View Full Version : Yliopisto-opinnot Saksassa

niitu
09-05-05, 15:14
Hallo!

Rupesin kyselemään ,että minkäläinen prosessi täällä Saksassa on yliopistoihin pyrkiminen? Mitä papereita tarvitaan ja minkälainen kielitaito riittää,ja millä se pitää todistaa?Kielikokeella?

Jos jollakulla on tietoa tai omakohtaista kokemusta,niin olisin erittäin kiitollinen vastauksista :)

Niitu

Donja
09-05-05, 18:45
Mä olen opiskellut kaksi lukukautta yliopistossa Saksassa, sen jälkeen vaihdoin ammattikorkeaan. Mutta papereista muistan sen verran, että ainakin ylioppilastodistus ja koulun päättötodistus piti käännättää ensin saksaksi ja sitten täyttää hakemuspaperit ja läpäistä DSH-kielikoe.
Riippuu ihan aineesta mitä tahtoo lukea, että miten helposti pääsee sisälle.

Toistaiseksi on vielä aineita, mihin pääsee lähes jokainen sisään, mutta ainakin Frankfurtissa se muuttuu lähiaikoina, aletaan katsoa tarkemmin numeroita, että jokainen ei pääse sisään.

Joissakin aineissa (Frankfurtissa esim. laki, lääketiede jne.) on pääsykoe.

Kannattaa tutustua kaupunkisi yliopiston nettisivuun, siellä yleensä lukee ihan tarkkaan että mitä vaaditaan, jos tahtoo opiskella siellä ulkomaalaisena :D

Mä kyllä neuvon mielelläni jos vaan osaan :D

Zelder
09-05-05, 20:18
Saksalaisissa yliopistoissa opiskelusta ja niihin pääsystä löytyy tietoa alla olevasta osoitteesta. Käyppä vilkasemassa..

http://www.daad.de

Saksassa voi yleisesti ottaen lähteä opiskelemaan lähes mitä vain. Tämmönen seikka vielä, jos saat tentistä kaksi kertaa peräkkäin hylätyn niin et voi enää jatkaa kyseisen alan opiskelua mutta voit siirtyä toiselle alalle jatkamaan. Tuollainen käytäntö on ollut ainakin ennen ja käsittääkseni vieläkin?

mkettu
11-05-05, 11:19
jos saat tentistä kaksi kertaa peräkkäin hylätyn niin et voi enää jatkaa kyseisen alan opiskelua mutta voit siirtyä toiselle alalle jatkamaan. Tuollainen käytäntö on ollut ainakin ennen ja käsittääkseni vieläkin?

Omat kokemukseni ovat Nürnbergistä. Siellä jos tentin reputtaa 3 kertaa, on exmatrikulaation paikka, eli opinnot loppuu siihen.

Katselisin tarkkaan myös ammattikorkeakoulujen tarjontaa, itse en oikein sopeutunut saksalaiseen yliopistomaailmaan. Kaikki oli hyvin jäykkää ja konservatiivista (mitäpä muuta..) ja osa luennoista oli niin täynnä, tai luentosalit niin pieniä, että osa opiskelijoista joutui istumaan lattialla. Puoli tuntia ennen luennon alkua alkoi käytävässä käydä kuhina, kun opiskeiljat jonottivat ovella, eikä edelliseltä luennolta meinannut päästä ulos väentungoksessa.
:smt099
Toivottavasti kuitenkin omat kokemukseni ovat vain negatiivinen poikkeus! Tsemppiä opiskelupaikan hakuun!

Sanna
11-05-05, 11:50
Katselisin tarkkaan myös ammattikorkeakoulujen tarjontaa

Tätä minäkin suosittelen, joissain ammateissa Fachhochschul-Abgänger ovat halutumpia kuin Uniabgänger; esim. Arkkitehtuuri on tällainen.

