View Full Version : Kielenkääntäjää (virallista sellaista) kaipailen...

Derego
19-04-05, 14:51
Hei,

tapahtunut tähän mennessä:

- lompakko katosi/pöllittiin lomalla
- muut kortit kuoletettu, uudet hankittu, mutta ajokorttia tarvitsisin vielä

- Suomesta olen saamassa todistuksen ajo[kortti/neuvo]rekisterikeskuksesta, kertoen että minulla on ylipäätänkään koskaan ollut ajokortti

- tuon todistuksen kanssa Mettmannin Vehrkehrsamt'iin, ja voila: saksalainen ajokortti pitäisi tulla "hujauksessa"

Mutta: suomi ei ole virastokieli, joten mistäpä Saksasta löytyisi virallinen, luotettava ja suositeltava Suomi-Saksa-Suomi -kielenkääntäjä, joka voisi minua tässä auttaa. Voisin kenties tuottaa myöhemminkin businessta ja uskoisin täältä löytyvän muitakin lomakkeenkääntöpalveluiden tarvitsijoita,

Kyselee Epätietoinen

Taina
19-04-05, 14:57
Aikoinaan tänne tultuamme, kun piti vielä vaihtaa ajokortti saksalaiseen (Suomi ei ollut EU:ssa), käänsin itse ajoneuvorekisterikeskuksen paperin ja läpi meni. Mielestäni sen käännöksen saa ADAC:ltä myös. Riippuu varmaan tietysti viranomaisestakin... oletko kysynyt Suomen päästä, saisko ko. lomakkeen englanninkielisenä?

abe
19-04-05, 15:08
Mä vaihdoin aikoinaan vuosi sitten korttini saksalaiseksi (ajokoiravirastossa täti jo kerkes repiä sen vaaleanpunaisen pahvikortin sivut erilleen, olivat aika heikossa hapessa).

Silloin sain ADAC:ltä odottaessa käännöksen ajokortistani, mutta tähänhän tapaukseen tuo ei oikein käy, kun kerran ajokoira on varastettu. Mutta eiköhän ne käännä myös tuollaisen todistuksen. Ehkä.

Sitten kun oli tarvittavat testit läpikäyty (C-korttia varten pitää käydä vielä silmälääkärissä), niin ajelin kuukauden verran mukanani A4-paperi jossa oli verkehrsamtin leima, että minulla on ajokortti olemassa. Sen verran kauan heillä kesti tutkia onko pahvikasani oikea ajokortti tai muuten väärennetty. Sekä painattaa uusi kortti.

abe

Heinze
19-04-05, 15:31
Moi!

Olipas ilkeä rosmo!

Kun nyt kerran pyydetään mainostamaan niin täältä pesee:
Luotettava, nopea, erinomainen, edullinen jne.... kääntäjä, jolla saksalainen virallinen leima taskussa:

Liisa Heinze,
Leonorenweg 11,
75045 Walzbachtal
puh. 07203-6064
fax. 0721-151-482642
sähköposti: Heinze(miukumauku)Finntext.de

Otapa yhteyttä!
t. Liisa

Sanna
19-04-05, 15:32
Syksyllä viimeksi oli tarvetta käännökseen, silloin löytyi parin mutkan kautta tämä kääntäjä:

Eeva Suffel
Neptunweg 4
82205 Gilching
Tel. 08105-24726 Fax -1695

Periaatteessahan ei ole niin väliä missä se kääntäjä on, postihan ne paperit kuitenkin kuljettaa :D

Harri
19-04-05, 17:03
Itse hain saksalaisen korttini juuri viimetorstaina virastosta. Minä sain AKE:lta englanninkielisen todistuksen valmiiksi. Hakulomakkeen tulostin heidän sivuiltaan ja lähetin sen faksilla täytettynä suomeen. Eli minä en ainakaan tarvinnut kielenkääntäjää, sillä paperi oli englanniksi. Kuoren mukana oli lasku AKE:lta mukana, olikohan 15€.

Kortin tuleminen taasen kesti 6 viikkoa :(

Derego
20-04-05, 08:40
Eli minä en ainakaan tarvinnut kielenkääntäjää, sillä paperi oli englanniksi.

Ahaa, sinullahan kävi hyvin, koska minulle annettiin ymmärtää, saksankielinen dokumentti vaadittaisiin. Pyysin AKE'lta suomen- sekä saksankielisen version. Katsotaan miten käy.

