Suomalaiset Saksassa Keskustelufoorumi  

Go Back   Suomalaiset Saksassa Keskustelufoorumi > Keskustelu > Opiskelu Saksassa

Opiskelu Saksassa Koulutus Saksassa, vaihto-oppilaat, yliopistot, korkeakoulut , opinnot jne.

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-12-08, 08:07
Haloi47's Avatar
Haloi47 Haloi47 is offline
Addict

Haloi47 will become famous soon enough
Send a message via Skype™ to Haloi47
keskiarvot

itse olen opiskellut Münsterin (Westfalen) yliopistolla. Kun minun keskiarvoni laskettiin, ei otettu ylioppilaskokeita ollenkaan huomioon (onneksi, minun tapauksessani...), vaan pelkästään lukion päästötodistuksen keskiarvo laskettiin jollain formulalla saksalaiseksi. Eli kannattaa aina hakea, jos johonkin opiskelemaan haluaa, sillä yrittänyttä ei laiteta. Myöskin kannattaa sitten kyseisestä korkeakoulusta suoraan kysyä laskentasysteemejä, koska Saksassa ne saattaa olla tosi erilaiset ihan liittovaltiosta kuten koulustakin riippuen... Itse en mennyt eläinlääkikseen, vaikka alun perin se olikin suunnitelmissa, koska koulu ei ollut paikkakunnalla (eikä lähelläkään), jossa silloinen kundikaverini asui... Joskus harmittaa, etten lähtenyt edes hakemaan eläinlääkikseen...
Old 04-12-08, 21:26
Heydia Heydia is offline
New User

Heydia is on a distinguished road
Hei kiitos näistä vastauksista! Pitänee sittenkin harkita uudestaan, jos kuitenkin yrittäisi hakea tuonne eläinlääkikseen. Täytyy oikein ajan kanssa paneutua tuohon Savolaisen antamaan linkkiin. Olen tehnyt reilun kuukauden töitä eläinlääkärin avustajana, ja pääsin olemaan mukana aivan kaikessa, eli tietoa kyllä on, millaista työtä tuo tulee olemaan.

Itsellä on tosiaan keskiarvo 2,0, ja Berliinissä, mihin taitaisi ainoastaan olla edes jotain mahdollisuuksia, NC on 2,7, lisäksi on jonkinlainen soveltuvuuskoe. Ja ylioppilas olen vm. -07, tuleeko tuosta ajasta sitä wartesemesteriä?

Mutta oikeasti, olin jo täysin luopunut ajatuksesta, ja alkoipa se jo tässä tuntua aivan älyvapaalta, mutta nyt saitte mut taas vähän innostuun! Täytyy tosiaan alkaa ahmia lisää tietoa. Kuitenkaan ei huvittaisi lähteä tuohon hakurumbaan, jos ei lähtökohtaisesti ole edes mitään mahdollisuuksia... Kielikoe ja todistuksen kääntäminen ei kuitenkaan ole ihan ilmaista hupia!
Reply With Quote
Old 04-12-08, 21:51
Heydia Heydia is offline
New User

Heydia is on a distinguished road
Nyt meni multa puurot ja vellit sekaisin, pahoittelut... Siis Berliiniin pitää olla vähintään ka 2,7, Nc:n kanssa sillä ei ole mitään tekemistä!
Reply With Quote
Old 06-03-10, 20:28
eskimofriend's Avatar
eskimofriend eskimofriend is offline
Prospect

eskimofriend is on a distinguished road
Nyt kyllä ketuttaa. Miksi ihmeessä olin niin hölmö ja kirjoitin seitsemän ainetta, kun jos olisin ollut järkevä ja kirjoittanut vain pakolliset 4, niin keskiarvoni olisi Saksassa 1,6 - 1,9 sijaan. Hyvästi haaveet psykologian tai kansainvälisen kaupan opinnoista Dresdenissä!

