View Full Version : Paaaljon kysyttävää!
Terve :D
Tilanteemme on se, että olen lähdössä töihin Munchenin seudulle ja vähitellen myös perheeni siirtyy kokonaisuudessaan sinne. Olen pyrkinyt selvittämään monia asioita muita teitä sekä lukemalla tätä sinällään loistavaa palstaa.
Tilanteeni on se, että lähden sinne paikallisen yrityksen palvelukseen, jonka kanssa tein vuoden diilin. Minulle korostettiin koko ajan, että tämä vuoden diili on "minulle edullisin" ja että (heidän kannalta välttämättömän) jatkon osalta sitten tiettyjä asioita muuttuu, kuten tämä eläke sekä tiettyjä muita asioita. Sopimukseni on sinällään ok ja tarkastutin sen vielä eri henkilöillä. Kenelläkään ei ollut kuitenkaan suoraan kokemusta saksasta. Nyt siis tulen kuitenkin vuoden sopimuksella.
Mutta paljon kysymyksiä, joita en aivan varmasti tiedä, joten yhteenkin kysymykseen vastaaminen auttaa minua --> paljon KIITOKSIA jo etukäteen.
1) Sopimuksessa sanotaan, että he eivät maksa/kerrytä eläkettäni --> sopimus on vuoden (päivän vajaa) mittainen --> Pystyn laittamaan esimerkiksi johonkin eläkerahastoon rahaa, mutta onko minun pakko ottaa joku "lisäksi" paikallinen eläkevakuutus. Vai voinko siis (ainakin) ensimmäisen vuoden osalta maksaa henk.koht eläkevakuutukset, ym. miten haluan ??
Jatko edelliseen
Myös verotukseen viitattiin ensimmäisellä "vuoden sopimuksella" --> eli minulle annettiin ymmärtää, että se on minulle myös verotuksellisesti edullista. Joten kuten ymmärsin miten verotus Saksassa menee, mutta jos siis lähtökohtaisesti tulen tekemään sinne vuoden (päivän vajaa) töitä, niin olen saanut nyt erilaista informaatiota miten ja minne verot maksan. Osaisiko joku kommentoida????
2) Muuttaminen --> Tarkoituksenamme on tuoda mahdollisimman vähän tavaraa, mutta jotenkin sitä vaan tuntuu kertyvän. Tuleva työnantajani huolehtii kustannuksista jota "alkuun syntyy", joten rahaa voisi käyttä myös muuhun --> Onko siis kenelläkään kokemuksia, esim. konteista tai muista rahdeista ja jos vertaa niiden hintaa esim. siihen että ostaa kodinelektroniikkaa, huonekaluja ym. sieltä paikanpäältä?
3) Äippäri/hoitovapaa --> palstaa lukeneena olen huomannut että täällä on äitiyslomalla/hoitovapaalla olioita. Puolisoni jää äitiyslomalle myöhemmin, mutta mitä käytännön asioita tässä on syytä huomioda.
4) "Tärkeämpi osasto" eli auton hankinta. Tuolla olikin varsin valaisevaa keskustelua auton käyttömaksuista ja ymmärsin, että vuotuinen käyttömaksu menee esim. kuutiotilavuuden mukaan, mutta meneekö se sitten erikseen iän mukaan --> eli onko edullisempaa ajaa esim. kokonaan uudella autolla.
Kiittäen
Olli
2. On aika työlästä "aloittaa tyhjästä" ja etsiä kaikki huonekalut, koota ne jne. Itse muutin saksaan tammikuussa, 3-ovisen autoni takaosaan sulloin niin paljon tavaraa kuin vain mahdollista mutta siitä huolimatta pari ekaa kuukautta sai melkein joka päivä vierailla rautakaupassa tai huonekalukaupassa.
4. Käyttömaksu lasketaan aina 100cm3 kohti ja se riippuu päästöluokasta, eli likimain verrannollinen auton ikään muttei ihan. Suuri osa tavallisista henkilöautoista(esim. golf 4 ym. vastaavat) ~vm 95 eteenpäin on euro 2 tai 3 luokan autoja ja niille hinta on noin 6-7e/100cm3/vuosi ja dieselille noin 15-17e vastaavasti. Kannattaa huomata että maksut nousee vuosittain, tällä hetkellä esim. euro 4 luokituksen autoille maksu on vain hieman halvempi vain vanhemmille mutta tulevaisuudessa maksut tietysti nousee aina vanhemmille luokituksilla ja on tällä varmaan merkitystä jälleenmyyntiarvollekin. Lisää tietoa löytyy esim. www.adac.de.