Jälkeenpäinkatsoen Fachhochschule olisi ollut tuolloin oikea valinta minulle, se on enemmän koulumainen. Saadessani opiskelupaikan molempiin valitsin Unin (varmaan myös kun se kuulosti hienommalta :oops: ), mikä harmitti myöhemmin moneen kertaan. Minun täytyi käydä paljon töissä rahoittaakseni opiskelun ja Unilta oli niin helppo jäädä pois luennolta mennäkseen töihin... mikä tietysti kostautui tenttien ajan koittaessa :cry:

Tuolloin 90-luvun alussa joissain opintosuunnissa (kuten juuri arkkitehtuuri) oli NC eli Numerus Clausus, vain rajan alittavilla ylioppilasarvosanoilla pääsi sisään. Meilläpäin (Bayern) vain lääketieteellisessä oli Medizinertest, muissa ei ollut pääsykokeita (tai no, taiteellisista suunnista kuten teatteri, tanssi tms. en tiedä).

Suomalaisen ylioppilastodistukseni minun piti lähettää jonnekin missä se arvioitiin ja "käännettiin" saksalaisiksi arvosanoiksi (pysyivät kyllä samoina, mitään ei laskettu).
Kielikokeesta en muista paljoa, se oli kuitenkin tosi helppo.

Saikku
11-05-05, 15:11
.. ja osa luennoista oli niin täynnä, tai luentosalit niin pieniä, että osa opiskelijoista joutui istumaan lattialla. Puoli tuntia ennen luennon alkua alkoi käytävässä käydä kuhina, kun opiskeiljat jonottivat ovella, eikä edelliseltä luennolta meinannut päästä ulos väentungoksessa.
:smt099
Toivottavasti kuitenkin omat kokemukseni ovat vain negatiivinen poikkeus! Tsemppiä opiskelupaikan hakuun!

Valitettavasti tuo on ainakin Gießenissä (oletan, että muuallakin) arkipäivää.. Siitä hyvästä saamme vielä pulittaa päätä huimaavia lukukausimaksuja. :evil: Itse opiskelen ala-asteen opettajaksi, mikä on kai hieman erilaista kuin "tavallinen" yliopisto-opiskelu. Meillä on suhteellisen paljon käytännön juttuja, välillä leikitään, välillä askarrellaan.. :wink: Luentojen lisäksi mulla on aika paljon seminaareja, mitkä on kyllä yhtä lailla liian täysiä. Joko haluamalleen (tai kipeästi tarvitsemalleen pakolliselle) kurssille ei pääse, tai se käydään läpi kylki-kylkeä-vasten luokkahuoneessa. Mutta silti tilanne ei aivan täysin mahdoton ole, nyt kun on jo pidemmällä (6. lukukausi), niin alkaa aika hyvin pääsemään kursseihin sisään. Ja minua ei ainakaan haittaa, jos opiskelut yhdellä, kahdella lukukaudella menee normiajan yli.. Eipä tässä mitään kiirettä! :D

taruzki
16-05-05, 20:14
Iha mielenkiinnosta pitää kysyä. Minne päin oisit mielimäs opiskeleen ja mitä? Mulla palaa halu kans Saksaan opiskelemaan, Hampuri olis se jokin. Kovasti olis selviteltävää vielä opiskelun suhteen, eikä vähiten se mitä tarkalleen ottaen haluaa opiskella, heh... No aikapa se näyttää mitä tapahtuu! :)

Klavier
16-01-06, 17:05
Tahtoisin myös Saksaan opiskelemaan, en kyllä tarkkaan vielä tiedä mitä.
Ja Berliini kaupunkina eniten kiinnostaisi.

emmy1
16-01-06, 20:41
Prosessi on kovasti kiinni siitä mihin hakee. Ainakin tällä hetkellä suosituimpiin yliopistojen koulutusohjelmiin haetaan ZVS:n kautta (www.zvs.de) joka jakaa opiskelupaikat. Ainakin lääkikseen, oikikseen ja kauppatietesiin haetaan sitä kautta.