Täytyy vain toivoa, että 4 Wartesemesteristä olisi edes jotain apua.
Reply With Quote
Old 10-04-10, 18:59
Deiko Deiko is offline
Prospect

Deiko
Tietääkös kukaan onko ammattikoulun papereilla (hyvät sellaiset, 4.3 keskiarvo) mahdollista hakea Saksan korkeakouluihin? Olen kohta opiskellut Suomessa ammattikorkeakoulussa sähköinsinööriksi, mutta nyt on alan vaihto edessä. Opiskelu ulkomailla kiinnostaa ja olen ymmärtänyt, että Saksassa opiskelu on ilmaista(?) ja tarjolla on myös englannin kielisiä koulutuksia. Saksaa olen lukenut vain pari kurssia, joten sillä opiskeleminen ei ainakaan aluksi onnistuisi.
Reply With Quote
Old 10-04-10, 19:57
saksalainenpaskalainen saksalainenpaskalainen is offline
Prospect

saksalainenpaskalainen is on a distinguished road
Quote:
Originally Posted by Deiko View Post
Tietääkös kukaan onko ammattikoulun papereilla (hyvät sellaiset, 4.3 keskiarvo) mahdollista hakea Saksan korkeakouluihin? Olen kohta opiskellut Suomessa ammattikorkeakoulussa sähköinsinööriksi, mutta nyt on alan vaihto edessä. Opiskelu ulkomailla kiinnostaa ja olen ymmärtänyt, että Saksassa opiskelu on ilmaista(?) ja tarjolla on myös englannin kielisiä koulutuksia. Saksaa olen lukenut vain pari kurssia, joten sillä opiskeleminen ei ainakaan aluksi onnistuisi.
Lähde vaihtariksi Saksaan. Vuoden aikana opit kummasti kieltä ja näet minkälainen maa Saksa on asua.

Jos haluat täällä tutkinto-opiskelijaksi sinun tulee suorittaa kielitesti ja sitä ei vielä kyllä parilla saksan kurssilla läpäistä. Opiskelu ei ole myöskään täysin ilmaista. Hessenissä ja parissa muussa osavaltiossa ei ole varsinaisia lukukausimaksuja, mutta silti opiskelijakortista saa pulittaa 420 euroa vuoteen. Osavaltiot joissa on lukukausimaksut, joudut yli tuhat euroa maksamaan vuoteen. Englannin kieliseen opetukseen en ainakaan itse törmännyt opiskelujen aikana, mutta kai sitä jossain sitten lontoollakin pärjää.
Reply With Quote
Old 11-04-10, 22:40
anukorpi's Avatar
anukorpi anukorpi is offline
Übermeister
Supporting Member

anukorpi has a brilliant futureanukorpi has a brilliant futureanukorpi has a brilliant futureanukorpi has a brilliant futureanukorpi has a brilliant futureanukorpi has a brilliant futureanukorpi has a brilliant futureanukorpi has a brilliant futureanukorpi has a brilliant futureanukorpi has a brilliant futureanukorpi has a brilliant future
En tiedä sähköinssin koulutuksesta, mutta itse kävin Stralsundissa turisti BBA opinnot, joita opetettiin 70% englanniksi (tosin saksalaisten professorien englanti oli hm... no saksalaista englantia). Saksankielen testin toki tarvitsin, että pääsin sinne opiskelemaan, mutta se onnistui ilman Goethe instituutin kalliita kursseja yläasteen ja lukion saksa pohjana - sekä 1,5 vuoden harjoittelu, jonka jälkeen vielä 1 vuoden asuminen oli pohjalla. Hyvä, että hyväksyivät kokeeseen ilman lisäkursseja, kun mietin näin jälkeenpäin...
Reply With Quote
Old 29-07-10, 17:53
iinuska iinuska is offline
New User

iinuska is a jewel in the roughiinuska is a jewel in the roughiinuska is a jewel in the roughiinuska is a jewel in the rough
Mua kiinnostais Berliinin FU:ssa Polikwissenschaftin opiskelu, mutta en yhtään kyllä tiiä minkä tasonen pitäs olla että sinne pääsis opiskelemaan, koska kuitenkin arvostettu saksalainen yliopisto on. Eli voisiko joku auttaa kertomalla missä olis sellainen sivosto jossa kerrottais nuo keskiarvorajat sinne? Vai onko sellaisia edes tuonne olemassa vai riittääkö vaan että täyttää nuo edellä mainitut hakukriteerit + Goethe-instituutin C1-tason kielikoe suoritettuna?
Reply With Quote
Reply

Bookmarks

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules