View Full Version : Kummallisia vuokrauskokemuksia?

jussi
04-05-05, 15:12
Kuten on tullut esille asu(i)mme punaniska-alueella ja meno on sen mukaista.

Asia yksinkertaisesti lienee niin, että emme sovi täysin saksalaiseen normiin ja poikkeavuuksista pitää napista, että ne saadaan oikaistua ja ulukomualaiset ruotuun. Ja tämähän ei ole harvinaista, kun sattuvat asumaan 300m päässä ja pyörivät nurkissa viikoittain elleivät lähes päivittäin.

Muutettuamme kuulimme vuokraisännältä, että talon perspuolen, jolla on pari pientä wc:n ikkunaa, rollaadeja pitäisi nostella ylös aamuin illoin. Kysyin että miksi, kun esim. gäste-WC:tä ei edes käytetä ja siellä on vain 1 talo takana 25m päässä. Vastaus oli, että näyttäisi kauniimmalta ulos. Ajattelin, että outoa mutta ollaan nyt mieliksi.

Sen jälkeen jupinaa on synnyttänyt, että käytämme n. 150l vettä nuppia kohti vuorokaudessa (exact suomalainen keskiarvo) ja tämä on eriskummallisen paljon!!! Olemme sittemmin saaneet koulutusta kuinka mm. saksalaisen vessan vetäminen tapahtuu.

Melko outoa sillä vesi menee oman mittarin mukaan ja maksamme käytön 100%. Vuokrasopparissa nebenkosten oli muutenkin kommunikoitu perseelleen, sillä sovitulla nebenkostenilla ei saa vielä pisaraakaan vettä. Tiedä sitten oliko tarkoitus tehdä kohteesta houkuttelevampi.

Myös jätteentuottamisessa olemme hyviä. 4-henkistä perhettä varten pitää olla peräti 240l:n jäteastia joka on kallis! Parannusehdotuksina on mm. kuultu, että jospa vaipat työnnettäisiin gelbe-sackiin. Sanoin, että mikäpäs siinä - minne säkit laitetaan haisemaan?

Vuokraisännillä syntyi pitkään lähes 1krt/kk asiaa tulla tarkastamaan jotakin asunnossa ja tämä on mielestäni kyllä hieman liian intensiivistä yhteiseloa.

Nyt rollaadeista syntyi uudestaan jupinaa 10kk jälkeen, kun takapuolen naapuri oli valittanut niitä vedettävän kovaäänisesti! Olen kyllä sitä mieltä, että ellei aikuiset ihmiset osaa päättää mitä he haluavat niin saavat tästälähtien tulla itse vetelemään rollaadimme jos uskaltavat ja haluavat.

Eihän nämä nyt isoja asioita ole, joten jos pakko olisi asua jossakin niin mikäs siinä. Tuli kuitenkin irtisanottua kämppä kuukausi sitten, kun katsomme sijoittuvamme hieman korkeammalle Maslow:n tarvehierarkiassa, että tällaista pitäisi sietää kun muistaa että vuokra-asumisen parhaita puolia on, että idioottien keskuudessa ei ole pakko asua jos yhtään huvita.

Ei tämä kyllä vastaa mielikuvaani normaaleista saksalaisista mikä muuten on mielestäni melko posiviitinen.

//jussi
ps. jos joku muu haluaa haasteita muuten liian helppoon elämäänsä niin asunto vapautuu 1.7. ja on toki muuten oikein hyvä upein maisemin Taunus-kukkuloilla ;)

Ahti
04-05-05, 15:34
No jopas on vuokraisäntä teillä ollut. Ikävä kuulla, että moinen nipottaja on sattunut juuri teille. Itse olen asunut pian 6 vuotta samassa asunnossani Frankfurtissa ja kertaakaan ei ole vuokraisäntä tullut vierailemaan (poislukien kerran vuodessa tapahtuma vesimittarien luku, josta hän ilmoittaa etukäteen kirjeitse).

Ilmeisesti ihan tuurista kiinni millainen vuokraisäntä sattuu kohdalle. Mitä olen kavereilta ja kolleegoilta kuullut, suurin osa on ollut todella tyytyväisiä. Kusettajia toki nämä sakemannit ovat raha-asioissa, eli aina yrittävät vääntää kotiinpäin kun rahasta puhutaan (esim. nebenkosten, vuokratakuiden palautus, jne), mutta kun nuo tietää, ei pitäisi isompia ongelmia olla.

Satu Johanna
04-05-05, 16:26
...pätee varmaan myös vuokraisäntiin tai vuokralaisiin...

Telkkarista tulee silloin tällöin reportaasiohjelmia naapurivihasta tai epätoimivasta naapurisovusta (miten sen kukin haluaa nähdä). Ex-vuokraisäntänne ja -naapurinne kuuluu ehdottomasti tähän samaan sarjaan!

