View Full Version : ruotsin ihailu

hexxi
24-04-05, 21:33
Onko kukaan muu pannut merkille että saksalaiset tuntuu ihailevan ruotsia aika tavalla? Meinaan tuntuu että joka toinen on käynyt ruotsissa mutta harvempi on suomeen asti ehtinyt. No tietysti ruotsi on lähempänä mutta kuiteskin...

Onhan se tietysti niin että ruotsalaisilla on kauniimmat naiset, on sweaa mamma, volvo, bastu ja muut ock så vidare...

Mutta eiks suomessa on kuitenkin kauniimpi luonto. Ainakin. Eks jeh?

Mitä näille saksalaisille oikein pitäis sanoa kun ne rupeaa ihannoimaan ruotsia? Justkin tuli taas telkkarista dokumentti ruotsalaisesta perheestä joka muutti hevosien kera "laplandiin" (siis johonkin oulun korkeudelle:).

Mutta siis viimeistään ikean sweden shopissa menee hermot!

Mutta siis onko se ruotsi parempi paikka kuin saksa tai suomi? Ihan oikeasti?

bhajee
24-04-05, 22:14
Onko kukaan muu pannut merkille että saksalaiset tuntuu ihailevan ruotsia aika tavalla?

Liikut varmaan eri piireissä kuin minä... :-D

En muista juurikaan tavanneeni Ruotsissa käyneitä, puhumattakaan Ruotsia ylistäviä.

Suomessa käyneisiin olen törmännyt useammin (no joo, aina joskus niihin jotkä kävivät siellä 40-luvulla).

Kylie
25-04-05, 08:38
Se on kyllä totta, että Ruotsissa käyneitä olen tavannut paljon enemmän kuin Suomessa käyneitä. Mutta Ruotsin ihailu, sitä en ole kohdannut. Päinvastoin jatkuvasti sanottiin, että miten joku voi muuttaa niin kauniista maasta kuin Suomi Saksaan.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että Ruotsi on edelleen Suomea edellä monissa asioissa, elintasollisesti ja tietyllä tapaa kulttuurisestikin. En ole koskaan kokenut mitään antipatioita Ruotsia kohtaan, mutta ehkä se johtuukin siitä, että olen kotoisin kaksikieliseltä rannikolta ja aina matkustellut mielelläni Ruotsissa.

riikka
25-04-05, 09:24
Ruotsi on edelleen Suomea edellä monissa asioissa, elintasollisesti ja ..

no tietysti kun suomi on viime vuosina ollut ostovoimalla mitattuna EU:n keskitasoa. Olisi kiva nähdä uusin tilasto ostovoimasta... Ruotsalaisethan maksavat edelleen yhtä kovia veroja kuin saksalaiset joten tuskin ihan hurjia ostovoimalukuja saavat.

Vai että ruotsalaiset naiset kauniimpia kuin suomalaiset... :? englantilainen (mies)tuttavani kehui molempia, mutta sanoi ruotsalaisten olevan enemmän arrogantteja kuin suomalaiset, käytyään tukholmassa ja helsingissä.

Tuukka
25-04-05, 11:31
Suomessa käyneisiin olen törmännyt useammin (no joo, aina joskus niihin jotkä kävivät siellä 40-luvulla).
Tulitikkujen kanssa vai ilman :?: :-D

marsu
25-04-05, 13:00
Ei mullekaan ole tullut sellaista kuvaa, että Ruotsia jotenkin ylistettäisiin enemmän kuin Suomea. Toki monet sekoittavat pohjoismaita tai niputtavat ne kaikki samaan, mutta se nyt jotenkin on mun mielestä normaalia (vrt. en itsekään tiedä kaikkia eroja vaikka ent. Itä-Euroopan maista, vaikka niissä monessa olen käynytkin).
Suomessa on käynyt yllättävän moni, ja lähes yhtä monilla on sieltä myös positiivista sanottavaa. Suomalaista tietotaitoa tunnutaan myös arvostavan, samoin kuin nämä perinteiset urheilijat yms tunnetaan kyllä laajalti.

Sirkku
25-04-05, 13:13
äyh.. :? mä saan näppylöitä näistä mielipidevertailuista... Onko se nyt keneltäkään (ulko)suomalaiselta pois jos naapurimaastamme pidetään maailmalla?

Olen tavannut ihmisiä jotka lähinnä niputtavat pohjoismaat yhteen (kuten marsukin tuossa sanoi) eikä kukaan ole tullut mitään yksittäistä maata sen kummemmin ylistämään -- ruotsalaisilla on tehokkaampi (ja henk.koht. meikäläisen mielestä tyylikkäämpikin) promootiokoneisto maailmalla joten olishan se nyt ihme jos Ruotsi ei olisi jäänyt ihmisten mieleen??

En kuitenkaan puhuisi mistään laajasta Suomen tuntemuksesta -- osalle on Suomi jäänyt mieleen, syystä tai toisesta ja suurimmalle osalle kyseessä on varmaankin vaan maa muiden joukossa.

Satu Johanna
25-04-05, 14:02
Hexxi, tää oli pakko olla vitsi ja keskustelunavaus ilman enempää naapurikateutta, eikö? :wink:

Mutta eiks suomessa on kuitenkin kauniimpi luonto. Ainakin. Eks jeh?

