View Full Version : Nebenkosteneista?
teemu.garam 23-06-09, 10:58 Olemme asuneet perheeni kanssa Regensburgissa vuoden kaksiossa, jonka kulut ovat olleet kylmä vuokra 450€ ja nebenkostenit 65 € päälle, yhteensä olen siis maksanut 515€ joka kuu..MIttarit luettiin Rewagin toimesta maaliskuussa ja olemme saaneet paikalliselta sähköyhtiöltä Rewagilta tasauslaskut Strommista ja Heizungista/lämpimän veden käytöstä. Heizung/Warmwasser laskussa lukee sekä kylmä veden että lämpimän veden tarve.
Nyt kun olemme muuttamassa pois Hausmeister on tekaissut meille Nebenkosten-laskun taloyhtiön/isännöinnin puolesta, väittäen että olemme maksaneet lian vähän koska meitä on 4 henkeä, että tuo 65€ kattaa vain 1-2 ihmistä.
Kummalliseksi asian tekee se että tuossa laskussa saatu loppusumma 252,61, muodostuu pääasiallisesti tästä: WASSER/KANAL 3.426,16 BRUNATA direkt 328,38€...tämän 328,38€ hän on saanut ottamastaan laskusta, joka on osoitettu minulle, mutta se ei ole ikinä minulle saapunut...hän lähetti minulle ainoastaan kopion laskun infopuolesta jossa tuo summa 328,38€, mainitaan, varsinaista laskuosaa ei ole liitetty mukaan. Tuossa "laskukopiossa on selvästi minun osoite ja se on samanlainen kuin aiemmin Rewagilta postin kautta saamani...aiemmassa tasauslaskussa luki vallan toinen summa, mitä info-osioon oli kirjoitettu.Siinä luki jo maksamamme osa ja se paljonko meidän tulee maksaa lisää...uskon että Hausmeister on jotenkin saanut tuon minulle kuuluvan tasauslaskun Rewagilta ja yrittää nyt alkuperäisen laskun minulta pimittämällä, huijata minulta rahaa...minun mielestäni kun olen jo maksanut Rewagin tasauslaskut perheemme ylimääräisestä energia ja vedenkulutuksesta sen pitäisi riittää.Normaalia, kuukausittain maksettavaa laskua korotettiin tuntuvasti maaliskuussa, ettei lisälaskua tulisi, ja silti tämä tekaistu lisälasku? Mielestäni tuo Nebenkostenlasku on tekaistu ja väärillä tiedoilla tehty huijausyritys? Marrsin tänään söhköyhtiöön jossa pyydän tuota alkuperäsitä laskua itselleni, jos miulle sanotaan että se on Hausmeisterin takana marsin poliisin puheille, sillä tämä täyttää kylä huijauksen ehdot.Eriasia sitten on miten paljon Baijerilainen poliisi vetää "kotiinpäin"...Anyone?
