View Full Version : Viimeiset vinkit Saksaan kesäharjoitteluun menijälle

juahan
28-04-09, 18:17
Ensi viikonloppuna olisi tarkoitus siirtyä Suomesta neljäksi kuukaudeksi Mannheimin lähelle työharjoitteluun. Ottaisin mielellään vastaan kaikenlaisia vinkkejä ja kommentteja työssä aloittamiseen liittyen. Esimerkiksi mitä papereita kannattaisi ottaa mukaan? Toki kaikki on Suomesta jälkikäteenkin saatavissa, mutta helpottaisihan se kun olisi jo valmiiksi jotain tärkeitä lappusia mukana.

Yksi kysymyskin minulla on: Firmalta saamassani kirjeessä sanotaan, että mukaan pitäisi ottaa "Mitgliedsbescheinigung der Krankenkasse (für Privatversicherte: Kopie des Befreiungsbescheides)" mutten oikein tiedä mitä se tarkoittaa. Eli lähinnä, riittääköhän tuo Kelan eurooppalainen sairaanhoitokortti vai tarvitseeko minun liittyä johonkin sairaskassaan? Normaali pitkä matkavakuutus minulla tulee olemaan myös lisäksi.

pula
01-05-09, 10:46
Hassua, ettei kukaan ole vastaillut Sinulle. En ole byrokratian asiantuntija, mutta yritän parhaani:

-passi tai tavallinen henkkari mukaan (ajokortti ei kelpaa henkkarina)
-KELA-kortti ja jos vielä ehdit, tilaa Kelasta kaavake työnantajalle todistukseksi sairausvakuutuksestasi
-passikuvia on aina hyvä olla lompakossa
-työnantaja saattaa pyytää kansainvälistä virkatodistusta (Geburtsurkunde), mutta sen voit tilata puhelimitse seurakunnaltasi

Onnea matkaan, toivottavasti viihdyt kesäisessä Mannheimissa!!