Eikös Suomen ja Ruotsin luonto ole ihan samanlaista? Samanlaisia havumetsiä, lehtimetsiä (jopa "suomalaista" koivumetsikköä) ja yhtä kauniita järviä. Järviä tosin vähemmän, mutta sen vastapainoksi korkeampia vuoria.

Silloin tällöllöin sunnuntai-iltaisin ZDF:tä tulee Inga Lindströmin hömppäromantiikkaa. Tulee ihan järvi-Suomi mieleen, kun niitä Tukholman laitamilla kuvattuja maisemakuvia katselee. Vain kylänraitit on niissä suomalaisia kanssasiskojaan kauniimpia.

Tuukka
25-04-05, 14:30
Kyllähän tämä on oikea aika vuodesta herätellä kitkeryyttä Ruotsia kohtaan - kohta alkaa lätkän MM-kisat!

Aiheesta lisää urheilunurkkauksessa :D

mkettu
26-04-05, 15:57
Mä olen tavannut paljon Suomessa käyneitä saksalaisia, mutta taitaa Ruotsissakäyneet vielä viedä voiton. Kyllä munkin mielestäni Ruotsilla on sympaattisempi imago täällä, kuin Suomella. Monelle Suomi on vielä niin tuntematon paikka, jossa on aina kylmä ja jossa puhutaan äärettömän vaikeaa kieltä, täällä kun ei juuri uutisia Suomesta kuule (ei kai siellä niin paljon tapahdukaan...?) taikka muita ohjelmia telkussa näy.

Ruotsiin on todellakin huomattavasti helpompi matkustaa kuin Suomeen, kieli helpommin ymmärrettävää, ja eikös se kuningatar Silviakin Saksasta ole lähtöisin? Ja todellakin, Ruotsi on onnistunut markkinoinnissaan paremmin kuin me suomalaiset.

Mutta monelta ulkomaalaiselta olen kuullut, että sympatiat menee suomalaisille tässä ainaisessa Suomi-Ruotsi -kinassamme, koska monet heidän tapaamansa ruotsalaiset (esim. yliopistolla) ovat niin ylimielisiä.

Pidetään peukkuja Suomen leijonille Ruotsin (ja muiden joukkueiden) kaadossa!
=D>

samlund
26-04-05, 19:58
Niin eikös se Göringkin ollut ruotsalaisen kanssa naimisissa, Wallenbergkin sekin taisi olla täällä häärimässä uskonveljiensä apuna, ja eikös 30 vuotisessa sodassa Ruotsin lipun alla pistetty puoli Saksaa maan tasalle? Joten kosketuspintaahan sinänsä maiden välillä on.

Mutta tästä huolimatta, tuskinpa se Ruotsi pahemmin arkipäivää tämän enempää häiritsee täällä.

Saksalaisille kannatta mainita että ruotsalaiset kastroivat aina 80 luvulle asti kehitysvammaiset sekä teetätti heillä lääketieteellisiä kokeita. Sekä että tänäänkin jokaisen ruotsalaisen dna ja verityypit on rekisteröity. Pari kuukautta sitten valtionpoliisi ehdotti tämän rekisterin käyttöä ilman erilupaa rikosten ehkäisyyn. Ja että ulkolaisnaiset jotka käyvät abortissa ovat haluamattaan kandien harjoituskappaleina. 70 luvulla jos lapsesi ei puhunut ruotsia, ja asuit pysyvästi siellä, niin tämä oli hyväksytty peruste huostaanotolle. Vielä 80 luvun alussa, huostaanotetuilla lapsilla ei ollut koulupakkoa. Ja edelleenkin mielipiteenvapaudesta huolimatta, julkisesti lauotut ajatukset rekisteröidään, ja ne vaikuttavat työnsaantiin ns. kriittisiin työtehtäviin. Jne jne jne.

Et silleen.

hexxi
27-04-05, 17:13
Notta prkl! Nyt niiltä ei enää saa olla kotonakaan rauhassa! Joku äijä soitti jostain vakuutusyhtiöstä tehdäkseen palvelukyselyä ja kun mainittin että olen suomesta rupesi hän kertoilemaan että skandinaavia miellyttää. Ja hän on menossa parin viikon päästä vaimonsa kanssa lomalle ruotsiin!

Yksi tyhmä kysymys vielä: kuuluuko suomi skandinaviaan ja mikä se skandinavia oikein on? Meinaan kun minun mielestäni skandinavia on se niemimaa ja kun karttaa katson niin suomi on kyllä ihan oma moduulinsa idässä.

Ahti
27-04-05, 17:16
Yksi tyhmä kysymys vielä: kuuluuko suomi skandinaviaan ja mikä se skandinavia oikein on? Meinaan kun minun mielestäni skandinavia on se niemimaa ja kun karttaa katson niin suomi on kyllä ihan oma moduulinsa idässä.
Suomi ei kuulu skandinaviaan. Ainoastaan Ruotsi, Norja ja Tanska kuuluvat skandinaviaan. Jos Suomi lasketaan mukaan, puhutaan fenno-skandinaviasta, fennoskandiasta tai pohjoismaista.

