View Full Version : Miten vaihtaa suomalainen ajokortti saksalaiseksi
Hei,
Voisiko joku neuvoa mitä tarvitsee tehdä jotta saa vaihdettua vanhan pinkin pahvilapun aitoeurooppalaiseksi muovikortiksi?
Kuinka nopea prosessi on?
Mitä maksaa?
Missä homma hoidetaan?
Voiko - edes osittain - hoitaa netissä? Onko linkkejä?
Tarvitseeko mukaan jotain muuta dokumenttia kuin sen alkuperäisen ajokortin?
Pitääkö tehdä joku ajotesti tms?
Kiittäen etukäteen avustanne,
t. laura
millennium 06-05-05, 20:54 Ainut kysymykseni on miksi?
Jos toki itse haluaa, niin mikä ettei, mutta moista ei enää vaadita, jos sellainen ajatus on takana.
Ainut kysymykseni on miksi?
Mäkin voisin vaihtaa, ja syynä se, että tämä lähes 20v vanha paperinpala on ihan repaleina. En vaan tiedä, kannattaisko hakea suomesta muovinen ajokortti vai ottaa saksalainen ajokortti. Käytännössä sillä ei ole kai mitään väliä kumman ottaa?!
Suomesta ei vissiin saa sitä ajokorttia, kun asuu täällä Saksassa (tai on asunut jo tietyn ajan). Se tarvii hakea sitten täältä. Ainakin tämän tiedon olen saanut suomen viranomaisilta..
Mulla on saksalainen ajokortti, vaikka autokoulun kävinkin Suomessa. Mä vaihdoin saksalaiseen sillä suomalainen meni umpeen kahden vuoden kuluttua sen saamisesta, ja olin silloin jo Saksassa, joten oli mielestäni kätevämpää hankkia saksalainen, pysyvä kortti.
Mä menin siihen virastoon (mikähän sen nimi nyt onkaan.. aivot on jumissa) missä muutenkin tehdään ajokokeet ja ajokortit ja muut sellaiset paperijutut.. Koitan muistella mikä sen nimi on ja kerron sitten. :oops: (Olen juuri nyt käymässä Suomessa ja hyvää vauhtia koitan unohtaa saksalaiset sanat :lol: )
Multa ei kyselty mitään erikoisempaa, kysyivät vain syytä ja sanoin että suomalainen menee umpeen. Saksalainen kortti maksoi hieman päälle 20 euroa. Sain sen muistaakseni viikossa. Piti täyttää pieni lomake siellä paikan päällä ja luovuttaa vanha ajokorttini heille, postissa muistaakseni sain sitten sen uuden, vaaleanpunaisen kortti-ajokortin. Ei vaadittu mitään ajotestejä, ei kyselty liikennemerkkejä eikä mitään :lol: Muita dokumenttejä en alkuperäisen ajokortin ja passini lisäksi muistaakseni tarvinnut (valokuvia kyllä piti antaa). Ajokortin myöntämispäivämääräksi laitettiin se sama joka mulla oli alkuperäisessä ajokortissa, vuonna 1999.
no mulla menee kans kohta umpeen tää suomalainen ajokortti enkä oo vähään aikaa suomeen menossa. siihen saa kyllä kaks vuotta haettua lisäaikaa suomesta. mutta voisin kyllä kans mielellläni mennä tekeen saman ja hakeen saksalaisen. jos se kerta noin helposti kävis.. :)
Suomesta ei vissiin saa sitä ajokorttia, kun asuu täällä Saksassa (tai on asunut jo tietyn ajan). Se tarvii hakea sitten täältä. Ainakin tämän tiedon olen saanut suomen viranomaisilta..
Totta, totta. Mä onnistuin hävittämään suomalaisen korttini (joka oli kylläkin siis jo tää luottokorttiversio), ja tilalle sai ainoostaan saksalaisen - kun täällä kerta asuu.
Ja se siis haettiin Zulassungstelleltä, mulla makso muistaakseni 30€, ja tuli kuukaudessa. Kun kesti kauemmin kun lupasivat, mulle soitettiin ja pahoteltiin että tulee kestämään hiukan pitempään (ne kun oli antanu liian vähän kirjaimia mun korttiin - ja piti tehä uus).