Näihin ns. suosittuihin haettaessa kannattaa olla se saksan kielikoe jo valmiiksi tehtynä (viime keväänä vaadittiin ainakin lääkikseen). Monet yliopistot vaativat että ulkomaalaiset laittaa hakemuksensa Uni-Assistin kautta, siellä hakemukset tarkastetaan ja tarvittaessa sieltä otetaan yhteyttä jos on jotain epäselvyyksiä tms. joten vielä jälkeenpäin voi tehdä korjauksia tai lisäyksiä.

Todistukset pitää olla käännettyjä laillistetulla kääntäjällä joko saksaks, ranskaks tai enkuks sekä niiden mukaan pitää hakee apostilla maistraatista, jossa se maksaa muistaakseni kympin tai suurlähetystöstä jolloin se on ilmainen.

Itse opiskelen siis lääkiksessä Giessenissä. Meillä tentistä riippuen voi uusia useampaankin kertaan. Se on yliopistokohtaista, yleensä ne yliopistot jotka ottaa enemmän opiskelijoita väljemmällä seulalla sisään karsivat helpommin tenttien kautta, kun taas ne jotka ottaa tiukemman mukaan opiskelijoita antaa anteeks tenttimokia helpommin.

emmy1
16-01-06, 20:45
Meillä taas on mukavasti tilaa luennoilla, kukaan ei joudu lattialla istumaan :)

Mä en menny kielikurssille enää täällä Saksassa mutta meidän laitoksella on ulkomaalaisille tarkottettuja anatomian jne. tutoriumeja joissa samalla opetellaan ilmaisemaan itseään saksaks alan termeillä, se on ainakin mun mielestä ollu hyödyllistä.

haendz
17-01-06, 11:29
Hei kaikki opiskelua saksassa miettivät!
Helpointa saksassa opiskelu on tietenkin vaihdon kautta. Jos on aikomuksena suorittaa kaikki opinnot Saksassa, niin täytyy läpäistä kielikoe ennen opintojen alkua. Se suoritetaan yleensä siinä yliopistossa, jossa haluaa opiskella. Sen vuoksi helpoin tie opintoihin on ottaa yhteyttä yliopistoon, jossa haluaa opiskella. Yliopistoissa on yleensä "neuvonta-yksikkö" ("Ausländeramt" tai vastaava), joka hoitaa ulkomaalaisten asioita.
Hakupaperit lähetetään siihen yliopistoon, jossa haluaa opiskella. Biologia, lääketiede, farmasia, psykologia ja hammaslääketiede ovat poikkeus, sillä niihin aineisiin haetaan keskitetysti koko saksan alueella. Näiden aineiden kohdalla ei pysty itse täysin vaikuttamaan siihen, mihin yliopistoon päätyy. (Opiskelijat valitaan keskiarvon, tiettyjen aineiden arvosanojen ja muun kokemuksen mukaan tiettyihin yliopistoihin. lisätietoja: www.zvs.de)
Muiden aineiden kohdallla jokainen yliopisto voi itse päättää, kenet ottaa opiskelemaan. yleensä aineihin, joihin ei ole tunkua (esim fysiikka) otetaan kaikki hakevat opiskelijat. muihin aineisiin otetaan keskiarvon perusteella parhaat opiskelijat. Suomalaisille keskiarvo lasketaan pelkästään ylioppilastodistuksesta. päästötodistus otetaan vaan silloin huomioon, jos hakija hakee esim. maantiedon koulutukseen ja ei ole kirjoittanut reaalissa maantiedettä.
Siis, valitse ensin aine, sitten yliopisto ja ota yhteyttä yliopistolle (informoi itseäsi netissä kuten muutkin jo moneen kertaan vinkiksi antoivat). Ja sitä ammattikorkea-asiaa kannattaa myös miettiä. Sekä myös yliopiston valintaa: pienemissä on enemmän tilaa ja aikaa yksilölle. Berliini on toisaalta halpa, toisin kuin München tai Frankfurt.

ps. Kielikokeesta pääsee lukion saksalla hyvin läpi. Minulla oli vuoden Saksanopinnot takana... MUTTA: ensimmäinen vuosi oli hieman hankala... pps. Pääsykokeita ei ole enää kuin taiteellisissa aineissa.

