View Full Version : Sairausvakuutus

Saananna
17-08-09, 11:52
Hei!

Odottelen tässä vielä tietoa yliopistolta, mutta ammattikorkeaan pääsin jo sisälle. Kirjoittautumisessa vaaditaan Krankenversicherungsnachweis. Olen itse tällä hetkellä Suomessa, joten kuinka homma kannattaisi hoitaa? Voinko käydä Kelalta pyytämässä jonkun lapun, joka oikeuttaa saksalaiseen sairausvakuutukseen jne - onko mahdollista hoitaa asia postitse saksalaisen vakuutusyhtiön kanssa? Vai pitäisikö suoraan ottaa yhteyttä jonnekin? En nimittäin ole Saksassa ennen sisäänkirjoittautumisen deadlinea.

Millaisia vakuutuksia teillä on? Minkä hintaisia, mistä?

Nyt tulikin yhtäkkinen stressi, Saksaan mennessä pitäisi sitten pikapikaa hankkia myös saksalainen tili.. Hmm.

milkkish
18-08-09, 13:33
Jos sait Kelalta eurooppalaisen sairasvakuutuskortin, niin silloin, jos ihan oikein muistelen, tulisi sinun käydä jonkun saksan sairasvakuutuksen luona näyttämässä korttia ja pyytää heiltä lappunen. En ole kyllä ihan varma. Kannattaa ottaa yhteyttä suurimpaan vakuutusyhtiöön, AOK:han ja kysyä jos he voisivat kirjottaa sinulle todistuksen, että olet vakuutettu.

milkkish
18-08-09, 13:36
Ainiin, ja kannattaa pysyä kelan piirissä ja ottaa se eurooppalainen sairasvakuutuskortti, koska muuten joudut maksaa täällä vakuutusmaksuja, jotka on muistaakseni noin 60 euroa kuussa. Kelan kortilla saa täällä kuitenki ihan samat palvelut kuin saksalaisella kortilla.

saksalainenpaskalainen
18-08-09, 14:01
Jos sait Kelalta eurooppalaisen sairasvakuutuskortin, niin silloin, jos ihan oikein muistelen, tulisi sinun käydä jonkun saksan sairasvakuutuksen luona näyttämässä korttia ja pyytää heiltä lappunen. En ole kyllä ihan varma. Kannattaa ottaa yhteyttä suurimpaan vakuutusyhtiöön, AOK:han ja kysyä jos he voisivat kirjottaa sinulle todistuksen, että olet vakuutettu.

Kävin joskus AOK:sta vastaavaa lappua kysymässä ja sain vastaukseksi, ettei nykyään moisia anneta. Eurooppalaisella sairasvakuutuskortilla siis pitäisi pärjätä. Yliopistot kyllä tuntevat kyseisen kortin, joten ongelmia sen suhteen ei pitäisi olla. Toinen juttu onkin sitten yksityiset lääkärinvastaanotot, mutta näistäkin selviää ihan Kelan kortilla ja sanomalla, että antavat Abrechnungsformular 80 + 81.

nannyogg
18-08-09, 14:29
Kannattaa ottaa yhteyttä suurimpaan vakuutusyhtiöön, AOK:han .

Mun mielestä piisaa kun sanoo, että johonkin suuremmanpuoleisista. Tän uutisen (http://www.welt.de/welt_print/article2461391/Anfang-2009-entsteht-die-groesste-Krankenkasse-in-Deutschland.html)mukaan TK on kyllä suurin ;) mut yks hailee, kunhan ei sido itteensä johonkin erityisen pieneen ja huonovointiseen yhtiöön.

Muuten sanoisin, ettei sitä niin kauheasti tarvitse stressata. Varaa ekalle viikolle aikaa käydä parissa virastossa/pankissa/jne, kirjoita lista asioista jotka pitää hoitaa, ja etene sen listan mukaan. Kaikki me on muutosta selvitty, joka Huppe ;)

Saananna
18-08-09, 15:58
Vähän tilannepäivittelyä.

Ongelmahan tässä nyt on tosiaan se, että asia on todellakin k-i-i-r-e-e-l-l-i-n-e-n.

Soitin koululle ja sieltä sanottiin, että suomalainen vakuutus ei kelpaa - eli pitää olla joko saksalainen tai sitten vapautus, eli periaatteessa kuitenkin se suomalainen, hmm. Mutta kun soitin AOK:han, sieltä sanottiin, että jos vapautan itteni, eli periaatteessa meen sen Eurooppalaisen kortin mukaan, niin oon vapautettu saksalaisesta sairausvakuutuksesta opiskelujeni ajaksi. Heti valmistuttuani mun täytyis mennä töihin, koska muuten en voi enää ottaa kuin yksityisen vakuutuksen. Ja sehän tulis ihan hiton kalliiksi.
Jos nyt ottaisin gesetzliche Krankenversicherung (a 60e/kk), voisin siitä kuitenkin aina siirtyä yksityiseen. Mutta jos nyt vapautan itteni ja tosiaan menen Suomen systeemeillä, saattaa myöhemmin ketuttaa. Mulle myös sanottiin, että sillä ei ole mitään vaikutusta opintotukeen, onko mun vakuutukseni suomalainen vai saksalainen. Opintotukea ajattelin kyllä hakea vasta myöhemmin, koska sen käsittely kestää kauan (vaikka niitä patistais!). Ja siis paperit vakuutusselvittelyineen täytyy olla koululla 31.8..

Samperi kun on hankalaa!

saksalainenpaskalainen
18-08-09, 16:31
Heti valmistuttuani mun täytyis mennä töihin, koska muuten en voi enää ottaa kuin yksityisen vakuutuksen. Ja sehän tulis ihan hiton kalliiksi.

Nyt en kyllä ymmärrä. Minkä takia valmistumisen jälkeen pitäisi ottaa yksityinen vakuutus? Ja toisaalta ei varmaan ollut suunnitelmissa jäädä opintojen jälkeen työttömäksi, joten kannattaa vaan yrittää tapella se suomalainen sairasvakuutus läpi ja sitten kun on valmis niin ei muuta kuin vaikka sille AOK:lle ja fertig. Ja jos ei heti valmistumisen jälkeen töitä saa, niin ei sitä tartte Suomeen ilmoittaa, että opinnot on jo ohi.

Tsemppiä vaan byrokratian kanssa tappeluun. Kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu!

jari
18-08-09, 17:37
Mulle myös sanottiin, että sillä ei ole mitään vaikutusta opintotukeen, onko mun vakuutukseni suomalainen vai saksalainen. Opintotukea ajattelin kyllä hakea vasta myöhemmin, koska sen käsittely kestää kauan (vaikka niitä patistais!). Ja siis paperit vakuutusselvittelyineen täytyy olla koululla 31.8..

Samperi kun on hankalaa!

Kukahan noin sanoi? En ole asiantuntija, mutta jos kuuluu ulkomaisen sosiaaliturvan piiriin (http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/291007105418HS?OpenDocument), ei voi kuulua suomalaisen sosiaaliturvan piiriin, jolloin ei mitään opintotukiakaan voi saada Suomesta (Poikkeus: Pohjoismaat).

Kai olet lukenut Kelan sivuilta yksinkertaiset ohjeet? (http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/291007101344HS?OpenDocument)

Hakeminen Suomen sosiaaliturvaan kuulumisesta. (http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/291007103657HS?OpenDocument)

maryellen
19-08-09, 07:57
suomen sosiaaliturvaan kuulumisella ei ole vaikutusta opintotuen saantiin. Se sanottiin kelasta ja totta on kun, itsekin saan opintotukea vaikken enää kuuluu suomensosturvaan. Siihen on eri ehdot.

jari
19-08-09, 13:14
suomen sosiaaliturvaan kuulumisella ei ole vaikutusta opintotuen saantiin. Se sanottiin kelasta ja totta on kun, itsekin saan opintotukea vaikken enää kuuluu suomensosturvaan. Siihen on eri ehdot.
Kiitos täsmennyksestä. Opintotuki ei siis jostain syystä kuulu sosiaaliturvan piiriin, vaikka sillä perusteella ulottuu myös Suomessa asuviin EU/ETA-kansalaisiin ja on KELAn etuus.

Saananna
26-08-09, 10:31
Siis juu, sillä nyt ei ole merkitystä, minkä maan sosiaaliturvaan kuuluu - saan Suomesta opintotuen joka tapauksessa. Nyt vaan kävi tutun tutun kautta selville, että ulkomailla olis mahdollista opiskella myös kansainvälisen Kela-kortin kera. Kumma kun ei ole kukaan mulle semmoisesta maininnut - ei paikallisen Kelan toimiston täti-ihmiset eikä Helsingin konttorin ihmiset, jotka hoitaa nimenomaan näitä asioita. Toisaalta olen myös kuullut, että sillä kortilla en tee enää mitään sen jälkeen, kun olen muuttanut pysyvästi Saksaan? Äh. Noh, mulla on nyt saksalainen sairasvakuutus, ja kunhan saan asetuttua, voin ruveta selvittelemään sitä kansainvälisen Kela-kortin ihmeellistä maailmaa.

saksalainenpaskalainen
26-08-09, 20:29
Siis juu, sillä nyt ei ole merkitystä, minkä maan sosiaaliturvaan kuuluu - saan Suomesta opintotuen joka tapauksessa. Nyt vaan kävi tutun tutun kautta selville, että ulkomailla olis mahdollista opiskella myös kansainvälisen Kela-kortin kera. Kumma kun ei ole kukaan mulle semmoisesta maininnut - ei paikallisen Kelan toimiston täti-ihmiset eikä Helsingin konttorin ihmiset, jotka hoitaa nimenomaan näitä asioita. Toisaalta olen myös kuullut, että sillä kortilla en tee enää mitään sen jälkeen, kun olen muuttanut pysyvästi Saksaan? Äh. Noh, mulla on nyt saksalainen sairasvakuutus, ja kunhan saan asetuttua, voin ruveta selvittelemään sitä kansainvälisen Kela-kortin ihmeellistä maailmaa.

Eikös tossa edellisellä sivulla tullut jo useammasta viestistä ilmi, että Saksassa voi opiskella kansainvälisellä Kela-kortilla? Ja sitten tiedoksi, että kun Saksaan tulee opiskelemaan, niin ei ole mikään pakko ilmoittaa Kelalle muuttavansa tänne pysyvästi. Suosittelen tulevaisuudessa lukemaan ahkerasti tätä foorumia. Täältä saamilla vinkeillä voi nimittäin säästää yli 60 euroa sairasvakuutusmaksuja kuukaudessa.

appelsiini
04-02-10, 18:04
Kiitos täsmennyksestä. Opintotuki ei siis jostain syystä kuulu sosiaaliturvan piiriin, vaikka sillä perusteella ulottuu myös Suomessa asuviin EU/ETA-kansalaisiin ja on KELAn etuus.

Oletteko ihan varmoja? Kiinnostaisi koska toivon mukaan jatkan yliopisto-opintojani syksyllä. Mulla jäi melkein kahden vuoden tuet käyttämättä viimeksi. Oletin että koska sain KELA:n kirjeen etten enää kuuluu Suomen sosiaaliturvan ja sosiaalietuisuuksien piiriin (esim. mitään äitiysrahoja jne ei minulle kuulunut Suomen päästä :( ) ei minun kannata myöskään hakea tätä, koska en tule saamaan? Valaiskaa nyt hyvät ihmiset mua. :angel1:

anukorpi
04-02-10, 19:48
etten enää kuuluu Suomen sosiaaliturvan ja sosiaalietuisuuksien piiriin (esim. mitään äitiysrahoja jne ei minulle kuulunut Suomen päästä :( ) ei minun kannata myöskään hakea tätä, koska en tule saamaan? En mä ainakaan saanut mitään opintotukea juuri tästä syystä.

tepsi
12-02-10, 13:16
Mä pistän lusikkani soppaan. Olen Suomessa kirjoilla ja minulla oli ongelmia kelan kanssa, koska olin yli 25. Opintotuki toimi, mutta kirjeenvaihto kelan kanssa ei. Voitin kylläin väittelyn, elikkä olin vieläkin kelan piirissä, mutta AOK:lle maksetut rahat jäivät sinne. Väliaikaisesti ulkomailla oleva kuuluu kelan piiriin, parempi on ainakin olla Suomessa kirjoilla.

Pikku_Myy
12-05-10, 18:24
Jos opiskelet Saksassa kauemmin kuin vuoden tulee sinun hakea erikseen suomen sosiaalihuollon piiriin kuulumista.Tämä hoitui yhdellä lomakkeella johon tuli lyhesti selvittää muuton syy ja se, jääkö Suomeen kiinteät siteet (esim. perhe yms). Itse ainakin laitoin lappuun, että muutan Saksaan opiskelemaan mutta opiskelujen jälkeen on tarkoitus muuttaa takaisin Suomeen. Asia oli tällä selvä ja EU-vakuutuskortilla mennään. Katsotaan mitä opiskelujen jälkeen tapahtuu...

duffie
12-08-11, 17:44
Mitenkäs tämä nyt sitten mahtaa olla? Saako opintotukea vaikka kuuluisin Saksan sosiaaliturvan piiriin?

