View Full Version : Koiraihmisiä
Törmäsin ketjuun "Kissafriikit" ja ajattelin perustaa koiraihmisille oman ketjun.
Meidän border collie uros Sisu on syntynyt joulukuussa 2008. Vaikka onkin todellinen jääräpää ja murkkuiässä tällä hetkellä, en kyllä antaisi Sisua enää mistään hinnasta pois!
Harrastetaan yhdessä TOKOa, frisbeetä aloitellaan pikkuhiljaa (ja Sisu on lajista erittäin innoissaan!), agilityä silloin tällöin ja temppuja opetellaan kun huvittaa. Dogdance-seminaarissa oltiin kesällä ja siellä opittuja juttuja aina silloin tällöin palautetaan muistiin. Jossain vaiheessa olisi kiva käydä pelastuskoirakurssi.
Tässä pari kuvaa meidän koirasta, olisi kiva nähdä kuvia muidenkin nelijalkaisista!
http://i25.photobucket.com/albums/c64/Murgdamm/Sisu/CIMG6922.jpg
http://i25.photobucket.com/albums/c64/Murgdamm/Sisu/CIMG6926.jpg
No ei meinaa koiraihmisiä löytyä? Vai onko kaikilla niin kiire treeneissä ja koiran ulkoilutuksessa, ettei ehdi kirjoittamaan?
Meillä on kaksi airedalenterrieri narttua. Vanhemmalla 4v on BH tulos ja nuorempi 2v yrittää ensi viikonloppuna. Vanhempaa kouluttaa mun kepo, eikä ole tietoa, kuinka pitkälle pääsevät...Nuoremman kanssa yritän VPG kisoihin, ehkä vuonna ????.
Koittakaapas nyt muutkin motivoitua...
No ei meinaa koiraihmisiä löytyä? Vai onko kaikilla niin kiire treeneissä ja koiran ulkoilutuksessa, ettei ehdi kirjoittamaan?
Meillä on kaksi airedalenterrieri narttua. Vanhemmalla 4v on BH tulos ja nuorempi 2v yrittää ensi viikonloppuna. Vanhempaa kouluttaa mun kepo, eikä ole tietoa, kuinka pitkälle pääsevät...Nuoremman kanssa yritän VPG kisoihin, ehkä vuonna ????.
Koittakaapas nyt muutkin motivoitua...
:-k
Jaaha, "koira-suomi" alkaa näemmä olla vieras kieli... BH ei taida olla "Büstenhalter", vaikka nartusta onkin kyse?
Kepo? VPG?
Kepo?
Kun aikaisemmin oon mitä ilmeisimmin suht. onnistuneesti toiminut kepona useamman kerran, voin valoittaa tuota lyhennettä vähäsen. Tulee sanoista Kennel Poju, ja kepon tehtäviin kuuluu istua tai muuten vaan pysyä paikallaan ja samalla vahtia koiraa pitämällä hihnasta kiinni tai muilla tavoin vahtia koiran paikallaan pysymistä.
Samoin hommankuvaan kuuluu: Ruokasäkkien, treenikamojen yms. releiden kantaminen paikasta toiseen. Olla hiljaa. Kuvata (video/valokuva) treenit taikka kisat. Kysyttäessä kommentoida kisoja/treeneja. Olla hiljaa edelleen. Toimia avustajana treeneissä. Välttää mieleenjuolahtavien hölmöjen juttujen ääneen möläyttämistä. Lohduttaa ja kannustaa. Kuljettaa kisaajat kisapaikalle. Vapauttaa kisaaja turhista juoksevista asioista järjestelemällä ne. Ja niin poispäin.
Toisaalta renkimäistä hommaa, mutta toisaalta ihan mukavatakin. Nyt viime aikoina on vaan jäänyt vähän vähemmälle.
Koiraihmisiä ei näköjään ole kovasti liikkeellä vai eikö kukaan halua puhua mun kans :dontknow:
Eipäs sillä, ei meidänkään kylän koiraihmiset halua mun kans puhua, kuulemma "olen niin negatiivinen kun mulla on aina koira hihnassa..." Näin tuli mulle yksi eukko tässä eräs aamu paasaamaan. Hänen mielestään hihnassa pitäminen on koiralle kuin raiskaus. Tämän samaisen ihmisen mielestä kuitenkin "koirien pitäisi saada pitää hauskaa, jos mun uros lähtee kiimasen nartun perään" :smt120
Oletteko törmänneet vastaaviin vai onko hulluja vain meidän kylällä...?
Meidän kylällä on hihnapakko koirille, jotka eivät 100%:sti reagoi omistajansa kutsuun. Kyllähän Sisu pelloilla juoksee ilman hihnaa, mutta kun pyöräilijä, vieras koira tai joku muu lähestyy, niin meidän koira tulee hihnaan. Piste.
Mulla on ollut jo vuosia Lhasa Apsoja, nyt enää tuo viimeinen 15-vuotias Bella.
Bella siirtyi asustelemaan suomen saloille kun itsekkin sinne aioin kokonaan muuttaa ja vain tehdä "pistomatkoja" saksaan.
Berliinissä ei kukaan kummeksu hihnassa olevia koiria eikä kyllä hihnattomiakaan.
Kohan tastä saan enemmän aikaan niin voipi olla että rupeankin "adoptoimaan" lisää Lhasukoita ja kenties sitten taas elvytän vanhan näyttelytaitoni koiralaisten kanssa...vuh,vuh, ainahan sitä saa suunnitella.
Tätä rotua ei voi ottaa hetkeksi,tuon Bellan äiti kuoli 18-vuotiaana kun jäi auton alle,ei siis vanhuuttaan.No,lenkit on vähän lyhentynyt ja uni maistuu paljon muutta muuten leikkisä vieläkin.
Ihana koira ja kaunis sinulla.Muistathan korjailla "jätökset" talteen, ettei koiraviha(lue koiranpaska viha)pamahda ihmisiin.
Kuvan oisin laittanut, mut jotenkin ei onnistunut vaikka useasti yritin....
ellei sit jostain esille pamahda.Kattokaa netistä jos jotain tuo rotu kiinnostaa.
Vielä lisäys edeelliseen, että minun koiralla ei ole upeata maataviltävää turkkia.Ihan käytännön syistä ja kun ei näyttelyssä käydä ollaan se trimmattu fiskarseilla lyhyeksi...sepä aiheuttaa usein koira ihmisissä kysymyksen:Minkä rotuinen tuo koira on, onko se seropi vai?(Seropi= suomea ja tarkoittaa sekarotuinen piski).:smile:
Täällä löytyy 2,5 v. suomenlapinkoirauros.
Tuntuu koiramme herättävän joskus mielenkiintoa naapureissa ja liikkuessamme Alpeilla.... kysellään onko se husky tmv.
Koiran hihnassa pidosta/pitämättömyydestä ei ole juuri kukaan valittanut. Pihassakin koira pysyy. Ainoa "ongelma" on, että koira ulvoo kuin susi :D tehvehtiäkseen ja, ikävä kyllä, kun jää muutamaksi tunniksi yksin kotiin.
Muuten erittäin sopuisa ja ystävällinen, joskus liikaakin, koira.
:smt031
Koko ajan on niin kiire treeneissä ja lenkillä, ettei ehdi foorumille. :laughing6: Kuviakaan ei nyt tähän kerkiä latailemaan.
Koiria on tällä hetkellä kaksi, ja niiden kanssa harrastan erityisen ahkerasti tokoa ja agilitya. Jälkipuolellakin on tullut vähän pyörittyä, ja frisbeehinkin tutustuttua. Erityisesti toko on mun pitkäaikainen päähänpinttymä, ja muutama valio on tullut kouluteltua, kisattuakin jo viitisentoista vuotta. Nuorimmalla koiralla vasta alemmat luokat menossa ja toivottavasti pian myös ylemmät...
Berliinissä on rento koirakuri, mutta eipä kukaan kuitenkaan valitakaan jos on koirat hihnassa. Itsekin olen vähän oppinut löysäämään suomalaisesta hihnapakkokulttuurista ja tiukasti oman laidan kulkemisesta, vaikken koirieni annakaan missä ja miten vaan juoksennella enkä edelleenkään tykkää moikkailla joka ikistä vastaantulevaa koiraa. Menee ok kun on pääasiassa koirasosiaaliset koirat, mutta vaikeampiluonteisten koirien kanssa olisi kyllä vaikeuksia.
Sanastoa:
BH=Begleithundeprüfung
VPG=suojelu (Vielseitigkeitsprüfung für Gebrauchshunde)
kepo/kety=kennelpoika/tyttö
Paaaaaljon lisää termejä löytyy kun lueskelee lemmikkiaiheisia suomalaisia keskustelufoorumeja, esim. www.lemmikkipalstat.net :smt040
Niin siitä hihnassa/ilman pitämisestä... Mun aikaisempi airis oli aika paha toisille koirille. Suomessa meni ihan hyvin, kun vastaantulevat koirat ovat useimmiten hienosti hihnassa.
Aachenissa oli kanssa tämmönen "ooh kaikkien koirien pitää juosta vapaana, ooh koira parka, päästä se vapaaksi" vimma. Yksi täti alkoi oikein ahistaan (viikkokaupalla), eikä uskonut, että koirani on paha. Selvitti, että kaikki koirat on ystävällisiä, kun ne on vapaina, hänellä on uros, minulla narttu. Voi päästä se nyt irti. Lopulta otti niin päähän, että sanoin, etten ota mitään vastuuta siitä mitä nyt tapahtuu. Koira irti... "Vemmu-vainaa" kävi kauhealla metakalla tämän uroksen ylle, ei mitään puremisjuttua sattunut, mutta täti oli aivan ihmeissään. Sana kulki aika nopeaan, eikä sen erän perästä tullut kukaan enää kertomaan, millainen eläinrääkkäjä olen, kun en päästä koiraani vapaaksi.
Täällä Bechtheimissa on kanssa muutama öko-mamma, jotka on alkanut kyseleen, eikö meidän koirat saa juosta vapaana. Niille on kelvannut selitykseksi, että terrieri on kovin metsästysviettinen ja täällä on niin paljon söpöjä pupuja ja peuroja... Niin, ei huvita täällä irti pitää, koska metsästäjillä on oikeus ampua riistaa jahtaavat koirat ja pojilla tuntuu paikoitellen olevan sormi aika herkällä...
Juuri samaa kuin sintti kuvaili, olen kokenut (lähinnä sivullisena). Eli jos oma koira on aggressiivinen toisille koirille, niin kukaan ei oikein tajua/viitsi ottaa sitä huomioon, vaan esim. päästävät omat koiransa huolettomasti vaan luokse (sanomisesta/varoituksista riippumatta). Riippuen sitten koirien luonteista ja omistajan reaktioista niin syntyy joko a) tappelu b) rukkaset c) paljon meteliä.
Omakin uroskoira on valitettavasti saanut reikiä kun tuli vieras dominoiva uros sen iholle haastamaan, ja omani meni siihen murinalla kommentoimaan. Oma koira oli tällöin kiinnipitoalueella kiinni, toinen irti, ja olin etukäteen pyytänyt ottamaan koiransa kiinni (koska näytti eleillään jo siltä että kohta tulee haastamaan riitaa). Toisen koiran omistajan kommentti oli vaan taas se tyypillinen: "ei tää tee mitään..." :smt076 Ja me ajeltiin eläinlääkärille paikattavaksi.
Meillä on tällä hetkellä kaksi koiraa, mutta en ehkä ihan kuulu joukkoon koska me ollaan nyt Suomessa mun opintojen takia. Saksaan palataan taas keväällä. Meillä on 5,5-vuotias jackrussellinterrieri ja 8-kuinen sheltti (joka tosin on jo melkein collien kokoa), molemmat on uroksia.
Mulla ei ole sen suurempaa ongelmaa vapaanapitämisten yms. kanssa, Keski-Eurooppaan lähtemisestä on jo yli 10 vuotta joten sikäläinen koirakulttuuri on tullut tutuksi. Suomessa koiranpitoon suhtaudutaan niin tiukkapipoisesti että varmaan on aluksi vaikea sopeutua toisenlaiseen ajattelutapaan. Mua inhottaa täällä Suomessa kun koiria ei saisi pitää missään irti... Sehän on jo eläinsuojelulain vastaista, koska koiran lajinomaisista tarpeista ei mitenkään voi huolehtia jos se on aina remmissä. Heti kun uskallat päästää koiran jossain korvessa vapaaksi hyökkää joku valittamaan tai vähintään kirjoittaa paikallislehden yleisönostastolle.
Suomessa on muuten myös ihan älyttömästi huonosti käyttäytyviä koiria, tiedä sitten onko näillä asioilla jotain tekemistä keskenään.
Meillä on tällä hetkellä kaksi koiraa, mutta en ehkä ihan kuulu joukkoon koska me ollaan nyt Suomessa mun opintojen takia. Saksaan palataan taas keväällä. Meillä on 5,5-vuotias jackrussellinterrieri ja 8-kuinen sheltti (joka tosin on jo melkein collien kokoa), molemmat on uroksia.
Mulla ei ole sen suurempaa ongelmaa vapaanapitämisten yms. kanssa, Keski-Eurooppaan lähtemisestä on jo yli 10 vuotta joten sikäläinen koirakulttuuri on tullut tutuksi. Suomessa koiranpitoon suhtaudutaan niin tiukkapipoisesti että varmaan on aluksi vaikea sopeutua toisenlaiseen ajattelutapaan. Mua inhottaa täällä Suomessa kun koiria ei saisi pitää missään irti... Sehän on jo eläinsuojelulain vastaista, koska koiran lajinomaisista tarpeista ei mitenkään voi huolehtia jos se on aina remmissä. Heti kun uskallat päästää koiran jossain korvessa vapaaksi hyökkää joku valittamaan tai vähintään kirjoittaa paikallislehden yleisönostastolle.
Suomessa on muuten myös ihan älyttömästi huonosti käyttäytyviä koiria, tiedä sitten onko näillä asioilla jotain tekemistä keskenään.
Täsmälleen samaa mieltä. Jos joskus koirat haukkuu Suomessa jossain asuntoalueella niin asiasta on kauhea valitus ja marina. Mutta samaisella asuntoalueella juopot saa remuta ja huutaa kaiket viikonloput, ei ilm. haittaa ketään.
Pitäisipä joskus Suomessa mennä koiran kanssa vaan pokkana esim. kirjakauppaan. Alkuällistyksen jälkeen myyjä varmaan soittaisi poliisin, palokunnan ja kriisiryhmän :D.
Pitäisipä joskus Suomessa mennä koiran kanssa vaan pokkana esim. kirjakauppaan. Alkuällistyksen jälkeen myyjä varmaan soittaisi poliisin, palokunnan ja kriisiryhmän :D.
Heh, aivan varmasti! Sen jälkeen voisitkin ottaa :grommit: mukaan vaikka ravintolaan. Kyllä niitä huonosti käyttäytyviä koiria on täälläkin, en usko että irtipitämisellä tai hihnapakolla on asian kanssa mitään tekemistä. Kyllä koiran huonon käytöksen syyksi voi yleensä laittaa sen kaksijalkaisen.
No en mäkään varsinaisesti ole ajatellut että pelkästään kiinnipitämissäännöt yleensä vaikuttavat koirien käyttäytymiseen, vaan lähinnä se yleinen suhtautumistapa, mihin nämä Suomen natsisäädökset liittyvät. Kiinnipitäminen toki siltä osin, että jos koira ei saa koskaan olla vapaana (esim. meidän paikkakunnalla Suomessa ei ole missään sallittua, paitsi teoreettisesti metsästysajan ulkopuolella maanomistajan luvalla, uskallan kuitenkin epäillä että niitä koiraystävällisiä maanomistajia täällä kovin paljon on), ei siitä mitenkään voi kehittyä normaalia ja täyspäistä. Jo fyysiselle kehitykselle välttämättöntä liikuntaa ei voi tarjota vain narun päässä, eikä koira voi mitenkään kommunikoida lajitovereidensa kanssa normaalisti jos se on aina kiinni. Mutta onneksi suuri osa koiranomistajista on kuitenkin meitä pahiksia lainrikkojia, ainakin meidän koiria olisi ihan mahdotonta kuljettaa vain remmissä, ne tekisivät varmaan itsarin.
