View Full Version : BahnCard
Olen tutkiskellut Deutsche Bahnin sivuja jokseenkin tuloksettomasti, joten ehka joku enemman rataileva osaisi auttaa seuraavassa dilemmassa:
Normaali lipun hinta Frankfurt a.M:sta Stuttgartiin on yli sata euroa meno-paluu. Tarkoitus olisi kulkea tuo vali viikonloppuisin (pe lahto Stuttgartista, su takaisin) mahdollisimman edullisesti vahintaan 2 kuukauden ajan. Eli minkalainen tiketti kannattaa hankkia?
Kuinka kauan BahnCard on voimassa (aina esim. vuoden, vai voiko ostaa kuukaudeksi kerrallaan), paljonko ne maksavat (toiseen luokkaan) jne. Ilmeisesti BahnCardeja oli kolmenlaisia, 25%, 50% ja 100%. Olisin kiinnostunut lahinna kahdesta jalkimmaisesta vaihtoehdosta. Luin myos uudesta? Town Centre Ticket -vaihtoehdosta, joka ei edellyttaisi BahnCardin omistamista. Kokemuksia?
Kuinka kauan BahnCard on voimassa (aina esim. vuoden, vai voiko ostaa kuukaudeksi kerrallaan), paljonko ne maksavat (toiseen luokkaan) jne. Ilmeisesti BahnCardeja oli kolmenlaisia, 25%, 50% ja 100%. Olisin kiinnostunut lahinna kahdesta jalkimmaisesta vaihtoehdosta.Kokemuksia?
Mulla on BahnCard 50 ja maksoin siitä noin 100 euroa. Hinta on 100 euron luokkaa jos olet opiskelija (myös suomalainen opiskelijakortti huomioidaan), mutta muuten kortti maksaa noin 200 euroa (en muista ihan tarkkaan). Kortti on voimassa vuoden. Lisäksi kun ostaa liput pari päivää ennakkoon automaatista, saa istumapaikan ilmaiseksi. Itse olen ollut tyytyväinen korttiin. :D
En tiedä tuosta BahnCardista yhtikäs mitään, mutta jo kuukauden täällä asuneena olen tutustunut sellaiseen lippuun kuin SchönesWochenende. Saa käyttää viikonloppuna (yllätysyllätys), maksaa 30 euroa ja matkustusaika on vuorokausi. Lipulla saa matkustaa 5 henkilöä. Miinuksena on että sillä saa mennä vain RE -junilla ja muilla vastaavilla hitailla vehkeillä, ja niilläkin vain kakkosluokassa. On ollut kyllä ihan mukava pahvinpala, esim. matka täältä Stuttgartista Salzburgiin oli n. 15 euroa per nuppi, eestaas.
Simppa
Kiitos vinkeista!
Valmistuin vuoden alussa, mutta esim. VR:n opiskelijakorttini on viela voimassa elokuuhun saakka. Sita muovilatkaa ei tosin varmaankaan kelpuuteta Saksassa...
SchönesWochenendea mun on tiedusteltava asemalta. Jos se on vain 24h voimassa, se ei ihan riita viikonloppuun mutta muuten katevan oloinen pikkureissuille. Vai onko vuorokausi esim. meno lauantai-aamuna ja paluu myohaan sunnuntai-iltana?
Eli minkalainen tiketti kannattaa hankkia?
DB:n sivujen selailu ei todellakaan auta pulmaasi, vaan pikainen excelin / laskimen käyttö:
Jos matkustat väh. 7 kertaa niin osta Bahncard 50 (200 eur tavallisille kuolevaisille).
Paitsi jos valitset aina halvimman junan (33 eur suunta, kalliimpi juna on 47 eur suunta) niin silloin pitää matkustaa FFM-Stuttgart väliä väh. 9 kertaa ennen kuin Bahncard 50 kannattaa, verrattuna Bahncard 25:een.
Bahncard 25 maksaa eur 50 ilman opiskelija- tai eläkeläiskorttia. Kortit ovat voimassa vuoden, uusiutuvat automaattisesti ellet irtisano kirjallisesti. Passikuva mukaan kortin ostoon.
Oletko ajatellut Mitfahr-mahdollisuutta autokyydissä? junalla reissaminen yht. 8 kertaa maksaa noin 450 kortteineen halvimmilla junilla, ja 614 eur kalliimmilla!
Oletko ajatellut Mitfahr-mahdollisuutta autokyydissä? junalla reissaminen yht. 8 kertaa maksaa noin 450 kortteineen halvimmilla junilla, ja 614 eur kalliimmilla!
Tulen varmasti matkustamaan Stuttgart-FFM-valia useammin kuin 9 kertaa, joten kannattanee se 50% BahnCard hankkia joka tapauksessa vuodeksi. Toki Mitfahr olisi edullinen ja toimiva vahtoehto. Oletko huomannut kimppakyydeille omia "kanavia" esim. paikallislehdissa tai netissa?
Mulla on BahnCard 25, josta maksoin 50€, ja sillähän tosiaan saa aina sen -25%. Mutta ajoissa kun buukkaa niin saa vielä Sparpreis 25 tai 50. Itse olen Nürnbergin ja Düsseldorfin väliä reissatessani useimmiten maksanut 69€ edestakaisesta matkasta, kun normaalihinta on vissiin jotain 150€ ja 200€:n välillä...
Tahtoo sanoa: jos tosiaan joka vkonloppu varmasti reissaat, voit ostaa liput hyvissä ajoin etukäteen, ja silloin riittää toi BahnCard 25:kin sopuhinnan saamiseen :-)
Kimppakyytiä tarjoaa joka kaupungissa Mitfahrzentrale, oliskohan tuo nettiosote www.mitfahrzentrale.de ..Mitä oon kuullu, niin ihan jees kokemuksia ihmisillä ja maksaa tosiaan bensan verran..eli se luultavasti on halvimmasta päästä, mutta siinä on tietty aina kysymys, kuka, koska, mihin asti ajaa :lol:
Googlella löytyy hakusanalla "Mitfahrzentrale" useitakin sivuja; koitin uteliaisuuttani mitfahrgelegenheit.de:n sivuilla ffm-stuttgart väliä ja siellä oli tällekin päivälle yli 20 matkaa :D
Kokemusta Mitfahrzentraleista minulla ei ole - mutta Bahnista, ja se on sekä törkykallis että epäluotettava. Jopa auton vuokraus on usein tullut halvemmaksi tai ainakin vain vähän kalliimmaksi :wink:
Reissaan samaa Stuttgart-Frankfurt -väliä ja mulla on Bahncard 50. Olen ollut ihan tyytyväinen. Jotenkin matkustan mielummin junalla kuin tuntemattomien kyydissä, vaikka Mitfahr vähän halvempi olisikin. Ja IC tulee kuitenkin puolessatoista tunnissa aina perille (mun kohdalle ei ole sattunut mitään myöhästymisiä), autolla ei koskaan tietäisi mihin Stauhun juuttuu... Bahncardissa on muuten myös sellainen pieni etu, että sillä saa tarvittaessa myös S- tai U-Bahnmatkan molemmissa päissä samaan hintaan. Nyt kyllä kuulostan ihan DB:n mainokselta :? .
En nyt halua maalailla piruja seinille, mutta... DBn junat myöhästelevät luvattoman usein, joten se kannattaa muistaa reissuja laatiessa (mikäli mahdollista). Jostain luin, että esim. NRW:n alueella joka 10. juna on myöhässä mutta kokemukseni perusteella tämäkin on roisia vähättelyä...
Reissaan joka viikonloppu valia München -Zürich.
normaalissa junassa (ilman vaihtoja )meno-paluu maksais ilman 50 % bahncardia 140 ja rapiat. Matka kestaa 4,5 tuntia ja junat on siisteja ja palvelu pelaa!
kortilla sama 70,40 e. Eli kortista on ollut minulle PALJON hyotya.
schonest wochenende lipulla ei voi matkustaa viela perjantaina ainoastaan vaan la-su.
Kaverin kanssa matkattiin perjantaina Munchenista Frankfurtiin, alkumatka Bayer ticketilla ja loppu matka normaali hinnalla ja hintaa lipuille tuli n 40 e( 20 e mieheen, ei paha)
sunnuntaina tultiin takaisin sama matka viikonloppu lipulla 32 e . valilla piti vaihtaa kerran mutta se oli todella helppoa, yleensa vaan laiturin toiselle puolelle. junat oli kamalassa kunnossa ja matka kesti n 6 tuntia,ok hinta oli hyva. silloin ei junat olleet yhtaan myohassa.
Vanhempien taalla vieraillessa kaytiin Zürichissa ja kaytettiin hyvaksemme Bayer tickettia(halvempi) ajettiin Munchenista Lindauhin junalla(meidat haettiin autolla lindausta) meita oli 3 aikuista &5v lapsi ja suunta maksoi siis 26e ja matka kesti noin 3 tuntia ilman vaihtoja
sama myos takaisin pain.
1.5 vuotta olen tata saksa-Sveitsi valia reissannut (plus monet monet viikonloppu reissut)ja kerran olen saapunut perille myohassa, yleensa ollaan oltu ajoissa ja taman ainoankin kerran syy oli maiden rajalla kun rajamiehet ottivat kiinni jonkun maassa luvattomasti oleskelevan ja tokihan tyyppi pisti vastaan niin paljon kun pystyi..( passit mukaan kun sveitsiin haluaa=) )
muistaakseni bahncardissa on alle 27 vuotiaille satasen tarjous, En ole opiskelia ja olen alle 27 ja maksan vuodessa sen satasen ja se todellakin lahtee automaattisesti tililta jos sita ei katkaista...
jos yhtaan enempaa matkustaa niin kannattaa hankkia 50% kortti
se ei kuitenkaan ole kuin 25 e kalliimpi ja jos matkustat niin akkia se maksaa itsensa takaisin. nythan on viela kaverille kanssa tarjous(jos otat 50% kortin saat 25% kortin puolisolle) ja aina kun kaytat korttia bonukset kertyvat ja niilla saa aina jotain...
:wink: ainiin, halpa lipuilla matkustaminen ainakin pitkilla matkoilla ei ole lystia lasten kanssa, junat(wc:t ) hirveita ja junissa liikkuu aika monenlaista jengia...
|