Joskus olen niitä ohjelmia toisella silmällä katsellut ja miettinyt, että miksi ihmiset haluavat kiduttaa itseään ja jatkavat asumista mielipuolien naapurina eivätkä vain muuta muualle. Varsinkin, kun kyse on vuokra-asunnosta.

DjaneSini
04-05-05, 20:34
Minäkin nyt napisen vielä...kun on tuoreessa muistissa.
Edellisessä asunnossa olin alivuokralaisena ja nämä joka kuukautiset
visiitit olivat ihan normaalia. (Myös kahdessa edellisessä kämpässäni). Aina tullaan muka jotain hakemaan tai toimittamaan. Parhaimmillaan olin kerran ilta-unilla, kun asunnossa hiippailee joku omilla avaimilla. Tavaroitani alkoi katoamaan asunnosta. Milläs senkin todistat, kun isäntä ei myönnä ja väittää avaimia olevan vain hänellä.
Jättäessäni kämpän ja loppusiivouksen jälkeen oli yön aikana kylläkin illmestynyt mattoon pölyisiä naisen kengän jälkiä.

Pöly johtui koko taloa ravistelevasta remontista. Katolla puretaan perustuksia käsimuokarilla ja isoja perustuksen paloja tippuu makkarin seinän takana olevassa kuilussa (ilmeisesti joku savupiippu) alas. Välillä tuntuu että koko katto tippuu alas. Katossa oli jo suuria halkeamia. Porraskäytävä täynnä harmaata pölyä ja seinät purettu uusia johtoja varten. Tästä ei ollut vuokraisäntä mitään maininnut. Koko talo asuinkelvottomassa tilassa. Hermothan siinä meinasi mennä. Mutta ei auttanut itku markkinoilla, kun ei muutakaan asuntoa ollut saatavissa. Koko homma suuremman luokan höynäytys. Lisäksi vielä nämä jo perinteiset väitteet maksamattomista vuokrista ja takuusta.

Nyttemmin asia onkin lakimiehen hoidossa. Viimeinen pisara oli nimittäin se että vuokraisäntä alkoi uhkailemaan väkivallalla. Sai jo pelätä omassa asunnossaan. Viimeisin kuuluminen oli tällä viikolla, kun hän oman lakimiehensä kautta ilmotti, että on valmis maksamaan korvauksia takaisin 10 euroa/kuukaudessa. Ai niin ku seuraavat ties montako vuotta? Ei kyl sovi.

jussi
05-05-05, 00:25
Ilmeisesti ihan tuurista kiinni millainen vuokraisäntä sattuu kohdalle. Mitä olen kavereilta ja kolleegoilta kuullut, suurin osa on ollut todella tyytyväisiä. Kusettajia toki nämä sakemannit ovat raha-asioissa, eli aina yrittävät vääntää kotiinpäin kun rahasta puhutaan (esim. nebenkosten, vuokratakuiden palautus, jne), mutta kun nuo tietää, ei pitäisi isompia ongelmia olla.

Ei nämä onneksi kusettajilta vaikuta... päinvastoin lienevät rehellisiä katolisia ja kunnon perussaksalaisia kaikkine lieveilmiöineen :)

Mukavuuskynnys ylittyy yksityisluontoisiin asioihin puuttumisen vuoksi ja tästä yhteydenpidon intensiteetistä. Kuka tietää mikä tämän kylän nokkimajärjestys on ja mikä kyläpäällikkö se takapihan rollaadikyylä on... Jos sattuu istumaankin kirkossa pari penkkiä edempänä kuin vuokraisännät niin johan on parempi olla mieliksi ja oikoa hyyryläiset ruotuun ettei joudu sosiaaliseen paitsioon ompeluseuroissa ja vapaapalokunnan eläkeläisissä ;P

Näkyihän tässä hieman pahempiakin extremekokemuksia ihmisillä olevan, meillä tämä vain on yksi ei toimiva asia muiden joukossa. Muita ovat välimatkat, lasten puuhailuolosuhteet ja vapaa-ajanviettomahdollisuuksien puute kaikki yhdessä.

//jussi

Lennu
05-05-05, 10:37
Parvekekausi on alkanut!

Kävimme sitten ostamassa kukkalaatikot ja multaa. Tämä; lue: siis ei mikään, jäänyt huomaamatta vuokraemännältä.

Muutaman päivän päästä esitettiin vain vieno kysymys että minkäs värisiä kukkia olen ajatellut, kun aiemmin he ovat aina edellisen asukkaan kanssa ostaneet kukat sävy sävyyn. Meillä kun on alakerran parveke ja heillä yläkerran. Ettei sitten pistä ikävästi silmään. Jaa kenen?