Mutta jos koiraa ei saa viedä mihinkään julkiselle paikalle, se ei saa pitää mitään ääntä eikä olla koskaan vapaana, ei ole kovin ihmeellistä että koirasta tulee häiriintynyt. Vakavammat puremis- ym. tapaukset ovat onneksi aika harvassa, mutta ihan näin arjessa tapaa aika harvoin normaaleja, tasapainoisia koiria... Ainakin meidän kylällä ehdoton enemmistö rähjää kuola roiskuen vastaantuleville koirille, niistä ei-rähjäävistä enemmistö on ihan sairaalloisen arkoja tai sitten niin vanhoja että ovat kuuroja ja sokeita, ja ehkä yksi viidestäkymmenestä on suunnilleen normaali.
Mulle saksalainen koirakulttuuri sopii paljon paremmin, kuten myös mun (saksalaisille) koirille :D Nekään eivät pidä vieraista koirista, mutta ei sillä ole niin merkitystä. Omani pidän kiinni sellaisissa paikoissa missä liikkuu muitakin, ei siksi että niistä nyt olisi mitään haittaa mutta kaikki nyt eivät koirista välitä ja meidän koirat taas pitävät kovasti ihmisistä. Meidän saksalaisella kotikylällä osa koirista kulkee vapaana ja osa hihnassa, mutta hyvin harva tulee vieraan koiran lähelle(ja nekin ovat yleensä ne hihnassaolevat...). Jos, niin tilanne on tietenkin vähän epäreilu jos omat koirat ovat kiinni ja vieras vapaana, mutta en tosiaan muista montaakaan kertaa kun vapaanaoleva koira olisi tullut meidän lähelle. Jos tulee husin sitä vähän kauemmaksi ja otan omat koirat käskyn alle, ei mikään terve koira käy päälle jos ventovieras koira ei kiinnitä siihen minkäänlaista huomiota. Mutta meillä tosin kaikki koirat ovat olleet uroksia, nartun juoksujen kanssa voi tällaisessa vapaamielisemmässä kulttuurissa tietenkin olla aika hankalaa, silloin ei varmaan oikein auta muu kuin valita ne lenkkireitit kriittisinä päivinä huolella.
Kappas, tänne on tullut uusi koiraketju. Itsellä kaksi sekarotuista koiraa, 7 ja 8v.
Kummatkin ovat Suomessa hajutunnistuskoulutuksen saaneita ja tuon 8v kanssa ollaan paljon käyty tosietsinnöissä. Me siis etsitään kadonneita eläimiä Etsijäkoiraliiton riveissä. www.etsijakoiraliitto.fi voi lukea lisää. Täällä Saksassa ei valitettavasti pahemmin ole vastaavanlaista hommaa, mutta parissa etsinnässä ollaan käyty ja aina Suomen lomilla ollaan käytettävissä tositoimiin + treenaillaan. Aluksi meinasin tunkea johonkin paikalliseen pelastuskoiraporukkaan mukaan, mutta on jäänyt tekemättä se. Alkuun oli aika liian kortilla ja nyt on jotenkin alkanut nauttimaan tästä, ettei tule hälytyksiä.
Meillä tuo vanhempi saa kulkea ilman remmiä kun ollaan jossain pikkuteillä tms. rauhallisessa paikassa. Nuorempi on aina hihnassa, koska täällä on myös paljon pupuja ja peuroja ja tuo lähtis 110% varmuudella omatoimiseen iltapalanhankintaan, jos vapaana olisi.
Kävin muuten viime vkl Hannoverin kv-koiranäyttelyssä. Kamalan aneeminen meininki ja lattioilla paljon kusta ja paskaa suomalaisiin näyttelyihin verrattuna. Onko noi tapahtumat aina tollasia vai satuinko vaan huonoon aikaan paikalle iltapäivän viimeisinä tunteina? Bongasin muuten pari lapinkoiraakin.
Täältä löytyy kaksi tiibetinspanieli-tyttöä.
Itse pidän koirat yleisillä teillä aina kiinni, metsään jos mennään saavat juoksennella vapaasti.
Myös täällä päin kyllä koiria kulkee valtavan paljon vapaana, eivätkä nuo erityisen hyvin tunnu olevan omistajiensa hallinnassa. Yllättävän paljon ilmestyy jalkohin pyörimään myös koiria, joiden omistajia ei näy mailla eikä halmeilla. Laittavatko ihmiset koiransa vain ovesta pihalle yksin ulkoilemaan, vai mistä on kyse?
Meillä ongelmia tuottaa lähinnä se, että oma nuorempi koirani ei ole ollenkaan sosiaalinen, vaan lähinnä pelkää kaikkia muita koiria. Pelkään, että vapaana oleva koira provosoituu tuon räyhäämisestä ja tulee vielä joku kerta päälle. Suomessa näin on valitettavasti useamman kerran käynyt.
