![]() |
|
|||||||
| Sprechen Sie Deutsch / Puhutko suomea? Saksan ja suomen opiskelu sekä kielikysymykset |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
||||
|
||||
|
Anteeksi-sanan käyttö
Vaikka Saksassa jo ollaan niin aivan alkeita vasta opiskellaan
Jos mä toivon jonkun huomiota, että esim. siirtyy mun edestä niin mitä mä sanon? Tänään ulkona eräs koiran ulkoiluttaja alkoi mulle kovasti puhella saksaksi ja mä sitten englanniksi pahoittelin etten puhu saksaa niin sain vastaukseksi hölmistyneen "bitte"
|
||||
|
||||
|
Quote:
Tut mir leid = Sorry |
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
|
Verzeihung on hyvä sana, kun pitää pyytää vaikka varpaille astumista anteeksi.
(wie) bitte? on sama kuin suomen anteeksi (kuinka)? (Suomalainen kyllä sanoo yleisimmin tässä kohdassa "hä?") |
|
|
|||
|
|||
|
... ja saksalaiset "was?"
Mutta mikä siis on "anteeksi, tuli mokattua, ollaanko taas kavereita"? Olen käsittänyt että tuo ent...vaikeasana. |
|
|
|||
|
|||
|
Eikös "tut mir leid" ole enemmänkin "olen pahoillani" kuin anteeksi? Niinsanotusti vakavampi muoto entschuldigungista.
"anteeksi, tuli mokattua, ollaanko taas kavereita" = "tut mir leid, ich habe falsch gemacht, können wir noch freunde sein" tjms. Anteeksi, saako tästä mennä ohi? = Entschuldigung, darf ich bitte ein mal durchgehen? Korjatkaa, jos olen väärässä! Täällä itsekin opetellaan kieltä |
|
|
|||
|
|||
|
Quote:
|
||||
|
||||
|
Jos astuu jonkun varpaille sopii sanoa Entschuldigung, es tut mir Leid.
Jos ihan hipasee, sanon usein Pardon. Jos joku mummo jumittaa kaupan käytävään ostoskärrynsä niin kysyn: "Entschuldigung, darf ich mal vorbei?" Jos haluaa pyörällä ohi niin rimpautan kelloa ja sanon ohiajaessa reippaasti Danke schööön. |
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
(Nimittäin jos EI KIITÄ, kuuluu sieltä perästä: danke schööön...)
|
||||
|
||||
|
[quote=Joenranta;71499Mutta mikä siis on "anteeksi, tuli mokattua, ollaanko taas kavereita"?
[/QUOTE] Jotakin tuollaista sanoisin vain jos on tullut tehtyä jokin oikea kardinaalimoka. Vaikka kännissä lähenneltyä kaverin vaimoa. ![]() Pahoittelun ja selittelyn ja parannuksen lupaamisen jälkeen, jos kaveri vaikuttaa anteeksiantavaiselta, voisi sanoa: "Tut mir echt leid. Sind wir wieder gut?"
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|