Mukaan piti ottaa 1 passikuva, vanha ajokortti, ja henkkarit. Lomakkeen täyttämiseen meni muutama minuutti.
Eli ainakin Kreis Münchenin Zulassungstellellä saa hyvää palvelua - ja tarvittaessa englannikskin (sekä ajokortti- että rekisteröinti-hommat).
Eri paikkakuntien virastoilla on varmaan vähän eri käytännöt, koska vaihtaessani kortin mun piti toimittaa ns. esteettömyystodistus eli Führungszeugnis sinne virastoon. Saksalainen Führungszeugnis riitti eli Suomesta ei kyseista lappusta tarvinnut hommata.
Kortin hintaa en nyt muista, mutta proseduuri meni kyllä aika nopeasti eli sain uuden kortin parissa viikossa.
Yleisellä puolella on "Kielenkääntäjää kaipailen ..." -threadi, jossa käydään samaa asiaa läpi, vilkaiskaapa.
Voiko suomalaisen kortin pitää jos hommaa saksalaisen? Olisi tässä vähän käyttöä toisellekin kortille........
Tuota minäkin yritin mutta kyllä se saksalainen viranomainen ottaa sen kortin pois....
Siitä on tiemmä olemassa jonkinlainen EU-sopimus että saa olla vain yksi EU-ajokortti ja sen myöntää asuinpaikkakunnan viranomainen. Näin ainakin sanoivat hyvästellessäni suomalaista korttiani. :cry:
Suomesta ei tosiaan saa ajokorttia, jos asuinosoite on ulkomailla.
Suomalainen luokkakaverini hankki juuri itselleen saksalaisen ajokortin (suomalainen ajokortti hajosi) ja homma oli kuulemma hyvin yksinkertainen. Meni asioimaan oikeaan paikkaan, hoiti asiat ja kortti saapui parin viikon kuluttua. Kein Problem.
Mutta sen enempää en valitettavasti osaa neuvoa, koska en tarkemmin kysellyt. Tiedän vain, että hankala se homma ei ole. :-)
Tuota minäkin yritin mutta kyllä se saksalainen viranomainen ottaa sen kortin pois....
Siitä on tiemmä olemassa jonkinlainen EU-sopimus että saa olla vain yksi EU-ajokortti ja sen myöntää asuinpaikkakunnan viranomainen. Näin ainakin sanoivat hyvästellessäni suomalaista korttiani. :cry:
Joskushan voi suomalainen kortti kadota, jolloin sitä ei voi antaa pois kun hakee saksalaista korttia. Onko tietoa saako saksalaisen kortin ko tapauksessa yhtä helposti?
Joskushan voi suomalainen kortti kadota, jolloin sitä ei voi antaa pois kun hakee saksalaista korttia. Onko tietoa saako saksalaisen kortin ko tapauksessa yhtä helposti?
Jos kortti on kadonnut, voit tilata todistuksen ajokortistasi AKE:sta. Tuolla todistuksella saat saksassa uuden saksalaisen ajokortin.
Vanha korttisi on silloin merkitty kadonneeksi, joten en suosittele sen käyttämistä sen jälkeen mihinkään muuhun kun takan sytykkeeksi. Kyseessä lienee muutoin asiakirjaväärennös ja sen mukaiset sanktiot.
Meillä on molemmat - suomalainen ja saksalainen. Hakiessamme niitä Zulassungsstelleltä virkailija halusi nähdä ne, antoi takaisin ja sitten vielä saksalaiset kortit mukaan. Kaikilta muilta suomalaistuttaviltamme otettiin tuolloin (v. 1994) suomalaiset ajokortit pois.
Meillä on molemmat - suomalainen ja saksalainen. Hakiessamme niitä Zulassungsstelleltä virkailija halusi nähdä ne, antoi takaisin ja sitten vielä saksalaiset kortit mukaan. Kaikilta muilta suomalaistuttaviltamme otettiin tuolloin (v. 1994) suomalaiset ajokortit pois.
Siis jo vuonna 1994 jolloin Suomi ei edes kuulunut EU:iin? Kummallista. Minulla oli sekä Suomen että Saksan kortti (vuodelta 1992) mutta se suomalainen otettiin minulta pari vuotta sitten pois kun sain tämän uuden EU-läpyskän.
Kyllä, ilmoituslapussa pyydetiin vartavasten ottamaan ne suomalaiset mukaan, sen takia tietenkin, että ottavat ne pois. Oletan, että virkailijalle sattui vaan joku oikosulku tai unohdus. Olemme kyllä pyydettäessä sitten aina niitä saksalaisia näyttäneet. Suomen ajokorttirekisterissä ei ole minkäänlaista merkintää, että meillä olisi saksalaiset kortit.
Joo, samat kokemukset eli Suomesta ei saa ajokorttia koska osoite toisessa EU-maassa. Itsellä pitäisi hommata uusi kortti - ilman sitä rillit-nenällä -merkintää (laseroin silmät syksyllä). Se taitaakin olla mielenkiintoista, sillä riittääköhän viranomaisille pelkästään saksalaisen silmälääkärin todistus rillittömyydestä vai pitääkö alkaa antamaan ajotaidostakin näyttöjä tai jotain muuta byrokrattista hommelia... :lol:
Joo, samat kokemukset eli Suomesta ei saa ajokorttia koska osoite toisessa EU-maassa. Itsellä pitäisi hommata uusi kortti - ilman sitä rillit-nenällä -merkintää (laseroin silmät syksyllä). Se taitaakin olla mielenkiintoista, sillä riittääköhän viranomaisille pelkästään saksalaisen silmälääkärin todistus rillittömyydestä vai pitääkö alkaa antamaan ajotaidostakin näyttöjä tai jotain muuta byrokrattista hommelia... :lol:
Varmaan sait jälkitarkastuksen yhteydessä lääkärintodistuksen näkökyvystä? Sen pitäisi riittää merkinnän poistamiseksi ajokortista.
(pitäisi itsekin voittaa tuo "innere Schweinehund" ja teettää se leikkaus vihdoinkin...)
PS: millä menetelmällä silmäsi leikattiin?
Varmaan sait jälkitarkastuksen yhteydessä lääkärintodistuksen näkökyvystä? Sen pitäisi riittää merkinnän poistamiseksi ajokortista.
(pitäisi itsekin voittaa tuo "innere Schweinehund" ja teettää se leikkaus vihdoinkin...)
PS: millä menetelmällä silmäsi leikattiin?
Teetin operaation Oulussa, joten sain toki suomalaisen lääkärintodistuksen. Saksan silmälääkärille olen vasta menossa - huhtikuun alkupuolella... Ei ole (muka) kerennyt aikaisemmin.. :wink: Noh, on kuitenkin varmasti helpompaa käydä uudelleen silmälääkärillä hakemassa todistus, kuin käännättää jossain suomalainen lääkärintodistus.
Menetelmä oli Lasik, tarkemmin sanottuna Zyoptix-100-LASIK-tekniikka. Suosittelen lämpimästi, toimenpide oli nopea (molemmat silmät operoitiin samalla kertaa), särkyä sanottiin olevan max 6h leikkauksen jälkeisenä iltana (piti muuten lähes minuutilleen paikkansa) ja heti operaation jälkeen näki - ihan ilman silmälaseja!! Lisäksi operaatio oli edullisempi Suomessa, mitä olin muutamiin saksalaisten klinikoiden hintoihin verrannut. Mahtavaa olla ilman rilluttimia!! :lol:
Kun tämäkin topikki lipsui ajokorteista silmiin, niin palautetaan asia vielä kerran alkuperäiselle raitelle eli tässä asiat mitä tarttet uutta korttia varten (case: kortti hukassa lisää 30,70e):
1) 1*passikuva 35x45mm
2) Passi + ilmoittutumispapru (meldebescheinigung)
3) Ajokorttiote AKEsta -->Vapaamuotoinen meili osoitteseen ajokorttitiedot@ake.fi, että tarvitset englanninkielisen ajokorttiotteen jossa luokat ja myöntämispäivät -->21,99e
4) Ajat Zulassungstellelle ja käpsit ajokorttiihmisen puheille. Itse kävin ripillä ajo-oikeusviranomaisilla, koska kortti hukassa (rippi maksoi 30,70e)
Ajokorttille tuli hinta 35e ja kuulemma haettavissa 3-4 viikon päästä.
