View Full Version : Simaa saksalaisittain?

DjaneSini
20-04-05, 10:38
Tuli tuosta siideri aiheesta mieleen...
Onko jollain hyvää simareseptiä, jossa ei tarvita fariinisokeria tai siirappia?

Taina
20-04-05, 10:52
On, Rußn - Weissbieriä ja Spriteä sekaisin (fifty/fifty) ja rusinat sekaan ja maistuu ihan simalle :D

Tuukka
20-04-05, 10:54
On, Rußn - Weissbieriä ja Spriteä sekaisin (fifty/fifty) ja rusinat sekaan ja maistuu ihan simalle :D
Jösses sentään, tästä hitti vappukekkereihin... Annatko rusinoiden muhia keitoksessa ennen käyttöä vai imuroidaanko yhdistelmä heti valmistuksen jälkeen?

Taina
20-04-05, 10:59
Ei niitten mitään muhia tarvitse. Tuntuu vaan vapummalta, kun on rusinoita.

Mariia
20-04-05, 11:10
dodii, ja pari donitsia leipomosta niin johan on helpolla saatu vappu :lol:

Satu Johanna
20-04-05, 12:24
Mikset halua tehdä simaa suomalaisittain? Saahan kumpiakin (fariinisokeria ja siirappia) ainakin luontaistuotekaupoista.

Taina
20-04-05, 12:33
En mä kyllä laita koskaan simaan siirappia, kyllä se fariinisokeri, sitruuna, vesi ja hiiva riittää... vai tehdäänkö simaakin eri tavalla, riippuen siitä mistä päin Suomea on kotoisin?

Mutta onko joku teistä tehnyt koskaan tippaleipiä? Mun tekis mieli kokeilla, mutta olen aina luullut, että ne on vaikeita tehdä. Munkit kyllä onnistuu.

DjaneSini
20-04-05, 15:59
Mikset halua tehdä simaa suomalaisittain? Saahan kumpiakin (fariinisokeria ja siirappia) ainakin luontaistuotekaupoista.

No kun en ole löytänyt. Kaikenmaailman yrttikauppoja tässä on joka nurkalla mutta ei kuulu niitten valikoimiin. Osaisiko joku sanoa, miten onnistuu hunajalla ja sokerilla? Vaikka tuo weissbier - sprite seko kieltämättä houkutteleekin helppoudellaan. :P

Sirkku
20-04-05, 17:05
Fariinisokerista en tiedä mutta siirappia saa joka marketista (Tengelmann, Rewe, Minimal, taisi olla jopa Pennyssä kerran...), on nimeltään Goldsaft ja pakattu sellasiin keltaisiin, pyöreisiin pahvipurkkeihin. Löytyy HILLOJEN + muiden makeiden levitteiden kanssa samasta hyllystä, paikalliset kun syö sitä leivän päällä (-- perverssit saksalaiset !!! ). Maistuu samalta kuin tumma kotimainen ja toimii ainakin pipareissa loistavasti.

En tiennytkään siirapin olevan siman raaka-aine..?! saisko ohjetta..? :P

mkettu
20-04-05, 22:50
Moi! Itsekin mietin, josko laittaisi simat tulemaan, ja webistä löytyi tällanen ohje. Onko muuten Frankfurtissa suunnitteilla mitään wappuhuumaa, vaikkapa Vapunpäivän piknikkiä (sään salliessa)?

Sima

5 litraa vettä
1/2 kg fariinisokeria
1/2 kg taloussokeria
2 sitruunaa
nokare hiivaa
rusinoita

Hyvän siman ohje:
Kiehauta 2 litraa vettä. Pese sillä aikaa sitruuna hyvin, ja kuori ämpäriin/astiaan jossa simaa teet. Lisää kuorien sekaan 1/2 kg fariinisokeria ja 1/2 kg sokeria. Kaada kiehuva vesi näiden päälle. Sekoita. Lisää 3 litraa kylmää vettä, niin että sima jää haaleaksi. Lisää aivan pieni nokare hiivaa ja viipaloidut sitruunat. (Poista valkoinen osa hyvin.)Anna seistä yön yli. Kun pullotat, lisää 1 tl sokeria ja muutama runsina pullon pohjalle ennen simaa. Anna seistä pullottamisen jälkeen pöydällä vielä muutama tunti. Sen jälkeen siirrä jääkaappiin.
Sima on valmista kylmänä. Todella hyvää ja varmasti onnistut.

