Suomalaiset Saksassa Keskustelufoorumi  

Go Back   Suomalaiset Saksassa Keskustelufoorumi > Keskustelu > Yleinen

Yleinen Aihe vapaa. Keskustelua, kysymyksiä ja vastauksia.

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-09-16, 17:03
Wombatpirate Wombatpirate is offline
New User

Wombatpirate is on a distinguished road
Työttömyysturva

Avopuolisoni sai talvella töitä Saksasta ja muutti tänne silloin. Muutin itse tänne Saksaan hänen perässään kesän lopussa, kun kesätyöni loppui. Minulla olisi ajatuksena nyt lukea pääsykokeisiin tämä talvi ja kevät. Ongelmana vain on Suomen työkkäri. Olen virallisesti vielä Suomessa kirjoilla. Minulle tulee jatkuvasti työkkärin sivuille työtarjouksia, koska olen aikaisemmalta koulutukseltani lähihoitaja. Niillehän nyt on paljon töitä. En missään nimessä tahdo tehdä enää päivääkään tuota työtä vaan haluaisin vaan keskittyä edessä siintäviin pääsykokeisiin. Menetänkö siis kaikki tuet, jos muutan virallisesti Saksaan? Minulla ei ole päivääkään työkokemusta Saksan puolelta, joten ymmärtääkseni silloin en saa mitään, koska en ole mieheni kanssa naimisissa. Onko asia näin? Entä jos menemme naimisiin? Saanko sitten jotain työttömyystukea tai vastaavaa? En osaa vielä puhua saksaa juuri lainkaan, olenhan asunut täällä vasta kuukauden ja muutto tuli vähän yllättäen.

Minua myös vähän pelottaa, että häädetäänkö minut pois tästä maasta, jos "lorvin" vaan kotona enkä hae aktiivisesti töitä.
Reply With Quote
Old 21-09-16, 17:27
ElinaM ElinaM is offline
Enthusiast

ElinaM is a splendid one to beholdElinaM is a splendid one to beholdElinaM is a splendid one to beholdElinaM is a splendid one to beholdElinaM is a splendid one to beholdElinaM is a splendid one to beholdElinaM is a splendid one to beholdElinaM is a splendid one to behold
Saksa on täynnä kotirouvia, jotka eivät ole virallisesti työttömiä. Eli voit jäädä kotiin lukemaan pääsykokeisiin rauhassa, jos rahasta ei ole pulaa. Jos muutat Saksaan virallisesti, niin sitten kannattaa mennä naimisiin. Silloin voit kuulua miehesi Krankenkasseen (jos hän on julkisella eikä privaattipuolella vakuutettu) ja säästää huomattavasti rahaa.
Reply With Quote
Old 22-09-16, 06:42
msalama msalama is offline
Addict

msalama has a reputation beyond reputemsalama has a reputation beyond reputemsalama has a reputation beyond reputemsalama has a reputation beyond reputemsalama has a reputation beyond reputemsalama has a reputation beyond reputemsalama has a reputation beyond reputemsalama has a reputation beyond reputemsalama has a reputation beyond reputemsalama has a reputation beyond reputemsalama has a reputation beyond repute
1) Suomen työkkäri katkaisee tukesi jos muutat Saksaan, koska saadaksesi työttömyyskorvausta sinun tulee olla Suomessa työmarkkinoiden käytettävissä, etkä tietenkään ole sitä jos asut Saksassa.

2) Voit siirtää suomalaiset työttömyyskorvaukset Saksaan 3 kuukauden ajaksi, jos muutat sinne työnhakuun. Sitä en tiedä, valvotaanko aktiivista työnhakua mitenkään, vai voitko vain muuttaa ja väittää hakevasi töitä.

Quote:
En missään nimessä tahdo tehdä enää päivääkään tuota työtä vaan haluaisin vaan keskittyä edessä siintäviin pääsykokeisiin.
No eihän sulle sitten mitään korvauksiakaan maksaa pidä, koska niiden yhtenä ehtona on käytettävyys työmarkkinoilla.
Reply With Quote
Old 22-09-16, 09:04
ElinaM ElinaM is offline
Enthusiast

ElinaM is a splendid one to beholdElinaM is a splendid one to beholdElinaM is a splendid one to beholdElinaM is a splendid one to beholdElinaM is a splendid one to beholdElinaM is a splendid one to beholdElinaM is a splendid one to beholdElinaM is a splendid one to behold
Quote:
Originally Posted by msalama View Post
2) Voit siirtää suomalaiset työttömyyskorvaukset Saksaan 3 kuukauden ajaksi, jos muutat sinne työnhakuun. Sitä en tiedä, valvotaanko aktiivista työnhakua mitenkään, vai voitko vain muuttaa ja väittää hakevasi töitä.
Tässä linkki tuohon: http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyon...tka/index.html
Reply With Quote
Reply

Bookmarks

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules