View Full Version : Lasten suusta kuultua...

kummeli
14-06-09, 15:38
Voipi olla, että aiheesta on jokin vanha ketju, mutta tyttäremme täräyttää silloin tällöin niin osuvia lausahduksia, että on pakko jakaa ne tässä:

Olimme viikonloppuna automatkalla ja kaikilla alkoi jo olla nälkä. Puhuimme McDonald:sta eli Mäkkäristä, jos sellainen löytyy niin käymme vaikka siellä. Tytärkin alkoi olla kärsimätön ja viimein kysäisi takapenkiltä:
- Milloin me ollaan siellä näkkärissä(= näkkileipä) ?.

Isommat pojat puhuivat takapenkillä mm. uhkapeleistä. Tytär kuunteli poikien juttuja ja viimein kysäisi:
- Mikä se uhkapeli on ?. Onko se peli, jossa uhkaillaan toisia ?.

Tapahtui muutama vuosi sitten. Tytär oli jostain kuullut sanan Boss eli pomo ja kyseli siitä jotain meiltä vanhemmilta. Istuimme olohuoneessa ja tytär leikki nukeilla makuuhuoneessa. Pian sieltä kuului kimeällä äänellä:
- Minä määrään, koska minä olen possu !.

:D

nannyogg
14-06-09, 16:18
Tytärlapsi oli noin neljän vanha alkaessaan pohtia Suuria Kysymyksiä. Kuten sitä että "Miksi ihmisiä ei syödä sitten kun ne kuolee?"

Koittaa siihen sitten vastata jotain järkevää. Muistaakseni päädyttiin siihen että vaikka se olis ekologisesti ihan järkevää, niin ihmiset on niin tunteellisia ettei se vaan käy...

JoH
14-06-09, 18:31
Mun sisko oli 5v. kun muutettiin Saksaan, joten suomenkieli ei ehtinyt kehittyä kovin pitkälle ennen muuttoa. Ensimmäisenä jouluna täälllä me pohdittiin isälle joululahjaa ja joku ehdotti uutta partakonetta. Sisko tyrmäsi idean heti: "eihän sillä ole partaakaan!". Niinpä...

Supermuru
15-06-09, 14:12
Saksalainen mieheni näytti Anna-tytöllemme (4v.) lehdestä metson kuvaa (saks. Auerhahn). Siihenpä tyttö: "Papa, wo hat der Aua?!" Kyllä nauratti!

nallemaa
25-06-09, 12:07
Lasten koulu on nuori. Vuosi sitten siinä oli vain 4-luokkatasoa ja 4:llä luokalla vain yksi luokka - 4A.

Vuosi sitten kun tyttäremme oli siirtymässä eskarista ekaluokalle, niin isoveli joka oli taasen siirtymässä kakkoselta kolmannelle, neuvoi sisartaan näin: "Kannattaa yrittää päästä luokalle 1B tai 1C, niin ei tarvii käydä koulua kuin kolmannelle luokalle saakka, koska luokkia 4B tai 4C ei ole."

millennium
25-06-09, 13:27
Pikkusiskoni, tästä on jo aikaa, ja en muista tarkkaa ikää, mutta alle kouluikäisenä, kysyi minulta joskus automatkalla yhtä-äkkiä tietyssä mielessä teknisesti "filosofisen" kysymyksen (varsinkin kun itselläni ei fysiikan lait valon alueelta niin tuttuja olleet):

"Onko musta väri?"

Jäin tätä hetkeksi miettimään, tietysti se on tavallaan yksi väri.

Mutta pohdin tätä sitten myös siten, että jos meidän silmillä havaitsevat värit perustuvat itseasiassa siihen, että kappaleen pinta heijastaa tiettyjä aallonpituuksia takaisin, ja teoriassa absoluuttinen musta pinta ei heijasta mitään takaisin vaan absorboi kaiken, ja siksi se on mustaa, niin onko se sitten siinä mielessä "väri"...hmmm...no jaa...

