View Full Version : Kielikurssille Saksassa & kysymys kirjastoista
Hei!
Olen muuttamassa alkukesästä suomalaisen mieheni perässä Dusseldorfin suunnalle pikkukaupunkiin. Ongelmana on, etten toistaiseksi osaa sanaakaan saksaa, joten kielikurssille osallistuminen olisi paikallaan. Mistä kannattaisi etsiä edullisia kielikursseja (onko kansalaisopistoja tai vast.)? Mitkä tahot Saksassa järjestävät kursseja, kun kalliit (?) yksityiset koulut eivät tule kysymykseen?
Lisäkysymys vielä koskien kirjastopalveluja: ovatko yliopistojen kirjastot yleensä avoimia kaikille eli saako kuka tahansa kirjastokortin niihin kuten Suomessa? Löytyykö englanninkielistä kirjallisuutta paljon, vai onko suurin osa saksaksi?
Kiitos avusta! Tulen varmasti lähiaikoina vaivaamaan teitä lisääkin. :)
Täällä vanha kirjastojen megakuluttaja vastaa..
Itse olen käyttänyt sekä Münchenissä että täällä Mainzissa yleisiä kirjastoja (Öffentliche Bücherei, (Stadt)Bibliothek/Bücherei.. ). Kirjastokortista joutuu pulittamaan muutaman euron/vuosi, ja ne 'käyttöehdot' vaihtelee kaupungin mukaan (enimmäislainamäärä, laina-aika jne). Tarjonta on runsasta, ja ainakin meikäläisen kokemuksen mukaan englanninkielistä kirjallisuutta on ihan tarpeeksi (saksaa kun ei jaksa koko päivää papattaneena enää välttämättä lukea --> aivot narikkaan)
Plussana vielä mainittakoon runsas aikakausilehtivalikoima, ainakin täällä Meenzissä :D
Tämmöinen osui silmään:
http://www.duesseldorf.de/kultur/buecherei/
Noista Yliopiston kirjastoista saa sitten joku asiasta enemmän tietävä laittaa infoa..
terkuin
lukutoukka-Sirkku
Mä en osaa oikein sanoa edullisia kielikursseja, mutta itse olen käynyt yliopistojen järjestämiä maksullisia kursseja ja joitain muita, voi kun muisti on nyt niin mätä :oops: Ne oli siis vuonna 2000 Mannheimissa.
Kirjastossa pitää ainakin mun asuinkaupungissa todistaa että missä asuu, se Meldebescheinigung pitää näyttää kun hakee kirjastokorttia, ellei ole kotiosoitetta passissa mitä suomalaisilla ei ole. Meidän kirjaston vuosimaksu on 10 euroa.
Ja kielikursseista kannattaa kattoa Volkshochschulen tarjontaa, se on niinkuin kansalaisopisto. Mutta kannattaa kysyä, voiko käydä yhdellä tunnilla kokeeksi, kun se taso aina vaihtelee opettajasta riippuen.
Mutta luultavasti on niitä halvimpia vaihtoehtoja, itellä ainakin on ihan hyviä kokemuksia ollut.
Satu Johanna 29-03-05, 14:12 Minä suosittelisin aloittamaan saksan opiskelun jo nyt, Suomessa. Siellä kurssit on halvempia (katso vaikka aikuislukion tarjontaa) ja ehtisit jo oppimaan jotain ennen tänne tuloa. Toiseen maahan muuttaminen on jo itsessään "rankkaa", ihan ummikkona tietysti vielä rankempaa.
Jos et löydä Suomesta sopivaa kielikurssia tähän hätään, niin ainakin kirjakaupasta kannattaisi ostaa kielikurssi kirjoineen ja ääntämis cd:ineen. (Mulla itseopiskelu oli aika takkuamista, olen niin laiska pänttäämään itsekseni, mutta kirjoista on ollut aika usein hyötyä.) Lisäksi: osta hyvä suomi-saksa-sanakirja, sitä tarvitsee aina. Älä tyydy mihinkään suppeaan turistisanakirjaan, vaan - vaikka hyvät on kalliita - etsi mahdollisimman laaja ja uusi.
[quote="Donja"]Mä en osaa oikein sanoa edullisia kielikursseja, mutta itse olen käynyt yliopistojen järjestämiä maksullisia kursseja ja joitain muita, voi kun muisti on nyt niin mätä :oops: Ne oli siis vuonna 2000 Mannheimissa.
