View Full Version : Työssä monessa maassa

Päivi
08-04-05, 14:09
Hei te jotka olette olleet useammassa maassa työssä..Mua kiinnostaisi tietää, että miten olette järjestäneet eläkeen keräämisen? Onko EU:n sisällä mahdollisesti jotain yhteisiä sääntöjä?

Nim. Työelämään siirtyjä..

bhajee
08-04-05, 23:06
EU:n sisällä ne kertyy aina kunkin maan pykälien mukaan - sitten sinne Aurinkorannikolle siirryttäessä ne maksetaan sinne. Verotuskäytäntö vaihtelee (Suomi on tässä eturivin maita).

Erilaiset itse säästetyt tai mahd. firman eläkkeet tulee sitten tietysti päälle. Esim. Saksan suhteen kannattaa muistaa, että tätä ns. Riester-Renteä (joka muutenkin on huijausta) ei noin vaan saa ulkomaille.

Nimim. eläkkeelle siirtyjä :-D

Harri
11-04-05, 13:10
Jostain kuulin, että Saksassa pitäisi olla vähintään 5 vuotta töissä, ennenkuin saa edes pitää maksamansa eläkkeet aikanaan. Eli, alle 5 vuotta jos työskentelee täällä ja vaihtaa maata, niin se on lahjoitus saksan valtiolle.

millennium
11-04-05, 13:36
Saman vuosirajan olen kuullut, 5 vuotta pitäisi olla....

Mutta olen kuullut että tässä olisi jonkinlainen kompensointi sääntö, en tiedä sitten miten tuo menee, pitäisi soittaa Suomen Kelaan. Eli alle 5 vuoden tapauksissa, Suomen valtio eläkettä laskiessaan jotenkin kompensoisi tuon alle 5 vuoden jakson.

Mutta en ole soittanut tästä asiasta, enkä tunne asiaa aivan 100% varmuudella, voi mennä myös ihan lahjoituksen piikkiin.

Harri
11-04-05, 13:41
Juu, itekkin olen kuullut vain huhuja. Pitäis varmaan tarkastaa jossain välissä asia. :smt017

Meritseth
11-04-05, 15:11
Eikös se ole niin että jos haluat tiettyjä etuja (esim. KUR) jotka eläkevakuutus maksaa, niihin on oikeus vasta kun on maksanut 5 Vuotta sisään. Eläke sinänsä kertyy ensimmäisestä päivästä lähtien.
Vai kirjotanko tässä taas puuta heinää ??

bhajee
11-04-05, 16:04
Jotta eläkettä Saksassa/Saksasta saisi, pitää todellakin olla ollut väh. 5 vuotta vuotta eläkevakuutettu. Käsittääkseni kuitenkin kaikki EU:n sisäiset ajat lasketaan tässä mielessä yhteen - eli alle 5 v otetaan huomioon, jos muualla EU:ssa on vakuutusaikoja. Pykälät on kuitenkin erittäin monimutkaiset, riippuu kansalaisuudesta, asuinmaasta sitten kun eläkkeelle siirtyy jne.

Alle 5 v vakuutettuna ollut saa rahansa takaisin, jos muuttaa EU/ETA:n ulkopuolelle (väh. 2 vuodeksi luulisin).

AnnaN
11-04-05, 16:14
Juuri kävin Kelassa kysymässä asiaa. Siellä ei mainittu mitään varsinaisesta maassaoloajasta, mutta niin kauan kuin on Suomen kansalainen, valtio hoitaa puolestamme muiden EU-maiden Keloja vastaavien instituuttien kanssa eläkekertymät- Pitää vain täyttää "liite U" joka siis on standardikaavake unionissa. Kuulostaa vähän liian yksinkertaiselta ollakseen totta... :shock: :-D

Mariia
11-04-05, 16:16
Mun pomo on englannista, ja sen täytyy olla täällä viis vuotta töissä, ennenkun on oikeutettu saamaan eläkkeen Saksassa olo ajalta..
Joten saattaa hyvin olla, että vaikka on EU:n sisältä, riippuu kansalaisuudesta..
Hohhoh, pitäisköhän sitä alkaa ottamaan enemmän selvää näistä pykälistä :roll:

riikka
11-04-05, 17:50
Riippuu työnantajasta, ja työsopimuksestasi.
Omani, iso saksalainen firma maksaa vain jos olen palveluksessa väh. 5 vuotta. Paperilla eläke nousee porrastetusti näiden 5 vuoden aikana, mutta maksu vasta 5 v minimipäivähoidon jälkeen. :evil:

Mistään ei tosin tunnu saavan tietoa paljonko eläke tulee elämaan. Lähes-kollegani on Allianzilla ja uskoo että eläketurvan olevan hyvä. Summat riippuvat varmasti firmasta ja työsopimuksesta/mille tariffille pääset.