Kuinka olette muuten järjestäneet koirahoitoasiat esim. lomien tai työreissujen ajaksi? Onko teillä kaikilla tuttuja, jonne saatte koirat hoitoon vai miten? Olen tutkinut paikallisia koira-hotelleja, mutta lähes poikkeuksetta kaikissa vaaditaan hoitokoirilta erittäin sosiaalista luonnetta, koska kaikki hoidokit pidetään samassa tilassa. Tällaista paikkaa en voi harkitakaan. Ja sellaisia tuttuja meillä ei täällä ole, jotka voisivat muutaman päivän karvakorvia hoitaa.
Työni on onneksi sellaista, että en ole joutunut matkustamaan kuin kerran ja silloin oli poikaystävä täällä, joka tietysti hoiti koirat. Yksin ollessa ei ole onneksi tarvinnut matkustaa ja lomat hoidetaan niin, että koiratkin pääsee mukaan. Jos tulisi pakottava tarve lähteä työmatkalle tms. olen katsellut paikallisia eläinsuojeluyhdistyksiä sillä silmällä, että heidän hoitoon voisi jättää. Niillä näyttää aina olevan myös hoitokoiria ja kaikilla koirilla omat kopit ulkotarhoilla. Minulla myös toinen koira on sellainen, että stressaisi itsensä kuoliaaksi vieraiden seassa, mutta tuollaisessa tarhassa, jossa saisi olla yksinään meidän toisen koiran kanssa voisi juuri ja juuri pärjätä yön yli tms. lyhyen ajan.
Meidän koira viedään lomien aikana koiraopen luokse hoitoon. Heillä itsellään on neljä koiraa ja lisäksi 1-2 hoitokoiraa. Hyvin on koira siellä aina viihtynyt ja mikä parasta; tulee kotiin hyvin koulutettuna ;-) Jos ei tätä koiraopea olisi, niin en kyllä tiedä miten saisin hoidon järjestettyä. Miehen sukulaiset eivät ole koiraihmisiä alkuunkaan, niistä ei kukaan (paitsi appiukko, mutta anoppi pistää vastaan) ottaisi koiraa nurkkiinsa.
Pauli80: kylläpäs yllätyin kun luin tästä Suomen tiukasta linjasta koirien suhteen! Huh, aikamoista touhua kyllä. Mitens vapaana liikkuvat kissat? Nehän ne vasta saavatkin vahinkoa aikaan lintujen pesintäaikaan!
Olen kuullut, että Suomessa olisi ns. koirapuistoja. Millaisia ne on? Mielikuvana mulla on jokin aidattu alue, jossa koirat saavat juosta vapaana toisten koirien kanssa. Se on tietty ihan hyvä ratkaisu jos muuten on noin tiukkistouhua.
Saksa on pinta-alaltaan suurinpiirtein Suomen kokoinen, asukkaita on 84 miljoonaa. Jos täältä löytyy tilaa koirille liikkua vapaana, niin luulisi kyllä harvaan asutusta Suomestakin sen verran tilaa löytyvän...
Suosittelen muuten lukemaan DOGS-lehden uusimman numeron. Siinä oli hieno artikkeli koiraystävällisestä Saksasta ja etenkin Baijerista, jossa koirat ovat tervetulleita joka paikkaan :)
^No kissoja nyt tietenkin kulkee kaikkialla vapaana, se on sitten taas ihan normaalia. On suorastaan eläinrääkkäystä huolehtia kissastaan asianmukaisesti ja katsoa ettei se aiheuta vahinkoa ulkopuolisille(no täytyy myöntää että näin on kyllä Saksassakin, siellä on jopa vielä käsittämättömämpää että joku ei päästäisi kissaansa omin päin ulos harhailemaan).
Sen lisäksi että vapaanakulkevat kissat tappavat uhanalaisiakin eläimiä (ja yleensä ihan vain huvikseen) ne myös sotkevat paikkoja ja aiheuttavat vaaratilanteita liikenteessä. Mutta ei sillä ole väliä, koska kissojen nyt vaan kuuluu olla vapaana...
Koirapuistoja on varmaan kaupungeissa? En tiedä, itse en sellaiseen tosin omaa koiraani veisi mutta ei täällä ainakaan sellaista olekaan.
(se, että koirat "saisivat juosta aidatulla alueella vapaana muiden koirien kanssa" ei taas minun mielestäni kuulosta ollenkaan hyvältä... Normaali aikuinen koira ei halua olla vieraiden koirien kanssa lähikosketuksissa[poikkeuksena korkeintaan jotkut tehtäviensä vuoksi yltiösosiaalisiksi jalostetut rodut] ja koska tätä ei moni ymmärrä edes tuolla kadulla, en todellakaan haluaisi olla paikalla kun nämä samaiset "anna sen nyt tutustua"-tyypit päästävät koiransa vapaaksi...)
(se, että koirat "saisivat juosta aidatulla alueella vapaana muiden koirien kanssa" ei taas minun mielestäni kuulosta ollenkaan hyvältä... Normaali aikuinen koira ei halua olla vieraiden koirien kanssa lähikosketuksissa[poikkeuksena korkeintaan jotkut tehtäviensä vuoksi yltiösosiaalisiksi jalostetut rodut] ja koska tätä ei moni ymmärrä edes tuolla kadulla, en todellakaan haluaisi olla paikalla kun nämä samaiset "anna sen nyt tutustua"-tyypit päästävät koiransa vapaaksi...)
Juuri näille ihmisille tämmöiset paikat on hyviä, itse en moisia myöskään kaipaa. Siskoni on joskus maininnut, että käy koiransa kanssa koirapuistossa, koska koiralle on tärkeää sosiaalisen elämän kannalta olla toisten koirien kans. Minulle taas on tärkeämpää, että koira on sosiaalinen minun ja muiden ihmisten kanssa, voin ottaa koiran joka paikkaan mukaan ilman kauheaa showta jne...
