View Full Version : ei ruokajuomaa

hexxi
29-04-05, 20:29
Tuossa kun olen työpaikan ruokalassa katsellut ihmisten syömistä ja kolleegoitakin haastatellut, ei saksalaisilla ole aina ruokajuomaa vaan syövät pelkkää ruokaa, ihan siis kuiviltaan. Onko tämä ihan normaalia ja tapahtuuko tällaista suomessakin?

Saikku
29-04-05, 20:44
Minä ainakin vasta täällä oon törmänny tuohon, kotona meillä oli aina ruokajuomaa. Jotenkin poikaystävän kautta totuin siihen, ja nykyään tulee vaan Suomessa käydessä juotua jotain ruuan yhteydessä.

Kylie
02-05-05, 08:45
Ruokaillessa ei tulisikaan juoda mitään laimentamaan vatsahappojen toimintaa. Ruoansulatusprosessi toimii tehokkaammin, kun juoma juodaan vasta ruokailun jälkeen.

Mariia
02-05-05, 10:33
Sama juttu Saikun kanssa. Suomessa aina join (maitoa) ruoan kanssa, täällä olen tottunut olemaan juomatta. Paitsi jos menee ulos ravintolaan syömään. Vaan tuopa oli uutta, että ruoan kanssa ei saisikaan juoda mitään. Hyvä tietää :D

Rosa
02-05-05, 12:12
Nykyään olen sen verran oppinut maan tavoille, että pystyn syömään juomatta jos nyt on aivan pakko. Mutta kamalaa kakistelua se kyllä minusta on, lasi vettä pitää saada.

Toinen juttu, mikä Suomessa taitaa olla harvinaisempaa, on seisaaltaan syöminen eli nämä Stehcafé-tyyppiset paikat. En tykkää yhtään! Minusta ruuan kanssa pitää saada istua hetki ihan rauhassa. Tai sitten jos nyt on niin kovin kova kiire, niin nakerran sitten sen sämpyläni ihan lennossa jo matkaa jatkaessa - mitä sitäkin näkee täällä enemmän kuin Suomessa.

abe
02-05-05, 13:53
yksi juttu kans mikä voi lisätä ruokajuomattomuutta on piheys :)

eli jos työnantaja kustantaa vissyt ja limut offiisilla, niin ei sitten lounaalla haluta erikseen maksaa vaan juodaan työpöydän ääressä.

tuo vatsahappojuttu voi kyllä kans olla hyvä syy

abe

mattipulkkinen
02-05-05, 14:12
se vatsahappojen toiminta ilman ylimääräistä nestettä on totta sillä ruoka sulaa nopeammin ja tehokkaammin silloin

Sanna
03-05-05, 14:39
Ööh, meilläpäin tätä ei ainakaan esiinny :shock:
Kysyin jopa vielä varmuuden vuoksi mieheltäkin, mutta hänkään ei ole koskaan moisesta kuullut.

Ei ole tullut vielä koskaan vastaan, juotavaa on syötävän kanssa aina. Myös työpaikan Kantinessa kaikki ottavat aina myös juotavaa.

Tämäkin voi tietysti olla vain a) sattumaa tai b) vain yksi ero enemmän eli alueiden välillä :wink:

samlund
03-05-05, 16:39
TÄH??? Syödä juomatta??? Uh-huh. :? Mieluummin juon syömättä, kun syön juomatta. :-D Jos nuin nuivasti ovat, ota omat juomat mukaan seuraavalla kerralla. Pilottisalkkuun saa kätevästi coolerit ja korillisen kaljaa - ja samalla on aivan profsin näköinen. :lol:

Husky
03-05-05, 18:34
Mulle juuri eilen aamulla todettiin että onpas yököttävää kun juot sämpylän kera kahvia... hhhmmm. :?

Olen tähän ilmiöön kyllä törmännyt usein, enkä itse suostu tinkimään juomasta ruokailun kera. Ei kerta kaikkiaan tule hommasta mitään. Siinähän ihmettelevät sitten :twisted:

Ahti
03-05-05, 18:40
Toisaalta mäkin ihmettelen välillä, kun umpihorstit kävelee supermarkettiin, ostavat ainoastaan rinkilän (vai mikä lie onkaan) ja rupeavat sitä jo kassajonossa mussuttamaan. Kuivaa rinkilää ilman mitään juomaa?! Yörghs!

Satu Johanna
04-05-05, 11:14
Muakin ihmetytti alkuun saksalaisten tapa ostaa katuleipomoista sämpylöitä ja syödä niitä kävellessään - ilman leivänpäällistä, ilman juomaa. Mutta kai musta on tullut jo niin "horsti" itsekin, että nykyään jos lähden kaupungille haahuilemaan töiden jälkeen ja kaipaan välipalaa, niin ostan itsekin pelkän sämpylän välipalaksi. Eikä tule mieleenkään ostaa mitään juomaa sen seuraksi.

Ja töissä tulee syötyä muiden tavoin ilman ruokajuomaa (juuri niiden vatsahappojen paremman toiminnan takia)... eli peli taitaa olla menetetty...

millennium
06-05-05, 21:08
Itsellä kesti kauan huomata että eihän työpaikan ruokalassa saisi edes maitoa vaikka haluaisi, kun en itse maitoa juo. Mutta vettä joisin mieluusti, mutta eihän täällä ole kuin jotain vitun pullovettä, litra hinta ylittää bensan hinnan mennen tullen.