No koska en ole koskaan fysiikka yms niin paljon lukenut, niin jätin tämän asia teknisemmän pohdiskelun enemmänkin "aivopierun" asteelle...mutta asiastahän löytyy kyllä paljonkin tietoa wikipediasta (kyseistä tiedon lähdettä tai www:täkään ei tuolloin vielä ollut)

"Musta kappale on fysiikassa käytetty ideaalinen objekti, joka absorboi kaiken siihen kohdistuvan säteilyn, eikä siis heijasta sitä lainkaan. Käytännössä musta kappale ei kuitenkaan ole väriltään musta, sillä pysyäkseen termisessä tasapainossa, sen on emittoitava jatkuvasti absorboimansa energiamäärä säteilyä."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Musta_kappale
http://fi.wikipedia.org/wiki/Planckin_laki_mustan_kappaleen_s%C3%A4teilyst%C3%A 4
http://fi.wikipedia.org/wiki/Valo

PS.
...ja en kyllä muista mitä vastasin...taisin sanoa että kyllähän se väri on vaikka asiaan liittyy pieniä tarkennuksia, joita voit tarvittaessa opiskella enemmän kun olet vanhempi tms.

nanapa
25-06-09, 14:59
muutama mitä tuli mieleen omasta perhepiiristä ja jotka edelleenkin ovat käytössä näiden lasten hieman vartuttua:

munahillo = munavoi
pikviini = joutsen

Ravintolassa lasten leikkinurkkauksessa syntyneen riidan jälkeen viisivuotias vilkuili ympärilleen kuuleeko kukaan kutsuakseen riitakumppania pahimmalla tietämällään nimityksellä: "senkin NAKKIPÄÄ".

marschum
25-06-09, 17:09
Serkkupoikani vastasi (noin 4-vuotiaana) , kun Häneltä kysyttiin aikooko Hän
mennä kihloihin ( naapurin tyttö oli juuri mennyt) että tottakai,
ja kysymykseen kenenkäs kanssa aiot mennä, tuli napakka vastaus;
en kenenkään, menen ihan yksin linja-autossa.

Caneel
25-06-09, 17:18
Leikkikouluikäinen tyttärenpoika oli meillä käymässä ja ilmestyi aamulla makkarin oviaukkoon.

Poika: Mummu, oletko sä jo hereillä?
Mummu: mmmmhhhmmm...
Poika: mä olen jo hereillä, kato, mä seison tässä.

kummeli
25-06-09, 21:38
muutama mitä tuli mieleen omasta perhepiiristä ja jotka edelleenkin ovat käytössä näiden lasten hieman vartuttua:

munahillo = munavoi
pikviini = joutsen

Ravintolassa lasten leikkinurkkauksessa syntyneen riidan jälkeen viisivuotias vilkuili ympärilleen kuuleeko kukaan kutsuakseen riitakumppania pahimmalla tietämällään nimityksellä: "senkin NAKKIPÄÄ".

Veljenpojalla Ruotsissa oli aikoinaan myös muutamalle elintarvikkeelle oma nimitys:

meemamma = mehu
kutittaa = jukurtti
kuttalaa = suklaa
akkendaa = näkkileipä

Donja
25-06-09, 21:46
Esikoistytön juttuja:

*Juuri 2 vuotta täytettyään:
Tyttö osoitti omia tissejään ja sanoi: "Minä pienet tissit." Sitten osoitti mua ja sanoi: "Mami isot tissit." Sitten tyttö alkoi nauraa ja sanoi: "Papa iso pylly!!"

*2 v. 5 kk:
"Mami, minä en halua että pikkusisko menee sinun masuun takaisin!"

*2 v. 9 kk:

Tyttö: "Mami! Mene äkkiä pois! Mene takaisin keittiöön!"
Minä: "Miksi?"
Tyttö: "Minä en tykkää jos sinä näet että minä käsillä syön!"

*Mä sanoin kerran miehelle, että meidän vauvalla ei ole vielä kaulaa. (Siis leikillään, eihän vauvoilla kai kuulukaan olla? Esikoisellakaan ei ollut kuin vasta noin 10 kk ikäisenä se alkoi kasvaa)
Esikoinen 2 v. 10 kk kuunteli tarkkaavaisena ja sanoi siitä parin päivän päästä mulle tosi iloisella äänellä: "Mami katso, mä löysin S:n kaulan!! Se on tuolla sen pään alla! Sitten kun S jumppaa lattialla niin se venyttää kaulaa ja se näkyy!! Sillä on toooosi pieni kaula! Mä löysin sen kaulan, katso, se on tossa ihan pään alla!! Nyt S voi saada tyynyn kun sillä on jo kaula!!"

*Samanikäisenä tyttö tarkkaili mumminsa koiria jotka kävivät kakalla. Tyttö sanoi: "Mummi kato, sun hauvoilla on sellaset ympylät tuolla pyllyssä ja sit ne aukee ja sit sieltä tulee kakkaa!! Kato niiden ympylät on nyt auki!"

