View Full Version : Suomessa kylmä?

DjaneSini
08-04-05, 23:34
Miten on teidän mielestä?
Itse kun kuulen tämän kysymyksen kummastelevilta saksalaisilta väh. kerran viikossa. Alkuun sitä otti huumorilla ja myönteli että kylmää on joo. Mutta nyt myöhemmin olen havainnut että ne kaikki tosiaan ajattelee että Suomi on Siperiaa. Etelä-suomalaisena ei Suomessa nyt mielestäni niin kylmä ole että siitä asiasta jatkuvasti jaksaisi turista. Olenkin viime aikoina aktivoitunut ja ottanut asiakseni valistaa näitä kummastelevia saksalaisia pohjolan ilmasto-oloista. Tosiasiahan on se että golf-virran, Itämeren ja suuren sisämaanvesistöjen määrän vuoksi Suomen ilmasto on pohjoiseen sijaintiinsa nähden leuto. Mutta parasta onkin se että tieteellisten argumenttieni jälkeen venkaavat saksalaiset vaan että mutta kun siellä on kylmä. Kun niiltä sitten kysyy että ovatko joskus olleet Suomessa, niin eivät ole. Joka viikko kun toistuu sama rutiini ja alkaa vitsitkin jo loppua. Itse en ainakaan koskaan ole palellut niin paljon kuin täällä Berliinissä.

Ahti
08-04-05, 23:51
Mä veikkaan, että suomessa pukeudutaan kylmää varten paremmin. Muistan 11 vuotta sitten suomessa viimeisen duunivuoroni, kun en ollut varautunut kylmään, mutta jouduin kulkemaan ohuissa pukineissa -32 asteen pakkasessa ulkona pitkään - silloin OLI kylmä! Stadissa mereltä vielä puhalsi voimakas kylmä viima. Tuulen kanssa ns. teoreettinen lämpötila oli varmasti noin -50 celciusta!

Saksassa ja Hollannissa tulee kuljettua aina keveissä pukineissa kesät talvet. Pipoa tai pitkiä kalsareita ei ole täällä koskaan ollut. Pakkasessa kylmyys tuntuu toki, muttei mielestäni vastaa kuitenkaan niitä suomen tulipalopakkasia, mitä joskus on joutunut kärsimään!?

Mariia
09-04-05, 09:56
Mutta toisaalta Suomen kylmyys on kuivaa kylmää, kun taas täällä on talvet kosteita. Eli joku -5 täällä vastaa vähintään -15 Suomessa, siis ainakin näin koettuna kylmyytenä.
Mutta onhan täällä paljon leudompaa, joten luulen kyllä, että yli -10 on saksalaisille kylmä, jos ne suomeen menee..
Pukeutumisesta, en kyllä Suomessa nyt niin kauheen erilaisesti pukeutunu talvella (ok pipo, mutta hanskoja saa täälläkin pitää) - oon kuullu täällä myös kysymyksiä, mitä siellä oikein pidetään päällä ja kylmyyden takia ei vissiin oo tätä turkkien vastaista liikettä, kun ilmaston takia on järkevää pitää talvella turkkia...Niin, no.... :D

Maija
09-04-05, 21:58
No niin tuohan sitten on se perus kysymys...varsinkin kun sitä seisoo porukassa ja minä siellä rupeen tärisemään parin asteen pakkasessa niin sieltä sit aina tulee kommenttia malliin: sähän olet suomalainen et sä saa palella! sitä aina sitten yrittää selittää sen kuivan kylmyyden kans y.m. en usko et ne sitä koskaan tulee uskomaan ennenkun olevat siellä itse olleet!
Mutta minä sanoisin että ei anneta periksi! jatketaan saksalaisten valistaminen! ](*,)

Saikku
09-04-05, 22:54
Oon samaa mieltä edellisten kommenttien kans, ja saan myös jatkuvasti kuulla tollasia heittoja, et mun ei muka pitäis palella..

Toisaalta, en oo vielä saanu mun poikaystävää ihan vakuuttuneeks siitä "kuivasta kylmyydestä" kun jotenkin aina onnistutaan oleen talvella sillon siellä, kun on jotain -30 astetta (liioittelematta, Joulun aikaan varsinkin) koko pari viikkoa.. :shock: Ja jos ei ole ollut niin kylmä, niin se on joka tapauksessa saanut joka kerta flunssan.. Ja kesäaikaan ei oo oltu kuin elokuulla, millon ei nyt aina oo enää kauheen lämmintä..

Tänä kesänä oltais menossa jo heinäkuulla, mut sain päähäni, et on pakko käydä Lapissa. #-o Muutama päivä tunturissa hyttysten ruokana ja poika varmaan lähtee juosten ja kirkuen takas Saksaan, eikä suostu enää ikinä mukaan.. :lol:

T:Saija :-)

riikka
11-04-05, 11:13
Helsingissä ON KYLMÄ !!

Pääsyy muuttooni etelämmäksi.

Ei ole ikävä -25 astetta ja merituulta.

DaPuppe
11-04-05, 12:51
Niin no, pitäähän se osittain paikkansa, et Suomessa on kylmä. Kesällä on vaan vähän enempi asteita ja siitä hyvästä hyttysiäki. Mut niin on kyllä täälläkin. Varsinkin talvella, ja hemmetin pimeetäkin vielä. Vaan kylmää vastaan on yksi lääke: oikea pukeutuminen. Turha valittaa jossain napapaidassa -5 asteen lämpötilassa, et on kylmä. Ja jos vähänkään tulee kylmällä ilmalla liikkuttua (siten, että tulee lämmin ja hiki) niin voi samantien unhoittaa puuvillan. Se kun kastuessaa muuttuu kylmäksi ja pitää kosteuden sisässään piiiiiiiitkäään...

Sirkku
11-04-05, 14:12
Mä taas kyllä sanoisin että Suomessa (=lue Helsingissä) ei todellakaan pukeuduta paremmin kylmää varten: jengi hytisee jossain välikausitakeissa ilman pipoja/hattuja ja hanskoja parinkymmenen asteen pakkasissa! Älytöntä touhua! :evil:

Kylmimmän talveni ikinä olen viettänyt Englannin rannikolla: ihan sama mitä päällesi puit niin kylmä kosteus tunki luihin ja ytimiin. Hrrr! Tämä yhdistettynä englantilaiseen rakennustaitoon (talot kuin seulat) niin johan oli oltavat :shock: Antakaa mulle koska tahansa kuivat -25 astetta kunhan ei vastaavaa tarvitse enää kokea!!

marsu
11-04-05, 15:05
Tää aihe koskettaa todella minuakin! Nimimerkillä "alkaa kyllästyä kylmyys-viittauksiin". Töiden ja harrastusten puitteissa saan kuulla ihan liian usein just näitä "eihän sulla voi olla kylmä kun olet Suomesta", tai "Suomen ilmastossahan nyt olisi parhaat kesäkelit" yms. Alussa, ja tietysti hyvällä tuulella ollessa vieläkin näihin osaa suhtautua vitsinä ja heittää jotain samantyylistä takaisin, mutta aika usein nykyään myös vaan mulkoilen merkitsevästi takaisin :roll: tai vastaan vähän ehkä epäkohteliaasti... :evil:

Kyllä Suomessa on kylmä, muttei aina, ja sitä kyllä jaksan kaikille aina tolkuttaa että kesällä voi olla hyvinkin yli 25 astetta. Talven pakkasista kyllä myöskin voi joskus "kehuskella", kun täkäläiset vinkuvat jostain -7 asteesta niinkuin "Siperian kylmänä". Silloin viittaan aina niihin yli 30 asteen pakkaslukemiin, jolloin Suomessa voi vielä vaikka pyöräillä. :wink: Vaikka totuus on kyllä sekin, että tällä kun on kosteampaa, niin kylmyys tuntuu ihan eri tavalla kuin Suomen kuivat pakkaset. Ja toisaalta kieltämättä myös pukeutuminen on täällä ehkä vähän kevyempää kuin Suomessa, eli esim. toppahousuja ei ole itsellä tainnut olla kertaakaan jalassa. Mutta hanskoista en luovu, vaikkei ketkään saksalaiset niitä oikein käytäkään, edes lapsillaan!

samlund
11-04-05, 19:02
Tosiasia on tämä:

Pohjolassa on korkeat verot, lyhyt ja kylmä kesä, sekä viekäkin kylmempi talvi. Jos valoa näkyy talvella, se on vain jääkapin lamppu. Viina juodaan talvella, koska se on ainoa neste joka ei jäädy -20 asteen pakkasessa.

Hyttysiä riittää kesällä niin, että ulkohuussiin mennään vain vesurilla hakaten. Mutta onneksi hyttyset juovat verta mutteivät viinaa. Paras tapa pitää kesällä hyttyset poissa onkin vetää viinaa siihen malliin, että tuskin siellä suonissa verta edes on.

Mutta kesällä riittää myös valoakin, niin ettei tiedä onko päivä, yö, ylös vai alas. Hyvä puoli tästä on että vuoteen mahtuu yksi yö ja yksi päivä. Ei tule tehtyä niin monta päivää töitä.

riikka
11-04-05, 19:15
Tosiasia on tämä:

Pohjolassa on korkeat verot,

Nykyisellä kehityksellä Saksa ohittaa pian Suomen verotaulukoissa, ellei jo ole ohittanut. Perheelliset voivat korjata verotaulukkonsa vertailukelpoisiksi lasten päivähoitotuilla ja opintotuilla. Ruotsi ja Tanska sentään kuuluvat edelleen synkkään Pohjolaan verojen osalta.

Tuukka
11-04-05, 22:12
Kylmyydestä ei niin väliksi. Mutta se helvetillinen pimeys masentaa! Mynkkenissä oli jonkinlainen talvikin, mutta mikä parasta: talvella näki myös auringon! Frankfurtissa tulee vettä ja räntää, aurinkokin mollottaa taivaalla mutta pilvet on edessä :D

hexxi
13-04-05, 18:26
Viitisen vuotta sitten olin Ingolstadissa Baijerissa autotehtaalla kesätöissä. Aamulla oli aina hyytävän kylmä ja kun aamulla lähte kuuden maissa polkeen työpaikalle, sai laittaa pipon päähän. Iltapäivällä kun pääsi pois töistä saattoi hellettä 30 astetta. Aamulla repussa siis shortsit ja iltapäivällä pipo ja takki. Suomessa kun helleaalto, ei olo yöllä helpotu yhtään. Ilmeisesti pimeä tulee kuin seinään mitä etelämmäs mennään?

DaPuppe
14-04-05, 11:31
Suomessa kun helleaalto, ei olo yöllä helpotu yhtään.

Tuossa muutama vuosi sitten Suomessa (elokuu ja Oulu) makasin sählyn jälkeen olohuoneen lattialla ja valittelin, että ku on hieman kuuma (huoneessa 28 astetta) vaikka kello oli jo siinä 22 pintaan. Ja käytössä oleva ilmastointi (parvekkeen ovi) oli käytössä.

Ilmeisesti pimeä tulee kuin seinään mitä etelämmäs mennään?

Näinhän se tuppaan olemaan, samoin päivän pituuden vaihtelut vähenevät mitä etelämmäksi mennään...

samlund
18-04-05, 21:29
Tuossa viime kesänä nauttien Suomen suven ihanuudesta, ihmettelin, että miten voi kesällä olla 9 astetta lämmintä keskellä päivää - ja sadetta.

Suomalaisen määritelmä: neuroosi ja mielentila, jossa pitää saunaa kylmänä jos siellä on 60 astetta, mutta ulkoilmaa kuumana jos siellä on 25 astetta

samlund
18-04-05, 21:33
Perheelliset voivat korjata verotaulukkonsa vertailukelpoisiksi lasten päivähoitotuilla ja opintotuilla.

Ideaa! Maximoiden! Kuis olis, jos ryhtyisikin muslimiksi, ja pitää semmottista kolmen neljän eukon + lukemattoman taapertajan minibussilastia kotona, niin saakos sillä hyvät tuet ja alennukset leffalipuista? :-D

Kalle1983
19-04-05, 20:11
suomessa on 9 kuukautta kymää ja 3 kuukautta helvetin kylmää :)

DaPuppe
20-04-05, 11:58
Niin kuuluisastihan Suomen kesä on lyhyt mutta vähä luminen. Sen sijaan onkin sitten hyttysiä. Vähän kävi huvittaan tässä viime sunnuntaina, ku pyörällä olin matkalla mettälenkille. Imuu iskeyty joku ihme hippi kummallisen näkösellä pyörällä, ja alko kyseleen kaiken näköstä fillaristani. Sit ku sille selvis, että oon Suomesta kotosin, niin seuraava kysymys oli, että "Voiko siellä pyöräillä myös talvella?" Ois pitäny vastata "Joo, ei voi. Lumen ja renkaan välinen liikekitka on niin suurta, ettei pysty. Tai pystyy, mutta ryömimälläkin pääsee kovempaa. Sen vuoksi myö keskitytään vain nypläämiseen talvisin..." Oikeesti eikö Keski-Euroopan ihmeet oo koskaan kuullu Golf-virrasta mitään? Ilman sitä Suomessa ois oikeesti kylmä kuten Alaskassa ku suurin piirtein samoilla korkeuksilla ollaan...

Nii, ettei jää epäselväksi niin kyllä Suomessakin voi pyöräillä talvella, myös mettässäki.Reitti valikoima on vaan hieman suppeampi.