View Full Version : Aufenthaltserlaubnis
Osaisko joku sanoa, onko Aufenthaltserlaubnis todellakin poistunut käytöstä 1.1.2005?
Soitin nimittäin ulkomaalaisvirastoon anoakseni uutta oleskelulupaa,
(lompakkoni nääs varastettiin) ja sieltä sanottiin, etteivät EU-kansalaiset enää tarvitse kyseistä lappusta.
Olisiko jollain tarkempaa tietoa? Vanhasta kokemuksesta kun en oikein jaksaisi uskoa ulkomaalaisviraston työntekijään heti ensi kädeltä.
Yritin hieman googlata ja siellä törmäsin seuraavaan tietoon: oleskelulupa on korvattu Niederlassungserlaubniksella. Ja mikäs tää sit on? #-o
Moi Ulla! Se on totta, sen nykyisen lapun nimi on "Freizügigkeitsbescheinigung", se ei ole rajattu ajallisesti. Sun pitää vaan mennä sinne amtille passin ja vanhan aufenthaltserlaubnissin kans sitten saat ton uuden lapun. Näin se ainakin on täällä NRW:ssä.
Moi!
Kuukkelin mukaan vanhoja lakeja ja asetuksia on tosiaan kumottu roppakaupalla 1.1.2005
Tilalle on tullut Freizügigkeitsgesetz:
http://www.aufenthaltstitel.de/freizuegigkeitsgeu.html
Viitospykälästä löytyy tietoa tästä:
"§ 5
Bescheinigung über das gemeinschaftsrechtliche Aufenthaltsrecht, Aufenthaltserlaubnis-EU
(1) Freizügigkeitsberechtigten Unionsbürgern und ihren Familienangehörigen mit Staatsangehörigkeit eines Mitgliedstaates der Europäischen Union wird von Amts wegen eine Bescheinigung über das Aufenthaltsrecht ausgestellt.
(2) Familienangehörigen, die nicht Unionsbürger sind, wird von Amts wegen eine Aufenthaltserlaubnis-EU ausgestellt."
Mutta riittääkö passi vai pitääkö EU-kansalaisella olla tuo "Bescheinigung über Aufenthaltsrecht"?? Tämä menee yli maallikon hilseen. Ehkä osaavat sanoa "Amtissa", kun käytät oikeita avainsanoja...
Onko jollakulla kokemuksia Saksaan muutosta 1.1.2005 jälkeen?
Kerrothan meille muillekin, mitä pitää tehdä kun haluaa oleskella Saksassa muuten kuin turistina.
Uteliaana
"viran puolesta"
Liisa
Kiitti Maija & Liisa!
...niinhän mä arvelinkin, ettei tässä näin helpolla päästä.
Täytynee siis soitella virastoon ja udella lisää.
Homman pitäisi pykälien mukaan onnistua ao. kunnan Einwohnermeldeamtissa. T.s. maahan muutettaessa sinne vain ilmoittaudutaan; se Bescheinigung tulee sitten automaattisesti postissa.
Olen kuullut, että jossain jopa toimii...
Homman pitäisi pykälien mukaan onnistua ao. kunnan Einwohnermeldeamtissa. T.s. maahan muutettaessa sinne vain ilmoittaudutaan; se Bescheinigung tulee sitten automaattisesti postissa.
Olen kuullut, että jossain jopa toimii...
Täällä ei toimi.. Einwohnermeldeamtista käännytetään heti pois, kun kuulevat ettet ole Saksan kansalainen tai sinulla ei ole Saksalaista passia. "Nää jutut kun kuuluvat Ausländeramtiin" ja Ausländeramtissa sanotaan ettei heillä ole ko. asian kanssa mitään tekemistä :evil: ..
Tää nyt ei tarkoittanut jotain tiettyä yksittäistä tapausta, vaan ihan yleisesti. Einwohnermeldeamt on täällä Bürgeramtin yhteydessä, joten siellä asiointi on tehty ulkomaalaiselle mahdollisimman hankalaksi (niin kuin monet muutkin asiat tässä maassa)
Pitää varmaan testata meidän Rathaus... mulla on ikivanha (unbefristet) Aufenthaltserlaubnis (ikivanhassa) passissa (ennen EU-aikoja). Sitä EU-Aufenthaltserlaubnisia en koskaan viitsinyt hakea (vaikka kai periaatteessa olisi pitänyt).