Mutta kuten itse aikaisemmin kirjoitit,
"... että jos koira ei saa koskaan olla vapaana (esim. meidän paikkakunnalla Suomessa ei ole missään sallittua, paitsi teoreettisesti metsästysajan ulkopuolella maanomistajan luvalla, uskallan kuitenkin epäillä että niitä koiraystävällisiä maanomistajia täällä kovin paljon on), ei siitä mitenkään voi kehittyä normaalia ja täyspäistä. Jo fyysiselle kehitykselle välttämättöntä liikuntaa ei voi tarjota vain narun päässä, eikä koira voi mitenkään kommunikoida lajitovereidensa kanssa normaalisti jos se on aina kiinni."
on liikunta edes jossain oltava mahdollista, vaikka sitten koirapuistossa toista koiraa ajattaessa ja testattaessa, kuka on kingi ja vahvin ;)
Mutta nyt koiran kanssa eläinlääkäriin. Neljän viikon penisilliinikuuri loppui jokin aika sitten, ja tänään on vuorossa uusi helicobakteerikoe. Lisäksi Sisulla oli myös Giardien-ongelma, eli ei kun kakanhakureissulle ja näytettä kiikuttamaan...
Joo, en tiedä minkä kokoisia koirapuistot yleensä ovat mutta tuossa lähikaupungissa olen yhden nähnyt, eikä siinä kyllä mikään koira liikuntaa saa. Ja ylipäätään harvassa paikassa varmaan on mahdollista aidata sellaista aluetta, että koira voisi siellä juuri liikkua. JOS koira sattuu olemaan sosiaalinen se varmaan voi riekkua siellä tuttujen koirien kanssa, mutta ei missään koirapuistossa varmaan ole kuitenkaan mahdollista saada sellaista liikuntaa, mikä olisi välttämätöntä esim. nuoren koiran normaalille fyysiselle kehitykselle.
Itse en koiria koirapuistoon veisi, koska ne eivät tosiaan halua olla lähikontaktissa vieraiden aikuisten koirien kanssa, mikä on ihan normaalia. Toki voisin tuttujen koirien kanssa viedä, mutta koska olen pahis lainrikkoja, pidän koiria kyllä vapaana muualla, metsissä ja pellolla. Jossain Helsingin keskustassa se taas ei tietenkään varmaan olisi mahdollista, enkä kyllä itse sellaisiin oloihin koiraa ottaisikaan.
Frau Suominen 29-11-09, 12:10 Täältä löytyy vielä yksi Germanischer Bärenhund mukaan.Miten
suomentaisitte nimen;germanialainen karhukoira kuulostaa
jotenkin hassulta.
Meitin Tessu toimii terapiakoirana valvekoomapolitilaille ja
vanhuksille.
Joskus käy ihan kateeksi suomen koiranomistajia,siellä kun
on paljon kuntia ja kaupunkeja,joissa ei peritä ollenkaan koiraveroa.
Täältä löytyy vielä yksi Germanischer Bärenhund mukaan.Miten
suomentaisitte nimen;germanialainen karhukoira kuulostaa
jotenkin hassulta.
Seropi? Ei kai sitä sen kummemmin tarvitse suomentaa.
Joskus käy ihan kateeksi suomen koiranomistajia,siellä kun
on paljon kuntia ja kaupunkeja,joissa ei peritä ollenkaan koiraveroa.
Paljonko Berliinissä on koiravero? Meidän kunta perii vain 36 euroa, mielestäni ihan kohtuullinen summa useisiin lähitienoon kyliin verrattuna. Usein kyllä tulee kysyttyä että mihinkähän nämä koiraveroista saadut rahat käytetään? Meidän kylällä ei ainakaan näy missään, kolmea täysin typerään paikkaan sijoitettua koirankakkapussitelinettä lukuunottamatta.
Katsokaapas tätä vanhan miehen ja mäyräkoiran suoritusta!
http://vimeo.com/7356697
Meidän kylällä ei ainakaan näy missään, kolmea täysin typerään paikkaan sijoitettua koirankakkapussitelinettä lukuunottamatta.
Koiravero ei ole Saksassa mitenkään korvamerkittyä, vaan menee ihan sinne kaupungin kassaan. Suomessahan koiraverolla ajateltiin aikanaan jotenkin kattaa "kuluja" joita koirista tuli kunnalle, mutta siksihän ko vero sitten lopulta lakkautettiin kai lähes kaikissa kunnissa koska sen kerääminen ja hallinointi maksoi enemmän kuin mitä tulot olivat. Ja toisaalta, eihän Suomessakaan voi maksaa vähemmän kunnallisveroa, vaikka ei esim. kävisi koskaan kirjastossa.
Minä en varsinaisesti vaatisi mitään suoranaista vastinetta nimenomaan koiraverolle (joka ainakin meillä on mielestäni melko korkea), mutta meikäläisen oikeustajuun ei mene se, miksi koirat ovat ainoita lemmikkejä joista pitää maksaa veroa? En ymmärrä mitä haittaa koirista on tavallisille ihmisille (tai jos haukuntaa ei kestä, on varmaan muutenkin sen verran ääniherkkä että kannattaisi muuttaa jonnekin korpeen), toisin kuin taas irtokissoista, jotka sotkevat paikkoja, tappavat pikkulinnut, paskovat pihoille ja aiheuttavat vakaviakin auto-onnettomuuksia. Miksi ihmeessä irtokissoista ei kerätä kissaveroa, ja ainakin minun puolestani se saisi olla sen verran suurikin että ihmiset eivät haluaisi jättää kissojaan oman onnensa nojaan.