Kannattaa huomioida myös vakuutusmaksut jotka on korkeammat kuin suomessa. Bonustodistus suomesta on kullan arvoinen! Ilman bonuksia ekana vuonna esim. liikennevakuutus on yleensä luokkaa 800-1200e/vuosi ja täyskasko isolla omavastuulla 800-ääretön. Eri automallien välillä on huomattavia eroja. Autot on valtakunnallisesti "pisteytetty" liikennevakuutuksen, osakaskon ja täyskaskon osalta joten automallien maksujan voi vertailla helposti keskenään vertaamatta itse vakuutusyhtiöitä. http://www.gdv-dl.de/typen.html löytyy eri mallien numerot.
2. Vuodeksi kannattaisi vuokrata kalustettu asunto, jos ette kauempaa aio olla. Tai neuvotella firman kanssa, että maksaa muuttokuluja mennen ja tullen, ainakin uuden asunnon välityspalkkiot (nämä maksaa saksassa vuokralainen - noin 2 kertaa kk-vuokra + verot). Ainakin mun (saksalainen) työnantaja tarjoaa erittäin hyvät muuttoedut, myös ulkomaalaislle. Sillä on tosin merkistystä muuttoetuihin, maksatko verot saksaan vain suomeen koska jos muuttaa uuden työpaikan takia niin verokohtelu eri. Kokoa jo tässä vaiheessa kaikki kuittisi talteen, verovähennyksiä varten.
Ikävä kyllä en uskalla väittää mitään verotusmaa-kohtaan, miten on määräaikaisen sopimuksen kohdalla. Perussääntö EU:ssa: verot maksat siihen maahan jossa olet töissä, ellet ole lähetetty työntekijä. Suomen ja Saksan välillä ei tähän mitään poikkeuspykäliä. Kelasta pitäisi selvitä, joudutko luovuttamaan kela-korttisi pois. Jos joudut, niin se tapahtuu sinä päivänä kun aloitat töissä saksassa. Perheesi varmaankin edelleen suomen kelan piirissä, kun eivät ole täällä töissä. Saksalainen työnantaaja saattaa siitä huolimatta vaatia, että kuulut saksalaiseen sairakassaan. Sairasvakuutuksista enemmän muilla palstoilla.
Jos tulet maksamaan verot saksaan, kannattaa pitää asunto suomessa, koska kuulut Doppelte Haushaltführungin alle. Työnantajasi saattaa kustantaa asunnon tällöin alkuajalle. Lisäksi saat 3 ekana kuukautena päivärahaa. Uudet huonekalut voit vähentää verotuksessa yms. etuja. Osta kirjakaupasta paksuin vero-opas, joka kirjoitettu hochdeutschilla (siis joku muu kuin Grosse Konz !!) , se kannattaa lukea mahd. aikaisessa vaiheessa. Oletan että osaat saksaa sen verran.
Kohta 1) vaikuttaa vähän hämärältä... jos olet tavallinen palkkatyöntekijä tavallisen saksalaisen työnantajan palveluksessa, niin kaikenlaiset sotu-maksut (mukaanlukien eläkevakuutus) menee suoraan palkasta. Nuo maksaa työnantajaja työntekijä 50/50.
Jos taas sopimus on laadittu niin, että olet "selbständig" niin joudut maksamaan kaiken itse.
Minuakin tuo 1-kohta hieman epäilyttää.
Ei ole tullut vastaan tilannetta, jossa vuosi miinus yksi päivä olisi jostain syystä edullinen työnantajalle.
Kuulostaisi kyllä muutenkin ulkoiselta työntekijältä tuon perusteella. Eli freelancer-tyyppiseltä sopparilta.
abe
Kuulostaisi kyllä muutenkin ulkoiselta työntekijältä tuon perusteella. Eli freelancer-tyyppiseltä sopparilta.
niin, vähän tuo kuullostaa puolalaisen laatoittajan sopimukselta - mutta tekstiä näkemättä kaikki on tietysti spekulointia.
3) Äippäri/hoitovapaa --> palstaa lukeneena olen huomannut että täällä on äitiyslomalla/hoitovapaalla olioita. Puolisoni jää äitiyslomalle myöhemmin, mutta mitä käytännön asioita tässä on syytä huomioda.