Kiitos kaikille jo vastanneille! :-)
Donjalta kysyisin, pääsikö yliopistojen kielikursseille ihan noin vain vai pitikö olla vaihto-opiskelijana kyseisessä yliopistossa? Muistaisitko jotain suuntaa antavaa hintaa? Olen jatko-opiskelijana suomal. yliopistossa, jos se yliopiston kielikurssille pääsyä tulee yhtään helpottamaan.
Kurssille en valitettavasti enää ehdi täällä Suomessa, mutta itseopiskelupaketti olisi varmasti hyvä hankkia. Hyvät sanakirjat meiltä jo löytyvätkin. Tarkoitukseni olisi oppia 'ihan vaan' kielen perusteet, jotta pärjäisin joten kuten kaupassa ym. Ajatuksena on viihtyä Saksassa pari-kolme vuotta ja tulen sinkoilemaan Suomi-Saksa väliä tiiviisti.
Hei!
Kyllä muutamassa viikossakin on mahdollista hommata jonkinlainen peruskielitaito. Jos suinkin ehdit, aloita jo Suomessa!
Tässä tarkempia tietoja suomalaisista ei-kaupallisista etäopistoista:
Kansanvalistusseuran etäopisto
Oppikirjana myös monissa kansalaisopistoissa käytössä oleva
aikuisoppikirja "Deutsch ist da"
http://www.kvs.fi/fi/etaopisto
Kilpaileva "yritys" on opetushallituksen etälukio. Netissä on paljon ilmaistakin materiaalia:
www.oph.fi/etalukio
Jos kaipaat opintoihisi ohjaajaa, kysyisin ensisijaisesti
paikallisen lukion saksanopettajilta tai lukiolaisilta.
Paikanpäällä Düsseldorfissakin voit tietysti yrittää löytää ensin suomalaisen yksityisopettajan tai pienryhmän. Kyselepä esim. suomalaisesta seurakunnasta, tuntevatko jonkun joka opettaa saksaa kotonaan (seurakunnat löytyvät nettisivulta www.rengas.de).
Kansalaisopistoilla (VHS) on yllättävän pitkä kesätauko. Uudet kurssit alkavat vasta syyskuun lopulla.
t. Liisa
Minä opiskelin saksankieleni Korkeajännityksestä ja Pahkasiasta ennen muuttoa, lisäksi vielä tarkistin miten kaljaa tilataan. Hyvin on pärjätty 8)
Satu Johanna 29-03-05, 16:55 Minä opiskelin saksankieleni Korkeajännityksestä ja Pahkasiasta ennen muuttoa, lisäksi vielä tarkistin miten kaljaa tilataan. Hyvin on pärjätty 8)
Joo, ehkä tolla pärjää silloin, jos ei paljoa halua paikallisten kanssa tehdä töitä tai turista muuten. Vähän paha olisi mennä noilla tiedoilla juttelemaan 85-vuotiaan saksalaisen sukulaismummon kanssa...
Kieltä ehtii oppimaan täälläkin. Varsin oleellista silloin, kun kaikki kolleegat ovat saksalaisia. Turiseminen on tärkeää, kun on jo jotain oppinut: jos kieltä ei yritä käyttää, niin opiskelut kaatuvat kuin vesi hanhen selkään. Tietenkään ei ole pahaksi, että muistaa ensin hyvin öljytä nuo sanaisen arkun saranat.
riikkamarika 29-03-05, 22:01 Moi Pilvi!
Olen ruotsin ja saksan ope lukiossa, tämän kevään vielä Helsingissä mutta itsekin muutan kesällä samoille seuduille, nimittäin Kölniin. En mitenkään virallisesti aio kieltä opettaa, mutta kyllähän aina tarvittaessa voin opastusta antaa. Ota vaan yhteyttä jos kiinnostaa!
Marika
Donjalta kysyisin, pääsikö yliopistojen kielikursseille ihan noin vain vai pitikö olla vaihto-opiskelijana kyseisessä yliopistossa? Muistaisitko jotain suuntaa antavaa hintaa? Olen jatko-opiskelijana suomal. yliopistossa, jos se yliopiston kielikurssille pääsyä tulee yhtään helpottamaan.
Mä en ollut kirjoilla siellä yliopistolla, enkä missään muuallakaan, vaan pääsin ihan noin vaan osallistumaan kielikursseihin :D Se maksoi muistaakseni noin 350 euroa kuussa, kävin kaksi kuukautta siellä ja sitten menin siihen DSH-kielikokeeseen, mikä silloin ainakin piti ulkomaalaisten läpäistä, jos tahtoo opiskella Saksassa :D
Lisäkysymys vielä koskien kirjastopalveluja: ovatko yliopistojen kirjastot yleensä avoimia kaikille eli saako kuka tahansa kirjastokortin niihin kuten Suomessa?
