View Full Version : Perinne- kysely

anukorpi
05-12-09, 21:49
Miten foorumilaiset perheet, parit ja sinkut viettävät juhlapyhiä?

Syödäänkö suomalaisittain helmikuussa laskiaispullia, vai ryypätäänkö ja esiinnytään narreina kuten muutkin Saksassa?

Entä Nikolaus. Joko on saappaat putsattu vai juhlitaanko perheissä vain itsenäisyyspäivää?

Entäs joulu sitten? 24.12. on kinkkua, ja kystä kyllä vai saksalaisittain nakkeja ja perunasalaattia, 1. joulupäivänä sitten se lintu pöytään...

Mitä saksalaisia traditioita on alettu soveltamaan vai pitäytyykö Saksan suomalaiset vain suomalaisissa perinteissä?

Teen tästä vain "kyllä-ei" periaate kyselyn, mielipiteet ja erittelyt juhlapyhistä voidaan sitten jakaa kommenteissa.

nannyogg
06-12-09, 14:39
Äh ei tohon voi vastata kun ei ne oo "tärkeitä" silleen. Monet jutut on samoja kummassakin maassa. Jos nyt jotain perinnejuttuja teen niin pikemmin saksalaisia.
Laskiaispullat on hyviä. Karnevaalitouhu on hauskaa.
Nikolaus tunki suklaata kenkiin. Suomalaista itsenäisyyspäivän ankeilua olen inhonnut pienestä pitäen.
Suomalaisiin jouluruokiin ehdin kyllästyä jo Suomessakin, mun lapsetkaan ei niitä halua. Mulla on oma perinne - jouluna jokainen saa just sitä ruokaa mistä eniten tykkää, kunhan ajoissa ilmoittaa. Kuopus on mm. syönyt parina jouluna kananugetteja. Tämä tieto herättää yleensä pöyristystä, mutta kuopus oli onnellinen, ja se on mun mielestä jouluaterian tarkoitus.

Mulla on kaikista vuodenaikaisjuhlista (vappu, juhannus, joulu, pääsiäinen,...) ikäviä lapsuusmuistoja, mikä puolestaan on pistänyt aikuisena miettimään mitä haluaa ja mitä ei. Jos ei olisi lapsia, saattaisin skipata enemmänkin. Yksi tärkeä "perinne" mulla on, että jouluna ei juoda alkoholia - ja tämähän ei ole sen paremmin suomalainen kuin saksalainenkaan "perinne", pikemmin päinvastoin.

anukorpi
06-12-09, 16:08
Jos ei olisi lapsia ja heillä saksalainen ympäristö niin saksalaiset perinteet luultavasti jäisivät omaan arvoonsa. Vaikeahan se on lapsilta kieltää Nikolaus, naamioituminen laskiaisena ja halloweenina, kun kerta kaikki ympäristön lapset tekee niin... Me ollaan yritetty pitää kiinni molemmista - eikös se jopa ole lasten eduksi: Pullaa ja naamiaisia laskiaisena, jouluna Suomen ja Saksan perinneruuat (niistä vain ne osat, joita tykätään syödä). Itsenäisyyspäivänä Nikolaussuklaat aamusta ja sopivassa mielin hartautta ja suomalaisuutta (ehkä joku suomalainen lastenfilmi - eikä mitään masentavaa Tuntematonta Sotilasta).