Maija
17-01-06, 11:40
Biologia, lääketiede, farmasia, psykologia ja hammaslääketiede ovat poikkeus, sillä niihin aineisiin haetaan keskitetysti koko saksan alueella. Näiden aineiden kohdalla ei pysty itse täysin vaikuttamaan siihen, mihin yliopistoon päätyy. (Opiskelijat valitaan keskiarvon, tiettyjen aineiden arvosanojen ja muun kokemuksen mukaan tiettyihin yliopistoihin.
Joo ei ole ihan totta, minä itse opiskelen biologiaa Münsterissä ja täällä niinkuin joka puolella missä on tämä uusi bachelor/master sydeemi voi hakee ihan suoraan yliopistolla. Sitten ne kyllä valitsee keskiarvon mukaan, mutta kumminkin saa itse valita minne tahtoo....se siihen.....;)
Niin ja Münster on muuten kanssa tosi hieno kaupunki! Kai jos oikein tiedän saksan kolmanneks suurin yliopisto, hieno vanha kaupunki, ihania ihmisiä, koko kaupunki täynnä opiskelijoita n.38 000 opiskelijaa ja "kneippeja" yllin kyllin...eli jos et välttämättä berliiniin tahdo, teretuloa tänne vaan :wink: ....

ranneketju
16-11-06, 14:09
sattuisiko täältä löytymään ketään joka tietää lääkiksessä opiskelusta saksassa (tai lähinnä pyrkimisestä). kuten suomessakin, ala taitaa olla täälläkin varsin haluttu. kun kerran ylppäritodistuksella pyritään, millasia arvosanoja sieltä on paras löytyä, jotta pääsee sisään? löytyykö netistä jotain infoa eri yliopistojen sisäänpääsyrajoista (siis keskiarvo)? kuinka monta/mitkä arvosanat otetaan huomioon? kannattaako kielikokeena tehdä testdaf vai dsh?

Heinze
09-01-07, 10:01
Moi, Ranneketju!

Pistämällä foorumin hakuruutuun lääkis* löysin lupaavannäköisen ketjun: Suomalaiset lääkisopiskelijat Saksassa. Tuosta yhdistyksestä löytyy varmaan tietäväisiä.
Jos saat jotakin selville, niin kerro muillekin täällä foorumissa.

t. Liisa

Savolainen
09-01-07, 10:40
Katso www.medilearn.de
Siellä on tietoa lääkikseen pyrkivillekin. Myös eri yliopistojen rajoituksista. Mene sinne foorumille, löydät sen vas. reunaa klikkaamalla.

eskimofriend
30-04-08, 10:09
ps. Kielikokeesta pääsee lukion saksalla hyvin läpi. Minulla oli vuoden Saksanopinnot takana... MUTTA: ensimmäinen vuosi oli hieman hankala... pps. Pääsykokeita ei ole enää kuin taiteellisissa aineissa.

VUODEN saksanopinnot???? Taidat olla aika neropatti. Itse olen nyt asunut Saksassa melkein vuoden. Lukenut/tehnyt tehtäviä/puhunut/kuunnellut saksaa päivittäin ja silti minusta tuntuu, että DSH:n läpäiseminen kunnialla on vielä valovuosien päässä. Kuvittelenkohan sitten vain, että se testi on vaikeampi kuin onkaan.

Zonne
26-11-08, 01:16
Hei kaikki! :smt039

Jos tämä on tyhmä kysymys, niin selitykseni on, että olen juuri liittynyt tähän foorumiin. =)

Eli:

Löytyisiköhän vanhoja DSH kokeita netistä tai jostain muualta, että tietäisi millainen testi on kyseessä ja mitä pitää tietää/ostata, ym. ?

Itse haluan pyrkiä Münchenin Ludwig Maximillian Universitet'iin....

saksalainenpaskalainen
26-11-08, 11:26
Hei kaikki! :smt039

Jos tämä on tyhmä kysymys, niin selitykseni on, että olen juuri liittynyt tähän foorumiin. =)

Eli:

Löytyisiköhän vanhoja DSH kokeita netistä tai jostain muualta, että tietäisi millainen testi on kyseessä ja mitä pitää tietää/ostata, ym. ?

Itse haluan pyrkiä Münchenin Ludwig Maximillian Universitet'iin....
Minä käytin harjoitteluun DSH & Studienvorbereitung (tai jotain...) kirjaa, joka oli varsinkin kieliopin treenaamiseen aivan ehdoton. Kirjasta saat myös muuten hyvän kuvan, minkälaisesta tentistä on kysymys. En tiedä onko sarjaan olemassa myös jokin mallivastauskirja, mutta jos sinulla on jo kontakteja saksalaisten kanssa, niin silloin voit tarkastuttaa vastauksesi heillä.

Muuten voin suositella, että yrität lukea paljon ja monipuolisesti kaikkia saksankielisiä juttuja ja uutisia. Hyviä aiheita, joita kannataa lukea kasvattaakseen sanavarastoa ovat esimerkiksi: kierrätys, ilmastonmuutos, ydinvoima, työllisyys/työttömyys, opiskelu/työskentely ulkomailla... Itsellä taisi olla luetun ymmärtämisessä aiheena internetin blogit. Kuullunymmärtämisen aihe oli, että mitä kaikkea hienoa afrikkalaiset ovat keksineet helpottaakseen omaa arkeaan. Kuullunymmärtäminen on helppo jos pystyt jo seuraamaan jotenkin saksalaisten keskustelua.

Omalla kohdalla tekstiosuuden pisteet eivät riittäneet tentin läpäisemiseen, joten jouduin menemään vielä suulliseen tenttiin. Tämä ei tosin tuottanut sen kummemmin ongelmia, kun oli tullut jo vuoden verran jutusteltua saksaa kavereitten kanssa yliopistolla ja puolison kanssa kotona.

Jos heräsi kysymyksiä niin kerron mielellään lisää. Tällä foorumilla on varmasti myös paljon muitakin kyseisen tentin suorittaneita, joten vinkkejä tulet takuulla samaan. :)
Onnea tenttiin ja koko hakuprosessiin!

nyyti
27-11-08, 10:42
Hei! Olen tällä hetkellä Hampurissa aupairina, mutta tulevaisuudessa kiinnostaisi opiskella Saksassa yliopistossa (Berliinissä mieluiten) joko saksaa tai englantia. Minulla ei kuitenkaan ole hajuakaan, millaiset ovat mahdollisuuteni päästä esim. jompaankumpaan Berliinin yliopistoista. Yo-todistukseni keskiarvo on M (eikös yo-todistus aika ratkaiseva ole?), ja saksan ja englannin olen lukenut pitkinä.

Niin ja yo-todistukseeni ei sisälly matematiikkaa eikä luonnontiedeaineita, kuten ilmeisesti pitäisi, jolloin ne korvataan päättötodistuksella? Päättötodistuksen matematiikan ja esim. biologian arvosanoillako?

Käyn tällä hetkellä Volkshochschulen saksan kielikurssilla. Aion aupairvuoteni aikana tehdä Zertifikatsprüfung B2 tai C1:n. Korvaako tämä saksan kielitaitokokeen yliopistoon haettaessa?

Ja vielä tyhmä kysymys. Voiko samalla hakemuksella hakea moniin eri aineisiin tai yliopistoihin laittamalla ne paremmuusjärjestykseen (ykköseksi mieluisin vaihtoehto jne.)? Ja kuinka monta vaihtoehtoa voi olla?

Kiitos mahdollisista vastauksista! Haluan nyt ottaa kaikesta mahdollisesta selvää, Suomeen palaaminen vuoden päästä ei tällä hetkellä houkuttele yhtään. :)

Zonne
29-11-08, 19:57
@ saksalainenpaskalainen: Kiitos paljon neuvoistasi ja tiedoista!!! :D Hankin toki tuon kirjan.

@ nyyti: Mikä on tuo Zertifikatsprüfung ? Olen ihan out tuosta. :-( xD