View Full Version : Odottavia äitejä Berliinissä? Ja mites äitiysraha?

emppuu
23-08-10, 18:12
Olisi mukava tietää onko Berliinissä muita raskaana olevia tällä hetkellä? Itsellä vasta 9:s viikko alussa.. onko muuten kenelläkään suositella hyvää gynoa täällä, kävin juuri ensimmäisessä tarkastuksessa ja vaikka lääkäri mukava olikin ei hän puhunut sanaakaan englantia (saksani ontuu liikaa vielä).

Olen myös täysin ulapalla mitä virallisia papereita täällä pitää hoidella ja missä vaiheessa..aion synnyttää Berliinissä kun tänne kerran asumaan on tultu. Asun suomalaisen poikaystäväni kanssa avoliitossa ja olen freelancer, joten byrokratiasta tulee varmasti mukavaa. Olemme asuneet reilun vuoden Berliinissä ja olen vakuutettuna yksityisessä sairaskassassa.

Olenko esim oikeutettu äitiysrahaan ja millä perusteilla se tilanteessani lasketaan (viime vuoden verotus, viime kuukausien tulot vai miten?). Koska lapsilisää pitää anoa?

- emppu :violent2:

pampula
23-08-10, 18:38
Olisi mukava tietää onko Berliinissä muita raskaana olevia tällä hetkellä?

- emppu :violent2:

Oikein paljon Onnea odotukseen! :smt060 (ja varmasti Berliinistä löytyy muitakin raskaana olevia):grin:

hude3001
24-08-10, 09:36
Hei!

Raskausasioihin en osaa vastata, mutta hyvä sujuvaa englantia puhuva gynekologi löytyy Schönebergistä. Vastaanottovirkailijoista osa puhuu vähän englantia, osa ei ollenkaan.

Dipl.-Med. Bianca Weygoldt
Luitpoldstr.26
10777 Berlin

Tel: (030) 2111014

emppuu
24-08-10, 18:52
Kiitos :) täällä tosiaan näyttää pari muutakin olevan masu pystyssä :D

Kiitos myös gynovinkistä, luulen että joudun omani etsimään lähempää, asumme Friedrichshainissa. Jos jollain on myös hyviä Hebamme-kokemuksia sekä vinkkejä synnytyspaikasta niin olisin erittäin kiitollinen..

Villiruusu
24-08-10, 22:07
Hei!

Minä tiedän yhden naispuolisen gynen Mitten puolella, mutta aivan Friedrichshainin rajalla. Hän puhuu hyvin englantia, näin ainakin minulle vakuutti (on kuulemma käynyt koulua/opiskellut englanninkielisessä maassa tai jotain sellaista) ja saksaa-puhumaton-kaverini on käsittääkseni ollut ihan tyytyväinen. Missä päin Friedrichshainia asut? Ota yhteyttä privana, jos haluat lisätietoja. Kätilöistä tiedän vain yhden, jota EN VOI suositella. Kannattanee miettiä, että haluaako oman kätilön mukaan synnytykseen, jolloin valinta helpottuu, koska useilla sairaaloilla on vain muutamia "Beleg-Hebammeja". Itse olen synnyttänyt Charitéssa ja Vivantes Klinikum im Friedrichshainissa, ja molemmissa oli sekä hyviä että huonoja puolia, kuten kai kaikkialla. Mutta kysele lisää privana, jos kiinnostaa.

V.