuden lisääntymisestä vielä kovin huolissani. Käsittääkseni taloudelliseen taantumaan kuuluu tyypillisesti myös nationalismin ja ääriaatteiden suosion kasvu.
Jään odottelemaan, kuka ensimmäisenä postaa tähän ketjuun pakollisen annoksen Halla-Ahon kirjoituksia, joista jo aiemmin vähän väännettiin toisessa ketjussa (http://www.suomalaiset.de/forum/showthread.php?t=6291&highlight=Halla-Aho).
millennium 18-03-09, 11:32 Tuon mainitun kolumnin luettuani pisti oikein vihaksi...vaikka nyt kun ajattelen, mitä se minua kiinnostaa itsepä ovat soppansa aiheuttaneet. Itsekin liikun yleensä aikalailla pelkäämättömästi täällä Saksassa, en ajattele itseäni "ulkomaalaiseksi" vaikka sitä varmasti hänelle olen jos vastaavanlainen kaveri vastaan sattuu tulemaan jengissä vastaan jossain yöelämässä.
Ehkä näissä asioissa myös pistää vihaksi se turha ja tarpeeton väkivalta joka kohdistetaan yleensä täysin syyttömiin ja monesti uhrit valitaan niin että oikeasti on turha kehuskella kuten kolumnissa että kun on heikkoja nää Saksalaiset, kaveri tuskin herkisteli sormeaan pari metriselle reilulle 100kg komerolle...taisi valita turhautumisensa purkukanavan pienemmästään.
Ja tätä sitten näkeekin myös Suomessa ihan suomalaisten keskenkin, kuinka nuoriso saattaa hyökätä täysin silmittömästi vaikka nuorempien tai vanhuksien kimppuun. Joi jumalauta kun tekis miele viedä moiset kiinnisaadessa vaan saunan taakse ja lopettaa.
Kun koetan analysoida vihaani kolumnin lukemisen jälkeen, niin luulen että enemmän se tuli tuollaisesta pelkurimaisesta "ryhmässä pienemmän kimppuun" ajatuksesta, kuin ihmisten kulttuuri taustoista.
Wandervogel 18-03-09, 11:59 Tässä linkki (http://www.tagesspiegel.de/berlin/Kriminalitaet-Schoeneberg-Nollendorfplatz-Homosexualitaet;art126,2715282) Tagesspiegelin juttuun.
Kyllä pistää vihaksi. Ensin saavat pelätä oikeistoradikaaleja maaseutukaupungeissa ja Berliiniin muutettuaan mamujengejä.
Somaleista voi sellaisen pienen kommentin sanoa, etta ne ovat afrikassakin paikallisia manneja, ei mikaan valtio afrikassakaan niita halua alueelleen.
abe
Tomppa: toi oli mun pointtini, että mielikuvillahan sitä pelataan - myös ne, jotka "vihaavat ulkomaalaisia" perustavat tunteensa pelkkiin mielikuviin. Mä taas kannatan reipasta sekoittumista ja lähes vapaata muuttoliikettä... ja musta on täysin ymmärrettävää, että väli tahtoo muuttaa pois Kainuusta tai Anatoliasta tai mistä tahansa, missä on ankeaa eikä työtä löydy.
abe: mua jotenkin kovasti ärsyttää se, että ihmisiä arvioidaan etnisen ryhmän perusteella. En tarkoita sinua, vaan noin ylipäätään. Olen mä nähnyt romaninaisen kirjastontätinä. Lapsilla oli tapana sanoa että sillä on prinsessapuku. Olen myös nähnyt äärimmäisen ärsyttäviä mannenuoria riekkumassa yömyöhään kerrostalon pihalla. En mäkään pulmunen ole, jos inhoan jotain, niin kyllä se kansallisuus sopii muiden haukkumasanojen joukkoon. Minusta vain on niin, että "normaalisti" käyttäytyviä esim. somaleja kukaan ei huomaa eikä siis tunnista "somaliksi", ainoastaan ongelmakäytös huomataan.