Viime tiistai oli muutenkin sellainen päivä, että sai huomata kuinka tässä maassa mikään ei voi toimia yksinkertaisesti tai ilman että asioita pitää aina oikoa moneen kertaan.

Onneksi paluu Suomeen 1.9., itse olen saanut tarpeekseni tästä maasta toistaiseksi.

Eldorado
22-11-05, 20:09
Se on toi saksalaisten günstiger- ajattelutapa, jonka vuoksi täällä ei juoda ruoan kanssa. Juttelin just kaverini kanssa, joka kertoi, että Saksassa ei juoda vettä ruoan kanssa koska se on kalliimpaa kuin olut. Ja oluttahan täällä juodaan eniten ja sitten kaiketi kahvia...
Mutta pitäkään edes te viisaat suomalaisset nestetasapainostanne huolta, mielikin pysyy virkeämpänä kun juo vettä ;)

nim. vesipullo aina laukussa - rasvatonta maitoa (fresh) kaivaten

sasu
23-11-05, 00:56
se vatsahappojen toiminta ilman ylimääräistä nestettä on totta sillä ruoka sulaa nopeammin ja tehokkaammin silloin
Tästä herää kysymys: mitä hyötyä siitä on minulle, että ruoka sulaa nopeammin? :roll:

Ahti
23-11-05, 01:22
Meillä on myös kolleegoja, jotka eivät ota ruokajuomaa sen takia, että toimistossa saa juomat ilmaiseseksi...

Ihme meininkiä tuollainen pennien säästeleminen, vielä hyvätuloisia ihmisiä... :shock:

Noh, ehkä se tuo toisille ihmisille tyydytystä, että taas säästettiin 40cent lounaskustannuksia...

Tekis mieli sanoa jotain, mutta parempi lienee olla sanomatta.

MiikaP
23-11-05, 10:15
Hmm... Kun ruoka sulaa nopeammin, niin ei keräänny kuonaa elimistöön, mikä tarkoittanee, ettei tule ummetusta....

marschum
23-11-05, 13:12
Minä en ole moista ilmiötä edes koskaan huomannut.
Kyllä meillä aina on jotakin ruokajuomaa, syötiinpä missä tahansa.
( -no ei kadulla sämpylän kanssa :-D ) Esim. tuttujen luona tai kotona aina kysytään ennen ruokailua mitä juomaa kukin haluaa.
Ja ravintolassa tilataan ruokajuomat - - vaikka kyllä hirvittää, kun vesi maksaa tosiaan enemmän kuin olut, ja eihän sitä aina olutta mieli tee.
Nuo ruoansulatusjutut ei ole kylläkään koskaan mielessä käyneet, mutta kai se paikkansa pitää.

PA
22-01-06, 03:22
Ilmiön näkee myös joissain mensoissa, joissa ei myydä lainkaan juotavaa. Valtaosa saksalaisopiskelijoista kantaa mukanaan omaa vesipulloa (edullisempaa puolitoistalitraista...), mutta ei tosiaan juo siitä ennen kuin ruoka on syöty.

mr__night
22-01-06, 08:56
Edellistä jatkaakseni...meijän mensassa on myynnissä juomia (mehua ja jotain porejuomia). Osa opiskelijoista ei syö päivän aikana mitään vaan vasta illalla. Siitä osasta, joka syö, noin 70% syö ateriansa ilman ruokajuomaa...minä en saa ruokaani ilman nestettä kunnolla alas. Ja toisaalta, mitä noihin vatsahappoihin tulee, niin mitäs se vaikuttaa, että se saksalainen tunkee sen satsinsa (lautasellisen) 5 minuutissa kurkkuunsa...eipä sekään kait ole terveellistä, etenkään ilman nestettä?

Suomessa on yks kaveri...absolutisti muuten (asiaan liittymättä)...joka totes, ku oltiin syömässä, et kul sitä voi nestettä juoda, mutta kauhuissaan katto, ku mulla oli kaks lasia maitoa, niin totes sitte siihen ettei maitoa sais juoda, kun se haittaa ruuansulatusta...Onko muilla väitelmiä maidosta ruuan kanssa...jos siis jotain nestettä ottaa?

elviira81
22-01-06, 09:56
Mäkin oon huomannu mensassa ihan saman ilmiön eli tosi monella on oma vesipullo mukana. Tosin on kyllä itsellänikin, kun mensasta ei saa edes hiilihapotonta vettä. Meillä juomavaihtoehtoina kivennäisvesi ja sitten taitaa olla limppareita loput vaihtoehdoista.
Ja kun mensassa käy syömässä niin on parastakin olla se vesipullo mukana, kun ruoka on sen verran suolaista että jano tulee väkisin.

Luppis
22-01-06, 10:05
En kyllä itsekään paljon juo syödessä, vettä kotona ja olutta ravintolassa. Yritän opetella kokonaan pois siitä, mutta...

Horsti-poikaystävän kanssa juodaan aina tosiaan sitä vettä, eikä hän ainakaan myöntänyt, että ruuan kanssa ei juotaisi vaan väittää, että hänen kaveripiirissään aina juodaan jotakin; olutta tai vettä. Taitavat olla erilaisia tavoissaan saksalaisetkin :D