Saksan byrokratian myllyt jauhaa hitaasti. Nuo aikaisemmin kertomani tiedot löytyi sivuilta www.muenchen.de. Ainakin siellä tunnutaan tuntevan uudet pykälät.
Varmistin asian Ausländeramtista ja se nyt todellakin on niin, ettei mitään oleskelulupaa enää tarvita. "Riittää" kun kuljettaa passia mukana.
Tässä vielä linkki, missä tästä uudesta laista voi lukea tarkemmin:
http://bundesrecht.juris.de/bundesrecht/freiz_gg_eu_2004/inhalt.html
millennium 23-03-05, 12:09 Tämäpä mielenkiintoista, nimittäin tuo "Aufenfauffenerlaubnis" (pöh), mikä lieneekään, on kyllä niitä harvoja papereita mitä olen kantanut kukkarossani.
Miksikö, no se on sentään 100 kertaa helpompaa (pienempi yms) kantaa mukana kuin passia.
Kun minulla ei ole tätä saksalaisten varsinaista henkilökorttia, jossa ilmeisesti seisoo tuo tuiki tärkeä osoite. Josta täällä ollaan kiinnostuneita enemmän kuin mistään sotusta. Pitäsköhän tatuoida oma sotu käteen, niin vois sitä sitten aina vilauttaa :D
Ai niin mitäs muuta sitä kantaa mukanaan, kun ei ole tuota henkilökorttia, yleensä pidän kopiota passista, ja valokopiota vuokrasopimuksesta, tosin yksi mitä voi kantaa mukanaan myös on jokin vanha lasku, jossa näkyy nimi ja osoite.
On se niin helppoa tässä horstien maassa. Muistanpa ekan kerran kun menin DVD:tä vuokraamaan, olipa show kun piti todistaa osoitteensa :)
On se niin helppoa tässä horstien maassa. Muistanpa ekan kerran kun menin DVD:tä vuokraamaan, olipa show kun piti todistaa osoitteensa :)
Hehee!! Siullekkin on käyny tuo sama homma. :-D Vaan oikeesti kävi huvittaan DVD-vuokrauslafkassa kun alkoivat kysyä sitä ilmoittautumislappusta, jossa olis osoite sekä iki-ihana viranomaisen leima. Tätä paperiahan miulla ei tietenkään ollut mukana, kun ei vieläkään ole tullut mieleen, mihin sen joskus aikoinani oon laittanu. Mut onneksi oli joku tosiaan lasku tms. mukana missä oli osoite mainittu niin sain kuin sainkin leffan lainattua...
Heh, ja minä saan hepulin Suomessa käydessä kun joka himputin paikassa kysellään sitä sotua - sitä en tiedä eikä miehellä edes ole sellaista :roll:
paulatytto 22-07-05, 13:42 Varmistin asian Ausländeramtista ja se nyt todellakin on niin, ettei mitään oleskelulupaa enää tarvita. "Riittää" kun kuljettaa passia mukana.
Jos tämä pitää paikkansa, niin varmaan sitten minä ja mieheni emme tarvitse hakea uutta Erlaubnisia? Vai mikä on niiden raukkojen kohtalo, joilla on Erlaubnis, mutta joka 'erääntyy' tämän vuoden lopussa???
Kun kyselin asiasta meidän paikallisesta Ausländeramtista, että tartteeko sitä enää, niin lähettivät kaikki mahdolliset lomakkeet ja pitkän listan liitteistä joita tarvitaan jatkon saamiseksi.
Ei taida tieto kulkea byrokratian rattaissa joka paikkaan? :roll:
Mullekin tuli Hannoverissa toukokuussa postia Ordnungsamtilta, kun mun oleskelulupa oli päättymässä heinäkuussa. Olis pitänyt täytellä ne kaikki paperit ja laittaa valokuvat mukaan ym ym. Soitin sitten sinne ja kysyin, mites kun muutan parin viikon päästä pois kaupungista. Neuvoivat sitten menemään Ausländeramtiin Nürnbergissä.
No tänne muutettuamme menin ensin Einwohneramtiin ja ilmoitin meidät molemmat kaupungin asukkaiksi. Täti tulosti mulle saman tien tuon "Freizügigkeitsbescheinigung"in, ja se oli sillä selvä. Kysyin vielä varmuuden vuoksi, pitääkö mun vielä erikseen mennä Ausländeramtiin, ja täti sanoi, että "Ei tietenkään!"
Tosin tuota paperia ja passia en viitsi mukana kuljettaa, kun joku voi ne vaikka varastaa :D Mulla on - vahingosta viisastuneena - aina mukana tuo Anmelde-lappunen lompsassa, jos joku sattuu osoitetta kysymään.
tulipas mieleen, että mulla loppuu voimassaoloaika aufenthalt-lappusesta tuossa noin 26.8.2005. Pitääkin käydä landsratamtissa hakemassa pysyvämpi paperi. Vuosi sitten sanoivat että tän viiden vuoden paperin jälkeen saa automaagisesti pysyväiskirjan.
abe
Se on kuulemma kielitaidosta kiinni. Jos saksankieli on sujuva niin pysyvän lapun saa näppärästi. Kielipuolet saavat uuden 5 vuoden luvan.
Oma green cardini varastettiin lompakon mukana kaksi vuotta sitten, kassotaas millainen hässäkkä tästä vielä seuraa. En ole tosin koko lappusta sen koommin tarttenut, vaikka olen vaihtanut lääniä tässä välissä.
Ei sitä lappua oikein mihinkään tarvi. Mulla meni aikoinaan umpeen ja jaksoin hakea uutta vasta vuoden myöhässä. Täti vähän tiskillä valitti, mutta antoi vain viiden vuoden luvan. Olin kuulemma vähän myöhässä. Muuten olisi tullut "ikuinen" lupa.
Lähinnä mitä voi tapahtua on, että jos saksankieli ei ole niin hanskassa, niin joissain lainoissa taikka osamaksuissa saattavat pyytää oleskelulupaa nähtäväksi, ja jos se on rajoitettu oleskelulupa, niin sen ylittävälle ajalle eivät välttämäti anna lainaa/osamaksuaikaa.
EU-kansalaisilla tosin ei tuonkaan pitäisi olla ongelma.
Nimim. kerran osamaksutapahtumassa alkuaikoina nipottivat että on vain rajoitettu oleskelulupa.
Abe-
joko kävit ausländeramtissa? Mulla meni viisivuotislupa umpeen 22.8. ja pitäis lähteä jatkoa anomaan. En ole tämän tarttee-eitartte keskustelun jälkeen nyt ihan varma että tarttenko sitä edes? Taitaa olla lääneittäin aika paljon eroavaisuuksia. Eli kun baijerissa molemmat asutaan niin laitahan infoa jos sulla on uutta tietoa.
Juu, tämä kiinnostaa minuakin!
Mä kävin juuri ausländeramtissa asiaa hoitamassä kun oma lupalappuni oli menossa nyt syyskuussa umpeen. Sain A4-paperin jossa vakuutetaan että on rajoittamaton oleskeluoikeus Saksassa. Paprussa lukee myös mihin saakka passi on voimassa, mutta sitä en nyt tiedä kun en tajunnut paikanpäällä asiaa varmistaa, pitääkö passin uusimisen jälkeen taas marssia ausländeramtiin jotta on virallisesti homma hoidossa.
Kun muutin Saksaan 2,5 vuotta sitten, kyselin täällä jo puolitoista vuotta asuneelta poikakaveriltani, miten ja mistä se oleskelulupa oikein hommataan. Ei sillä ollu hajuakaan. Sanoi vaan että kyllä se jotain kirjeitä oli pari kertaa saanu, mutta ei niitä ymmärtäny, kun ei saksaa osaa eikä sit sen enempää viitsiny vaivaa nähdä. Mä jouduin luvan sitten itse kuitenkin hommaamaan, kun pankkitilin avaaminen ei mun kohdalla muuten onnistunu (poikakaverillani oli kyllä onnistunut). Kun lupa meni viime vuonna umpeen, en enää viitsinyt vaivautua. Kuulinkin myös ettei sitä enää tämän vuoden alussa tarvittais. Ajattelin testata missä vaiheessa mut ajetaan maasta.. :-D
Saavuin juuri Münchenin Kreisverwaltungsreferatista. Alkaen Tammikuu 2005 EU-maiden jäseniltä ei enään vaadita erillistä työ- tai oleskelulupaa. "Uusien" EU-maiden kuten Puola ja Tsekit on vielä erikseen haettava työlupa, mutta meillä "vanhoilla" jäsenmailla on rajaton työ sekä oleskelulupa Saksassa.
Münchenissä ne antaa lipukkeen "Bescheinigung über das Aufenthaltsrecht" jos sen erikseen haluaa (jotkut työnantajat sitä kai vaatii) mutta se ei ole virallisesti tarpeellinen. Riittää että on voimassa oleva Suomen passi ja on rekisteröinyt itsensä kotiosoitteeseensa (Anmeldebescheinigung), erillinen käynti virastossa oleskelulupaa varten ei ole siis enään tarpeellista. Laki pätee sekä ensikerran maahan matkustaville Suomalaisille tai täällä jo vuosikymmeniä asuville.
Hurraa!!! Ei enään ikinä vuoronumerokourassa jonotusta ulkomaalaisvirastossa!!! (Ainakaan meille Müncheniläisille!) Kysyin onko tämä nyt sitten sama sääntö kaikissa Bundeslääneissä ja virastotäti sanoi, että kannattaa puhelimitse tarkistaa oman läänin käytäntö. Laki pätee tietenkin koko Saksalle, mutta Bundesläänien käytännöillä voi olla eroja.
Joo, näinhän se asia on. Vahinko. Oli nimittäin joka kerta naurun paikka todeta että Amberg-Sulzbachin Kreisamt jakelee oleskelulupia ja aseenkantolupia samalta luukulta. :-D :-D :-D
Oli huvittavaa jonottaa pakolaisten ja metsästäjien seassa ja teorisoida mielessäni, mikä lie asiayhteys. :-D
paulatytto 05-09-05, 16:56 Jihuu!!! Jos Münchenissä asiat on noin hyvin, niin päätän tällä hetkellä, että käytäntö Baden-Württembergissä on sama.
Tai ainakin itse lähden olettamuksesta 'yksi Saksa, yksi laki' ja otan kaiken riskin. Mutta jonottamaan ulkomaalaistoimistoon tämän asian tiimoilta en lähde. Lähettäkööt vaikka sit maitojunalla takas Suomeen jos niin tiukoille menee. :wink:
Münchenissä ne antaa lipukkeen "Bescheinigung über das Aufenthaltsrecht" jos sen erikseen haluaa (jotkut työnantajat sitä kai vaatii) mutta se ei ole virallisesti tarpeellinen. Riittää että on voimassa oleva Suomen passi ja on rekisteröinyt itsensä kotiosoitteeseensa (Anmeldebescheinigung), erillinen käynti virastossa oleskelulupaa varten ei ole siis enään tarpeellista. Laki pätee sekä ensikerran maahan matkustaville Suomalaisille tai täällä jo vuosikymmeniä asuville.
Kysyin onko tämä nyt sitten sama sääntö kaikissa Bundeslääneissä ja virastotäti sanoi, että kannattaa puhelimitse tarkistaa oman läänin käytäntö.
Kun ilmoittauduin Saksassa asuvaksi täällä Frankfurtissa, menettely oli käytänössä sama. Oleskeluoikeustodistuksen kylläkin lykkäsivät ihan pyytämättäkin kouraan.
Aihetta hieman sivuten voisi todeta, että kyllä saksalaiset viranomaisetkin voivat yllättää. Olin äskettäin rekisteröimässä autoani ja kiireessä olin napannut kotoa väärän paperin mukaan. Virastossa täti sitten sanoi, että tästä nivaskasta puuttuu Anmeldebescheinigung. Ajattelin heti, että uusiksi meni, pitää käydä kotoa hakemassa se todistus. Tätipä vetikin ässän hihastaan ja totesi, ettei ole mitään hätää, he voivat tarkistaa asian tietokoneelta. Ihmeellistä joustavuutta, sanon minä. No, siitä piti sitten pulittaa jonkinlainen "lisämaksu", kun ei ollut tarvittavia papereita mukana, mutta säästyipähän ylimääräisen käynnin vaiva ja paljon aikaa. :)
|