Suomessa joka toisella on (taitavien myyjien ansiosta?) privaatti eläkevakutus. Onko Saksassa yhtä suosittua?

Kuulostaa liian hyvältä että Suomen kela maksaa gapit, ajan jolla olet muualla töissä mutta eläkettä ei kerry. Vielä kun määräysperusteena Saksan korkeampi bruttotulo, niin Aurinkorannikko, täältä tullaan. 8) 8)

bhajee
11-04-05, 18:49
Riippuu työnantajasta, ja työsopimuksestasi.
Omani, iso saksalainen firma maksaa vain jos olen palveluksessa väh. 5 vuotta. Paperilla eläke nousee porrastetusti näiden 5 vuoden aikana, mutta maksu vasta 5 v minimipäivähoidon jälkeen. :evil:

Taidat sekoittaa mahdollisen firman eläkkeen ja varsinaisen työeläkkeen (BfA ~ TEL). Jälkimmäinen perustuu lakeihin ja asetuksiin eikä siihen liittyvät pykälät (eikä eläkkeen suuruus) ole mitenkään työnantajasta riippuvaisia.

Firman eläkeeseen (jos firma sellaista tarjoaa, pakkoa ei ole) on oikeus lain mukaan 10 työvuoden jälkeen (Unverfallbarkeit); sopimuksesta aika voi olla lyhyempikin (omalla työnantajallani se oli muistaakseni 5 v) mutta ei pitempi.

riikka
11-04-05, 19:06
[Taidat sekoittaa mahdollisen firman eläkkeen ja varsinaisen työeläkkeen (BfA ~ TEL). Jälkimmäinen perustuu lakeihin ja asetuksiin eikä siihen liittyvät pykälät (eikä eläkkeen suuruus) ole mitenkään työnantajasta riippuvaisia.

Niin varmaankin. Tuo 5 vuoden jakso vain sattui täsmäämään hyvin. Sepä iloinen uutinen: tuplaeläke tulossa jos pysyn 5 v putiikissa.

Mitä tasoa on kaikille kuuluva työeläke? esim. verrattuna Suomeen? Onhan työeläke kuitenkin työajan bruttotuloista riippuvainen?

bhajee
11-04-05, 19:45
Focuksen sivuilla on Rentenrechner: http://focus.msn.de/finanzen/versicherung/rente/rentenrechner

Sillä saa karkean arvion odotettavissa olevasta "valtion" eläkkeestä. Mutta ennustaminen on vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden... :-D

ELäke riippuu tietysti palkasta, maksimissaan kuitenkin suhteessa Beitragsbemessungsgrenzeen joka on 5200 €. Tämän yli menevästä osasta palkkaa ei eläkevakuutusmaksuja mene, mutta ei kerry eläkettäkään...

Husky
11-04-05, 22:38
Hhhmmm... kun rupesin miettimään niin mulle Kelan-täti sanoi 2 vuotta sitten että eläke maksetaan siltä ajalta kun täällä jaksan rehkiä.. Ei se kyllä maininnut mitään 5:stä vuodestä vuodesta, tahi muistakaan rajoitteista.. :roll: :?

Ei sillä - Kelahan on tunnetusti epäpätevien yksilöiden kehto. Ei millään pahalla jos jollakulla äippä leipänsä siellä tienaa :wink:
Työntekijöiden ka. motivaatiotasosta en sitten viitsikään mitään mainita...

Mua alko tämä nyt häiriköimään, joutunee kilauttaa ei-todellakaan-kaverille.
Ne varmaan pian siellä ulkomaalais-osastolla ihmettelee et miksi kummassa yks'kaks yllättäen tulee puheluita saksasta kuin liukuhihnalta 8)

bhajee
11-04-05, 23:28
Onkos tämä edes KELAn toimialaa? Eihän niillä kai ole mitään tekemistä työeläkkeiden kanssa...

Itse olen omat Suomesta aikanaan tulevat eläkkeeni selvittänyt mustaa valkoisella, ekä ne paperit KELAlta tulleet.