Paljonko Berliinissä on koiravero?
Varma käsitykseni lienee (en ite hoida noita maksuja) on, että eka koira oli luokkaa 80euroa/vuosi ja toisesta sitten 120euroa lisää (ja kolmas 160e). Epälineaarinen maksu siis, jonka suuruus riippuu koirien määrästä.
Siis niin että kolme koiraa maksaa 80+120+160?
Vaiko kuitenkin 3 koiraa = 160?
Berliinistä en tosin tiedä, mutta epäilen kyllä suuresti että kolmesta koirasta selviäisi 160 eurolla...
Esim. meillä täällä korvessa koiravero on yhdeltä koiralta 80e, kahdelta koiralta 100e/KOIRA eli yht. 200 ja kolmelta tai usemmalta 110e/koira.
Vaaralliseksi luokitellulta rodulta 614e/koira kun koiria on yksi ja 770e/koira kun niitä on kaksi tai enemmän.
Vaaralliseksi luokitellulta rodulta 614e/koira kun koiria on yksi ja 770e/koira kun niitä on kaksi tai enemmän.
Sissus.
:cat:
Huhhuh! Ei ole halpaa hupia, varsinkaan, jos on retkahtanut ns. "vaaralliseen" rotuun. Täällä NRW:ssä luokitellaan myös vaarallisten rotujen sekoitukset varmuuden vuoksi vaarallisiksi. Tarpeen vaatiessa kaupungin eläinlääkäri päättää, onko "seropissa" (= Senfhund, da hat jeder sein Sef dazu gegeben :toothy6:) liikaa vaarallista rotua.
Jep, ja vaarallisten rotujen lista (luin sitä joskus kaupungin sivuilta, en tiedä onko kaupunkikohtainen vai koko osavaltiossa sama) oli mun mielestä jokseenkin outo, mutta enpä mä mitään vaarallisista koirista onneksi ymmärräkään...
Siellä oli ainakin staffi,bullterrieri ja amstaffi jotka nyt mun ymmärtääkseni eivät ole niinkään ihmiselle vaarallisia vaan hyvinkin ihmisystävällisiä, ainakin mun tapaamani. Niitähän on käytetty koiratappeluihin ja ovat toki epäsosiaalisia, mutta eiväthän ne toisen koirankaan päälle käy ellei se tule iholle riitaa haastamaan. Sitten jotain extraharvinaisia molossirotuja joita on toki varmasti myös käytetty joskus koirataisteluissa, mutta uskallan vähän epäillä että ainakaan meidän kaupungista moisia rotuja löytyisi.
Sen sijaan voimakkaan vartiotaipumuksen omaavat, omistajaansa kiihkeästi muilta ihmisiltäkin puolustavat terävät palveluskoirarodut ja laumanvartijat puuttuivat listalta kokonaan??
Ihan näin äkkiseltään ajateltuna jos kulkisin yksin tai lasteni kanssa kylällä, kohtaisin paljon mieluummin vapaanaolevan staffin kuin kaukasianpaimenkoiran... Mutta enpä sitten tiedä millä perusteilla vaarallinen rotu määritellään. Toki jonkun taistelukoirarodun puruvoima on suuri, mutta yleensä kun ne ovat jonkun kimppuun käyneet on kyseessä ollut oman perheen jäsen, kun koiranpidossa ollaan oltu ihan kädettömiä (tai koulutettu koiraa perinteisin saksalaisin menetelmin....), kun taas ulkopuolisten kimppuun ovat yleensä käyneet "vahtikoirat".
Mutta eipä se mulle kuulu (onneksi). Vaikka kyllä meidän russelikin on kaupungin määritelmän mukaan "vaarallinen", se kun on tappanut pari pihaan tullutta irtokissaa. En kuitenkaan usko, että koiran luontainen käyttäytyminen saati vastuuttomien idioottien kissanpito muuttuu vaikka reilu 600 euron veron maksaisinkin :D
Mä tykkäsin, että meidän 60jotain € eka koira ja 90jotain € toka koira oli kova vero, mutta näköjään saksalaisittain halpaa. 158e noista yhteensä saa vuodessa pulittaa. Vähän rajua Suomen 0€ verrattuna, mutta minkäs teet.
Frau Suominen 30-11-09, 22:37 Berliinissä maksetaan 120,- vuodessa koiraveroa.
Frau Suominen 30-11-09, 22:38 Siis yhdestä koirasta 120,-.
Esim. meillä täällä korvessa koiravero on yhdeltä koiralta 80e, kahdelta koiralta 100e/KOIRA eli yht. 200 ja kolmelta tai usemmalta 110e/koira.
Onko tässä takana, että jos on enempi koiria niin niiden kanssa on vaikeampi pärjätä eli ei suositella monen koiran taloutta? Jotenkin uskomatonta, että koiravero per koira senkun nousee mitä enemmän koiria omistat. Eikö sen pitäisi olla päinvastoin? Mitä enemmän olet koirien kanssa tekemisissä, sitä enemmän opit niiden kanssa olemaan ja niitä kasvattamaan...?