Sain sitten lyhyen väriopin kertauksen, mutta pystyin vain näkemään punaista...

En aiokonut taipua sorron edessä. Omat kukat, laina parveke.

Nyt on kukat ostettu. Meillä keltaista ja lilaa.
Heillä valkoista, punaista ja vaalean punaista- riippupelargonioita tietty.

Julistan yhden naisen Geranien-kapinan alkaneeksi!

heinola
05-05-05, 22:18
Yhdellä kaverilla vuokraisäntä tilasi ikkunanpesijän pesemään asunnon ikkunat kun ne olivat hänestä likaiset (ei asu samassa talossa). Lasku tuli tietenkin kaverilleni. Samainen vuokraisäntä kävi omilla avaimillaan tarkistamssa myös asunnon sisäsiisteyttä ystäväni ollessa työmatkoilla. Saman ystävän naapurit kyselivät aina että miksei hän laita parvekekukkia kun olisivat nätimpiä kuin paljas parveke.

Toiselle kaverilleni jätti vuokraemäntä lappuja joissa muistutti että likaiset astiat pitäisi tiskata päivittäin. Vuokraemäntä ei asunut edes samassa rapussa mutta katsoi asiakseen käydä tarkistelemassa tilannetta noin kerran viikossa.

Kolmas kaveri sai huomautuksen kun lämpölasku oli liian suuri (maksoi sen itse). Olisi kuulemma pitänyt ymmärtää talvisaikaan vähentää lämpöä päiväksi kun lähtee töihin ja nostaa se illalla kotiin tullessa. Ei lämmitetä turhaan. Sai vielä kommentit että "suomalaiset ovat omituisia kun eivät ymmärrä miten lämmitetään oikein". Just...

Neljännen alakerrassa asuva vuokraemäntä valitti jatkuvasti että lapset leikkivät liian kovaäänisesti. Perhe muutti pois muutaman kuukauden sisällä, eihän parivuotiaita lapsia voinut hiljaa pitää.

Viidennen ystäväpariskunnan muutettua pois omakotitalosta jossa olivat vuokralla, vuokraisäntä maalautti talon lähetti laskun heille - olivathan he asumisellaan kuluttaneet maalit ulkoseinistä.

Itselläni asuu vuokraisäntä vaimoineen seinän takana. Meillä ei ole ollut ongelmia sen viiden vuoden aikana kun olen tässä asunut. Viime syksynä he kitkivät terassiparvekkeeni laattojen välit kun en itse viitsinyt/ehtinyt tehdä. Mietin pahastuako vai ei, mutta lopulta vein kiitokseksi suklaata - parveke kun on aika iso. Kuukausi sitten he kävivät vaihtamassa mullat parvekkeeni puille, iso homma sekin. En ostanut suklaata, kiitin vain. Olen aina ollut työmatkalla kun nämä ovat tapahtuneet, mutta olen päättänyt ajatella positiivisesti että taustalla on halu auttaa kiireistä naapuria ja pitää huolta omaisuudesta mikä sekin on ihan ok.

doopy
06-05-05, 16:27
Mitenkä on, onko Saksassa vuokranantajalla oikeus käydä vuokralaisen asunnossa? Suomessa tuo olisi sama asia kuin menisit ventovieraan asuntoon. Kun vuokraat kämpän Suomessa, saat myös hallintaoikeuden, jolloin kämppä on "omasi" (ei tietenkään saa alkaa mitään remonttia tekemään, mutta ei sinne kukaan saa ilman lupaasi tulla).

Itse suhtautuisin varsin vihamielisesti asuntooni luvattomasti tulevaan ihmiseen :smt021

- Perttu

Sanna
06-05-05, 17:54
Mitenkä on, onko Saksassa vuokranantajalla oikeus käydä vuokralaisen asunnossa?

No ei tietenkään, lain mukaan :-D
Vain jos on "Gefahr im Verzug", eli esim. vesi vuotaa jo allaolevan asunnon läpi tms. Muuten vuokranantaja saa tulla vain jos on ilmoittanut käynnistään etukäteen.
Esim. näin:
Wichtig ist, dass das Ausüben des vertraglich vereinbarten Besichtigungsrechts für den Mieter zumutbar sein muss. So darf der Vermieter nicht jede Woche auf der Matte stehen, ohne dass es einen konkreten Grund gibt. Außerdem muss er sein Erscheinen ankündigen (mindestens 24 Stunden, bei berufstätigen Mietern auch drei bis vier Tage vorher) und sich an übliche Zeiten halten (werktags 10 bis 13 Uhr und 15 bis 18 Uhr, sonn- und feiertags 11 bis 13 Uhr).