Lapsilisästä eli Kindergeldistä: http://www.bff-online.de/kige/FAQ-Kindergeldberechtigte.html#anchor1
Täältä löytyy mm. hakemus: http://www.bff-online.de/kige/Kindergeldberechtigte.html
Erziehungsgeld (eli varmaan Suomen kotihoidon tukea) saavat vain todella vähätuloiset, tulorajat laskettiin pari vuotta sitten järkyttävän mataliksi. Itse saimme sitä vielä 6kk ajan esikoisen syntymän jälkeen (2002) mutta emme enää kuopuksen synnyttyä (2004).
Eli muuta tukea kuin Kindergeldiä ette varmaan saa :smt102
Tosiaan siinä oli jo paljon asioita, jotka auttavat minua suuresti:
Siis olen työntantajan puolelta vakuutettu näiden sairastumisten ja tapaturmien varalta. Voi tosiaan olla, että ne "edut" vuoden sopparista liittyy siihen, että HE näkee vuodessa osaanko töitäni ollenkaan. Perheemme, omani ja myös työnantajan tarkoitus on kuitenkin siis jatkaa elämistä ja olemista Saksan suunnalla (mikäli asiat nyt menee edes sinne päin).
Heikon saksankielen takia kysyisin kuitenkin vielä;
1) "Jos taas sopimus on laadittu niin, että olet "selbständig" niin joudut maksamaan kaiken itse". --> Mitä tarkouttaa tuo "selbständig"?
2) Auto asia selvisikin paljon, sen verran haluaisin vielä kysäistä, että kun selaan esim. mobile.de sivustoa, niin onko siellä ilmoituksessa mainittu esim. TÜV: 03/07 tarkoittaako se katsastusta vai tätä hintaa.
3) Äippäri kysymys: Lähden siis aluksi "yksin" sinne ja perheeni parempi puolisko tekee vielä työnsä loppuun jääden sitten äippärille (viettää toki lomansa ym. pidennettyjä viikonloppuja Saksassa). Syksyllä tulen synnytykseen Suomeen ja syksystä eteenpäin aiomme muuttaa koko porukka asumaan Saksaan. Vaimoni pyörittää yritystä ja saa edes "kohtuullisen" äippärin maksamiemme yrityseläkevakuutuksien perusteella. Jos hän sitten muuttaa syksyllä "virallisesti" saksaan, niin sitten hän saa vain jotain huonohkoa "äippärahaa", vai kuinka ??? Me jätämme kuitenkin asuntomme suomeen, joten voinemme siinä tapauksessa elää siten, että he asuvat suomessa ja vain vierailevat Saksassa --> Mutta silloin ymmärtääkseni menetän verovähennykset puolisosta ja lapsista???
Luin tuon itsekin ja huomasin, että ajatuksen virran pukeminen tekstiksi ei ole vahvimpia puoliani :oops:
Kiitos kuitenkin etukäteen ja edelleenkin kaikki ajatukset ja vinkit ovat tervetulleita. Arvostan todella paljon viitseliäisyyttänne.
Olli
2) Auto asia selvisikin paljon, sen verran haluaisin vielä kysäistä, että kun selaan esim. mobile.de sivustoa, niin onko siellä ilmoituksessa mainittu esim. TÜV: 03/07 tarkoittaako se katsastusta vai tätä hintaa.
Tuo tarkoittaa, että katsastus on voimassa maaliskuuhun 2007.
Tässä vähän lisää autosanastoa.