Soitin Kelalle ja selitin tilanteeni, opiskelupaikka Saksassa on mitä luultavimmin plakkarissa, ja sinne olen lähdössä. Saksan sosiaaliturvaan on kuuluttava jos on aikeissa olla töissä Saksassa, muuten voi anoa pysymistä Suomen sosiaaliturvassa. En ainakaan ensimmäisenä vuonna ajatellut olla töissä, ja lomilla olen tulossa Suomeen töihin niin olen varmaankin ainakin vuoden Suomen piirissä.

Mutta mitenkäs tämä mahtaa nyt sitten olla kun täälläkin on hyvin kahdenlaista informaatiota? Tyhmänä itsekään en Kelalta suoraan tätä kysynyt, mutta luulisi nyt heidän siitä mainitsevan kun samassa puhelussa kyselin sekä tuista että sosiaaliturvasta, että tuet minulta evättäisiin...?

skowski
13-08-11, 10:42
Minä opiskelin tutkintoni Hollannissa, en kuulunut Suomen sosiaaliturvaan enkä saanut opintotukea. Tiedä sitten, miten muilla..

Schwan
15-08-11, 08:57
Saako opintotukea vaikka kuuluisin Saksan sosiaaliturvan piiriin?

Millä perusteella ja miksi Suomi maksaisi Saksan järjestelmään kuuluvien opintotuet? Jos olet Saksan järjestelmän piirissä, niin mahdolliset opintotuetkin tulevat sen maan lainsäädännön mukaan, ymmärtääkseni.

illucia
04-09-11, 12:10
Sairausvakuutus eurooppalaisella kortilla on plakkarissa, mutta mites Ausländerbehördelle vietävä todistus 7 700 euron pankkitiliomaisuudesta .______.

Jos saa opintotukea, niin voikohan sillä todistella olevansa kyvykäs rahoittamaan opintonsa? Onko sinne Ausländerbehördelle pakko mainostaa opiskelevansa täällä bzw tuleeko pahoja seuraamuksia jos ei vie niitä liitteitä sinne? Tai voiko sen selvityksen tehdä vain puolivuosittain? Olisin kiitollinen vastauksista, muuten lähden maanantaina soittelemaan asian perään. Tuo rahasumma (tai mahdollisesti sen puolikas, jos niin järjestyy) kun pitäisi vielä olla saksalaisella tilillä ja netti tiedottaa, että Nordea ottaa jotain rahankäsittelymaksuja siirrosta Saksaan. Voi mämmi.

Heinze
04-09-11, 12:26
Mitenkäs tämä nyt sitten mahtaa olla? Saako opintotukea vaikka kuuluisin Saksan sosiaaliturvan piiriin?

On mahdollista saada opintotukea Suomesta, vaikka kuuluisi toisen EU-maan sosiialiturvaan. Ks. KELA:n tiedote ja esimerkki:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/291007101344HS

Ainakin aluksi kuuluisit siis Suomen soiaaliturvan piiriin JA saisit opintotuke Suomesta.

Jos aiot myöhemmin mennä töihin, ota selvää tulorajoista.
"Minijob" (alle 400 euroa /kk) ei aiheuta Suomen sosiaaliturvasta putoamista.
Opintotukea koskevat tulorajat löytyvät netistä.

Eli joko tienat alle tulorajojen tai sitten niin reippaasti yli, että sinun kannattaa siirtyä Saksan sosiaaliturvaan ja jopa luopua opintotuista.

duffie
16-09-11, 12:40
Juu eli nyt on paperisotaa käyty oikein urakalla!

Elikkä omalla kohdallani asia tulee hoitumaan sillä että kuulun koko ajan Suomen sosiaaliturvaan. Sitä anoin Kelan lomakkeella, toisella lomakkeella olisi hoitunut ilmoitus siitä, että siirtyy Saksan kassaan. Saksan sosiaaliturvaan kuulumista on siis harkittava jos on töissä Saksassa, jolloin se tulee väistämättä eteen. Yliopistolle pystyin todistamaan Suomen sosiaaliturvaan kuulumiseni lähettämällä kopion eurooppalaisesta sairasvakuutuskortistani AOK:lle ja samana päivänä sain sähköpostilla liitteenä paperin, joku Befreiung von ... blablabla joka sitten lähti minulta yliopistolle :D.

Hei ja Heinzeltä haluaisin kysyä, että mistä tiedät tuon Minijob-homman? Siis tarkoituksenani olisi nimenomaan työskennellä vain 400 euron arvosta, joten tämä koskisi siis minua ja helpottaisi tietenkin elämääni hirmuisesti jos tämä totta siis on, mitä en siis epäile, mutta lisätietoa kaipailisin! Johtuuko se siitä, kun ei kerran veroja maksa, niin ei myöskään sitten tarvitse vaihtaa kassaa Saksaan? Hmm...

Voiton puolella ollaan kuitenkin tässä paperisodassa ollaan, huhheijaa!

Heinze
16-09-11, 13:07
Minjob ei ole sosiaalivakuutuksen alainen työsuhde.
Saksalainen alle 25 v. opiskelija saa pysyä vanhempien vakuutuksessa, mikäli hänellä on vain minijob-työsuhde.
Muut suomalaiset opiskelijat voinevat kertoa kokemuksiaan.

Tarkempia minjob-ehtoja voi lukea minjob-zentralen sivuilta ja opiskelijoiden työsuhteista täältä: http://www.minijob-anzeigen.de/pages.php?page=19

Onicle
30-03-12, 13:28
Heipä hei,

lainaillaan vanhaa topiccia. Oma tilanteeni on se, että opiskelen päätoimisesti, mutta teen myös töitä esim. koejakson aikana. Työpaperit onnistuttiin tekemään ilman, että kävin edes Krankenkassessa, Kelan EU sairauskortti kävi nähtävästi. Nytten tuli ongelma kun halusin käydä lääkärissä. Menin lääkäriin ja esitin kelan korttia ja he sanoivat, että ei käy. Ottivat vastaan yksityisenä ja tästä huvista maksoinkin 37€ ja palvelu kesti 10min. Nyt pitäisi saada asiat järjestykseen, kun olisi edessä pienehkö leikkaus ja yksityisenä sen hinnaksi tulisi n. 500€.

Nähtävästi asia selviää pyytämällä joku lappu krankenkassesta ? Onko tiedossa mitään ongelmia ?

msalama
05-04-12, 10:19
Sulla pitää olla Saksassa (muistaakseni?) kolmen kuukauden jälkeen oma sairausvakuutus, ja jollet ole sitä ottanut, niin voivat ilmeisesti jopa laskuttaa ne puuttuvat kuukaudet jälkikäteen kun menet sitä hakemaan. Ja sellaisiakin kauhujuttuja olen kuullut, että jos olet pitkän aikaa ilman Krankenversicherungia (sp?), niin saattavat pitää sua jopa illegaalina ja silloin voi edessä olla Suomen maitojunaan istuttaminen. Eikä auta EU-kansalaisuuskaan...

Mutta HUOM. Tämä kaikki on toisen käden tietoa, joten anteeksi, jos pilasin päiväsi syyttä suotta. Mutta sinuna menisin kuitenkin kipin kapin selvittämään asian jos tuo 3kk on jo mennyt.

Heinze
05-04-12, 11:55
Heipä hei,

lainaillaan vanhaa topiccia. Oma tilanteeni on se, että opiskelen päätoimisesti, mutta teen myös töitä esim. koejakson aikana.

Meneekö vielä minijobiksi, joko alle 400 euroa/kk tai lyhytaikainen (alle 50 työpäivää)?
http://www.minijob-zentrale.de/nn_10152/DE/1__AN/7__besonderheiten/4__studenten/InhaltsNav.html?__nnn=true

Onicle
16-04-12, 15:05
Meneekö vielä minijobiksi, joko alle 400 euroa/kk tai lyhytaikainen (alle 50 työpäivää)?
http://www.minijob-zentrale.de/nn_10152/DE/1__AN/7__besonderheiten/4__studenten/InhaltsNav.html?__nnn=true

Ei taida mennä, tulot vaihtelee aika paljon, mutta koejakson aikaan oli jotain 800€ /kk.

Heinze
18-04-12, 12:21
No sitten ei kai auta kuin marssia sairaskassan puheille.
Kysele nyt vielä opiskelijan tulorajoista ja opiskeluun kuuluvasta harjoittelusta siellä, mutta taitavat rajat paukkua.