Umlagezeitraum: 01.01.2008 bis 31.12.2008
Vertragszeitraum: 01.06.2008 bis 31.12.2008
Tage
A: Größe/m² 52,980 von 1179,37 365
B: MA-Miteigentumsanteil 1/1000 43,690 von 1000,00 214
C: Wohneinheiten 1,00 von 17,00
D: Gewerbeeinheit/Anzahl 1,00 von 1,00
E: QM: nur Wohnungen 52,980 von 1056,33
F: Anzahl Einheiten gesamt 1,00 von 18,00
Kostenkonto Gesamt Umlage- Ihr Anteil
in Euro schlüssel Euro umlegbare Nebenkosten 707,61
GRUNDSTEUER 99,66 meidän osuus: 58,43
WASSER/KANAL 3.426,16 BRUNATA direkt meidän osuus: 328,38
NIEDERSCHLAGSWASSER 221,76 A meidän osuus: 5,84
STRASSENREINIGUNG 218,92 A meidän osuus: 5,77
ABFALLBESEITIGUNG 858,16 E meidän osuus: 25,23
STROM ALLG. 335,75 A meidän osuus: 8,84
KAMINKEHRER 0,00 A 0,00
VERSICHERUNGEN 3.037,95 A meidän osuus: 80,01
HAUSMEISTER/HAUSREINIGUNG 5.062,28 A meidän osuus: 133,33
KABELGEBÜHR 1.790,94 C meidän osuus: 61,77
Summe BETRIEBSKOSTEN 15.051,58 meidän osuus: 707,61
Ihre Kontoabrechnung Belastung Gutschrift Nachz./Guth.*
Nebenkosten-Vorauszahlung 65 x 7 0,00 455,00 455,00
0,00 0,00 0,00
Kosten dieser Abrechnung 707,61 0,00 707,61
SUMMEN 707,61 455,00 -252,61
GESAMTERGEBNIS EINHEIT 2.2 / SALDO Nachzahlung Euro 252,61 TÄMÄ JÄÄ MAKSETTAVAKSI
Der o.a. Nachzahlungsbetrag wird von Ihrer Mietkaution einbehalten
Olemme asuneet perheeni kanssa Regensburgissa vuoden kaksiossa, jonka kulut ovat olleet kylmä vuokra 450€ ja nebenkostenit 65 € päälle, yhteensä olen siis maksanut 515€ joka kuu..MIttarit luettiin Rewagin toimesta maaliskuussa ja olemme saaneet paikalliselta sähköyhtiöltä Rewagilta tasauslaskut Strommista ja Heizungista/lämpimän veden käytöstä. Heizung/Warmwasser laskussa lukee sekä kylmä veden että lämpimän veden tarve.
Nyt kun olemme muuttamassa pois Hausmeister on tekaissut meille Nebenkosten-laskun taloyhtiön/isännöinnin puolesta, väittäen että olemme maksaneet lian vähän koska meitä on 4 henkeä, että tuo 65€ kattaa vain 1-2 ihmistä.
Kummalliseksi asian tekee se että tuossa laskussa saatu loppusumma 252,61, muodostuu pääasiallisesti tästä: WASSER/KANAL 3.426,16 BRUNATA direkt 328,38€...tämän 328,38€ hän on saanut ottamastaan laskusta, joka on osoitettu minulle, mutta se ei ole ikinä minulle saapunut...hän lähetti minulle ainoastaan kopion laskun infopuolesta jossa tuo summa 328,38€, mainitaan, varsinaista laskuosaa ei ole liitetty mukaan. Tuossa "laskukopiossa on selvästi minun osoite ja se on samanlainen kuin aiemmin Rewagilta postin kautta saamani...aiemmassa tasauslaskussa luki vallan toinen summa, mitä info-osioon oli kirjoitettu.Siinä luki jo maksamamme osa ja se paljonko meidän tulee maksaa lisää...uskon että Hausmeister on jotenkin saanut tuon minulle kuuluvan tasauslaskun Rewagilta ja yrittää nyt alkuperäisen laskun minulta pimittämällä, huijata minulta rahaa...minun mielestäni kun olen jo maksanut Rewagin tasauslaskut perheemme ylimääräisestä energia ja vedenkulutuksesta sen pitäisi riittää.Normaalia, kuukausittain maksettavaa laskua korotettiin tuntuvasti maaliskuussa, ettei lisälaskua tulisi, ja silti tämä tekaistu lisälasku? Mielestäni tuo Nebenkostenlasku on tekaistu ja väärillä tiedoilla tehty huijausyritys? Marrsin tänään söhköyhtiöön jossa pyydän tuota alkuperäsitä laskua itselleni, jos miulle sanotaan että se on Hausmeisterin takana marsin poliisin puheille, sillä tämä täyttää kylä huijauksen ehdot.Eriasia sitten on miten paljon Baijerilainen poliisi vetää "kotiinpäin"...Anyone?
