Hei,
Olemme mahdollisesti muuttamassa ensi syksynä (2010) Düsseldorfiin 6- ja 12-vuotiaiden tyttäriemme kanssa ja olisin kaipaillut hieman vinkkejä kouluista siellä. Nuo kansainvälisten koulujen tuitionit näyttävät olevan melkoisen kovat... Olisiko kellään täällä kokemuksia niistä tai ihan Saksalaisista kouluista?
Tytöt puhuvat molemmat englantia, mutteivät sanaakaan saksaa - mahtaakohan siis kv-koulut olla ainoa vaihtoehto? Onko saksalaisissa kouluissa kielitestit? ...toki vielä ehdimme ottaa intensiiviopetusta täällä päässä, mutta riittääköhän se esim. kielikokeisiin? Tässäpä sitä pähkäilemistä. :)
Suuret kiitokset avustanne!
Hei,
Olemme mahdollisesti muuttamassa ensi syksynä (2010) Düsseldorfiin 6- ja 12-vuotiaiden tyttäriemme kanssa ja olisin kaipaillut hieman vinkkejä kouluista siellä. Nuo kansainvälisten koulujen tuitionit näyttävät olevan melkoisen kovat... Olisiko kellään täällä kokemuksia niistä tai ihan Saksalaisista kouluista?
Tytöt puhuvat molemmat englantia, mutteivät sanaakaan saksaa - mahtaakohan siis kv-koulut olla ainoa vaihtoehto? Onko saksalaisissa kouluissa kielitestit? ...toki vielä ehdimme ottaa intensiiviopetusta täällä päässä, mutta riittääköhän se esim. kielikokeisiin? Tässäpä sitä pähkäilemistä. :)
Suuret kiitokset avustanne!
Tuon ikäisille ei ainakaan ole kielitestejä, yliopistoissa kai vasta on. Düsseldorfin kouluista en osaa sanoa, mutta omasta kokemuksesta voin kertoa seuraavaa:
Kun me muutimme Saksaan, minä olin 13v., ja siskot 12v. ja 5v. Muutto oli kesällä ja heti koulujen alettua, meidän kahden vanhemman piti mennä ihan tavalliseen saksalaiseen Gymnasiumiin (se on täällä siis se koulu, joka päättyy lukioon ja yo-kokeisiin), koska siellä pikkukaupungissa ei muita vaihtoehtoja edes ollut. Minä menin 8. luokalle ja sisko 7. luokalle (pienin meni tietty tavalliseen leikkikouluun, vaikka äiti kotona olikin).
Me puhuttiin myös englantia, ja saksan opinnot Suomessa oli aloitettu vasta, kun muutto tuli tietoon, eli ei me käytännössä puhuttu saksaa. Tietenkään meille ei voinut antaa läksyjä eikä ensimmäisenä lukukautena edes normaalia todistusta, mutta koulussa piti käydä vähän niin kuin kielikylvyssä. Kolme kertaa viikossa meillä oli iltapäivällä kotona 2 saksantuntia (tai siis siskolla oli kaks ja mulla ittellä oli yks saksantunti ja yks ranskantunti, koska sillä luokalla, millä kävin koulua, oli ollut jo vuosi ranskaa ja mun piti kiriä sekin kiinni). Näin mentiin vajaa vuosi, siis seuraavaan kesälomaan asti. Siinä vaiheessa me oltiin kaikki opittu sen verran saksaa, että pystyttiin käymään ihan tavallista täkäläistä koulua, ihan tavallisella menestyksellä.
Luulisin, että paras koulunvalinta riippuu siitä, kuinka kauan aikoo täällä olla ja missä meinaa asua sitten jos ja kun palaa Suomeen. Ainakin tilaisuus oppia kunnolla yksi kieli lisää puoltaa selvästi tavallista saksalaista koulua, mutta jos jo nyt tietää, että tulee olemaan täällä korkeintaan vuoden tai kaksi, eikä Suomessa ole mahdollisuutta pitää yllä täällä opittua saksaa, on kansainvälinen koulu ehkä parempi vaihtoehto. Sitä nimittäin ei käy kieltäminen, että noin iso muutos koulunkäynnissä vaikuttaa aika pitkään myös koulumenestykseen.
Tai siis näin ainakin omasta mielestäni... Mitä sitten tulee kouluihin Düsseldorfissa, siitä voi paikalliset ehkä kertoa enemmän.
millennium
20-10-09, 10:04
Itse en ole täällä koulua käynyt, mutta kallistuisin samalle kannalle. Jos täällä oleminen on kovin tilapäistä, niiin kansainvälinen koulu voisi olla paras. Ei tule ehkä niin pahaa "kolhua" koulunkäyntiin, muuten voi mennä yksi vuosi melkein harakoille.
Kyllähän se tulevaisuuden kannalta on loistavaa jos oppii uuden kielen, ja lapset kyllä omaksuvat niin paljon nopeammin, mutta uskoisin että sen voi oppia muullakin panostuksella kuin laittamalla lapset "väkisin" paikalliseen kouluun. Jos se on raha kysymys, niin itse ajattelisin asiaa enemmän lasten kannalta, ei minulla raha ainakaan ohi lasten mene, jos ongelma oli lukukausimaksut.
Kannattaa ehkä kysyä lapsilta mitä he haluaisivat ja kuunnella heidän mielipiteitään. Kovin nuoressa iässä järkevä päättäminen voi olla tietysti vaikeaa, eli asiasta kannattaa koettaa jutella kaikista näkökulmista yhdessä ja kertoa omia mielipiteitä ilman että ohjaa tai painostaa mihinkään suuntaan.