View Full Version : Muita juoksua harrastavia?
Tuli mieleen kysyä tätäkin :smt045
Juokseminen on ihanaa ja mulle sopivin tapa tyhjätä pää kaikenlaisesta turhasta. Juoksentelen ihan huvikseni ja tällähetkellä ilman päämääriä. No maraton olisi mukava juosta mutta siihen harjottelu vaatisi liikaa :grin: itsekuria. Eikä musta ole toisaalta siihenkään, että lähden sellaista yrittämään kylmiltään kuten jotkut tekee. Sykemittarikaan ei enää nykyisin ole mukana.
Satu Johanna 04-07-10, 14:55 Täällä kanssa yksi "juoksentelija". Tuskin maratonia tulee koskaan juostua, arvelen sen olevan mulle liian raskas rupeama. Yksi puolikas on jo takana, toinen olisi lokakuun alussa Kölnissä - hetkinen, sehän on sitten yhteensä yksi kokonainen! :idea1:
Monta vuotta juoksin sykemittarin kanssa, nyt en enää viitsi. On kivempi juosta ilman kelloa, fiiliksen mukaan.
Satu Johanna 04-07-10, 15:46 Olikos se joku foorumilainen, joka osallistui (kuntosalinsa?) juoksutapahtumaan ja jota näytettiin tv:ssä Frankfurtin Iromanin yhteydessä?
Siis juoksemista en ns. harrasta. Oisko tänä vuonna tullut yhteensä jotain 35 km lenkkareita kadulla ja kuntopoluilla kulutettua, noista 21.095 tuli puolimaratoonissa... Täyttä en tuu juoksemaan enkä edes 25 km, lisäksi on vielä erittäin epävarmaa tuleeko kolmatta puolikastakaan juostua.
Sen sijaan ois mielenkiintoista kokeilla miten Vibram Five Fingerseillä hölkkä sujuis, net pittäis tosin ensin hommata. Aluksi tulee aivan satavarmasti koivet kipeiksi, mutta pidemmässä juoksusas saattaisivat parantaa alaraajojen onnetonta kuntoa.
Miksi tuo (Five Fingers) alaraajoja sen paremmin auttaisi kuin muutkaan (kunnolliset) juoksukengät? Juoksun määrästä ja laadustahan se on kiinni, ei niinkään kengästä.
Voi mielestäni sitäpaitsi käydä niin, että ennen kuin lihaksesi tottuvat erilaiseen iskunvaimennukseen, alkavat polvet tai selkä vähän valitella. Nuo ovat vähän niin kuin Nike Free kengät. Kokeile kaupassa jalkaasi ja mieti sitten uudelleen. Ainkin minusta tuntui siltä, että ne eivät pidempään juoksuun minulle sovi.
Satu Johanna 06-07-10, 10:00 Niin mäkin olen kuvitellut, että five fingers on enempi lyhyen matkan juoksuun tarkoitettu. Mutta jos DaPuppe tykkää muutenkin lyhyistä matkoista, niin kaiketi ne on kokeilun arvoinen asia.
Sitä ihmettelen, että jos ei harrasta juoksua, niin mikä saa osallistumaan puolimaratoneille? Tää taitaa olla joku miehinen juttu (jota naisenaivoillani en ymmärrä).
Eihän puolimaraton ole kuin pitkä lenkki muiden seassa - yleensä juostaan korkeintaan muutaman kaverin kanssa. Tervetullutta vaihtelua .... ?
Satu Johanna 06-07-10, 10:48 Eihän puolimaraton ole kuin pitkä lenkki muiden seassa Niin on, jos juoksee muutenkin paljon. Mutta jos yksi puolimaraton tuplaa vuoden juoksukilometrit, niin se on asia, jota en hoksaa. (Siis en kritisoi, kunhan ääneen ihmettelen...)
Lenkkeilyn aloitin neljä vuotta sitten ja 4 puolimaratonia on nyt takana. Juoksemassa tulee käytyä 2-3 kertaa viikossa, lähinnä aamuisin ennen töihin lähtöä - mukava alku päivälle. :)
En minäkään käsitä puolimaratonin juoksua kylmiltään - ei vastaa omaa ideaa hauskasta juoksulenkistä. Sopinee kunnianhimoisille masokisteille. ;) Mutta "Jedem das Seine".
