eskimofriend
21-09-10, 15:50
Hei!
Kävikin sitten niin, että opiskelemani ala ei kiinnostanutkaan yhtään ja halusin ensimmäisen vuoden jälkeen vaihtaa alaa. Koska olimme poikaystävän kanssa juuri muuttaneet yhteen tämän vuoden keväänä, päätin hakea toiselle alalle tässä samassa kaupungissa, enkä edes harkinnut muiden kaupunkien yliopistoja. Todistukseni on kuitenkin saksalaisen arvioinnin mukaan "huono", joten en päässyt haluamalleni alalle. En varmaan olisi päässyt missään muussakaan kaupungissa. Nyt minulla ei ole opiskelupaikkaa, eikä vielä töitäkään.
Koska muutimme tähän asuntoon vasta keväällä, emme voi ihan heti poiskaan muuttaa menettämättä takuuvuokraa. Poikaystäväni joutuisi siis maksamaan vuokran yksin, jos minä häivyn Suomeen työnhakuun. Valitettavasti hänkään ei ole mikään rikas ja olisi ikävää jättää hänet tänne yksin makselemaan kaksion vuokraa. Minua itseänikään ei oikein huvittaisi lähteä takaisin Suomeen, sillä kuitenkin ensi vuonna olisi tarkoitus aloittaa opinnot täällä ja ihan kielitaidonkin takia olisi parempi pysyä täällä.
Menetänkö oikeuden opintotukiin, jos jään tänne vuodeksi töihin? Olen tähän mennessä asunut saksassa 1 v 10 kk. Ensin 10 kk au pairina, siinä välissä vuosi Suomessa ja sen jälkeen taas vuoden täällä opiskellen.
Suunnitelmana olisi parantaa ensi keväänä yo-todistuksen arvosanoja ja suorittaa vielä tuleviin opintoihin liittyvä "etukäteispraktikum".
Bergschrat
21-09-10, 19:33
Vaihtoehto voisi olla "Ausbildung" tai FH tutkinto, ja sen jälkeen on taas mahdollista aloita yliopisto tutkintoa.
Arvosano lasketaan sitten erilainen.
Kavereiden piirissä he saisivat nopeammin työpäikoja, jotka olivat "in Ausbildung" ensin.
Ja kannata keskustelemaan FH ja yliopistossakin.
Muistanko oikein, että haluaisit opiskella psykaa? Voisit periaatteessa jo nyt aloittaa sen opiskelun joko avoimessa yliopistossa tai Fernuni Hagenissa(ainoa staatliche Saksassa) ja hakea sitten kotikaupunkiyliopistossa Zulassung Höheres Fachsemester. Fernunissa voi opiskella myös testdaf- 3 tai dsh-1.
Nuo suomalaisen opintotukioikeuden säilymis- tai menettämissäännöt ovat todella monimutkaisia. Saisitkohan KELA:lta juuri sinun tapaukseesi liittyvää kirjallista tietoa, johon voi luottaa ja tarvittaessa vedota.
Sosiaalivakuutuksen alainen työ on "vaarallista", ainakin mikäli se jatkuu yli vuoden.
Onko paikkakuntasi yliopistossa "Studienkolleg", johon voisit kirjautua ja valmistautua opintoihin? Studienkolleg-vuoteen voi saada Suomesta opintotukea.
Oikeuttaako etäyliopistoon kirjautuminen opintotukeen?
Avoin yliopisto voi auttaa opintoihin valmistautuessa, mutta ei oikeuta opintotukeen.
eskimofriend
22-09-10, 13:32
Psykologiaan siis hain, enkä päässyt keskiarvoni takia, myöskään Losverfahrenissa ei käynyt tuuri. Olen tässä kuitenkin miettinyt, että jos vuoden päivät joudun taas odottamaan, niin miksi en hakisi mieluummin lääkikseen. Psykologia minua kiinnostaa kyllä myös, mutta olen salaa halunnut lääkäriksi jo monta vuotta, mutten ole koskaan uskonut olevani tarpeeksi fiksu. Nyt minulla olisi vuosi aikaa harjoitella kemiaa ja fysiikkaa ja tehdä vielä Pflegepraktikum sairaalassa. Mieluiten siis opiskelisin täällä, mutta aion myös hakea Suomeen ja muihin Saksan yliopistoihin. Psykologiaakaan en aio unohtaa, vaan aion hakea myös siihen. Keväällä aion siis parantaa paria yo-todistuksen arvosanaa niin, ettei sitten ainakaan ole keskiarvosta kiinni, etten pääse kouluun.
Ausbildung kävi keväällä mielessäni, mutta tietenkin olin asialla liian myöhään ja sairaanhoitoalan hakuajat olivat olleet jo edellisen vuoden talvella. Tällä hetkellä saisin ehkä Ausbildungpaikan korkeintaan jostain kaupasta (Lidlistä tms.) ja en tiedä kannattaako sekään pidemmän päälle, kun kerran urahaaveet on aivan muualla. Olen myös jo sen verran "vanha", etten viitsisi kolmea vuotta odottaa, että pääsen opiskelemaan sitä mitä haluan.
Studienkollegiinkin olisi pitänyt hakea jo keväällä ja omassa kaupungissani se maksaisi 1900 euroa. Jos haluaisin sen ilmaiseksi joutuisin muuttamaan toiseen kaupunkiin. FernUni Hageniinkin kirjoittautuminen on liian myöhäistä tälle lukukaudelle ja en tiedä, pääsisinkö sittenkään haluamaani kaupunkiin opiskelemaan, sillä FernUni opinnot on vähän niin ja näin, kuka ne hyväksilukee ja kuka ei. Avoimen yliopiston hautkin menivät ohi. Eikä edellä mainittuihin saisi edes tukea, joten töitä olisi etsittävä.
Onneksi sentään on tuo DSH-koe läpäisty, niin ei tule tulevaisuudessa kielitaidon puutteesta enää ongelmia. Sain jopa DSH-3, joten lääkikseenkään ei olisi ongelmaa hakea.
Ainut oikea ongelma tällä hetkellä on oikeastaan se, että uskallanko hakea täältä töitä vai tulenko Suomeen vuodeksi. Voisin tietysti tehdä jotain 400 euron töitä täällä ensi vuoden alkuun ja tulla sitten parin kuukauden "lukulomalle" Suomeen ja lähteä sen jälkeen takaisin. En sitten tiedä mitä KELA tykkää, vaikka en täällä kokonaista vuotta töitä tekisikään. Pitäisi uskaltaa kysyä KELA:lta asiasta, mutta kokemukseni mukaan KELA löytää heti jostain jonkun porsaanreiän, jolla evää kaikki tuet, jos menee moisia möläyttelemään.:evil3:
Sairausvakuutuksen menettämistä en sinänsä pelkää, sillä ei tuolla EU-kortilla mitään ihmeempää hoitoa ilmaiseksi saa kuitenkaan. Opintotukien menettäminen olisi veemäisempi juttu, sillä en ole oikeutettu Bafög:iin täällä ja lääketieteen opinnot vieraalla kielellä ja siinä sivussa töissä käyden ei kuulosta herkulliselta idealta. KELAn sivuilla kuitenkin lukee mustaa valkoisella, että jos kotikunta on ollut vähintään kaksi vuotta viimeisen viiden vuoden aikana Suomessa ja oleskelua voidaan pitää tilapäisenä, voin saada opintotukea ulkomaille. Voisin siis vedota tähän netistä löytyvään tekstiin.
Bergschrat
24-09-10, 07:12
Sinun pitäisi jutella BAFÖG ja KELAn kanssa tästä raha asiasta.
Ei se kiva on, kun olet ilman sairausvakutusta, lääkäri on aina hyvä kun kipu tule ja hammas on huono.
Ja kun tuntuu opiskelu tule parempi ja helpompi Suomessa, ystävän asialle
saat ratkaisukin. Ei se niin mahdotonta on olla ystävä, vaikka olette Suomessa ja Saksaa.
Bergschrat
24-09-10, 09:22
Löysin just:
Euroschule Trier tarjoa "Medizinischer Dokumentationsassistent" MDA.
www.euroschulen-trier.de
alkaa 04.10. ja on 2 vuotta.