Ulla
20-04-05, 08:45
Hei Derego!

mulle kävi tossa kuukausi sitten sama homma: lompakko pöllittiin ja siinä samalla meni kaikki paperit ja kortit. Ja siis myös ajokortti.

Soitin sinne ajoneuvohallintakeskukseen ja sen otteen saa myös englanniksi. Näin mulle toimiston täti vakuutti, kun sinne soittelin (vaikka lomakkeessa tätä kielimahollisuutta ei mahollista "ruksata"). Tää englanninkielinen versio pitäis mennä Verkehrsamtissa läpi...niin mulle ainakin vakuuteltiin.

Odottelen edelleenkin sitä otetta, joten en voi mennä vakuuttaan, että kaikki toimii näinkin helposti.

Jos et siis vielä oo saanu sitä otetta, niin soitahan akeen, niin saat sen enkuks.

Harri
20-04-05, 14:27
Siinä AKE:n dokumentissa oli muistaakseni kohta "muuta" tai jotain sinne päin. Siihen kirjoitin, että lähettäkää se englanniksi ja soitin vielä perään. Siellä toimihenkilö vastasi, että jos lomakkeen osoite on ulkomailla, niin he lähettää sen automaattisesti englanniksi.

Ulla
11-05-05, 12:31
Nyt v.....ttaa aivan älyttömästi! :smt013
Sain raahattu itseni eilen vihdoin ja viimein tonne KFZ-Zulassungsstellelle hakeen sitä uutta ajokorttia.... ja odotetusti asia ei hoitunutkaan niin helpolla.

Vaikka puhelimessa sanoivat, että riittää kun tuo sen ajokorttirekisteriotteen, passin ja kuvat, niin eipä sit riittänytkään. Mukana tulee olla myös varkausilmoitus, muuten rapsahtaa n. 40€ lisämaksu. Sitä paitsi BC-luokan ajokorttia uusiessa tarvitaan myös lääkärin ja silmälääkärin todistukset... ja näille tulee hintaa sellaset 80-100€!

Soittelin vielä Tampereen poliisilaitokselle ja kyselin, eikö todellakaan ole mitään mahollisuutta saada korttia Suomesta...kulut kun olisivat huomattavasti alhaisemmat...mutta siis ei. Ei vaan mee mun jakeluun, etten voi saada suomalaisena uutta ajokorttia Suomesta!

Että tällaista tämä byrokratiap...ka täällä Saksassa! :smt093

outi
11-05-05, 14:54
Vaikka puhelimessa sanoivat, että riittää kun tuo sen ajokorttirekisteriotteen, passin ja kuvat, niin eipä sit riittänytkään. Mukana tulee olla myös varkausilmoitus, muuten rapsahtaa n. 40€ lisämaksu. Sitä paitsi BC-luokan ajokorttia uusiessa tarvitaan myös lääkärin ja silmälääkärin todistukset... ja näille tulee hintaa sellaset 80-100€!

Että tällaista tämä byrokratiap...ka täällä Saksassa! :smt093

Eikös Suomessakin tarvii toi näkötodistus C-korttia varten aina uusittaessa?

abe
11-05-05, 15:20
mun mielestä on hyvä, että c-luokan kortilla joutuu käymään näkötarkastuksessa. jos ei käy, niin tiputtavat c:n pois kortista.

jokatapauksessa parempi ettei sokeita tuolla liikenteessä ajele - varsinkaan isommilla autoilla.

en todellakaan menisi tuota kohtaa haukkumaan byrokratiapaskaksi.

itse kun pinkin pahvikortin vuosi sitten uusin, kävin hakemassa adaclta käännöksen kortille (tekivät odottaessa), sitten verkehrsamtiin, ottivat pahvin pois ja antoivat tilalle a4:n leimalla. sitten mun piti vielä toimittaa näkötesti (silmälääkäreillä on kupongit, voi mennä milloin vain ajanvaraamalla). 80€ maksoi näkötesti.

5vkon päästä sitten tuli tuo hologrammihirviö, mikä piti hakea v-amtista.

abe

mippe
11-05-05, 16:20
Onpa kallis tuo näkötesti.. itse kun kortin ajoin pari vuotta sitten, maksoin siitä reilun kympin. Se tosin tehtiinkin ensiapukurssin oheessa tauon aikana.

abe
11-05-05, 19:08
taisi olla mipellä eri testi. mulla kesti jotain puolitoista tu tia, kaikenmaailman 3d-näkötestejä sun värivikoja. ja kruununa näkökenttätesti, joka kesti kai 30-40min.

piti työntää pää koneeseen ja sitten ympäri näkökenttää syttyy heikkoja ledejä jotka pitää havaita.

abe

Ulla
12-05-05, 08:17
Mielipiteensä kullakin. :smt108

Jotenkin vaan ei tunnu oikeudenmukaiselta että mua "rangaistaan" siitä, että lompakkoni ja samalla siis ajokorttini varastettiin. Jos näin nimittäin ei olis käyny, niin kukaan ei ois passittanu mua yleislääkärille ja näkötarkastukseen, vaan ajelisin vanhalla kortillani vuoteen 2047 saakka ilman minkäänlaisia tarkastuksia.