Umlagezeitraum: 01.01.2008 bis 31.12.2008
Vertragszeitraum: 01.06.2008 bis 31.12.2008
Tage
A: Größe/m² 52,980 von 1179,37 365
B: MA-Miteigentumsanteil 1/1000 43,690 von 1000,00 214
C: Wohneinheiten 1,00 von 17,00
D: Gewerbeeinheit/Anzahl 1,00 von 1,00
E: QM: nur Wohnungen 52,980 von 1056,33
F: Anzahl Einheiten gesamt 1,00 von 18,00
Kostenkonto Gesamt Umlage- Ihr Anteil
in Euro schlüssel Euro umlegbare Nebenkosten 707,61
GRUNDSTEUER 99,66 meidän osuus: 58,43
WASSER/KANAL 3.426,16 BRUNATA direkt meidän osuus: 328,38
NIEDERSCHLAGSWASSER 221,76 A meidän osuus: 5,84
STRASSENREINIGUNG 218,92 A meidän osuus: 5,77
ABFALLBESEITIGUNG 858,16 E meidän osuus: 25,23
STROM ALLG. 335,75 A meidän osuus: 8,84
KAMINKEHRER 0,00 A 0,00
VERSICHERUNGEN 3.037,95 A meidän osuus: 80,01
HAUSMEISTER/HAUSREINIGUNG 5.062,28 A meidän osuus: 133,33
KABELGEBÜHR 1.790,94 C meidän osuus: 61,77
Summe BETRIEBSKOSTEN 15.051,58 meidän osuus: 707,61
Ihre Kontoabrechnung Belastung Gutschrift Nachz./Guth.*
Nebenkosten-Vorauszahlung 65 x 7 0,00 455,00 455,00
0,00 0,00 0,00
Kosten dieser Abrechnung 707,61 0,00 707,61
SUMMEN 707,61 455,00 -252,61
GESAMTERGEBNIS EINHEIT 2.2 / SALDO Nachzahlung Euro 252,61 TÄMÄ JÄÄ MAKSETTAVAKSI
Der o.a. Nachzahlungsbetrag wird von Ihrer Mietkaution einbehalten
Yrittävät juuri tuolla tavalla aika usein huijata varsinkin ulkomaalaisia jotka ovat lähdössä takaisin kotimaahan. Minulla meni ensimmäisessä kämpässä melkein koko Kaution huijauksen piikkiin.
Marssi ensin Hausmeisterin luo ja kerro mitä sinulle sähköyhtiöstä kerrottiin ja jos ei usko niin voit ihan hyvin käydä poliisilla kysymässä. Ovat useimmiten ihan OK porukkaa ja auttavat.
teemu.garam 23-06-09, 13:12 Kiitos!
Kertomuksesi oli huolta herättävä, mutta tärkeä!
Paljastui että kyseessä on vain alihankintana vesimittauksia tekevän Brunatafirman ja isännöinin välinen asia, että Rewagilla ei ole asiassa mitään tekemistä. Kävin tämän äsken kysymässä. Tämä entisestään tekee asiasta epäilyttävän. Kaikki alkuperäiset mittaustulosdokumentit ja mahdollinen erillinen laskuosa on isännöitsijällä, jotka hän todennäköisesti evää meiltä nähtäväksi? Oikeusturvamme on siis lähes olematon...
Lisäksi hän on tehnyt jo arvion tämän vuoden lisä "neppareista", pohjautuen viime vuoden mittaustulokseen.Tämäkään ei lisää luottamusta. Miten hän voi sanoa tarkan summan tämän vuoden lisäkuluista, kun vesimittaria ei ole edes luettu vielä.Sehän luetaan vasta muuttopäivänä...ilmeisesti hnä sitten lähettää laskun siitäkin sitten jälkeenpäin.
Sanon vaan sen että vaikka suomessa on moni asia perseellään, niin kyllä yleensä näihin tämän tyyppisiin asioihin voi luottaa...joitain virheitä toki sattuu, mutta ne on monesti laskutusohjelmien tekemiä virheitä ja todella harvinaisia. Täällä, ulkomaalaisen kyykyttäminen on ilmeisesti sadistista nautintoa tuottavaa ja oikein teollisuudenhaara...kuva rehellisestä ja täsmällisestä saksalaisesta...heh, ei sitä ole, samanlaisia huijareita kuin esim. Sisiliassa jossa törmäsimme samantapaiseen keinotteluun enneaikaisten vuokrien maksattamisten muodossa. Kaksi kuukautta riitti, torakoita ja huijareita. Eläköön Suomi!