Five Fingersien tarkoitus on nimenomaan, etteivät ne oikeastaan ole kengät. Ne jäljittelevät paljasjaloin kävelyä sillä erolla etteivät kivet tms. satu. Itse olen juossut omillani reilun viiden kilometrin lenkkejä ja hyvin on sujunut. Juoksussa Five Fingersien pitäisi auttaa askelluksessa, eli estää jalan maahantulo kantapää edellä, mikä ei ole jalalle luonnollista. Osallistun syksyllä Helsinki Midnight Run -tapahtumaan (10 km), enkä ole edes harkinnut muita kuin Five Fingersejä.
Niin on, jos juoksee muutenkin paljon. Mutta jos yksi puolimaraton tuplaa vuoden juoksukilometrit, niin se on asia, jota en hoksaa. (Siis en kritisoi, kunhan ääneen ihmettelen...)
Niin no, itse asiassa oli tarkoitus käydä kenkiä lenkittämässä ennen tämän vuoden puolikasta enemmän kuin tuli aikaiseksi. Talvi vaan teki tepposet täällä ja peitti lähitienoon kadut jäähän, ja kun icebugeja taikka vastaavia nastalenkkareita ei ole kaapissa niin jäi sitten. Kävellenkin oli välillä hankaluuksia pysyä pystyssä ja pitää nivelet paikoillaan. Kuntoa tuli sitten pidettyä yllä pyörällä rullilla ajamalla. Ja sittenkin tiet suli meni liikenevä harjoitteluaika pyöräilyyn, sillä kauden päätavoite on pyöräilyssä ja silloin tällöin juokseminen vain tuki tälle.
Sen verran tuo juoksemattomuus vaikutti tulokseen, että puolikkaan aika heikkeni 3 minuuttia 1:47:07:ään, mutta rankkuus nousi exponentiaalisesti, mikä tosin oli odotettavissa. Edellisvuonna tuli aavistuksen enemmän hölkättyä, mutta silloinkin vain nopeahkoja alle 10 km lenkkejä. Syke ja gps-mittarit on tavallisesti lenkeillä mukana, tosin sykkeen mittaus on juostessa välillä huastavaa pannan pudotessa aina silloin tällöin vatsan seudulle.
Mau kertoikin jo miksi Five Fingersit kiinnostaa, tokin oon rekisteröinyt takaraivoon, etteivät ne välttämättä kaikille autuutta tuovat releet ole, vaan kun utelias oon niin....
Päiväni ei lähde käyntiin ilman aamulenkkiä. Oloni on todella mahtava sen jälkeen.
[QUOTE=Satu Johanna;70818]Täällä kanssa yksi "juoksentelija". Tuskin maratonia tulee koskaan juostua, arvelen sen olevan mulle liian raskas rupeama. Yksi puolikas on jo takana, toinen olisi lokakuun alussa Kölnissä - hetkinen, sehän on sitten yhteensä yksi kokonainen! :idea1:
Jokos Satu Johanna on ilmoittautunut Kölnin puolimaratoonille? Tekis niin mieli juosta edes puolimaratooni, mutta kun jouduin olemaan puoli vuotta juoksematta ja nyt aloitellut taas... mahtaakohan kunto kestää...vaikka katoin, että 87 päivää olis vielä aikaa harjoitella :walk::walk:
Satu Johanna 07-07-10, 19:56 En oo vielä, mutta mies lupasi ilmoittaa mut samalla, kun ilmoittaa itsensä ja kaverinsa, tämän kuun aikana varmaankin.
Mä olen harrastellut juoksemista useamman vuoden, mutta ilman mitään sen kummempia tavoitteita. Ihan vain liikuntana ja peruskunnon ylläpitämiseksi. Koirien kanssa käyn juoksemassa, välillä kun toinen oli liian nuori kävin yksinkin ja se oli tylsää, ei ehkä innostus riittäisi pidemmän päälle.
Aiemmin kävin joka päivä mutta nyt olen vähän laiskistunut...
|