*Esikoinen pelasi tänään videopeliä ja pikkusisko 7 kk voimisteli lattialla ja yritti vetää pelin johdoista.
Isosisko 2v. 11 kk: "Älä Saala vedä siitä johdosta! Saala, älä laita sitä suuhun! Sä saat kohta sähköistuimen! Sitten sun solmet palaa. Sitten sä joudut Unfallklinikkiin (Unfallklinik=sairaala onnettomuuksien uhreille jossa tyttö on kerran käynyt) ja sä meet sinne ihan yksin koska mami ja mä ei tulla mukaan eikä papi. Älä nyt syö sitä johtoa!! Usko jo höppänä!"

Melkein 3 v.:
tein päiväruokaa ja tyttö tarkkaili keittiössä ja valisti mua:
"Mami, pienet lapset ei yleensä tykkää luuasta. Ne tykkää VAAN jälkiluuasta!"

*Esikoinen 3 v. halusi maistaa omenalimsaa, luuli sitä mehuksi. Annoin mukin, hän joi ja kysyi sitten huolestuneena, että "mami onko tässä mehussa alkoholia?" Mä sanoin että ei ole, se on vaan limsaa. Tyttö ei uskonut vaan selitti "Mutta mami kyllä tässä on alkoholia, on kato vaikka! Tässä on sellasia pilkkujakin." Siinä kun oli poreita Tyttö uskoi vasta kun pyysin soittamaan isälle töihin ja varmistamaan siltä, kun isä oli limsan ostanutkin.

*Tyttö 3 v. 1 kk isälleen: "Papa, wenn ich mal alt bin und ein Junge werde, will ich mit dir auf dem Balkon rauchen. Dann rauchen wir jeden Tag zusammen und stinken ganz fuchtbar!"

*Tytöt 3 v. 3 kk ja 11 kk söivät sämpylöitä, ja kun eivät jaksaneet enää, laitoin ne paperipussiin. Myöhemmin esikoinen halusi taas sämpylää ja otti pussista palan. Hän haukkasi sämpylää ja sanoi: "Mami tämä on Saalan sämpylä! Mami tässä sämpylässä on tosi paha vauvan maku!!" Voi sitä ilmettä, tytöllä oli naama ihan lytyssä ja kurtussa, taisi olla oikeasti tosi pahaa! Nauroin ihan kippurassa. Paha vauvan maku! Kysyin että millainen maku se on. Hän sanoi ettei tiedä, mutta paha maku. Luulen, että sämpylä oli aika kuolainen ja lutusteltu!

anukorpi
26-06-09, 00:03
Meillä on poika oppinut laiskasti puhumaan (luultavasti joku saksalaisten määräämä terapia taas luvassa, kuten esikoisellekin tarhaan jouduttua). Yksi vaikea sana kuitenkin tuli opittua tässä meidän keväisen muuttotohinan yhteydessä. Poika pääsi auttamaan isää ruuvien irrottamisessa. Akkubohrer = akuboa.

pinefall
26-06-09, 19:12
piti hypätä ruokapöydästä heti kirjoittamaan ettei unohdu..

Tuo meidän kohta 7-vuotias neiti söi innolla patonkia ja murusti samalla lattialle aika huolella. Siihen minä sitten totesin, että hän pääsee ruoan jälkeen imuroimaan lattian. Tyttö katsoi mua hyvin hämmästyneenä ja sanoi, että ei tytöt imuroi, vaan miehet. Hieman hymyilytti. Sitten hän jatkoi, että kun hän on aikuinen niin hänellä on mies joka imuroi. :smt023
Sitten loppu tokaisu oli, että miehet imuroi ja naiset tekee pyykkiä.. tarkoitti kuitenkin varmaan, että pesee pyykkiä. :laughing9:

JariK
04-07-09, 21:43
Muutama minuutti sitten:
Katselimme juuri kolme vuotta täyttäneen tyttäreni kanssa tv:stä jotain dinosaurus-"dokumenttia". Hanna totesi (autenttiset kielet, hän siis saksaksi, minä suomeksi):
H: "Ich möchte nicht dorthin"
J: "No en minäkään"
H: "Du schon"
J: "No miten niin?"
H: "Weil du ein Mann bist!"

Donja
21-12-09, 20:32
Esikoinen 4 v. opetti tänään ruokapöydässä pikkusiskolleen saksaa. Pikkusisko yski ja isosisko neuvoi ihan pokkana: "Jos sulla menee jotain ruokaa väärään kurkkuun, niin sä voit sanoa sitten kun oot päiväkodissa että es ist die falsche Gurke gegangen!"
Äidillä meinasi mennä maidot väärään kurkkuun :)