Onneksi keksin taas yhden lisäsyyn, miksi meille ei oteta koiraa. Lapsi kun niin haluaisi (ja itsekin olen eläinhulluuteen taipuvainen).
Niin, luullakseni ajatus on ihan se, että ei suosita useampaa koiraa yhdelle ihmiselle. En usko että kukaan on niinkään ajatellut miten niiden kanssa pärjää :D Lähinnä kai halutaan rajoittaa koiramäärää (samalla kun irtokissat yhä juoksevat pitkin pihoja paskomassa ympäriinsä, murh).
Kasvattajille oli sitten joku oma maksu per koiralauma, joka oli halvempi kuin tuo kolmesta ja useammasta koirasta perittävät verot olisivat.
Ja meillä on siis kaksi koiraa, mutta toinen on miehen ja toinen mun nimissä. Ei ole edes mitään taktikointia vaan alunperinkin eka koira oli miehen ja myöhemmin ostin itse itselleni harrastuskoiran. Maksetaan siis kumpikin yhden koiran vero, en tiedä onko tämä suurikin laittomuus mutta ainakaan itse en koe missään valehdelleeni, koska siinä ilmoittautumispaperissa nimenomaan kysyttiin omistajaa ja onko omistajalla muita koiria, samassa osoitteessa asuvista koirista ei ollut mainintaa.
Katsoin uteliaisuuttani, miten Frankfurtissa asiasta määrätään.
http://www.frankfurt.de/sixcms/detail.php?id=2778&_ffmpar[_id_inhalt]=58151
- eli "vaarallisten koirien" vero tippuu, jos koira on todistettavasti koulutettu (vapaa käännös, lukekaa itse). Minusta ihan järkevä sääntö.
- vaarallisiin koiriin luetaan rodusta riippumatta mm. sellaiset, jotka ovat toistuvasti hyökänneet muiden eläinten kimppuun ja haavoittaneet tai tappaneet niitä. Näinhän sen pitää ollakin. Ehkä tuo korotettu vero toimii porkkanana koirankoulutukseen vähän kuin uhkasakko.
Mielenkiintoinen sääntöviidakko kyllä. Vilkaisin umpimähkään erään suht lähellä olevan "maalaiskylän" koiraveroja, huomattavasti alemmat - eikä vaarallisten koirien lisää. Vahtikoirista saa alennusta ja paimenkoirista verovapautuksen jne.
http://www.wehrheim.de/414.html
eli karkeasti oikoen - ilman koirakoulutodistusta olevasta staffista saa maksaa kaupungissa 900 ja maalla 51e/vuosi.
^Tuo näytti äkkiseltään paljon fiksummalta kuin meikäläiset säädökset :D
"Vaarallisten" rotujen listaa oli tehnyt joku hiukan koirien käyttäytymisestä ymmärtävä, eikä oltu vain valittu koirakirjasta pelottavannäköisiä rotuja...
Meillä vaarallisen koiran verosta voi saada alennusta jos esittää vuosittain eläinlääkärin todistuksen siitä, että koira ei käyttäydy normaalia aggressiivisemmin... Jep. Aika harva eläinlääkäri on koiran käyttäytymisen asiantuntija, ja aika harva superasiantuntijakaan pystyy yhdellä vastaanottokäynnillä arvioimaan koiran käyttäytymistä erilaisissa tilanteissa saati sitä, miten se on omistajan hallinnassa.
Tuo bh:n suorittaminen on mielestäni hyvä "porkkana", se on tietääkseni käytössä monessa muussakin kaupungissa. Mun mielestä olisi hyvä jos sillä voisi laskea muidenkin kuin "vaarallisten" rotujen verotusta, kyllä mikä tahansa etenkin vähän isompi koira voi olla vaarallinen yllättävässä tilanteessa jos sitä ei ole ollenkaan koulutettu. Tosi harmi ettei meilläpäin ole käytössä tuota mahdollisuutta.
Joo ja meidän kaupungissa saa siis myös "alennusta" paimen- ja vahtikoirista yms.
Siis yhdestä koirasta 120,-.
Jep, toisesta koirasta tulis sitten varmaan jotain 160-180e lisää..
Siis niin että kolme koiraa maksaa 80+120+160?
Juuri näin.
Ja meillä on siis kaksi koiraa, mutta toinen on miehen ja toinen mun nimissä... Maksetaan siis kumpikin yhden koiran vero, en tiedä onko tämä suurikin laittomuus...
Meillä on kaksi koiraa silleen, että toinen on miun ja toinen paremman puoliskon nimissä. Täten kummastakin maksetaan vain ensimmäisen koiran verran veroa eli 2*120e/vuosi. Ite ei oltais tuota hogattu, mutta fizanzamtin virkailija tuota ehdotti :D Että en usko sen olevan tolkuttoman laitonta..
Missä hintaluokissa pyörii koirien rokotukset Saksassa? Esim. nää suomalaisittain tavalliset nelonen ja rabies.
Ilmeisesti rokotusten hinnat on kovinkin eläinlääkärikohtaisia. Joku väittää saaneensa rokotukset 35 eurolla, joku taas valitti 100 euuron laskua täällä (http://www.dogforum.de/ftopic71067.html).
Missä hintaluokissa pyörii koirien rokotukset Saksassa? Esim. nää suomalaisittain tavalliset nelonen ja rabies.
SHPPiLT-rokote maksoi tällä viikolla meidän eläinlääkärillä tasan 40 euroa.
|