Wandervogel: musta on jo jonkin aikaa tuntunut siltä, että Berliini on ihan eri maata kuin tämä kolkka. Aivan erityisesti ärsyttää se, että ylen kirjeenvaihtaja raportoi Berliinistä Suomeen ja kertoo että "Saksassa on näin..." kun arkitodellisuus esim Frankfurtissa on jotain ihan muuta. TÄssä (http://www.youtube.com/watch?v=XNDvoa2ABNQ) linkki youtubeen, josta radioraportti löytyy. Mua ärsyttää suunnattomasti tällanen: "Turkkilaistytölle vanhemmat ovat varanneet varmemman tien tulevaisuuteen, hänet naitetaan..." jne. Mun lasten luokkatovereina on monta turkkilaistyttöä, yksikään ei esim. käytä huivia. Ainoa, jonka kotona olen käynyt, on luokkansa primus ja sitä kovasti kannustetaan opiskelemaan. En mä sano että otantani on kattava, mutta yhtä lailla tämä kaupunki on "Saksaa" ja musta tuo linkkaamani raportti antaa suomalaisille viehkeän kuvan, että "turkkilainen" on paha tyyppi ja niitä ei pidä päästää maahan, tai käy kuten Perliinissä, että poliisikaan ei enää uskalla mennä "turkkilaisten" kaupunginosiin. Eikö kirjeenvaihtajan olisi kannattanut tehdä vähän töitä ja ottaa selvää, miksi jossain muualla integraatio toimii ja miksi Perliinissä ei?
(Tekstin määrästä ja jaarittelun laadusta voi päätellä, että välttelen töitä. Oliskohan aika tehdä niitäkin välillä...) :glasses10:
Somaleista voi sellaisen pienen kommentin sanoa, etta ne ovat afrikassakin paikallisia manneja, ei mikaan valtio afrikassakaan niita halua alueelleen.
abe
...paikallisia manneja...hm?
...ei mikään valtio..hm?
Voitko jotenkin todistaa väitteesi?
Wandervogel 18-03-09, 15:36 Wandervogel: musta on jo jonkin aikaa tuntunut siltä, että Berliini on ihan eri maata kuin tämä kolkka. Aivan erityisesti ärsyttää se, että ylen kirjeenvaihtaja raportoi Berliinistä Suomeen ja kertoo että "Saksassa on näin..." kun arkitodellisuus esim Frankfurtissa on jotain ihan muuta. TÄssä (http://www.youtube.com/watch?v=XNDvoa2ABNQ) linkki youtubeen, josta radioraportti löytyy. Mua ärsyttää suunnattomasti tällanen: "Turkkilaistytölle vanhemmat ovat varanneet varmemman tien tulevaisuuteen, hänet naitetaan..." jne. Mun lasten luokkatovereina on monta turkkilaistyttöä, yksikään ei esim. käytä huivia. Ainoa, jonka kotona olen käynyt, on luokkansa primus ja sitä kovasti kannustetaan opiskelemaan. En mä sano että otantani on kattava, mutta yhtä lailla tämä kaupunki on "Saksaa" ja musta tuo linkkaamani raportti antaa suomalaisille viehkeän kuvan, että "turkkilainen" on paha tyyppi ja niitä ei pidä päästää maahan, tai käy kuten Perliinissä, että poliisikaan ei enää uskalla mennä "turkkilaisten" kaupunginosiin. Eikö kirjeenvaihtajan olisi kannattanut tehdä vähän töitä ja ottaa selvää, miksi jossain muualla integraatio toimii ja miksi Perliinissä ei?
Sanotaan nyt vaikka niin, että puhuminen turkkilaisista tai turkkilaisperäisistä on itsessään ongelmallista yleistämistä. Turkin alueelta tulevilla ihmisillä on eroa kuin yöllä ja päivällä tai kuin vaikka uudella S-mersulla ja aasin vetämillä rattailla. Osa on kasvatettu ja elänyt täysin modernissa, valistuneessa ja sekulaarissa ympäristössä ja toiset sitten taas todellakaan ei.
Olen työni kautta ollut paljon tekemisissä turkkilaisten yrittäjien, ravintoloitsijoiden ja liikkeenharjoittajien kanssa. Kuvani Berliinin turkkilaisista on nämä aikaisemmissa linkeissä edustettuna ollut alkeellinen popula poislukien todella positiivinen.
Sanotaan nyt vaikka niin, että puhuminen turkkilaisista tai turkkilaisperäisistä on itsessään ongelmallista yleistämistä.
No niin on! Ja siksiKIN tuo yllämainittu reportaasi pisti niin vihaksi. Minkä vuoksi suomalaisille pitää välittää valtakunnanradiossa noin yksipuolista kuvaa, kysyn mä vaan? Ei vaikuta sattumanvaraiselta. :banghead:
No eihan sita nyt voi mitenkaan todistaa, etta afrikassakin somalit luetaan alimpaan kastiin. Se nyt vain on niin.
abe
No eihan sita nyt voi mitenkaan todistaa, etta afrikassakin somalit luetaan alimpaan kastiin. Se nyt vain on niin.
Tässä onkin perustelu, jolla keskustelu asiasta kuin asiasta nousee ihan uudelle tasolle. Täytyy muistaa jatkossa käyttää tätä aina, kun on Aben kanssa erimieltä jostain.
Voisikohan tämän nostaa samaan kastiin South Park -animaatiosarjassa esitetyn Johnny Cochranen Chewbacca-puolustuksen (http://fi.wikipedia.org/wiki/Chewbacca-puolustus) kanssa? ;)
No sehan on mukavata etta minunkin mielipiteitani aletaan viimeinkin hakkaamaan kiveen suurina viisauksina!
abe
Tuossa turkkilaissyntyisten nuorten morkkaamisessa radiossa on jätetty huomioimatta se tärkein syy heikkoon koulumenestykseen: Saksan "monitasoinen" koulujärjestelmä vaikeuttaa niin sanottua "luokkamatkaa".
Työläisperheen lapsen on erittäin vaikea päätyä akateemikoksi. Se että nuorella on sama koulutustaso kuin vanhemmillaankin on Saksassa paljon yleisempää kuin muissa länsieuroopan maissa ja varsinkaan pohjoismaissa. Ja siksi nuoret yleensä jäävät samaan yhteiskuntaluokkaan kuin vanhempansakin.
Ilman vanhempien aktiivista tukea on nuoren erittäin vaikea menestyä tässä järjestelmässä.
Saksaan saapuneilla turkkilaisilla siirtolaisilla yleensä ei ollut minkäänlaista koulututkintoa eivätkä he siksi osaa kannustaa ja tukea lapsiaan koulunkäynnissä.
Mutta myös saksalaissyntyisellä, vastaavan taustan omaavalla nuorella on aivan sama tilanne edessä, varsinkin jos asuu suurkaupunkien ongelma-alueilla.
Vierastyöläisten saapuessa Saksaan oli paljon tarvetta kouluttamattomalle työvoimalle. Vaan eipä ole enää.
Mielestäni on täysin aiheetonta syyttää nuoria tästä yhteiskuntajärjestelmän aiheuttamasta tilanteesta.
Ilman vanhempien aktiivista tukea on nuoren erittäin vaikea menestyä tässä järjestelmässä.
Allekirjoitan tuon. Tyttären luokkakaverilla oli neljänneltä luokalla sen verrat hyvät arvosanat, että olisi kevyesti mennyt niillä Gymnasiumiin. Tytön äiti sanoi sitten kerran neljännen luokan keväällä, että "enhän minä itselleni sellaista riesaa ja stressiä ota, että lapseni lukioon laittaisin". Lapsi on nyt Realschulessa, mikä ei toki huono vaihtoehto sekään, mutta tuo perustelu kuulostaa aika rajulta.
Samaisen luokan yhden toisen tytön arvosanat olisivat niinikään riittäneet Gymnasiumiin, mutta kuinka ollakaan, vanhemmat laittoivat Hauptschuleen!
Ja molemmissa tapauksissa on kysymys täysin saksalaisista (tai, no joo: baijerilaisista) perheistä.
Tomppa, olen samaa mieltä, ja lisäksi saanen huomauttaa, että toi oli tyylikäs 2000. postaus!