Satu Johanna 23-06-09, 13:26 Teemu, pysy lujana ja vaadi kaikista laskuista kopiot. Sanot selkeästi, että mitään et maksa, niin kauan kuin laskukopioita ei tule. Jos vuokraisäntä uhkaa oikeustoimilla, voit huoletta vastata, että se sopii.
Mitään Nebenkosten laskua ei tarvitse maksaa näkemättä alkuperäisiä kulutositteita.
Edit: piti vielä sanoa, että vuokralaisen oikeusturva ei ole ollenkaan olematon Saksassa.
teemu.garam 23-06-09, 13:38 Kiitos tuestasi, tuli todella tarpeeseen!
Puhuit että vuokralaisen oikeusturva on ok, miten ja mistä siten apua saisi, suomenkieliselle asianajajalle vain suoraan niinkö? Pulmaksi muodostuu se että, kokonaisrahamäärä lienee jää alle 500 euron ja varmaankin joku asianajaja perii pelkkinä palkkioina saman verran kun lukaisee muutaman paperin läpi?
Ongelma on vielä sekin, että aikaa ei ole kuin viikko meidän maastapoistumiseen...tätähän isännöitsijä tietenkin käyttää hyväkseen..
teemu.garam 23-06-09, 15:08 Kävimme puhuttamassa Isännöitsijää. Hän antoi meille kaikki alkuperäiset tositteet mutisematta ja asia saatiin selvitettyä. Hän jopa suostui lähettämään loppulaskun Suomen osoitteeseemme, koska omien sanojensa mukaan luottaa meihin. Paljastui vasta nyt saatuamme tositteen kokonaisudessaan että Nebenkostenlasku perustui nimenomaan KYLMÄÄN veteen. Aiemmissa Rewagilta tulleissa tasauslaskuissa mainittiin Warmwasser/Heizung, luulimme tätä koko vesilaskuksi.
Tässä tapauksessa kylmän veden lisäkulutus piti maksaa taloyhtiölle.
Tätä emme tienneet ja siitä epäselvyys.
Täytyy kuitenkin muistaa että joissain toisissa taloyhtiöissä käytäntö voi olla erilainen, mutta kyllä katson että tästä esimerkistäni saataa olla hyötyä maanmiehillemme.
Mitä opimme ja mitä muitten vastaavaan tilanteeseen joutuvien kannattaa ottaa huomioon?
1.Ikinä ei kannata pyytää sähköpostiin mitään tositteita loppulaskuista ym, koska ne saattavat olla vääristyneitä tai haaleita huolimattoman skannauksen jäljiltä. Nukut paremmin kun saat kaiken alkuperäisenä käteesi.
2.Kannattaa kysyä mitä osaa lasku koskee: lämpimän vai kylmän veden kulutusta, lämmitystä, sähköä...ulkolaiselle, joka omaa rajoittuneen kielitaidon tämä kaikki on yhtä viidakkoa, varsinkin kun Hausmeister ei suoraan sanonut että lasku koskee nimenomaan kylmänveden kulutusta, ja siitä normit ylittynyttä osaa.
3. Kannattaa aina mennä paikan päälle ensin puhumaan, olemaan asiallisen tiukka. Sanoa, että uskon että kaikki täsmää mutta haluan muutamiin asioihin täsmennystä, että haluan tietää tarkalleen mistä maksan... Näin kun toimin asia alkoi luistamaan. Eikä Isännöitsijä epäröinyt hetkeäkään vaan kiikutti kaikki dokumentit paikalle. Näytti jopa muille asukkaille lähtetettyjä vastavia tositteita, joka lisäsi luottamusta että asia oli oikein.