Tuukka
21-04-05, 17:35
Täytyykös tämän antaa seistä vai onko saman tien käyttövalmista?

Vapun menoista varmaankin postataan meitin omalle kaupunkisivulle. Vapunaatto saattaisi olla otollisempi, kun kerta osuu lauantaille. Lisäksi olen tilannut meille erinomaiset ulkoilusäät :D

abe
21-04-05, 18:33
Joo täällä tuo kelin tilaaminen vapuksi on helpompaa kuin suomessa.

TJEU: kehä ykkönen http://www.tiehallinto.fi/alk/kelikamerat/kamera-BT.html

Toisaalta, tästähän me tiedämme laulunkin! "Jos ei vappuna sada lunta, voiko vappupukki tullakaan?!"

abe

mkettu
21-04-05, 21:02
Täytyykös tämän antaa seistä vai onko saman tien käyttövalmista?

Äidin simat ainakin kävi muutaman päivän ennen kuin sima oli sopivan "pirteää", eli varmaan tossa alkuviikosta kannattaa laittaa simat käymään, tai jos vähän ärhäkämpää simaa haluaa, jo viikonloppuna... :drunken:

Sirkku
22-04-05, 14:53
Tuukkis!

nyt siis tiedät mikä on sun viikonlopun ohjelma :-D

:drunken:

Satu Johanna
22-04-05, 15:52
Eikös se ole niin, että kun rusinat ovat nousseet pintaan, niin simakin on valmista?

Tuukka
22-04-05, 16:54
Eikös se ole niin, että kun rusinat ovat nousseet pintaan, niin simakin on valmista?
Näin kanssa muistelin mummon simasta!

nyt siis tiedät mikä on sun viikonlopun ohjelma :-D
Siis kyllähän tähän projektiin SAA osallistua :wink: Yhteiseen käyttöön se menee kuitenkin.

Ahti
25-04-07, 14:56
Huh, vappu kolkuttaa jo ovella ja simat taas tekemättä.

Joko simat on muilla porisemassa? Mietin josko sitä itsekin laittaisi satsin tippumaan.. :D

nannyogg
25-04-07, 15:24
Äääk, onko ihan pakko viettää vappua? :shock:

Joku ketjussa kyseli sokeritonta simaa. Vähäsokerinen ainakin on ihan hyvää - olen saanut juodakseni jopa raparperisimaa (kaikkee sitä...) mutta siinä oli makeutusainetta (yäk). "Tavallinen" sima hyvin vähällä sokerilla onnistuu kun tekee sen tuorepuristetuista appelsiineista, sitruunoista ja vedestä, hiivaa jotain puoli teelusikallista. Reseptejä löytyy googlaamalla "sokeriton sima" - täysin sokeritontahan se ei takuulla ole, mutta ainakin vähäsokerista ;)

JJ
25-04-07, 15:50
Äääk, onko ihan pakko viettää vappua? :shock:
OT: Nannyogg, onko tuo ironiaa vai rehellinen mielipide? Meillä ei nimittäin kotona vappua erityisemmin vietetty, sillä äitini on kotoisin maasta, joka oli 1990-luvun alkuun saakka kommunistinen, jossa vappua vietettiin hieman toiseen tyyliin. Ilmeisesti vastareaktiona tälle meidän vappumme olivat aina hillittyjä. Näin meihin lapsiinkin iskostui tietty "varautuneisuus" vappua kohtaan. :| Opiskeluaikoina tuli toisaalta juhlittua vappua railakkaammin ja erityisesti brunssit Ulliksella ovat jääneet myönteisenä kokemuksena muistiin.
:occasion7:

Ei silti, sima on aina maistunut minulle ja tippaleivätkin ovat ihan OK.