Muuten... se että vanhemmat "periyttävät" koulutustasonsa lapsilleen, on aika monisyinen juttu. Minun mielestäni älykkyyttä ja oppimistaitoja voi kehittää, varsinkin jos siihen kiinnitetään jotain huomiota jo pienestä pitäen. Enkä tarkoita preppaamista tyyliin "kolmivuotiaani lukee, kirjoittaa ja laulaa ranskaksi" vaan ihan sitä, että istutetaanko kersoja telkkarin edessä jotta ne olisivat hiljaa, vai puuhataanko niiden kanssa jotain ns. kehittävää. Onko jalkapallo ainoa harrastus, vai kannustetaanko sen lisäksi tekemään jotain muutakin. Ja jos vanhemmilla ei ole eväitä tai kiinnostusta moiseen, niin ei sitä kyllä muualtakaan tuputeta. En ole ihan varma siitä, että Suomessakaan koulujärjestelmä riittäisi tätä ongelmaa poistamaan.
Lisäksi pidän älyttömänä sitä, että Suomessa liki kaikkia kannustetaan käymään lukio. Esimerkkinä serkkuni, joka kävi lukiota kun ei tiennyt mitä tekisi, homma ei kiinnostanut pätkääkään, neljän vuoden kuluttua sai nipinnapin valkolakin. Kokeiltuaan sittemmin muutamaa opinahjoa hän päätyi satamaan ahtaajaksi, ja on oikein tyytyväinen helppoon työhön ja paksuun tilipussiin.
Työläisperheen lapsen on erittäin vaikea päätyä akateemikoksi. Se että nuorella on sama koulutustaso kuin vanhemmillaankin on Saksassa paljon yleisempää kuin muissa länsieuroopan maissa ja varsinkaan pohjoismaissa. Ja siksi nuoret yleensä jäävät samaan yhteiskuntaluokkaan kuin vanhempansakin.
Valitettavasti minulla ei ole esittää faktatietoa tähän, mutta jotenkin tuntuisi siltä, että Tomppa maalaa turhan ruusuista kuvaa Länsi-Euroopan maista. Pohjoismaiden kohdalla kommentti pitää paikkansa, samoin luulisin asian olevan muissa pienemmissä maissa, kuten esim. Benelux-maat. Ranskan järjestelmä taitaa olla vielä saksalaistakin luokittelevampi eikä Yhdistyneessä kuningaskunnassakaan luokkarajoja noin vain ylitetä. Näin siis mutu-pohjalta.
Enpä tiedä mistä muiden maiden tilastoja saisi käsiinsä.
Saksassa viime vuonna tehdyn tutkimuksen mukaan työläisperheiden lapsista 23% päätyy opiskelemaan (yliopisto tai ammattikorkeakoulu).
Akateemikkoperheiden lasten kohdalla vastaava luku on 80%.
Lähde: http://jetzt.sueddeutsche.de/texte/anzeigen/431492
Ongelmallisempia ovat toki ne nuoret jotka lähtevät koulusta ilman minkäänlaista päästötodistusta, vuonna 2007 näitä oli 7,3% koulunsa päättäneistä.
Mitä tulee tähän oikeistoradikalismiin, niin se on pääosin Itä-Saksan ongelma, aika marginaalinen ilmiö Länsi-Saksassa, toki olemassa oleva.
Ulkomaalaisvihamielisyys ja natsisympatiat olivat jo DDR:ssä voimakkaasti esillä, ja välikohtauksia DDR:ssä asuvien ulkomaalaisten kanssa tapahtui usein. Virallisesti ne kiellettiin, mutta DDR:n loppuaikoina niihinkin asioihin alettiin kiinnittää huomiota viranomaistenkin taholta.
Turkkilaiset Saksassa ovat todellakin joutuneet eräänlaisen syntipukin rooliin monessakin suhteessa. Ongelmia on, kieltämättä, mutta samalla kun puhutaan ja parjataan turkkilaisia unohdetaan samalla muut ulkomaalaisryhmät Saksassa. Heillä on ihan vastaavia ongelmia, muun muassa työttömyyttä löytyy paljon. Mm. nykyisistä Saksan juutalaisista elää yli 50 prosenttia sosiaaliturvan varassa. Työttömyys koskettaa heitä enemmän kuin Saksan turkkilaisia. Työttömyys ja mielenterveysongelmat ovat Saksan juutalaisten keskuudessaan yleisiä. Synagogat ovat enemmänkin sosiaalitoimistoja, eivät jumalanpalveluspaikkoja.
Ei ehkä kuulu tähän ketjuun, mutta...Lady Bitch Ray on Saksan turkkilaisia...ei sovi ihan siihen perinteiseen median luomaan kuvaan turkkilaisista naisista...
http://www.youtube.com/watch?v=6S3puk3Mhhk
reininvarrella 06-04-09, 14:08 Mitä tulee tähän oikeistoradikalismiin, niin se on pääosin Itä-Saksan ongelma, aika marginaalinen ilmiö Länsi-Saksassa, toki olemassa oleva.
Ulkomaalaisvihamielisyys ja natsisympatiat olivat jo DDR:ssä voimakkaasti esillä, ja välikohtauksia DDR:ssä asuvien ulkomaalaisten kanssa tapahtui usein. Virallisesti ne kiellettiin, mutta DDR:n loppuaikoina niihinkin asioihin alettiin kiinnittää huomiota viranomaistenkin taholta.
DDR taisi olla virallisesti antifasistinen valtio jossa ei yksinkertaisesti ollut minkaanlaista rasismia ja sen kansalaiset muutenkin lansimaisen imperialismin uhreja.
Turkkilaiset Saksassa ovat todellakin joutuneet eräänlaisen syntipukin rooliin monessakin suhteessa. Ongelmia on, kieltämättä, mutta samalla kun puhutaan ja parjataan turkkilaisia unohdetaan samalla muut ulkomaalaisryhmät Saksassa.
Tytot ovat nuoremmissa sukupolvissa kai parjanneet paremmin kuin jengeihin ajautuvat pojat.
Heillä on ihan vastaavia ongelmia, muun muassa työttömyyttä löytyy paljon. Mm. nykyisistä Saksan juutalaisista elää yli 50 prosenttia sosiaaliturvan varassa. Työttömyys koskettaa heitä enemmän kuin Saksan turkkilaisia. Työttömyys ja mielenterveysongelmat ovat Saksan juutalaisten keskuudessaan yleisiä. Synagogat ovat enemmänkin sosiaalitoimistoja, eivät jumalanpalveluspaikkoja.
Tarkoitat siis venalaisia siirtolaisia. Aika monen kohdalla se juutalaisuus taitaa olla hieman niin ja nain, kunhan nyt on jostain loytynyt propuska jonka turvin paasta Saksan sosiaaliturvan piiriin.
Mitä tulee tähän oikeistoradikalismiin, niin se on pääosin Itä-Saksan ongelma, aika marginaalinen ilmiö Länsi-Saksassa, toki olemassa oleva.
En allekirjoita. 10 vuotta sitten lähdin ent. Itä-Saksaan enkä kertaakaan ole joutunut ulkomaalaisvihan kohteeksi. Yhden ainoan kerran pari pojankloppia tuli uhoomaan, mutta näin nyt voi käydä Suomessakin kenelle vaan.
En allekirjoita. 10 vuotta sitten lähdin ent. Itä-Saksaan enkä kertaakaan ole joutunut ulkomaalaisvihan kohteeksi.
No halojata halloo, hiukan realismia kehiin. Ei pohjoismaalaiset vaaleat ihmiset ole mitaan "ulkomaalaisia" tuossa mielessa.
abe
No halojata halloo, hiukan realismia kehiin. Ei pohjoismaalaiset vaaleat ihmiset ole mitaan "ulkomaalaisia" tuossa mielessa.
abe
Kyllä pienemmillä paikkakunnilla yhteisön ulkomaalaiset on tiedossa. Luuletko, että syrjäytyneet nuoret potkii vain turkkilaisia tai neekereitä?
En allekirjoita. 10 vuotta sitten lähdin ent. Itä-Saksaan enkä kertaakaan ole joutunut ulkomaalaisvihan kohteeksi. Yhden ainoan kerran pari pojankloppia tuli uhoomaan, mutta näin nyt voi käydä Suomessakin kenelle vaan.