ABS Antiblockier-System ABS-jarrut
AHK Anhängerkupplung vetokoukku
Alu Leichtmetallräder kevytmetallivanteet
ASU Abgasuntersuchung päästömittaus
ATM Austauschmotor vaihtomoottori
ATG Austauschgetriebe vaihdettu vaihteisto
Autom. Automatik automaattivaihteinen
Color getönte Scheiben sävylasit
EFH elektrische Fensterheber sähköikkunat
el.Sp. elektrische Spiegel sähköpeilit
Diff.Sperre Differentialsperre tasauspyörästölukko
I.Hd aus erster Hand ensimmäiseltä omistajalta
ESD elektrisches Schiebedach sähköinen (lasi)kattoluukku
ESHD elektrisches Schiebe-Hubdach sähköinen (kangas)kattoluukku
ESSD elektrisches Stahlschiebedach sähköinen (teräs)kattoluukku
EZ Erstzulassung käyttöönottovuosi
5-Gang Fünfganggetriebe 5-vaihteinen
Gawa Garagenwagen tallissa säilytetty
get.Bank geteilte Sitzbank (osina) taitettava takaistuin
G-Kat geregelter Katalysator katalysaattori (lakisääteinen)
H Händler kauppias
Inz. Inzahlungnahme osamaksu
JW Jahreswagen tämän vuoden malli
KAT Katalysator katalysaattori
Klima Klimaanlage ilmastointilaite
km Kilometer kilometri
Kopfst Kopfstützen niskatuki
kW Kilowatt kilowatti
Leder Lederausstattung nahkaverhoilu
LM-Räder Leichtmetallräder kevytmetallivanteet
LHD linksgesteuert vasemmanpuolinen ohjaus
MA-Lehne Mittelarmlehne istuinten välinen käsinoja
M&S Winterreifen talvirenkaat
MwSt Mehrwersteuer ALV
Nebel Nebellampen sumuvalot
Niveau Niveauregulierung korkeudensäätö
NP ehemaliger Neupreis alkup. hinta uutena
§ Paragraph 29 katsastus voimassa kk/vv asti
RC Radio/Cassette radiokasettisoitin
RHD rechtsgesteuert oikeanpuolinen ohjaus
Servo Servolenkung ohjaustehostin
SD Schiebedach kattoluukku
SHD Schiebe-Hubdach (kangas)kattoluukku
Sitzhzg beheizbare Sitze istuinlämmittimet
Sperre Differentialsperre tasauspyörästölukko
SSD Stahlschiebedach (teräs)kattoluukku
TÜV/TÜH nächster TÜV-Termin katsastus voimassa kk/vv asti
Turbo Turbolader turboahdin
ÜB Überrollbügel turvakaari
VB Verhandlungsbasis hintapyyntö
VHS Verhandlungssache hintapyyntö
VS Verhandlungssache hintapyyntö
WiWa Scheinwerfer-Waschanlage lampunpesimet
ZV Zentralverriegelung keskuslukitus
1) "Jos taas sopimus on laadittu niin, että olet "selbständig" niin joudut maksamaan kaiken itse". --> Mitä tarkouttaa tuo "selbständig"?
Selbständig = Yksityisyrittäjä
Se tarkoittaa että työnantaja maksaa sulle sun palkan ja siitä palkasta sä maksat itse KAIKKI vakuutuskulut (Sairaus, Eläke, Hoito).
Mä luulen että suomessa sitä kutsutaan Vapaatyöläiseksi tahi Freelanceriksi (en ole varma...)
Satu Johanna 21-04-05, 11:59 Wau, mahtava lista autosanastoa saksa-suomi lyhenteineen!
Tämähän auttaa ihan huomattavasti, kun minä olen tähän asti hoitanut auton vuosihuoltoihin viennit ja hakemiset ja joutunut vain osoittelemaan pakoputkia sun muita kertoessani mitä vikoja milloinkin ollaan autossa huomattu. (Mies tekisi sen muuten, mutta jostain kumman syystä minä onnistun saamaan kaikki puutteet aina takuun piikkiin... :-) )
Hmm... mä olen kyllä tuon Jahreswagenin ymmärtänyt eri tavalla kuin "tämän vuoden malli".
Mun mielestä ne ovat olleet autoja, joita pidetään noin 4kk ajossa tehtaan omilla työntekijöillä ja myydään sitten.
Onkos muita mielipiteitä taikka tietoja? :)
abe
Tosiaan siinä oli jo paljon asioita, jotka auttavat minua suuresti:
Siis olen työntantajan puolelta vakuutettu näiden sairastumisten ja tapaturmien varalta.
Paras silti selvittää missä ja miten olet vakuutettu (varsnkin kun perheenlisäystä on tulossa).
Täällä on jo jossain ketju noista sv-asioista - tilanteessasi varmaankin tavallinen "KRankenkasse" on paras, koska siinä on perhe samaan hintaan mukana.
Heikon saksankielen takia kysyisin kuitenkin vielä;
Niinkuin tuossa jo sanottiin se on free lance. Olet siis yksityisyrittäjä, toimeksiantaja (työnantajasta tässä ei oiken voi puhua) maksaa jonkun tietyn summa bruttona (yleensä per tunti) puhtaana käteen, ja loput on sinun vastuullasi (myös verot!). Alv pitää normaalisti myöskin lisätä laskuun ja tilittää veronallelle.
Edellenkin hieman ihmetyttää, jos työnantaja maksaa sairausvakuutuksen, mutta ei eläkevakuutusta. Normaali (ei selbständig) työntekijä on perustapauksessa aina "sozialversicherungspflichtig" ja silloin nuo kaikki menee automaagisesti ja pakollisesti.
Lukeeko sopimuspaperissasi "Arbeitsvertrag" vai mahdollisesti "Dienstvertrag" tai jopa "Werkvertrag"?
Hmm... mä olen kyllä tuon Jahreswagenin ymmärtänyt eri tavalla kuin "tämän vuoden malli".
Mun mielestä ne ovat olleet autoja, joita pidetään noin 4kk ajossa tehtaan omilla työntekijöillä ja myydään sitten.
Samaa mielta. Ei ole mun laatima lista. Joskus loytynyt jostain.
abe
Jahreswagen ovat (yleensä) autoja jotka autotehtaan työntekijät (=Werksangehörige) ovat ostaneet (kunnon alennuksella) uutena. Ennen niitä täytyi pitää väh. vuosi ennen kuin voi myydä, mutta tämä on tietääkseni muuttunut, eli autot voivat olla uudempiakin.
Ensimmäinen iso Service olisi parempi olla jo tehtynä :wink:
Jahreswagen:iksi kutsutaan kyllä usein myös autovuokraamoilta/leasingfirmoilta takaisin meneviä autoja, vuokra-autoja kun pidetään Fuhrparkissa vain pari kk. Vuokra-autojen kanssa olisin tarkkana, niitä kun ajetaan kuinka ajetaan.... (Ami kerran Schaltwagenissa = Getriebeschaden :wink: )
Ja myös Autotalojen Vorführwageneita löytyy varmasti myös nimikkeellä "Jahreswagen".
3) Äippäri kysymys: Lähden siis aluksi "yksin" sinne ja perheeni parempi puolisko tekee vielä työnsä loppuun jääden sitten äippärille (viettää toki lomansa ym. pidennettyjä viikonloppuja Saksassa). Syksyllä tulen synnytykseen Suomeen ja syksystä eteenpäin aiomme muuttaa koko porukka asumaan Saksaan. Vaimoni pyörittää yritystä ja saa edes "kohtuullisen" äippärin maksamiemme yrityseläkevakuutuksien perusteella. Jos hän sitten muuttaa syksyllä "virallisesti" saksaan, niin sitten hän saa vain jotain huonohkoa "äippärahaa", vai kuinka ??? Me jätämme kuitenkin asuntomme suomeen, joten voinemme siinä tapauksessa elää siten, että he asuvat suomessa ja vain vierailevat Saksassa --> Mutta silloin ymmärtääkseni menetän verovähennykset puolisosta ja lapsista???
Vaimosi ei saa ikävä kyllä mitään äippärahaa, ei hyvää eikä edes huonoa :(
Äitiysraha = Mutterschaftsgeld saa vain 6vkoa ennen LA ja 8 vkoa synnytyksen jälkeen, mutta muistaakseni silloinkin vain jos on ollut työssä täällä sitä ennen. Tuon 8 vkon jälkeen on äitiysloma yksinkertaisesti finito eikä tukia ole.
Kotihoidon tuki = Erziehungsgeld on se raha jota teoriassa saa ensimmäiset 6kk lapsen syntymän jälkeen - itse asiassa sitä on olemassa vielä toisellekin ikävuodelle -, mutta koska tulorajat (siis koko perheen, ei äidin!!) jo näille 6kk:lle ovat mitättömän pienet, ette varmasti saa sitä.
Eli ainoa tuki jota saatte, on lapsilisä eli Kindergeld, 154€/kk.
Verojutuista en tiedä sanoa mitään kun en tiedä Suomen asioista mitään.
Hurjalta kuulostaa kuitenkin suunnittelemanne kahdessa maassa asuminen :? Onko teillä kokemusta erillään asumisesta? Onko teillä jo vanhempia lapsia vai onko tulokas ensimmäisenne?
Oli lapsi ensimmäinen tai ei, minusta kuulostaisi julmalta erota perheenä vain rahan takia :roll:
Ensimmäisiä vuosia oman lapsen elämässä ei mikään tuo takaisin, minusta ainakaan mikään raha ei voi korvata tuota kokemusta.
Niin ja maksavathan ne lentoliputkin...
Me olemme muuttamassa Suomeen ja jo parin kk ero joka oli harkinnassa, olisi ollut meistä molemmista kova, juuri lasten takia (meillä on vajaa 3-v ja 10,5-kuiset lapset).