Kai muutaman vuoden kuluttua tällaisessa tapauksessa joutuu käymään koko autokoulun uusiks...

MiikaP
12-05-05, 11:08
Mulla oli aikoinaan jo Suomessa suomalainen ajokortti kähmitty. Kyselin parisen vuotta sitten Suomesta, miten voin saada uuden kortin. He ilmoittivat, että pysyvästi ulkomailla asuva suomalainen ei enää saakaan suomalaista korttia, joten täytyisi hommata saksalainen kortti.

Pistin E-mailia Frankfurtin Führerscheinstellelle. Vastaus tuli, että tarvitaan ajokorttiote, passi ja pari passikuvaa, sekä ote Bürgeramtista (Meldebescheinigung).

Ajokorttioteen sai mukavasti tilattua netista (www.ake.fi), jopa englanninkielisenä. Tässä kesti parisen viikkoa, ote tuli postissa sekä 20€ lasku, jonka maksoin netissä.

Marssin Führerscheinstellelle. Kannattaa mennä ajoissa, sillä siellä on jono... Aukioloajat ovat myös saksalaiseen tapaan tosi omituiset, joten kannattaa tuo tarkistaa. Siellä sanottiin että kopio Meldebescheiningungista ei kelpaa, pitää olla alkuperäinen. Tässä virkalija oli kuitenkin avulias, hänellä oli tietokoneella mahdollisuus tarkistaa asia Bürgeramtin koneelta, joten ei tarvinnut mennä Bürgeramttiin hakemaan sitä lappua. Virheen tein, kun kerroin, että kortti on kähmitty. Sen takia kortti maksoi 70€.

Saksalaisen Be-korttini sain noin kuukaudessa, virkalija ystävällisesti ilmoitti asiasta e-maililla....

Satu Johanna
12-05-05, 11:57
ei tunnu oikeudenmukaiselta että mua "rangaistaan" siitä, että lompakkoni ja samalla siis ajokorttini varastettiin.

En tiedä, missä tilanteessa sun lompakkosi vietiin, mutta kyllä monta kertaa näkee kaupungilla miehiä, jotka pitävät lompakkoaan takataskussa tai naisia repussa selkäpuolella ja kulkevat huoletta kaupungin vilinässä. Mä en tunne mitään sääliä heitä kohtaan, jos ovat niin typeriä, että antavat varkaalle tavallaan vapaat kädet.

Vähän sama juttu, kun kuulee, että kännykkä on varastettu baarissa sillä aikaa, kun itse kävi vessassa ja jätti kännykän pöydälle odottamaan paluuta...

mippe
12-05-05, 12:45
piti työntää pää koneeseen ja sitten ympäri näkökenttää syttyy heikkoja ledejä jotka pitää havaita

Joo mulla on tuo noin perusteellinen tarkistus tehty aina silmälasien uusimisen yhteydessä. Tää ajokorttitesti oli suunnilleen tyyliin: peitä oikea silmä - näetkö minut? - selvä, seuraava.
Vähän liioiteltu mutta hyvin mutkaton juttu oli. Eiköhän näitä "yksinkertaisia näkötestejä" sitten voi jostain saada..? Vai pitääkö ujuttautua ensiaputunnin tauolle ja olla-niinku-ei-oliskaan?

outi
12-05-05, 14:27
piti työntää pää koneeseen ja sitten ympäri näkökenttää syttyy heikkoja ledejä jotka pitää havaita

Joo mulla on tuo noin perusteellinen tarkistus tehty aina silmälasien uusimisen yhteydessä. Tää ajokorttitesti oli suunnilleen tyyliin: peitä oikea silmä - näetkö minut? - selvä, seuraava.
Vähän liioiteltu mutta hyvin mutkaton juttu oli. Eiköhän näitä "yksinkertaisia näkötestejä" sitten voi jostain saada..? Vai pitääkö ujuttautua ensiaputunnin tauolle ja olla-niinku-ei-oliskaan?