....
Kyllä pienemmillä paikkakunnilla yhteisön ulkomaalaiset on tiedossa. Luuletko, että syrjäytyneet nuoret potkii vain turkkilaisia tai neekereitä?
Nyt putosin kärryiltä. Siis ensin sanot että itäisen Saksan pienissä kylissä ei esiinny rasismia ja sitten kerrot että rasistit potkivat turkkilaisia ja muita ulkomaalaisia?
Kumpi pitää paikkaansa vai onko vain niin että rasistit eivät vielä ole sinua pahemmin uhkailleet?
(BTW, neekeri ei ole kovin korrekti termi nykyään ainakaan pohjanmaan ulkopuolella)
Pieni ulkomaalaisfraktio 8eli tottumattomuus monikulttuurisuuteen), työttomyys & alhainen koulutustaso ja sosiaalinen syrjäytyminen --> rasismi.
Olisin ihmeissäni jos tätä ei esiintyisi ex-DDR:n maalaiskylissä kun täällä Baijerissakin pikkukylien ja lähiöiden työttömät nuoret miehet kiroavat ulkomaalaisten vievän heidän rahansa ja työpaikkansa (siivoojina, dönerin paistajana jne).
Allekirjoitan myös Aben väittämän siitä että suomalaiset ja muut pohjoismaalaiset ovat mieluisia maahanmuuttajia ja valitettavasti tässä ei suurin syy taida olla siinä että vaalea olemus sulautuu hyvin massaan.
Siis ensin sanot että itäisen Saksan pienissä kylissä ei esiinny rasismia ja sitten kerrot että rasistit potkivat turkkilaisia ja muita ulkomaalaisia?
(BTW, neekeri ei ole kovin korrekti termi nykyään ainakaan pohjanmaan ulkopuolella)
Ei se ole rasismia - saatikka oikeistoradikalismia, jos peruskoulupohjalta möykätään kaljoissa ja potkitaan roskiksia. Siitä ei kärsi vain ulkomaalaiset vaan koko yhteisö. Tätä ilmiötä olen havainnut eniten Hampurin- ja Berliinin rautatieasemilla ja jopa Suomessa.
Unohdin taas, että "neekeri" ja "natsi" sanat aiheuttavat herkemmille pahoja unia. Yritän olla käyttämättä niitä vastaisuudessa. :smt083
Itäisen-Saksan uusnatsiporukoista ja syistä, miksi juuri siellä heitä erityisen paljon on, saa tarkempaa ja tutkittua tietoa kirjasta Die veränderte Republik (Klaus Schroeder).
Yleisesti tiedossahan se on, että se on juuri Itäisen-Saksan ongelma, varsinkin ongelmalliseksi asian tekee juuri se, että Itä-Saksassa asuu vain murto-osa koko Saksan väestöstä.
Jo DDR:ssa oli voimakasta skinhead-liikehdintää, kuten nykyäänkin Itä-Saksan alueella. Saksassa on arvioiden mukaan noin 4000 uusnatsia, joista suurin osa asuu Itä-Saksassa.
Wintermute 06-04-09, 22:33 Unohdin taas, että "neekeri" ja "natsi" sanat aiheuttavat herkemmille pahoja unia. Yritän olla käyttämättä niitä vastaisuudessa. :smt083
No ei tuo neekeri varmaan yhtään sen epäkorrektimpi ole kuin taikinaperse tai kumipääkään. :-)
Jo DDR:ssa oli voimakasta skinhead-liikehdintää, kuten nykyäänkin Itä-Saksan alueella. Saksassa on arvioiden mukaan noin 4000 uusnatsia, joista suurin osa asuu Itä-Saksassa.
Yllättävän pieni luku mielestäni tuo 4000.... Kyllähän tuon uusnatsi-ilmiön ymmärtää tavallaan Itä-Saksassa. Työttömyys on suurta ja nuoret miehet turhautuvat kun edes naisia ei ole.
Sehän on yleinen totuus, että pahimmilla Itä-Saksan muuttotappioalueilla ei asu kuin työttömiä ja syrjäytyneitä miehiä, naisten ja tyttöjen muutettua läntiseen Saksaan.