Mariia
27-04-05, 17:23
Paitsi jos DHL:n hintataulukkoa katsoa, niin Suomi kuuluu Itä-Europpaan (Zone 2) :D

Satu Johanna
28-04-05, 08:59
Mariia: johtunee siitä, että Suomi kuuluu Itä-Euroopan aikavyöhykkeeseen.

hexxi
28-04-05, 12:00
No niin ja taas lisää syrjintää. Deutsche telekomin ulkomaiden puheluhinnastosta löydy suomea. Maita on luettelossa satoja, edustettuna mm. Mosambik mutta ei suomi!

Harri
28-04-05, 13:56
Joo, ja säätiedotteissa näkyy aina Stockholm, muttei juuri koskaan Helsinkiä.

mippe
28-04-05, 15:34
No niin ja taas lisää syrjintää. Deutsche telekomin ulkomaiden puheluhinnastosta löydy suomea. Maita on luettelossa satoja, edustettuna mm. Mosambik mutta ei suomi!

Kyllä mä oon sen sieltä aina löytänyt ja nytkin löytyi kun katsoin.

hexxi
28-04-05, 20:14
Eli www.t-com.de ja sieltä tarife->festnetz->countryselect. Sitten pitää syöttää oma puhelinnumeronsa ja asiakasnumero. Sieltä listasta ei suomea löydy. Monta maata kyllä löytyy joista ei mitään hajua edes missä sijaitsee saatika ikinä kuullut.[/quote]

mippe
29-04-05, 15:41
Eli www.t-com.de ja sieltä tarife->festnetz->countryselect. Sitten pitää syöttää oma puhelinnumeronsa ja asiakasnumero. Sieltä listasta ei suomea löydy. Monta maata kyllä löytyy joista ei mitään hajua edes missä sijaitsee saatika ikinä kuullut.

Aa no minä käyn ihan tavallisesti vaan telekom.de:ssä ja siitä privatkunden ja tarife. Tuo on joku eri reitti :)

kuka
29-04-05, 15:54
joo, olen ihan samaa mieltä siitä, että ruotsia ja ruotsalaisia "ihaillaan" saksassa ihan toiseen malliin kuin suomea ja suomalaisia.

eihän nämä paikalliset tiedä suomesta juuri mitään! kun puhuin nokiasta ja sauvakävelystä, niin minua katsottiin ihan ihmeissään, sillä heidän mielestään nokia on alunperin japanilainen yritys ja sauvakävely tulee norjasta. enkä ole kuullut tätä stooria vain yhtä kertaa...

jos ruotsalaiset olisivat keksineet esim. mainitsemani sauvakävelyn, niin sen tietäisivät täällä jopa pikkulapsetkin. sauvojen päissä varmasti heiluisivat ruotsin liput, jotta tyhmemmätkin tietäisivät idean alkuperän. ruotsalaiset kun osaavat markkinoida tuotteitaan - asia, jota suomalaiset eivät ole ikävä kyllä vielä oppineet.

ainut positiinen juttu on finn crisp-hapankorput, mutta siinä onkin sitten kaikki suomen osalta, kun ruotsalaiset ovat omineet lihapullat ja näkkileivän... :-(

ja yksissä bailuissa (kun vein sinne itse tekemiäni pullia mukanani) paikalla olleet ruotsalaiset väittivät myöskin pullien olevan ruotsalaista alkuperää.

HUOKAUS

hexxi
29-04-05, 21:05
Ja kaiken huippu tänään...muija ajelee kartanomallisella volvo 740 henkilöautolla(saksan kilvissä) ja auton takaluukussa postikortin kokoinen ruotsinlippu!

Toivon ihan hänen itsensä puolesta että hän oli ruotsalainen eikä ruotsalaisuuteen höynähtänyt saksalainen!

Varmaan muuten ihan sairaan vakaa ajettava autobahnalla. Ilmanvastukerroin tasan 1, perä kevyt ja jäykkä taka-akseli:)

DjaneSini
03-05-05, 09:50
ja yksissä bailuissa (kun vein sinne itse tekemiäni pullia mukanani) paikalla olleet ruotsalaiset väittivät myöskin pullien olevan ruotsalaista alkuperää.
HUOKAUS

Otan osaa...samoja kokemuksia. Välillä tuntuu että kaiken ovat ne ruotsalaiset meiltä pöllineet. Monet sitä jo naureskelevatkin, että onkos tämäkin sitten alunperin suomalainen keksintö. Pöh...
Itse olen enemmänkin havainnut norjalaisten ihannointia. He kun ovat niitä viikinkejä. Saksassa ollessani olen kuullut enemmän uutisia Norjasta kuin koskaan Suomessa. Monesti kysytäänkin että ollaanko me suomalaisetkin viikinkikansaa. Pettyvät joka kerta...metsäkansaa kun ollaan.

MinnaN
03-05-05, 11:20
On tullu törmättyä Ruotsissa käyneisiin, jopa opiskelleisiin saksalaisiin jokusen kerran. Mutta viime aikoina työn puitteissa myös moniin ihmisiin, jotka ovat käyneet Suomessa, tai joilla on/on ollut ainakin liikeyhteyksiä Suomeen. -nen -loppuisesta sukunimestä kysytään usein, että olenko Suomesta (Häkkinen, Räikkönen). Monet muistavat vielä Matti Nykäsen, josta saa aina myös kuulla :smt044

Aiheeseen, tai sen viereen, liittyen kysymys: minkä maalaisiksi teitä yleensä luullaan? Minulta kysytään varsin usein, että olenko englantilainen/amerikkalainen :shock: Johtuneeko siitä, että olen aikaisemmin työssäni käyttänyt paljon englantia, ja väännän saksankielenkin englannin kielioppiin??? :smt035

Satu Johanna
03-05-05, 11:28
minkä maalaisiksi teitä yleensä luullaan?

Mut tunnistetaan kyllä aina suomalaiseksi. Joskus arvailu aloitetaan ruotsalaisesta, mutta silloinkin jo toinen arvaus osuu oikeaan. Olen kai niin tavallisen suomalaisnaisen näköinen (vaalea, väritön ja pottunenäinen). Parasta oli, kun olin sauvarullaluistelulenkillä ja ohitin muutamia rullaluistelijoita. Yksi heistä kysyi, että "ootko sä suomalainen?" ja kun hölmistyneenä ehdin huikata, että joo, niin takaa kuului vaan että "wau". Mikäköhän siinä yhdistelmässä (suomalainen + sauvarullaluistelu) niin wauta oli?

mippe
03-05-05, 12:43
minkä maalaisiksi teitä yleensä luullaan?

Minulla on ykkösehdotus aina Hollanti. Kun sitten sanon että tulen suomesta, alkaa kysyjän seikkaperäinen selostus siitä, miten eräs hänen tuttunsa kerran kävi suomessa ja miten hän tuntee jonkun joka on joskus nuorena tuntenut jonkun suomalaisen. Aina ei jaksa kuunnella vaikka onkin mukavaa huomata positiiviset reaktiot. Jonkun kerran työkiireessä olen sanonut että joo tulen hollannista. On juttu loppunut ja aihe vaihdettu heti.
Tuota pitää tehdä varovaisuutta käyttäen. Jos ovatkin hollantifaneja niin heti jään sitten valheesta kiinni.. ei onneksi ole vielä käynyt.

Muita ehdotuksia on tsekkiläinen, amerikkalainen ja ruotsalainen.

samlund
03-05-05, 15:10
Niin, niille jotka luulevat kävelysauvojen tulevan Ruotsista, voisi huomauttaa "että ne niiden swedujen sauvat ovat eri näköisiä, ja kaiketi niiden kanssa voi kävelläkin, mutta..."

Tuo Ruotsalaisuus on kieltämättä osattu kääntää todelliseksi markkinoinnin kultaleimaksi. Ei välttämättä "made in Finnland" aja samaa niin hyvin.

Saksalaisille pitäisi olla päivänselvää että Suomi on se pohjoinen asevelivaltio joka oikeasti pysäytti ryssät rajalle. Ainoa toisen maailmansodan sotaakäyvien Euroopan maiden pääkaupungeista Moskovan ja Lontoon ohella jota ei ole koskaan miehitetty.

samlund
03-05-05, 16:53
MUUTOIN: Nyt ruotsalaiset ovat ottaneet Turun sinapinkin omakseen ("Uppsalan sinappia"), joten kun ostatte sinappia katsokaahan tarkasti että ostatte oikeaa Turun sinappia, sillä tehtaan väki perusti oman firman jatkamaan traditiota.

samlund
03-05-05, 17:15
Niin, ja muistuttakaahan että 30-vuotisessa sodassa juurikin suomalainen ratsuväki, hakkapeliitat, pisti Saksan matalaksi. Eihän ne vaan halua kokea sitä uudelleen - häh??

Volvo - ei ole enää ruotsalainen yritys. Ford omistaa sen
Saab - ei sekään enää swedupelleily. GM omistaa sen.
AstraZeneca - ei myöskään viihdy Ruotsissa
Ericsson - pääkonttori on Lontoossa
ABB - Zurich on sen kotimaa
Bofors - on osa United Defence'iä
Nobel - on sekin poissa Ruotsista
IKEA - perustaja syntyi Ruotsissa, ja sen jälkeen hyvin nopeaan lähti pakoon sieltä
H&M - ON vielä ruotsissa, ja vain siksi että omistaja on vapautettu veroista, jotta firma pysyisi siellä. Good for him.

Ruotsalainen Lundinin öljy-yhtiö on yksi Sudanin Darfurin katastrofin aiheuttajista, he ovat maksaneet alueen "puhdistuksesta" maankäyttöoikeuksien takaamiseksi. Joten semmottisia kivoja hemmoja nämä ovat.

Ruotsi on ainoa maa, jossa "älymystö" ymmärsi WTC iskun ja Irakin itsemurhaiskut oikeutettuina vastustuksena "amerikkalaistumista" vastaan.

Ruotsalaisista 1800 luvun lopun suurista teollisuusyrityksistä kaikki ovat ottaneet opikseen parasiittikansastaan, ja lähteneet pois kuin suinkin vielä voivat. Nykypäivän swenssonit ovat selkärangatonta kommarikansaa, jotka rahoittavat lässyttelynsä toisten rahoilla, ja parhaimmillaankin pystyvät vain omimaan muiden konseptit omikseen. He ovat 60 vuotisen valtansa aikana vetäneet Ruotsin OECD:n 3.lta sijalta 32'lle, ja vuosi vuodelta alaspäin (sitä mukaan kuin verot kulkevat toiseen suuntaan). Tänään keskiverto swedupelle maksaa n. 80% tuloistaan veroihin ja sen luonteisiin maksuihin - ja keskitulohan on n. 2,500 Euroa kk:ssa. Ruotsi kilpailee tällä hetkellä Portugalin ja Kreikan kanssa hyvinvointitilastoissa.

Tänään 80% Ruotsin pienyrityksistä on muiden kuin ruotsalaisten yrittäjien vetämiä. Ja vain 75% Ruotsin työssäkäyvästä väestöstä käy siis töissä, ja siitä iso osa valtion leivissä.

Meidän ei tarvitse kuin odottaa niin Ruotsi katoaa omaan kurjuuteensa, sillä maa ei pysty aikoihin tuottamaan talouden vetomoottoria joka saisi sen sosialismin tuottamasta tuhosta takaisin kuntoon.

Ja kun sanon että maata vetää kommarit, niin tarkoitan todellakin sitä. Sosialistipuolueella oli vielä jokunen vuosi sitten sloganina poistaa yksityisomistus - tosin nykyään sen he ilmaiset "kollektiivisen omistamisen edistämisenä". Suomen kommarit eivät edes unelmissaan olisi saaneet sitä aikaan mitä sosialistit Ruotsissa.

Joten, jos Saksalaiset ihailevat Ruotsia - sillä on syynsä. Ehkä Saksalaiset hekin haluavat sosialistisen valtion - eikös sitä tämä Saksan paikallisen SDP puolueen pomot vähän siihen tyyliin hiljakkoin laukoneetkin.

Näille parasiiteille on yksi asia yhteistä: elää toisten työllä ja rahalla, ottaa sen tulokset itselleen. Siinä he näkevät ratkaisun kaikkeen. Eli aika nollia koko joukko. Mutta että niitä ihailisi - oh-hoh!

Ahti
03-05-05, 17:23
MUUTOIN: Nyt ruotsalaiset ovat ottaneet Turun sinapinkin omakseen ("Uppsalan sinappia"), joten kun ostatte sinappia katsokaahan tarkasti että ostatte oikeaa Turun sinappia, sillä tehtaan väki perusti oman firman jatkamaan traditiota.
Jep, Turun sinapissa lukee Made in Sweden. Ilmeisesti tama suomalainen "turun sinappi" kulkee nyt nimella Auran sinappi.

mippe
03-05-05, 17:28
Jep, Turun sinapissa lukee Made in Sweden. Ilmeisesti tama suomalainen "turun sinappi" kulkee nyt nimella Auran sinappi.

Siis hetkinen: jotta kannatan kotimaista, on ostettava nyt Auran sinappia eikä Turun sinappia? Pitää tietää.

Ahti
03-05-05, 17:35

Siis hetkinen: jotta kannatan kotimaista, on ostettava nyt Auran sinappia eikä Turun sinappia? Pitää tietää.
Kylla se nain on. Molempia loytyy meinaan jaakaapistani. :-D

mippe
03-05-05, 17:39

Kylla se nain on. Molempia loytyy meinaan jaakaapistani. :-D

Maistuuko ne samalta? Kumpi on nyt sitten sitä oikeaa? Sama resepti ei kai ole mahdollista..? Kamalan monimutkaisia nämä kansalliset sinappiasiat. :roll:

samlund
03-05-05, 17:41
Mitäs muutoin te ihailette, siis Suomen lisäksi? Missä on teidän mielestä potkua?

Oma kunnioitukseni menee Maltalle. Sitkeitä, sinnikkäitä - Suomentapainen joukko tasan vastakkaisella puolella Eurooppaa. Eivät antautuneet tasan kenellekään. Pistäneet kampoihin ylivoimaa vastaan aina. Kuin myös Gibralttarille, joka ei antaudu Espanjalle, ei millään. Maltan ritarit, Johanniter, Malteser, joita täällä Saksassahan olette varmaan nähneet, tekevät oikeaa työtä ihmisyyden eteen. Joukko joka menee pahimpiin paikkoihin auttamaan hätää kärsiviä. Heillä on ainoana ei-valtiollisena organisaationa edustus myös YK:ssa. Kuten myös Vatikaanissa.

Vielä kun saataisiin Karjala takaisin, niin hyvä olisi.

samlund
03-05-05, 17:43
Maistuuko ne samalta? Kumpi on nyt sitten sitä oikeaa? Sama resepti ei kai ole mahdollista..? Kamalan monimutkaisia nämä kansalliset sinappiasiat. :roll:

Toki se Auran sinappi - häh!

Ahti
03-05-05, 17:58

Toki se Auran sinappi - häh!
Jep. "Turun Sinappi" maistuu jotenkin ....munattomalle. Ei siina ole potkua. Tyypillista svedupellejen pellesinappia.

Husky
03-05-05, 18:30
Itse juuri perjantaina olin Valettassa (MLA) katselemassa paikallista histrian ylistystä ilotulitusten kera. Uskomaton show jossa faktat esitettiin aikajärjestyksessä erinäisten näyttelijöiden+sound+visual efektien kera.
:shock: :lol: Homma toistuu joka kevät.

Ja täytyy sanoa että varsin mykistävä historia; ja kyse on todellakin pienestä kansasta. Suomalaisen on tähän helppo samaistua.

samlund
03-05-05, 20:20
No mitäpä VLAhan kuului?

Olitko pelkästään sielä, vai kävitkö Medinassa tai Portomasissakin?

Maltalla on muutoin Euroopan eteläisin suomalainen sauna (hotelli Corinthia Palacessa, Attarissa)

DjaneSini
03-05-05, 23:17
Aiheeseen, tai sen viereen, liittyen kysymys: minkä maalaisiksi teitä yleensä luullaan? Minulta kysytään varsin usein, että olenko englantilainen/amerikkalainen :shock: Johtuneeko siitä, että olen aikaisemmin työssäni käyttänyt paljon englantia, ja väännän saksankielenkin englannin kielioppiin??? :smt035

Minulta usein kysytään olenko italialainen. Muita suosikkeja ovat venäläinen, hollantilainen, puolalainen, japanilainen.
Välillä vähän jo kummastuttaa.
Mutta eipä kertaakaan kukaan ole arvannut suomalaiseksi.
Suomessahan ei ole tummatukkaisia. :?

abe
03-05-05, 23:49
italialainen. Muita suosikkeja ovat venäläinen, hollantilainen, puolalainen, japanilainen.
Välillä vähän jo kummastuttaa.
Mutta eipä kertaakaan kukaan ole arvannut suomalaiseksi.
Suomessahan ei ole tummatukkaisia. :?

en usko ennenkuin avatarissa tai muualla on näkyvissä kuva! :)

abe

MiikaP
04-05-05, 09:20
Hmm.... Sam, Saksalaisilla oli jo sosialistinen valtion (DDR), mutta siellä homma tuntui menevän päin prinkkalaa...
Jos siis saksalainen halajaa ruotsin (tarkoituksella pienellä) perään, niin onko kyseessä DDR:n kaipuu?

samlund
04-05-05, 14:13
Hyvä pointti. DDR voisi olla jonkinlainen roolimalli nykyiselle SDP:lle. Ruotsihan on jo entuudestaan DDR:n tapainen. Tämä ruotsin finanssiministeri Bosse Ringholmhan vietti paljon aikaa DDR:ssä ja kehitti siellä talouspolitiikkansa perusteet (not a joke).

Saikku
04-05-05, 15:44
Mitäs muutoin te ihailette, siis Suomen lisäksi? Missä on teidän mielestä potkua?
Ehdottomasti Uutta-Seelantia! Se on hauska pieni (mutta ERITTÄIN monipuolinen) maa, missä on erittäin ystävällisiä, sydämellisiä (vaikka kyllä vähän hulluja) ihmisiä, rakastuin maahan heti ensi silmäyksellä! :love10: Siitä tuli vaihtarivuoden aikana toinen "kotimaani" (Saksa on nyt jo kolmas maa, missä on kotoinen olo).
Okei, yritän saada itseni taas kuriin, muuten innostun jaarittelemaan.. :roll: Tämän vielä sanon: :wav: (yay!)

mammu
10-05-05, 11:49
Mulla ei ole mitään Ruotsia tai ruotsalaisia vastaan, mutta tämä saksalaisten innostus/ihailu Ruotsia kohtaan menee välillä yli ymmärryksen. Tänäänkin, kun selailin erään Baumarktin esitettä, pisti silmään sellainen kuva puupökkelöstä ja sitä myytiin sitten Schwedenfackel:ina ja tosi kovaan hintaan. Eli tätä ihan meikäläisittän jätkänkynttilänä tunnettua "soihtua" markkinoidaan täällä taas ruotsalaisten tekeleenä. Eli kaikki, joka vähänkin vivahtaa arktiseen ja pohjolaan, täytyy tulla joko Ruotsista tai Norjasta :shock:
Miksei sitten heti Finnenfackel.....?

Kuten joku jo aikaisemmin kirjoitti, Suomi ei osaa vielä itseään kunnolla markkinoida maailmalla.

Mitä noihin ruotsalaisiin firmoihin tulee, jotka suurimmaksi osaksi jo vaikuttaa jo ihan muualla kuin Ruotsissa, täytyy vain todeta, että ei taida Suomella mennä asiat yhtään paremmin. Ajatelkaa vaikka Nokiaa, metsäalan yrityksiä, Kone yms.

kuka
12-05-05, 13:38
vielä vähän siitä, kuinka saksalaiset korostavat ruotsia ja maan paremmuutta. esimerkiksi jokin aika sitten, kun PISA-tutkimus tehtiin, niin ruotsi mainittiin artikkeleissa aina erikseen positiivisena esimerkkinä, vaikkei maa kovin kummoisesti testissä pärjännyt. kyllähän sitä suomeakin kehuttiin, mutta kumma sivumaku kuitenkin jäi tekstiä lukiessa...

ja oli sitten kyse koulusysteemistä taikka terveydenhoidosta, niin kummasti esimerkkimaana esim. televisiossa mainitaan aina ruotsi. ja siinä riittääkin sitten hehkuttamista.

ei sen puoleen, kyllä ruotsalaiset osaavatkin - esim. musiikkipuolella: the hives, sugarplum fairy, mando diao jne. jne. (vanhoja kunnon ruotsalaisia bändejä unohtamatta)... suomesta tulee vain synkkää ja mustaa musiikkia...

vielä kerran sauvakävelystä: saksalaiset kutsuu "urheilua" nordic walkingiksi. jos laji tulisi ruotsista, sen nimi olisi taatusti swedish walking, jottei kellekään jäisi kävelyn alkuperä epäselväksi.

juhuu...

mkettu
12-05-05, 16:54
Miksei sitten heti Finnenfackel.....?

Kesällä 2002 näin huoltoasemalla Saksan ja Itävallan rajalla myytävän Finnische Fackeln -jätkänkynttilöitä. (wau)

vielä kerran sauvakävelystä: saksalaiset kutsuu "urheilua" nordic walkingiksi. jos laji tulisi ruotsista, sen nimi olisi taatusti swedish walking, jottei kellekään jäisi kävelyn alkuperä epäselväksi.

Jollain lailla olen kyllä ihan tyytyväinen että kyseinen urheilulaji ei ole nimeltään Finnish walking...
(Ehkä joku bändi tekisi biisin Banglesiä jäljitellen "walk like a finnish"... ;-))

Joku aika sitten luin (muistaakseni) Stern-lehteä, jossa oli artikkeli eri uskonnoista. Euroopan kartalle oli merkitty eri uskontojen levinneisyys. Sarkastisena kysyin saksalaisilta tuttaviltani, onkohan Suomessa sattunut joku suuronnettomuus, kun maata ei enää ole edes merkitty Euroopan kartalle!? Kartta oli mukavasti rajattu Etelä-Norjan kärjestä etelään... ja tietysti kartan alaosassa oli monta senttiä Välimerta ja Pohjois-Afrikkaa...
[-(

samlund
12-05-05, 17:15
Vai lasketaan fenno-ugrit tätänykyään pakanoiksi?

Voisi muistuttaa näitä Euroopan uusia tulokaskansoja (germaanisten ja anglosaksisten heimojen jäseniä) että fennit ovat olleet polttamassa pontikkaansa täällä hyyyvin pitkän pätkän aikaa. Kun jäät suli ja loppuivat grogilasista, siitä pitäen ollaan soiteltu kannelta ajankuluksi, nyttemmin kuistenkin kännyköillä siis.

samlund
23-05-05, 16:37
Valistuin tässä 30-vuotisen sodan osalta... Kuulemma asia on niin, että tämä sota teki totaalista jälkeä Saksasta, autiouttaen pohjois-Saksaa - jotain luokkaa 75% väestöstä "kuoli" sodan aikana. Ei siis syyttä, että monessa kaupungissa tästä on jokin laatta tai pysti muistona.

Uh-huh.

empii
23-05-05, 23:03
Sinänsä ei paljon kiinnosta ihailevatko germaanit ruotsalaisia vai albanialaisia, mutta törmäsinpä (ei kirjaimellisesti) eilen pyörälenkillä todistuskappaleeseen edellisen vaihtoehdon puolesta. Tähän asti näkemäni vappusalot ovat olleet Baijerin puolella kauniin sinivalkoisia, mutta Weißenhornissa oli tämmöinen:-)

http://www.iki.fi/~empii/turha/IMG_0736_klein.jpg

Joka paikkaan se ruotsalainen ehtii...

Raparipa
07-10-05, 23:02
Mä olen ruotsalaisella firmalla täällä Saksassa töissä..ja voin sanoa että ei p-e ne ruotsalaiset kaikkea paremmin osaa. Olen asunut noin 20 vuotta ruotsissa ja nyt Saksassa tunnen itseni ylpeäksi Suomalaiseksi.Ruotsissa olin aina "finnjävel" jos sana on tottu....Jos mahdollisuus tulee niin muutan Suomeen takaisin, vaikka olen ollut 1979 lähtien poissa. ...

Klazu
27-02-07, 18:50
Kas tämmöisestäkin on joskus keskusteltu. Eipä se mitään, sillä aihe on hyvin tuttu meilläkin. :D

Yliopistolla tutustuimme tyttöön, joka lähti sitten vuoden alussa Joensuuhun vastavaihtoon. Tämän tytön kotonakin olemme käyneet tapaamassa tämän perhettä (jopa kaksi kertaa) ja siellä ollaan toden totta Ruotsi-faneja. Opiskelevat ruotsia ja kovasti täytyy aina käydä läpi ruotsin sanoja...

Kyllä näitä Suomikin kiinnostaa ja miksei kiinnostaisi, kun kerta on Ruotsia paljon parempi paikka. Ruotsalaiset on vaan järkänneet maansa markkinoinnin paremmin. Siinä kaikki. 8)

paulatytto
28-02-07, 09:21
Kun kävin helmikuun alussa Saksassa, tapasin tietty useita paikallisia ystäviäni.
Niinpä eräänä iltana istuimme porukalla paikallisessa pikkupanimoravintolassa. Joukkoon oli eksynyt myös ystävän entinen kollega, perheellinen mies.
Tämä mies ylpeänä kertoi minulle kysyneensä 8-vuotiaalta tyttäreltään, mitä tämä aikoo isona tehdä.
Vastaus kuului: 'Aion opiskella suomen kieltä Oulussa!'