Valaisipas taas mukavasti ja kaivoin oikein tuon sopimuksenkin esiin. En ole siis "selbständig" vaan ihan tavan työntekijä.
Sain täältäkin tulleiden ohjeiden valossa laadittua kysymyksiä tulevalle työnantajalle. Syytä en edelleenkään tiedä, mutta se vakuutus juttu on ok (tai minun ei sitä tarvitse maksaa). Eläke asia kuitenkin on niin, että mitään "vanhuus" eläkettä en siis kerrytä. Sain kuitenkin oikein laskelman että paljonko käteen jäävä osuus eri tilanteissa on.
Kiitos Ahti --> tuolle autosanastolle on paljon käyttöä :twisted: :twisted:
Kiitos vastauksestasi Sanna.
Tosiaan kysymyskessä on toinen lapsemme. Sinällään kuten viittasit asiaan, niin liikaa kai joutuu aina olemaan pois kotoa, mutta toki tarkoituksenamme on olla yhdessä mahdollisimman paljon. Tuo kahdessa maassa asuminen on enemmän teknistä ja helpottaa lähtemistä ja mahdollista paluuta sekä visiittejä suomeen huomattavasti.
Tuohan onkin sitten paljon harmittavampaa, että mitään äippärahaa ei saa ja näin ollen Suomeen maksettujen yel:lien kautta ansaittu "edes kohtuullinen" äippärahakin jää saamatta. Tarkoitus siis ei kuitenkaan ole asua erillään tai vielä vähemmän rahan takia --> Faktaa taitaa olla että vaikka Brutto olisikin taloudellemme hivenen parempi Saksassa, niin netto on aika lailla +/- nolla tai - merkkinen.
Kiitos taas!!
Faktaa taitaa olla että vaikka Brutto olisikin taloudellemme hivenen parempi Saksassa, niin netto on aika lailla +/- nolla tai - merkkinen.
Tämä on myös meillä yksi syistä miksi me lähdemme katsomaan, minkälaista on asua Suomessa :D
Mutta jos vaimosi ehtii saada lapsen Suomessa ennen muuttoaan Saksaan, hänhän rupeaa saamaan KELAlta äitiysrahaa (vai mikä sen nimi onkaan). Ja jos sitten siirtyy ns. tilapäisesti ulkomaille (eli ilmoittaa lähtevänsä vain tilapäisesti, joka muistaakseni tarkoittaa KELAlle alle vuotta), niin KELAn etuudet säilyvät. Eli oman järkeilyni mukaan silloin saisi ulkomaillekin niitä Suomen etuuksia?
Kannattanee ainakin selvitellä onko tämä mahdollista. Infoa löytyy paljon KELAn sivuilta ja voihan sitä vaikka suoraan kyselläkin sieltä.
Jep, sain vielä lisäksi "privana" joitakin vastauksia ja nyt sitten seuraava juttu onkin varailla lennot, joten toukokuun alussa on sitten yksi lisää suomalaisena saksassa. Vielä mahtaa mennä sormi suuhun monta kertaa, mutta paljon sain asioita selvitettyä!!
Toivottavasti joskus tulevaisuudessa voin auttaa alkumetreillä olevia puolestani.
Olli
silverarrow 27-04-05, 19:39 Terve tuloa saksaan, itse tosin palaan takaisin kun "komennus" loppuu...
Tässä myös linkki autosanastoon:
http://www.dynamiitti.com/autodata/autosanasto_ger.html
Jahreswagen sanan tarkoitus on käsittääkseni "muokkautunut" niin että myös muista kun "tehtaan autoista" voidaan käyttää (tai myyjä käyttää).
Itse ostimme perheeseen loppukesästä 2004 2kpl vajaan vuoden ikäistä mersua, joista toinen oli jahreswagen ja toinen gebrauchtwagen. (Ilmailuministeriön entinen) Syytä tähän en tiedä vaikka molemmat tulivat Stuttgartista mersun "myymälästä" (paikka jossa myydään tehtaan autot)
Omasta kokemuksesta sanon että kannattaa käyttää välittäjää, joka saa useimmiten tuttuna henkilönä auton ostettua halvemmalla kuin itse. Tekee myös etsintätyön ym. Toki voit ostaa autosi myös itse, päätös on sinun. Tässä esim yksi luotettava vaihtoehto http://www.autotuonti.fi
Mikä mahtaa olla "imusarjan läpät" saksaksi?
Mikä mahtaa olla "imusarjan läpät" saksaksi?
Drosselklappen tai myös Saugrohrklappen.
|