mammu
25-04-07, 17:14
Keittiössa kattilassa odottaa eilen keitetty sima ja tänään aioin sen pullottaa. Annan sen aina seistä päivän huoneenlämmössä ja sitten vasta pullotan ja hyvää on tullut.
Tällä kertaa tulee 9 litraa puolella kilolla RUSKEAA SOKERIA (mulle samaa kuin fariinisokeri, muttei yhtä kökköistä kuin suomalainen), puolella kiloa taloussokeria, kaksi biositruunaa kuorineen päivineen, hiukan hiivaa (pieni kulma 42g hiivapalasta) ja ne rusinat sitten sinne pulloihin.
Saksalaiset ovat tykänneet ja varsinkin mun nuorin poika. Tippaleivät jätän kyllä väliin, kuten munkitkin, en uskalla kuumalla rasvalla läträtä ja jotain fritöösiä en nurkkiin ostele. :?

nannyogg
25-04-07, 18:02
vai rehellinen mielipide? <clip>
Ei silti, sima on aina maistunut minulle ja tippaleivätkin ovat ihan OK.

No puolirehellinen - en koskaan oikein oppinut viettämään vappua, vaikka todella monenlaisia tyylejä on yritetty. Sima ja munkit ovat hyviä, mutta ne pitäisi nauttia mummon luona. Skumppa on hyvää, mutta ei sen nauttimiseen vappua tarvita... ja yleinen ördäys ördäyksen vuoksi on harvoin huvittavaa. Päällimmäisiä assosiaatioita suomivappuilusta on räntäsade, ryönä kaduilla (ja lasinsirpaleet joka paikassa vielä viikkoa myöhemmin) ja pakkohauskanpito. Ai juu, ja täpötäydet juottolat... ;)

Kohtahan se on Frankfurtissa Wäldchestag. Siellä oli ihan hupaisaa viime vuonna. Se voisi korvata vapun...

Mutta sinänsä hyvä että tuli tämä puheeksi, pitää tarkistaa vaativatko nuo monikulttuurikersat vapunviettoa. Ehkä instant-vappu syntyy apfelschorlesta, leipomon munkeista ja 999 ilmapallosta? ;)

Anukka
26-04-07, 11:19
Siima kuuluu ainakin meidän vappuun kuin munkitkin!

Muuten hiivan kanssa pitää olla varovainen, vain pikkuriikkinen, nuppineulan kokoinen pala hiivaa (Frischhefe) riittää, muuteen...

Kun sima on käynyt noin vuorokauden, pullotettu, pistä pullot kylmään, jääkaappiin!
Lämmintä kellaria en suosittele!

Hyvälle suomalaiskaverilleni kävi Tanskassa paha "simaonnettomuus" pari vuotta sitten.
Hän pullotti siman, korkit kiinni niin tiukasti että sormissa tuntui ja kellariin (pimeään nurkkaan, lattialle) pariksi päiväksi.
Päivän parin kuluttua menimme katsomaan simapulloja.
Ihmettelimme, mikä kellarissa lemuaa... No, pullot olivat poksahtaneet. Siinä sitten kaverini punaisena ... onneksi kukaan ei ollut samalla hetkellä kellarikäytävässä... eikä hän kellarikojussaan.
Pesimme lattian lasisiruista ja tahmeasta... Vielä tänäänkin "simalemu" leijuu kojussa.

Yksi suomalaisäijä kertoi meille parhaan suomalaisen simaohjeensa:
"tytöt, menkää alkoon ja ostakee sieltä pullo tai pari kossua, korkit auki ja pari rusinaa pulloo, ja korkit kiinni. Ei siinä tarvii keitellä vesiä, eikä kuoria sitruksia, eikä pullotella, eikä vahtia pulloja. Mun ohje on takuuvarma ja maistuu niin per.......... hyvälle!"

Savolainen
26-04-07, 11:31
Hellalla jäähtyy neljän litran simasatsi, mutta MITEN paljon on se kuuluisa hiivanokare??? Voisiko joku antaa selvemmän tiedon? Olisi kiirus. Sima on kohta haalennut.

Rasvakeitosta ei tarvitse pelätä. Kasviöljyä isoon kattilaan, ja munkit on helposti paistettu. Yllätyin itsekin. Fritöösiä en edes viitsinyt kaivaa esille.

Sirkku
26-04-07, 12:56
meillä ei tänäkään vuonna sitten ole simaa.. munkkeja teen kyllä takuuvarmasti kun ovat niin hyviä :-D mun mielestä radler maistuu vähän simalle, juon sitä sitten jos tulee hinku :occasion9:

marschum
26-04-07, 13:00
Vähän aiheen sivusta, mutta simasta kuitenkin:

- vapunvietto on jäänyt vähiin, ei edes "Tanz in den Mai" ole kiinnostanut.

Suomessa olen kerran saanut lapsena korvilleni,
kun menin nuorten pioneerien perässä vappumarssille :-D.
Muuten en ole mielenosoituksiin vappuna osallistunut.

Mitenkäs se vappuhuiska tehdäänkään??

Kerran olen tehnyt simaa - maistiaistilaisuudessa ensimmäinen pullo "räjähti" onneksi vasta ulkona
- sen jälkeen kannettiin loppuja pulloja v a r o v a s t i
kellarista - ulos poksahtelemaan. ( - kasvit eivät simasta kärsineet)
Opin: hiivaa todellakin vain murunen, eikä sitä olisi kuitenkaan kukaan juonut.....
Nautin siis vain siitä, että tämä työläisten juhla on meikäläiselle
vapaapäivä ja pitkä viikonloppu, maanantai on "pakkoloma-päivä",
että kyllä kelpaa jos sää pysyy näin lämpimänä.

Mukavaa Vappua kaikille, siman kera niinkuin ilmankin!

paulatytto
26-04-07, 14:39
... mun mielestä radler maistuu vähän simalle, juon sitä sitten jos tulee hinku :occasion9:

Kauanko mulla meni tajuta tää... Aina radleria juodessa oon ihmetelly, että mistä tää oikein mua muistuttaa??? Sehän on tietty mummun sima, joka tulee mieleen!
Kiitos, Sirkku, kun avasit mun silmät!

Nimim. Ei, en ole blondi (vielä, kai tässä on väripaketti ostettava pikimmiten)

nannyogg
26-04-07, 15:19
Tietämätön kysyy: mitä on radler?

Satu Johanna
26-04-07, 15:32
Radler on puolet olutta, puolet sitruunalimsaa. Oikein hyvä janojuoma, jos on käytetty mahdollisimman vähäsokerista sitruunajuomaa (soodaa)?

mammu
26-04-07, 15:33
Radler on puolet sitruunalimoa ja puolet olutta. Toiset kutsuu sitä Alsterwasseriksi.
Radler kehiteltiin mun muistikuvan mukaan Baijerissa jossakin Biergartenissa, kun eräänä kauniina päivänä meinasi olut loppua ja sitähän sitten lantrattiiin sitruunalimolla, jotta kaikille jotakin juotavaa riitti.

Anukka
26-04-07, 15:55
Savolaiselle tiedoksi:
pikkuriikkinen hiivapala, eli sellainen nuppineulanpään kokoinen pala riittänee tuolle 4 litralle.

marschum
26-04-07, 16:01
Täällä pohjoisessa (Hampurissa) juoma on nimeltään "Alsterwasser",
- mikään ei ole mielestäni kamalampaa,
kuin mennä pilaamaan hyvä olut sitruunalimsalla... :x

Anukka
26-04-07, 16:19
marschum, olen samaa mieltä!

Sirkku
26-04-07, 16:42
Radler on aivan mahtava janojuoma! Ja sen limonadin pitää nimenomaan olla sokerista, ei tällaista aspartaamilitkua, se maistuu läpi.

Hyvä oluthan on makukysymys: pilsiähän ei kyllä voi juoda ilman sitruunalimsaa. Helles on sitten taas asia erikseen, pidän itsekin oluista kovasti - mutta kyllä mä silti keskellä viikkoa duunipäivän jälkeen biergartenissa otan mielummin sen Radlerin :wink:

paulatytto
27-04-07, 09:26
Radler on nimenomaan janojuoma - ei nautintojuoma, kuten olut itsessään.

Lisäksi Radleria on kahta tyyppiä - ainakin Alpeilla - süß ja sauer.
Süß on se, johon laitetaan puolet sitruunalimua, puolet olutta.
Sauer taas se, johon laitetaan puolet Sprudelia (mineralwasser), puolet olutta.

Yleensä jos tavallisessa ravintelissa pyytää radleria, saa ton süßin; Alpeilla Alpenhütteneissä on vara valita.

Erdinger Weißbier - trallalalalala - Helles/Dunkles/Kristall/Alkoholfrei pysyvät kyllä meikäläiselläkin ihan blandaamattomina.
Mutta kun suuta kuivaa kävelyn jälkeen, enkä aio syödä, Radler on toppen janonsammuttaja.

Mikko
27-04-07, 15:17
Minun simareseptini: Weißbier kokonaisella sitruunanviipaleella terästettynä. Helppotekoinen, hyvänmakuinen ja prosentitkin kohdallaan.

Rusinat syön maksalaatikossa.

Husky
28-04-07, 12:18
Minun simareseptini: Weißbier kokonaisella sitruunanviipaleella terästettynä. Helppotekoinen, hyvänmakuinen ja prosentitkin kohdallaan.

Rusinat syön maksalaatikossa.

Kiitos näistä nauruista! :-D

Eki
07-05-07, 20:36
Tuli mieleen että olisivatko saksalaiset perinteiset olutpullot (ne missä on ne uudelleen suljettavat "korkit" kumitiivisteillä) hyviä siman pullotukseen?

Donja
07-05-07, 22:48
Mä olen laittanut siman aina muhimaan muovisiin pantti-vesipulloihin joissa on kierrekorkit, ja on tullut aina hyvää eikä ole käynyt mitään kamalaa. Olen kuullut että pullot voi räjähtää, mutta sellaista ei ole ainakaan muovisten kanssa käynyt. :D

Savolainen
07-05-07, 22:58
Ne Plopp-pullot soveltuvat erinomaisesti mehupulloiksi. Minä nyt en kuitenkaan keittele mehuja, mutta äitini siellä Suomessa. Ja hänen saunavieraansa ovat onnellisia tuliasoluesta.

Dakkus
11-04-08, 16:30
Kaivoin wikipediaa sun muuta ja sen perusteella vaikuttaisi siltä, että
tuote joka kulkee nimillä Muskovade/Muscovado/Roh-Rohrzucker olisi sama asia kuin fariinisokeri. Lisäksi löysin maininnan, ettei tuota pidä sekoittaa mielessään Rohrzuckeriin (ilman etuliitettä Roh, siis).

Tuota kuvailtiin hieman kosteammaksi ja tahmeammaksi kuin tavallista sokeria ja lisäksi mainittiin sillä olemaan "tavallaan karamellimainen" maku. Kuulostaisi aika oikealta siis.

Sitten vaan, että missähän sitä myisivät?

Nyt ämpäriostoksille.

Huppe
12-04-08, 09:25
Radler on puolet sitruunalimoa ja puolet olutta. Toiset kutsuu sitä Alsterwasseriksi.
Radler kehiteltiin mun muistikuvan mukaan Baijerissa jossakin Biergartenissa, kun eräänä kauniina päivänä meinasi olut loppua ja sitähän sitten lantrattiiin sitruunalimolla, jotta kaikille jotakin juotavaa riitti.

Ei helvetti! Pakko oli koitella, tuossa oli vajaa Sprite Zero tölkki kun ei maistunut ja lantrasin tuon 50-50 Thaimaalaisella Leo -oluella.

Helkkarin hyvää ja tällaisena kuumana (35 astetta) päivänä tässä terassilla vallan mainio janojuoma. Ainakin parempaa kuin tuo litku (=olut) tai sprite yksinään :beer:

sauerkraut
12-04-08, 10:22

Moi!

Väittävät, että kyseinen paikka olisi Kugler Alm (Oberhaching). En sitten tiedä mahtuuko noita Biergarteneita 24 tusinaan, jotka väittävät ihan samaa =). Ainakin hyvä tarina. Paikka on muuten upea ja siellä ei juurikaan turisteja näy, kuten jossain englischen Gartenissa. Paikan päälle pääsee julkisillakin ihan kätevästi. Suosittelen!

Janne

Lisäinfoa: http://www.kugleralm.de/