View Full Version : kelpaako se henkilökortti

hexxi
19-04-05, 11:05
Lähinnä harmittaa kannella passia mukana kun se on sellainen vihko. Ainakin periaatteessa sellaisen luottokortin kokoisen henkilökortin pitäisi kelvata esim. kaupoissa ec-kortilla maksaessa vaan miten on käytännössä?

Ajokorttihan ei kelpaa, ilmeisesti siinä ei ole kansalaisuutta mainittu, sekö syynä?

Taina
19-04-05, 11:11
Me hommattiin viime kesänä ne ID-sirukortit ja hyvin on kelvanneet, ainakin autonrekisteröinnissä, kortilla maksaessa jne. Matkustamista aion kokeilla sillä muutaman viikon päästä.

Mariia
19-04-05, 11:45
Me hommattiin viime kesänä ne ID-sirukortit ja hyvin on kelvanneet, ainakin autonrekisteröinnissä, kortilla maksaessa jne. Matkustamista aion kokeilla sillä muutaman viikon päästä.

Sellasen pitää hommata Suomesta, vai?
Mitä siinä tarvii hakuun?

Sirkku
19-04-05, 11:59
toimii ainakin meikäläisen kokemuksen mukaan ongelmitta kaupoissa, matkustaessa jne.

Kortissahan on olennaista (muistaakseni, correct me if I'm wrong) just se että näkyy missä se on myönnetty (+viranomaisen nimi) ja kauanko voimassa. Itseäni aina naurattaa se teksti siellä takana "this is a certified finnish identity card"

:lol:

Taina
19-04-05, 12:14
Sellasen pitää hommata Suomesta, vai?
Mitä siinä tarvii hakuun?

Miltä tahansa poliisiasemalta - Seinäjoelta olivat valmiita lähettämään ne vaikka Saksaan (toimitusaika 4 vkoa, mutta saatiin ne kolmessa vkossa). Passista varmistettin henkilöllisyys ja täytettiin anomuskaavakkeet. Kortti maksaa 40e.
Lisätietoja http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/AADE45416013924AC2256BC2004567BB

mippe
19-04-05, 12:16
Mulla oli ensin "tavallinen" luottokorttihenkkari. Se ei kuitenkaan kelvannut kaikkialla koska siitä puuttui voimassaolon päättymispäivä. Hain suomesta sitten EU-kelpoisen luottokorttihenkkarin. Matkustelu sujuu täysin vaivatta: Check-innissä riittä henkkarin näyttö -> täti etsii E-liput koneelta ja antaa lentolipun -> valmis. Tää henkkari siis ilman sitä elektronista sormenjälkeä.
On ihan sama minkä kaupungin virastosta sen anoo (suomessa siis), ei tarvi olla kotipaikkakunta. Jos ei aika riitä odottaa että henkkari valmistuu, lähettävät sen sitten postissa. Perille tuli.

Ainoan kerran sitä lappua on syynätty tarkemmin missäs muualla kuin Münchenissä ajokortinhakuvirastossa. Minua reilusti nuorempi kaveri näytti kaikki sherlock-holmes-geeninsä syynätessään epäilyttävää lappustani. Kysyi hetken kuluttua voitonriemuisena että miksi siinä lukee kaikki myös saksaksi (=hähää jäitpäs kiinni tää ei voi olla henkkari). Vastasin kuivasti että siksi koska kukaan ei ymmärrä suomenkieltä. :roll: Antoi sitten periksi. Ei vissiin keksinyt minkä rikoksen olin tehnyt.

Sanna
19-04-05, 13:04
Hain suomesta sitten EU-kelpoisen luottokorttihenkkarin. Matkustelu sujuu täysin vaivatta: Check-innissä riittä henkkarin näyttö -> täti etsii E-liput koneelta ja antaa lentolipun -> valmis. Tää henkkari siis ilman sitä elektronista sormenjälkeä.
On ihan sama minkä kaupungin virastosta sen anoo (suomessa siis), ei tarvi olla kotipaikkakunta. Jos ei aika riitä odottaa että henkkari valmistuu, lähettävät sen sitten postissa. Perille tuli.

Mikäslainen kapistus tuo luottokorttihenkkari on? :shock:

Hain pari vuotta sitten Suomessa sellaisen muoviläpyskän mutta käyttökokemuksia siitä minulla ei ole - yleensä ajokortti (joka on tosin saksalainen) riittää. Matkustaessa taidan olla vanhanaikainen, kun on tapa pitää passia mukana :D

bhajee
19-04-05, 13:27
Hyvin kelpaa. Olen käyttänyt erilaisissa virastoissa, matkustamiseen (kokemusta on mm. Sveitsistä, UK:sta, ja Gibraltarista...). Schengen-maissa sitä nyt ei muutenkaan katso kuin se check-in-virkailija. Kukaan ei ole edes silmäänsä räpäyttänyt (Gibratarin rajamies katsoi sitä pisimpään, ehkä n. 6 sekuntia :-D )

Passia en normaalisti pidä mukana.

mippe
19-04-05, 14:25
Mikäslainen kapistus tuo luottokorttihenkkari on?