Tämä demograafinen vinoutuma on yleisesti tunnustettu tosiasia.
Yllättävän pieni luku mielestäni tuo 4000.... Kyllähän tuon uusnatsi-ilmiön ymmärtää tavallaan Itä-Saksassa.
Joo, ei Saksassa sen enempää tai vähempää uusnatseja ole kuin missään muussakaan maassa. Se on vaan niin keskittynyt tietyille alueille, pääosin juuri Itä-Saksaan ja siellä erityisesti Sakseniin ja Mecklenburg-Etu-Pommeriin, myös Brandenburgiin.
Toki onhan siinä 4000 tyyppiä ihan liikaa! Kaikkia äärioikeistolaisia ei myöskään saisi sekoittaa uusnatseihin. Eikä kaikkia, jotka vastustavat ulkomaalaisten maahanmuuttoa, tule pitää uusnatseina, rasisteina eikä äärioikeistolaisina.
Aika hassua muuten: Saksassa ulkomaalaisvihamielisyys ja oikeistoradikalismi on vahvaa juuri niillä alueilla, jossa ulkomaalaisia ei juurikaan ole.
Kun taas katsotaan pohjoismaihin, uusnatseja on varsinkin Ruotsissa ja Tanskassa - maissa joissa nimenomaan on paljon ulkomaalaisia.
Jyrkempää maahanmuuttopolitiikkaa harjoittaneissa Norjassa ja Suomessa sen sijaan ei mitään kovin näkyvää uusnatsiporukkaa tunnu olevan.
Mitenköhän tämä olisi ymmärrettävä? :confused:
Aika hassua muuten: Saksassa ulkomaalaisvihamielisyys ja oikeistoradikalismi on vahvaa juuri niillä alueilla, jossa ulkomaalaisia ei juurikaan ole.
Mitenköhän tämä olisi ymmärrettävä? :confused:
Ainakin tällaisen selityksen olen viisaiden politiikan tutkijoiden kirjoista lukenut: DDR:ssa ulkomaalaiset eivät eläneet normaalisti muiden saksalaisten joukossa, vaan omilla, eristetyillä alueillaan. Normaalit kanssakäymisen kontaktit olivat hyvin vähäiset, joka puolestaan loi ennakkoluuloja tavallisen saksalaisen mielissä.
Itä-Saksassa ulkomaalaisten osuus tänä päivänäkin on ihan muutaman prosentin luokkaa, kun lännessä se on reilusti päälle kymmen prosenttia, monissa kaupungeissa ja paikkakunnilla jopa 20 prosenttia. Vähäiset kontaktit ulkomaalaisiin luovat ennakkoluuloja.
Toisaalta Saksassa reagoidaan herkemmin kaikenlaiseen yhteenottoon ulkomaalaisten kanssa ja Saksassa rikosten luokittelu on erilainen kuin esim. Suomessa. Joku näyttää Hitler-tervehdyksen ja jää siitä kiinni, se luokitellaan ns. poliittisesti motivoiduksi rikokseksi ja menee uusnatsismin piikkiin. Jos muualla maailmassa reagoitaisiin yhtä herkästi näihin asioihin, luvut olisivat varmastikin korkeampi, uskoisin.
Hmmm... Pitäisi tehdä exkursio tuonne idän paratiisiin ja tsekata jos nuo uudet nutsit ovat vanhoja vertaisia. Ensin käydään läpi kuri ja järjestys, sekä organisointitaito, sitten pokkuroinnin perusteet, ja preussilaiset marssiaskeleet. Jos nämä ei pelitä, niin kyllä toivon nutsimmasta tulevaisuudesta voi heittää. Mutta ainahan sitä voi yllättyä, ja sittenhän vedetään kammeradereiden kanssa jalka koriasti pitkin kylän raittia... Tuntuu tuo aate vain kallistuneen baseballiin päin (ainakin mailankäyttö on suosittua) ja yleiseen vihaan kaikkea kohtaan. Jäänyt nuo asian olennaisimmat pointit huomioimatta, esim. se että nutsien ihannehan oli nimenomaan Turkki.
|