Kun itte hankin aikoinani kortin Berliinin teknillisen korkeakoulun kirjastoon, piti anomuslappuseen täyttää myös kohta matrikel-nummer. Tuon numeron siis saa kun on koulussa kirjoilla, joten rivien välistä luettuna: eipä taida onnistua ei-kirjoilla olevalle. Tämä siis vain kokemuksen perusteella ja sisältää 100% mutua...
Vastakysymys: onnistuuko tuo oikeesti Suomessa?
Hei!
Lisäkysymys vielä koskien kirjastopalveluja: ovatko yliopistojen kirjastot yleensä avoimia kaikille eli saako kuka tahansa kirjastokortin niihin kuten Suomessa? Löytyykö englanninkielistä kirjallisuutta paljon, vai onko suurin osa saksaksi?
Kiitos avusta! Tulen varmasti lähiaikoina vaivaamaan teitä lisääkin. :)
Moi Pilvi,
Meidän kylässä kirjastokortti ei maksa mitään, ja englanninkielinen valikoima on aikas suuri. Myös ruotsinkielisiä kirjoja löytyy hyllyllinen :!: - ehkä siksi että meidän kylässä on n. 10 Ruotsalaista. Suomenkielisiä kirjoja ei sinne kuulemma osteta, koska meitä on vain 3!
Kokemukseni mukaan edullsimmat kielikurssit järjestetään Volkshochschulessa. Uusi kurssiesite ilmestyy yleensä elokuussa tai syyskuun alussa ja toinen alkuvuonna. Kurssitarjonta on laajaa ja hinnat samanlaiset kuin Suomessa kansalaisopistoissa. Kannattaa huomioida, että ihan alkajien kursseilla saattaa mukana olla ihmisiä, jotka eivät osaa edes lukea länsimaisia kirjaimia saatikka kirjoittaa niillä, joten kielelliset erot voivat olla suuria niillä kursseilla.
Kirjastot tapaavat olemaan maksullisia, kuten toisetkin ovat kirjoittaneet. Maksu on vuosimaksu. Kirjastot ovat valovuosien päässä suomalaisista kirjastoista, Saksassa tällaiset sivistykselliset julkiset palvelut ovat tosi alkeellisia Suomeen verrattuna. Itse en ole juurikaan englannin kielisiä kirjoja löytänyt, olen asioinut kahden pikkukaupungin kirjastoissa (35 000 ja 90 000 asukasta).
Saksaan muuttaessani kävin aluksi kaksi VHS:n saksankurssia, ja oon huomannut että sekä hinnat että taso vaihtelee aika paljon.
Ekan kurssin kävin keskisuuressa kaupungissa, tunteja oli muistaakseni n. 10 viikossa puolen vuoden ajan, mutta ryhmä oli suuri ja täynnä turkkilaisia, venäläisiä etc. ja eteneminen TODELLA hidasta. En muista enää mitä maksoi, mutta ei ollut kallis, kun EU maasta tulevana Saksan valtio maksoi suuren osan.
Toisen kurssin kävin pikkuruisessa kaupungissa, jossa maksoin 50€ puolen vuoden kurssista. Oppitunteja oli vain 2-3h kerran viikossa, mutta ryhmä oli pieni, ja opin todella paljon.
Düsseldorfissa hintoja tsekatessani nousi jatko-opinnoilta tie pystyyn, kun VHS:nkin hinnat oli satoja euroja... :shock: Mutta alkeiskursseja tarjotaan varmaan joka kaupungissa, ja pienemmissä hinnat tosiaan voi olla vähän ystävällisemmät :-)
Mitä kirjastoihin tulee: jos ihan tavallista lukemista kaipaat, Düsseldorfissa on myös pieni kansainvälinen kirjasto, joka on täynnä englanninkielistä kirjallisuutta. Jäsenyys maksaa muistaakseni 10€ vuodessa.
Suomenkielisiä kirjoja ei sinne kuulemma osteta, koska meitä on vain 3!
Münchenin DFG:llä on suht hyvä kirjasto (ottaen huomioon, että ollaan kuitenkin Suomen rajojen ulkopuolella), kirjalista on netisssä http://www.dfg-kirjasto.de/
Muuten saksalaisista kirjastoista: meidän kylässäkään ei maksa mitään, mutta ei ole myöskään koolla pilattu. Kirjauutuuksia ei juuri ole (nimim. tottunut suomalaisiin kirjastoihin). Muutama vuosi sitten yliopiston kirjastoon vaadittiin todistus, että on kirjoilla yliopistossa (sai olla ulkomaalainenkin yliopisto), ei maksanut muistaakseni mitään.