Köh siis luottokortin kokoinen/muotoinen henkkari. Kyse ei siis ollut Mastercard-henkilötodistuksesta :) ..

Tuukka
20-04-05, 01:07
HST-kortti lisää myös katu-uskottavuutta työasioissa. Vilauttaa Personalausweisiin painettua sertifikaattia ja näyttää miten sitä voi hyödyntää vahvassa autentikoinnissa on temppu mistä sakemannit tulevat kateellisiksi. Sitten ne marisee että tässä maassa kestää niinjaniin monta vuotta ennenkuin saadaan jotain vastaavaa tänne....

jussi
21-04-05, 09:43
Sähköinen henkilökortti Suomesta on tosi hyvä. Käy Euroopassa matkustaessa lähes joka paikkaan passin korvikkeesta eikä sitä enää silmäillä passintarkastuksessakaan niin kummastuneena (silti aina se kävi ongelmitta) edes eteläisessä takapajulassa eli Sveitsissä.

Ainoa vika kortissa on ainoastaan 3-v kelpoisuusaika. Siitä tulikin mieleen, että pitää kesälomalla hankkia uusi :(

//jussi

Ulla
21-04-05, 12:04
Tarkoittaako tää myös sitä, että aina kolmen vuoden välein pitää maksaa toi 40egee?

Taina
21-04-05, 12:25
Ainoa vika kortissa on ainoastaan 3-v kelpoisuusaika

Mun on ainakin voimassa 5 vuotta - hankittu viime kesänä.

bhajee
21-04-05, 13:21
Mun sähkötön kortti on voimassa 10 v - mutta oliko se niin, ettei ne enää anna niittä?

Tuukka
21-04-05, 18:30
Ainoa vika kortissa on ainoastaan 3-v kelpoisuusaika. Siitä tulikin mieleen, että pitää kesälomalla hankkia uusi :(
Mulla on kans kortti voimassa viisi vuotta. Typerää taas on se, että sertifikaatti expiroituu 10 vuodessa :roll:

tmhantti
21-04-05, 19:31
Onkohan kukaan kokeillut mainitunlaisen kortin pätevyyttä näissä uusissa EU:n jäsenmaissa, tyyliin Puola, Tsekki, Slovakia ja Unkari? Periaatteessa sen kai pitäisi olla validi koko EY:n sisällä, ja tulipa sen turvin Tallinnaan ja takaisin seilattua vajaa vuosi sitten. Toisaalta hieman arveluttava jättää passi kotiin ja lähteä kortin kanssa sompailemaan Varsovan suuntaan...

Ahti
21-04-05, 19:33
Onkohan kukaan kokeillut mainitunlaisen kortin pätevyyttä näissä uusissa EU:n jäsenmaissa, tyyliin Puola, Tsekki, Slovakia ja Unkari? Periaatteessa sen kai pitäisi olla validi koko EY:n sisällä, ja tulipa sen turvin Tallinnaan ja takaisin seilattua vajaa vuosi sitten. Toisaalta hieman arveluttava jättää passi kotiin ja lähteä kortin kanssa sompailemaan Varsovan suuntaan...
Uudet jäsenmaat eivät ole Schengen maita, eli passia tarvitaan vielä. Myöhemmin saattavat liittyä Schengen sopimukseen.

Taina
21-04-05, 20:11
Yksi (saksalainen) kolleega kävi kyllä pari viikkoa sitten Prahassa henkilöllisyystodistuksella. Kaiken lisäksi se oli vanhentunut joku aika sitten, mutta olivat päästäneet maahan ja vielä maasta pois.

Ahti
21-04-05, 20:21
Itse en kyllä sitä riskiä ottaisi, että ilman passia lähtisin itäblokkeihin seikkailemaan. Ja mikä siinä passin kantamisessa niin monimutkaista on?

Taina
21-04-05, 20:28
Tarkistin jälkeenpäin tuonkin asian Tsekin lähetystön nettisivuilta ja kyllä siellä selvästi sanottiin, että EU-kansalaiset pääsevät maahan henkilökortilla. Ei ne nyt niin Itäblokin maita enää ole...

bhajee
21-04-05, 22:59
Uudet jäsenmaat eivät ole Schengen maita, eli passia tarvitaan vielä. Myöhemmin saattavat liittyä Schengen sopimukseen.
Ei se noin mene. Schengen-maissa ei ole passi/henkkaritarkistusta ollenkaan, muissa se paperi (jompi kumpi) pitää olla.

Kuten taisin jo aikaisemmin sanoa (ex-itäblokkia en ole vielä kokeillut, mutta sekin menee) niin olen kortillani käynyt UK:ssa, Sveitsissä, ja Gibraltarilla (siis ei-Schengen-maita).