View Full Version : Vaihdon kautta tutkinto-opiskelijaksi?

Ballack
03-03-10, 17:54
Moikka,

Täällä oli joku toinenkin Virosta lähdössä Saksaan vaihtoon, mutta päätin kuitenkin laittaa tämän omaan aiheeseen. Eli ensimmäinen vuosi mulla opiskeluja Tallinnassa menossa, ja ensi lukuvuodeksi olisi tarkoitus lähteä Saksaan vaihtoon. Kouluja tutkaillessa tuli kuitenkin sellainen (hullu) ajatus mieleen, että haluaisin vaihdon jälkeen mahdollisesti jäädä vielä Saksaan ja hankkia tutkinnon sieltä. Tietenkin edellyttäen, että vaihtovuosi sujuisi kaikin puolin hyvin. Mitäs sanotte, onko tossa mitään järkeä tai onko edes teoriassa mahdollista? :D

Toiseksi voisin kysyä Jenasta tai siellä sijaitsevasta yliopistosta. Onko kellään kokemuksia koulusta tai kaupungista? En paljon ainakaan suomenkielistä kommentia löydä kaupungista...Tämmöinen kuitenkin löytyi : "Jena on paikkana niin kamala, etten edes pysähtyisi automatkalla sinne kusitauolle..." Sanokaahan joku rohkeasti pitääkö paikkaansa? :D

Kolmanneksi vielä omatoimisesta hakemisesta vaihtoon. Taisi olla tällä foorumilla, kun joku mainitsi, että ne hakemukset yleensä kyllä hyväksytään. Berliini ja Freie Universität kiinnostaisi kovasti, osaisiko joku sanoa jotain mahdollisuuksista päästä esim. juuri sinne?

Aika paljon olisi kysymyksiä, mutta jos joku näihin jaksaisi vastailla niin olisin kiitollinen. Erityisesti otsikon mukaiseen kysymykseen haluaisin jotain kommentia.

ksiv
04-03-10, 09:34
Moi!
Mulle ainakin sanottiiin Giessenissä, että jos saan vaihtaripaikan sieltä ja vaihtarivuosi sujuu ja sillai, niin mun on mahdollista tehdä koko tutkinto siellä loppuun.:) Olin se toinen Virosta tuleva. :D Sanoivat siellä vaan, että pitää olla se valtion kielikoe tehty ja läpäisty, että voi jatkaa "regularina".

Ballack
04-03-10, 17:41
Moi!
Mulle ainakin sanottiiin Giessenissä, että jos saan vaihtaripaikan sieltä ja vaihtarivuosi sujuu ja sillai, niin mun on mahdollista tehdä koko tutkinto siellä loppuun.:) Olin se toinen Virosta tuleva. :D Sanoivat siellä vaan, että pitää olla se valtion kielikoe tehty ja läpäisty, että voi jatkaa "regularina".

Okei, toihan kuulostaa ihan hyvältä. En ensin tajunnutkaan, että sullakin oli mietinnässä vaihtaa tutkinto-opiskelijaksi Saksaan... Pitää vielä miettiä tätä ajatusta, privana sainkin jo hyvin tietoa tällaisesta kuviosta. Mutta joo, mäkin voisin varmaan kokeilla kysellä suoraan koulusta tästä, jos ei tästä mieli kerkeä muuttua. :)

mins
28-05-10, 00:48
Minä olen ollut viime lokakuusta alkaen vaihtarina Osnabrückin yliopistossa opiskelemassa maisteritasolla, ja ensi syksynä jatkan opintojani täällä tutkinto-opiskelijana. Koska olen näinä kahtena lukukautena opiskellut samaa tahtia maisteriohjelman varsinaisten opiskelijoiden kanssa ja suorittanut kaikki tähän asti vaaditut kurssit, onnistuu opintojen jatkaminen ongelmitta. Tai no, ongelmitta on ehkä hieman väärä ilmaus, byrokratian määrä on kyllä ihan riittävä, Saksassa kun ollaan... Mun pitää käydä tekemässä TestDaf, täyttää muodon vuoksi yliopiston hakupaperi ja toimittaa kaikki mahdolliset todistukset käännöstoimistossa tehtyine käännöksineen (=hiton kallista) ja virallisine kopioineen yliopistolle.

Tiesin itseasiassa jo vaihtoon hakiessani että aion yrittää jäädän vaihdon jälkeen tänne suorittamaan koko tutkinnon, mutta opiskellessani ensimmäisen vuoden vaihtarina säästän pitkän pennosen kun ei tarvitse maksaa lukukausimaksuja! Ja näin jo vuoden alaa opiskelleena menen myös hakijajonon ohitse, eli vaihtovuodellani tavallaan varmistin itselleni jatko-opiskelupaikan. Toisaalta tällä tavoin pidin myös ovet auki Suomeenkin: jos opiskelu täällä ei kiinnostisikaan, voisin ihan normaalisti palata vaihdosta jatkamaan opintojani Suomeen.

En tiedä millainen käytäntö muissa yliopistoissa/ammattikorkeissa on, mutta tosiaan minun kohdallani täällä Osnabrückissä ei asia tuottanut kummempia ongelmia.

:)

Ballack
28-08-10, 14:40
Kuukausi on mulla vielä aikaa vaihtoon lähtöön. Kaupunki vaihtui Jenasta Dresdeniin, en pistä pahakseni :) Eiköhän tuolta kuitenkin enemmän tekemistä löydy kuin Jenasta... Onkos täällä ketään Dresdenistä päin tai onko jollain muuten vaan kokemuksia kyseisestä kaupungista?

Pikkuhiljaa alkaa jo lähtö jännittämään, varsinkin kun sitä ei ole tullut valmisteltua vielä oikein mitenkään. Tulevasta asunnostakaan ei ole vielä mitään käsitystä, eikä myöskään tällä hetkellä lähes umpiruosteessa oleva saksan kielen taitonikaan herätä liikaa luottamusta :D

Noh, eiköhän nää asiat ala selviytymään kunhan vaan ensin jaksaa alkaa ottamaan asioista selvää :)