View Full Version : saksankielen taidottomana Saksaan,Hannoveriin. Kannattaako??
Avautui tilaisuus kahden vuoden mielenkiintoiseen työkomennukseen Hannoverissa. Asunto järjestyisi, työpaikalla selviää englannilla. Mitenkäs on, arvon ihmiset, pärjääkö normaaleissa päivärutiineissa englannilla, vai onko saksankielen hallitseminen niinsanotusti MUST ? Tottakai, kielitaito kehittyy ympäristössä varmaan ripeästikin, ja on sitä tarkoitus myös opiskella. Onko saksankielen taidottomien penseä kohtelu vain legendaa, vai onko elämä ilman sitä yhtä sudenkuoppaa? Työtarjous tuli niin lyhyellä varoitusajalla, että valmistautumisaika jää kovin lyhyeksi, joten kaikki informaatio/neuvot otetaan kiitollisuudella vastaan.... :)
millennium 04-04-05, 08:58 Ei se ihan tuulesta temmattua ole....mutta vaihtelee. Toisinaan pärjää englannilla, nyt oli viimeksi hiukan ongelmia kun vaihdoin ADSL toimittajaa, no ainakin noiden asiakaspalvelussa pärjäsi englannillakin (vaikka itseltä jonkinlainen perus saksankieilikin sujuu).
Mutta valtion virastoissa ei paljon englannilla pärjää ehkä. Tosin niihin nyt ei pahemmin asiaa ole. Se pakollinen paperisota alussa, ei nyt niin kummoinen ole ja taitaa olla tätä nykyä vieläkin kevyempi. Ja kyllä ne sielläkin sitten on vähän pakotettuja "ymmärtämään" jos ei saksalla toimeen tulla, niin jotenkin sitten.
Kaupossa käytäntö vaihtelee, joskus joku puhuu (osaa tai viitsii) englantia, mutta on minulle muutama myyjä vain kääntänyt selkänsä ja kävellyt pois kun ei asiasta puusta pitkälle päästy minun saksalla tai hänen englannilla.
Ei tuon takia kuitenkaan kannata jättää reissua tekemättä jos komennus muuten kiinnostaa :)
Ihan kyllä yhtyisin edelliseen että jos reissu muuten kiinnostaa niin älä ihmeessä nyt kielitaidon vuoksi jätä väliin.. asiat järkkääntyy aina jotenkin! Avokkini tuli tänne myöskin täysin ummikkona, puhui duunissa englantia ja jossain vaiheessa oppi sitten sitä saksaakin. Kyllä tuo kaupassa kävi ihan tavallisesti. Sämpylöitä ei suostu vielä tänäkään päivänä ostamaan tiskiltä kun ei ikinä tiedä niitten nimiä ja kaupantädit aina korjaa ;-)
Kuulostaa kovin tutulta. Anna palaa vaan, tärkeintä on lähteminen! Toisella puolella vaakakuppia on se, että joskus myöhemmin podet sitä että jätit tilaisuuden käyttämättä. Käytännön asioilla on tapana järjestyä.
Käytä vaan hyväksi tuo mahdollisuus. Jos alkaa ahistamaan, niin pääseehän täältä aina pois. Myöhemmin jää kumminkin harmittamaan synkkinä pimeinä yksinäisinä iltoina, ettei tullu kokeiltua.
Samaa mieltä kuin kaikki muutkin - kannattaa lähteä!
Englannilla kyllä varmasti pärjää, mutta tuskin tekee haittaa opetella pari lausetta, kuten 'anteeksi, puhuttekko englantia' tai 'en puhu saksaa' etukäteen. Kunhan sitä edes vähän näyttää, että yrittää, niin on se suhtautuminen paljon 'ymmärtäväisempää'.
Kuten kaikki muutkin jo totes, myöhemmin voi kaduttaa, että on jättänyt tällaisen tilaisuuden käyttämättä, ja työkokemus ulkomailla on aina plussaa!
Täälä on kaikki TV kanavat dubattuja. Sieltä itse ainakin opin ymmärtämään saksaa aika nopeasti. Puheen tuottaminen onkin hieman vaikeampaa, kun televisio ei pahemmin takaisin juttele. :lol:
Hannoverissa noin periaatteessa joutuu sakemannijengi muutenkin opettelemaan ehkä hieman saksan keskitasoa enemmän englantia.
Cebitin vuoksi.
abe
Joo tänne vaan. Ihan umpitumpiona saksaa taitamattomana täällä itsekin ollaan. Perustaidot tulee 6 kk:ssa, ja lopuista ei väliä
No aika paljonhan se työstä on kiinni mitenkä sitä saksaa sitten tarvii. jos kaikki kolleegat ovat *kuitenkin pelkästään* sakemanneja eikä kv-tiimi niin kyllähän lounastauot yms. hiukan käy syrjityksitulemiseksi.