Olin aika puulla päähän lyöty...

sauerkraut
01-03-07, 12:05
Itsekin pisti silmääni Saksassa ollessani se, että matkailualan mainoksissa pohjoismaita markkinoitiin lähinnä Skandinavian osalta, tosin oli sinne Islantikin jotenkin sujautettu mukaan. Suomi oli kaikessa em. tyyppisissä jutuissa selkeästi harvemmin esillä kuin muut pohjoismaat.

Sen verranhan tuo alkoi mietityttämään, että onko muut hoitanut markkinoinnin paremmin vai onko kyse jo aiemminkin ketjussa mainitusta historiallisestä linkistä. Tai tuo Itämeri on sittenkin NIIN SUURI :roll:

Kartsa
01-03-07, 14:08
Itse olen huomannut, että monet saksalaiset pitävät Suomea hieman kaukaisena, eksoottisena maana missä on luonnon rauhaa. Yleensä mielikuvat ovat positiivisia vaikka toisille tämä eksoottisuus taas tarkoittaa korkeita itsemurhalukuja, pimeää talvea ja alkoholismia (siellähän on 2/3 miehistä juoppoja, eikö!)
Monet ovat kyselleet minulta innostuneesti Suomesta ja monet haluaisivat matkustaakin sinne. Mutta huom! Lähes kaikki näistä ihmisistä olivat jo käyneet joko Norjassa tai Ruotsissa.

Ja kyllä, suomalaiset eivät yleisesti ottaen osaa myydä ja markkinoida itseään, maataan eivätkä tuotteitaan. Poikkeuksena ehkä joku Nokia.
Kun Kemiin rakennettiin jäälinna, niin ei perkele mennyt kauan kun Ruotsissa oli pystyssä loistavasti kannatta jäähotelli. Ja suomalaiset tiiraili rajan takaa että ai noinko se toimii.

pekka
02-03-07, 15:41
Juu, tää Ruotsi asia on jotenki kummallinen. Kaikki tuntuu pitävän sitä jotenkin parhaana.
Ja kukaan muu huomannu niitä hirvitarroja autojen peräpuskurissa. Ihmettelin asiaa ja kysyin siitä kai joltain työkaverilta. Hänen mukaan ne on kans kaikki Ruotsista. Siellä kun on autolla käynyt niin on ollut pakko sellanen hirvitarra autoon liimata. Kai se täällä melko eksoottinen eläin on.. :)

Tomppa
02-03-07, 16:16
Täällä meillä päin (Tsekin rahan pinnassa) hortoilee yksi ilmeisesti Puolasta saapunut hirvi ja se on säännöllisesti otsikoissa. Että aika eksoottinen se kyllä on.

Onhan tuollainen monen sadan kilon eläin aika kiinnostava jos muuten ei ole nähnyt kaurista suurempaa riistaa.

Ne hirvitarrat tuntuvat olevan ehdoton must jos on poikennut vähänkin Flensburgia pohjoisemmassa. Niitä löytää varmimmin pohjois-saksalaisten Autobahn-huoltisten tuotevalikoimasta. :)

Mariia
03-03-07, 13:31
Vähän off topic, mutta alotin just uudessa työpaikassa, missä on kolme ruotsalaista. Kaks niistä kolmesta alotti puhumaan mulle ruotsia - olettaen tietysti, että sitä osaan :-D Täytyi tuottaa pettymys...
Tosin täytyy sanoa, että yksi niistä oli erittäin onnellinen, että valitsivat suomalaisen hommiin.. Mutta se taitaa suurimmaksi osaksi johtua vaan siitä, että se on tekemisissä suomalaisten kanssa, ja muutama ei puhu edes englantiakaan. Mikä on sinänsä ihmeellistä..

samlund
03-03-07, 18:26
Tuo oli uutta tietoa... Ruotsalaisia työn TEOSSA? :shock: :twisted:

simpauttaja
04-03-07, 15:51
Tuo oli uutta tietoa... Ruotsalaisia työn TEOSSA? :shock: :twisted:

eikös ne pääasiassa diskuteeraa :D

santze
04-03-07, 17:44
Mulla on kans kokemuksia tästä ruotsin ihailusta. oltiin opiskelijabileissä uni:lla ja saksalainen poika kysäs meiltä: luulettekste että saatte ittenne näyttämään ruotsalaisilta värjäämällä hiukset vaaleiks? TÄH? :shock:
Elikö siis vain ruotsalaiset voivat olla blondeja, ja tokaspa se äijä siihen vielä että ruotsistahan ne kauneimmat naiset maailmassa tulevat !

ja on tullut myös kohdattua ruotsalaisten suusta tätä "ai oot suomesta" ja sit alkaa hölötys ruotsiksi ....... ja meikähän ei ruotsia kyl osaa.

jä meiän poppoota luullaan useimmiten espanjalaisiksi,italialaisiksi tai arabeiks :shock: .. kieli kuulemma muistuttaa kyseisen maan kieltä.

onks kukaan muu kohdannu kysymyksiin: onks suomessa jääkarhuja? Hyppiiksne pingviinit siel lapis ihmisten paris? tai jotai muuta yhtä tyhmää..suomi näyttää olevan maailman kartalla liian mitätön, ja tanskahan on paljon pienempi ko suomi ja kyl kaikki sen tietää, tottakai.