Suomalaiset Saksassa Keskustelufoorumi  

Go Back   Suomalaiset Saksassa Keskustelufoorumi > Keskustelu > Yleinen

Yleinen Aihe vapaa. Keskustelua, kysymyksiä ja vastauksia.

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-07-16, 12:25
Norppu Norppu is offline
Prospect

Norppu has much to be proud ofNorppu has much to be proud ofNorppu has much to be proud ofNorppu has much to be proud ofNorppu has much to be proud ofNorppu has much to be proud ofNorppu has much to be proud ofNorppu has much to be proud ofNorppu has much to be proud ofNorppu has much to be proud of
Kokemuksia pyöräilystä kuntoilumuotona ulkomaankomennuksella

Pääsin työkomennukselle ulkomaille ja kuten tällaisia IT alan komennuksia tehneet tietävät vapaa aikaa on ihan liikaa. Hotellihuoneessa ei nyt vain ole oikeastaan mitään millä saisi tuon ajan kulumaan.

Tullessani työkohteeseen olin tyypillinen IT peruna. Reippaasti ylipainoinen liikkumaton klöntti. Jo kävely hotellilta työmaalle teki toisinaan kipeää jaloissa.

Hetken mielijohteesta ostin kirpputorilta halvan polkupyörän. Tarkoitus oli tehdä sillä työmatkat. Frankfurtin pyörätiet on oikein hyvät tähän tarkoitukseen. Lisäksi talvi on työkohteessa vähän kuin pitkitetty syyskuu.

Sitten eräänä iltana - taas hetken mielijohteesta - ajattelin "oikaista" kiertämällä Main joen pyöräteitä pitkin. Sen sijaan että olisin ollut rätti-poikki-väsynyt olinkin yllättävän hyvässä kunnossa oikaisuni jälkeen. Mitä ihmettä?

Kai se vaatii jonkinlaisen tuuppauksen että tämmöistä puuhaa lähtee tekemään. Mun kohdalla tuuppaus oli se että pystyin johonkin sellaiseen mitä en olisi uskonut enää koskaan tekeväni. Näistä "oikaisuista" kehkeytyi sitten aikaa myöden päivittäinen 25 kilometrin lenkki.

Tänään mulla on parempi pyörä, erinomaiset pyöräilyvetimet ja Suunnon (Ambit3 Sport HR) valmistama träkkeri johon voi myös suunnitella reittejä.

Puoli vuotta olen nyt tehnyt näitä harjoitteita ja tämmöinen on tulos:
  • paino on pudonnut 116 kilosta 98 kiloon
  • kävely ei enää satu jalkoihin
  • tasapaino ja koordinaatio ovat parantuneet huomattavasti
  • olen alkanut ajatella ruokaa kilometreissä joten saatan miettiä mitä pistän suuhuni ja kuinka paljon
  • Kaupunki ei olisi mitenkään voinut tulla tutummaksi millään muulla keinolla
  • 25 kilometrin lenkki alkaa tuntua aika kevyeltä

IT alan hemmot saattaa arvostaa sitä että näkee tuloksensa oikein numeroina. Ainakin minulle tämä on ollut lisäkannustin. Minulle on aina ollut paljon helpompi noudattaa jotain suunnitelmaa kuin tehdä asiaa ex-tempore. Esimerkiksi että tänään pitää pyöräillä 25 kilsaa tai että suunnittelempa tänään kivan reitin ja käyn katsomassa mille se näyttää. Lisäksi mulle selvisi varsin pian että juuri pyöräily sopii isoille äijille - ainakin paljon paremmin kuin vaikkapa hölkkä.

Tässä pari vinkkiä jos ajattelit kokeilla:
  • turvallisuus ennen kaikkea. Hanki kunnollinen kypärä.
  • aloita lyhillä (5 - 10 km) lenkeillä joissa ei ole isoja mäkiä
  • säädä pyörän satula oikealle korkeudelle ja oikeaan asentoon. Liian matalalla oleva satula rasittaa polvia sikana
  • oikea ajoasento on henkilökohtainen juttu. Tee siitä niin miellyttävä kuin mahdollista
  • tee saman mittainen ja tyyppinen lenkki päivittäin niin voit seurata edistymistäsi
  • träkkeri on erinomainen apuväline muttei mitenkään välttämätön

Tämmöinen oli mun eilinen pyörälenkki
Reply With Quote
Old 17-07-16, 16:33
nannyogg's Avatar
nannyogg nannyogg is offline
Super Moderator

nannyogg has a reputation beyond reputenannyogg has a reputation beyond reputenannyogg has a reputation beyond reputenannyogg has a reputation beyond reputenannyogg has a reputation beyond reputenannyogg has a reputation beyond reputenannyogg has a reputation beyond reputenannyogg has a reputation beyond reputenannyogg has a reputation beyond reputenannyogg has a reputation beyond reputenannyogg has a reputation beyond repute
Melkoinen myyntipuhe!
Reply With Quote
Old 18-07-16, 20:01
Norppu Norppu is offline
Prospect

Norppu has much to be proud ofNorppu has much to be proud ofNorppu has much to be proud ofNorppu has much to be proud ofNorppu has much to be proud ofNorppu has much to be proud ofNorppu has much to be proud ofNorppu has much to be proud ofNorppu has much to be proud ofNorppu has much to be proud of
Quote:
Originally Posted by nannyogg View Post
Melkoinen myyntipuhe!
Hehe ... onko se noin läpinäkyvää

Olisi kyllä mukava jos olisi pyörälenkeillä seuraa.
Reply With Quote
Reply

Bookmarks

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules