Mun pitäis saada olohuoneen iso matto pesulaan ennen muuttoa (olis sitten uudessa paikkaa puhdas matto). Se on jotain hamppusekoitetta eikä voi hinkata juuriharjalla itte. Aikanaan ostin sen Suomesta ja pohjassa lukee: "laakavesipesu pesulassa". Eli mitä selitän, kun vien maton pesulaan? Onko tälle laakavesipesulle saksan kielessä joku erityinen termi vai yritänkö vaan selittää tyyliin, että se pitäis pestä ja kuivata vaakatasossa?
En uskaltaisi viedä mattoja pesulaan, tuntuu että vaikka kuinka selittäisi,
eivät he osaa mattoja pestä. Vaikka vein maton pesuohjeen kanssa pesulaan, pilalle meni! Eikä pesuloilla täällä taida olla edes vehkeitä "laakapesuun" .
Itse olen pessyt mattoni ripustamalla ne telineelle, suihkuttamalla saippualiuosta ensin matolle ja huuhtelemalla ne sen jälkeen painepesurin alhaisimmalla tasolla tai vain puutarhaletkulla. Laakapesua tarvitsevat matot levitän pukkien varaan ja toimin samalla tavalla. Maton kuivatan myös samalla telineillä. Meillä on piha jossa voin näin tehdä, voi olla vähän vaikeaa jos asuu kerrostalossa.
Kylpyammeessa pesu on vähän vaivalloista.
En uskaltaisi viedä mattoja pesulaan, tuntuu että vaikka kuinka selittäisi,
eivät he osaa mattoja pestä. Vaikka vein maton pesuohjeen kanssa pesulaan, pilalle meni! Eikä pesuloilla täällä taida olla edes vehkeitä "laakapesuun" .
Meillä on piha jossa voin näin tehdä, voi olla vähän vaikeaa jos asuu kerrostalossa.
Kylpyammeessa pesu on vähän vaivalloista.
Vähän pelkään sitä myös, että pilalle menee... Kylpyammeessa on vaan hiton vaikea pestä eikä meillä ole "Nass-Saugeria" - saati painepesuria.
Satu Johanna
02-04-09, 14:56
"Nass-Saugerin" saat suht halvalla vuokrattua läheisestä rautakaupasta, kannattaa ainakin kysyä.
Mulla on kanssa matonpesuonglema, pihalla voisin pestä harjan ja letkun kanssa, mutta mihin ihmeeseen saan sen kuivumaan? Se on jo kuivanakin niin painava, että juuri ja juuri saan sen kannettua huoneesta toiseen, märkänä mission impossible.
Onkos se sitten "omalla vastuulla" vai korvaako pesula mitään, jos sattuvat sen maton pilaamaan?
TV:ssä mainostavat kovasti matonpuhdistukseen esim. Vanish-merkin tuotteita. Puhdistus niitä käyttäen vastannee kemiallista pesua, saattaisi olla vaihtoehto vesipesulle. Täytyy tosin myöntää, etten ole vielä uskaltanut kokeilla.
TV:ssä mainostavat kovasti matonpuhdistukseen esim. Vanish-merkin tuotteita. Puhdistus niitä käyttäen vastannee kemiallista pesua, saattaisi olla vaihtoehto vesipesulle. Täytyy tosin myöntää, etten ole vielä uskaltanut kokeilla.
Olen kokeillut kokolattiamattoon. Toimii hyvin yleispuhdistuksena. Tahroihin tarvitsee erikoiskäsittelyä, mutta esim. "Laufstraße:t" ja semmoinen tasainen lika lähtee hyvin. Pölynimuripusseja kuitenkin kuluu, koska kaikki mitä sieltä paketista ripottelee matolle, täytyy myös poistaa sieltä. Niinikään tarvitaan pehmeä harja, millä se pulveri hierotaan maton "sisään".
Hajuherkille en tosin suosittele, koska kun koko asunnon kokolattiamatot puhdistaa, sen haistaa vielä monta päivää. Ei se paha haju/tuoksu ole, mutta ei sitä varmaan monikaan päiväkausia viitsi haistella.