Kuten jo aikaisemmin sanoin, en oikein usko mihinkään 5 v sääntöön näissä "laillisissa" eläkkeissä. Erilaiset firman eläkkeet sun muut ekstrat on sitten eri asia.

Husky
12-04-05, 13:38
bhajee, kerro ihmeessä tahvolle mistä olet mustalla plänikillä ko infon saanut käsiisi? Mua aniakin nyt kovasti kiinnostaa tää detalji.... :?

Itse otin Kelaan yhteyttä monenkin aiheen tiimoilta muuttoa suunnitellessa, ja eläkkeeseen liittyen ohjasivat sumeilematta kelan ulkomaalaisosastolle, jossa totesivat yks'kantaan jo yllä mainitsemani. Eipä sen jälkeen käynyt yksinkertaisessa mielessä kyseenalaistaa... Tahi kääntyä jonkun muun tahon puoleen :shock:

Ota näistä prkl sitten selvää. Mutta, kieltämättä MUTU tuo vuotta-taikka-kaikki-hukassa kuulostaa aika rajulta.....
:!:

Husky
12-04-05, 14:26
Hep, tää vaivas sen verran runsaasti että kilautin Kelaan ja Eläketurvakeskukseen.. :lol:

Jälkimmäinen hyvin yks'kantaan selvitti seuraavaa:
1) On meikäläisen omalla vastuulla säästää ne liput ja laput jotka selventää täällä maksetun eläkkeen aikajakson+summan.
2) Ko. aikajakso+summa on edellenn meikäläisen vastuulla kirjata myöhemmässä vaiheessa eläkehakemukseen. Eli siinä vaiheessa kun eläkkeelle ollaan siirtymässä ja sitä siis hakemassa.
3) Eläketurvak. lähestyy Saksan vastaavaa ko. dokkarilla jolloin summa vaihtaa tiliä. (mikäli laki ei siihen mennessä ole käännetty nurinniskoin....)

Eli: EU-kansalaisilla ei ole huolta siitä että alle 5 v. työskentelystä maksetut eläkkeet olis kankkulan kaivossa. Hyvä niin :wink:

Täti myös tulkitsi että tuo 5 v. sääntö tarkoittaisi sellasta tilata jos jää tänne pysyvästi ja on ollut työssä esim. vain 2 v. ja siitä eläkkeesi maksanut - lopun ajan olet työttämänä - et saa tuota 2:n vuoden ansioon sidottua eläkekertymää nostettua, vaan olet automaattisesti min eläkkeellä.

Kaikki yllä mainittu koskee vain EU:ta. Joitakin EU-sisäisiä poikkeuksiakin saattaa olla mutta ne ei koske Suomi-Saksa-Suomi liikennettä.

Sirkku
12-04-05, 14:50
no nyt saatiin selvyyttä tähän moniakin jo vaivanneeseen (ah niin ajankohtaiseen :wink: ) eläkeasiaan ! Kiitos Huskylle!!

tätä ketjua jo aiemmin lueskelleena muistelin englannissa asuvan ystäväni selitelleen samansuuntaista. kiva että tuli nyt selvitettyä pääpiirteittäin ! :D

bhajee
12-04-05, 17:16
Itse jo pari vuotta sitten tilasin tuollaisen laskelman Eläketurvakeskuksesta. Tuli suht. nopeasti (no jaa, taisi olla muutama viikko). Olen ollut Suomessa töissä 70-luvulla, opiskeluaikana mm. assarina TKK:lla - kaikki tiedot noista löytyy paperista. (Itse asiasta valtion puolelta tulevat eläkkeet taas tulee eri paikasta, mutta ETK selvittää nekin samaan hintaan).

Se U-lomake käsittääkseni tarvitaan, jos eläkettä (esim. Saksasta) anotaan Suomesta käsin. Lopputulokseen se ei vaikuta mitään, eläke tulee Saksasta ja sen suuruus ym. määräytyy Saksan lakien mukaan. Kösittäöäkseni tuo on vain ETK:n ystävällistä palvelua, ei kai mikään estäisi sitä eläkettä suoraan täältäkin anomasta.

BfA lähettää nykyään säännöllisin väliajoin laskelman kertyneestä eläkkeestä - ei siinä normaalisti muita lappusia tarvita. Pyynnöstä sen saa aina - jos haluaa varmistaa esim. että työnantaja on todella tilittänyt ne eläkevakuutukset sinne (ja oikean suuruisina!). BfA:n prognoosi tulevasta eläkkeestä on kylläkin yleensä varsin optimistinen.