Mä käsitin että Pilvi kyseli "yleisistä" kirjastoista :? Täällä niihin riittää se Meldebescheinigung. Eri asia on sitten yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kirjastot, täällä niihin pitää olla kirjoilla, tarvitaan se Matrikelnummer jos tahtoo lainata kirjoja.
Kiitos kaikille ystävällisille vastaajille! :-)
Hyviä vinkkejä on tullut todella paljon. Kirjastojen kohdalla tarkoitin tosiaan yliopistojen kirjastoja (ja niiden englanninkielistä tutkimuskirjallisuutta), mutta hyvä oli kuulla ns. tavallisistakin kirjastoista. Tuollaisen todistuksen jatko-opinto-oikeudesta Suomessa ajattelinkin pyytää, jotta kirjastokortin saaminen ei ainakaan siihen tyssäisi.
"VP" kyseli, että ovatko yliopistojen kirjastot todella avoimia kaikille Suomessa. Seuraavan kopioin Turun yliopiston nettisivuilta:
"Turun yliopiston kirjasto on tieteellinen kirjasto, joka palvelee ensisijaisesti Turun yliopiston piirissä suoritettavaa tutkimusta, opetusta ja opiskelua. Julkisena kirjastona kirjaston käyttö-oikeus on myös muilla kuin yliopistoon kuuluvilla." Esimerkiksi itse hankin kortin kyseiseen kirjastoon jo lukioaikoina.
Marikalle tiedoksi, että otan varmasti yhteyttä myöhemmin. :)
Palaan lukemaan viestejänne viikon päästä, kun palaamme hiihtämästä lapista. :D
Yksi vinkki vielä: DAAD järjestää kesäisin muutaman viikon pituisia kursseja ympäri Saksaa. En ole itse ollut, mutta olen kuullut niistä ihan hyvää. Ne ovat kai aika intensiivistä opetusta, toiset alkavat ihan alusta ja sitten on lisäksi kaikenlaisia erikoisalojen tai Landeskunden kursseja. Osallistujat tulevat ympäri maailman, osa stipendeillä ja osa omalla kustannuksella. Kurssien hinnat ovat useita satoja (majoitus kuuluu yleensä pakettiin), mutta saatuun hyötyyn nähden ainakin itse olisin valmis sen verran pulittamaan jos olisi ajankohtaista...
(tämä siis kuulopuheiden perusteella, korjatkaa jos jokin ei pidä paikkaansa)
(tämä siis kuulopuheiden perusteella, korjatkaa jos jokin ei pidä paikkaansa)
Totta on! Olin itse viime kesänä DAAD-stipendillä suorittamassa tällaista kurssia Mainzin yliopistolla ja tykkäsin kurssista. :D Nämä stipendithän haetaan oman yliopiston kautta alkuvuodesta (en tosin ole varma onko jatko-opiskelijoiden kohdalla sama juttu..). Kurssi kesti vajaat 4 viikkoa. Päivisin oli 4 h kielen opetusta (oman tason mukaan) ja sitten iltapäivisin sai valita oman alan kursseja. Opetus on siis hyvin intensiivistä ja siinä samalla tapaa paljon muiden maiden kansalaisia, kuten tuossa jo Rosa totesikin.
Kurssien hinnat vaihtelevat paljon, joissakin paikoissa se maksaa vain pari sataa ja toisissa paikoissa sitten jo reilusti lähempänä 1000 euroa. Kurssien hintaan tosiaan sisältyy majoitus, mutta kurssin voi maksaa myös ilman majoitusta. Kannattaa siis katsella tarkkaan kurssien tarjonta ja hinnat, jos tämä kiinnostaa. Lisää kursseista saa tietoa osoitteesta www.daad.de :D
Jos joku nyt tänne asti on jaksanut lukea...
Itse olin viime kesänä Kölnissä Tandem-nimisessä kielikoulussa 3vko kesäkurssilla. Erittäin positiivinen kokemus ja ihan kohtuullinen hinta. Tällöin asuin siis suomessa vielä.
Nyt kun asun täällä Ulmissa olen hieman katsellut tarjontaa. Yksi yksityinen kielikoulu tarjoaa iltakursseja kaksi kertaa viikossa reilu pari tuntia kerrallaan hintaan 95e/kk. Tarkoitukseni olisi ottaa osaa jossain vaiheessa.
Netistä katselin myös Volkshochschulen tarjontaa. Suurin osa kursseista on lyhyitä intensiivikursseja, osa taas väärään aikaan eli työaikaa arkipäivisin ja hinnat tuntimääriin nähden korkeita eli yleensä yli 100e/kurssi.
|