4. Eli aina ensin paikanpäälle, henkilökohtaisesti puhumaan ja selvittämään.Jos se ei tuota tulosta ja jää jokin kaivelemaan, sitten vasta mielestäni on paikallaan sanoa (jos katsoo että kannattaa)mainita että ottaa asianajajaan yhteyttä...miksi näin?...kyseessä on kuitenkin tietynlainen psykologinen jännitysnäytelmä, ja jos antaa liian aikaisessa vaiheessa uhkaavia kommentteja, voi käydä niin että ei näe takuurahoja ollenkaan ja asia todella voi mennä oikeuteen, ja kaikki mokoman 500 euron takia.Suomestakäsin oikeuden käyminen Saksaan 500 euron takia, hmmm jokaine nvoi itse miettiä?..noudatan itse aina sitä periaatetta että vastapuolelle pitää jättää kunniallinen perääntymistie, jotta se ei ärsyynny liikaa heti kärkeen.
Toivon että tapauksestani on hyötyä vastaaviin tilantesiin joutuville Suomalaisille. Hyvää kesää Teemu Garam
Joo, kyllä Saksassa on jo jonkin verran vahvempi tunnekin yrityksestä tulla kusetetuksi. Mutta sen kanssa tulee vain elää.
Olen miettinyt hyviä keinoja tuon Kautionin suhteen poistuessa maasta ja yksi voisi olla jättää vuokrat maksamatta 2-3 viim. kk:n ajan(Kautionin määrä) ja siirtää rahoja hyvissä ajoin pois saksalaisesta pankista :D.
Antamistani vinkeistä en vastaa missään nimessä ja en takaa etteikö noilla neuvoilla joudu kalterien taakse :D, mutta... onko kukaan kokeillut, mitä seurasi ??.
teemu.garam 23-06-09, 15:59 Kiitos kommentistasi!
Joo, olet oikeassa, iso maa, enemmän potentiaalisia kusettajia.
Jaa tuo "neuvosi", hmmm, ei kai siitä muuta seuraa kuin se että he kattavat vuokran Kautioneista ja antavat häädön? Eikös täälläkin tuo häätöaika ole se kolme kuukautta jonka asunnossa voi vielä viettää, siis ilman että tarvitsee pelätä poliisisetien tulemista? Toisaalta eiköhän ulosottomies löydä Suomeen jos esim. Nebenkosteineita jää ylikulutuksesta maksamatta.
Meille, kyseinen isännöitsijä suostui että maksamme tasauslaskun velvoittamat ylimääräiset "Nepparit" osissa ja että hän lähettää loppulaskun Suomen osoitteeseemme, koska luottaa meihin. (luottaa ja luottaa, minä en silti luota häneen ennekuin Kaution rahat on hanskassa viimeisenä päivänä)
Tietenkään kaikki Isännöitsijät eivät ole samanlaisia ja yhtä rehellisiä kuin tämä meidän, ja when going gets tough, the tough gets going, eli jokainen miettiköön itse miten turvaa varmiten omat etunsa ja huijatuksitulemisen estämisen...Hyvää kesää kaikille maanmiehille t.Teemu
Edit: piti vielä sanoa, että vuokralaisen oikeusturva ei ole ollenkaan olematon Saksassa.
Samaa mieltä. Päinvastoin, ainakin jos asunnonomistajilta kysyy. Mitenkä muuten "Miet-Nomaden"-ilmiön voisi selittää?
Ja siitäkin, että täällä kaikki pyrkii "kusettamaan", voidaan olla myös sitä mieltä että jotkut on toisaalta luvattoman sinisilmäisiä. Mitenkä vaan teet, aina on väärinpäin. Jos joutuu itse valvomaan omia etuja, valitetaan, että kaikki kusettaa. Jos jättää sen yhteiskunnan tehtäväksi, valitetaan holhouksesta! Ota siinä sitten selvää, mikä olis hyvä....
Kiitos kommentistasi!
Joo, olet oikeassa, iso maa, enemmän potentiaalisia kusettajia.
Jaa tuo "neuvosi", hmmm, ei kai siitä muuta seuraa kuin se että he kattavat vuokran Kautioneista ja antavat häädön?
Sitä tuossa ajoinkin takaa eli noin saat Kaution:in varmimmin "takaisin" pennilleen :D.
Joo, kyllähän täällä yleensä sivistynyt neuvottelutaito on valttia. Ja Mietverein:in jäsenyys varmaan auttaa myös asiaa.
|