View Full Version : E104 Saksasta??
eskimogirl 27-10-09, 10:05 Hei kaikki,
muutin Suomeen kolme kuukautta sitten , enka ole vielakaan paassyt takaisin Kelan piiriin. Kela kuulemma odottaa Saksasta jotain E104 lomaketta. Itse kysyin kyseista lomaketta Kindergeld-toimistosta, mutta siella ei tiedetty asiasta yhtaan mitaan. Mulla oli yksityinen sairasvakuutus Saksassa, joten siita ei ainakaan voi mitaan E104ää saada...
Onko kellaan kokemusta takaisin Kelaan liittymisesta useamman saksan vuoden jalkeen?
Terkuin, Eskimogirl
En tiedä varsinaisesti tästä, mutta jos on sama taho joka Saksassa päättää ETK/Kelan etuuksista niin turha odotella papereita tai edes vastausta. Tein toukokuussa hakemuksen sosiaaliturvaan kuulumisesta ja odotan päätöstä edelleen, nyt on siis kohta marraskuu. ETK on lähettänyt Saksaan tänä aikana yhteensä 8 kirjettä. Kukaan ei reagoi mitenkään.
Kanissa on siis äitiyspäivärahaa, lapsilisää, isyysrahaa ja jotain muita tukia.
Kiva kun saa palkkaa 0 euroa isyyskuukauden ajalta ja Kelalta korvausta 0 euroa koska saksalaiset hidastelevat.
Hassua on että saksalaiset ovat itse keksineet nuo Exxx lomakkeet ja ainoa paikka jossa niistä ei tiedetä mitään, on juurikin Saksa. Kelalla tuntuu olevan koulutettua henkilökuntaa asian suhteen, ehkä vähän liiankin koulutettua välillä ;)
Mutta joo, turha odotella mitään lomakkeita vakuutusyhtiöistä, Saksan "Kelalta" tai muualtakaan. Itse luovutin jo ajat sitten.
Italiassa noiden käsittely kestää kuulemma myös pitkään, jopa 2 vuotta.
eskimogirl 27-10-09, 12:08 No taahan kuulostaa tosi kivalta...
Soitin just tanaan Kelaan, ja nayttaa silta, etta hidastelu on alkanu jo taalla suomen paassa. Kirje Saksaan on lahteny syyskuun lopussa, kun oon tehny hakemuksen heinakuussa.
siis onko kukaan paassyt koskaan takaisin Kelan piiriin????
No taahan kuulostaa tosi kivalta...
Soitin just tanaan Kelaan, ja nayttaa silta, etta hidastelu on alkanu jo taalla suomen paassa. Kirje Saksaan on lahteny syyskuun lopussa, kun oon tehny hakemuksen heinakuussa.
siis onko kukaan paassyt koskaan takaisin Kelan piiriin????
Me päästiin takaisin noin 1 kuukaudessa (viime viikolla tuli päätös). Tosin kuuluttiin koko Saksan komennuksen ajan myös Kelan piiriin 1 vuoden ajan. Yli vuoden menevästä ajasta on korvaukset/päätökset siis kanissa.
Saksa-ajalta emme ole vielä saaneet rahojamme. Kai ne joskus takautuvasti ehkä tulevat... Just soitin, ei ole tullut Saksasta vastausta vieläkään.
eskimogirl 27-10-09, 13:09 Me päästiin takaisin noin 1 kuukaudessa (viime viikolla tuli päätös). Tosin kuuluttiin koko Saksan komennuksen ajan myös Kelan piiriin 1 vuoden ajan. Yli vuoden menevästä ajasta on korvaukset/päätökset siis kanissa.
Saksa-ajalta emme ole vielä saaneet rahojamme. Kai ne joskus takautuvasti ehkä tulevat... Just soitin, ei ole tullut Saksasta vastausta vieläkään.
Siis mita?? Nyt en tajunnu yhtaan....paasitte takaisin 1 kuukaudessa kelan piiriin, vaikka paatos tuli viime viikolla ja ilman sita paperia saksasta??
Siis mita?? Nyt en tajunnu yhtaan....paasitte takaisin 1 kuukaudessa kelan piiriin, vaikka paatos tuli viime viikolla ja ilman sita paperia saksasta??
1kk sitten palasimme Suomeen. Viikko sitten saimme päätöksen Kelalta että kuulumme jälleen Suomen sosiaaliturvaan ulkomailla oleskelun jälkeen.
Kesäkuussa 2008 muutimme Saksaan, tuosta 1 vuosi eteenpäin kuuluimme Suomen sosiaaliturvaan myös. Kesäkuusta Syyskuuhun 2009 emme kuuluneet mihinkään, vaikka paperit lähtivät jo toukokuussa.
Eli odottelemme (lue: Eläketurvakeskus odottaa, Kela odottaa heitä ja me Kelaa) Saksan viranomaisten päätöksiä Kesä-, Heinä-, elo- ja syyskuulta 2009. Paperit pistimme siis toukokuussa 2009.
Kuten alussa sanoin: En tiedä varsinaisesti tästä...
eskimogirl 27-10-09, 13:33 ach soo, no nyt aukesi! Mulla taas on tilanne vahan toinen. En oo ollut kelan piirissa 10 vuoteen. Saksan sosiaaliturvassa olin vaan 1,5 vuotta ja sielta sain kaikki rahat ihan niin kuin pitikin, tai no, 10 kk lapsilisat sain kerralla just ennen kuin muutettiin Suomeen. Joten mulla ei ole enaa mitaan saamisia saksalta, tarttis saada ne lapsilisat ja hoitotuet nyt heinakuusta alkaen taalta suomesta.
Mutta mua ei ole siis vielakaan hyvaksytty kelan piiriin, joten saapa nahda minkalainen piirileikki tasta viela syntyy...
Chilloutcat 20-11-09, 17:25 Moi!
Sen E104 lomakkeen saa sieltä omalta sairaskassalta. Kyllä se pitäisi saada yksityiseltäkin. Parasta soittaa sinne ja kysyä kuka voi/osaa auttaa ulkomaan asioiden kanssa. Näin minäkin sain langanpäähän ihmisen joka tiesi näistä lomakkeista. Sillä kertaa tosin tarvitsin E112 lomakkeen. Tuli jopa tosi nopeasti, vaikka onkin suuri Krankenkasse ja vielä yleinen.
Sairaskassa toisessa maassa täyttää sen E104 lomakkeen ja siitä käy ilmi kuinka kauan olet ollut kyseisen kassan piirissä ja oletko saanut tukia sieltä. Näin kela voi sitten päättää oletko oikeutettu tukiin Suomessa. Esim. jos saat Saksassa lyhyemmän aikaa äitiyspäivärahaa kuin Suomen kausi on, kela maksaa sinulle puuttuvan osan Suomessa. Ansiosidonnaisena sitä ei saa, koska ulkomaisia tuloja ei hyväksytä laskuperusteeksi.
On minullakin ongelma tuon E104 lomakkeen kanssa. Nyt Suomen kela tarvitsee tuon E104 lomakkeen kun ei voi muuten antaa tyttärelleni kela-korttia. Lomake pitäisi toimittaa viikon sisällä...Kela keksi tuon lomakkeen 4kk käsittelyn jälkeen. Me muutimme vuoden alussa 13 vuoden jälkeen takaisin Suomeen ja tytär syntyi täällä. Kela ei saa hommia hoidettua kun minun sairaskassa on työsuhteen takia vielä Saksassa...enkä aio ainakaan vielä sanoa itseäni vielä irti vain tuon kela-kortin takia. En itse saa mitään tukia Suomesta e.m. takia. Odotan innolla kuinka kauan sitten oma kela-korttini kestää kun sen haen. Niin ja kela pyytää sitä lomaketta minulta, ei puhettakaan, että he itse hakisivat sitä. Eli hoida asia itse, käy nopeammin. Muutakin sälää tähän liittyy, mutta en siitä julkisesti viitsi kertoa.
Tsemppiä byrokratian viidakkoon!
millennium 23-11-09, 06:44 Itse (jos nyt muistan oikein että sama paperi kyseessä) pyysin tuon lomakkeen työpaikan HR kautta, he siis luultavasti pyysivät sen jostain muualta, mutta homma hoitui ja paperi tuli jokusessa viikossa.
Kannattaa koettaa ainakin delegoida jos vain pystyy.
|