Kokonaiskustannukset -->21,99+30,70e+35+13e (passikuva) -->100,69e
Ilman kortin hukkaamista kortille tulee hintaa 69,99e
3) Ajokorttiote AKEsta -->Vapaamuotoinen meili osoitteseen ajokorttitiedot@ake.fi, että tarvitset englanninkielisen ajokorttiotteen jossa luokat ja myöntämispäivät -->21,99e
4) Ajat Zulassungstellelle ja käpsit ajokorttiihmisen puheille. Itse kävin ripillä ajo-oikeusviranomaisilla, koska kortti hukassa (rippi maksoi 30,70e)
Ajokorttille tuli hinta 35e ja kuulemma haettavissa 3-4 viikon päästä.
Mulla ei mitään rippimaksua ollut, mutta ystävällisen yrmeä virkailija ilmoitti ettei englanninkielinen dokumentti kelpaa. Kävin sitten käännättämässä AKEn todistuksen ADACin konttorissa ja hintaa tuli muistaakseni joku 40 € :evil:
Eipä niitä taida kiinnostaa niinkään sen käännöksen sisältö, kunhan vaan paperissa on oikea leima oikealta taholta. Sellainen kesähessu mulla ton käänsi että oksat pois, kaveri ei osannut englantia enempää kuin Suomessa neljäsluokkalaiset. Harmi että ajokorttiluokat on EU-standardisoitu, muuten olisin voinut käännösvaiheessa sisällyttää ajo-oikeudet rekalla, bussilla ja vaikka panssarivaunulla.
Ei tuota AKE paprua tarvinnut käännättää, meni sellaisenaan läpi Main-taunus-Kreisin konttorissa. Ehkäpä ne on täällä joutunut moisia käsittelemään enemminkin?
Käännättämisen tarve on joko a) virkailijakohtaista, b) virastokohtaista tai c) osavaltiokohtaista. Tämä on havaittu monessa yhteydessä.
- Perttu
Passikuvasta kyselisin vielä.. täälläpäinhän ne (usein) on värillisiä.
Saako saksalaisen ajokortin mustavalkoisellakin kuvalla?
Mitään mainitaa en mistään ole löytänyt.
Julibrud: kannattaa ehkä kysyä ajokorttivirkailijalta kuvan väri, vaikka oman kokemuksen perusteella sillä ei ollut väliä.
Kävin valokuvausliikkeessä otattamassa kuvan juuri ja ainoastaan ajokorttia varten. Kysyin nimenomaan, että saako kuva olla mustavalkoinen - muistelin että Suomessa asianlaita lienisi näin. Noh, liikkeen täti totesi, että täällä se on sitten värillinen. Naps - ja sain kuvat värillisinä.
Vein ne toimistoon, ei kommentteja kuvasta. Yllätyin kuitenkin, sillä hakiessani uuden kortin kuva oli kuitenkin mustavalkoinen. Laatu olisi saattanut olla parempi, jos kuva olisi ollut alunperinkin mv. Tässäkin kortissa näytän lähinnä väsyneeltä vangilta...
Itse vaihdoin muutama viikko sitten suomalaisen ajokortin saksalaiseen, koska toinen vaihe oli käymättä ja täten ajoaika vähissä. Minulla oli suomessa otettu mustavalko passikuva ja kävi mainiosti.
Tosiaan 35e maksoi eikä mitään dokumentteja tarvittu, paitsi passi ja todistus että asun täällä. Luonnollisesti myös otti kopiot ajokortistani.
Itse vaihdoin muutama viikko sitten suomalaisen ajokortin saksalaiseen, koska toinen vaihe oli käymättä ja täten ajoaika vähissä. Minulla oli suomessa otettu mustavalko passikuva ja kävi mainiosti.
Tosiaan 35e maksoi eikä mitään dokumentteja tarvittu, paitsi passi ja todistus että asun täällä. Luonnollisesti myös otti kopiot ajokortistani.
Siis onko tosiaan niin, että jos Suomen 1. vaiheen ajokortin aika on umpeutumassa, saa Saksasta uuden ajokortin ilman mitään välivaiheen ajotestejä (Suomessahan täytyy ajaa viim. kahden vuoden jälkeen uudelleen, jotta saa pitkäaikaisen ajokortin)?!?
Kyllä näin on! Koska muualla Euroopassa ei tuota "välivaihetta" ole.
Suomessa toinen vaihe maksaa 250e + 70e autovuokra, koska omalla autolla ei saa nykyään enää ajaa.. Pelkkää rahastustahan se on.
Tuota asiaa puitiin autokoulu keskustelussa myös.
Suomessa toinen vaihe maksaa 250e + 70e autovuokra, koska omalla autolla ei saa nykyään enää ajaa.. Pelkkää rahastustahan se on.
Oho! Mahtavaa! Eikä siitä seuraa sitten myöhemmin Suomessa mitään ongelmia, ettei ole koskaan kakkosvaihetta käynyt (en ole myöskään ajanut pimeän ajoa)..?
Kauan Saksassa täytyy/on täytynyt sitten asua, että saa sieltä uuden ajokortin?
Oho! Mahtavaa! Eikä siitä seuraa sitten myöhemmin Suomessa mitään ongelmia, ettei ole koskaan kakkosvaihetta käynyt (en ole myöskään ajanut pimeän ajoa)..?
En tiedä tosta ensimmäisestä, ei nyt periaatteessa ainakaan pitäisi koska EU ajokortti kelpaa kaikissa EU maissa. Se on ihan sama lukeeko se teksti puolaksi vai suomeksi. Mitäs minä olin asunut Saksassa virallisesti, viikon tai kaksi. Joten kunhan olet ilmottautunut niin riittää.
kun luin näitä muiden kokemuksia ajokortin vaihtamisesta, uskaltauduin vihdoin kysymään asiaa kaupunkini Strassenverkehrsamtin Führerscheinstellesta. Olen 1991 vuodesta Saksassa ja ajokortti on vuodelta 1989 eli se vanha vaaleanpunainen pahvilipuska. Joskus aikoinaan 90-luvun alussa mulle on sanottu (oli kyllä ennen EU:iin liittymistä) että se olisi pitänyt vaihtaa 'umschreiben' puolen vuoden sisällä maahan muutosta, muuten joudun tekemään ajokortin uudestaan. Olin siis aina siinä uskossa, ettei mun ajokortti ole täällä minkään arvoinen. En ole kyllä ajokorttia tarvinnutkaan, enkä varmaan osaisi enää ajaakaan, jonka vuoksi unohdin asian kokonaan.
Mutta viime vuosina alkoi vaivaamaan, että oliko se ajokortin ajaminen nyt mennyt ihan hukkaan silloin aikoinaan. Se alkoi vähän keljuttamaan. Kun ne EU-ajokortit tulivat, kyselin Suomen päästä voisinko saada sellaisen, muttei se käynyt kun asun vakituisesti ulkomailla.
Ja nyt tänään olin tuolla yllämainitussa virastossa, eikä tarvinnut muuta kun antaa yksi passikuva, vanha ajokortti ja passi (jota se virkailija ei muuten edes katsonut). Se tuli maksaan 35 euroa ja neljän viikon päästä voin hakea uuden EU-ajokorttini.
Kaipa se vanhakin olisi ehkä vielä käynyt, mutta kun oon asunut jo melkein puolet elämästäni Saksassa, ajettelin että on parasta hankkia saksalainen. No...kuvassakin olin 18v. eli ei ollut edes samaa näköä enää.
Voiko suomalaisen kortin pitää jos hommaa saksalaisen? Olisi tässä vähän käyttöä toisellekin kortille........
No se ei enää käy sen jälkeen kun liityttiin EU:iin. Minullakin oli aikoinaan kaksi korttia mutta kun kävin korttiani muuttamassa, niin molemmat vanhat otettiin pois.
Kysyin asiasta erikseen (sekä Suomessa että Saksassa) ja molemmissa sanottiin että ajokortin antaa asuinpaikkakunnan viranomainen eli jos asuinpaikka on Saksassa, sen saa oman Landkreisin (tai kaupungin, jos se on ns. Kreisfreie Stadt) Führerscheinstelle.
Toisen maan kortti otetaan pois, koska kullakin saa olla vain yksi EU-ajokortti, oli se mistä maasta hyvänsä.
Mielenkiintoinen vanha aihe. Eipä sitä saksalaista ajokorttia ole ilmeisesti edes pakko vaihtaa suomalaiseksi Suomeen muuttaessa. Yllättävää oli aikoinaan se, että Saksan poliisi ja monet autovuokraamotkin olivat vielä v.2006 siinä käsityksessä, että Saksassa asuvan EU-kansalaisen olisi vaihdettava toisen EU-maan ajokortti saksalaiseen vuoden kuluttua muutosta.
Erään kerran jouduin jopa väittelyyn tästä aiheesta saksalaisen poliisin kanssa näytettyäni suomalaista EU-ajokorttiani, joka väitti ajokorttiani kelpaamattomaksi.
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/A09E4ECF73EFB795C2256BC3004507CD?opendocument
Tälläinen skenaario tuli mieleen: jos kadottaa ajokorttinsa [esim. lompakko varastetaan] niin pitää hakea AKE:lta todistus, että on ajokortti. Mietinpä vain, että jos kakkosvaihe puuttuu, niin mitähän niillä sitten siellä ajokorttirekisterissä lukee... Eli en tiedä uskaltaisinko vaihtaa, kyllähän se onnistuu ja voi olla pärjätä kortilla loppuelämänsä, mutta paskalla säkällä tulee varmasti ongelmia. Vai osaako joku sanoa jotain kannustavaa? Ottaa varulta valokopio ajokortista tms..
Mulle kävi just noin, eli lompsa pöllittiin ja ajokortti myös.
Pyysin sitten AKElta dokumentin ajokelpoisuudesta, käännätin sen ja painelin sinne virastoon passin, passikuvan, originaalin paprun, käännetyn paprun ja oleskeluluvan kanssa. Yks työkaveri oli vielä teroittanut, että huomauta niille ajoneuvoluokista, muuten tulee vain B-kortti. Ja näin tein ja uusi saksalainen kortti tuli kolmen viikon kuluttua...entisen ABC-kortin lisäksi tuli sitten merkintä CE'kin...ikinä ole rekkaa ajanut edes.
Vanha suomalainen kotti löytyi muuten muutaman vuoden päästä ja se toimitettiin Polizein toimesta vanhan kotikaupungin poliiseille Suomeen, jotka soittivat minulle, notta saavatko tuhota sen, koska mulla jo uusi saksalainen kortti on...ainakin jeparit tuntuivat toimivan jees tässä tapauksessa.
Mutta kertokaas, mikä on tuo kakkosvaihe? Jotain näitä uusia sydeemejä? Mä olen kortin ajanut 80-luvulla ja silloin sai vaan vuodeksi sen pöllötarran...
Mutta kertokaas, mikä on tuo kakkosvaihe?
Näin kertoo AKE:
"Kaksivaiheinen ajokortti
Kaksivaiheinen ajokorttijärjestelmä otettiin Suomessa käyttöön vuoden 1989 lokakuussa. Ensimmäinen auton ajokortti saadaan ensin kahdeksi vuodeksi (lyhytaikainen ajokortti). Varsinaisen auton ajokortin saamiseen vaaditaan jatko-opetusta, joka on mahdollista suorittaa 6 kuukauden päästä lyhytaikaisen ajokortin saamisesta.
Vuoden 1996 alusta varsinaisen ajokortin on voinut saada aikaisintaan kuusi kuukautta ennen lyhytaikaisen, kahden vuoden ajo-oikeuden päättymistä. Uutta kuljettajaa koskevat erityisehdot poistettiin, mutta kuljettajan ajotapaa seurataan entistä tarkemmin. Toistuvasti liikennerikkomuksiin syyllistyvän lyhytaikaisen ajokortin haltijan sanktioita tiukennettiin. Jos lyhytaikaisen ajokortin haltija on määrätty ajokieltoon, myös seuraava ajokortti myönnetään lyhytaikaisena. Myös muiden ajokortin haltijoiden liikennerikkomuksiin kohdistuvaa seuranta-aikaa pidennettiin vuoden 1996 alussa."
Suomalaisen ajokortin historia: http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutkinnot/Ajokortit/Ajokortti+t%E4ytt%E4%E4+100+vuotta.htm
Julibrud: kannattaa ehkä kysyä ajokorttivirkailijalta kuvan väri, vaikka oman kokemuksen perusteella sillä ei ollut väliä.
Kävin valokuvausliikkeessä otattamassa kuvan juuri ja ainoastaan ajokorttia varten. Kysyin nimenomaan, että saako kuva olla mustavalkoinen - muistelin että Suomessa asianlaita lienisi näin. Noh, liikkeen täti totesi, että täällä se on sitten värillinen. Naps - ja sain kuvat värillisinä.
Vein ne toimistoon, ei kommentteja kuvasta. Yllätyin kuitenkin, sillä hakiessani uuden kortin kuva oli kuitenkin mustavalkoinen. Laatu olisi saattanut olla parempi, jos kuva olisi ollut alunperinkin mv. Tässäkin kortissa näytän lähinnä väsyneeltä vangilta...
Suomessa oli näin henkilöllisyystodistuken kanssa:
- kysyin käykö värillinen kuva (olisin halunnut)
- sanottiin, että käy
- menin valokuvaamoon ja varmistin vielä, juu kyllä käy ja värillinen on kalliimpi
- vein kuvat poliisilaitokselle
- sain kortin ja siinä mustavalkoinen kuva :smt120
- tiedustelin asiaan ja ihmettelin samaan hengenvetoon kuinka seinällä olevassa mainoksessakin on värikuva
- kerrottiin, että kortintekovaiheessa kuva muutetaan aina mustavalkoiseksi
Eli mitä opin - olisi pitänyt kysyä, että saako sen henkkarin värillisenä eikä että käykö värikuva :blob3:
... mukavaa se, että mustavalkoinen olikin onnistuneempi :angel4:
Oon asunut Saksassa jo useamman vuoden, enkä ole vaihtanut ajokorttiani saksalaiseen. Mitäs tapahtuu, jos Polizei pysäyttää mut ja näytän niille suomalaista läpyskääni? Onko kenelläkään tietoa?
Kiitos!
millennium 08-07-08, 14:29 Tästä taisi jo juttua samassa ketjussa olla, eli nykyään ei tarvi enään vaihtaa ajokorttia kun kuuluttaan EU alueeseen, minkä tahansa muun EU maan ajokortin pitäisi kelvata.
Oliko se nyt niin että sen pitää olla tämä uudempi pieni EU standardi muoviläpyskä, vai kelpaako se vanha suomalainen pahviläpyskäkin...joku muu saa tarkentaa.
Itse väittelin tästä asiasta kanssa erään polizein kanssa, ja sen piti oikein mennä asiaa autoon tarkistamaan jostakin, palasi sitten 10-15min päästä hiljaisena takaisin ja meni nolona takaisin autoon...jäi sitten se aoittu pysäköinti lappukin kirjoittamatta, kun tapeltiin ensin siitä. Väitin että pizzerian auto seisoo tällä samalla paikalla joka iltapäivä - yö...sitten kun se hävisi tämän ajokortti kiistan niin lopetti siitä pysäköintisakostakin jauhamisen :)
Nykyisin olen ajanut jo reilut 2 vuotta suomen kilpisellä autossa saksassa...heinäkuussa menee taas katksastuskin umpeen (mutta ei sekään ole ongelma, autoa ei tarvitse katsastaa jos se on ajossa ulkomailla, vasta jos sen ajaa takaisin suomeen). Ja jos alkavat siitä vääntämään kättä, niin en varmana laita saksan kilpiin....kiitos suomen autoverotuksen (jäi aikoinaan 4kk palloa jalkaan kun en ollut 1v suomessa)...
Kukkaliini 11-07-08, 09:11 Juupelis, makin olen selvittanyt asiaa ja saletti saa ajaa Suomikortilla vaikka ikuisesti. Mullakin oli suomikortti kaytossa 10 vuotta. Nyt vaihtui nimi, sukunimi, hiljattain ja tarvitsin uuden kortin. Suomen poliisi ei mulle myontanyt uutta korttia koska olen kirjoilla Saksassa. Elikka siina vaiheessa mun piti hakea Saksan kortti. Helposti kavi, pari kuvaa, Suomen ajoneuvorekisterista sellainen ote mun ajokortista, jotain papereita taytettava ja rahaa annettava. Muutama viikko meni ja kortti tuli. Ei ollut turhaa byrokratiaa siina.
|