Itsellä oli aika pakko oppia sujuvaa ja kunnollista saksaa kun kiersin pari vuotta ympäri saksaa konsultoimassa ja treenaamassa kymmeniä sakemannifirmoja tietoturvallisuuden alalta + kirjoittaa kaikki dokkarit saksaksi :)
abe
Asennoituminen vaihtelee paikkakunnittain aika paljon sen mukaan miten paljon siellä on turisteja tai muitan englantia puhuvia. Asuin itse Hannoverissa yhden puoli vuotta ja vaikka osasinkin saksaa, tuli selväksi, että siellä on totuttu messuvieraisiin ja sitä kautta kansainvälisiin asiakkaisiin.
Ei saksalaiset niin yrmeitä ole englantia puhuviin kuin ranskalaiset. Itse asiassa vanha amerikkakiitollisuus aiheuttaa vieläkin sitä, että ameja palvotaan eikä heitä ainakaan saa kritisoida. Yleisesti kuitenkin on niin, että englannin kielitaito on surkeaa ja vähäisen harjoituksen ja kuulemisen puolesta se on ihan ymmärrettävääkin. Virastoasioinnissa tai pankissa en ole koskaan saanut palvelua englannilla, enkä vuoden 1996 jälkeen ole enää yrittänytkään.
No nyt sait hullun uteliaaksi. Mitä dramaattista tapahtui 1996?
Vaihtelevia ovat minunkin kokemukseni. Pankkitiliä avatessani sain erinomaista palvelua englanniksi mutta esim kaupunkimme ulkomaalaisvirastossa yrmeän näköinen ukko ei puhunut pätkääkään mitään muuta kuin saksaa. Yleisesti kai mitä isompi kaupunki niin sitä paremmin selviää englannilla.
Kielen oppimisesta voin sanoa sen verran että töissä käytän englantia mutta saksan taito alkoi kehittymään vasta vapaa-ajan harrastusten kautta kun siellä ei kukaan puhu mulle muuta kuin saksaa (turkkia, ranskaa, ählämiä ja hollantia en takuulla osaa). Kokemukseni on että alkuasukkaisiin tutustuminen kannattaa työn ulkopuolella jos haulaa kieltä oppia.
LauraMaria 07-04-05, 17:23 Kolmen kuukauden ummikko-kokemuksella Hampurista voin sanoa, että ilman saksaa pärjää, mutta vähäinenkin taito auttaa. En osannut yhtään mitään tänne tullessa. Itse työskentelen kansainvälisessä organisaatiossa ja puolet meistä on "muualta" siitä huolimatta kahvitauoilla puhutaan lähes ainoastaan saksaa, joten kielitaito on karttunut aika nopeaa tahtia. Aloitin myös saksan kurssin heti muutettuani. Kannattaa selvittää korvaako työnantaja ainakin osan kurssista, sillä ainakin itse halusin edetä nopeampaan tahtiin ja pienemmässä ryhmässä kuin mitä olen kuullut ns. kansanopistoissa tapahtuvan.
Ummikkona täytyy vain sopeutua siihen tilanteeseen, että joutuu pyytämään työkavereiden apua, jos pitää soittaa jonnekin tai asioida virastoissa tai muissa. Itselläni hankalinta oli saada nettiyhteys kotiin (eläköön t-com!). Ja tuttava/ystäväpiiri täällä on muodostunut englantia sujuvasti puhuvista ihmisistä.. Pitäisi varmaan aktiivisemmin etsiä myös paikallisia tuttavuuksia, jotta kielitaito paranisi...
Hassua on ollut se, että koska aikaisemmassa elämässäni olen asunut myös Amerikoissa ja englantini kuulostaa siltä, saan huonoa palvelua, jos en erikseen tee selväksi etten ole Jenkki. Eli heti kun saan ilmaistua olevani suomalainen, muuttuu palvelu ystävälliseksi myös englannin kielellä. Mielenkiintoista. Pyrinkin nykyään siihen, että aloitan kaiken kommunikoinnin saksaksi ja vasta, jos en ymmärrä, siirryn englannin kieleen.
Hmm.. suomalaiset on kyllä yleensä pidettyä porukkaa. Ehkä onkin hyvä idea aloittaa kaikki keskustelut: Ich komme aus Finnland, sprechen Sie finnisch?
Jos eivät puhu suomea niin sitten vasta tarjota että ok englisch passt auch. :wink:
Tällaisilla heitoilla halkeaa paksumpikin jää. Käytän vastaavanlaista työtapaamisissa, kun haluan alkuun hieman keventää tunnelmaa.
Kuten aiemmin jo sanottu, jos duuni kiinnostaa, niin ehdottomasti kannattaa lähteä "maailmalle". Itsekään en saksaa puhunut tänne tullessani ja nyt kuuden menestyksekkään vuoden jälkeen voin sanoa, etten puhu vieläkään! :lol:
On vissiin Timi jo lähtenyt maailmalle kun ei viestiketjussa ole enää vilahdellut.. :wink:
Also ich verstehe hier kein Wort..sorry ich weiß auch nicht genau, worum es hier eigentlich geht, aber vielleicht antwortet mir ja doch jemand!
Ich werde ab Juli erst in Vantaa und anschließend in Tampere arbeiten...als Au Pair...und suche noch ein paar nette Leute von dort oder die öfter mal dort sind.
Könnt ihr mir da vielleicht weiterhelfen?? Das wäre ganz lieb!!
Kiitos paljon!!!
Dajana
|