Kyllä C-kortin näkötarkastukseen tehdään aina ainakin syvyysnäkötesti normaalin lisäks. Tosin nyt kun uusin viimeks ajokorttini, riitti kun silmälääkäri faksas niille todistuksen etten enää rillei tarvi. Eikä muuten maksanu mitään! :lol:

mippe
13-05-05, 10:45
Kyllä C-kortin näkötarkastukseen tehdään aina ainakin syvyysnäkötesti normaalin lisäks.

Noniin tuossahan voi sitten olla homman ydin; Mulla on vain ihan tavallinen B-kortti. Mietin vaan että onkohan siellä ensiapukurssilla sitten ollut vain "beeläisiä" vai lienekö heille ilmoitettu että tämä näkötesti ei ole riittävä teille, menkää lääkäriin.
:-k

Ahti
13-05-05, 13:13
Mä jo kattelinki, et onks nää kaikki foorumin tytöt rekkakuskeja? :lol:

No ok, kuorma-auto, mut anyway. ;)

Derego
22-07-05, 15:50

Taisin sitten maksaa Mettmannissa tuon 40€ ekstraa, koska sain paperipuljauksen suoritettua n 40 minuutissa:

- englanninkielinen AKE'n todistus kelpasi, tosin tämä taitaa edellyttää että konttorilla on joku englanninkielen taitoinen

- jonkin aikaa kului ABC-kortin C-osan arpomisessa. Ymmärtääkseni minun olisi pitänyt käydä Fahrschule etc kokeet kuorma-autokortin saadakseni, sanoin silloin, että kirjoitetaan AB-kortti sitten vain (en ole 20 vuoteen kuorma-autolla ajamista tarvinnut, ja tuskin täälläkään sitä tarvitsen...)

- kortti tuli n 4 viikossa, postissa kotiin. Ihan ok laite, pääsee taas vuokraamaan autoa Suomessa (muuhun ajokorttia ei nykyään tunnu tarvitsevankaan....)

Ulla
23-07-05, 16:36
Tällä viikolla tuli sit vihdoin kirje KFZ-Zulassungsstelleltä, että kortin saa hakea....tohon hakuprosessiin meni siis kaikkinensa jotain 8 viikkoa. Että näin. :?

Tomppa
09-09-05, 17:29
Saksa = yksi maa, yksi laki, tuhat käytäntöä.

Suomessa minulla oli ABC kortti. Olen tähän mennessä hakenut 3 ajokorttia saksassa. Ensimmäinen vuonna 1992, Suomi ei kuulunut EU:iin joten oli pakko hankkia saksalainen vuoden sisällä muutosta.

Kortti käännettiin saksaksi ADAC:llä, passi ja valokuva mukaan Führerscheinstellelle ja homma hoitui.

Sain tosin vain B-kortin koska en voinut todistaa vähintään 6kk ajokokemusta saksassa moottoripyörällä ja kuorma-autolla.

Sitten Suomi liittyi EU:iin. Soitin Führerscheinstellelle vuonna 1996 ja sanoin että olen nyt EU-kansalainen joten olen saamassa heiltä moottoripyörä- ja kuorma-autokortin. Vähäisen änkyttelyn jälkeen lupasivat soittaa takaisin ja soittivatkin parin päivän päästä. Vein sinne suomalaisen kortin jonka pitivät ja sain uuden saksalaisen. Muuten riitti kun näytti passia.

Kaksi kuukautta sitten sain uuden ajokortin koska "vanhalla" ABC-kortilla ei saa aja suuria traktoreita peräkärryn kanssa.

Vein sinne vanhan saksalaisen ajokortin, maajussin todistuksen että auttelen häntä elonkorjuutöissä ja valokuvan. Näytin passin ja sain ajokortin. Siinä on nyt luokat A BE C1E CE sekä MSLT. Tosin rajoituksin 171, 172, 79 (C1E>12000kg, L=<3) sekä 174.

Samoin sain esitteen jossa selvitetään mitä ajoneuvoja saan ajaa ja mitä nämä rajoitukset tarkoittavat. En ymmärtänyt rajoituksia eikä ymmärrä umpisaksalainen serkkunikaan. Täytyy varmaan kysyä poliisilta.

Ikinä en ole tarvinnut näkötestiä, Meldebescheinigung, Führungszeugnis, AKE:n papereita....

Enkä ole ikinä ajanut moottoripyörällä metriäkään, en edes autokoulussa....pääasia että kortti on, eikö niin?